eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
257 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
درنگی در کارنامه سیاسی حجت الاسلام شهید [صفحه 4 از 6] هدف قیام میرزا چه بود؟ دلایل قیام جنگل و اندیشه آنها در این روزنامه درج می‌شد و روزنامه به اقصی نقاط ایران می‌رسید و مورد علاقه مردم بود و از آن استقبال می‌شد. روزنامه جنگل شماره ۲۸، در ۱۵ جمادی الثانی ۱۳۳۶، ص۲ مطلبی منتشر کرد و نوشت، مقصود سران نهضت جنگل از نام اتحاد اسلام و قیام چیست. هیات اتحاد اسلام، مقصود خود از قیام را در این شماره نوشته است: «ما به نام اتحاد اسلام قیام کردیم و به این جمعیت مقدس منتسب‌ایم ولی باید دانست که طرفدار اتحاد اسلام‌ایم، به معنای ساده‌ی «انما المومنون اخوه»؛ یعنی می‌گوییم در این موقع که تشدد کلمه و اختلاف میان ایرانیان و اسلامیان، مسلمانان را به دست دشمن عمومی، ذلیل و زبون کرده، نباید مسلمانان برادرکشی کنند و به نام شیعه و سنی و سایر عناوین مذهبی، به جان هم بیفتند و مجال استفاده به دشمن عمومی بدهند. و به حکم اینکه ما ایرانی هستیم و مسئول و وظیفه‌دار حفظ این آب و خاک، ایران و وطنِ مقدس ایرانیان در نظر ما به همه بلاد اسلامی مقدم است. … البته برادران اسلامی ما، مادامی که به وظایف اخوّت خود عمل کنند، بر دیگران مقدم خواهند بود و ما نیز از استقلال ممالک اسلامی خورسند، و از تزلزل استقلال خانه‌های مسلمین متأثر می‌شویم. این است معنی اتحاد اسلامی که ما می‌گوییم.» این نظر آنها در مورد اتحاد اسلام بوده و نکات جالبی در آن است و می‌توان گفت مشابه گفتمان جمهوری اسلامی که ابتدا استقلال ایران و سپس حفظ استقلال سایر کشورهای اسلامی را در نظر دارد. نکته مهم دیگر، نگاهی است که به ایران داشتند و از باب وظیفه دینی و شرعی، نخستین وظیفه را، در حفظ استقلال ایران می‌دانستند و در این زمینه تلاش می‌کردند. دوران مختلف نهضت جنگل نهضت جنگل، نهضت بزرگی بود و طولانی‌ترین نهضت در تاریخ ۱۰۰ ساله اخیر، بعد از نهضت ۱۵ ساله امام خمینی است. نهضتی که حدودا هفت‌ سال به طول انجامید و اتفاقات زیاد و فرازوفرود فراوانی دارد. جنگ مستقیم با نیروهای انگلیسی و روسیه تزاری و درگیری‌های متعدد با قزاق‌های ایران در کارنامه خود دارند. البته سعی می‌کردند تا جایی که می‌توانند از جنگ با نیروهای داخلی بپرهیزند چون میرزاکوچک عقیده داشت جنگ با ایرانیها صحیح نیست و «برادرکشی» است و تا جایی که در توان داشت از جنگیدن با نیروهای داخلی پرهیز میکرد. او شخصیت شناخته‌ شده‌ای در کشور بود و مردم از جاهای مختلف کشور به او می‌پیوستند. امروزه آنچه در خصوص نهضت جنگل، در اذهان بسیاری وجود دارد، مربوط به دوساله پایانی آن است، دورانی که از خرداد ۱۲۹۹ شمسی تا آذر ۱۳۰۰ در کمتر از دو سال رخ داد و به پایان نهضت انجامید. در حالی‌که پیش از آن دوره‌ای پنج‌ساله بود و جنگ‌های متعددی داشتند و رهبری نهضت به دست «هیأت اتحاد اسلام» بود. این بحث قابلیت گفت‌وگو دارد. هزینه‌های نهضت جنگل از مالیات مردم گیلان و عُشریه پرداخت می‌شد. یکی از دوران مهم، نهضت پنج‌ساله اول است که در خصوص این دوره طولانی بسیار کم‌کاری شده‌ است و منابع تاریخی هم کمتر به این بخش پرداخته‌اند. تحولات نهضت جنگل نهضت جنگل از آغاز دارای دو بحث کلی است. اتهام تجزیه‌طلبی نهضت جنگل در دو فضا قابل بررسی است. بخش نخست به دوران آغاز نهضت تا خرداد ۱۲۹۹ شمسی مربوط است که هنوز جمهوری تشکیل نشده و کمیته اتحاد اسلام رهبری نهضت را برعهده دارد و بخش دوم از ۱۲۹۹ تا شهادت میرزاکوچک است که نهضت از حیث نظری و فکری در این دو فضا به‌طور کامل متفاوت عمل می‌کند. دوره نخست در فضای فکری قاجاری، میرزا در تلاش برای برقرار کردن مشروطه بود و به شاه قاجار پایبند است و به ایران علاقه دارد و در بخش دوم نهضت که جمهوری تأسیس می‌شود، قاجاریه و حکومت مشروطه سلطنتی را قبول ندارد و مدل حکومت جمهوری را برای ایران می‌پسندند و در این فضا حکومت جدید را تأسیس کرد. امام خمینی(ره) در سال ۵۷ جمهوری اسلامی ایران را ایجاد و روی همین نظر صحه گذاشت که سیستم جمهوری مناسب‌تر از مشروطه سلطنتی است. شبهه تجزیه‌طلبی میرزاکوچک از زمان حضور او، در اشکال گوناگون مطرح می‌شد و بعد از شهادتش در کتب مختلفی ذکر شد. به ‌خصوص در دوران رژیم پهلوی، شبهه تجزیه‌طلبی میرزا کوچک مورد علاقه حاکمیت هم بود و منتشر می‌شد. میرزا کوچک و نهضت جنگل برای استقلال ایران فعالیت کردند که در نقطه مقابل تجزیه‌طلبی است. نکته عجیبی که وجود دارد اینکه میرزا یا اطرافیان یا نزدیکان او در هیچ کجا اشاره‌ای به تجزیه گیلان نکردند و هیچ اشاره‌ای در مکاتبات و سخنان، اسناد، تلگرافها و… به تأسیس جمهوری گیلان نشده است بلکه همه جا با صراحت سخن از جمهوری ایران است. @rozaneebefarda ادامه👇🏾
هدایت شده از روزنه
درنگی در کارنامه سیاسی حجت الاسلام شهید [صفحه 5 از 6] قیام جنگل و مسأله تجزیه‌طلبی اگر بخواهیم در مورد ایران‌گرایی و اسلام‌گرایی نهضت شواهدی بیاوریم، شاید به‌اندازه یک کتاب مطلب جمع‌آوری شود. اما فقط به نکات مهم بسنده می‌کنم. روزنامه جنگل در شماره نخست و در سرلوحه‌اش از این عنوان به‌صورت شعار جنگل یاد کرده است: «این روزنامه فقط نگاهبان حقوق ایرانیان و منور افکار اسلامیان است». در واقع هیچ چیزی در مورد گیلانیان یا رشتی‌ها نوشته نشده است. در شماره نخست، اعلامیه‌ای تحت عنوان اعتذار، منتشر کردند و از وزارت معارف برای روزنامه جنگل درخواست امتیاز شد و اگر دولت مرکزی را قبول نداشتند و ادعای خودمختاری داشتند، به مجوز نیازی نبود. در شماره ۲۳ روزنامه جنگل به تاریخ دهم ربیع‌الثانی ۱۳۳۶ق عبارتی درج شده و توصیف‌هایی در مورد خرابی و اشغال ایران ذکر شده است و جمله‌ای طلایی در این شماره وجود دارد: «مقاصد جنگلی چیست؟ یک کلمه ساده، فقط حفظ استقلال ایران و سعادت ایرانیان است.» آنها وظیفه اصلی خود را حفظ استقلال و سعادت ایرانیان می‌دانند و هیچ حرفی از حفظ استقلال گیلان و گیلانی نیست بلکه سخن از ایران است. در شماره‌های بعدی نیز بارها مطالب زیادی در خصوص مقابله با اجنبی به‌خصوص انگلیسی‌ها وجود دارد. در شماره ۲۶، روز ۱۹ جمادی الاولی ۱۳۳۶ق، در مورد پلیس جنوب موضع گرفتند و نامه‌ای سرگشاده به همه ایالات، ولایات، ایلات و عشایر نوشتند و اعلام کردند انگلیس در حال تأسیس پلیس جنوب است و شما هستید که باید برای حفظ استقلال ایران تلاش کنید و ما به شما کمک می‌کنیم و شما هم به ما کمک کنید و دست‌به‌دست هم بدهید و ایران را از دست اجنبی خلاص کنید. و می‌نویسد باید این کار را برحسب وظیفه ایرانی و اسلامی خود انجام بدهیم. و به وظایف اسلامی و ایرانی و حفظ وطن خود قیام کنید. مرام‌نامه نهضت جنگل نکته بعدی مرام‌نامه و نظام‌نامه کمیته اتحاد اسلام است که در سال ۱۳۳۶ق توسط هیأت اتحاد اسلام منتشر شد. این مرام‌نامه اوج خواسته‌ها و آرا و افکار شورای مرکزی است. در مقدمه این تعبیر آمده است: «از افکار رقیقه و احساسات معصومانه و مظلومانه معدودی از علاقه‌مندان به اسلامیت و ایرانیت و جبار منتقد و منتقم و روح مقدس مؤسس آیین مطهر اسلام استعانت طلبیده‌ایم و از سه سال قبل تا به امروز برای احیای ایران و اعاده افتخار تاریخی این سرزمین تلاش نموده‌ایم.» نام مرام‌نامه نیز «مرام‌نامه جمعیت اتحاد اسلام و ایران» بوده و تا پایان، تعبیر ایران آمده است و نه گیلان. این مرام‌نامه در دنباله خود، نظام‌نامه‌ای دارد که به نظرم یکی از مهم‌ترین اسناد نهضت جنگل بود که در نخستین بند از ۱۲ بند آن، حفظ استقلال و تمامیت ملکی ایران و رفع تجاوزهای اجانب ذکر شده است که هر شبهه‌ای را در مورد نهضت جنگل بر طرف می‌کند. نکات جالب دیگری در نظام‌نامه که ضمیمه مرام‌نامه است وجود دارد. تأسیسات جمعیت اتحاد اسلام عبارت است از دسته‌های کمیته‌های محلی و کمیته‌های ایالتی و ولایتی و کمیته مرکزی و توضیح می‌دهد که در این بخش‌ها باید کمیته‌های محلی در سراسر کشور تشکیل شود و کیفیت و عضوگیری و سایر جزئیات نکات مهمی دارد و نوع تشکیلات را بیان می‌کند. در بندی از نظام‌نامه آمده است که محل کمیته مرکزی به‌طور موقت در گیلان خواهد بود. و تصریح شده‌ وقتی توانستیم تهران را به تصرف در بیاوریم این کمیته باید در تهران تشکیل شود و در آخرین بند این مرام‌نامه دوباره تأکید کرده مادامی که کمیته مرکزی در تهران انتخاب نشده است، کمیته ایالتی گیلان قائم مقام آن خواهد بود. این نکته جالبی است که کمیته گیلان را قائم مقام و موقتی می‌دانسته است. @rozaneebefarda ادامه👇🏾
هدایت شده از روزنه
درنگی در کارنامه سیاسی حجت الاسلام شهید [صفحه 6 از 6] نخستین ندای جمهوری‌خواهی در دورانی که میرزاکوچک، جمهوری خود را در خرداد ۱۲۹۹ شمسی تأسیس کرد، به‌عنوان رئیس‌جمهور قرار گرفت. نخستین جمهوری تشکیل شده در ایران، همین است و در همه مراحل سخن از جمهوری ایران است نه جمهوری گیلان. بعد از انتشار بیانیه تأسیس جمهوری، سعی می‌کنند آن را رسمی کرده و به گوش همه برسانند و این بیانیه سر و صدای زیادی در ایران کرد. چون نخستین ندای جمهوری‌خواهی در ایران است. در این بیانیه، عنوان آن جالب است؛ در بالا نوشته شده: «فریاد ملت مظلوم ایران از حلقوم فدائیان جنگل گیلان» و هیچ کجا حرفی از جمهوری رشت و جمهوری گیلان و پایتختی رشت به میان نیامده است. در همین بیانیه تعبیری دارد که می‌گوید: «وقت و موقع استفاده ظلم‌دیده‌های ایرانی و قوای ملی جنگل که ذخیره همه احرار ایران است، فرا رسیده. این قوه ملی با کمک و معاونت عموم نوع پروران دنیا خود را به اسم انقلاب سرخ ایران موسوم کرد.» (تاریخ انقلاب جنگل به روایت شاهدان عینی، محمدعلی گیلک، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۱، ، ص۲۸۰) در این بند نیز از «انقلاب سرخ ایران» حرف می‌زند و به گیلان اشاره‌ای ندارد. در بند دیگری در مورد انقلاب سرخ آمده «جمعیت انقلاب سرخ ایران اصول سلطنت را ملغی کرده و جمهوری را رسماً اعلام می‌کند.» و اعلام کردند که اینها موقت است و باید تهران را بگیرند و در آن صورت تهران پایتخت خواهد بود و جمهوری باید در تهران و برای همه ایران مستقر باشد و گسترده آن در تمام ایران است. (همان) جمهوری گیلان؟ دومین شاهدی که در بحث عدم تجزیه‌طلبی نهضت جنگل در دو سال پایانی وجود دارد، سربرگ‌های جدید در دو سال پایانی بود که مورد استفاده در مکاتبات داخلی بود. بالای سربرگ‌ها تصویر «شیر و خورشید» ثبت شده‌ و در پایین، شورای جمهوری ایران نوشته شده و در پایین «شورای انقلابی ایران» درج شده ‌است. لذا هیچ حرفی از «جمهوری گیلان» در سربرگ‌ها وجود ندارد. حتی در زمان کودتا علیه میرزا کوچک که بخشی از نهضت به دست «احسان‌الله خان دوستدار» جدا شد و او همراه با سایر بلشویک‌ها علیه میرزا کودتا کرد و میرزا به جنگل‌های فومن عقب نشست، باز هم در سربرگ‌های جدید از درفش کاویانی استفاده شد و در پایین سربرگ نوشته شد «کمیته انقلاب مرکزی آزادکننده ایران» و همه اینها اشاره‌ای از این است که در این دوران نیز حرفی از «جمهوری گیلان» وجود ندارد. میرزا در دوران کمتر از دو ماه ریاست جمهوری با عنوان صدر شورای جمهوری ایران امضا می‌کند و بعد همان امضای معروف کوچک جنگلی را درج می‌کرد. در روزنامه‌های کمونیست‌ها و بلشویک‌های رشت که علیه میرزا کوچک بودند، از جمله روزنامه «انقلاب سرخ جنگل» که علیه میرزا کوچک بود، از لوگوی روزنامه جنگل سوءاستفاده می‌شد تا از اعتبار آن روزنامه وام بگیرند. در این روزنامه این عنوان درج شده بود که این روزنامه ناشر افکار کمیته انقلاب سرخ و ارکان حکومت جمهوری شوروی ایران است و در اینجا نیز کمونیست‌های رسمی، عنوان «جمهوری ایران» را مورد استفاده قرار دادند. یعنی بحث تجزیه به‌طور مطلق در گیلان مطرح نبود. منابع قابل مطالعه در مورد میرزاکوچک نکات زیاد است که اجمالی از آن ذکر شد. کتاب‌هایی که در آنها تاریخ نهضت جنگل درج شده، سه‌گانه زیر قابل استفاده عموم و محققین هست: ۱٫ «سردار جنگل» نوشته ابراهیم فخرایی، ۲٫ کتاب «تاریخ انقلاب جنگل»، نوشته محمدعلی گیلگ، ۳٫ کتاب «قیام جنگل» نوشته «اسماعیل جنگلی» کتابهای مهمی هستند که نویسندگان آنها از اعضای نهضت جنگل به شمار میرفتند و شاهد وقایع بودند. البته بعدها هر کدام گرایش‌های متفاوتی پیدا کردند، هر کدام از این کتابها دارای مشکلات و کاستیهایی هستند ولی در مجموع کتاب‌های خوبی هستند و در میان منابع موجود، خیر الموجودین هستند. 🔸روایتی ناشنیده از نحوه شهادت میرزاکوچک را اینجا بخوانید: yun.ir/le8v8f ❄️روزنه؛خانه فضلا و فرهیختگان: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 خط حزب‌الله ۳۱۷ | قیام علیه غفلت و غارت 🔻 شماره‌ی سیصد و هفدهم هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله با عنوان «قیام علیه غفلت و غارت» منتشر شد. 🔹️ خط حزب‌الله به‌مناسبت صدمین سالگرد بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی در گزارش این هفته‌ی خود به بررسی تلاش های شخصیت های ضد استعماری ایرانی در دو قرن اخیر و مبارزات آن‌ها با دشمنان خارجی و وابسته‌های داخلی آنان پرداخته است. 👈 سخن هفته‌ی خط حزب‌الله در آستانه‌ی شانزدهم آذر و روز دانشجو نگاهی به خصوصیات و مسئولیت‌های مهم «جنبش دانشجویی» از منظر رهبر انقلاب داشته است. 🌷 شماره‌ی این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید مدافع حرم میثم نجفی تقدیم می‌شود. نسخه pdf👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
A4 - 317.pdf
6.17M
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖋قیام علیه غفلت و غارت 👈🏼 چهره‌های ضداستعماری دو قرن اخیر ایران هم‌زمان در دو جبهه داخل و خارج با استعمار می‌جنگیدند 📜 این شماره خط‌حزب‌الله را در khl.ink/khat مطالعه کنید
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | میرزا کوچک جنگلی؛ نماد شجاعت ایرانیان 🔻 رهبر انقلاب: نماد شجاعت و مجاهدت مردم گیلان، بحق شهید بزرگوار، میرزا کوچک جنگلی است که برای اسلام، برای قرآن، برای اقامه‌ی دین و در مقابله‌ی با بیگانگان و متجاوزان، در دوران غربت قیام کرد و یاد او هرگز نباید فراموش شود. 💻 @Khamenei_ir
من المومنین رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر. روح مطهر رزمنده خستگی ناپذیر کردستان، اب الشهيد، حضرت حجت الاسلام نورالدين حيدري (پنج‌شنبه یازدهم آذرماه) به حق پیوست. ایشان نخستین نماینده ولی فقیه در سپاه کردستان و مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه کردستان و ارومیه در دوران دفاع مقدس، بود. این روحانی انقلابی همچنین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان، ریاست بنیاد مسکن، مسؤولیت دادستانی سپاه کردستان، مسؤول پذیرش سپاه و شورای نگهبان را نیز بر عهده داشته است. او در سال ۱۳۱۷ در زنجان به دنیا آمد. حجت‌الاسلام حیدری از گذراندن سطوح درسی به‌ عنوان طلبه وارد حوزه علمیه زنجان شد و سپس برای ادامه تحصیل به قم عزیمت کرد. او در سال ۱۳۵۹ پس از مراجعت به دفتر تبلیغات به درخواست آیت‌الله مدنی برای ماه مبارک رمضان به همراه طلاب دیگر به همدان رفت و پس از بازگشت از دوره در هفتم مهر ماه سال۱۳۵۹ به سمت باختران (سابق) عزیمت کرد و سال‌ها در آنجا به‌ عنوان مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه کردستان و ارومیه خدمت کرد. او همچنین پدر شهید احمد حیدری است که در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسیده است. پیش از این کتاب «فرزند کردستان» درباره زندگی‌نامه حجت‌الاسلام حیدری به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی به قلم محمدعلی صدرشیرازی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. برای شادی روح این روحانی انقلابی حمد و صلواتی هدیه کنیم. @rozaneebefarda
انا لله و انا الیه راجعون آیت‌الله حاج شیخ "عباسعلی صادقی" عالم انقلابی لرستان در ۹۶ سالگی به رحمت حق پیوست. آیت الله عباسعلی صادقی قهاره (متولد ۱۳۰۴ ش در اردستان) از روحانیون برجسته و معروف حوزه علمیه کمالیه لرستان، با دعوت آیت الله کمالوند در سال ۱۳۳۸ به خرم آباد هجرت کرد و در مدت اقامت طولانی مدت و دائمی خود در خرم‌آباد، منشأ خدمات ماندگاری در استان لرستان شد. آیت الله صادقی قهاره با مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم از جمله آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) ارتباط نزدیک داشت و با شخصیت‌های بزرگی چون شهید سید مصطفی خمینی و شهید مطهری روابط صمیمانه داشت. پشتیبانی ایشان از نهضت امام خمینی(ره) منجر به بازداشت و زندانی شدن در کمیته ضدخرابکاری رژیم پهلوی، را به دنبال داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌هایی چون ریاست دادگاه انقلاب و حاکم شرع، ریاست حوزه علمیه کمالیه و تربیت طلاب، حضور در جبهه‌های جنگ و همراهی و حمایت معنوی رزمندگان، سفرهای تبلیغی به اقصی نقاط کشور و شهرها و روستاهای مختلف لرستان به خدمت صادقانه مشغول بود. در سال‌های اخیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به گردآوری و انتشار تاریخ شفاهی آیت‌الله صادقی قهاره اقدام کرد و کتاب ارجمند حاوی خاطرات خواندنی ایشان است. صلوات و حمدی به روح ایشان هدیه کنیم... 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی بانوی دانشجو در نماز جمعه تهران و چند نکته ناصحانه! از مناقشات مربوط به اصل رویکرد ستاد در تریبون دادن به امثال این بانوی دانشجوی منتقد مع بگذریم، طرح شبهه توسط او علیه که اقدامی انقلابی و عقلائی است، موجب گلایه و عجیب بود! لا اقل اگر بنای بررسی این مسئله در تریبون جمعه وجود دارد، جا داشت یک نفر به عنوان مدافع طرح نیز سخن بگوید تا طرحی که حاصل زحمات تخصصی و اراده حاکمیتی است، در آستانه بررسی در مجلس، اینگونه مورد تهاجم قرار نگیرد؛ آنهم از تریبون نماز جمعه تهران که طبعا انتظار بر آن است که حامی سازمان‌‌دهی به وضعیت بی‌ضابطه فضای مجازی باشد. از این که بگذریم؛ سخنان خطرناک این بانو در دامن زدن به دوگانه / بود! این دقیقا همان خط رسانه‌ای است که دشمن سالهاست در پی القای آن بوده است! تحول در تریبون جمعه امر مبارکی است اما کاش حساب شده و با مشورت نخبگان انقلابی و دلسوز همراه باشد که مضرات آن به صفر برسد! @rozaneebefarda
نشست تخصصی نهضت جنگل؛ مینیاتوری از جمهوری اسلامی بازکاوی ابعاد دینی و سیاسیِ «نهضت اسلامی جنگل» در یکصدمین سالگرد شهادت روحانی مجاهد، میرزاکوچک جنگلی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹سخنرانان: دکتر موسی فقیه حقانی (رئیس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر ایران) حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابوذر مظاهری مقدم (عضو گروه علوم سیاسى مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) دبیر علمی: فاضل ارجمند، میثم عبداللهی 🔘زمان: پنجشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰ ـ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵ 🔘مکان: ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶، دانشگاه معارف اسلامی ـ سالن امام رضا علیه‌السلام. 🔶مشاهده خبر و لینک ورود: https://maaref.ac.ir/mirza/ 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازکاوی کارنامه از نگاه استاد @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📺 مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمت الله علیه که در سال ۶۷ به دستور خود امام تاسیس شد، متاسفانه امروزه تبدیل به یکی از عوامل رحمت الله علیه شده است. 📺 میدان‌دادن سایت [که وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است] به دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی که عالی‌ترین، ارزنده‌ترین و بزرگترین است، چه توجیهی ‌می‌تواند داشته باشد؟ 📺 موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در قبال ساخت حرم تجملاتی برای امامی که امثال با مشاهده‌ی ساده‌زیستی او انگشت به دهان ماندند، و بهانه دادن به دست رسانه‌های معاند به این وسیله، چه پاسخی می‌تواند داشته باشد؟ 📺 جهانیان، امام خمینی رحمت الله‌علیه را با معرفی درست شخصیت او باید بشناسند نه ساخت . 📺 متأسفانه باید بپذیریم که موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، امروزه توسط یک مصادره شده است. @rozaneebefarda
فيلترينگ در فضاي مجازي ايران، سخنراني حجت‌الاسلام کهوند در تاريخ يازدهم آذر 1400.mp3
18.01M
✳️ فيلترينگ در فضای مجازی ايران 👤 سخنرانی حجت‌الاسلام آقای محمد کهوند در تاريخ 11 آذر 1400 🔶 مقايسه فيلترينگ در برخی کشورهای غربی با ايران 🔶 فيلتر تلگرام و علل شکست آن 🔶 ديدگاه مقام معظم رهبری درباره فيلترينگ و مقايسه آن با ديدگاه برخی مسئولان 🔶 وظيفه روحانيت درباره موضوع فيلترينگ 🌐 کانال سیاست ودیانت‌|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای پرغصه غرب‌زدگی برخی مسئولان در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی 🔹استاد رحیم پورازغدی: 🔸پس از انقلاب مسئولی در ایران داشتیم که آرزو داشت در راهرو دستشویی سازمان ملل با رئیس جمهور آمریکا دست بدهد اول اسمش «ر» بود... 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنامه جمهوری اسلامی به جرگه روزنامه‌های زنجیره‌ای غربگرا پیوسته است! انتقادات صریح از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 دوستانه با آقای مسیح مهاجری   ۱- روزنامه جمهوری اسلامی که تا چند سال قبل داشت و مدتی است به جمع روزنامه‌های زنجیره‌ای و غربگرا پیوسته است، در شماره روز شنبه‌خود این خبر را نقل کرده است که «محب‌الله موفق از تک‌تیراندازان ماهر گروه ، شهردار میمنه مرکز ولایت فاریاب شد». و در تفسیر آن نوشته است «شباهت‌های طالبان با ما، دارد آشکارتر می‌شود»! و از این طریق به کنایه، آقای دکتر شهردار جانباز تهران که همه عمر خود را در خدمت به اسلام و انقلاب سپری کرده و در جبهه‌های جنگ تحمیلی به افتخار جانبازی نائل شده است، با تک‌تیرانداز طالبان مقایسه کرده و برابر نشانده است! ۲- خطا اگر یک، دو، سه و یا چند بار باشد می‌توان آن را خطا ارزیابی کرد ولی چنانچه پی‌در‌پی بود و به تکرار نشست، «خط» است. متاسفانه بعد از پیوستن روزنامه جمهوری اسلامی به غربگراهای وطنی، نمونه‌هایی از این دست، ‌اندک و کم‌شمار نیست و به طور طبیعی و منطقی این تلقی را پیش می‌آورد که مواضع یاد شده از نوع «خط» است و نه خطا! ۳- در این وجیزه اما، سخنی کوتاه و دوستانه با جناب آقای مسیح مهاجری، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی در میان است و آن، اینکه؛ الف: جناب مهاجری چه شباهتی میان تک‌تیرانداز طالبان و دکتر علیرضا زاکانی، شهردار بسیجی و جانباز تهران دیده‌اید که باعث شده ایشان را با تک‌تیرانداز طالبان مقایسه کرده و برابر و همسان معرفی کنید؟! ب: آیا شهردار تهران را به این علت که در جنگ تحمیلی حضور داشته است با تک‌تیرانداز طالبان که او نیز اهل جنگ بوده است، یکسان و هم‌طراز دانسته‌اید؟! یعنی حضرتعالی که در کسوت شریف روحانیت هستید، نمی‌دانید «جنگجو» بودن به تنهایي نمی‌تواند ملاک ارزیابی باشد که حضور دکتر زاکانی در جنگ تحمیلی و دفاع ایشان از جان و مال و ناموس مردم این مرز و بوم را با حضور تک‌تیرانداز طالبان در جنگی که دستکم در گذشته آمریکا و اسرائیل مدیریت آن را برعهده داشته‌اند، برابر دانسته‌اید و این دو را شبیه یکدیگر معرفی کرده‌اید؟! جناب آقای مهاجری! به یقین منظور شما طالبانی نیست که امروزه -ولو به ظاهر- با آمریکا در ستیز است، چرا که در این صورت مشکل دیگری نیز پیش می‌آید و آن اینکه حضرتعالی مقابله با آمریکا را هم زشت و ناپسند می‌دانید؟! آیا ده‌ها آیه از کلام خدا و از جمله، این آیه از سوره مبارکه نساء به گوشتان آشنا نیست که « الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الله وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ - آنان که ایمان آورده‌اند، در راه خدا می‌جنگند؛ و کسانی که کافر شده‌اند، در راه طاغوت می‌جنگند»؟! هر دو می‌جنگند اما، این کجا و آن کجا؟! ج: جناب آقای مسیح مهاجری! دکتر زاکانی یک پزشک متخصص است و در جنگ تحمیلی به افتخار جانبازی نائل شده است. حالا با عرض پوزش جای این سؤال است که در آن هنگام بنده و شما کجا بودیم؟! ۴- و بالاخره، علی‌رغم مواضع چند سال اخیر روزنامه جمهوری اسلامی، این احتمال هر چند ضعیف نیز وجود دارد که مطلب یاد شده از سر غفلت در آن روزنامه آمده و آقای مهاجری از آن بی‌اطلاع بوده‌اند که در این صورت پوزش رسمی و صریح ایشان را می‌طلبد... و... آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِين. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شوخی بیجای دوربین مخفی و بازی با روان جامعه مرتضی عبداللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 درباره کلیپ دوربین مخفی سقوط بالگرد رئیس جمهور ساخت اینطور کلیپها بازی با روان مردم و امنیت جامعه است. محک زدن ظرفیت و رفتار مردم، حق ورود به هر مسئله ای را جایز نمیکند. غیر از اینکه در ماجرای غم انگیز شهادت حاج قاسم و موارد قبلش، دشمن دقیقا همین کارها و همین شایعات را در فضای کشور پخش کرده بود که بعد منجر به شهادت حاج قاسم شد. مسئولین تامین امنیت رئیس جمهور و دیگران، در رعایت دقیق ضوابط، به تکالیف خویش آگاهند و حتما بیش از هر کسی از تبعات انگاره‌سازی و القای سهل‌انگاری نسبت به حفظ جان مسئولین و صیانت از امنیت روانی جامعه اطلاع دارند. پ.ن: به دلیل آن‌که کلیپ مزبور از جهاتی مخل امنیت جامعه و حق الناس است، از انتشار آن در کانال امتناع شد. @rozaneebefarda
انتقادات صریح از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله جوادی آملی در دیدار با وزیر خارجه: 🔹 مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد، ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم! 🔹 در نظام بین‌الملل به هیچکس اعتماد نیست اما در عین حال هیچ کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست. لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی - سیاسی در حوزه بین الملل است. 🔹 مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین المللی می خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است. 🔹 حضرت امیر(ع) در نامه خود به استاندار مصر، مالک اشتر، نوشت که مردم عمود دین هستند، این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها و حقوق های نجومی. 🔻لذا داخل را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحبنظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم. 🔹 اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوءمدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملا می‌تواند خود را اداره کند. [ خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای]: مانیفست نظام بین المللی بر اساس حق و عدل نیست! آنها اساساً این مفاهیم را قبول ندارند. آنچه آنها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آنها مذاکره کنیم، یک عقل استدلالی است؛ باید طرف ما بداند که خروج یکطرفه از برجام، امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، تا قرارداد ما با امنیت بین المللی گره نخورد ضمانت اجرا نخواهد داشت، قرارداد هسته ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم، اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می شماریم! @rozaneebefarda
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص ۱ از ۵] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اخیرا مطالبی از آقای شهاب‌الدین حائری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که گرچه حاوی شبهاتی سست و بی‌مبناست اما گاه در منظر برخی به عنوان نظریه‌های علمی تلقی می‌شود! از آن جمله، یادداشت اخیر نامبرده پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی است. اصل یادداشت او را اینجا بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/10166 🔹آقای شهاب‌الدین حائری که فاقد سابقه علمی روشن در محافل علمی و همچنین فاقد آثار علمی مشخص در باب ولایت فقیه است، در یادداشت اخیر خود مدعی شده است: «حکومت اسلامی بدون ولایت فقیه شدنی است.» او تلاش کرده آنچه را دو دلیل اصلی ولایت فقیه می‌خواند، نقد کند. 🔹در یادداشت پیش‌رو تنها به ۱۰ اشکال، از اشکالات فراوان وارده بر متن حائری، اشاره شده است. 🔻پاسخ‌های علمی به شبهات پیرامون ولایت فقیه، با سند و ارجاع به متون فقهی، هم مایه علمی جناب حائری را نمایان خواهد ساخت و هم به فهم بهتر مساله ولایت فقیه کمک خواهد کرد. ▫️آیا بدون علم به قوانین اسلامی و شرط عدالت و بدون ضمانت قانونی در حرف‌شنوی از دین‌شناس جامع‌الشرایط، حکومت به سمت اجرای قوانین دینی حرکت خواهد کرد؟ ✅ نقد و بررسی: 🔹 1- در کتب فقهی اطلاعات فقیه در خصوص اهم و مهم، به عنوان دلیل ولایت فقیه مطرح نشده است. 🔸 حائری نوشته است: «قائلین به ولایت فقیه به معنای ضرورت حکومت فقیه بر جامعه، از مهمترین دلائل ولایت فقیه، را اطلاعات فقیه در خصوص اهم ومهم در مقام تزاحم بین احکام دانسته اند. عموم افعال بشر دارای تکلیفی از جانب شارع هستند در تزاحم بین این تکالیف، فقیه، میتواند تکلیف اهم را تشخیص دهد» 🔹 نقد: در کتب فقهی هیچ‌گاه چنین استدلالی برای ولایت فقیه ذکر نشده است! بلکه همانند سایر مسائل فقهی از ادله اربعه بهره‌گرفته شده است. تمسک به روایات معصومین، برجسته‌ترین دلیل است و دلیل عقلی و احیانا اجماع و برخی آیات قرآن، دلایل دیگری است که در کتب فقهی آمده است. 🔹 2- امام خمینی(ره) برای اثبات ولایت فقیه، تمسک به تشخیص اهم و مهم توسط فقیه نکرده‌اند. 🔸 حائری نوشته است: «آیت الله خمینی از این دلیل به عنوان دلیل عقلی و مهمترین دلیل بر تقدم فقیه بر دیگران در امر حکومت یاد کرده است» امام خمینی(ره) چه در کتاب بیع به زبان عربی و چه در مجموعه سخنرانی‌ها راجع به ولایت فقیه در سال 48، قاعده اهم و مهم را به عنوان دلیل ولایت فقیه ذکر نکرده‌اند، بلکه در هر دو، دلیل ولایت فقیه را چنین بیان فرموده‌اند: «توجه اجمالی به احکام اسلام، اعمّ از امور عبادی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جزایی و قضایی و... نشان می‌دهد اسلام منحصر در امور عبادی و اخلاقی نیست، این احکام نسخ نشده و خود بقاء این احکام نشان می‌دهد وجود حكومتي كه اجراي اين احكام را تضمين كند ضروري است. اين مساله عقلا واضح است و روايات نيز بر آن دلالت دارد. در ادامه، شرط حاكم را علم (به قوانين اسلامي) و عدالت مي‌دانند چون اولا عقلًا ممكن نيست جاهل و ظالم و فاسق عهده‌دار اجراي احكام اسلام شوند و ثانيا روايات بر دو شرط علم و عدالت دلالت دارند. خطبه 131 نهج البلاغه: «شما‏‎ ‎‏مردم خوب می دانید که شایسته نیست کسی که بر نوامیس و خونها و درآمدها و احکام و قوانین و‏‎ ‎‏پیشوایی مسلمانان ولایت و حکومت پیدا می کند بخیل باشد تا بر اموال مسلمانان حرص ورزد.‏ ‏‏«و لاَ الْجاهِلُ فَیُضِلَّهُم بِجَهلِهِ.»‏ ‏‏و باید که جاهل (و ناآگاه از قوانین) نباشد تا از روی نادانی مردم را به گمراهی بکشاند.‏‏ ‏‏و باید که جفاکار و خشن نباشد تا به علت جفای او مردم با او قطع رابطه و مراوده کنند. و‏‎ ‎‏نیز باید که از دولتها نترسد تا با یکی دوستی و با دیگری دشمنی کند.‏‏‏ و باید که در کار قضاوت رشوه خوار نباشد تا حقوق افراد را پایمال کند و نگذارد حق به‏‎ ‎‏حقدار برسد. و نباید که سنت و قانون را تعطیل کند تا امت به گمراهی و نابودی نرود.‏» مطالب این روایت حول دو موضوع دور می زند: یکی «علم»، و‏‎ ‎‏دیگری «عدالت». و این دو را خصلت ضروری «والی» قرار داده است. در عبارت‏‎ ‎‏ولاالجاهل فیضلّهم بجهله روی خصلت «علم» تکیه می کند. و در سایر عبارات روی‏‎ ‎‏«عدالت»، به معنای واقعی، تأکید می نماید.» (ر.ک: امام خميني، كتاب البيع، ج2، ص617 تا 624 ، همچنين: ولایت فقیه، ص56) امام خمینی(ره) در مباحث ولایت فقيه خود به سبک رایج در کتب فقهی، ادله روايي ولايت فقيه را مطرح و بررسي كرده‌اند و به هيچ وجه اسمي از توانايي فقيه بر تشخيص اهمّ، به عنوان دليل اصلي به ميان نمي‌آورند. در ادامه بخشی از بیانات امام خواهد آمد. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص ۲ از ۵] 🔹امام خمینی(ره) در خلال درس‌های ولایت فقیه خود چنین می‌فرماید: «روایت حضرت رضا(ع): «‏‏لو لم یجعل لهم اِماماً قیّماً حافظاً مستودعاً، لدرست‏‎ ‎‏الملّة‏‏...» به طور قضیۀ کلی می‌فرماید: برای مردم امامِ قیّمِ حافظِ امین لازم است. و در..‏‎ ‎‎‏روایت [دیگر] می فرماید: فقها، أمنای رُسل هستند. از این صغرا و کبرا‏ برمی‌آید که فقها باید رئیس‏‎ ‎‏ملّت باشند تا نگذارند اسلام مندرس شود و احکام آن تعطیل شود. چون فقهای عادل در‏‎ ‎‏کشورهای مسلمان‌نشین حکومت نداشته و ولایتشان برقرار نشده، اسلام مندرس گشته و‏‎ ‎‏احکام آن تعطیل شده است. فرمایش حضرت رضا(ع) به تحقق پیوسته است. تجربه،‏‎ ‎‏صحت آن را بر همه ثابت کرده است.‏»(ولایت فقیه، ص73) 🔹3- تعریف حائری از دلیل حسبه صحیح نیست. 🔸حائری نوشته است: «اموری که در زمان حضور امام معصوم، ایشان متکفّل آنند از قبیل سرپرستی یتیمی که ولیّ و سرپرستی ندارد را امور حِسبه نامند» 🔹نقد: این تعریف، صحیح نیست. تعریفی که در کتب فقها آمده چنین است: «هركار نيك كه مي‌دانيم شارع مقدس، تحقق آن را مي‌خواهد و راضی به اهمال و بر زمین ماندن آن نیست و متصدي ويژه برای آن تعیین نکرده است» نگاه کنید به: خوئی، فقه الشيعة - الاجتهاد و التقليد؛ ص: 260 کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع، ج1، ص540 روشن است با این تعریف، طبق تصریح فقها، همه واجبات کفایی داخل این تعریف است، لذا در ابواب مختلفی از فقه، دلیل حسبه مطرح شده است. یک جستجوی ساده در کتب فقهی در نرم افزار جامع فقه نور، این موضوع را نشان می‌دهد. برای امور حسبیه مثال به امر به معروف، دفاع از مسلمین و... زده شده است. گاه تعریف آن از این هم وسیع‌تر بیان شده که مجال ذکر آن نیست. لذا کسی نگفته همه امور حسبیه به عهده معصوم است و برای انجامش نیاز به اذن ایشان است. یعنی امور حسبیه‌ای وجود دارد که به شکل کفایی بر عهده همگان است و اذن گرفتن از معصوم شرط آن نیست همانند امر به معروف و... 🔸 حائری می‌گوید حسبه اموری است که در زمان حضور معصوم، امام متکفل آن است و قائلان به ولایت فقیه میگویند فقیه قدر متیقن در زمان غیبت است. 🔹 اگر منظور از آنچه معصوم متکفل آن است، اختیارات امام معصوم است: این‌گونه نیست که کسی بگوید با توجه به دلیل حسبه، ولایت فقیه ثابت بوده و در نتیجه فقیه همه اختیارات معصوم را دارد! زیرا امام دارای اختیارات و متکفل اموری است که فقیه از آن بی‌بهره است و موارد آن در کتب فقهی مذکور است، مثلا اگر گفته شود طلاق زوجه افراد (مطابق مصلحت و لو این‌که این کار مرتبط به مسائل اجتماعی نباشد) از اختیارات معصوم است، فقیه چنین اختیاری ندارد. (كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج‌2، ص 654) خوب است حائری، منبعی برای تعریف خود ارائه کند. ظاهرا او در این یادداشت، تصور دقیقی از امور حسبیه نداشته است. این بی‌معناست که از اصطلاحات فقهی استفاده شود، ولی به شکل دلبخواه معنا شود. تعریف و فهم دقیق امور حسبیه در چگونگی استفاده از آن تاثیر دارد، بحث از این که رابطه دلیل حسبه با ادله ولایت فقیه چیست و چرا باید به قدر متیقن بسنده کرد، جهاتی است که در این یادداشت در صدد بیانش نیستیم. 🔹4- تمسک به دلیل حسبه، مخصوص فقیهانی نیست که روایات ولایت فقیه را نپذیرفته‌اند. 🔸حائری نوشته است: «اخیرا اغلب فقهاء قائل به ولایت فقیه نظیر ایات مکارم شیرازی و مرحوم جواد تبریزی و... با توجه به نپذیرفتن ادله عقلی ونقلی آیت الله خمینی بر ولایت فقیه به این دلیل برای وجوب تعیین فقیه برای حکومت بر مردم تمسک جسته‌اند» 🔹 مستفاد از این جمله آن است که بعد از نپذیرفتن ادله ولایت فقیه که توسط امام مطرح شده‌اند، تمسک به ادله حسبیه به میان آمده است، در حالی که: اولا قائلان به ولایت فقیه نیز به دلیل حسبه، تمسک کرده‌اند! لذا امام خمینی(ره) نیز با صرف نظر از ادله ولایت فقیه، از طریق دلیل حسبه اختیارات حکومتی را برای فقها ثابت دانسته‌اند: فمع الغضّ عن أدلّة الولاية... (كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج‌2، ص 665) ثانیا تمسک به دلیل حسبه در مسئله ولایت فقیه، بعد از نقد ادله ارائه شده توسط امام خمینی نبوده است، بلکه پیش از مراجع متاخر از امام خمینی، توسط فقیهان هم دوره امام، همچون آیت الله خوئی و... نیز بیان شده و همچنین توسط برخی فقها حتی پیش از طرح بحث ولایت فقیه توسط امام خمینی، نیز صورت گرفته است. ظاهرا جناب حائری به این مساله نیز توجه نداشته و عبارتی غیر دقیق و پرمناقشه بیان کرده است. البته لازم است جناب حائری منظور از تعبیر «اخیرا و اغلب» را هم توضیح داده و دلیل بیاورد. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص ۳ از ۵] 🔹5- آیت الله مکارم شیرازی منکر ادله ولایت فقیه نیستند. حائری در عبارتی که در فراز پیشین نقل شد به آیت الله مکارم نسبت داده است که ایشان ادله امام خمینی بر ولایت فقیه را نپذیرفته و از باب حسبه قائل به ولایت شده‌اند. این نسبت به آیت الله مکارم، خلاف واقع آشکار است. ایشان دلیل عقلی (تایید شده با سیره نبوی و برخی ائمه ع) و دلالت برخی روایات را پذیرفته‌اند. نگاه کنید به: (أنوار الفقاهة - كتاب البيع (لمكارم)؛ ص471) 🔹 6- حکومت اسلامی بدون وجود ضمانت قانونی بر لزوم تبعیت از نظر دین شناس عالم و عادل ممکن نیست. چگونه حکومت فردی که دین شناس نیست و ضمانت قانونی برای پایبند بودنش به اجرای قوانین اسلامی وجود ندارد، اسلامی دانسته شود؟ وقتی چنین فردی اطلاع از قوانین اسلامی ندارد، خصوصا امور جدیدی که رخ می‌دهد، آیا ممکن است آن‌ها را به اجرا بگذارد؟! مثل این‌که شخص ناآگاه به قانون، عهده‌دار قضاوت و اجرای قانون شود. اگر گفته شود چه اشکالی دارد فردی غیر دین شناس بر مسلمانان حکومت کند؟ او میتواند با مشورت با دین شناسان به اسلام عمل کند. باید پرسید آیا ضمانت قانونی بر پذیرفتنِ رأی و مشورت فقیه وجود دارد؟ اگر وجود ندارد، همچون گذشته، احکام اجتماعی اسلام در حدّ نصیحت باقی خواهد ماند و وجهی برای اسلامی خواندن این حکومت وجود ندارد. و اگر ضمانت قانونی برای تبعیت از نظر دین شناس و اجرایی شدن احکام اسلام وجود دارد، در واقع همان فرد دین‌شناس حاکم است. 🔹امام خمینی (ره) می‌فرماید: «سلاطین اگر تابع اسلام باشند، باید به تبعیت فقها در آیند و قوانین و احکام را از فقها بپرسند و اجرا کنند. در این صورت حکام حقیقى همان فقها هستند؛ پس بایستى حاکمیت رسماً به فقها تعلق بگیرد؛ نه به کسانى که به علت جهل به قانون مجبورند از فقها تبعیت کنند.‏ ‏ البته لازم نیست که صاحب منصبان و مرزبانان و کارمندان ادارى، همه قوانین اسلام را بدانند و فقیه باشند؛ بلکه کافى است قوانین مربوط به شغل و وظیفه خویش را بدانند. چنانکه در زمان پیغمبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) اینطور بوده است. مصدر امور باید داراى این دو امتیاز [علم به قوانین دینی و عدالت] باشد؛ لکن معاونین و صاحب منصبان و مأمورانى که به شهرستانها فرستاده مى شوند باید قوانین مربوط به کار خود را دانسته و در موارد دیگر از مصدر امر بپرسند.‏» (ولایت فقیه، ص49) 🔹7- جايگاه قاعده اهمّ و مهمّ و عناوین ثانویه در حکومت اسلامی قاعده اهم و مهم در اجرای احکام اسلام در حکومت اسلامی جایگاه مهمی دارد، ولی این مساله مربوط به اثبات ولایت فقیه نیست. به بیان آیت الله مکارم، بسیاری از عناوین ثانویه قابل ارجاع به این قاعده است. مثلا قاعده اضطرار، ضرر و ضرار و تقیه و.. به قاعده اهم و مهم و تزاحم میان ملاکات، برمی‌گردد. این قاعده در مسائل اجتماعی نیز وجود دارد و زمامداران جامعه باید با مشورت با اهل خبره و کارشناسان امین، در این‌باره تصمیم بگیرند. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: «نقش این قسم از عناوین ثانویه چیزی جز حلّ معضلات ناشی از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی نیست و نباید در همه حالات به آن‌ها تمسّک کرد... ضروری است بر این نکته تاکید شود که معرفت مصالح و مفاسد و اهمّ از غیر اهمّ باید به حسب مذاق و لسان ادله باشد که آن را از مشاهده اهتمام بیشتر شارع مقدس به برخی امور نسبت به امور دیگر می‌توان دریافت، نه به حسب سلیقه و مذاق ما و استحساناتی که به ذهنمان می‌آید. حاصل آن‌که معرفت مصادیق این قاعده صرفا به عهده فقیهی است که به زبان شریعت عالم است نه اینکه تشخیص مصادیق به استحسانات و عقول ضعیف سپرده شده باشد.» براي اطلاع بیشتر نسبت به قاعده اهمّ و مهمّ و جایگاه عناوین ثانویه، به منبع ذیل مراجعه كنيد. (بحوث فقهية هامة؛ آيت الله مكارم، ص 505 به بعد) 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نظریه‌پراکنی در تردید و ابهام! نقدی بر شبهه‌افکنی‌های اخیر پیرامون [ص۴ از ۵] 🔹8-جایگاه متخصصان علوم مختلف در حاکمیت اسلامی 🔸حائری نوشته: «اهم ومهم در مسائل و امور حکومتی بیش از آنکه به فقه نیازمند باشد به روابط گسترده با مردم و خصوصیات فردی نظیر هوش اجتماعی و بردباری و تخصص‌های مختلف در علوم و خصوصا سابقه مدیریتی و کار واحاطه به اوضاع مملکت ودنیا دارد... معلومات فقیه در عصر حاضر تناسبی با معلوماتی که مدیر مملکت باید داشته باشد ندارد تا اولویتی برای فقیه نسبت به یک مدیر کارکشته ایجاد نماید.. قید فقاهت برای حاکم، بصورت طبیعی جامعه را از تصدی افراد واجد شرایط حکومت محروم مینماید چرا که روحانیون اغلب نه کارخانه ای اداره کرده اند نه تجربه کاراقتصادی کلان وخرد دارند.» 🔹نقد: حائری حکومت را شایسته متخصصان در علوم مختلف دانسته است. اما کدام تخصص؟ آیا متخصصی هست که بی‌نیاز از مشورت با متخصصان دیگر باشد؟! او گفته چون توانایی و سابقه مدیریت لازم است، نیازی به دانش فقه به عنوان قوانین الهی وجود ندارد، اما روشن است کسی نمی‌گوید فقیهی که توانایی مدیریت ندارد، می‌تواند رهبر مملکت باشد. آیا مثلا وزرا که یک مجموعه بزرگ را اداره می‌کنند، همگی باید قبلا مدیر کارخانه‌ای بوده باشند؟! مثلا آیا وزیر بهداشت که از میان پزشکانی که توانایی مدیریت دارد انتخاب می‌شود، باید چنین سابقه‌ای داشته باشد؟! مهم تجربه و توانایی مدیریت است که در میان صاحبان علوم مختلف، افرادی هستند که این توانایی را دارند یا ندارند. طبق اصل ۱۰۹ قانون اساسی باید فقیهی در جایگاه رهبر قرار گیرد که دارای بینش صحیح سیاسی، اجتماعی، تدبیر، شجاعت و مدیریت باشد. لابد حائری می‌خواهد توانایی مدیریت کارخانه نیز جزو شرایط ولایت فقیه به قانون اساسی اضافه شود! همچنین متخصصان مسائلی همچون محیط زیست و مساله مدیریت کمبود آب، در تبیین و تنقیح موضوعات صلاحیت دارند نه در استنباط و صدور حکم شرعی. آیا حائري، اسلام را منحصر در احکام فردی می‌داند و احكام اجتماعي اسلام را نفی می‌کند؟ به این معنا که در مسائل اجتماعی و سیاسی، خداوند قوانینی و لو به شکل کلی، تعیین نکرده و ملاک چیزی است که بشر تشخیص می‌دهد، آن هم بدون نیاز به تایید شرع و قانون الهی؟ لازمه این سخن انكار جامعیت اسلام و نفی ربوبيت تشريعي خداوند است. حائری نه فقط نیاز به فقیه، بلکه نیاز به فقاهت را نفی کرده است، آیا این محدود ساختن آموزه های دینی به امور فردی نیست؟ 🔹9-شبهه عدم تخصص ولی فقیه، شبهه‌ای قدیمی است که امام خمینی خود به آن پاسخ داده‌اند. زمامدار کشور هر تخصصی داشته باشد در امر حکمرانی، بی‌نیاز از مشورت با صاحبان تخصص‌های مختلف نیست. به نظر حائری -که مثال به کمبود آب در کشور زده است- اگر یک متخصص محیط زیست، زمامدار مملکت باشد، در مسائل مربوط به سلامت، امنیت و اقتصاد چه باید بکند؟! شخصی که در رأس حکومت است، در این مسائل ورود مستقیم نمی‌کند و برای هر مساله‌ای در کانال مشخص خود توسط کارشناسان، تصمیم سازی شده و توسط مسئولان مربوطه اجرا می‌شود. وظایف و اختیارات رهبری طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی مشخص است و شامل اموری همچون تعیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن، فرمان همه‌پرسی و... است. امام خمینی(ره) سال‌ها پیش از آن‌که این شبهه توسط در ابتدای تشکیل نظام مطرح شود، خود به آن پاسخ داده‌اند. خوب بود حائری، قدری مطالعه می‌کرد و پاسخ امام به این شبهه سست و تکراری را می‌دید تا لااقل اشکالی جدید مطرح کند! 🔹امام خمینی(ره) می‌فرماید: «این‌که می‌گوییم حکومت برای فقیهان عادل است، گاهی این اشکال به نظر برخی می‌رسد که فقیهان از تمشیت و سر و سامان دادن به امور سیاسی و نظامی و... عاجزند. لکن این اشکالی بی‌ارزش است، بعد از آن‌که می‌بينيم تدبير و اداره، در هر دولتي با تشريك مساعي تعداد زيادي از متخصصان و ارباب بصيرت است. پادشاهان و رؤسای جمهور از گذشته‌های دور تا زمان حال –جز موارد استثنا- عالم به همه فنون سیاسی و [مثلا] فرماندهی [نظامی یک] لشکر نبوده‌اند، بلکه امور توسط متخصصان در هر فنّی جریان می‌یافته است. لکن اگر شخصی که در رأس حکومت است شخصی عادل باشد، قطعا وزیران و کارگزاران عادل [و صالح] یا با عملکرد درست را انتخاب خواهد کرد و این باعث کم شدن ظلم و فساد و تعدّی در بیت المال و در آبرو و جان مردم می‌شود.»(كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج‌2، ص: 665) 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053