eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی دکترای علوم سیاسی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹از نظریه دو نوع اسلام متولد می شود؛ و ، که در قالب اسلام سکولار می‌گنجد. 🔹 مواجهه با  شخصیت فیرحی  از دو منظر قابل بررسی است؛ 🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده  ایشان گفت 🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد جناب فیرحی است که نباید در با فوت ایشان مغفول بماند. 🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛ بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ و است. 🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم. 🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود. 🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت. 🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون و سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند. 🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛ وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد. 🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت. 🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند. 🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین را از دارد و در یک کلام می توان گفت وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است  برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند. 🔹پشتوانه  تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد. 🔹این انتقاد به و سایر رسانه‌ها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد! @rozaneebefarda ادامه👇
؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته [صفحه ۲ از ۲] 🔹اگر بخواهیم نمودهای تفکر سکولار را در اندیشه فیرحی بیابیم سیری نه چندان عمیق در آثار و سخنرانی های  وی ما را به هدف مان می رساند؛ تحلیلی که در سخنرانی های خود از (ع) ارائه می کند، تحلیلی که از تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه براساس دو مفهوم تضاد و حقانیت ارائه می کند و یا مباحث مختلفی که در مقاله ای به آن می پردازد و درآن خود را به عنوان پل ساز میان فقه و جریان روشنفکری سکولار معرفی می کند که هدف این پل، و است. 🔹اگر ما مجموعه آثار و نوشته های ایشان را مورد بررسی قرار دهیم به هیچ وجه بین خود و جریان روشنفکری سکولار که مصادیق آن امثال ، و دیگران هستند، مرزبندی نمی کند و مواجهه او با این افراد مواجهه شکلی است به این معنا که از دریچه فقه باید ورود کرد یا از دریچه ای دیگر. 🔹یکی از اصول انقلاب و اسلام ناب مرزبندی با نظام سلطه است و فیرحی تلاش می کند این ویژگی  و اصل را به شدت کمرنگ کند و سعی می کند اندیشه را در معرفی کند؛ بنابراین چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نخواهیم داشت و از اساس علوم تقسیم بندی علوم انسانی به اسلامی و غیر اسلامی بی معنا خواهد بود. 🔹در اندیشه فیرحی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی وجود دارد، فروکاسته شده، بنابراین دانش همان چیزی است که در غرب رشد و نمو یافته و تنها کاری که ما در قبال دانش می توانیم انجام دهیم بومی سازی است  و این بومی سازی به معنای داشتن یک دانش مستقل نیست؛ بنابراین فیرحی خود را پل سازی معرفی می کند که به می پردازد. 🔹اگر از دیدگاه مبانی امام و انقلاب اسلامی به عملکرد فیرحی بنگریم، شاید داعیه داری او برای اسلام از یک سو و تئوری پردازی برای جریان اصلاحات از سوی دیگر نشانه تناقض رفتاری او باشد اما اگر به دیدگاه تئوریکی که وی نظریه پرداز آن است  توجه کنیم و سلوک علمی و عملی او زیر نظر بگیریم خواهیم دید که هیچ تناقضی در رفتار وی وجود ندارد چرا که اسلامی که فیرحی که داعیه دار آن است تقویت کننده جریان فکری سکولار به سردمداری اصلاحات است. ⭕️متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هشتم/ الف، از پرونده ویژه برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش هشتم/ الف مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه 1 از 5] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️وبلاگ نویسان خبرآنلاین؛ از آخوندهای اعتدالی تا ژورنالیست های فعال فتنه 🔻یکی از پروژه های رسانه‌ای ، در نظر گرفتن فضای اختصاصی برای چهره‌های فکری، سیاسی و رسانه‌ای همسو است. در میان کسانی که در بستر خبرآنلاین وبلاگ اختصاصی دارند، ترکیب جالبی به چشم می‌خورد! شماره هشتم به بارخوانی کارنامه و مواضع سیاسی اختصاص دارد. 🔹حضور پررنگ چهره‌های سیاسی حامی دولت و روشنفکران اعتدالی،جالب است! شاید در نگاه ابتدایی، صرفا انتشار یادداشتهای اختصاصی برخی افراد، نشانگر پیوند سیاسی و جناحی نباشد اما براساس پاسخ صریح نماینده به نویسندگان این پرونده، اختصاص صفحات وبلاگی به افراد، با گزینش سایت انجام می گیرد و مستقل و چهره‌های سیاسی متفاوت یا مخالف با سیاست‌های خبرآنلاین و خرده جریان اعتدال جایی در جمع وبلاگ نویسان خبرآنلاین نخواهد داشت. بازکاوی وبلاگ نویسان خبرآنلاین نشان می‌دهد طیف خاصی در این پاتوق مجازی حضور دارند. در ادامه به بررسی بیوگرافی تعدادی از این چهره های اعتدالی نزدیک به دولت روحانی می پردازیم. این بخش را با بررسی کارنامه سیاسی یکی از ایده پردازان رسانه‌ای جریان غربگرا آغاز می کنیم. ♦️ابوالفضل فاتح ابوالفضل فاتح روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، کارشناس ارتباطات و از فعالان فتنه88 است. فاتح فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران(۱۳۷۶) و فارغ‌التحصیل دکترای ارتباطات دانشگاه (۱۳۹۰) است. فاتح از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی بود. او در سال ۱۳۷۸ (خبرگزاری دانشجویان ایران) را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۸۴ مدیرعامل آن بود. او جریان غربزده و ایده پرداز رسانه ای است. به نظر می رسد او با پیاده کردن نظریه هایی مثل "مدل بینابینی" ، " همه برای همه"، " هر دانشجو یک خبرنگار" و " ویکی واره نویسی" در رسانه هایی مثل ایسنا، تلاش کرد که از یک طرف خبررسانی و خبرسازی را به یک سطح عرفی و غیرتخصصی تنزل و در عین حال دامنه آن را گسترش دهد و از طرف دیگر زمینه حضور طیفی از نوباوگان سیاسی و رسانه ای را بدنه سیاسی/رسانه‌ای فراهم کند. جالب است که این ایده فاتح مدتها بعد، در خبرآنلاین و در راه اندازی بخش وبلاگ و کافه خبر اجرا شد. 🎞عکس42: ابوالفضل فاتح به این موضوع اذعان دارد و در باب سیاست گذاری خود در بخش وبلاگ و کافه خبرآنلاین می گوید: " بی انصافی و البته سرقت علمی است اگر به مبدع و نظریه پرداز طرح حاضر[ همه برای همه] اشاره نکنیم. اگر چه پیشتر نمونه‌هایی متفاوت از این طرح ظهور و افول کرده است اما این ایده متعلق به دکتر ، ‌موسس خبرگزاری ایسنا است که این روزها رساله خود در زمینه ارتباطات را در دانشگاه آکسفورد به پایان می‌رساند. اگر خود او مجری این طرح می شد قطعا کاستی‌های پیش رو و انحرافات احتمالی از هسته اولیه به حداقل می‌رسید که امیدوارم با کمک او پیرایه‌های این طرح زدوده شود. " (خبرآنلاین، 30/4/1388) مشاور ارشد، رئیس کمیته رسانه‌ای و سخنگوی ستاد در انتخابات 88 بود که نقش تعیین کننده ای در آن داشت. او در شکل گیری برای موسوی و طیفی از طرفدارانش، نقش مهمی داشت و شخصا حداقل دو بار پیروزی قطعی موسوی را اعلام کرد(خبرآنلاین، 15/2/1388 و 22/3/1388). نقش فاتح در تصمیم سازی برای سران اصلاحات تا بدان پایه مهم است که برخی از او بعنوان یکی از مخالفین کاندیداتوری در سال 88 نام برده‌اند که در انصراف خاتمی مؤثر بود.(خبرآنلاین، 20/6/1388) @rozaneebefarda ادامه👇
بخش هشتم/ الف مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه 2 از 5] ♦️ابوالفضل فاتح؛ از ایسنا و فتنه88 تا شفقنا و حوزه قم فاتح بعد از یوم الله 88 به جای توبه از گذشته، بیانیه هفدهم موسوی را که را مردمان_خداجو نامیده بود، ستود و گفت : " اینک موسوی حجت را بر همه تمام کرده است."(خبرآنلاین، 11/10/1388) در این زمان بود که ، دوست قدیمی لب به سخن گشود و از گذشته فاتح گفت. او با تمجید از گذشته فاتح در و تبعیت از رهبری، از دلدادگی دیرینه فاتح به سخن گفت و چنین نوشت: " دوست ما علي رغم اصرار دوستاني نزديک و صميمي مثل من در ايام بعد از انتخابات در برابر ده ها مورد نظر صريح رهبري، حاضر نشد موضعي تاييدآميز اتخاذ کند بلکه همواره سکوتش را يک اقدام مثبت مي دانست و هر بار به اين جمله بسنده مي کرد که من نمي توانم جلوتر از مهندس حرکت کنم! من نمي توانم مثل شما فکر کنم و چه کنم، من را اگر روي زمين بگذاريد به سمت قِل مي خورم !"(سایت الف، 12/10/1388) بعدها در پیام تسلیتش به مناسبت درگذشت مادر رهنورد، به تمجیدهای مبالغه‌آمیز از موسوی پرداخت(جماران،1/12/1396) و نشان داد همچنان از موسوی عبور نکرده و به سمت چپ قل می خورد. نکته تاریخی جالب اینکه با جریان های نزدیک به نژاد نیز رابطه داشته است. هر چند در دوران فتنه 88 این رابطه ها شکرآب شده بود اما رابطه چنان قوی و تاریخی بوده است که از مشاوران رسانه ای آقای احمدی نژاد و قائم مقام فاتح در ایسنا، مرادوه عاطفی خود با فاتح را دلیل بر مناظره نکردنش با او دانسته است(انصاف نیوز، مصاحبه دهباشی با داوری، 29/9/1395). فاتح بعد از 88 نیز همچنان از کار رسانه ای دست نکشید و یادداشت های او از خارج از کشور، در برخی رسانه های غربگرای داخلی انتشار می یابد. یکی از مهم ترین اقدامات فاتح بعد از فتنه88، ایجاد یک خبرگزاری حوزوی با رویکرد بین الملل گرا بود که از قضا به بیت مرجعیت اعلای عراق انتساب داشت و از این لحاظ، در انعکاس اخبار داخلی دو حوزه قم و نجف، حائز اهمیت بود. کارنامه سیاسی فاتح و حضورش در لندن، و وابستگی خانوادگی به بیت روحانیت(او خواهرزاده یکی از رجال روحانی محترم مشهد است) و ورود در عرصه حساس حوزه و روحانیت، نشان می دهد که پروژه پسافتنه فاتح، به مراتب پیچیده تر از پروژه سیاسی/رسانه ای وی در سال 88 است. سالی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتنه گران تلاش کردند آنتی تز انقلاب اسلامی را از قم تولید کنند. گرچه اکنون ارتباط فاتح با چندان به طور علنی مطرح نیست اما خوشبختانه چند سال قبل، خبرآنلاین به این موضوع تصریح کرده است(خبرآنلاین، 10/10/1395) انتساب شفقنا به دفتر در قم، نیز در برخی رسانه‌ها مطرح شده است(اَبنا، 6/12/1390). فاتح در تمجید نامه ای در وصف آقای نماینده دفتر آیت الله العظمی سیستانی در قم می نویسد: "در این میانه از نمونه های سرشناس و بسیار موفق نماینده مرجعیت از مکتب اعتدالی نجف و قم که متاسفانه اینک در بستر بیماری هستند، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد است، که از بزرگان بسیاری تحسین ایشان را شنیده ام و شخصا نیز تجربه کرده ام ."(جماران، 11/4/1399) مرحوم آقای صانعی در شهریور99 در دیدار با سردبیر و جمعی از دبیران شفقنا ضمن اشاره تلویحی به انتساب شفقنا به آقای شهرستانی، از این خبرگزاری به عنوان یگانه رسانه منعکس کننده دیدگاه های خود یاد کرد و تحریریه شفقنا را از دوستان قدیمی خود برشمرد و چنین گفت: " ابتدای سخن باید از حضرت آیت الله العظمی سیستانی و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی تشکر کنم؛ در مرحله بعد از همه شما دست اندرکاران و مدیریت شفقنا که از دوستان بسیار قدیمی هستند تشکر می کنم. در مورد سایت شفقنا هم باید عرض کنم که این رسانه نسبت به بنده خیلی لطف داشتند و شاید تنها راهی که بتوان با استفاده از آن مسائل ما مطرح شود همین شفقناست و همه شما ماجور و موفق باشید و خداوند به همه شما سعادت دنیا و آخرت عنایت بفرماید."(شفقنا،99/6/22) @rozaneebefarda ادامه👇
بخش هشتم/الف مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه 3 از5] ♦️عباس آخوندی یکی دیگر از وبلاگ نویسان خبرآنلاین، است. او وزیر راه سابق دولت روحانی، داماد مرحوم رسولی محلاتی و باجناق آقای ناطق نوری است. آخوندی کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران گرفته و بعد از تصدی وزارت مسکن در دولت ، در سال 77 برای اخذ دکتری به رفت و در دانشگاه در رشته‌ی اقتصاد سیاسی تحصیل کرد و از پایان‌نامه‌ی خود با عنوان «جهانی‌سازی، سیاست دولت - ملت و سیاستگذاری اقتصاد ملی: نگرش نخبگان ایران» دفاع کرد(ایسنا، 1/8/1397) و سال 85 به ایران بازگشت. وی مسئولیت های متنوعی در دولت های مختلف به دست آورده اما وزارت او در مسکن و شهرسازی در دولت روحانی، در نهایت بعد از سه بار استیضاح ناموفق و قبل از استیضاح چهارم ،با استعفای خودش پایان یافت. درحالی که چند سال از پایان دوره وزارت او می گذارد اما کارنامه ضعیف و مناقشه برانگیز او از اذهان فراموش نشده و همچنان نام او بعنوان متهم اصلی در نابسامانی وضعیت مسکن، مطرح می شود. 🎞عکس44: عباس آخوندی آخوندی، مشاور در انتخابات سال 88 و یکی از روسای ستاد انتخاباتی و نماینده وی در جلسات مربوط به اعتراض به نتایج انتخابات بود. یکی از اعضای هیئت نظارت شورای نگهبان درباره نقش عباس آخوندی در دمیدن بر آتش فتنه و اعلام پیروزی زودهنگام موسوی، چنین می گوید: " به آقای اعتراض کردم که چرا فضا را اینگونه می‌کنید و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای همه قطع شده است و از ساعت 14 بعدازظهر روز جمعه (رای‌گیری) آقای آخوندی تماس‌هایی که می‌گرفت و یا تماس‌هایی که با وی گرفته می‌شد، اعلام می‌کرد که بگویید آقای موسوی با 60 درصد آرا جلوتر است، بنده نیز دوباره به وی اعتراض کردم که آقای آخوندی چرا جامعه را ملتهب می‌کنید و مردم هنوز پای صندوق‌های رای هستند و رای‌گیری ادامه دارد، اجازه دهید رای‌گیری تمام شود و نتیجه از صندوق‌ها استخراج شود و آخوندی به بنده گفت که به شما هیچ ربطی ندارد و وقتی اعتراض بنده را دید، باقی تماس‌ها را در راهروی شورای نگهبان با تلفن همراه انجام می‌داد."(رجانیوز، 22/5/1392) عباس آخوندی علی رغم آنکه اساسا یک مدیر اجرایی با کارنامه ای ضعیف بوده، اما ادعای تئوری پردازی دارد و البته یکی از ارکان خرده_جریان_اعتدال است؛ او سالها از مروجان اصلی نظریه در بدنه مدیریتی نظام بود و هم اکنون نیز گاه و بیگاه از ایران شهری و زیست شهری ایران سخن می گوید. هر چند او در مواردی از اسلام و نماد های ایرانی اسلامی اسم می برد، اما به دنبال آرمان شهری ایرانی است که نمادهای مخصوصا بازار آزاد، از مشخصه های اصلی آن است. او در خود تصریح می کند که: " ما هم باید یک بار دیگر رویکرد ایران‌ شهری را با نور اسلام، همراه با گشودن درهای کشور به بازخوانی کنیم. ما هم ایران را می‌خواهیم هم اسلام را و هم تمدن جدید را."(خبرآنلاین، 97/1/18) آخوندی اصرار عجیبی بر شاخصه ی مهم اقتصاد لیبرال، یعنی " بازار آزاد" دارد(مشرق نیوز، 13/7/1397). اصرار او بر اقتصاد لیبرالی تا آن حد جلو رفته که حزب اعتدال و توسعه روحانی با این حد از وابستگی به غرب و اقتصاد آزاد را نیز در این باب مورد ملامت قرار داده، می گوید: " تقارب ذهنی میان جریان اقتصاد بازار آزاد و جریان اقتصادی که در حزب اعتدال و توسعه بود وجود نداشت. اصلا تنها چیزی که حزب اعتدال و توسعه راجع به آن اندیشه نکرده اقتصاد است."(خبرآنلاین،97/11/23) اندیشه ایرانشهری که در حال حاضر افرادی مانند سیدجواد_طباطبایی پرچمدار آن هستند، پیشینه روشنی در تاریخ معاصر دارد. برخی مطبوعات غربگرا و وابسته به دربار، از پیشگامان طرح موضوع ایرانشهری در ایران بوده اند. بعنوان نمونه، نخستین بار را ، در سالهای 1301ش تا 1306ش در برلین آلمان با شعارهای و و حمایت از سیاستهای فرهنگی پهلوی منتشر کرد. این مجله در ترویج اندیشه باستان گرایی به شهرت رسید و در این مسیر کارنامه سیاهی دارد. این مجله، ادامه ، به سردبیری بود. عوامل وابسته به در این مجله مطلب می نوشتند از جمله محمد قزوینی، ابراهیم پورداود، رشید یاسمی و ... .(برای اطلاع بیشتر بنگرید به: مجله ایرانشهر، س1، ش1، 1 ذی القعده 1340ق، تمامی صفحات؛ مجله ایرانشهر، س4، ش12، اول اسفند 1305ش، تمامی صفحات) محل ترویج افکار وزیر پرحاشیه و مستعفی روحانی است که در روزگار خانه نشینی سیاسی، در عرصه قلم پرکارتر شده و در یک سال اخیر نزدیک به 60 یادداشت و گفتگو از او در وبلاگش در خبرآنلاین منتشر شده است. @rozaneebefarda ادامه👇
بخش هشتم/الف مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه4 از5] ♦️محمود سریع‌القلم نیز در زمره وبلاگ نویسان است. متولد1338 در تهران، یکی از چهره‌های نسبتا پنهان و البته مؤثر در بدنه و ایدئولوگ اصلی است که از کتاب وی با عنوان ایران و جهانی شدن، با مقدمه حسن روحانی، به عنوان مانیفست دولت اعتدال یاد می شود که در آن مسئله استقلال و برخی دیگر از مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، زیر سؤال رفته است. وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را به مقصد ترک کرد. کارشناسی علوم سیاسی را در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج، ارشد و دکتری خود را در رشته روابط بین الملل در و فوق دکتری را در گذراند. تحصیل سریع القلم که از او به عنوان رئیس‌جمهور یاد می‌شود، در دانشگاه‌ اوهایو از جهات مختلف قابل تأمل و بررسی است. این دانشگاه یکی از بیشترین پذیرش‌ها تحت برنامه را دارد که پرورش نیرو برای در کشورهای مبدأ یکی از اهداف آشکار این برنامه است و ارتباطات مشکوک محمود سریع‌القلم با مجامعی هم‌چون و حضور وی در اجلاس ، احتمالاتی را در مورد نقش آفرینی مشکوک وی در عرصه سیاسی ایران متبادر می سازد.(عصر ایران، 18/11/1393، کیهان، 10/3/1386). 🎞عکس46: محمود سریع‌القلم سریع‌القلم پس از اتمام تحصیلات به ایران آمد و در برخی عرصه های حساس به ایفای نقش پرداخت که از آن جمله می توان به حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد. به گفته برخی رسانه ها، وی در مقطعی به اتفاق ، بعنوان استاد علوم سیاسی دانشکده هم فعالیت داشته است(مشرق نیوز، 17/5/1396). سریع‌القلم از جمله روشنفکرانی است که می توان او را از جمله برشمرد. او با کلیشه «جهان امروز»، صراحتا استقلال به عنوان یکی از شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی را نفی می‌کند و می‌گوید: "جهان امروز عصر «وابستگی متقابل» است و هر کشور و ملت، همواره باید «مزیت‌های نسبی» خود را در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست مشخص کند، زیرا بدون آن، همه طرح‌ها و برنامه‌ها نقش بر آب می‌شود. ما بخواهیم یا نخواهیم، اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور با جهان پیوند دارد." @rozaneebefarda ادامه👇
بخش هشتم/الف مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه5 از 5] تعابیر ساختارشکنانه امثال مورد نقد صریح قرار گرفت. ایشان می فرمایند: "یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکّر امام، مسئله‌ی استقلال کشور، ردّ سلطه‌پذیری [است‌]... متأسّفانه کسانی هستند که تئوری‌سازی میکنند برای نفی استقلال کشور، استقلال را گاهی به انزوا معنا میکنند، گاهی به این عنوان که امروز استقلال کشورها یک ارزش به حساب نمی‌آید، قلم‌زنی میکنند و حرف میزنند؛ این حرفها هم در بین جامعه پخش میشود. کسانی این‌جوری حرکت میکنند. این یک غلط بزرگ، یک خطای بسیار مهم و خطرناک است."(14خرداد1394) ایشان همچنین در باب جهانی شدن، می فرمایند: "در درون ملّت... ، آدمهای سست‌عنصر... هستند؛ اینها شروع کردند بازتولیدِ همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیّات شیک... به اسمهای دیگر: جهانی شدن، وارد شدن در خانواده‌ی جهانی. امروز هم این توصیه‌هایی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها در جلسات به ما میکنند این است: ایران خودش را با خانواده‌ی جهانی همراه کند، یکسان کند؛ جهانی بشود. مرادشان همان وابستگی است... یعنی زیر بار فرهنگی که چند قدرت بزرگ توانسته‌اند بر اقتصاد دنیا، بر سیاست دنیا، بر امنیّت دنیا تحمیل بکنند [رفتن‌]؛ زیر بار این سیاست رفتن، در این قالب خود را جا کردن؛ این معنای جهانی شدن از نظر آنها است. وقتی میگویند جهانی بشوید، وقتی میگویند وارد خانواده‌ی جهانی بشوید معنایش این است؛ این همان وابستگی است، فرقی نمیکند."(۱۳۹۵/۷/۲۸) سریع القلم به صراحت و محاسبه‌گری‌های را حاکم بر می‌داند و می‌گوید: « دین مخزنی از باورها و اصول است که نهایتا در پی برقراری تعادل میان قوانین انسانی است؛ این‌که کدام بخش از دین اولویت پیدا کند و کدام قسمت‌ها گزینش شود و این‌که مجموعه اصول در یک‌جا دیده شود و با شرایط زمان و مکان محک بخورد، بستگی به توان تشخیص، قدرت اولویت‌بندی، ابتکار عمل و پیچیدگی فهم مسائل زمان را دارد. از متون دینی، هم می‌توان تمدن‌سازی را استنباط کرد و هم زهد و قناعت را، هم می‌توان علاقه به کار، ثروت و تلاش را استنتاج کرد و هم ذم دنیا و فاصله‌گیری از کانون‌های قدرت و ثروت. هم می‌توان دوستی و محبت و هم‌کاری با ملت‌های دیگر را متوجه شد و هم تقابل و تضاد و جهاد را. متون دینی هم ماهاتیر را تولید می‌کند و هم بن‌لادن را. موضوع کلیدی، فهم عینی اوضاع زمان و اطلاق اصول گزینش به این اوضاع است.» (عقلانیت و توسعه‌یافتگی ایران، ص214 ) برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥از و طرح تا ! تحرکات تازه در راستای سیاست‌های ! رونوشت به؛ این خبرگزاری!! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹فردی به نام دیاکو حسینی که فعلا مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری است، در گفتگوی اختصاصی با شفقنا، مطالب عجیبی را مطرح کرده است که برای اهل دقت از دوست و دشمن، در داخل و خارج، پیامهای واضحی دربر دارد! 🔻تفکیک بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن! 🔻تطهیر و بزک آمریکا در دوران بایدن!! 🔻استفاده از ادبیات دشمن، خصوصا تعبیر 《رژیم ایران》در یادکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی!!! 🔻تاکید بر مسئله بازگشت بایدن به برجام! 🔻متوقف کردن احیای برجام، به مسائل منطقه ای و نظامی؛ یعنی متوقف کردن احیای به و ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053