eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
257 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️بازنشر به مناسبت درگذشت مرحوم فیرحی:👇
هدایت شده از روزنه
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی ⭕️یادداشت دوم: داوود ؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! نقد سخنرانی 5شهریور۹۹ 💥اختصاصی/ مصطفی معمار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه1 از 3] 🔹هر ساله فرا رسیدن ماه محرم فرصتی است برای بازخوانی واقعه تاریخی عاشورا از زوایای مختلف و ارائه تحلیل‌های گوناگون با رویکردهای مختلف که در عین اینکه فرصت‌ است اما طبیعتا ممکن است برخی آسیب‌ها را در پی داشته باشد. دقت نظر اندیشمندان اسلامی و اصحاب دین، فرصت بسیار مناسبی را جهت آشکار شدن زوایای پنهان پدیده عاشورا فراهم می‌کند اما در عین حال باید مراقب بود تا در میان تکثرات تحلیلی، جایگزین و سخنان فنی و عالمانه نشوند و اصالت و ارزشهای حسینی در معرض آفات قرار نگیرد و فرهنگ عاشورا کما هو حقه حفظ و صیانت شود. 🔻این نوشتار کوتاه در صدد است تا با همین رویکرد و انگیزه به تحلیل سخنرانی جناب آقای فیرحی در عاشورای امسال بپردازد. 🔹دکتر داوود فیرحی، در پنجم شهریور امسال در پویش "هرخانه یک حسینیه" که توسط بیژن عبدالکریمی بصورت مجازی برگزار شد، به تحلیل اتفاقات صدر اسلام پرداخت. 🔹سخنرانی آقای فیرحی برپایه چند قیاس مرکب استوار است و او کلام خود را با تقسیم‌بندی حکومت‌ها شروع می کنند که: یا مشروع‌اند و یا نا مشروع و آنها که مشروع هستند یا مشروع باقی می‌مانند و یانامشروع می شوند و دراکثر جوامع و تمدن‌ها همین حالت اخیر رخ می دهد و از این تقسیم بندی نتیجه می گیرد که مشروع بودن جوامع ابدی نیست. ▫️او در ادامه این نتیجه را حد وسط استدلال قرار می‌دهد و با جمله ای منسوب به ارسطو، جزم‌اندیشانه بیان می کند: هرجامعه ای را بسازی خراب می شود و روزی مشروعیتش را از دست میدهد حتی اگر این جامعه بدست بهترین فرد روی زمین بنا شده باشد. سپس این کبرای کلی را بر حکومت صدر اسلام اینطور تطبیق می دهد: در حکومت صدر اسلام بلافاصله بعد از پیامبر ص انحراف و استبداد در جامعه ایجاد شده و شیب این ظلم و خود کامگی به تدریج بیشتر شده و در سال شصت هجری به اوج خود می رسد. در گام بعدی ایشان سوال می پرسد که در چه شرایطی وظایف شهروندان در اطاعت از دولت پایان می یابد؟ در جواب این پرسش، پاسخی به قول خودشان «کانتی» می‌دهد که: حکومت مستبد و شهروند پرخاشگر دو طرف افراط‌گونه است که دولت متعادل در بین این دو طرف در نقطه تعادل منطقی وجود دارد به این صورت که وقتی دولت نرمال به تدریج به سمت استبداد پیش می‌رود از یک جایی به بعد مردم توان تحمل در مقابل ظلم را از دست داده و شروع به قیام می‌کنند و در بین مردم عده‌ای که جزء جامعه نخبگانی هستند زودتر متوجه این ظلم شده و میدان‌دار می‌شوند و دیگران را به دنبال خود می‌کشند و سیدالشهدا هم نمونه یکی از همین جامعه نخبگانی بود. 🔹 و ارزیابی: 1- از کبرای قضیه اول شروع می کنیم : آیا هر حکومتی محکوم به فنا است؟ آیا هر حکومتی به تدریج به ظلم و استبداد روی می‌آورد؟ کلیت این قضیه را چطور ثابت می‌کنید ؟ به صرف این‌که در غالب موارد این اتفاق می‌افتد چطور به کل حکومت‌ها تعمیم میدهید؟ ( ایشان ابتدا در تقسیم حکومت به مشروع و نامشروع می‌گوید در اکثر تمدن‌ها مشروعیت زائل می شود اما بعدا آن را بصورت کلی بیان می کند.) اگر این کبرای کلی را قبول دارید چرا از ابتدای حکومت اسلامی یعنی از سال یکم هجری شروع نمی‌کنید ؟ چرا می گویید بلافاصله بعد از پیامبر استبداد شروع شد . حضرت رسول‌الله صلّی الله علیه و آله 10 سال حکومت کرد آیا در این مدت دچار استبداد و انحراف شد یا خیر؟ جناب دکتر فیرحی باید مشخص کنند که آیا فرقی بین حکومت معصوم و غیر معصوم وجود دارد یا خیر؟ اگر به نظر ایشان فرقی وجود ندارد پس چرا استبداد را بعد از پیامبر جاری می داند و نه از اول حکومت؟ اما اگر فرق می گذارد پس چرا حکومت امیر المومنین را در زمره حاکمان دیگر متهم به ظلم و انحراف و استبداد می داند؟ جالب این جاست که ایشان شیب استبداد را بعد از پیامبر به تدریج صعودی می داند و هیچ فرقی بین حکومت عادلانه علوی و دیگر خلفا قائل نیست و چندین‌بار تکرار و تاکید می کند که بلافاصله بعد از پیامبر این انحراف شروع شد و به تدریج افزایش پیدا کرد. مگر در حکومت سراسر عدل علوی چه ظلمی از جانب حکومت بر مردم شده بود که ایشان به طور ضمنی حکومت آن حضرت را معاذالله ظالمانه می‌خواند؟ حکومتی که حاکم آن در رده فقیرترین مردم زندگی می کند طوری‌که خود حضرت می فرماید: "سوگند به خدا بر این جبّه خود چندان پینه دوختم تا اینکه از دوزنده آن شرمنده شدم و گوینده‏ای به من گفت: آیا آن را از خود دور نمی‏کنی؟"(نهج البلاغه- خطبه 160) @rozaneebefarda ادامه👇
هدایت شده از روزنه
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 2 از 3] 🔹حضرت امیر(ع) در وصف بیزاری خود از ظلم و ستم می‏فرماید: "سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوش‏تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم."(نهج البلاغه- خطبه 224) 🔹 اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم باید بگوییم ایشان یا در بیان دقت نداشته و یا مطالعات تاریخی کافی در این زمینه نداشته است. اما آیا می‌توان یک سخنرانی را تا این حد غیردقیق خواند؟ و یا یک فرد معمم را تا این حد بیگانه از مسلمات تاریخ اسلام دانست؟ 🔹در هر صورت مشکل به اینجا ختم نمی شود. او برمبنای همین اشتباه گام بعدی را برداشته وادعا می‌کند که شهادت امام حسین علیه‌السلام بهتر از پیروزی ایشان بود با این استدلال که: «بعضی مواقع بعضی شکست ها اسطوره های جاودانه درست می کند یعنی اگر فرض کنید اباعبدالله الحسین ع موفق می‌شد در کوفه قدرت را بدست می گرفت ، مگر از پدرش قدرتمند تر بود» فلذا همان گونه که خلافت امیر المومنین دوام نیاورد حکومت امام حسین ع هم بر فرض پیروزی محکوم به شکست بود. 🔹از آقای فیرحی باید پرسید که چرا حکومت امام حسین ع هم در صورت پیروزی دوام نمی آورد؟ آیا دچار استبداد می شد؟ با این وجود بعید نیست پا را فراتر گذاشته و گفته شود حتی حکومت ولی عصر عج و دیگر ائمه هم که وعده صریح خداوند است(قصص-5) دیری نخواهد پایید. چون طبق قانونی که ایشان وحی منزل تلقی می کند همه حکومت ها ناگزیر مشروعیت خود را از دست می دهند. 🔹ای کاش ایشان به جای فیلسوفان غربی، معارف اهل بیت(ع) و قرآن را به عنوان سرچشمه‌های اعتقادی خود قرار دهند تا هنگام جمع کردن این قواعد بافته بشر با گزاره‌های دینی دچار التقاط و تناقض‌های آشکار نشوند. ناگفته پیداست وقتی می‌گوییم هر حکومتی تا ابد مشروع نیست بطوریکه حتی شامل حکومت معصوم هم می شود در جواب این سوال که: علت زوال مشروعیت حکومت معصوم چیست؟ یا باید بگوییم امام ع در حکومت داری دچار استبداد می شود و سبب زوال مشروعیتش می شود یا معتقد شویم بدون اینکه ظلم کند مشروعیتش زائل میشود و جناب دکتر خود بهتر می دانند که هر دو طرف این معادله از نظر عقلانی و اعتقادات شیعی واضح البطلان است. به نظر میرسد ریشه اشتباه چنین تحلیلاتی این است که امثال آقای فیرحی مشروعیت را تقدس زدایی کرده و معنای آن را به صرف مقبولیت عمومی تنزل می‌دهند. مقبولیتی که حاصل عدالت حاکم است در حالیکه اگر چه عدالت حاکم بعنوان جزءالعله نقش بسیارمهم و غیرقابل انکاری را ایفا می‌کند و اساسا یکی از اهداف اجتماعی-سیاسی اسلام تحقق عدالت کامل در جامعه است اما در هر صورت علل دیگری مثل آگاهی، حریت، تقوا و... نیز در شکل گیری مشروعیت دینی مدخلیت دارد و جزء اخیر علت تامه هم همان نصب مستقیم و خاص یا تأیید غیرمستقیم و عامّ شارع مقدس است. 2- ایشان در ظاهر تحلیلی از قیام سیدالشهداء ارائه می دهند اما در باطن درصدد تشکیل یک کبرای کلی هستند تا مخاطب سر بزنگاه آن را تطبیق دهد. متاسفانه ایشان برای اینکه این قاعده کلی را طبق خواسته خود ترسیم کند در تحریفی آشکار جایگاه حضرت امام حسین علیه‌السلام را تنزلی فاحش می‌دهد و شخصیت و انقلاب سید الشهدا را به گونه‌ای معرفی می‌کند که شخصیت والا و معصوم ایشان در کنار سایر شخصیت‌ها همچون گاندی قرار می‌گیرد بدیهی است تنزل حرکت عظیم سیدالشهداء در حد یک قیام عرفی یکی از بزرگترین ظلم‌های ممکن به این واقعه بزرگ است. علاوه بر موارد فوق؛ آقای فیرحی قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را یک اعتراض به استبداد حاکمان عنوان می‌کند اما سؤال اینجاست که این حق اعتراض چطور برای اباعبدالله ع ثابت شد؟ به صرف مردن معاویه چه اتفاقی افتاد که این حق ایجاد شد؟ یزید بن معاویه هنوز بر تخت ننشسته بود و استبدادی علیه مردم به کار نبرده بود پس چرا حضرت امام حسین علیه‌السلام از ابتدا زیر بار بیعت با یزید نمی‌رود؟ این سوال در نگاه علوم مادی که از دریچه اندیشه سکولاری و از زاویه دید فیلسوفان غربی به عاشورا می نگرد جواب نخواهد داشت چون کانت و امثالهم اساسا جایگاهی برای مشروعیت دینی قائل نیستند و ناچارند چنین پدیده های فرامادی را از نگاه دموکراسی و جامعه شناسی غربی پاسخ دهند. اما از نگاه عقیده حقه شیعه مشروعیت دینی برای حاکم اسلامی لازم است چراکه امام و زمامدار جامعه اسلامی خلیفه رسول الله است. و به همین دلیل پدر بزرگوارش زیر بار بیعت سقیفه نمی رفت و اگر رفت بیعت اجباری و اکراهی بود و مادر مظلومه‌اش نیز فدایی همین تفکر شد. قیام سید الشهداء فراتر از آب ونان است و حتی فراتر از مقابله‌ای عادی و عرفی با استبداد رای حاکم. @rozaneebefarda ادامه👇
هدایت شده از روزنه
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 3 از 3] 🔹 قیام سیدالشهدا علیه السلام قیامی است که اهداف والایی را همچون اصلاح امت بر اساس اسلام ناب محمدی، محو بدعت ها و تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای دستورات خداوند و در نهایت رشد و تعالی انسان‌ها دنبال می کند و محدود کردن این حرکت عظیم در حد امنیت و رفاه و آب و نان(با وجود اهمیتی که هرکدام از این عناصر دارند)، بزرگترین تحریف تاریخ و خیانت به سید الشهداست و باید گفت تنزل هضت های اسلامی و نادیده گرفتن ابعاد گسترده آن در ادامه همان طرز تفکری است که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به مردم وعده آب و برق مجانی می داد و جواب این‌ها هم همان جواب امام امت ره است که فرمود:" ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می خواهیم مرفه بشود زندگی معنوی سمارا می خناهیم مرفه بشود، شما به معنویات احتیاج دارید...... دلخوش به این مقدار نباشید معنویات شما را روحیات شما را عظمت می دهیم شما را به مقام انسانیت می رسانیم" 3- امثال این گفتار، شبهه را در ذهن مخاطب تداعی می کند که سخنران می خواهد با این نوع نگاه به قیام عاشورا یک قانون استخراج کند تا اگر در هر زمانی کسی احساس کرد نان و آبش در خطر افتاد یا قصور و تقصیری در دستگاه حاکمیت دید به راحتی این قانون را تطبییق دهد و اغتشاش و اعتراض را ،که آقای فیرحی حق مقاومتش می خواند، وظیفه اجتماعی و دینی خود بداند. و طرفه این‌که آقای فیرحی بعد از این‌که اغتشاش و اعتراض را وظیفه می‌خواند در دعای پایانی از خداوند می‌خواهد که او را در انجام وظایف دینی یاری کند. 🔹کلام آقای فیرحی مبنی بر این‌که: «هیچ حکومتی مشروعیتش دائمی نیست ، و بالاخره یک روزی منحرف شده و از مشروعیت ساقط می شود»، علاوه بر اطلاقی که دارد، این گمان را در اندیشه مخاطب القا می کنندکه کلام گفته شده ناظر به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. خوب است جناب آقای فیرحی در این باره روشنگری کند و اگر منظوری غیر از این دارد با آوردن قرائن و استثنائات این شبهه را از ذهن مخاطب پاک کند و الا اگر جمهوری اسلامی را نامشروع می‌داند لاپوشانی و لفافه‌گویی را کنار بگذارد و مقصود خود را شجاعانه بیان کند و به وظیفه دینی‌اش عمل کند. 🔹در کلام آقای فیرحی حاشیه های پررنگ ‌تر از متن وجود دارد که مخاطب را به شک می اندازد و شائبه تعریض به جمهوری اسلامی را قوت می‌بخشد. به طور مثال وی به انقلاب سوسیالیستی شوروی اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌گویند وقتی که انقلاب کمونیستی در شوروی رخ داد خیلی‌ها سعی می‌کردند که آموزش ایدئولوژیک به بقیه بدهند. مثلا در کشورهای دیگر درس کمونیسم بگذارند. اما لنین که باهوش بود حرف دیگری زد گفت مترو مسکو رو چنان درست کنید، ساختمان‌ها و خیابان‌هایش را چنان طراحی کنید که هر کس آمد مسکو، بگوید کمونیسم این است. یعنی دیگر دنبال ایدئولوژی و چیز دیگری نباشد» آیا این کلام تعریض آشکاری به مسئله صدور انقلاب نیست؟ 🔹همچین در تفسیر کلام حضرت (قد رکز بین اثنتین) خطابش را عوض کرده می‌‌گوید:" به این می گویند اختیار جبری. دست و بال آدم را ببندید و بگویید که یا این حرف را بگو یا آن را و هر دوتایش هم به نفع حکومت هست." 🔹جناب آقای فیرحی با وجود اینکه در صدد بررسی قیام و نهضت امام حسین ع و الگوگیری از آن است و با اینکه نمونه‌هایی از اسکندر گرفته تا گاندی و انقلاب‌هایی از چین گرفته تا شوروی مثال می زند اما هیچ یادی از دم‌دستی ترین و جلوی چشم ترین نهضت معاصر یعنی نهضت امام خمینی ره و انقلاب اسلامی نمی‌کند. 🔹خلاصه اینکه این کلام شاعرانه آقای دکتر پُر است از واژه‌های دو پهلو که خوب است خودشان مراد از می و ساقی و ساغر را بیان کنند تا راه برای سوء استفاده خناسان و براندازان صریح و یا منافق بسته شود و جمهوری اسلامی و انقلاب حسینی امام و امت، بیش از این مورد هجمه بیگانگان خارجی و نفوذی‌های داخلی قرار نگیرد. @rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه انقلابی
⭕️حسن روحانی: درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد. ⭕️ مرحوم فیرحی: «امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399) 🔹 رهبر معظم انقلاب: امام حسین(ع) ابن سعد را نصیحت می‌کند و مذاکره به معنای امروزی نیست که بده و بستان داشته باشد. امام حسین با ابن سعد معامله می‌کرد؟ تاریخ را اینطور می‌فهمید؟ این نگاه عامیانه و ساده اندیشانه است.
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش پنجم از پرونده ویژه یادداشت نخست را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5620 یادداشت دوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5632 یادداشت سوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5674 یادداشت چهارم را اینجا بخوانید https://eitaa.com/rozaneebefarda/5687
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 1از 3] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 خبرآنلاین یکی از رسانه های اقماری ای_خبر است. هر چند صاحب امتیازی خبرآنلاین به نام همکار قدیمی انتظامی و واحدی پور زده شده، اما این خبرگزاری نیز جزو گروه رسانه ای خبر محسوب می شود و لذا تحت اشراف و مدیریت واحدی پور است. 🎞 عکس23 : واحدی پور در خبرآنلاین آقایان ، واحدی پور، انتظامی و معزی، به مثابه یک تیم سیاسی و رسانه‌ای! 🔻همکاری با واحدی پور به سال 87 بر می گردد. زمانی که انتظامی رئیس شورای سیاستگذاری گروه رسانه‌ای خبر بود.(همشهری آنلاین، زندگینامه حسین انتظامی، 15/9/93) علاوه بر این واحدی پور و انتظامی به اتفاق در هیئت مدیره شرکت "توسعه مکتب خبر ایرانیان" عضویت دارند.(پایگاه خبری آفتاب، 18/9/92) همکاری انتظامی با واحدی پور در تاسیس و خبرگزاری خبر آنلاین نیز ادامه داشته است.(خبرگزاری دانشجو، 21/2/90) 🎞 عکس24 : واحدی‌پور و انتظامی 🎞 عکس25 : انتظامی در خبرآنلاین از طرف دیگر انتظامی از دوران ریاست در با او همکاری داشته و موسس، مدیرعامل، مدیرمسئول و سردبیر ، وابسته به صدا و سیما بوده است. وقتی لاریجانی جای خود را در صدا و سیما به داد و به رفت، انتظامی نیز از جام جم خارج شده و شورای امنیت ملی می شود! 🔻با رفتن لاریجانی از شورای امنیت به مجلس، او نیز به فعالیت مطبوعاتی در رسانه های نزدیک به لاریجانی ادامه می دهد و خبرآنلاین و متعلق به واحدی پور را مدیریت می کند که در زمان انتشار، در محافل سیاسی بعنوان ارگان مطبوعاتی لاریجانی شناخته می‌شد! 🎞 عکس26 🎞 عکس27 : روزنامه خبر یکی از همکاران مهم واحدی پور و انتظامی محسوب می شود. در فهرست همکاری معزی با رسانه های متعلق به واحدی پور، مدیر مسئولی ، مدیر مسئول روزنامه خبر و صاحب امتیازی خبرگزاری خبرآنلاین را دیده می شود. معزی به غیر از خبر آنلاین و روزنامه خبر، در نیز با انتظامی همکاری های جدی داشته است. 🎞 عکس28 : واحدی‌پور و روزنامه خبرورزشی تحریریه گروه خبر؛ مدیران ارشد دولت روحانی! قسمت جالب ماجرا آنجاست که معزی و انتظامی اکنون هر دو از مدیران ارشد دولتی هستند! و لذا گروه رسانه‌ای خبر را میتوان بعنوان یکی از سرپل‌های ارتباطی اصلی دولت روحانی با جریان لاریجانی برشمرد. 🔻معزی از سال 93 به مدت 6 سال بود و اخیرا جای خود را به همکار دیگرش از گروه رسانه‌ای خبر، یعنی داد! 🎞 عکس29 : مدیران دولتی خبرآنلاین معزی که هم اکنون است، قبلا تا دو قدمی معاونت امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد رفت اما تقدیر با او همراه نبود. لازم به ذکر است که انتظامی نیز معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی سابق وزارت ارشاد بوده است و هم اکنون است. علاوه بر این مسئولیت ها، معزی به عنوان دستیار ارشد وزیر ارشاد نیز منصوب شده است. به فهرست بلند بالای مناصب دولتی مدیران خبرآنلاین، باید نمایندگی معزی از طرف رئیس جمهور در را نیز اضافه کرد! روحانی در تیرماه ۹۹ معزی را به این سمت منصوب کرد. 🔹به مدیران دولتی گروه رسانه ای خبر ، عضو شورای سردبیری خبرآنلاین را نیز باید اضافه کنیم. او خرداد 98 از سوی به عضویت شورای جشنواره های در آمد و بهمن 98 بعنوان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد منصوب شد. 🔹 هم پله های ترقی را در خیلی زود طی کرد. او که در رسانه هایی مثل جام جم ، همشهری و خبرآنلاین در حوزه سیاست خارجی فعالیت می کرد، به سمت های مختلفی در دولت رسیده است؛ ریاست امور اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، مدیرکل پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاونت مرکز روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری و معاون سخنگو و دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، از جمله ی سمت های دولتی اوست. اخیرا نیز بعنوام مدیر عامل منصوب شد. 🎞 عکس30 :مدیران دولتی خبرآنلاین @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 2از 3] شورای سردبیری خبرآنلاین بعد از معرفی حسین واحدی پور، حسین انتظامی و علیرضا معزی از شخصیت های موثر در حلقه خبرآنلاین، و مرور ارتباطات آنان با دو حلقه سیاسی اعتدالگرا در مجلس و دولت(لاریجانی و روحانی)، به معرفی مختصر اعضای شورای سردبیری خبرآنلاین می پردازیم. 🎞 نمودار سازمانی خبرآنلاین به گفته خودش در صفحات مجازی اش، یکی از مریدان است. او فعالیت حرفه ای ژورنالیستی خود را از در سال 75 شروع کرده و تا سال 83 همکاری او با کیهان ادامه داشته است. از پیشینه وی قبل از سال 75 اطلاعات آشکاری در دست نیست و مورد سوال است، لذا روشنگری در این مقطع را به خود او واگذاریم! اما مهاجری از دوران حضور در کیهان به نیکی یاد می کند(سایت تاریخ ایرانی، 3/5/13931) 🔻 بعد از کیهان، در در دوران مدیریت حضور داشته، و بعدا در مشغول به کار شده است. او از بدو تاسیس عضو شورای سردبیری بوده و شواهد امر نشان می دهد که یکی از ارکان اصلی خبرآنلاین در مسائل است. مشی سیاسی و مطبوعاتی محمد مهاجری از جهات متعدد به رویه ( مدیر مسئول اسلامی) شباهت دارد که آنان نیز در حرفه روزنامه نگاری فعالیت می کنند. مسیح مهاجری، به عنوان یکی از مریدان سیاسی مرحوم هاشمی و ایضا از حامیان دائمی برخی سران فتنه و عینا از حامیان دولت روحانی، خصوصا برجام نافرجام بوده است! حلقه صفحه حوزوی روزنامه جمهوری مرکب از سروش محلاتی، ضیا مرتضوی و جواد ورعی، تحت مدیریت وی از دهه شصت فعالیت مطبوعاتی داشته اند! که هم اکنون خبرآنلاین به عنوان یکی از مروجان دیدگاهای گاه و بیگاه همین تیم شناخته می شود! 🎞 عکس31 : محمد و مسیح مهاجری محمد مهاجری از اصولگرایی کیهانی در عصر دولت اصلاحات، به اعتدال گرایی متعصبانه در دولت رسیده است. به خاطر همین تغییر جبهه، انتقاد های فراوانی به او شد. از جمله روزنامه کیهان که از او به عنوان خادم دولت و نام می برد. بررسی یادداشت های ژورنال او نشان می دهد که اخیرا نوشته های وی اکثرا در روزنامه های برجامی و چاپ می شود. 🎞 عکس32 او ابایی ندارد که خود را اعتدالی با خوانش لاریجانی بداند و همانگونه که در سال 84 در فعال داشته، حاضر است برای ریاست جمهوری با او همکاری کند(روزنامه آفتاب یزد، 5/8/1397). او دانش آموخته است که مدرک دکتری خود را از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده است. وی هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی و از اعضای شورای مرکزی حزب است و نامش در لیست های انتخاباتی موتلفه، برای شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی دیده می شود. لاسجردی نیز از مدافعین سرسخت برجام(تسنیم، 28/10/1396) و در شمار مخالفین جدی (خبرگزاری موج، 6/11/1398) و عینا یکی از حامیان برای کاندیداتوری ریاست مجلس یازدهم شمرده می شود. هر چند در مواردی خبرآنلاین لاسجردی را مدیر مسئول معرفی کرده، اما شواهد نشان می دهد که او هم تنها عضو شورای سردبیری است(خبرآنلاین،18/5/95) و همزمان دبیر سرویس بین الملل خبرآنلاین نیز هست. 🔻ارگان رسمی حزب موتلفه اسلامی درباره لاسجردی می نویسد: "دکتر حسن لاسجردی، سابقه ای طولانی در رسانه ها دارد اما از آنجا که رسته تخصصی او، حوزه بین الملل بوده است؛ از بسیاری از تازه کاران این صنف که در سیاست داخلی فعالند، شهرت کمتری دارد. دبیر سرویس بین الملل ، رئیس اتاق خبر ، سردبیر ، سردبیر از جمله سوابق او است و همینک سردبیر بین الملل خبرآنلاین است."(هفته نامه شما، 21/5/97) @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 3از 3] حدادی نیز مثل محمد مهاجری از شروع کرده است. وی متولد 1361 در و فارغ التحصیل مترجمی زبان انگلیسی و دارای مدرک روزنامه نگاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همکاری با جام جم، همشهری و روزنامه خبر نیز از جمله فعالیت های مطبوعاتی اوست. علاوه بر عضویت در شورای سردبیری ، به عنوان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد نیز منصوب شده است. وی از عکاسان خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس شناخته می شود. علاوه بر حضور در شورای سردبیری خبرآنلاین در نیز حضور دارد. در زمستان 98 به عنوان مدیر مسئول انتخاب شد. متولد مشهد، شاعر و روزنامه نگار است. او علاوه بر همکاری در خبرآنلاین سردبیری هفته نامه " کتاب هفته خبر" به صاحب امتیازی را به عهده داشت. مجری گری کلیپ های تولیدی خبرآنلاین را انجام می دهد. هر چند سبقه روزنامه نگاری سیاسی دارد اما شواهد نشان می دهد که در این حوزه تخصصی ندارد و بیشتر از خط می گیرد. در مصاحبه ای که با محمد مهاجری در باره داشت می گوید: " اف ای تی اف به زبان ساده. فکر کنم از شنبه بتوانید فیلم کامل این مصاحبه را در فضای مجازی ببینید. برای من عامی که اصلا سر در نمی آوردم اف ای تی اف چیست، این گفت و گو مفید بود." سابقا مدیر سرویس جامعه خبرآنلاین بود اما هم اکنون عضو شورای سردبیری خبرآنلاین است.(خبرآنلاین، 26/5/1398) سوابق روشنی از او وجود ندارد. هر چند خبرآنلاین در قسمت" درباره ما" از او به عنوان عضو شورای سردبیری نام نمی برد اما در جای دیگر او را عضو شورای سردبیری خبرآنلاین معرفی کرده است(خبرآنلاین، 11خراداد1392). او تاکنون مناصب دولتی مختلفی را به دست آورده و در آخرین انتصاب، ریاست به نامش خورد. حوزه تخصصی وی امور بین الملل است. درباره نوروزپور می نویسد: " روزنامه نگاری را در نیمه دوم دهه ۷۰ با ابرار سیاسی آغاز کرد و بعدها در هفته نامه سروش، روزنامه جام جم، جام جم انلاین، روزنامه همشهری، همشهری محله، همشهری امارات و خبر آنلاین فعالیت داشته است." او صاحب تالیفات و مترجم زبان انگلیسی است. ⭕️ جمع بندی و تحلیل⭕️ 🔹مرور سوابق سیاسی و فعالیت مطبوعاتی مدیران ارشد خبرآنلاین نشان می‌دهد که: 🔻حلقه ارتباطی پیچیده گروه خبر، از حیث جغرافیا از تهران تا شیراز و قم و برخی استان های دیگر و بلکه فراتر از مرزها(در یادداشتهای آتی وجه آن روشن می شود) کشیده شده است! 🔻از حیث رسانه‌ای، مدیران و تحریریه گروه خبر، همکاری گسترده ای با سایر رسانه‌ها در کارنامه دارند و بعضا در حال حاضر نیز به طور همزمان در چند رسانه مشغول اند. این روابط رسانه‌ای به مرور به نفوذ روز افزون و نامحسوس خبرآنلاین منجر شده و ناخواسته نوعی هژمونی رسانه‌ای برای آنان فراهم ساخته که به و هدایت فکری/سیاسی انجامیده است. طبعا پذیریش این واقعیت، برای مدیران و تحریریه آن رسانه‌ها امر خوشایندی نیست. چه اینکه حتی اگر همگرا باشند اما حفظ هویت مطبوعاتی مستقل آنان ایجاب میکند که از دنباله‌روی نامحسوس و سمپاتی رسانه‌ای نسبت به گروه خبر برحذر باشند. در یادداشت‌های آتی از روابط گسترده تحریریه خبر با سایر رسانه‌ها و تاثیرات مشهود و نامرئی آن بیشتر خواهیم گفت!! 🔻اما مهم تر از همه، بعد سیاسی سوابق و روابط مدیران خبرآنلاین است! از این حیث، حلقه واحدی پور به عنوان سرپل ارتباطات سیاسی در و بالاتر از آن در میان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ چه اینکه از تا و و (حداقل یکی از نهادهای رسمی و بعضی حلقه ها و موسسات خاص) و و و... امتداد می یابد و مجموعا یک شبکه ارتباطی گسترده و قدرتمند را سامان می دهد که در و جریان سازی سیاسی/رسانه‌ای کار دشواری نخواهد داشت! @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی 🔻برجام و FATF؛ ناموس خبرآنلاین 🔹محمد مهاجری؛ از شاگردی حسین شریعتمداری تا پادویی رسانه‌ای برای روحانی و لاریجانی 🔹پشت پرده ی یک رسانه ی برجامی، در خبرآنلاین چه می گذرد؟ 🔹خط تخریب جریان انقلابی در خبرآنلاین! همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای و را در پرونده ویژه روزنه بخوانید... ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از بیداری ملت
📷اسناد رسوایی خائنان به ملت ۱۸ آذر ۸۸ | ویکی‌لیکس: در ۱۲ آذر ۸۸، هاشمی‌رفسنجانی از سفیر اتریش خواست تا اروپا در زمینه انتخابات و حقوق بشر به ایران فشار وارد کند! 🔸 ۱۴ آذر ۹۵ | هاشمی‌رفسنجانی: اسناد ویکی‌لیکس می‌تواند خیلی از نکات و نقاط مبهم پیروزی انقلاب اسلامی را تبیین نماید 🔸 ریچارد نفیو طراح تحریم در ص ۵۸ کتاب هنر تحریم‌ها: "در بهار و تابستان سال ۲۰۰۹ (مصادف با آغاز فتنه سبز در سال ۱۳۸۸)، کارشناسان تحریم در وزارتخانه‌های خارجه و انرژی آمریکا داشتند از ایده تحریم های بیشتر نسبت به ایران فاصله می گرفتند که یک دفعه هیلاری کلینتون، وزیرخارجه اوباما، تحریم را از سر گرفت" 🔸 در نتیجه تلاش‌های کلینتون به اعتراف خودش در کتاب "تصمیم‌های سخت"، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ (۱۹ خرداد ۸۹) دقیقا در آستانه سالگرد فتنه ۸۸ با بهانه‌های حقوق بشری در حمایت از فتنه ۸۸ صادر می‌شود 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
/۱ برجامیان سرگردان؛ دلخوش به جوی آمریکا و در توهم گندم ۱۴۰۰ اند اما مردم فهیم ایران، با دقت در کارنامه این جماعت، آرزوهایشان را به خواب پریشان مبدل می‌کنند! ! @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش ششم از پرونده ویژه برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم، چهارم و پنجم، «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش ششم پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری [صفحه 1 از5] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️نقش رسانه ای خبرآنلاین یکی از شاخص ترین بنگاه های خبری جریان_اعتدال است.خرده جریان اعتدال با وجود این‌که چهار دهه در مناصب حساس کشور حضور داشته، در عین حال یکی از ناشناخته ترین جریان ها فکری-سیاسی کشور است که آشنایی با تاریخچه و عملکرد آن نیاز به بررسی های دقیق دارد. این حلقه سیاسی به خاطر افراطی به شدت (و گاهی بی‌هویت) عمل کرده و در چهره‌های مختلفی ظاهر می شود. به عنوان نمونه؛ همانطور که در فتنه 88 و انتخابات 92 و 96 اصلاح طلبان را به نفع خود به خدمت گرفت و با سیاسی ضدانقلاب همراه شد؛ در تلاش است که در چهره نیز ظاهر شود و با ایجاد نسخه های از انقلابی‌گری آن‌ها را نیز به خدمت بگیرد. نباید از یاد برد که در اتاق فکرفعال خرده جریان اعتدال، چهره های سیاسی و امنیتی زاویه دار با جریان اصیل انقلابی، کم نیستند.این فاصله معنادار در تولید ادبیات منفی و تخریب گسترده علیه خط حزب الله، در رسانه های زنجیره ای اعتدال گرایان نمود یافته است. اتاق فکر اعتدال باصبوری و مهارت تمام به دنبال تولید ادبیات و چهره سازی در راستای بدیل سازی برای جریان انقلابی اصیل گام برمی دارند. تمرکز ویژه اعتدال گرایان بر چهره های چون لاریجانی در همین فضا قابل تحلیل است چه اینکه در دوران حضور در کرسی ریاست مجلس خانه ملت را به خانه دولت مبدل کرد و از همین رو در برخی محافل سیاسی و رسانه ای از برخی نمایندگان مجلس لاریجانی به عنوان وکیل الدوله یاد می کردند.مجلس برجام بیست دقیقه ای و ساکت( و بلکه همراه) در مقابل اسناد استعماری مانند بیست سی و پالرمو و غیره. به راستی کدام چهره انقلابی اصیل با برجام،بیست سی و پالرمو همراه می شود؟ پروژه تولید انقلابی های بدلی مهمترین آنتی تز انقلابی گری ناب در فضای سیاسی کشور است که مع الاسف عقبه فکری آن به یک محفل فکری ۲۵ نفره به قم باز می گردد.حلقه ای کشور سال ۸۸ بیشترین تکاپو را در آنتی تز انقلاب اسلامی در دل حوزه قم داشت. با اذعان به این حقایق تلخ،حکمت تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن حوزه قم و هشدار نسبت به انقلاب زدایی از حوزه،مشخص می شود در واقع امروز خطر اصلی برای حذف یا تحریف آرمانهای انقلاب اسلامی و اسلام ناب همین،خرده جریان اعتدال است از یک سو ژست انقلابی به خود می گیرد و از دیگر سو در سازشکاری با شیطان بزرگ روی امثال جبهه ملی و نهضت آزادی را سفید کرده است. خرده جریان اعتدال در تلاش است که تعریف دیگری از گری ارائه دهد و آن را هر چه بیشتر به تفکرات و نزدیک کند و یکی از پازل های این نقشه ایجاد رسانه‌های به ظاهر مستقل است. رسانه‌هایی که بعضا با تابلوی به اصطلاح ایجاد می شود و شاخصه‌های گری را به تدریج تغییر می دهد. با مطالعه دقیق «خبرآنلاین» مشخص می‌شود که این بنگاه خبری در فضای رسانه‌ای کشور همین نقش را ایفا می کند. باید اذعان داشت که این رسانه تا حدی با ادعای بی طرفی و توانسته است شخصیت های اصول‌گرا را به جریان سکولار نزدیک کند و برچسب دروغین هم‌چون را به انقلابی‌های خالص بزند و با تولید کلیدواژه‌هایی چون ها خود را سخنگو و نماد اصولگرایی بنمایاند و از این منظر به تخریب خط حزب الله مشغول شود. از مدیران ارشد خبرآنلاین به درستی گفت که : "علی لاریجانی از سال ۸۴ که به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شد، پیام را در جریان اصولگرایی نهادینه کرد."(خبرآنلاین، 15/9/1398) اما حقیقت چندان مخفی نمی‌ماند و عمق نگاه غیرانقلابی مسئولین این رسانه و سایر رسانه‌های اعتدالی در بدنه انقلاب بر اهل اطلاع پنهان نیست. برای بازخوانی چنین نقشی برای خبرآنلاین نیازمند بررسی پروژه های اصلی خبرآنلاین هستیم. بررسی این پروژه ها به ما نشان می دهد که خبرآنلاین به عنوان یکی از رسانه های اصلی اعتدال گرایان نقش آفرینی می کند. @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش ششم پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری [صفحه 2 از 5] ♦️ابر پروژه های خبرآنلاین ⭕️حمایت انتخاباتی خبرآنلاین از کاندیداهای اعتدالی هر چند ادعای استقلال خبری دارد و دغدغه خود را صرفا اطلاع رسانی اعلام می کند اما شواهد گویای این است که چه هیئت تحریریه و چه وب سایت رسمی خبرآنلاین در حمایت انتخاباتی از و فعال بوده اند. با نیم نگاهی به آرشیو این رسانه در ایام واضح می شود که خبرآنلاین یکی پادوهای رسانه ای حسن روحانی در انتخابات بوده است. نمودار «شماره 1» بر اساس حجم خبری اختصاص داده شده به ، و در اردیبهشت سال 96 موید همین مطلب است. باید به این نکته توجه کرد که در این بازه زمانی اکثر اخبار منتشر شده از روحانی مثبت و اکثر اخبار منتشر شده از رئیسی و قالیباف منفی بوده است. 📊 نمودار1 : انتخابات سال 96 🎞 عکس33 : آرشیو خبرآنلاین مدیران و خبرنگاران خبرآنلاین نیز در حمایت از روحانی در انتخابات 96 به شدت فعال بوده اند که به عنوان نمونه تبریک های را در صفحه اینستاگرامی اش در عکس «شماره 34» می بینیم. 🎞 عکس34 : انتخابات 96، حسین انتظامی حمایت از کاندیداهای اعتدالی به دولت کنونی خلاصه نمی شود. خبرآنلاین بعد از گذشت 1 سال از تاسیسش از اصلی ترین کاندیدای انتخاباتی جریان غربگرا یعنی حمایت کرد. ، مدیر مسئول در این باره به خبرگزاری ایسنا در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 می گوید: 🔻« من با جهت گیری سیاسی خبرآنلاین، همراهی نداشتم. حامی بود. می دانستم همین موضوع باعث اختلافاتی جدی بین من و مدیران آن رسانه می شود. اما دوستان خبرآنلاین به اعتبار اعتماد و لطفی که به من داشتند مصر بودند که به آنجا بروم. آن موقع، مدیرعامل بود و رضا مقدسی مدیرمسوول. هم بخشی از کار را در دست داشت. هم مدیر .یک روز آقای انتظامی به من زنگ زد و گفت نمی خواهی حال ما را بپرسی؟قراری گذاشتیم و من پیش ایشان رفتم. داشتم با انتظامی صحبت می کردم که مقدسی وارد اتاق شد و مرا از طبقه سوم به طبقه اول خبرآنلاین برد و به عنوان دبیرسیاسی معرفی کرد. گفت همین الان بنشین و کار را آغاز کن. دو خبرنگار هم بیشتر نداشتم، و . اما همکاری در خبرآنلاین را در رزومه هایم نگفته ام، چون به چند ماه نکشید که از آن جا بیرون آمدم. بنا بود در هفته آخر مانده به انتخابات، دو ویژه نامه چاپی ۴ صفحه ای منتشر کنیم. یکی در نقد و ارزیابی دو نامزد اصولگرا یعنی و . دیگری هم در ارزیابی دو کاندیدای اصلاح طلب، و . تا جایی که در خاطرم مانده، ۱۸ خرداد، ویژه نامه مربوط به نامزدهای اصولگرا منتشر شد. قرار شد فردای آن روز هم ویژه نامه دوم روی دکه بیاید. داشتیم ویژه نامه دوم را صفحه بندی می کردیم که یک مرتبه دوستان صفحه بندی زنگ زدند که یک بنده خدایی - اسمش را نمی آورم – دستور داده که این ویژه نامه منتشر نشود.رفتم و از آن بنده خدا پرسیدم چرا نمی گذارید منتشر شود؟ پاسخ داد: سیاست ما این نیست که را نقد کنیم.گفتم: نقد دو نامزد را منتشر کرده ایم نمی شود ۲ نفر دیگر را منتشر نکنیم. این خلاف رویه کاری است!گفت: نه. نمی شود. گفتم: من هم نمی مانم و این وضعیت را تحمل نمی کنم.» @rozaneebefarda ادامه 👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش ششم پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری [صفحه 3 از 5] ⭕️تکریم ، تطهیر و تقدیس از هاشمی رفسنجانی پدر معنوی - سیاسی خرده جریان اعتدال محسوب می شود. تطهیر و تقدیس از هاشمی رفسنجانی به شکل محسوسی در جریان دارد که این رویه دلیل متقنی بر بودن این رسانه است. هویت چنان به اعتدالگرایی گره خورده است که با تکریم هاشمی سعی دارد او را یک تمام عیار سیاسی معرفی کند. به عنوان نمونه یادداشت های ستایش آمیز برخی از اعضای ارشد تحریریه خبر آنلاین مانند (عضو شوید تحریریه)، (مدیر سرویس سیاسی) و نسبت به شخصیت و کارنامه آقای هاشمی کرد. در دفاع از اظهارات جنجالی هاشمی رفسنجانی مبنی بر پایان دوران در ایران مانند ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم می نویسد:" هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب است. اینکه روزی چند بار در این رسانه و آن تریبون، زندگی او را با و شباهت سازی کنیم، از تاریخ ماحذف نمی شود. شاید راه درست، شنیدن حرفهایش و یافتن پاسخ برای آن باشد. تاریخ را قلمفرسایی ها و حرف زدنهای افرادی که سن خودشان و پدرشان، جمعا به اندازه سابقه حضور در انقلاب هم نیست،نمی نویسد. تاریخ ،گفته ها و نوشته های "السابقون" را در سینه ضبط می کند و بیم آن می رود که اگر اظهارنظرهای هاشمی بی پاسخ بماند و یا شفاف نشود، تاریخ قضاوتی بیرحمانه در باره این روزهای ما بکند."(خبرگزاری آنا، 1/7/1395) در شرح بازدیدش از خانه هاشمی رفسنجانی می نویسد: "دقیقا دو سال پیش؛ اینجا غوغا بود، کوچه های تنگ جماران پر از جمعیت مضطرب و گریان بود، به کوچه حسنی کیا که می رسیدی دیگر نفس کشیدن هم سخت می شد از آن همه ازدحام جمعیت. دو سال پیش اهالی در بهت بودند، بهت از دست دادن شیخ اکبر محله و مردم ایران در بهت از دست دادن آیت الله هاشمی رفسنجانی."(خبرآنلاین، 19/10/1397) در یادداشتی با عنوان " می شود شما نباشید و ما ناراحت نباشیم آقای هاشمی ... !؟" می نویسد: " آقای هاشمی! بدجوری ولوله برپا کرده اید در دل ما این روزها که هر خبر را باز می کنیم یا تسلیت است یا ذکر خوبی شماست یا ذکر خاطره یا عکس شما یا ...آقای هاشمی! سخت است نوشتن کلمه «مرحوم» در کنار اسم شما....خیلی سخت! بدزبانان فعلا ساکتند آقای هاشمی... ولی خوش‌بین نیستیم به سکوت شان حتی... شروع می کنند همین روزها باز.. چاره‌ای ندارنند، گویی بقایشان در زدن شماست، مگر خودتان نگفته بودید این را."(سایت عصر ایران، 22/10/1395) 🔹گرچه اعتدال گرایان هاشمی را به عنوان کمال مطلوب خود در عرصه سیاست معرفی می کند و تا مرز تقدیس او پیش می روند اما کارنامه اینان نشان می دهد اینان حتی به اندازه هاشمی پس از ۸۸ به اصول و آرمان ها باورمند نیستند و در پس پرده این قلمفرسایی غلو آمیز، بعید نیست مصادره هاشمی و استفاده ابزاری از او در دستور کار اعتدالی ها گرفته باشد. راهی که زیبا کلام در دوران اصلاحات آغاز کرد و در تغییر مسیر هاشمی بسیار موثر بود. @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش ششم پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری [صفحه 4 از 5] ⭕️وامدار و وفادار به علی لاریجانی در بین رسانه های داخلی را وابسته به می دانند هر چند این انتساب از طرف مشاور لاریجانی تکذیب شد. اما شواهد قابل توجهی در این باره وجود دارد که گویای وابستگی فکری و جریانی خبرآنلاین به اوست. علاوه بر شواهدی که در لابه لای بحثهای قبل و بعد وجود دارد مثل روابط صمیمانه با لاریجانی، موارد زیر نیز قابل ذکر است: -خبرآنلاین در اخبار و یادداشت های خود به دفاع تمام عیار از لاریجانی می پردازد که با جستجو کلید واژه " علی لاریجانی" به راحتی به این امر می توان دست یافت. به عنوان نمونه می توان به یادداشت و اشاره کرد. بعد توصیف لاریجانی به القابی مانند "محبوب اعتدالیون، مغضوب تندروها"، "آیت الله زاده فیلسوف"، قانون مدار" ، " باهوش"، "سیاست مدار" ، " صبور"، "صریح"، "معقول" ، " معتدل" و ... می نویسد:" او حالا تبدیل به یک بِرند در اردوگاه شده است، سیاستمداری که می تواند حتی جریانی را ذیل نام خود سازماندهی کند و جریان ساز و تصمیم ساز باشد.اما به همان نسبت که لاریجانی در بین چهره ای مورد قبول است، تندروها و نوآمدگان اصولگرا را خسته کرده و حتی عصبانی. او طی سال های اخیر که جولان تندروها و نوآمدگان اصولگرا بیشتر از همیشه شده بود نه تنها پا به پای آنها پیش نرفت که سایه ای سنگین بر سرشان بود. نه تخریب ها و نه توهین ها و نه حتی مُهر و کفش پرت کردن ها، لاریجانی را مجبور به عقب نشینی نکرد و حتی بیشتر بر خطر تندروها در سیاست خاصه در جریان اصولگرا هشدار داد."(خبرآنلاین، 5/1/1399) جالب است که دبیر سیاسی خبرآنلاین از نسبت دادن ولایت مداری که از شاخصه های مهم سیاسی ادعایی برای لاریجانی است خودداری کرده است. در یکی از تمجید نامه های خود نسب به لاریجانی می نویسد: " با رفتن اعتدال چه سرنوشتی خواهد یافت؟ اسم شخص نیست، یک روش و منش و مکتب است. علی لاریجانی در چند سال اخیر توانست این منش را در قالب عمل توضیح دهد. اعتدال واژه سختی نیست و با ویژگی‎هایی مثل خردورزی، تحمل و تامل، کنترل خشم، رعایت اخلاق و ادب تعریف می‎شود. اتفاقاً مخالفان اعتدال دوست دارند این ویژگی‏‌ها از جامعه رخت بربندد. با رفتن او از نهاد قانونگذاری کشور، ممکن است خردگرایی و اعتدال برای مدتی به محاق برود اما نابود نمی‌شود. رفتن لاریجانی می‎تواند تنفس اعتدال را سخت‌تر کند اما با رفتن او تفکر اعتدال از بین نمی‎رود."(خبرآنلاین، 15/9/1398) - پوشش خبری که برای علی لاریجانی، هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی، انجام داده است نشان می دهد که به شدت حامی سیاسی و مروج افکار او و دیگر دوستان اعتدالیش است. با جستجوی ساده ای در آرشیو خبرآنلاین به این مطلب می توان پی برد. به عنوان نمونه در دوران یک ماهه اول شیوع در ایران انتقاد ها از علی لاریجانی در دو جهت افزایش یافت. جهت اول این بود که او چرا در مدیریت بحران کرونا حضور میدانی ندارد مخصوصا که شیوع کرونا اول بار از ، حوزه انتخابی او مخابره شد(سایت قم فردا، 17/12/1398). جهت دوم این بود که چرا در مقابل گسترده به دفاع از این شهر مقدس نپرداخت و رسانه های نزدیک به او به این امر اهتمام نداشتند(سایت تابناک قم، 29/12/1398). با وجود این انتقاد ها خبرگزاری خبرآنلاین 31خبر از در بازه زمانی یک اسفند 98 تا 5 فروردین 99 منتشر کرد که تمامی آنها از او محسوب می شود. - در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برنامه تلویزیونی آرا گفتگویی بین و ترتیب داد. مجری این برنامه مهاجری را به عنوان رسانه حامی و منتسب به عنوان می کند و در برابر این انتساب سکوت می کند. - انتقاد های بی شمار نخبگان سیاسی و مردم از و تایید این حجم انتقاد توسط لاریجانی با استفاده از تعبیر " مجلس دهم مظلوم واقع شد" نشان از نارضایتی های عمیقی از این مجلس داشت. اما با این حال به صورت تمام قد به دفاع از مجلس دهم می پردازد. در این رابطه به آمار هایی که حکایت از این امر دارد اشاره خواهیم کرد. @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش ششم پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری [صفحه 5 از 5] ⭕️خبرآنلاین و مجیز گویی از اعتدالگرایان به نظر می رسد از حمایت بی چون چرای شخصیت های جریان اعتدال به دنبال چند هدف است. 1-افکار عمومی از کارنامه دولت روحانی به شدت گلایه مندند. این گلایه مندی از یک طرف باید تعدیل شود و از یک طرف باید منحرف شود. باید یک رسانه اعتدالی به دفاع و توجیه همه جانبه از بپردازد تا کفه حمایت ها از دولت بیش از حد سبک نشود. چنین نقش تعدیل کننده ی رسانه ای را ایفا می کند. از طرف دیگر نا امیدی مردم از جریان اعتدال نباید منجر به تمایل آنها به بشود بلکه یا باید به گزینه های دیگر جریان اعتدال منحرف شود و یا مردم در بمانند. این بن بست فکری – سیاسی باعث عکس العمل های احساسی و انفجاری خواهد شد و این صحنه بهترین موقعیت برای ماهی گیری نیروهای امنیتی جریان اعتدال است. 2-شخصیت های سیاسی اعتدال نیاز به گرم بودن تنور اعتدال برای آینده نه چندان دور دارند. این بدون در صحنه نگه داشتن در نزد افکار عمومی امکان ندارد. بازخوانی و تاریخ سازی مثبت از شخصیت های اعتدالی می تواند قدرت را با یک دست گردانی موقتی به آنها بازگرداند. نمونه تاریخی این ترفند رسانه ای بلند مدت را در سقوط و صعود سیاسی می توان دید. هاشمی رفسنجانی که بعد از دوران ریاست جمهوری اش در سقوط سیاسی به سر می برد و تا سال 88 این سقوط ادامه داشت ،با صبر و حوصله سیاسی و سوار شدن بر جریان اصلاحات و رسانه های آنها، سال 92 توانست قدرت را به مرید و دست پروده اش حسن روحانی تقدیم کند. به احتمال زیاد یکی از گزینه های خبرآنلاین برای اجرای این شگرد رسانه ای علی لاریجانی است. شاهد دقیق بر این هدفِ خبرآنلاین، توئیت درباره رد صلاحیت لاریجانی در انتخابات است. او در تلاش است تا فضا را برای ریاست جمهوری در سال 1400 آماده کند و البته با مطرح کردن مسائل جنجالی و حتی توهمی، حول علی لاریجانی مانند انتقادات لاریجانی به و رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان، فضا را حول این فرد داغ کند و نام علی لاریجانی را به مرکز اخبار و گفتگوها تبدیل کند و اجازه ندهد که او فراموش شود. 🎞 عکس35 : مهاجری و ریاست جمهوری لاریجانی 🔹بخشهای قبلی پرونده ویژه روزنه «از آیندگان تا خبرآنلاین» را اینجا بخوانید:👇 یادداشت نخست یادداشت دوم یادداشت سوم یادداشت چهارم یادداشت پنجم ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥مغالطات بی پایان جعفریان در تخریب دانش تجربی مسلمین! 🔻جهت مزید اطلاع ایشان باید عرض شود، همان کسی که پشتیبان مالی جناب جعفریان برای کتابخانه تاریخ هست، همو مدتهاست نجوم قدیم را هم در قم با عرض و طول گسترده راه انداخته است. به یاد نداریم به او اعتراضی کرده باشد! این دوگانگی در چه چیز ریشه دارد؟! 🔻جعفریان در حالی که تصلب و تعصب بر علم پزشکی مدرن دارد، دیگران را متهم به تعصب و جمود می کند! 🔻او در عین حال که علم جدید با رویکرد پوزیتویستی را با نگاهی مطلق انگارانه و جزم اندیشانه، ترویج می‌کند، برخی از شاخه های علوم قدیم که مناطا تجربه محور است، را یکسره و جزم اندیشانه، منکر می شود! این چنین رویه متناقضی، مانند کسی است که بر شاخه نشسته و ریشه درخت را می‌برد! 🔹وزارت بهداشت در حال حاضر رویکرد معقولی در پیش گرفته است؛ از طبیبان سنتی دعوت کرده توان شان را در مورد درمان کرونا به میدان آورند و در معرض آزمون قرار دهند. نمی دانیم این امر چرا باید تا این حد موجب تشویش و اضطراب و عصبانیت امثال جعفریان شود!؟ خب اگر تجربه و دانش قدیمه توانست در آزمون درمان کرونا به کار آید، چرا با آن مخالفت کنیم؟ اگر ناموفق هم بود، خب حرف و حدیث ها تمام میشود. @rozaneebefarda
روزنه
💥مغالطات بی پایان جعفریان در تخریب دانش تجربی مسلمین! 🔻جهت مزید اطلاع ایشان باید عرض شود، همان کسی
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱ 🔹م.جعفری: راجع به توییت اخیر آقای جعفریان: اگر گالیله امروز بود ، حتما جعفریان او را اعدام می کرد. به جرم اینکه خلاف سنَّت روز حرف می زند! سنت علمی مطرح در دنیا ، که عصمت ندارد! پس تعصب بر عصمت علم مدرن ، به مانند تعصب کلیسا بر یافته های قرن 17 امی است. برگردان تعصب جعفریان بر علم روز ، آنسوی حمله سروش و شبستری به سنت 1400 سال پیش است. منتها جعفریان جرات ندارد ، دین را منحصر به 1400 سال پیش بیانگارد ولی سروش شبستری حرف او را بلند می گویند! @rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشه‌های تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم السلام 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹بروز جریانهای انحرافی در دل نهاد مقدس روحانیت، گرچه تلخ و خسارت بار است اما در تاریخ روحانیت شیعه امر نوظهوری نیست و پیشینه آن به عصر ائمه علیهم السلام می‌رسد. عدم التفات به پیشینه تاریخی انحراف در حوزه و نحوه مواجهه معصومین(ع) و علمای سلف، ممکن است مواجه با نمونه های نوظهور از انحرافات حوزوی را با دشواری و بعضا خلا تئوریک مواجه سازد. ⭕️در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب می‌کنند، امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی، امری جدید است و افراط و خلاف اخلاق به حساب می‌آید یا پای گذاردن در جای پای اهل بیت علیهم السلام است؟! ✳️پاسخ در یک کلمه منفی است؛ چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه می‌رسیم که ائمه معصومین علیهم‌السلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشته‌اند. 🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیه‌السلام با قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم می‌آورد و برداشت از نقل‌های کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است. ◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل می‌کند که از حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك‏) ایشان در پاسخ نمی‌فرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت می‌کنند و مردم را از رجوع به فارس منع می‌کنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شي‏ء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523) البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز می‌کنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524) 🔹🔸هم‌چنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهم‌السلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... . 🔹گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری می‌شده به گونه‌ای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با برخورد می‌کنند و وی را از قم اخراج می‌نمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی قمی متهم به غلو می‌شود عده‌ای از شیعیان برای پیش‌گیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز می‌روند که بر اثر شناسایی‌های بعدی از قتل او منصرف می‌شوند.(رجال النجاشی ص329) 🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهم‌السلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشن‌گری کنند و از آن‌جا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشن‌گری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشن‌گری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است. 🔆گفتنی‌ها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیت‌های خاص نیز به جای آن‌که دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصب‌طلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053