eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
اعتراض مکتوب حاج شیخ عبدالکریم حائری به کشف حجاب که پاسخ موهن رضاخان را در پی داشت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️متن نامه اعتراضی حاج شیخ به قرار ذیل است؛ «حضور مبارک اعلیحضرت شاهنشاهی خلد الله ملکه. بعد از تقدیم ادعیه خالصانه، مشهود خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت علیّه را منظور داشته و اهمّ مقاصد می‌دانسته، فعلاً هم به همین منظور نظر عرضه می‌دارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری(ع) است، موجب نگرانی داعی و عموم مسلمین است، البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهده‌دار نوامیس اسلامیه هستید، حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید، عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف و عموم ملت شیعه بشود. الاحقر عبدالکریم حائری» 🔶این متن که در نهایت متانت و ادب نوشته شده، پاسخ گستاخانه رضاخان را در پی داشت و نمونه خوبی است برای درک دوران خفقان بار رضاخانی. آنان که همچنان مدعی اند احترام روحانیت در عصر پهلوی بیشتر از وضع فعلی بوده، یا از این اسناد تاریخی بی‌اطلاع هستند یا این بخش از حقایق تاریخی را نادیده می‌گیرند! رئیس حوزه قم، با این ادبیات نرم و مؤدبانه، خواستار توقف یک قانون ضد دینی می‌شود ولی حتی به همین میزان نیز از سوی دیکتاتوری پهلوی، تحمل نمی‌شود. رضوان خدا بر حاج شیخ که بدون بسط ید، تمام تلاش خود را به کار بست تا حوزه مقدسه قم در عصر حکمرانی یک دیکتاتور دست نشانده مذهب ستیز، حفظ شود. @rozaneebefarda
او دست ِ رد به سینه‌ی سائل، نمی‌زند اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ اخلاقِ مرتضاست @rozaneebefarda
یک مناظره و ضرورت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️دیشب مناظره‌ای بین آقایان و برگزار شد؛ حول مدعاهای مطروحه در آن با . 🔹اصل این گفتگو و فضای حاکم بر آن، مطلوب است؛ فارغ از هر قضاوتی که در مورد محتوای آن داشته باشیم. 🔹جریان انقلابی قم، به تبعیت از مقام معظم رهبری، پرچمدار مناظره علمی و است؛ چه اینکه فقط در قالب بحث آزاد است که ادعاها مشخص می‌شود؛ چه منتقدان و مخالفان نظام اسلامی و چه مدافعان آن. قطعا و با نظام و امام، همانقدر مضر است که ! 🔹نسل فرهیخته و جوان حوزه، با ظرفیتی تمام ناشدنی و ناشناخته، مثل کوه پشت نظام اسلامی ایستاده‌ است؛ این قبیل مناظرات، راه را برای اظهارنظرهای عالمانه و نقش آفرینی مجدانه این نسل، باز خواهد کرد. 🔹روزنه پیشنهاد می‌کند، چنین گفتگوهایی که در سیره سلف صالح ما، سوابق بسیار دارد، در سطحی گسترده و با پیشگامی مشاهیر حوزوی، به نحو گسترده شکل بگیرد. قطعا تحقق این فضای پرنشاط علمی، مستلزم تمهید مقدماتی است که طبعا باید از سوی نهادهای بالادستی حوزه سیاست گذاری شود تا افراد با اطمینان خاطر، نظرات خود را در فضای تخصصی و به دور از هیاهوی ژورنالیستی، بیان کنند. 🔹زیبنده نیست که سخنان حوزویان، در پستوهای مخفی بیان شود و از آن تلقی داشته باشند یا صاحبان نقد و نظر را گمان آن باشد که اشکالات شان را پاسخی نیست! 🔶حاشیه صدالبته پیرامون کارگردانی، شیوه برگزاری و محتوای مناظره دیشب، نقد و نظرهایی هست که در وقت مناسب خود بیان خواهد شد و صد البته که دفاع از اصل آزاداندیشی، هرگز به معنای در افتادن در ورطه روشنفکر مآبی و کمرنگ دیدن مرزهای گفتمانی نیست؛ حتما و طبعا طرف مقابل هم به لوازم بحث آزاد ملتزم باید باشد و از لوازم بحث آزاد، نقد متن و حاشیه‌های این مناظره خواهد بود. @rozaneebefarda
روزنه
سخنان جنجالی #مولوی_عبدالحمید و دم خروس #برجامیان! نامه رادیکال و فتنه‌انگیز جمعی از برجامیان در حم
نامه اصلاح طلبان رادیکال در حمایت از مواضع جنجالی آقای را به خاطر بیاوریم! پالس همراهی سران و بانیان ۸۸ به جریان تفرقه‌طلب سیستان، آتش تهیه بود! @rozaneebefarda
رفتار ابزاری، گزینشی و تحریف آمیز با تصمیمات شورای عالی امنیت ملی! 🔹دولت و برخی کارگزاران رسانه ای آن نمی توانند از "شورای عالی امنیت ملی" (شعام) و مصوبات آن، به عنوان حربه و چماقی برای زدن مجلس استفاده کنند. اما چرا؟ ♦️"رئیس شورا" که آقای روحانی باشد، به تصریح رهبر معظم انقلاب و منطبق بر واقعیات پیش چشم عموم، به حکم حکیمانه قرآن درباره پاسخ به عهد شکنی دشمن عمل نکرد: 🔹"وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد". ♦️نه تنها دولت به این وظیفه شرعی و عقلی عمل نکرد، بلکه به بسیاری از 28 شرط رهبری، شعام و مجلس درباره اجرای مشروط برجام هم پس از عهدشکنی آمریکا و اروپا اهتمام نورزید. 🔹این رویکرد موجب شد توافق دو طرفه، به حکم محکومیت یکطرفه برای کشور ما تبدیل شود و ضمنا طرف های غربی، طلبکار هم بشوند! در حالی که اگر آن 28 شرط (از جمله شرط های شعام) هم نبود، منطقا اجرای تعهدات ما از سه سال قبل باید متوقف می شد. ♦️با وجود این وقت کشی طولانی مدت، وقتی مجلس جدید از خرداد ماه بنا را بر بازگرداندن توازن به برجام گذاشت، دولت تا می توانست اما و اگر آورد. اما سرانجام قانون مد نظر مجلس، ولو با تاخیر، در جلسات "شعام" چکش کاری و نهایی شد؛ 🔹آیا آقای روحانی و دولت تمکین کردند؟ نه! با کتمان حقیقت، مدعی شدند شورای عالی امنیت ملی، مخالف اقدام مجلس است. اما چون موضوع، هفته ها در شورا بحث و نهایی شده بود، جای انکار نداشت. دبیرخانه شورا بر خلاف انکار دولت، تایید کرد طرح مجلس در شعام بررسی شده و ملاحظات شورا در آن اعمال شده است. ♦️مقصود این که برخی دولتمردان و رسانه های در خدمت آنها نباید نگاه ابزاری یا تحریف آمیز و گزینشی به کارکرد شورای عالی امنیت ملی داشته باشند؛ چنان که در ماجرای برجام کردند: 🔹به شعام اطمینان دادند تضمین های لازم از غرب گرفته شده، و تحریم ها لغو و حقوق ایران تضمین می شود؛ اما وقتی حقوق کشورمان پایمال شد، نه همان چند سال قبل و نه در ماجرای حمایت شورا از اقدام قانونی مجلس، به رویکرد شعام برای احقاق حقوق ایران و فشار برای لغو تحریم ها وفادار نماندند. این در حالی است که تایید و اجرای برجام، مشروط بود و نه بلا شرط و به دلخواه غرب! @IMANI_mohammad
روزنه
یک مناظره و ضرورت #آزاداندیشی_حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️دیشب مناظره‌ای بین آقایان #سیدمحمدجوا
بعد از انتشار این یادداشت، برخی مخاطبان فرهیخته روزنه پیگیر متن یا فیلم این مناظره می‌شوند. پاسخ آنکه: این مناظره بطور زنده پخش نشده ولی ضبط شده و هنوز انتشار نیافته است. امید است صوت، فیلم و متن این مناظره، بدون هیچ کم و کاست یا ، در اختیار حوزویان قرار گیرد. @rozaneebefarda
توضیحات دکتر پیرامون شایعه همکاری با دفتر فرح که اخیرا توسط احمدی‌نژاد تکرار شد @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] باسمه تعالی از اوّل انقلاب تا امروز، گهگاه خوانده و شنیده‌ام که بعضی اشخاص که در عالم سیاست با من اختلاف و رقابت داشته‌اند، با اشاره به نام دکتر سیّد حسین نصر و انجمن شاهنشاهی فلسفه و دفتر فرح پهلوی، خواسته‌اند مرا به همکاری با دکتر نصر در فعالیت‌های مرتبط با دربار وی متّهم کنند. این روزها هم که بازار رقابت‌های انتخاباتی، خصوصاً در فضای مجازی، داغ است این نوع تهمت‌ها دیده می‌شود. اکنون، بی‌آنکه فرصت ورود به جزئیات داشته باشم، باید بگویم آشنایی من با دکتر نصر به سال ۱۳۴۷ باز می‌گردد. در آن زمان، دکتر نصر استاد فلسفه دانشکده ادبیات و رئیس دانشکده بود و عموماً در داخل و خارج دانشگاه وی را استادی دانشمند و باشخصیت و متدین و علاقه‌مند به اسلام و حکمت اسلامی می‌دانستند. از جمله دلایل صحّت این سخن روابط وی با علامه طباطبایی و نقش او در جلسات مصاحبه‌های پروفسور هانری کربن با علامه است و نیز ترجمه وی از کتاب «شیعه در اسلام» به زبان انگلیسی و مقاله‌ای که از وی در کتاب «محمد خاتم پیامبران» به اهتمام شهید مطهّری در کنار مقالات استادانی مانند علامه طباطبایی و حاج سیّدابوالفضل زنجانی و دکتر سیّدجعفر شهیدی و دکتر علی شریعتی از سوی حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۶ منتشر شده است. در سال ۱۳۴۷، من فارغ‌التحصیل دوره فوق لیسانس فیزیک بودم و تصمیم گرفته بودم که، به‌ جای ادامه تحصیل در رشته فیزیک، علوم انسانی بخوانم. دکتر نصر هم سابقه‌ای کمابیش شبیه من داشت. با او مشورت کردم و او مرا برای طی کردن این راه راهنمایی کرد. در سال ۱۳۴۹ دانشجوی فوق لیسانس فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شدم و درس‌های دوره دکتری را در پایان سال تحصیلی ۵۳-۵۴ به پایان رساندم. در این سال‌ها، دکتر نصر یکی از استادان ما در دوره فوق لیسانس و دکتری فلسفه بود و من یکی از دانشجویان او. البته او نسبت به من محبّت داشت و من هم به وی احترام می‌گذاشتم و با بضاعتی که در زبان خارجی داشتم از آثار او استفاده می‌کردم و در بعضی کارهای علمی و دانشگاهی، به‌صورت غیررسمی، دستیار وی بودم. وقتی در سال ۱۳۵۱ دکتر نصر به ریاست دانشگاه صنعتی شریف امروز برگزیده شد، تصمیم گرفت تعدادی واحد درسی از موضوعات علوم انسانی و فرهنگ و هنر وارد برنامه درسی دانشکده‌های مهندسی کند. او مرکزی به نام مرکز تعلیمات عمومی در آن دانشگاه تأسیس نمود و من و دکتر نصرالله پورجوادی را در آن مرکز استخدام کرد تا این قبیل درس‌ها را تدریس کنیم. نصر، یکی دو سال بعد، از آن دانشگاه رفت و من تا پیروزی انقلاب عضو هیات علمی آنجا بودم و آن مرکز را اداره می‌کردم و درس می‌دادم. در همان سال‌ها بود که دکتر نصر انجمن شاهنشاهی فلسفه را تأسیس کرد. من از اوّل با چنین کاری به علّت نام شاهنشاهی آن مخالف بودم و هیچ‌گونه همکاری با آن انجمن نکردم. نه در آنجا درس دادم و نه کتابی به چاپ رساندم و نه برای مجلّه آن، که «جاویدان خرد» نام داشت، مقاله‌ای فرستادم. اسناد آن مؤسّسه در سال‌های قبل از انقلاب قاعدتاً باید موجود باشد. مطمئنّم که هیچ سندی دال بر کمترین همکاری من با آن انجمن وجود ندارد. حتی کسانی مانند دوست محترم من جناب دکتر مصطفی محقق داماد و یا آقای ابطحی (از همکاران بازنشسته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) شاهدند که من چگونه در قول و فعل با آن انجمن مخالفت داشته‌ام. حال، سخن من به کسانی که هر چند وقت یک‌بار این موضوع را پیش می‌کشند این است که شما جوانان امروز که در آن سال‌ها نبوده‌اید، طبعاً این تهمت‌ها را از زبان بعضی افراد فراری و ضدّانقلاب، که با من به علّت آنکه در خدمت جمهوری اسلامی هستم دشمنی دارند، شنیده‌اید. من به شما توصیه می‌کنم به کسانی مثل آقای دکتر غلامرضا اعوانی که از اوضاع قبل و بعد از انقلاب آن انجمن باخبرند مراجعه کنید و در این باره تحقیق کنید و اگر سندی حاکی از همکاری من با آن انجمن به دست آوردید آن را منتشر کنید. @rozaneebefarda ادامه👇
توضیحات دکتر پیرامون شایعه همکاری با دفتر فرح که اخیرا توسط احمدی‌نژاد تکرار شد [صفحه ۲ از ۲] من در سال‌هایی با دکتر نصر رابطه نزدیک داشتم که او از دربار دور بود. هرچه او به دربار نزدیکتر شد فاصله من از او بیشتر شد. در سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب شاید شش ماه یک بار هم او را نمی‌دیدم و انتصاب وی به ریاست دفتر فرح در سال ۵۷ ربطی به آشنایی من با او در سال ۴۷ ندارد و کسانی که با ردیف کردن انجمن شاهنشاهی فلسفه و دفتر فرح سعی در تخریب من دارند یا ناآگاه‌اند یا نادرستی و غرض‌ورزی می‌کنند. صرفاً جهت اطّلاع نویسندگان و خوانندگان این تهمت‌ها یادآور می‌شوم که در سال ۵۷، از چند هفته قبل از پیروزی انقلاب، آقایان بهشتی و خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی و باهنر تصمیم به تأسیس حزبی به نام حزب جمهوری اسلامی گرفتند. شورای مرکزی این حزب سی نفر عضو داشت که حضرات آقایان مذکور جزء آن سی نفر بودند. بنده هم یکی از اعضای شورای مرکزی بودم که قبل از پیروزی انقلاب به عضویت برگزیده شده بودم. حال می‌پرسم آیا می‌توان فرض کرد که این آقایان و بقیه اعضای شورای مرکزی در آن روزهای حساس و پرالتهاب از چنین مطلبی بی‌خبر بوده‌اند و اکنون، پس از حدود چهل سال، جوانانی که آن زمان به دنیا نیامده بودند این واقعیت را کشف کرده‌اند؟ آیا چنین چیزی به عقل جور در می‌آید؟ من نزد خدای خود، ان‌شاء‌الله، روسفیدم، از آن جهت که از سال ۱۳۴۲، همزمان با آغاز انقلاب اسلامی، که وارد دانشگاه تهران شدم در همین راهی بودم که امروز هستم. تقاضای من همیشه یکسان بوده، هرچند اقتضای سال‌های قبل از انقلاب طبعاً با اقتضای سال‌های بعد از آن یکسان نبوده است. 🔶پی افزود این يادداشت مربوط به سال ۹۴ است @rozaneebefarda
یا امیرالمؤمنین یا ذالنعم یا امام المتقین یا ذالکرم اننا جئناک فی حاجاتنا لاتخیبنا و قل فیها نعم @rozaneebefarda
مولا امیر المومنین ع.mp3
4.32M
هیچ کس نمی‌تواند مثل علی بن ابیطالب علیه‌السلام رفتار کند.... اما باید او را با ورع و تقوا کمک کرد... @rozaneebefarda
🔰 توصیه‌ رهبر انقلاب برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف 🔻 به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد. با توجه به این شرایط، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که امسال هم از فیض شرکت در مراسم معنوی اعتکاف محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند. 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیه‌ای مرقوم داشتند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن و تصویر دستخط رهبر انقلاب را منتشر میکند: بسمه تعالی امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را به‌جا آورند. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی و پیامبر(ص)؛ از تحریف آشکار تا کاربست تعابیر سخیف! آیا حوزه علمیه قم، خصوصا مدعیان دفاع از شعائر شیعی به این ادبیات اعتراضی ندارند؟ چرا در ۸سال گذشته، از چنین فردی حمایت کردند؟ @rozaneebefarda
انتخابات۱۴۰۰ و سناریوهای محتمل/۱ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [ص ۱ از ۲] هر چند زمان زیادی به انتخابات ۱۴۰۰ نمانده اما در بستر اجتماعی، زمینه‌ نشاط سیاسی لازم در سطح عمومی مشاهده نمی‌شود. حال آنکه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئله اصلی در ۱۴۰۰، مشارکت حداکثری است. انتظار آن است نخبگان و بزرگان حوزوی، بدنه حوزه را برای تحقق این مطالبه رهبری عزیز فراهم سازند. نکته مهم دیگر، مسئله کاندیداها و سناریوهای محتمل انتخاباتی است که در این یادداشت نکاتی در این باب بیان خواهد شد: در هر دو جریان سیاسی مهم کشور، فعلا نوعی تردید و تشویش به چشم می‌خورد و متغیرهای زیادی پیش روی تصمیم‌سازان قرار دارد. در جبهه (اعم از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون)، افرادی مطرح هستند که مهم‌ترین آنان آقایان: ، ، و جهانگیری هستند. در مورد این گزینه‌ها حواشی مهمی وجود دارد که ممکن است منجر به باخت قطعی آنان شود. از آن جمله؛ جهانگیری به واسطه ، هنوز دستمایه طنز عمومی شده و بعید است شانس خاصی داشته باشد اما همچنان برای تخریب جناح رقیب، گزینه مناسب و توانمندی است. نام آذری جهرمی نیز با اموری گره خورده که حاشیه‌ساز است؛ او مسئول اصلی فضای مجازی افسارگسیخته است. در متهم به اهمال کاری است، چندین ماهوار مهم در دوره وزارت او کرده است و از این سنخ موارد. گرچه او به دلیل شرایط سنی و کارنامه اش، ممکن است بعنوان کاندیدای رسمی اعتدالی ها مطرح نشود اما همچنان یک عنصر مؤثر و تعیین کننده است؛ چنانکه در سال ۹۶ چنین بود. او بود که بیگ دیتاها و شبکه‌های مجازی را برای روحانی به خط کرد. جواد ظریف بارها تصریح کرده کاندیدا نخواهد شد. به نظر می‌رسد او واقع بینانه خود را ارزیابی کرده و اذعان دارد که توانایی این کار را ندارد. کارنامه سیاه او در مورد برجام نیز مزید بر علت شده که توسط مردمی که عواقب برجام نافرجام و خسارتبار را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند، اقبال چشمگیری به او نشود. با اینهمه، او همچنان ظرفیت‌های سیاسی و گفتمانی خاص خود را برای تاثیرگذاری بر فرایند انتخابات دارد و حتما در ۱۴۰۰ یکی از عناصر مؤثر و مهم خواهد بود. علی لاریجانی، به زعم اغلب مطلعین و تحلیلگران، گزینه اصلی برجامیان برای ۱۴۰۰ است؛ هرچند از او تا کنون تکاپوی آشکاری مشاهده نشده اما تحرکات غیرآشکار ستاد او، بیش از تمام کاندیداهای محتمل دیگر است و نشان می‌دهد که به آسانی حاضر به چشم پوشی از کاندیداتوری نخواهد بود. لاریجانی است و از این رو اعتدالی ها و اصلاح‌طلبان به او شدیداد بدهکارند و بهترین راه جبران هم انتخابات۱۴۰۰ است. او سابقه حضور در رده‌های بالای را داشته و بعید نیست همچنان در این نهاد انقلابی، حامیانی داشته باشد. در حوزه قم هم تیم منسجم و متشکل و توانمندی دارد که سرپل ارتباطی او با طیف های مختلف حوزوی، خصوصا بیوت هستند و این مزیت نسبی مهمی است؛ اگرچه در میان فضلا و بدنه حوزه نسبت به او نگاه مثبتی وجود ندارد اما به هر حال، روابط مطلوب با برخی کانون های مؤثر در قم را نباید نادیده گرفت. روابط مطلوب با جریان غربگرا و مشارکت در تحمیل برجام، مانع از آن نشده که لاریجانی از چشم سران جریان اصولگرایی بیفتد لذا او همچنان در میان تشکل‌های سنتی و اثرگذار اصولگرای مانند ، و ، خواهان و طرفدار دارد. نکته مهمی که در مورد لاریجانی باید بدان توجه کرد، عدم اوست! لذا به نظر می‌رسد در صورت عدم اجماع برجامیان بر لاریجانی یا فقدان حمایت جدی جامعتین و موتلفه او وی، هرگز وارد رقابت نخواهد شد. (خمینی) اما مهم ترین چهره مطرح شده در میان کاندیداهای محتمل برجامیان است؛ او اگرچه کارنامه خاصی در مدیریت کلان سیاسی نداشته و بعید نیست رجل سیاسی محسوب نشده، رد صلاحیت شود اما قطعا و حتما در ۱۴۰۰ یک عنصر تعیین کننده است که می‌تواند در جایگاه رهبری جناح غربگرا مطرح شود و در و انسجام بخشی به شبکه رأی اصلاح‌طلبان و اعتدالی ها، نقش آفرینی کند. روابط مطلوب او با و مطرح شدن زمزمه دیدار لاریجانی با احمدی‌نژاد به میزبانی وی، مسئله مهمی است که می‌تواند پروژه سیاسی پیچیده و مهم استراتژیست‌های اعتدالی در را پیش ببرد و نیروهای اپوزسیون نمای شبهه عدالتخواه را در خدمت جریان اعتدال به خط کند. پرهیز معنادار طیف رادیکال عدالتخواهی(طیف ضابطه‌مند و معتقد به انقلاب منظور نیست) از حمله به دولت و لاریجانی، تلویحا احتمال یک توافق نانوشته و محرمانه بین لاریجانی و احمدی‌نژاد به وساطت سیدحسن مصطفوی را تقویت می‌کند. ادامه یادداشت ؛https://eitaa.com/rozaneebefarda/7207 @rozaneebefarda
انتخابات۱۴۰۰ و سناریوهای محتمل/۱ [ص ۲ از ۲] ▫️ فرایند سال ۹۲، مهمترین نکته در تخمين سناریوی برجامیان است؛ ممکن است آنان با فرستادن عناصر مشهور به میدان، با اذعان به ردصلاحیت آنان، فضای انتخابات را تند و احساسی کنند و با موج سواری شب انتخاباتی، بدون هیچ طرح و برنامه خاصی، برنده بازی شوند. سيدحسن مصطفوی ظرفیت آن را دارد که در نقش آقای هاشمی ردصلاحیت شده، به عنوان یک قربانی سیاسی، برای رأی آوری لاریجانی یا ظریف وارد میدان شود. در کنار برجامیان، دو طیف سیاسی مهم دیگر، در ۱۴۰۰ نقش آفرینی مؤثر خواهند داشت؛ جریان انقلابی اعم از اصولگرایی و سایر عناصر این جریان و نیز که تحلیل و بررسی آن بسیار مهم است. در یادداشت‌های آتی به سناریوهای محتمل این دو جریان خواهیم پرداخت. @rozaneebefarda
ماجرای ؛ از اهمال کاری دولت روحانی تا بایکوت رسانه‌ای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 همزمان با حضور وزیر کشور در تاجیکستان جریان مطالبه گری برای رسیدگی به ماجرای مشکوک محکومیت دانشجویان تاجیکستانی مقیم ایران، به راه افتاده است. مطابق پیگیری‌های هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی، اغلب دانشجویان تاجیکستانی‌ای که در ایران تحصیل کرده‌اند صرفا به دلیل تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در کشور خود دانسته شده و مورد و قرار می‌گیرند، تا جایی‌که مطابق اخبار واصله، تعدادی از آنان به 14 سال حبس محکوم شده‌اند.  🔹«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور اخیرا به دعوت همتای تاجیک خود و برای توسعه روابط میان دو کشور وارد شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شده است. 🔷 از جمله وقایع تلخ این سفر آنکه، نامه "جمعیت دانشجویان مسلمان تاجیک مقیم ایران" به آقای رحمانی فضلی در رسانه‌های مهم داخلی بایکوت شده است. 🔸 جمعی از دانشجویان مسلمان تاجیک مقیم ایران با نوشتن نامه‌ای به آقای رحمانی فضلی برای پیگیری بازجویی و بازداشت بیش از ۵۰ تن از دانشجویان تاجیک مقیم ایران پس از بازگشت به کشورشان، از ایشان خواستند تا این مسئله را از مقامات جمهوری تاجیکستان پیگیری کنند. 🔸 اما بارگزاری این نامه در خبرگزاری‌ تسنیم پس از دقایقی و در خبرگزاری فارس پس از چند ساعت حذف شد، که نشان دهنده بایکوت شدید رسانه‌ای در مسئله تاجیکستان است. 🔸 با وجود آنکه زبان رسمی کشور تاجیکستان فارسی است و نزدیکی‌های فرهنگی بسیاری میان دو ملت وجود دارد حمایت چندانی از سوی جامعه ایران برای مسلمانان مظلوم تاجیکستان صورت نمی‌گیرد و ارتباطی بین دو ملت وجود ندارد، دانشجویان باید این حوزه را جزو اولویت‌های خود قرار دهند و به طور ویژه روی مسئله تاجیکستان و مسلمانان آن کار بکنند. ⭕️به دنبال این وقایع، جمعی از هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی در نامه به رئیس جمهور خواستار رسیدگی وضعیت دانشجویان به ناحق محکوم شده تاجیکستانی شده‌اند. @rozaneebefarda
متن کامل نامه اعتراضی سرگشاده هسته‌های بین‌الملل دانشجویی 120 دانشگاه کشور در حمایت از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض سلام و احترام، روز گذشته و همزمان با سفر وزیر محترم کشور به کشور تاجیکستان، نامه‌ای از طرف تشکلی با نام «جمعیت جوانان مسلمان تاجیک» که دانشجویان تاجیکستانی مقیم ایران اعضای آن را تشکیل می‌دهند، خطاب به وزیر محترم کشور، آقای رحمانی فضلی در رسانه‌ها منتشر گردید که خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان به ناحق محکوم شده تاجیکستانی بود. مطابق پیگیری‌های هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی، اغلب دانشجویان تاجیکستانی‌ای که در ایران تحصیل کرده‌اند صرفا به دلیل تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در کشور خود مجرم دانسته شده و مورد بازجویی و شکنجه قرار می‌گیرند، تا جایی‌که مطابق اخبار واصله، تعدادی از آنان به 14 سال حبس محکوم گردیده‌اند. تعداد افراد دستگیر شده نیز بسیار زیاد بوده و برای مثال در بازگشت اخیر حدود 60 نفر از دانشجویان تاجیکستانی از ایران به کشور خویش، قریب به 50 نفر از ایشان دستگیر شدند! علاوه بر آن، مطابق اخبار متعدد واصله، دولت جمهوری تاجیکستان به این موضوع اکتفا ننموده و خانواده های دانشجویانی که در ایران حضور دارند را نیز مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد تا ایشان اقدام به بازگرداندن فرزندان خود از ایران و تحویل ایشان به دولت نمایند. تهمت افراط گرایی، تروریسم و جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران(که خود بزرگترین قربانی تروریسم است) به کسانی زده می‌شود که تنها عمل سرزده از ایشان تحصیل در دانشگاه‌های ایران بوده است، جالب آن است که اغلب این افراد در  دانشگاه‌هایی تحصیل کرده‌اند که حتی فاقد تشکل‌های دانشجویی‌ای مانند بسیج دانشجویی یا انجمن‌های اسلامی هستند و صرفا در آن‌ها مسائل علمی طرح می‌گردد! جناب آقای روحانی، هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی با بررسی دقیق عرصه‌های مختلف روابط ایران و تاجیکستان، مطالبات بسیار زیادی برای طرح در این حوزه دارند که تنها دلیل عدم رسانه‌ای شدن آن‌ها تا به امروز، امید به پیگیری وضعیت دانشجویان مظلوم تاجیکی در سایه بهبود مناسبات ایران با کشور و ملت دوست و هم‌فرهنگ و هم‌زبان تاجیکستان بوده است. جناب آقای رئیس جمهور، ما دانشجویان بسیجی پیرو خط امام‌ره، ضمن درک اهمیت بسیار بالای اعتلای سطح روابط دو کشور، از دانشجویان تاجیکستانی‌ای که به ناحق مورد مؤاخذه  قرار گرفته‌اند حمایت نموده و از شما می‌خواهیم تا با صدور دستور پیگیری وضعیت این دانشجویان و رایزنی ویژه مسئولین ذی‌ربط جمهوری اسلامی خصوصاً جناب دکتر رحمانی فضلی با همتایان تاجیکستانی برای آزادی این دانشجویان و همچنین دعوت مسئولین محترم دولت تاجیکستان به سعه صدر و حفظ احترام مسلمانان این کشور، مسئله فوق را پیگیری نموده و با تسلط ویژه خویش به اصول دیپلماسی و زبان مذاکره با دنیا، گرهی از مشکلات مسلمانان جهان گشوده و آن را به اطلاع دانشجویان برسانید. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته جمعی از هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥||فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علم‌الهدی 🔹متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علم‌الهدی که در تاریخ ۲۵ آبان ۹۴ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در قم از سوی حجت‌الاسلام‌ محمدی گلپایگانی قرائت شد. 🔹رهبر انقلاب در این دیدار، سیدمرتضی علم‌الهدی را یکی از برجستگان تاریخ اسلام و از جمله مفاخر علمی در فقه، کلام، ادب، حدیث و تفسیر برشمرده و فرموده بودند: بیان و تدوین فضائل و مناقب و برجستگی‌های افرادی همچون سیدمرتضی در واقع نشان‌دهنده حُسنِ تربیت اسلام و و حوزه‌های اسلامی است. @rozaneebefarda
اختلاف‌افکنی به سبک ! در محافل سیاسی از خبرآنلاین به عنوان یاد می‌شود. @rozaneebefarda
روزنه
روحانی و پیامبر(ص)؛ از تحریف آشکار تا کاربست تعابیر سخیف! آیا حوزه علمیه قم، خصوصا مدعیان دفاع از
تحریفات روحانی در قم پخت و پز می‌شود؟! متن یادداشت سروش محلاتی در تعریض به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی👇 🟢 دستور قرآن به رها کردن تعهد؟! ❓وقتی در یک قرارداد، طرف مقابل از آن بیرون می‌رود و تعهدات خود را لغو می‌کند، ما چه وظیفه‌ای داریم؟ آیا قرآن به ما "امر" کرده که متقابلا از آن قرارداد بیرون بیاییم؟ مثلا آیا پس از خروج آمریکا از برجام، فرمان قرآن بر رهاکردن این تعهد بوده و دولت برخلاف آن عمل کرده است؟ ❓در سخنان اخیر در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خبرگزاریها اینگونه گزارش کردند: "وقتی آمریکا از برجام خارج شد دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن، با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد" (خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رسا) در سایت رهبری هم اینگونه نقل شده است: "فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ، این هم قرآن است. می‌گوید تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند" ❓پس از این بیانات، برخی گروههای سیاسی، چنین نتیجه گرفتند که: اعلام عدم تعهد نسبت به چنین قراردادی که از طرف مقابل نقض شده، شرعا لازم بوده است و دولت برخلاف "نص قرآن" عمل کرده است. این جماعت، را مورد و قرار دادند که: "اگر آب شوید رواست ... حتما باید رهبری ورود می‌کرد که این دولت حتی خلاف متن صریح قرآن عمل کرده؟!" ⭕️با صرف نظر از ماجرای برجام و مسائل پیرامون آن، آیا بطور کلی قرآن در این باره "دستوری" دارد؟ این دستور در کجای قرآن است و به چه معناست؟ ❓مقصود از آن "دستور قرآن" آیه ۵۸ سوره انفال است که به پیامبر می‌گوید: وقتی دشمنان به مکر و فریب روی آوردند و نشانه‌های خیانت‌شان آشکار شد، عهد و پیمانشان را بطرف آنها بینداز و اعلام کن که به آن متعهد و پایبند نیستی "وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ" پس منظور از دستور، همان صیغه امر در آیه است: فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ... ولی آیا این صیغه امر مثل موارد دیگر یک دستور و فرمان است و آیه می‌خواهد "تکلیفی" را در لزوم رها کردن تعهدات بیان کند؟ این صیغه امر هرچند در ظاهر و از نظر شکلی دستور است ولی از نظر مضمون و محتوا بمعنی دستور و فرمان نبوده و دلالت بر لزوم و تکلیف ندارد. ❓امر (فَانْبِذْ) در اینجا در مقام "دفع توهّم حظر" و برای زائل کردن این پندار است که نقض عهد حتی پس از خیانت طرف مقابل، ممنوع است. و در علم اصول ثابت شده که امر در چنین موقعیتی به معنی وجوب نیست و صرفا جواز و اباحه را می‌فهماند. پس معنی آیه آن است که با نقض عهد از سوی دشمنان، نقض تعهد از طرف مسلمانان "جایز" است، نه اینکه به آنها دستور داده شود که باید تعهد خود را کنار بگذارید! مشابه این ترکیب در قرآن زیاد است مثل امر به صید پس از پایان احرام، که صید را واجب نمی‌کند: «وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا»(مائده/۲) و مثل امر به کسب و تجارت پس از نماز جمعه: «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلاَةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»(جمعه/۱۰) و مثل امر در آیه: «فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ»(بقره/۲۲۲) و در این موارد، امر و دستور بمعنی الزام و اجبار بر عمل نیست. ❓فقهای بزرگ نیز از آیه شریفه همین "جواز نقض" در موارد تخلف دشمن را استفاده کرده‌اند که امام مسلمین "حقِ" نقض دارد، نه "تکلیفِ" نقض: مثلا شیخ طوسی می‌گوید: «إذا خاف الإمام من المهادنين خيانة جاز له أن ينقض العهد لقوله تعالى «وَ إِمّٰا تَخٰافَنَّ مِنْ قَوْمٍ...»(المبسوط، ج۲، ص۵۸) شبیه همین فتوا با همین استناد در آثار علامه حلی هم دیده می‌شود.(تذکره، ج۹، ص۳۷۷) و به تعبیر صاحب جواهر اینگونه قراردادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل می‌کند یعنی پس از نقض عهد از طرف مقابل، عکس العمل مسلمانان مناسب با مصالح خودشان می‌باشد؛ آنان می‌توانند مقابله به مثل کنند و می‌توانند همچنان به تعهدات خود پای پند بمانند. پس نه برای لزوم ماندن در برجام به قرآن می‌توان استناد کرد و نه برای خروج از آن. این یک تصمیم سیاسی است که در منطقه الفراغ قرار دارد و برعهده حاکمان است که مطابق مصالح کشور و بر طبق نظر کارشناسان متعهد اقدام کنند. 🔶حاشیه روزنه انتظار می‌رود و پاسخ درخوری به یادداشت آمیخته با تعریض محمد محلاتی بدهند. @rozaneebefarda
روزنه
روحانی و پیامبر(ص)؛ از تحریف آشکار تا کاربست تعابیر سخیف! آیا حوزه علمیه قم، خصوصا مدعیان دفاع از
تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل قرآن برای توجیه برجام نقدی بر ادعای اخیر روحانی پیرامون معاهدات پیامبر(ص) /۱ ابوالفضل امامی میبدی/حوزوی_دکتری فقه سیاسی - گرایش روابط بین الملل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه ، را کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین(ع) را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی و (ع) است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند. ▫️رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر(ص) دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند و باز برای بار دوم و سوم و … پیامبر با آنان عهد می بست و آنان هم عهد می شکستند. ⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد: ۱. نادیده گرفتن سیاق آیات نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برآمدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸. ۲. نادیده گرفتن عقل و فهم عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر(ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود. ۳. نادیده گرفتن تصریحات درون آیه تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد: آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستیم (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است. ب: خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است. ج: درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است. د: نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر(ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است. ✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد. ۴. نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره می‌شود: از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را. 🔹نبی اکرم(ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»! آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند.(کنزالعمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲) @rozaneebefarda
ماجرای اتهام احمدی‌نژاد علیه حداد و یک کلمه حرف حساب! @rozaneebefarda
جوابیه ای بر اظهارات اخیر آقایان حسن روحانی و سروش محلاتی پیرامون (ص) ▫️کاظم محدثی/ حوزوی_دانشجوی دکتری علوم سیاسی [ص ۱ از ۳] /۲ 💥اختصاصی/ پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️پیمان‌های رسول خدا(ص) با کفار در یک تقسیم‌بندی جغرافیایی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ پیمان با کفار مکه، پیمان با کفار مدینه و پیمان‌هایی با سایر قبایل مستقر در بیرون مکه و مدینه. به گواهی تاریخ رسول خدا(ص) تنها در صلح حدیبیه با کفار مکه یعنی قریش پیمان صلح بست، که طی آن قریش متعهد شده بود در صورت مسلمان شدن افراد هر قبیله‌ای متعرض آنها نشود و سایه تهدید را از افرادی که مسلمان می‌شوند بردارند، ولی قریش در سال هشتم هجری این بند را نقض کرد و به قبیله تازه مسلمان حمله کرد. بدنبال این نقض عهد، با اینکه ابوسفیان جهت عذرخواهی به خاطر این نقض عهد به مدینه آمده بود، رسول خدا(ص) عذر او را نپذیرفت و آن عهد را کان لم یکن فرض کرد و نادیده گرفت و به مکه حمله و آنجا را در سال هشتم هجری فتح کرد. ▫️در سال 13 بعثت به محض هجرت به مدینه یکبار با عموم مردم مدینه و بار دوم با سه قبیله یهودیان مدینه یعنی بنی قین قاع، بنی نضیر و بین قریظه در سال دوم هجری پیمان عدم تجاوز بست، بر اساس این پیمان آنها متعهد شده بودند اولا با دشمنان اسلام و مسلمانان همکاری نکنند. ثانیا هیچ گامی بر ضرر پیامبر (ص) و مسلمانان برندارند. ثالثا: اگر بر خلاف این قرار داد عمل کردند، پیامبر(ص) حق هرگونه مجازات آنها را اعم از قتل یا اسیر کردن زنان و کودکان و یا ضبط اموالشان را دارد. ▫️بدنبال این پیمان‌نامه بنی قینقاع بعد از پیروزی مسلمانان در جنگ بدر، بنای بر دشمنی و مخاصمه با آن حضرت گذاشت، و یکی از یهودیان به همسر یکی از انصار در بازار اهانت کرد، و یک مسلمان با غیرت آن یهودی را کشت و بدنبال آن یهودیان بنی قینقاع جمع شده آن مسلمان را کشتند. با نقض پیمان بنی قینقاع رسول خدا(ص) بلافاصله بیعت خود با آنان را نقض کرد و قلعه‌شان را محاصره و آنان را همراه با زن و فرزند و اموالشان از مدینه اخراج کرد. ▫️در چهارم هجری یهود بنی نضیر طرح ترور نافرجام رسول خدا(ص) را چید و بنا بود که هنگام نشستن رسول خدا(ص) کنار دیوار قلعه بنی نضیر سنگی از بالا بر روی سر پیامبر(ص) پرتاب کرده و آن حضرت را به شهادت برسانند که با اطلاع پیامبر(ص) از طریق غیب به این توطئه، دست بنی نضیر رو شد و نقض عهدشان آشکار گردید لذا رسول خدا(ص) قلعه شان را محاصره و آنان را بلافاصله از مدینه اخراج کرد. در سال پنجم هجری قبیله یهودی بنی قریظه در جنگ احزاب با قریش بر ضد پیامبر(ص) و بلافاصله رسول خدا(ص) با اجرای حد مردان آنها را به قتل رساند. 🔹براساس تحقیقات به عمل آمده در هیچ یک از موارد فوق رسول خدا(ص) بعد از نقض عهد دشمنان مجددا پشت میز مذاکره و تجدید عهد با آنان ننشست، بلکه بلافاصله نقض عهد آنها را با نقض عهد پاسخ داد و بعد از خروج دشمنان از پیمان، آن حضرت نیز از پیمان خارج شد و تجدید پیمان با آنان نکرد. 🔹پرسش این است که اگر مستند سخن جناب آقای رئیس‌جمهور و یا آقای سروش محلاتی سیره رسول خدا(ص) است لطفا بفرمایند در آن حضرت بعد از خروج دشمن از پیمان فیمابین، دوباره با آنان پیمان بست؟ و اگر مستند ایشان آیات قرآن مجید مانند آیه «الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّهًٍْ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ» «همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می‌شکنند و (از پیمان شکنی و خیانت،) پرهیز ندارند.» (56 / انفال) است: باید گفت کلمه (مِن) در آیه بعضیه است(علامه طباطبایی، المیزان) یعنی بعضی از کفار که با آنان پیمان بسته‌ای، بنابراین مقصود از «الَّذِينَ عاهَدْتَ» طبق نظر مفسران شیعه، یهودیانی است که با رسول خدا(ص) پیمان بسته‌اند و آنها یهودیان سه قبیله بین قینقاع، بنی نضیر و بنی‌قریظه بودند که رسول خدا(ص) با هر یک از آنها در بدو هجرت به مدینه به‌طور جداگانه پیمان عدم تجاوز امضا کرد. بنابراین منظور از اينكه فرمود: «كُلِّ مَرَّهًٍْ» این است که آن سه دسته یهودیانی که با هر دسته رسول خدا(ص) یکبار پیمان بست، هر سه دسته در سه مرحله مجزا عهد خود را شکستند. 🔻دفعه اول بنی‌قینقاع عهدش را شکست، دفعه دوم بنی نضیر و دفعه سوم بنی‌قریظه؛ ولی چون همه جزء کفار یهود بودند می‌توان گفت یهود در مجموع سه بار عهدش را شکست ولی هر بار یک دسته یک پیمان‌نامه را نقض کرد، و دفعه بعد قبیله‌ای دیگر نقض عهد کرد؛ مقصود این نیست که رسول خدا(ص) با یک قبیله از کفار مثل قبیله یهود بنی‌نضیر یک‌بار پیمان بست و بعد از نقض عهدشان دوباره با آنان پیمان بست و بعد از نقض عهد دومشان، پیامبر(ص) برای دفعه سوم با آنها تجدید عهد کرد و باز عهدشان را شکستند. @rozaneebefarda ادامه👇
جوابیه‌ای بر اظهارات اخیر حسن روحانی و سروش محلاتی پیرامون (ص) [ص۲از۳] 🔹بنابراین اگر مستند جناب رئیس‌جمهور آیه فوق باشد باید گفت اولا برداشت شما خلاف دیدگاه مفسران بزرگ شیعه است و ثانیا چطور دو آیه بعد را ندیده‌اند آنجا که در آیه58 سوره انفال می‌فرماید: «وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَهًًْ فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ» «و هر گاه (با ظهور نشانه‏هايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، به‌طور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است؛ زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى‏دارد!)» 🔻«خیانت» به معنای عام عبارت است از نقض هر حقی اعم از عهد یا امانت و در آیه فوق به جهت سیاق آیات قبل از این آیه که در مورد عهد و پیمان با کفار است به معنای شکستن عهد است. کلمه «نبذ» هم به معنای لغو کردن است. و کلمه «سواء» به معنی عدالت و برابر است و ترکیب «إِمَّا تَخافَنَّ» به معنای این است که «اگر بیم داشته باشی که امری خطرناک در شرف وقوع باشد.» «معناى آيه اين است كه: اگر از قومى كه ميان تو و ايشان عهدى استوار گشته ترسيدى كه در عهدت خيانت كرده و آن را بشكنند، و ترست از اين جهت بود كه ديدى آثار آن در حال ظهور است تو نيز عهد ايشان را نزد ايشان بينداز و آن را لغو كن، و لغويت آن را به ايشان اعلام هم‏ بكن تا شما و ايشان در شكستن عهد برابر هم شويد، و يا تا اينكه تو در عدالت مستوى و استوار شوى، چون اين خود از عدالت است كه تو با ايشان معامله به مثل كنى، چون اگر بدون اعلام قبلى با ايشان به جنگ درآيى خواهند گفت كه خيانت كرده، و خدا خيانت‏كاران را دوست نمى‏دارد.» نکته جالب این آیه اینجا است که خداوند حتی پیمان شکنی دشمن را مطرح نمی‌کند بلکه می‌فرماید: حتی اگر بیم این را داشتید که دشمن قصد پیمان‌شکنی دارد می‌توانید عهد خود را به همان میزان لغو کنید و منتظر پیمان‌شکنی کامل دشمن نباشید، البته به شرطی که پیش از لغو عهد به دشمن اطلاع دهید. 🔻خداوند می‌فرماید: اگر علاماتی مبنی بر اینکه امری خطرناک و واجب‌الاحتراز درحال وقوع است ظاهر شد و بیم خیانت از جانب قومی داشتی در این صورت عهد را نزد آنان بیانداز و آن را لغو کن و لغو بودن عهد را به آنان اعلام کن تا شما و ایشان در شکستن پیمان با هم برابر شوید، یا اینکه تو در عدالت مستوی و استوار شوی، چون معامله به مثل خود عین عدالت است. بانگاهی به این دو آیه و موضوعاتی که در آن مطرح شده است در می‌یابیم که: 1- پیمان به گونه‌ای باشد که دشمن نتواند آن را نقض کند. 2-به قدری هوشیار باشیم که دشمن قصد خیانت داشت فوراً مطلع شویم و پیمان را با او لغو کنیم و این یعنی در مسائل مهم نظامى و اجتماعى، منتظر وقوع خیانت نباشید، بلکه باید با احتمال خیانت اقدام کنید. فهم استراتژی رفتاری پیامبر(ص) که مبتنی بر آیات قرآن است، بسیار مهم است؛ چرا که معتقدیم رفتارهای معصومان علیهم السلام عین نصّ آیات قرآن است؛ در برآیند این دست از آیات قرآن درمی‌یابیم اصل مذاکره با دشمن محل اشکال نیست، اما این مسئله با شروطی همراه است که شامل عدم خوف از خیانت و خدعه دشمنان و مراقبت از توطئه نهفته آنان است. اتفاقاً رهبر معظم انقلاب در طول مذاکره با دشمن، بر این نوع استراتژی تأکید داشتند؛ ایشان در بیاناتی فرمودند:«جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، اما اروپایی‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند و این قابل قبول نیست که ما به ‌طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل کنیم اما آن‌ها تعهدات خود را انجام ندهند».«دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب 16/6/1397» 3-با این دو اقدام ابتکار عمل به دست دشمن نمی‌افتد و نمی‌توانند حتی گمان کنند که از مسلمانان سبقت گرفته‌اند. ترجمه و تفسیر این دو آیه را بهتر است از قلم جناب آقای در تفسیر راهنما بخوانیم، شاید بیان ایشان تا حدودی آقایان روحانی و محلاتی را قانع کند. مرحوم هاشمی رفسنجانی در تفسیر خود از آیات57 و58 سوره انفال می نویسد: 1-مسلمانان موظفند در صورت ظهور نشانه‌ای حاکی از تصمیم کافران بر پیمان‌شکنی، معاهدات فیمابین را الغا و آن را بی اعتبار بشمارند. 2-لغو و بی‌اعتبار دانستن معاهده را به اطلاع دشمن برسانند. 3-رهبران جامعه اسلامی باید به احتمال وقوع خیانت از سوی کفار ترتیب اثر داده و نباید برای تصمیمات لازم در انتظار وقوع خیانت باشند. 4-با دشمن پیمان ‌شکن همانند خود او برخورد کنند.خداوند، خائنین را دوست ندارد . تو ای پیامبر(ص) موظف هستی معاهده را لغو کنی تا راه برای نبرد با آنان باز شود. 5- پیامبر(ص) از جانب خدا فرمان یافت تا در صورت تسلط بر یهودیان پیمان شکن و جنگ آفرین، آنان را به گونه‌ای مجازات کند که زمینه پراکنده شدن دیگر دشمنان فراهم آید. @rozaneebefarda ادامه👇
جوابیه ای بر اظهارات اخیر آقایان حسن روحانی و سروش محلاتی پیرامون (ص) [ص ۳ از ۳] 🔹اگر آقای روحانی در بستن پیمان با آمریکایی ‌ها به قرآن استناد می کند، در مورد نقض پیمان و نحوه برخورد با پیمان شکنان هم به قرآن استناد کند و اگر هیچ تفسیری از قرآن را در این باره بر نمی‌تابد حداقل به ترجمه و تفسیر مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی عمل کند. 🔻از زمان بدعهدی و نقض پیمان آمریکا در برجام هیچ قول، فعل و تقریری که حکایت از عمل به رهنمودهای چندگانه گانه آقای هاشمی رفسنجانی در تفسیر آیه های 57 و 58 سوره انفال باشد، از رئیس دولت و دستگاه دیپلماسی دیده نمی شود. 🔹نکته دیگر، مطلب بسیار زیبایی است که علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان بیان می کنند و می فرمایند: « و خلاصه، اين دو آيه دو دستور الهى است در قتال با كسانى كه عهد ندارند، و عهد را مى شكنند، و يا ترس اين هست كه بشكنند. پس اگر دارندگان عهد از كفار بر عهد خود پايدار نباشند و آنرا در هر بار بشكنند بر ولى امر است كه با ايشان مقاتله نموده و بر آنان سخت گيرى كند». یعنی این مورد از اختیارات ولی امر مسلمین است که تصمیم گیری کند نه حجت الاسلام روحانی و یا حجت الاسلام سروش محلاتی. ⭕️آنچه پیامبر (ص) با کفار پیمان بسته است پس از گذشت بیش از 1400 سال کم وکیف "داده" و "ستانده" در معاهدات معلوم است. اما ملت ایران هنوز نمی دانند ما چه دادیم و چه گرفتیم؟ متن برجام چیست؟ روح برجام کدام است؟ 🔻قول تعهدات شفاهی رئیس جمهور به ملت قبل از برجام که فرمود؛ "به ملت اعلام می کنم طبق این توافق در روز اجرای توافق همه تحریم های موشکی و تسلیحاتی به صورتی که در قطعنامه‌ها بود، لغو خواهد شد. تمام تحریم های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل و... به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق» (23 تیر 94 - خبرگزاری‌ها) چه می شود؟ اوصاف رئیس جمهور از برجام که آن را فتح الفتوح، آفتاب تابان و ... نامید چه می شود؟ 🔹آخرین سؤالی که از رئیس‌جمهور داریم این است که آیا در شرایط فعلی که دشمن هر بار و به‌تعبیر قرآن، فِی کُلِّ مَرَّةٍ، نقض عهد می‌کند، باید از در مذاکره و مصالحه وارد شد؟ آیا اکنون از مرحله خوف از نقض عهد به مرحله یقین دست نیافتیم تا بخواهیم مجدداً پای میز مذاکره بازگردیم؟ و این‌که؛ آیا دشمن به ‌دنبال صلح است یا خدعه و نیرنگ؟ ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ماجرای علیه در حرم حضرت معصومه(س) به روایت آیت‌الله نوری همدانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۴] 🔹 روز جمعه ۲۷ رمضان ۱۳۴۶ قمری ساعاتی پیش از تحویل سال ۱۳۰۷ شمسی، زوار بسیاری از نقاط مختلف طبق معمول هر ساله به سوی شهر قم روی آورده بودند تا هنگام تحویل سال در کنار مرقد مطهر کریمه اهل بیت عصمت حضرت معصومه(س) باشند و به قدری جمعیت و ازدحام در صحن حرم و رواق ها بود که جای سوزن انداختن نبود. 🔻 اعضای خانواده رضاخان از جمله همسر (مادر محمدرضا) به قم آمده و در غرفه بالای ایوان آیینه، ، با سر و صورت باز نشسته بودند و این موضوع به طوری جلب نظر می‌کرد که صدای از هر سو بلند شد و بسیاری می‌گفتند اگر از مردم شرم نمی‌کنند دست کم از حضرت معصومه(س) شرم کنند و بالأخره صدای اعتراض مردم کم کم اوج گرفت. ⭕️ در این بین عده‌ای خود را به سیدناظم واعظ که از شاگردان حاج و برای ادای مراسم تحویل سال در بالای منبر نشسته و دقایقی قبل از تحویل سال مشغول دعا بود، رساندند و از پای منبر، جریان بی حرمتی به حرم و حجاب اسلامی را برای او بیان کردند. سیدناظم بی‌درنگ مسئله را بر سر منبر برای مردم مطرح و لزوم مقابله با آن را گوشزد کرد و گفت: 🔻 به من از وقاحت و بی شرمی خبر دادند که هیچ مسلمانی نمی تواند آن را تحمل کند. 🔻 در خانه دختر پیامبر(ص)، در خانه خواهر امام رضا(ع)، در خانه پاره جگر موسی بن جعفر(ع)، در خانه فاطمه معصومه(س) یک مشت عیاش بی دین و از خدا بیخبر، با سر و صورت بزک کرده و روی باز نشسته‌اند، در این آستانه که محل رفت و آمد فرشتگان الهی است، شاه و گدا در یک ردیف اند، بلکه گدای با تقوا هزار بار بر شاه بی تقوا شرف دارد! 🔻 می‌گويند این زنان که اینقدر بی‌توجه و بی‌ادب و بی آبرویند، از تهران آمده اند و اهل و عیال رئیس حکومت اند! 🔻ای وای بر مردمی که رئیس حکومت یونان چنین کسانی باشند اما بدانند که مردم اگر در برابر خوشگذرانی ها بی دینی ها چپاول ها زورگویی ها و حیف میل های آنان از سر ناچاری دم بر نیاوردند، این توهین را در خانه دختر پیغمبر(ص) بر نخواهند تافت! 🔻من از سوی مردم اخطار می‌کنم، من به نام قرآن، به نام اسلام، به نام سیدالشهدا(ع) که خون خود را پای آیین محمد(ص) نهاد، اخطار می کنم و می گویم: آهای خانم ها! رفع حجاب حرام است؛ خصوصاً کنار مرقد مطهر دختر پیامبر! یا خود را بپوشانید، یا فوراً از اینجا بروید! ⭕️بعد از فریاد و اخطار سیدناظم واعظ، صدای صلوات های پیاپی مردم به عنوان تصدیق بلند شد؛ عده‌ای نزد حاج شیخ محمدتقی بافقی شتافتند. او در مسجد بالاسر در حالی که جمعیت در اطراف او موج می زد، مشغول خواندن دعای ندبه بود؛ کاری که هر جمعه در همان مکان انجام می داد. آن روز نیز حاج شیخ با خضوع و تضرع کامل در حالی که قطرات اشک از انتهای محاسن بلندش جاری بود، این جمله ها را می خواند: أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لِإِعَادَةِ الْمِلَّةِ وَ الشَّرِيعَةِ أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْيَاءِ الْكِتَابِ وَ حُدُودِهِ أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِهِ؛ کجاست آنکه آماده است تا ریشه ستم را بر کند کجاست آنکه او را برای درست کردن نادرستی ها و راست کردن کجی ها انتظار می برند کجاست آن کس که در زدودن ستم بارگی و تجاوز به او امید بستند کجاست آن ذخیره الهی تا آداب و فریضه های دین راه دگرباره برپا دارد آن برگزیده که تا کیش و آیین را برگرداند کجاست آن کسی که در زنده کردن قرآن و حدود آن بر او آرزو می برند کجاست آنکه به آثار دین و اهل دین جان می بخشد‌ مردم با دیدن حال حاج شیخ چند لحظه ایستادند، بالأخره یک نفر جلوتر رفت و گفت: جناب آقای حاج شیخ! زن شاه آمده و با یک عده زن های همراهش توی رواق بالای ایوان آیینه حرم نشسته و حجاب ندارند، ما از حضرت معصومه(س) خجالت می‌کشیم چه امر می‌فرمایید؟ تکلیف ما چیست؟ ▫️باشنیدن این کلام، شیخ دعای ندبه را قطع کرد و گفت: الله اکبر! الله اکبر! بگویید سیدناظم فوراً بیاید اینجا. چند نفر به طرف مسجد مجاور حرم دویدند و دیگران در کنار حاج شیخ ایستادند. سید ناظم واعظ شاگرد برجسته حاج شیخ نفس زنان سر رسید و سلامی شتاب زده کرد و گفت چه امر می فرمایید؟ [حاج شیخ گفت:] بروید توی ایوان و از آنجا با صدای بلند از طرف من بگویید: رفع حجاب حرام است خاصّه در حرم دختر پیغمبر(ع)! @rozaneebefarda ادامه 👇