eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
255 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مخالفت با و مجله سوره! می‌گفت: دشمنان من مانند آوینی در حوزه هنری جمع شده‌اند، پس به آنجا بودجه نمی‌دهم، مگر اینکه آنها را از حوزه بیرون بیاندازید! ▫️یادداشت اختصاصی روزنه با عنوان "این آوینی ستیزها" را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/12537 🔶حاشیه روزنه سرکوب عناصر انقلابی ناب مانند شهید آوینی در کارنامه ثبت است! این عناصر تندخو و حذف کننده مخالفان فکری، امروز پرچم اسلام رحمانی و رواداری بر دست گرفته‌اند اما تاریخ ماهیت مدعاهای دروغین شان را افشا می‌کند! @rozaneebefarda
این آوینی ستیزها تبارشناسی مخالفان فکری و سیاسی شهید آوینی/ به بهانه سالگرد شهادت اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️شهید سیدمرتضی آوینی از جمله جوانانی بود که در عصر انحطاط فرهنگی پهلوی رشد کرد و با قرار گرفتن در مسیر نسیم الهی انقلاب اسلامی، منقلب شد و با انفاس قدسی امام روح‌الله، سیر و سلوک کرد و بعد یک عمر خدمت و مجاهدت، دفتر عمرش به خط شهادت امضا شد و از سوی ولی فقیه زمان خود، نام گرفت. ▫️تبارشناسی مخالفان فکری و سیاسی شهید آوینی، حاوی نکات مهم و عبرت آموزی است؛ جماعتی بر راوی مجاهد دفاع مقدس، هجوم کردند که سرانجام شان به تئوریزه کردن انجامید! ▫️گرچه مرور بی لکنتِ مستندات و جزئیات تهاجم علیه سید مرتضی آوینی، امری است ضروری و البته مغفول، اما مرور اسامی مخالفان او، تا حدود زیادی در تبارشناسی خط آوینی ستیزی، راهگشاست. 🔻از (رئیس‌جمهور وقت)، (رئیس وقت صدا و سیما)، (رئیس وقت حوزه هنری)، (وزیر فرهنگ و ارشاد وقت)، (مدیر مسئول و سردبیر وقت روزنامه جمهوری)، (سردبیر وقت روزنامه کیهان) و (فیلمساز فراری که از توبه نصوح به [س...] و فلسفه رسید!) می‌توان بعنوان مخالفان دوآتشه آوینی نام برد. ⭕️آوینی امروز عاقبت به خیر شده و بر خوان کرامت سیدالشهدا علیه السلام میهمان است و این جماعت سردرگم و حیران، در بند سیاست بازی های غلط خویش، به تئوریزه کردن خط سازش و هزینه‌تراشی برای نظام و رهبری، مشغول اند! 🔹مطالب مرتبط:👇 ۱) کاریکاتور موهن روزنامه جمهوری به سردبیری مسیح مهاجری علیه سیدمرتضی آوینی https://eitaa.com/rozaneebefarda/7758 ۲)وقتی هاشمی رفسنجانی، سیدمرتضی را دشمن خود معرفی می‌کرد! https://eitaa.com/rozaneebefarda/7761 @rozaneebefarda
در نخستین شب قدر یاد و و دعا برای سلامتی رهبر عزیز و تعالی انقلاب اسلامی و در صدر همه حاجات، (عج) دعا کنیم جای هم در این شب‌های نورانی خالیست.... @rozaneebefarda
جانِ مولا...! در زمان ما، كه هر كالا، به هرجا، درهم است خوب و بد، معيوب و سالم، زشت و زيبا، درهم است گر خريداري، كُنَد كالاي خوب از بد جدا با تَشَر گويد فروشنده كه: آقا، در هم است! يا علي! ياران خوبت را مكن از بد جدا رو سياه و روسپيدش، جان مولي ، در هم است! از مُحبّانت، كسي از لطف تو محروم نيست چونكه در دريا، صدفها باخزفها، در هم است! @rozaneebefarda
aviny-16.mp3
1.44M
نجوایی آسمانی از سید شهيدان اهل قلم، آقا سید مرتضی آوینی @rozaneebefarda
فرمان جهت مقابله با و روایت از عملکرد در این باب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پاسخگو بودن قانون اساسی به مسایل مهم کشور تأکید کردند و فرمودند: مجموعه نسبتا کامل قانون اساسی چگونگی پیگیری تخلفات آشکار و از جمله جمع‌آوری ثروتهای باد آورده را پیش‌بینی کرده است. اینجانب جمع‌آوری ثروت و استفاده از پول و امکانات عمومی و یا به ظاهر شخصی را یکی از بلاهای اصلی و اساسی کشور در حال حاضر می‌دانم که باید با آن مقابله کرد. امروز عده‌ای بنا دارند بی‌رحمانه و وحشیانه با زیر پا گذاشتن قوانین برای به دست آوردن ثروتهای زیاد تلاش کنند. بنا بر این باید قوه قضاییه به سراغ اینگونه افراد و برخورد با این پدیده خطرناک برود. (سخنرانی امام خامنه‌ای، 1376.4.7) خاطرات هاشمی رفسنجانی سه شنبه 2دی1376: «آقای ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمد. از نقش من در انقلاب تا امروز و حوادث جاری قدردانی کرد. گزارش وضع بازرسی کل را داد و از بی‌ثمر و بلکه مضر بودن مسئله ثروت‌های بادآورده گفت و این‌که تا امروز در دستگاه آن‌ها به یک مورد مستند هم نرسیده‌اند. گفت خودش به جای «بادآورده»، کلمه «نامشروع» را به‌کار می‌برد؛ چون تعبیر بادآورده تفسیر شرعی و حقوقی ندارد. (انتقال قدرت، ص598) 🔸حاشیه روزنه موضوع اقتصاد و خصوصا مقابله با ، از دغدغه‌های قدیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که تا کنون به طور مستقل بدان پرداخته نشده است. عملکرد مسئولان اجرایی و تقنینی و قضایی کشور در عمل به این فرامین نیز بسیار ضروری است و استفاده از آن تجربه می‌تواند راهگشای مسائل امروز ما باشد. ادعاهایی که در (که دولتش در مظان دامن زدن به این مسائل بوده) وجود دارد اما بعضا عجیب و غریب است و حتما لازم است افرادی که از آنها در این جهات اسمی به میان آمده، روایت خود را از ماجراها بیان کنند تا زوایای پنهان بحث شناخته شود. ادعایی که هاشمی در مورد عملکرد و نگاه آقای رئیسی در موضوع مقابله با کرده، از همین قبیل است. @rozaneebefarda
به سبک ! وقتی رضاخان: ۱. دخترانش را مجبور به ازدواج می‌کند ۲. شوهر آنان را خودش انتخاب می‌کند ۳. نامزد دخترانش را عوض می‌کند! و آنان حق هیچ‌گونه انتخاب و اعتراضی ندارند! حالا این جماعت می‌خواهند به دختران ایرانی در عصر جمهوری اسلامی، درس بدهند! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجهه با مسئله در نگاه جناب حجت‌الاسلام خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی): دو نگاه وجود دارد؛ افراطی و تفریطی افراطی آنان که با خشونت و بی قاعده تذکر می‌دهند به نام امر به معروف. اینها یا جاهل اند یا نفوذی. تفریطی آنان که حجاب را امر شخصی می‌دانند نه اجتماعی. 🔸حاشیه روزنه به نظر می‌رسد این تقسیم‌بندی دقیق نیست؛ دسته سوم و چهارمی هم وجود دارد؛ دسته سوم معدود افرادی هستند که به طور سازمان‌یافته به و ترویج آن می‌پردازند که ریشه‌اش فقط فکری و فرهنگی و عقیدتی نیست، بلکه بر اساس اجرای نقشه دشمن است. گروه چهارم افرادی که با دغدغه دینی و به امر به معروف می‌پردازند که مصداق بارز آن است. این دو گروه اگر نادیده گرفته شوند، و نادیدن برخی ابعاد ماجرا اتفاق می‌افتد. @rozaneebefarda
🔻اندر آداب مفت‌خواری و مفت‌گویی: هم‌دلی با مردم، هم‌جیبی با نظام! 🖊 مهدی جمشیدی ۱. فردوسی‌پور چگونه با این «جسارت» دربارۀ جمهوری اسلامی حرف می‌زند و مستقیم و غیرمستقیم، آن را متهم می‌کند؟ چه کسی به او «قدرت» بخشیده؟ بضاعت اجتماعی‌اش را از کجا یافته؟ جز این است که سیاست رسانه‌ایِ اشتباهِ تلویزیون - که مبتنی بر «مجری‌سالاری» و «تقویّت تک‌قطبی‌گری در اجرا» بوده - چنین وضعی را رقم زده است؟! رسانۀ ملی، اینگونه او را «متوهم» کرده است، وگرنه او هیچ بود. چرا باید به «ظرف‌های تهی»، وزن داد و اعتبار بخشید و آن‌گاه شاهد رجزخوانیِ‌ مستانه‌اشان بود؟! او سال‌ها و دهه‌هاست که با رسانۀ جمهوری اسلامی، همکاری می‌کند و در خدمت آن است و حقوق‌های آنچنانی دریافت کرده، امّا اینک صف‌آرایی می‌کند و یاوه می‌بافد. چرا باید آدم‌هایی را باد کرد که پوستۀ وجودی‌شان از بادکنک نازک‌تر است و به‌سادگی می‌ترکند؟! هم «آنتن مستمر» می‌دهند و هم «مبالغ گزاف»، و امروز هم این‌چنین می‌شود که مشاهده می‌کنیم. ۲. و تلخ‌تر این‌که فوتبالیستی که در برابر او نشسته و سکان تیم ملی را در اختیار داشته، با فروسی‌پور، «همدل» و «همسو» است و عمل خود را «ناخواسته» و ناشی از «اجبار» و «تحمیل» جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات معرفی می‌کند. او که به عنوان «نمایندۀ جمهوری اسلامی» بوده، این‌چنین سخن می‌گوید. در تصویری که او می‌سازد، همه‌چیز ناشی از «زورگویی جمهوری اسلامی» بوده است؛ یک نظام دیکتاتور و فاشیست که به جامعه، ظلم می‌کند و مردم را فرسوده است و تیم ملی را نیز دچار رفتارهایی کرده که خودشان نمی‌‌خواهند. در این تصویر، جمهوری اسلامی حتی از رضاخان قلدر هم خبیث‌تر و جفاکارتر ترسیم می‌شود. پرسش این است که این فوتبالیست که این‌گونه جمهوری اسلامی را به لجن می‌کشد و درباره‌اش سمپاشی می‌کند، چرا خودش در «خدمتِ» این نظام سیاسیِ ضدّمردمی و ظالم و خبیث قرار گرفته است؟! چرا «کنارگیری» نکرده و نمی‌کند؟! چرا به «مجریِ بی‌ارادۀ خواسته‌های جمهوری اسلامی» تبدیل شده است؟! ۳. این «تناقض‌ها»، بی‌پاسخ می‌مانند؛ چون نباید آشکار شود که میان «منافع مالیِ آنچنانی» و «مواضع رسانه‌ایِ نمایشی»، شکاف وجود دارد؛ هم باید تا خرخره‌ خورد و هم باید حرف مُفت گفت. میان «مفت‌خواری» و «مفت‌گویی»، فاصلۀ چندانی نیست. از نظام ظالم، «نان» می‌خورند و برای مردم، «ناله» سر می‌دهند! این «نان‌خواری» کجا و آن «ناله‌سرایی» کجا؟! ادّعا می‌کنند که «دل‌شان با مردم» است امّا عجبا که «دست‌شان در جیب نظام» است! و اینان، «هر دو» را می‌خواهند؛ اهل انتخاب نیستند که کار خود را یکسره کنند، بلکه می‌خواهند به دوگانگی میان «دل» و «دست‌»شان ادامه بدهند. مردم، لقلقۀ زبان اینان است. ۴. و نمی‌دانم چرا جبهۀ انقلاب، یک‌بار تعدادی از این چهره‌های هنری و ورزشیِ هوادار اغتشاش را به «گفتگو» فرانمی‌خواند تا ذهنیّت به‌شدّت سطحی و مبتذل‌شان را آشکار کند. اجازه دهید از «جمله‌های شعاری» و «ادّعاهای کلی» خارج شوند و استدلال‌های‌شان را شفاف و مفصّل بگویند. بشنویم و مردم بشنوند که چرا اغتشاش، اعتراض بود و حقّ؟ اغتشاش از کدام نقطه آغاز شد و چرا؟ چه کسانی از آن حمایت کردند؟ چرا حجاب باید اختیاری باشد؟ مسألۀ پنهان، همان حجاب است یا امر دیگر؟ چرا معتقدند که مردم در برابر نظام هستند؟ چه شواهدی دارند؟ و ... . در متن گفتگوی چالشی و انتقادی است که واقعیّت‌ها آشکار می‌شود. بگذارید مردم دریابند که اینان طوطی‌های مقلّد و جَوزده و کوته‌فکری هستند که برای مواضع‌شان، یک «استدلال قوی» و «حرف پخته» ندارند. بگذارید این تهی‌مایگی و سطحی‌اندیشی روشن شود. بگذارید غبار «هوچی‌گری» و «فضاسازی» کنار رود تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد. بگذارید «اندازۀ واقعیِ آدم‌ها» مشخص شود؛ به‌خصوص آنان که از آب گل‌آلود، ماهی می‌گیرند و در هوای غبارآلود، چرندگویی می‌کنند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
بيانیه آية الله العظمى سيد حسين بروجردی قدس سره در اعتراض به اشغال فلسطین/ سال ۲۷ شمسی 🔶حاشیه روزنه برخی که در ظاهر مدعی پیروی از مرام و مسلک زعمای سلف هستند، سابقه‌ای در دفاع از و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ندارند! با وجود اینهمه تفاوت فاحش، اینان نسبتی با آن بزرگان ندارند و این معنا امروز برای بدنه حوزه و عموم متدینان مشهود است. @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 15] پیوند تاریخی مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی از ابتدای اشغال فلسطین و تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی، آرمان آزادی قدس شریف، همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جوامع اسلامی و خصوصا روحانیت شیعه بوده است تا بدانجا که می‌توان اهتمام به این امر را یکی از نمودهای بارز، سیاست‌ورزی حوزه شیعی برشمارد که طیف گسترده‌ای از بزرگان تشیع در دوران معاصر در آن مشارکت داشته‌اند. اهتمام مسلمین به مسئله فلسطین گاه با کمک‌های تبلیغاتی و تکاپوی سیاسی همراه بوده، گاه با جمع‌آوری کمک مالی برای مردم تحت اشغال فلسطین و گاهی با تحریم اقتصادی رژیم غاصب و البته در مواردی پای دولت‌های اسلامی نیز به واسطه انفعال از تکاپوی جمعی عالمان به میدان مبارزه باز شده و به درگیری نظامی نیز کشیده شده است که نمونه بارز آن مانند جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل است. احصاء مجاهدت روحانیون در راستای آزادسازی قدس اشغالی از بند رژیم اشغال‌گر قدس می‌تواند موضوعی مستقل برای پژوهش‌گران باشد اما اجمالاً هبه عنوان نمونه می‌توان به مبارزات مرحوم آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء(متولد1294ه.ق.-نجف) اشاره کرد که به‌صورت ویژه در مسئله فلسطین وارد شدند. از نظر ایشان شکل‌گیری صهیونیسم مشکل کل جهان اسلام است که آن هم ناشی از سه پدیده: استعمار، عدم اتحاد میان مسلمین و ضعف دولت‌های اسلامی است. سایر علمای جهان اسلام و علمای شیعه در ایران نیز شکایت خود را مبنی بر جلوگیری از مهاجرت یهودیان به فلسطین اعلام داشتند و خواهان پی‌گیری امر توسط مسلمانان و سایر علما شدند. سیدمحمد بهبهانی، هبة‌الدین شهرستانی، سیدمحمدمهدی صدر، سیدمحمدمهدی اصفهانی، سیدمحمدمهدی خراسانی و... از جمله افرادی بودند که در این زمینه به نوشتن نامه به رضاشاه و سفارت انگلستان اقدام کردند و خواهان جلوگیری از غصب بلاد مسلمین شدند.(مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره39، صص274-273) مرحوم آیت‌الله بروجردی نیز عنایت ویژه‌ای به مسئله فلسطین داشتند که بیانیه اعتراضی ایشان نسبت به اشغال فلسطین گویای این امر است: «بسم اللّه الرحمن الرحيم» نحمد اللّه تعالى فى السرّاء و الضرّاء و على كل حال و نشكو اليه ما لقيه اخواننا المسلمون فى زماننا هذا من المشركين بپاكستان و من اليهود بفلسطين و لقد صدق عملهم بالمسلمين ما اخبرنا اللّه تعالى به فى كتابه الكريم لتجدن اشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود و الذين اشركوا و لتجدن اقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا انا نصارى ذلك بان منهم قسيسين و رهبانا و انهم لا يستكبرون و لكن العجب و الاسف كله من صنع اليهود فانهم بعد ما كانوا تحت حماية الاسلام و المسلمين قريبا من اربعة عشر قرنا محفوظين بنفوسهم و اعراضهم و اموالهم و شعائرهم الدينية قد اصبحوا فى هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه اليهم فى تلك المدة المديدة من الاحسان فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك و الفيلة و القتال و يقتلون ذراريهم و يهتكون اعراضهم و يخربون معابدهم و بيوتهم و لا يرقبون فيهم الا و لاذمه و اولئك هم المعتدون فنسئل اللّه تعالى ان ينصر المسلمين نصرا عزيزا و يجعل لهم من لدنه سلطانا نصيرا و ان يخذل هذا القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين و يضرب عليهم الذلة و المسكنة و يجعلهم اذل الامم و نرجوا من اخواننا المؤمنين ببلاد ايران و غيرها ان يجتمعوا فى الدعاء عليهم بالخذلان و لاخوانهم المسلمين بالنصر و الغلبة اللهم انصر جيوش المسلمين و سراياهم و مرابطيهم فى مشارق الارض و مغاربها و اخذل اعدائهم و فرق بين كلمتهم و الق الرعب فى قلوبهم و انزل عليهم بأسك الذى لا ترده عن القوم المجرمين و صل على اشرف انبيائك محمد و آله المنتجبين»(تذکرة الأعیان، ج2،صص387-386) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 2 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم آیت‌الله بروجردی به این مقدار اکتفا نکردند بلکه در زمانى كه مشهور شد ايران، اسرائيل را به رسميت به طور كامل يا ناقص شناخته است، و با واكنش سران بعض كشورهاى اسلامى مواجه شد از جمله سران مصر شخص عبدالناصر (جمال) و رئيس و شيخ جامع الازهر و بعض ديگر رسماً شاه را محكوم و طى تلگرافاتى كه به محضر آقا كردند شاه را تقبيح و در واقع تنبيه او را از آقا درخواست نمودند، حقير در جريان قرار گرفتم و تلگرافات آنها را مطالعه نمودم. آقا از اين واقعه سخت آزرده خاطر و متأسف شد، و فوراً موضوع را تعقيب و جداً خواستار شدند كه دولت شناسايى خود را پس بگيرد، و از مسلمانان به واسطه خطايى كه كرده عذرخواهى نمايد، و آنچه به ياد دارم اقداماتى شد و اينها ابتداء خواستند انكار نمايند، و به صورتهايى عذرخواهى نمودند.(فخر دوران، ص60) توجه به مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یکی از ارتکازات سیاسی ثابت روحانیت شیعه در قم و نجف، بوده است و همواره استمرار داشت اما با آغاز نهضت امام خمینی در پائیز 1341، مبارزات حوزویان با رژیم اشغال‌گر قدس و واکنش علما و مراجع عظام در برابر جنایات اسرائیل نیز جان تازه‌ای گرفت. تدبیر بلند امام خمینی، مبارزات اسلامی مردم ایران را به مبارزه با اسرائیل غاصب گره زد. به طور مثال در یکی از اشعاری که به مناسبت پیروزی روحانیت و مردم در الغای تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی سروده شده است، نقش رهبری امام در مبارزه با تصویب‌نامه و آگاهی توده‌ها از خطر «یهود» و «اسرائیل» بر ایران منعکس شده است. در یکی از این اشعار می‌خوانیم: ...به زیر پرده همی خواست دست استعمار که بشکند پی اسلام و دین کند نابود نمود آتش سوزان و سرکشی روشن مگر ه دیده دین آفتی رسد از دود به خیره کرد هوس کز پی خرابی ملک مقدرات مسلمان دهد به دست یهود (شعر از محمدحسین بهجتی، نهضت امام خمینی، ج1، ص232-231) امام خمینی قدس سره الشریف نهضت خود را پس از الغای تصویب‌نامه ادامه داد و بر ابعاد ضدصهیونیستی نهضت تأکید کردند. ایشان در اعلامیه‌ای انقلابی، نوروز سال 1342ه.ش. را عزای عمومی اعلام کردند و در این اعلامیه به هدف نهایی اجانب را هدم قرآن و روحانیت اشاره کردند: «...هدف اجانب، قرآن و روحانیت است. دست‌های ناپاک اجانب با دست این قبیل دولت‌ها قصد دارد قرآن را از میان بردارد و روحانیت را پایمال کند. ما باید به نفع یهود آمریکا و فلسطین هتک شویم، به زندان برویم، معدوم گردیم، فدای اغراض شوم اجانب شویم. آن‌ها اسلام و روحانیت را برای اجرای مقاصد خود مضر و مانع می‌دانند، این سد باید به دست دولت‌های مستبد شکسته شود...»(نهضت امام خمینی، ج1، ص347) امام خمینی در سخنرانی تاریخی 13خرداد1342 صراحتا علیه اسرائیل موضع گرفتند و سخنان کوبنده‌ای را ایراد فرمودند: ‏«اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این‏‎ ‎‏مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل‏‎ ‎‏نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود،‏ ‏مدرسه‏‎ [فیضیه] را کوبید. ما را می‌کوبند؛ شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه‏‎ ‎‏کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد در این مملکت، دارای‏‎ ‎‏ثروتی نباشد، ثروت‌ها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند،‏‎ ‎‏چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته‏‎ ‎‏شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب‏‎ ‎‏شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر‏‎ ‎‏و دست آن‌ها شکسته شود برای این‌که اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت‏‎ ‎‏اسرائیل به ما اهانت می‌کند.‏»(صحیفه امام خمینی، ج1، صص244-243) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 3 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سخنان امام خمینی قدس سره الشریف تأثیر شگفت‌انگیزی و سریعی در آگاه‌سازی عمومی داشت به گونه‌ای که در سخنرانی‌های عمومی پس از سخنان امام خمینی نمود آشکاری داشت. مورخ خبیر انقلاب اسلامی فضای تظاهرات تاریخی یازدهم محرم 1342 تهران را چنین روایت می‌کند: « در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه‏وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت‏اللّه‏ خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏»(نهضت امام خمینی، ج1، ص473) اقدامات ضدصهیونیستی نهضت امام خمینی در تبعید نیز ادامه یافت و این اقدامات پس از آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل جلوه بارزی یافت.توضیح آن‌که رژيم شاه پس از آغاز جنگ شش روزه؛ بر آن شد كه در گام نخست مقامات روحانى را زير نظر بگيرد و فعاليت‏هاى آنان را كنترل كند و از فعاليت‏هاى تبليغاتى و سياسى آنان عليه صهيونيست‏ها و در پشتيبانى از ملت فلسطين پيشگيرى به عمل آورد. ساواك شاه طى بخشنامه به كليه دواير ساواك در استان‏ها و شهرستان‏ها اعلام كرد: 46/3/8 چون امكان دارد با توجه به بحران خاورميانه از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى تحت پوشش حمايت از مسلمانان، عليه اسرائيل فعاليت‏هايى انجام گيرد، لذا دستور فرماييد ضمن پيش‏بينى و مراقبت‏هاى لازم به منظور جلوگيرى از ايجاد هرگونه بى‏نظمى و تحريكات احتمالى، نتيجه را مستمر اعلام دارند. ساواك طى بخشنامه ديگرى دستور داد: ... قرار است از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى اعلاميه‏اى عليه اسرائيل مبنى بر پشتيبانى از مسلمانان چاپ و منتشر گردد. دستور فرماييد ضمن مراقبت‏هاى لازم جهت شناسايى عاملين اصلى قوياً از انتشار هرگونه اعلاميه‏اى در اين زمينه جلوگيرى و نتيجه را سريعاً اعلام دارند. مقدم ساواك در سومين بخشنامه خود گستاخى را به آن حد مى‏رساند كه دستور مى‏دهد كه حتى دعا و نفرين پيرامون جنگ اعراب و «اسرائيل» را ساواك براى وعاظ و گويندگان مذهبى ديكته كند و اجازه ندهد كوچكترين سخنى عليه «اسرائيل»، هم‏پيمان و هم‏پياله شاه در منابر و مساجد مطرح شود و اگر مى‏خواهند در بالاى منبر به كسى نفرين كنند، به طور غيرمستقيم تلويحاً جمال‏عبدالناصر را مورد لعن و طعن قرار دهند. متن بخشنامه چنين است: به فرموده مقرر است ضمن انجام مراقبت‏هاى لازم به منظور جلوگيرى از تحريكات عوامل ناراحت تحت عنوان حمايت از مسلمانان، ترتيبى فراهم آورند كه حتى‏المقدور از هرگونه بحث درباره جنگ بين اعراب و اسرائيل در منابر و مجالس ممانعت شود و در صورتى كه برخى از روحانيون يا وعاظ بخواهند در منابر در اين‏باره بحثى بنمايند به ترتيب زير عمل كنند: 1. چنانچه دعايى مى‏كنند براى خاتمه جنگ دعا كنند. 2. در صورتى كه لعنتى مى‏فرستند به كسى لعنت كنند كه آتش‏افروز جنگ بوده و با اغفال و فريب دادن برادران مسلمان، آنان را به جنگ كشانده و با ادعاها و وعده‏هاى بى‏اساس موجبات شكست و يأس و كشته شدن برادران مسلمان را فراهم مى‏سازند. 3. در هيچ‏يك از موارد بالا نامى از اشخاص و كشورهاى خاصى برده نشود و مطالب را بايد به صورت اشاره و كنايه بيان نمايند. مقدم @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 4 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بخشنامه ساواك تا آن پايه گستاخانه و بى‏شرمانه بود كه ديرى نپاييد در سطح منطقه خاورميانه انعكاس پيدا كرد و برخى از مطبوعات عربى خبر آن را همراه با خبر كمك يهودى‏هاى ايران به رژيم صهيونيستى منتشر كردند. مجله ناصرى اللواء در اول سپتامبر جارى نوشت: ...الف)‏‏علماى مذهبى ايران به رهبرى شيخ محمدمهدى ميلانى مى‏خواهند ختمى براى شهداى عرب برپا سازند، مقامات ايران انجام آن را به شرط زير موكول: 1. به اسرائيل حمله نشود؛ 2. بدگويى به ناصر؛ 3. ستايش از شاهنشاه آريامهر؛ چون علما حاضر به قبول نگرديدند صرف‏نظر شد. ب) يهوديان ايران هشتاد ميليون به اسرائيل كمك كردند. امام خمينى كه هيچ‏گاه از ياد فلسطين اشغالى غافل نيست و هماره ملت‏هاى مسلمان را به مبارزه و نبرد همه‏جانبه عليه صهيونيسم فرامى‏خواند، در آن مقطع نيز طى اعلاميه‏اى بار ديگر ملت اسلام را به اتحاد و نبرد سرنوشت‏ساز براى ريشه‏كن ساختن صهيونيسم و آزادى فلسطين فراخواند، از آنجا كه رژيم شاه با صهيونيسم اشغالگر در همۀ شئون سياسى، اقتصادى و نظامى روابط داشت و نفت ايران را سخاوتمندانه در اختيار آنان قرار مى‏داد، امام در اين اعلاميه هرگونه ارتباط با اسرائيل و فروش نفت به آن را تحريم و مخالفت با اسلام، اعلام كرد. اين اعلاميه را راديو عراق در تاريخ 19/3/46 در بخش خبرى خود در ساعت 24 به وقت محلى با قطع برنامه و با سه بار «توجه فرماييد» نخست به زبان عربى و آنگاه به زبان فارسى پخش كرد. پخش اين بيانيه از راديو عراق آن هم به دو زبان عربى و فارسى و قطع برنامۀ رسمى، نمايانگر اهميت آن اعلاميه و توجه عبدالرحمن محمد عارف، رئيس جمهور آن روز عراق به جايگاه ويژه امام و نقش او در به حركت درآوردن توده‏هاى مسلمان ايران و ديگر كشورهاى اسلامى در منطقه بود. اين اعلاميه را با مقدمۀ كوتاهى در ايران به چاپ رسانديم كه اكنون در اينجا مى‏خوانيد: بيانيه مجاهد عظيم‏الشأن، بزرگ مرجع تقليد مسلمانان جهان، حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى آقاى خمينى در مورد تجاوز غيرانسانى اسرائيل جنايت‏پيشه و امپرياليست‏هاى غربى به ملت‏هاى مسلمان كه از راديوها و جرايد ممالك اسلامى نيز منتشر گرديده است. 28 صفرالمظفر 1387(17خرداد1346) بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم كراراً دولت‏هاى اسلامى را در مقابل اجانب و ايادى آنها كه مى‏خواهند با ايجاد نفاق در بين مسلمين و دولت‏هاى اسلامى ممالك عزيز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگه دارند و از مخازن معنوى و مادى آنها استفاده كنند دعوت به اتحاد و برادرى نمودم. و كراراً دولت‏ها را بخصوص دولت ايران را از اسرائيل و عمال خطرناك آن تحذير نموده‏ام. اين مادۀ فساد كه در قلب ممالك اسلامى با پشتيبانى دول استعمارى بزرگ جايگزين شده است و ريشه‏هاى فسادش هر روز ممالك اسلامى را تهديد مى‏كند، بايد با همت و همكارى ممالك اسلامى و ملل بزرگ اسلام ريشه‏كن شود. اسرائيل به كمك استعمار قيام مسلحانه بر ضد ممالك اسلامى نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، كمك به اسرائيل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسرائيل و عمال آن چه رابطۀ تجارى و چه رابطۀ سياسى حرام و مخالفت با اسلام است و بايد مسلمين از استعمال امتعه و اجناس اسرائيل خوددارى كنند. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين را خواستارم. والسلام على من‏اتبع الهدى. نجف الاشرف ـ روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 5 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پخش اعلاميه ضد صهيونيستى امام از راديو بغداد، بازتاب گسترده‏اى در ميان مردم و محافل سياسى ايران داشت. برخى از عناصر مذهبى ـ سياسى اين جريان را از انديشمندى، خردمندى و هوشيارى امام مى‏دانستند كه توانسته در «تبعيدگاه ثانوى» به‏گونه‏اى رفتار كند كه چنين جايگاهى به دست آورد. ساواك چنین گزارش داده است: اظهارات شيخ حسين لنكرانى نامبرده بالا در ساعت 1100 مورخه 12/12 ضمن يك صحبت خصوصى اظهار داشت: من در بين روحانيون در چند سال اخير فردى را موقع‏شناس‏تر از خمينى نديدم. از زرنگى او يكى اين بود كه از راديو بغداد مسلمين را عليه اسرائيل دعوت به اتحاد نموده و با اين عمل خود علاوه بر شيعيان توجه اهل تسنن را نيز به خود جلب كرد و از اين راه بين مسلمين معروفيت جهانى پيدا كرد. ديگر براى خمينى مهم نيست كه در نجف باشد يا در ايران. او مى‏تواند در همان نجف هم از نظر سياسى دستگاه ايران را بكوبد. خمينى ارادتمند و فدايى زياد دارد و از نظر روانى اين تبعيد و محدوديت كه دستگاه براى خمينى و دوستانش پيش آورده، عطش مردم را بيشتر كرده [است] زيرا بنابر قاعده «الانسان حريص على ما مُنِع» علاقه مردم شديدتر شده است. ساواك در مورد پخش اين اعلاميه امام در شيراز گزارش داده است: اخيراً تعداد معدودى از اعلاميه پلى‏كپى شده‏اى كه از طرف آقاى خمينى درباره تحريم معامله اقتصادى با اسرائيل توسط چند نفر از آموزگاران شيرازى كه براى گذراندن ايام تعطيل به شيراز آمده‏اند، آورده شده و در بازار بين بعضى از معلمين توزيع شده است...‏‏. از آنجا كه رژيم شاه اجازۀ هيچ گونه همكارى و همراهى با ملل عرب در حال جنگ با صهيونيسم را به مردم ايران نمى‏داد و حتى از برگزارى مجالس يادبود براى شهداى فلسطين و برپايى تظاهرات عليه صهيونيسم اشغالگر و اظهار همدردى با ملت مسلمان عرب با سرسختى و شدت جلوگيرى مى‏كرد، انتشار اين بيانيۀ امام روح تازه‏اى در كالبد مردم دميد. مرهمى به روى دردهاى درونى آنان گذاشت؛ چرا كه مردم ايران از پشتيبانى رژيم شاه از صهيونيسم بشدت ناراحت بودند و درد مى‏كشيدند بنابراين با اشتياق فراوان به پخش اين بيانيه همت گماردند و براى كمك به جنگ‏زدگان و جمع‏آورى اعانات تلاش كردند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص331-328) امام خمینی قدس سره الشریف نیز از ابتدای نهضت اسلامی تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان قدس اقدامات عملی آشکاری داشتند. یکی از صدها نمونه از اقدامات امام خمینی در مسئله فلسطین، فتوای تاریخی ایشان درباره عملیات پارتیزانی بود. نکته مهم آن‌که این فتوای شجاعانه در شرایطی بود که امام خمینی قدس سره الشریف در تبعیدگاه ثانوی خود، نجف اشرف حضور داشتند و در فضای ارتجاعی نجف مجبور به ملاحظات مختلف بودند. جناب آقای سیدحمید روحانی مورخ خبیر انقلاب اسلامی، که خود در نجف در کنار امام حضور داشتند، ماجرای صدور فتوای مزبور را چنین روایت کرده است: در تاريخ شهريورماه 47، يكى از عراقى‏ها به نام محمدصادق فهمى كه با جبهۀ خلق براى آزادى فلسطين كار مى‏كرد به حضور امام رسيد و پيشنهاد پشتيبانى امام از فداييان فلسطين را داد و در اين زمينه استفتايى تقديم داشت. امام كه از آغاز نهضت هيچ‏گاه از مسأله فلسطين فارغ نبوده است و بخشى از قلب بزرگش را فلسطين اشغال‏شده ويژۀ خود ساخته است، از اين پيشنهاد با چهرۀ گشاده و آغوش باز استقبال كرد. در پاسخ استفتايى كه در اين زمينه به عمل آمده بود و به عنوان «گروهى از فداييان فلسطين» امضا داشت، فتواى تاريخى و سازندۀ خود را صادر كرد و ضمن پشتيبانى از مبارزات مسلحانۀ مردم فلسطين «دادن زكات و ساير صدقات» را به فداييانى كه در راه آزادى فلسطينِ اشغال‏ شده، پيكار میكنند مجاز اعلام كرد... @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 6 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 «[‏‏بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک پیشوای مجاهد و عظیم الشأن حضرت مستطاب‏‎ ‎‏حجت الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی آقای خمینی ـ ادام الله ظله العالی. پیشوای جلیل القدر! از نظر‏‎ ‎‏مبارک پوشیده نیست که دست خیانت و جنایت پیشه کفار حربی یهود بر مسجد اقصی و زمینهای‏‎ ‎‏اسلامی دیگری مستولی گشته، و مسلمانان بیگناه آن سامان را آوارۀ بیابانها نموده است، و اکنون به‏‎ ‎‏منظور استخلاص اماکن مقدسه و استرداد زمینهای اسلامی جز مقاومت مسلحانه که به نام «عملیات‏‎ ‎‏فدایی» خوانده می شود، چاره ای نیست.‏‏ و در چنین شرایط و زمینه ای، آیا مسلمانانی که توانایی حمل سلاح و جهاد داشته، یا آنان که قدرت‏‎ ‎‏کمک مالی با مجاهدین را دارند، می توانند از این خدمت دینی سرپیچی نموده و اوضاع را نادیده‏‎ ‎‏بگیرند؟ و آیا جایز است که متمکنین در مقابل این خطر خانمان برانداز همچنان آرام نشسته و از برای‏‎ ‎‏راندن کفار از زمینهای اسلامی قدمی برنداشته و اقدامی نکنند؟ و در صورت وجوب مقاومت، آیا جایز‏‎ ‎‏است از مورد حقوق شرعیه از قبیل زکات و غیره در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربیت آنان استفاده‏‎ ‎‏کرد یا خیر؟ متمنی است رأی مبارک را در این باره بیان فرمایید. اَدام الله ظلکم. دسته ای از فداییان‏‏]‏ ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏ قبلاً هم تذکر داده ام که دولت غاصب اسرائیل، با هدفهایی که دارد، برای اسلام و‏‎ ‎‏ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند،‏‎ ‎‏فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان پذیر نشود. و چون احتمال خطر متوجه به‏‎ ‎‏اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی ـ بخصوص ـ و بر سایر مسلمین ـ عموماً ـ‏‎ که دفع این مادۀ فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی‏‎ ‎‏نکنند. و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند.‏ ‏‏ از خداوند تعالی مسئلت می نماید که موجب تنبه و بیداری مسلمین را فراهم فرماید و‏‎ ‎‏دفع شرّ اعدای اسلام را از بلاد مسلمین بفرماید. والسلام علی من اتبع الهدی. به تاریخ 3 جمادی الثانیه 88‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏‏»(صحیفه امام، ج2، ص195-194) شايد در تاريخ اسلام و در تاريخ شيعه براى نخستين بار بود كه مجتهدى وارسته و مرجعى متعهد پرداخت زكات را به مسلمانان غيرشيعه اجازه مى‏داد و به پشتيبانى از پارتيزان‏هایی برخاست که برای آزادی سرزمین خود از چنگال یک رژیم غاصب جهاد می‌کردند. از همین رو، این فتوای تاریخی بازتاب‌های فراوانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای به دنبال داشت. گذشته از تصریحات و اقدامات شخص امام خمینی، سایر رجال روحانی طراز اول حوزه قم نیز به سهم خود مواضع و اقدامات صریحی در این باب دارند که اشاره به برخی از آن‌ها خالی از لطف نیست. این واکنش‌ها موارد مختلفی اعم از کمک‌های مادی و معنوی را شامل می‌شد. گزارش ساواک در تاریخ 8آبان1346 پیرامون حمایت مالی آیت‌الله العظمی مرعشی از فلسیطینیان جالب توجه است. در گزارش چنین آمده: 1ـ نجفی مرعشی قمی هفته گذشته مبلغ نه‌صد هزار ریال وسیله حاج احمد دیبایی به نام شیخ نصراللّه خلخالی در نجف حواله کرده تا بین آسیب‌دیدگان فلسطین تقسیم شود. 2ـ شیخ نصراللّه وجه فوق را به دینار تبدیل و از کارخانه شهدای بغداد دو هزار و ششصد عدد پتو خریداری کرده است. 3ـ شیخ نصراللّه به اتفاق شیخ عباسعلی عمید زنجانی با سفیر اردن در عراق ملاقات و نامبرده با ارسال پتوها به اردن موافقت کرده است. 4ـ از طرف نجفی مرعشی پنج نفر از طلاب نجف شیخ عباسعلی عمید (داماد آقای نجفی) و شیخ علی ستاری و سیدمحمدعلی لواسانی و سیدعبدالعزیز ثبات طباطبایی فرزند سیدجواد و سیداحمد حسینی اشکوری فرزند سیدعلی برای تقسیم و توزیع کمک‌های مالی به آوارگان فلسطین به اردن می‌روند. 5ـ شیخ عباسعلی عمیدی در این هفته از طریق خسروی عازم ایران می باشد. @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 7 از 15] || پرونده ویژه روزنه 🔻🔻🔻 همچنین است تأیید مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی نسبت به مبارزات ارتش سوریه در برابر جنایات اسرائیل: سوریه 3370 دمشق عالیجناب شیخ احمد گفتار و مفتی کشور سوریه درود بر شما پیکار عادلانه و دلیرانه ارتش مسلمان سوریه که دوش بدوش برادران مصری بر ضد تجاوزکاران صهیونیزم آغاز کرده اند، بعنوان پیکار کلیه مسلمانان جهان، علیه یهودیان تجاوزکار و دشمنان خدا بشمار میرود. ما ضمن درود فراوان به ارتش دلیر سوریه این اقدام شجاعانه را که برای سرنگون کردن دشمن و سرکوب نمودن غرور و شخصی او آغاز شده تبریک میگوئیم و از درگاه خداوند متعال موفقیت و پیروزی آنها را مسئلت نموده و اطمینان میدهیم که ملت مسلمان ایران از صمیم قلب این پیکار را مورد اهمیت قرار داده و جریان آنرا لحظه به لحظه دنبال میکنند، ملت ایران ضمن پشتیبانی مکرر خود از قضیه فلسطینی آمادگی خود را برای تقدیم هرگونه کمک بنفع قضیه اسلام در این پیکار اعلام میدارد. 15 رمضان مبارک 1393 ایران محمدرضا موسوی گلپایگانی مرحوم آیت‌الله میلانی نیز در عراق و در حمایت از مبارزه مسلمانان علیه اسرائیل بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: «در دومین شب آغاز نبرد بین اعراب و اسرائیل و انتشار نامه آیت‌الله حکیم به عبدالرحمن عارف و تشویق و ترغیب مسلمین به جنگ با یهود بوسیله رادیو بغداد نامه ای آیت الله میلانی در مورد جنگ بین مسلمین و یهود تهیه می‌نماید.»(تاریخ گزارش: 1346.2.29) مرحوم علامه طباطبائی نیز با همراهی شهید مطهری بیانیه‌ای را جهت حمایت مالی از مبارزان فلسطینی صادر کردند: «...ای خواننده غیور اگر از خواندن این سطور متأثر گشته ای و به عنوان یک انسان مسلمان و یا لااقل به عنوان یک انسان می خواهی به زجر کشیدگان فلسطین کمکی بنمائی می توانی مبلغی هر چند هم ناچیز باشد به یکی از سه حساب زیر بریزی و در راه نجات فلسطین عزیز قدمی برداری. این سه حساب توسط سه تن از دانشمندان روشنفکر دینی تأسیس گشته است. 1ـ بانک ملی شعبه مرکزی حساب شماره 7738 2ـ بانک بازرگانی شعبه مرکزی حساب شماره 451600 3ـ بانک صادرات شعبه بازار حساب شماره 9595» علیرغم تفاوت در مشرب فکری و شیوه مبارزاتی، روابط مبارزان فلسطینی با فعالان نهضت امام خمینی نیز در دوران مبارزه بسیار گرم و پرثمر بود و یکی از ثمرات این روابط سازنده، زمینه‌سازی برای آموزش نظامی مبارزان ایرانی در اردوگاه‌های مبارزان فلسطینی بود. از جمله کسانی که مبارزان را به گذراندن دوره‌های نظامی تشویق می‌نمود، آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی بود) که خود نیز آموزش دیده بود. (یادها و یادمان‌ها، ج1،مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، ص207) امام خمینی نیز گرچه با روش مبارزه مسلحانه موافق نبود اما هرگز با گذراندن دوره‌های آموزش نظامی مخالفتی نداشتند. (ر.ک: نهضت امام خمینی ج١ ص١١٢٢) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 8 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 همکاری‌ها و هم‌افزایی مبارزان ایرانی و فلسطینی در برخی برهه‌ها با کارشکنی‌هایی نیز همراه می‌شد که از آن جمله می‌توان به اتفاقات تلخ لبنان اشاره کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی یکی از این اختلافات تلخ را چنین روایت می‌کند: «سازمان آزاديبخش فلسطين» از شيوه‏ها و روش‏هايى كه براى پيشگيرى از رويارويى مردم جنوب لبنان با فلسطينى‏ها در پيش گرفت، مددخواهى از امام بود. نمايندگان سازمان الفتح به ديدار امام در نجف اشرف شتافتند و توطئه‏ها و ترفندهاى دست‏افزاران صهيونيسم را براى سركوبى جنبش‏هاى پارتيزانى و رهايى‏بخش فلسطين براى امام بازگو كردند و خطر درگيرى ميان شيعيان محروم جنوب لبنان و رزمندگان فلسطين را هشدار دادند و از امام خواستند كه با پيامى در پشتيبانى از جنبش‏هاى رهايى‏بخش فلسطين با اين توطئه استعمارى به رويارويى برخيزند. به ياد دارم كه امام از نمايندگان سازمان الفتح پرسيد: شما چرا براى پيشگيرى از اين خطر و برخوردارى از پشتيبانى شيعيان لبنان با آقا موسى صدر گفتگو نمى‏كنيد و از او كمك نمى‏خواهيد؟ آنان پاسخ دادند كه آقا موسى نيز از زيست پارتيزان‏هاى فلسطينى در لبنان خشنود نيست و آنان را ميهمانان ناخوانده و دردسرزا مى‏پندارد و به ما روى خوش نشان نمى‏دهد؟ نه تنها سيد موسى صدر بلكه بيشتر روحانيان لبنان به سبب تأثيرپذيرى از جوسازى‏ها و سمپاشى‏هاى جاسوس‏هاى صهيونيسم، سخت ضد فلسطينى بودند و با آنان دشمنى داشتند. به ياد دارم از يكى از محصلين علوم اسلامى جنوب لبنان پرسيدم: «چرا با پارتيزان‏هاى فلسطينى دشمنى مى‏ورزيد»؟ پاسخ داد كه آنان با اسلام بويژه با شيعه دشمنى دارند و آنگاه كه از او پرسيدم گواه دشمنى آنان با شيعه چه مى‏باشد؟ گفت: در شب عاشورا يكباره دريافتيم كه يكى از پنج انگشت سر «علم» شكسته شده است و آنگاه كه پرس و جو كرديم به دست آمد كه كار فلسطينى‏ها مى‏باشد!...»(نهضت امام خمینی، ج3، ص374) با اینهمه، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان «الفتح» طی نامه‌ای پشتیبانی خود را از انقلاب اسلامی اعلام کرد و برای همکاری اعلام آمادگی نمود. امام خمینی قدس سره الشریف نیز در پاسخ به وی، جلال‌الدین فارسی را به عنوان رابط معرفی کردند. (تاریخ نامه امام: 3دی1357، صحیفه امام، ج5، ص273) ( گرچه هرگز استفاده از آن تسلیحات به کار نیامد اما امام خمینی حربه اعلان جهاد و جنگ مسلحانه را در ماه‌های پایانی سقوط رژیم شاه (خصوصاً در دوران حضور در فرانسه) به عنوان یک امر محتمل مطرح می‌کرد تا محاسبات دشمن پیرامون اجرای یک کودتای خونین را برهم بزند که این عملیات روانی نیز نتیجه داد و نهایتا کوتای آمریکایی با نام «کورتاژ» که به صورت بسیار سری و توسط ژنرال رابرت هایزر (معاون فرماندهی نیروهای ناتو در اروپا) طراحی و دنبال می‌شد، امکان اجرا شدن نیافت و ناکام ماند. نظر به پیشینه تاریخی پیوند مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی، طبیعی بود که آرمان آزادی قدس شریف، در دوران سقوط رژیم پهلوی به عنوان یکی از شرکای راهبردی رژیم غاصب اسرائیل، وارد مرحله‌ای تازه می‌شود. @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 9 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آرمان فلسطین پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز دوشنبه 15مرداد1358 منابع خبری اعلام کردند که سربازان اسرائیلی بخشی از جنوب لبنان، که تحت اشغال چریک‌های فلسطینی بوده است، بمباران کردند و هواپیماهای جنگی اسرائیل بر فراز نواحی‌ای از جنوب لبنان که احتمال می‌رفت پایگاه‌های فلسطینی در آن‌ها مستقر باشند، پرواز نمودند.همچنین رادیو دولتی بیروت اعلام کرد بعضی از بمب‌ها در تپه‌های مجاور جاده ساحلی بین صیدا و تایر فرود آمدند. یک روز بعد امام خمینی قدس سره الشریف در اولین ماه رمضان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با گذشت کم‌تر از 6 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی در اقدامی تاریخی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی برای پیوستن به این پویش بزرگ اسلامی دعوت کردند: ‏‏«بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این‏‎ ‎‏روزها به حملات وحشیانۀ خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و‏‎ ‎‏بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانۀ ایشان را‏‎ ‎‏بمباران می کند.‏ من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست‏‎ ‎‏این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم‏‎ ‎‏آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می تواند تعیین کنندۀ سرنوشت‏‎ ‎‏مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی‏‎ ‎‏بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند‏‎ ‎‏متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ »(16مرداد1358/13رمضان1399/ صحیفه امام ج9، ص267) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 10 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در پی صدور پیام روشنگرانه امام، سخنگوی سفارت فلسطین در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی گفت: «اشغال قدس مکان مهمی در اندیشه امام دارد و این به خاطر آن است که قدس، سرزمینی است اسلامی که اولین قبله مسلمانان بوده... بیانیه‌ای را که امام خمینی مبنی بر تعیین روز جمعه آخر ماه رمضان در هر سال به عنوان روز قدس منتشر کرد، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد: اولا امام خمینی، قضیه قدس را یک قضیه اسلامی اساسی برای تمام مسلمانان دانسته و این قضیه، بیش‌ترین اهتمام انقلاب اسلامی ایران به خود جلب کرده است. ثانیا قرار دادن آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس، اصرار انقلابی ناشی از عقیده به آزادی سرزمین فسلطین احساس تعهد به این عقیده را تا آزادی کامل سرزمین فلسطین به فرمان خدا می‌رساند ثالثا ماه رمضان امسال، اولین ماه رمضان در دوره انقلاب اسلامی است و ما آرزو داریم که این فرمان امام، این مسئله زیربنائی اسلامی را در اندیشه و وجدان تمام مسلمانان در موضع «محور توجه» قرار دهد... ما این اقدام انقلابی امام خمینی را که از جوهر عقیده ایشان سرچشمه می‌گیرد به ایشان تبریک گفته و از تمام دولت‌های اسلامی می‌خواهیم که انقلاب اسلامی ایران را سرمشق قرار داده و این روز را روزی جهانی در سطح تمامی خلق‌های امت اسلامی قرار دهد... سخنگوی سفارت فلسطین در پایان سخنان خود همچنین پیش‌بینی کرد که استقبال عمومی از بیان امام انقلابی در جهان اسلام، به‌یاری خدا ابعاد گسترده‌ای خواهد یافت.»(روزنامه جمهوری اسلامی، 17مرداد1358، ص2) او همچنین طی یک تماس تلفنی ابراز داشت: در روز قدس، عکس‌العمل فوق‌العاده‌ای از سوی فلسطینی‌ها در تمام نقاط جهان نشان داده خواهد شد. از هم‌اکنون تدارک راه‌پیمایی‌های مفصلی در نقاط مختلف خاورمیانه به‌ویژه بیروت، دمشق و تهران دیده شده است.» (روزنامه جمهوری اسلامی، 18مرداد1358، ص2) سخنگوی سفارت پاکستان نیز اعلام کرد: با توجه به این‌که مردم مسلمان پاکستان، گوش به فرمان امام خمینی هستند و بارها این مسئله را عملا نشان داده و انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی را به صورت‌های گوناگون تأیید کرده‌اند، از طرف مردم و دولت پاکستان، تدارک وسیعی برای بزرگداشت روز قدس، داده شده است.» (روزنامه جمهوری اسلامی، 18مرداد1358، ص2) سخنگوی سفارت سودان و رهبر جنبش دانشجویان شیعه لبنان نیز هریک به نوبه خود به استقبال از این پیام تاریخی امام خمینی پرداختند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای از مردم برای مشارکت در روز قدس دعوت کرد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 18مرداد1358، ص2) 19مرداد1358یاسر عرفات به کلیه سفارت‌خانه‌های فلسطین در کشورهای اسلامی پیام ارسال کرد و از آن‌ها خواست به دعوت امام لبیک گفته و روز جمعه 23 ماه مبارک رمضان را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنند.(روزنامه جمهوری اسلامی، 20مرداد1358، ص1) در روز بعد نیز پیام تقدیرآمیز وی خطاب به امام خمینی منتشر شد. @rozaneebefarda