این آوینی ستیزها
تبارشناسی مخالفان فکری و سیاسی شهید آوینی/ به بهانه سالگرد شهادت
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️شهید سیدمرتضی آوینی از جمله جوانانی بود که در عصر انحطاط فرهنگی پهلوی رشد کرد و با قرار گرفتن در مسیر نسیم الهی انقلاب اسلامی، منقلب شد و با انفاس قدسی امام روحالله، سیر و سلوک کرد و بعد یک عمر خدمت و مجاهدت، دفتر عمرش به خط شهادت امضا شد و از سوی ولی فقیه زمان خود، #سید_شهیدان_اهل_قلم نام گرفت.
▫️تبارشناسی مخالفان فکری و سیاسی شهید آوینی، حاوی نکات مهم و عبرت آموزی است؛ جماعتی بر راوی مجاهد دفاع مقدس، هجوم کردند که سرانجام شان به تئوریزه کردن #سازش_با_شیطان_بزرگ انجامید!
▫️گرچه مرور بی لکنتِ مستندات و جزئیات تهاجم علیه سید مرتضی آوینی، امری است ضروری و البته مغفول، اما مرور اسامی مخالفان او، تا حدود زیادی در تبارشناسی خط آوینی ستیزی، راهگشاست.
🔻از #اکبر_هاشمی_رفسنجانی(رئیسجمهور وقت)، #محمد_هاشمی(رئیس وقت صدا و سیما)، #محمدعلی_زم(رئیس وقت حوزه هنری)، #سیدمحمد_خاتمی(وزیر فرهنگ و ارشاد وقت)، #مسیح_مهاجری(مدیر مسئول و سردبیر وقت روزنامه جمهوری)، #مهدی_نصیری(سردبیر وقت روزنامه کیهان) و #محسن_مخملباف(فیلمساز فراری که از توبه نصوح به [س...] و فلسفه رسید!) میتوان بعنوان مخالفان دوآتشه آوینی نام برد.
⭕️آوینی امروز عاقبت به خیر شده و بر خوان کرامت سیدالشهدا علیه السلام میهمان است و این جماعت سردرگم و حیران، در بند سیاست بازی های غلط خویش، به تئوریزه کردن خط سازش و هزینهتراشی برای نظام و رهبری، مشغول اند!
🔹مطالب مرتبط:👇
۱) کاریکاتور موهن روزنامه جمهوری به سردبیری مسیح مهاجری علیه سیدمرتضی آوینی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7758
۲)وقتی هاشمی رفسنجانی، سیدمرتضی را دشمن خود معرفی میکرد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7761
@rozaneebefarda
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای چاپ کاریکاتور موهن و تمسخر آمیز روزنامه #مسیح_مهاجری علیه #شهید_آوینی
▫️یادداشت اختصاصی روزنه با عنوان "این آوینی ستیزها" را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7757
@rozaneebefarda
14.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مخالفت #هاشمی_رفسنجانی با #شهید_آوینی و مجله سوره!
#هاشمی میگفت: دشمنان من مانند آوینی در حوزه هنری جمع شدهاند، پس به آنجا بودجه نمیدهم، مگر اینکه آنها را از حوزه بیرون بیاندازید!
▫️یادداشت اختصاصی روزنه با عنوان "این آوینی ستیزها" را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7757
🔶حاشیه روزنه
سرکوب عناصر انقلابی ناب مانند شهید آوینی در کارنامه #تسلیم_طلبان ثبت است!
ایم عناصر تندخو و حذف کننده مخالفان فکری، امروز پرچم اسلام رحمانی و رواداری بر دست گرفتهاند اما تاریخ ماهیت مدعاهای دروغین شان را افشا میکند!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نماهنگ دیدنی فرزندان غیور روستای تاچل علیشیر در مورد عملکرد #دولت_روحانی
سرودی که مانیفست هیئت دولت روحانی باید باشد!
#دولت_پیر_دگر_باره_جوان_خواهد_شد
#دولت_جوان_و_حزباللهی
@rozaneebefarda
41.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند #کلاه_وحدت/ قسمت اول
روایتی از مناظرات سال 92 و مرور مواضع کاندیداها در باب مذاکره با آمریکا
🔶حاشیه روزنه
گرچه ممکن است نقدهایی به اسم این مستند و نشر آن در این زمان خاص و حساس(از جهت فعال سازی گسل های اختلاف در پیاده نظام جبهه حزب الله) وارد باشد، اما دیدن آن برای بازسازی حافظه تاریخی و مطالبه مواضع صریح و شفاف از سوی کاندیداهای جریان انقلاب، پیرامون نفی سازش و سلطه آمریکا، حتما خالی از لطف نیست.
@rozaneebefarda
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دوم از مستند جنجالی #کلاه_وحدت
🔹 هدف از طرح وحدت؛ وحدت برای تصرف صندلی قدرت یا وحدت برای رفع مشکلات ملت؟!
🔶حاشیه روزنه
بازنشر این کلیپ به معنای تأیید تمام محتوا یا حمایت از کاندیدای احتمالی مورد نظر سازندگان این مستند، نیست. چه اینکه بوی تبلیغات زودهنگام هم می دهد که مورد تایید روزنه نیست.
اما سؤالات و مطالبات مهمی در آن مطرح شده که هر کاندیدایی باید نسبت به آن پاسخگو باشد.
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش پانزدهم از پرونده ویژه #خبرآنلاین
برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم ،چهارم ، پنجم ، ششم ، هفتم ، هشتم/ الف، هشتم /ب ، نهم ، دهم ، یازدهم ، دوازدهم ، سیزدهم و چهاردهم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
مدیران #رسانههای_برجامی در یک قاب: درنگی در روابط وثیق شفقنا، جماران، ایکنا و #خبرآنلاین!
بخش پانزدهم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹خبرگزاری های #هم_خانواده!
یکی از محورهای مهم در بررسی کارنامه #خبرآنلاین، هماهنگی و همکاری پیچیده این رسانه با برخی دیگر از دیگر بنگاه های خبری اعتدالی است که در عملیاتهای رسانهای، یک خط آتش مشترک را تشکیل میدهند!
▫️مدیران و تحریریه این بنگاه های خبری #رابطه نزدیک کاری باهم دارند و این روابط کاری باعث می شود که در اتفاقات و حوادث سیاسی مربوط به حوزه علمیه بتوانند کاملا #هماهنگ عمل کنند. از خروجی عملکرد آنان چنین برمیآید که علاوه بر روابط وثیق مدیران، بعید نیست #اتاق_فکر_مشترک نیز در کار باشد. قطعا خبرآنلاین بعنوان یکی از سر شبکههای اصلی این سیستم پیچیده رسانهای مطرح است که با اتصال به دیگر بنگاه های خبری حوزوی توانسته در مواقع حساس، به موج آفرینی منفی رسانهای بپردازد.
⭕️تحلیل روابط گسترده و پیچیده شبکه رسانهای برجامیان در قم و تهران، نیازمند تحلیلهای تفصیلی است اما گاهی یک تصویر بیش از یک تحلیل مفصل، معنا به مخاطب منتقل میکند!
🔻بعنوان نمونه مدیرعامل سابق خبرگزاری قرآنی #ایکنا به این روابط گرم و صمیمی بین خبرگزاری ها هم فکر اشاره می کند و در پست اینستاگرامی خود ذیل عکس فوق چنین مینويسد:
" میگن #دوست خوب را باید در سفر شناخت. حدود دو سال پیش از طرف معاونت مطبوعاتی ارشاد برای بررسی وضعیت رسانه های #تونس بعد از انقلاب بیداری اسلامی به همراه پنج تن از فعالان رسانه ای کشور عازم تونس شدیم و مورد محبت آقای دکتر #بروجردی سفیرمان در تونس قرار گرفتیم. هر چند در طور چند روز بررسی نه نشانی از بیداری اسلامی پیدا شد و نه بهار عربی، ولی #دوستان بسیار گرانقدری یافتم که از زمان برگشت #تاب_دوری_طولانی از همدیگر را نداریم و هر چند روزی دور هم چه به مجاز، چه به واقع گردهم می آییم.
استاد #محمدرضا_دربندی مدیر کل مطبوعات داخلی ارشاد، آقای #محمد_مهاجری سردبیر #خبرآنلاین، صاحب امضای(ما اصولگراها)، حجت الاسلام دکتر بروجردی سفیر سابق ایران در تونس و #واتیکان استاد #ناد_علی مدیر مسئول #جماران، سابقا ایسنا #حبیب_عباسی عزیز سردبیر #شفقنا"
⭕️ویژگی مشترک رسانههای مزبور، تمرکز بر #قم و پوشش جهتدار #حوزه_علمیه است که نشان از روابط گسترده و بسط ید آنان در قم دارد.
مرور دقیق سوابق این رسانهها موجب آن خواهد شد که بزرگان و بدنه حوزه، حساسیتهای لازم را در مورد فعالیتهای مناقشهبرانگیز و بعضا مشکوک این شبکه رسانهای به خرج دهند. طبعا متولیان حوزه و فعالان رسانهای حوزه تنها در صورت شناخت عمیق از این شبکه درهم تنیده است که میتواند در خنثی سازی عملیات روانی تخریبی آنان توفیق یابند.
▫️#انتخابات۱۴۰۰ قطعا یکی از نقاط اوج همکاریهای رسانهای برجامیان است و از این جهت، معرفی این شبکه رسانهای پیچیده و گسترده حائز اهمیت ویژه است
🔶پی افزود
متن کامل پرونده ویژه روزنه پیرامون خبرآنلاین(رسانه نزدیک به آقای #علی_لاریجانی) به زودی منتشر خواهد شد.
@rozaneebefarda
جرعهای از صداقت
خدشه کدیور در خاطرات حضرت آیتالله شبیری زنجانی و پاسخ به آن
💥اختصاصی|| سعید احمدیفرد شربیانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۳]
▫️یادداشت حاضر درباره نوشتاری از جناب آقای محسن کدیور است که در بهمن ماه سال 1399 در فضای مجازی منتشر شده است. این نوشتار ناظر به بخشی از جلد چهارم کتاب جرعهای از دریا است که در آن مطالبی درباره مرحوم آیتالله آذری قمی به نقل از حضرت آیت الله شبیری زنجانی آورده شده است. در این مطالب، ضمن نقل خاطرات آیت الله شبیری زنجانی از آن دوست دیرینه، برخی از ویژگیهای اخلاقی مرحوم آذری نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
آیتالله شبیری زنجانی در بیان یکی از ویژگیهای اخلاقی آقای آذری قمی، آن مرحوم را فردی احساساتی دانسته و کنشگری های سیاسی و #مواضع_ضد_و_نقیض وی را نیز ناشی از همین ویژگی وی دانسته اند.
در ادامه آیت الله شبیری زنجانی چند مورد از مواضع عجولانه و ضد و نقیض آقای آذری قمی را بیان کرده و در ضمن آن به نامهای اشاره کردند که آن مرحوم در اواخر عمر خود خطاب به مقام معظم رهبری نوشته است.
طبق بیان آیتالله شبیری زنجانی، آقای آذری قمی در این نامه از مواضع خود نسبت به انقلاب و رهبری پشیمان شده و خود را دعاگوی رهبری و اعضای دفتر ایشان خوانده است.
🔻آقای محسن کدیور در نوشتار اخیر خود به نقد این مطالب پرداخته و وجود چنین نامه ای را از اساس کذب و بر خلاف واقع دانسته است! سخنی گران و گزاف که لازمه آن خدشه در خاطرات آیتالله شبیری زنجانی است و تالی فاسدهای فراوانی را در پی دارد.
⭕️ما در این یادداشت به بررسی بخشهایی از نوشتار آقای محسن کدیور - که در بخش سوم تحت عنوان «پشیمانی و عذرخواهی» آمده است - می پردازیم تا میزان عیار و اعتبار گفته های او برای خوانندگان روشن گردد.
1. آقای کدیور در ابتدای بخش سوم از یادداشت خود چنین آورده: «ادعا شده است که آذری قمی در اواخر عمر از مخالفت با مرجعیت رهبری پشیمان شده است. سند این پشیمانی نامه ای است به قلم آذری قمی که تاریخ و مضمون آن نقل شده است».
این در حالی است که عبارت آیت الله شبیری زنجانی در کتاب چنین است:
«.. ولی چند سال بعد وقتی با آقای خامنه ای اختلاف نظر پیدا کرد با ایشان مخالف شد. اواخر عمر هم از این کار خود پشیمان شد و در تاریخ 27 اردیبهشت 1376 نامه ای به ایشان نوشت».
گفتنی است آنچه در عبارت آیت الله شبیری زنجانی بیان شده است «اختلاف نظر با رهبری و مخالفت با ایشان» است و چیزی که در نقل آقای کدیور از کلام آیت الله شبیری زنجانی آمده است «مخالفت با مرجعیت رهبری» است و تفاوت این دو موضوع بر خواننده روشن است! و عجیب آنکه آقای کدیور برای القای برداشت خود تلاش کرده نقل آیتالله شبیری را جهتدار و نادرست نقل کند!
2. آقای کدیور در نوشتار خود چنین استظهار کرده که « ظاهرا آقای شبیری خود نامه را ندیده است» و گویا به عنوان شاهدی بر استظهار خود این عبارت را به نقل از آیت الله شبیری زنجانی ذکر کرده که «مسعودی خمینی از این پشیمانی و نامه اطلاع دارد».
در این باره باید توجه داشت که سیره آیت الله شبیری زنجانی آنست که مطالبی که از دیگران نقل می کند را با ذکر منبع بیان کند. این رویه را میتوان در جای جای کتاب جرعهای از دریا نیز مشاهده کرد. دیگر آنکه، آنچه به عنوان شاهدی بر نقل آیتالله شیبری زنجانی از آقای مسعودی خمینی آورده شده، قابل استناد نیست. آیتالله شبیری زنجانی پس از ذکر برخی از مفاد نامه، در پایان کلام خود گفته اند: «تفصیل این را آقای مسعودی خمینی اطلاع دارند». ظاهرا منظور آیت الله شبیری زنجانی تفصیل مفاد و مضمون نامه است.
🔻استظهار بی اساس دیگری که در کلام آقای کدیور آمده این است که «مسعودی این مطلب را ظاهرا در نخستین روزهای پایان دوران تولیت خود برای آقای شبیری نقل کرده است».
آقای کدیور روشن نکرده است که از کجا به این نتیجه رسیده و چگونه تاریخ نقل آقای مسعودی برای آیت الله شبیری زنجانی را کشف کرده است!! گویا آقای کدیور تاریخ بیان آیت الله شبیری زنجانی را به منزله تاریخ نقل خیالی آقای مسعودی خمینی برای ایشان تلقی کرده است. اشتباهی فاحش که پایه انکار اصل نامه توسط وی قرار گرفته است.
ادامه یادداشت:
صفحه ۲؛ https://eitaa.com/rozaneebefarda/7769
صفحه ۳؛https://eitaa.com/rozaneebefarda/7770
@rozaneebefarda
ادامه👇
جرعهای از صداقت
خدشه کدیور در خاطرات حضرت آیتالله شبیری زنجانی و پاسخ به آن
[صفحه ۲ از ۳]
3. آقای کدیور ادعا می کند مطالب یاد شده توسط آیتالله شبیری زنجانی نمی تواند مقرون به صحت باشد(!!) و برای این ادعای خود ادله ای اقامه میکند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
دلیل اول. نویسنده ادعا میکند « مسعودی دوازده سال بعد از درگذشت آذری قمی آن را برای آقای شبیری نقل کرده است. یعنی زمانی که امکان راست آزمایی آن به دلیل وفات آذری وجود نداشته است! با توجه به اینکه آقای شبیری زنجانی هر روز نماز جماعت مغرب و عشا را در حرم حضرت معصومه امامت می کرده است، و مسعودی خمینی هم تولیت حرم بوده چطور خبر چنین نامه ای را از تاریخ کتابت دوازده سال به تاخیر انداخته است!».
اینکه مسعودی دوازده سال بعد از درگذشت آقای آذری قمی آن را برای آقای شبیری نقل کرده است به طور کلی ساخته اوهام سست آقای کدیور است و متاسفانه نمی تواند کمکی به کشف واقعیت کند.
سست تر از این توهم آقای کدیور، ادامه استدلال اوست که به تعبیر خودش کاشف از ناسازگاری درونی ادعاست و آن اینست که «تاریخ نگارش نامه هم یک روز قبل از تاریخ توسل به قمر بنی هاشم است!».
طبق تقویم رسمی، 27 اردیبهشت 1376 مطابق با 9 محرم 1418 است و طبق بیان آیت الله شبیری زنجانی، توسل آقای آذری قمی در سحرگاه یازدهم بوده است. البته در کلام آیت الله شبیری زنجانی به سال توسل اشاره ای نشده و ناسازگاری ادعا زمانی است که در بیان ایشان تصریح شود که توسل در همان سالی بوده که نامه نگارش یافته است. وانگهی، اختلاف یک روزه در تقویم تاریخ قمری که مبتنی بر رویت هلال است، امر مرسومی است و این مقدار از اختلاف در میان علما، عجیب به نظر نمی رسد.
دلیل دوم. آقای کدیور در این بخش، به تماس خود با فرزندان مرحوم آذری قمی اشاره می کند و میگوید: «آنها از چنین نامه ای اطلاع نداشتند و آنرا تکذیب کردند».
روشن است که «اطلاع نداشتن» و «تکذیب کردن» دو مقوله متفاوت است. کسی که اطلاع ندارد نمی تواند تکذیب کند، چرا که تکذیب به معنای اطلاع از کذب است.
آقای کدیور در ادامه می نویسد: «البته این فرض منتفی نیست که آذری این نامه را – بر فرض وجود خارجی – از خانواده اش مخفی کرده باشد». این احتمال نه تنها منتفی نیست بلکه بسیار جدی است. اطلاع نداشتن فرزندان علما از ارتباطات پدرشان کاملا عادی است خصوصا اگر فرزندان اهل علم و در سلک پدر نباشند. با وجود احتمالی که توسط خود نویسنده مطرح شده، کفایت دلیل دوم اک زیر سوال خواهد رفت و به قول قدما: «إذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال».
دلیل سوم. آقای کدیور در ادامه به بیان سومین دلیل خود بر کذب نامه مورد بحث پرداخته است. ادعای آقای کدیور اینست که « آذری هرگز ذره ای به انقلاب سوء ظن پیدا نکرده بود! او تا به آخر از انقلاب، آقای خمینی و حتی ولایت مطلقه فقیه برنگشت».
پیداست که سوء ظن حالتی درونی است که خود فرد بر آن آگاه تر است. مضاف بر آنکه آقای کدیور در ادامه نوشتار خود نامه هایی از آقای آذری قمی را نقل می کند که مفاد آن چیزی جز سوء ظن به انقلاب نیست.
4. آقای کدیور در نوشتارخود خبر از نامه هایی میدهد که توسط آقای آذری قمی نگارش یافته است. طبق ادعای نویسنده این نامه ها در تاریخ پس از اردیبهشت 1376(تاریخ نگارش نامه مورد بحث) به رشته تحریر در آمده است. آقای کدیور با تمسک به مضامین این نامه ها، آنها را در تضاد با مضمون نامه مورد بحث می داند و خود همین تضاد را علامتی بر واقعیت نداشتن نامه مزبور می داند.
در این باره باید توجه داشت که مهمترین نکته ای که از سوی آیت الله شبیری زنجانی درباره آقای آذری قمی ذکر شده، تضادی است که در مواضع ان مرحوم وجود داشته است. بنا بر این نمی توان به عدم انسجام مضمون این نامه با مضمون نامه های دیگر استدلال کرد، چرا که ما با نویسنده ای مواجهیم که اساسا انسجام در موضع گیری ندارد. مواضع ضد و نقیض آقای آذری قمی برای آقای کدیور نیز به طور اجمالی روشن است. بنا بر این هیچ بعید نیست که آقای آذری قمی در موارد گوناگون موضع گیری های متناقض کرده باشد که تضاد در مضامین نامه ها نیز از آن جمله است.
5. آقای کدیور در استدلالات خود به نامه هایی از آقای آذری قمی اشاره می کند که تنها خود از آن خبر دارد و خود او اولین کسی است که آن را نشر داده است. آقای کدیور برای اثبات کذب نامه مورد نظر آیت الله شبیری زنجانی، به تناقض آن با نامه هایی تمسک می کند که خود تنها روایتگر مفاد آن نامه هاست.
بدیهی است که آقای کدیور به خوانندگان این حق را می دهد که در چنین موردی اگر بخواهند بین سهو رجالی متبحر و مرجع تقلیدی چون آیت الله شبیری زنجانی و سهو آقای کدیور یکی را انتخاب کنند، سهو کدیور را اولی و مقدم را بدانند! فراتر از سهو، احتمال جعل، وضع و تحریف توسط کدیور نیز منتفی نیست.
@rozaneebefarda
ادامه 👇