باید به صورت #مستقل به #فقه_سلامت، #طب و پزشکی بپردازیم.
موضع مدیر محترم حوزه علمیه پیرامون نقش آفرینی مستقل حوزه در موضوع طب و سلامت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
مدیر محترم حوزه علمیه در مراسم افتتاحیه کنفرانس بینالمللی بحران کرونا و مسؤولیتهای حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی، سخنان مهمی در باب حضور حوزویان در عرصه سلامت مطرح کرد.
#گزیده
🔹اسلام در موضوع بهداشت، سلامت و درمان نظریه جامعی دارد. اسلام در باب مقوله سلامت نظریههای بسیار دقیقی دارد.
🔹 نظریه جامع اسلام در حوزه سلامت چه در بعد بهداشت و چه در بعد درمان مرکب از دیدگاه های کلامی – فسلفی، فقهی – حقوقی و اخلاقی – ارزشی است.
🔹 در حوزه گرایش های فقه مضاف نیازمند فلسفه سلامت، بهداشت، درمان و پزشکی هستیم.
امروز در حوزه فقه نیز باید به قلمروهای تخصصی و فقه های نو و معاصر ورود داشته باشیم و در منظومه فقه معاصر و نوین باید به صورت مستقل به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم.
🔹موضوعاتی که در فقه در باب سلامت وجود دارد مقداری پراکنده است و کافی نیست، از این رو باید با اتکا به منابع اصلی خودمان پردازش جدیدی به حوزه سلامت داشته باشیم و سؤال های جدیدی را طرح کرده تا قلمروهای جدیدی به روی ما گشوده شود.
🔹 باید مرزهای دانش فقه را با ورود در قلمرو سلامت توسعه دهیم.
همچنین در حوزه اخلاق و مبانی ارزشی اسلام نیازمند اخلاق سلامت هستیم؛ در حوزه اخلاق و تربیت در قلمرو سلامت نظامات بسیار مهمی در مبانی اسلام وجود دارد، اما با این حال باید آن حوزه ها را توسعه ببخشیم.
🔹سلامت از منظر اسلام یک مقوله دامنه دار، فراساحتی و چند ضلعی است.
امروز در دنیا نیز گرایش هایی پیدا شده است که قلمرو سلامت را از بعد سلامت جسمانی به بخش های دیگری همچون سلامت معنوی، فرهنگی و اجتماعی سوق داده اند.
🔹 بر اساس مبانی اسلامی، وظیفه همه ما صیانت از سلامت است.
اقوال مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما باید دانست سلامت یک وظیفه شرعی است که بر دوش ما قرار دارد و حق نداریم آن را به خطر بیاندازیم.
🔹بر اساس قاعده هایی همچون قاعده «لاضرر»، صیانت از سلامت دیگران و ضرورت نگهبانی از سلامت و آسایش دیگران در مبانی اسلامی مورد تأکید بسیاری قرار گرفته است.
گزاره های دین، سلامت فردی و خویشتن و سلامت دیگران را مورد تأکید قرار داده و آن را یک وظیفه تلقی کرده است.
🔹 صیانت از سلامت دیگران امری واجب بوده و ضرر رساندن به آن حرام محسوب می شود.
اگر کسی سلامت دیگران را مورد خطر قرار داده و به آن آسیب برساند، ضامن است و در برخی موارد مستحق قصاص و دیه می شود، بنابراین مقوله قصاص، دیه و ضمان سه بعد از ابعاد فقهی صیانت از سلامت است.
🔹 اسلام نسبت به سلامت برای همه چیز اعم از خانواده و جامعه جهانی برنامه دارد.
اسلام برای صیانت از سلامت جامعه بشری احکام ویژه ای دارد و تأکید می کند باید جلوی بلایایی که سلامت جامعه بشری را تهدید می کند، گرفته شود.
🔹 بر اساس دیدگاه های فقهی، فسلفی و اخلاقی اسلام یک نظام جامع سلامت بشری، عام و بین المللی داریم.
ما یک نظام جامع داریم که در آن وظایف آحاد بشری، دولت ها، حاکمیت ها و بخش های عمومی مشخص می شود.
🔹بلایای عامه، حوادث فراگیر، امراض مسری، بلایای طبیعی و اپیدمی های گسترده یا عالمگیر در میان مبانی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد که باید به آن توجه شود؛ اسلام در این زمینه به موضوعی می پردازد که «درمانگری جامع» نام دارد که شامل همه اقدامات لازم درباره درمان می شود.
🔹 روحیه همیاری اجتماعی، احسان، رزمایش همدلی و مواسات و فریادرسیهای شجاعانه مردم در بحران کرونا، تنها گوشهای از مبانی و نظریات اسلام در هنگام رخ دادن بلایای گسترده است که آن را به وضوح در کشور خود مشاهده کردیم؛ این در حالی بود که #آمریکا و ترامپ(که شکست مفتضحانهای هم خورد) برخلاف قواعد و حقوق بین الملل و ارزش های انسانی نسبت به دارو و درمان و کمک هایی که باید به سایر کشورها می کردند بی توجه بودند و قاعده متمدنانه ای که انتظار می رفت حداقل میان خودشان رعایت کنند را نیز مشاهده کردیم که رعایت نکردند.
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هشتم/ ب، از پرونده ویژه
برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم چهارم پنجم ، ششم، هفتم و هشتم/ الف «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه1از 5]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️سیدمصطفی محقق داماد
#خبرآنلاین از او به عنوان " دکتر محقق داماد، روحانی خردورز و اعتداگرا" یاد می کند. او که دکترای خود را در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه فرانسوی #لوون #بلژیک گرفته و استاد تمام دانشکده حقوق دانشگاه تهران است، به مدت 13 سال(1360 تا 1373) ریاست #سازمان_بازرسی کل کشور را به عهده داشت.
🎞عکس48: سید مصطفی محقق داماد
مواضع مناقشه برانگیز محقق داماد در جهت ترویج آموزه های غربی، امر پنهانی نیست؛ از آن جمله وی #اعلامیه_حقوق_بشر را بسیار ارج می نهد و آن را نتیجه تربیت انبیای الهی و یکی از #منابع_اصلی_کشف_بنائات_عقلا می داند(ایسنا، 23/9/1388)
#محقق_داماد معتقد است اجتهاد شیعی باید به گونهای رقم بخورد که احکام شرعی مطابق با اعلامیه حقوق بشر باشند!(شرق، 16/8/1389؛ ایسنا، 28/9/1388)
دستگاه فکری او بگونه است که فهم آکادمی های لیبرال، سکولار و سرمایه سالار سازمان ملل، ملاک برای #امضای_شرعی قرار می گیرد.
نتیجه این دستگاه فکری را در بعضی از اظهارنظر ها و عملکرد های او می بینیم. محقق داماد معتقد است که ایمان و کفر اثری در حقوق شهروندی ندارند(مشرق نیوز، 9/12/1397).
او داعیه شاگردی #شهید_مطهری را دارد اما برخلاف ایشان، امر و معروف را همگانی نمی داند، قیام حضرت #اباعبداللهالحسین(ع) را نه برای امر به معروف و نهی از منکر، که برای #دموکراسی می داند و صلح را مقدم بر جنگ و خلافت و #رهبری جامعه اسلامی را جدا از امر امامت، و موضوعی #غیرمقدس می داند(اجتهاد، 13/9/1396).
محقق داماد با اذعان به اینکه بنابر #اجماع_فقهای شیعه، قصاص پدری که قاتل فرزندش است، جایز نیست، تمامی ادله روایی را به سمت وجوب قصاص پدر سوق می دهد(اجتهاد، 8/3/1399).
دیدگاهی که مورد نقد بعضی از اساتید حوزه علمیه قرار گرفت.
او معتقد است کتاب "جامعه باز و دشمنانش " نوشته #پوپر که حاوی اندیشه های لیبرالی است موثر تر از کتاب اصول و روش رئالیسم #شهید_مطهری در مبارزه با مارکسیست بوده است(سایت دائره المعارف بزرگ اسلامی، 3/3/1396).
وی عضو شورای عالی کمیسیون ملی #یونسکو است و در زمان عضویت او این شورا به عملیاتی سازی #سند_2030 در کشور اقدام کرد.(ایسنا، 14/10/1395)
محقق داماد مدعی است استادش مرحوم #موسوی_اردبیلی نیز چنین رگه های فکری داشته است:
" چراغ #روشنفکری در درون ایشان روشن بود. از بیرون تحمیل نشده بود. از درون روشنفکر بود. مدتها دلش میخواست کاری کند که اتهام ضدحقوقبشری از دامن نظام حقوق اسلامی زدوده شود. همیشه اصرار داشت ما کاری نکنیم که متهم شویم به پامال کردن حقوق بشر. چندین جلسه میگرفت که ما چگونه کار کنیم که #دنیا قضات ما را قبول داشته باشد و سرافکنده نشویم."(شفقنا،2/9/1396)
♦️محمدرضا زائری
زائری کارشناسی را از مدرسه عالی شهید مطهری؛ ارشد و دکتری را از دانشگاه فرانسوی سن ژوزف بیروت دریافت کرد.
در دهه هفتاد مجموعه ِآموزش خبرنگاری #خانه را راه انداخت که در کنار نتایج مثبت، برخی خبرنگاران ضدانقلاب و بعضی نویسندگان زاویه دار داخلی خروجی آن اند و امروز نیز در موضوعاتی مانند حجاب، رویکردهای مشابهی با زائری دارند.
زائری بیشتر به عنوان یک #طلبه_ژورنالیست شناخته شده که در موضوعات متنوع تخصصی به طور سطحی و غیرکارشناسی و با ژست اپوزسیون نمایی ورود می کند و گاه از او به #زیباکلام_معمم یاد می شود.
#تردید در شرکت در انتخابات مجلس(خبرآنلاین، 28/9/1398)، انتقاد از دخالت بیش از حد #دین در سیاست(13/5/1397)، مشاوره ساخت فیلم #مارمولک و دفاع از آن(ایسنا، 29/2/1383)، مشارکت در پروژه #مرجعسازی خاصه برخی سران #نشست_اساتید(26/5/1398)، مخالفت با حکم مجازات #حسن_آقامیری(خبرآنلاین، 23/10/1397) و ... بخشی از مواضع چالش برانگیز اوست.
🎞عکس47:محمدرضا زائری
نقد صریح و سریالی #حجاب_شرعی_و_قانونی و همراهی گفتمانی با جریان حجاب ستیز خارج نشین از مواضع چالش او بود(عصرایران،17/6/1393) که بعدا صریحا مورد #عتاب رهبری قرار گرفت و فرمودند:
" آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئلهی #حجاب_اجباری مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّهای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که #دشمن با آنهمه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامهنگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها #آخوند و #معمم هست."
زائری اخیرا بر نقد #روحانیت_سیاسی متمرکز شده و برخی آنرا در جهت آموزه های انجمن حجتیه و سکولاریسم تحلیل میکنند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه2از5]
♦️رسول جعفریان
جعفریان در کنار فعالیت تاریخی، برخی مسئولیتهای اجرایی را نیز عهدهدار بوده که از آن جمله میتوان به تأسیس و ریاست کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در سال در۷۴ و با حمایت #سیدجواد_شهرستانی، ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سال84 با حمایت و در دوران ریاست #علی_لاریجانی، ریاست کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران، در دوران #حسن_روحانی و با حکم #محمود_نیلیاحمدآبادی در سال96، اشاره کرد.(خبرآنلاین، 14/7/1398)
🎞عکس49: تصویرنگاری اختصاصی خبرآنلاین از رسول جعفریان
جعفریان در ابتدای طلبگی که در مدرسه رسالت قم (به مدیریت آقای دشتی از شاگردان آیتالله #خوئی) حضور داشت، به اقتضای محیط خاص این مدرسه با برخی #روشنفکران و نواندیشان آشنا شد.وی در حلقه شاگردان دروس معارف قرآن و آموزش فلسفه #علامه_مصباح در مؤسسه «در راه حق» نیز مدتی حضور داشته. تحولات سیاسی بعدی، جعفریان را از فضای استاد سابق جدا کرد و در دوران دولت قبل، و شاید به بهانه حمایت اولیه علامه مصباح از رئیس جمهور سابق، جعفریان در زمره #مخالفان سیاسی و فکری استاد مصباح قرار گرفت که در نهایت به مصاحبه علنی علیه مؤسسه امام خمینی و شخص آقای مصباح انجامید.
حضور جعفریان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طبیعتاً مسئله اسلامیسازی علوم را در ذهن او مطرح کرده بود اما با حضور او در #دانشگاه_تهران فضای ذهنی وی نیز تغییر کرد و به نظر میرسد در این دوران تمایلات #روشنفکری جایگزین دغدغههای دهه شصتی وی گردید.
کلید واژه اصلی او در مباحث جدیدش #سکولار_بودن_علم است. او می گوید:
" علوم طبیعی، هیچ ارتباطی با خداشناسی و یا انکار خدا ندارد،. علم علم است، چه خدا را قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم.اعتقاد به خدا، تغییری در نحوه علم نمی دهد. جالب است بدانیم که آقای مطهری هم در مقاله نقش تقوا در علم، تاکید می کند که دانش ربطی به تقوا ندارد. عده ای مرتب دوست دارند در این باره فلسفه ببافند و از علم جدید به عنوان علم سکولار و ارتداد مطلق یاد کنند."(شفقنا، 27/1/1399)
هر چند جعفریان وارد مباحث تاریخ تمدن اسلامی شده، اما تخصصی در بحث #رابطه_علم_و_دین ندارد لذا این سوگیری سکولار او در این بحث، باعث خدشه دار شدن مباحث تاریخی او در این موضوع خواهد شد.
🎞عکس51: رسول جعفریان و سیدمحمدجواد شهرستانی
🎞عکس50: رسول جعفریان و علی لاریجانی
با آشکار شدن دگردیسی فکری و سیاسی رسانه مزبور و گردش آشکار به سمت دیدگاههای اصلاحطلبانه، رد پای یادداشتها و مصاحبههای جعفریان نیز در برخی رسانههای اصلاحطلب مانند اندیشه پویا، پیدا شد. البته آنگونه که یک خبرنگار اصلاحطلب(گماشته رسانهای محمد قوچانی در قم) در وبلاگ شخصیاش تصریح کرده، جعفریان زمینهساز ارتباط رسانههای اصلاحطلب با طیف گستردهای از اساتید و فضلای قم بوده و به نظر میرسد بدون آنکه متوجه باشد، به آرامی در تور رسانهای-فکری اصلاحطلبان گرفتار آمده است. شاید همین روابط شخصی و سیاسی موجب شد که از سوی #فرهنگستان_علوم به عضویت پذیرفته شود و در کنار افرادی مانند #محقق_داماد در آنجا فعالیت کند.
روح ناآرام و ارتباطات گسترده و فزاینده جعفریان، دامنه روابط او را به خارج از کشور نیز باز کرد که شاید یکی از کلیدیترین مورد از این روابط خاص، رفاقت وثیق وی با آقای مدرسی طباطبایی نویسنده کتاب جنجالی «مکتب در فرایند تکامل» باشد. جعفریان قبلا با انتشار ایمیلهای شخصیاش با مدرسی، از گستره و عمق این روابط پرده برداشت.
در وبلاگ خبرآنلاین نزدیک به 55 پست از رسول جعفریان در یک سال اخیر منتشر شده است و در برخی از این مطالب، مدح و مجیزگویی از جعفریان نیز مشهود است.(خبرآنلاین، 4/8/1398)
🎞عکس52: جعفریان و مدرسی طباطبایی
جعفریان با بی پشوانه انگاری، برخی شعائر حسینی، مراسماتی مانند #پیاده_روی_اربعین را زیر سوال برده و آنها را برساخته حکومتها و بدعت برخوانده است.(کانال تلگرامی، 95/8/5)
جعفریان چنین القا میکند که درس گرفتن از عاشورا در باب امر به معروف و نهی از منکر، مصداق #تفسیر_به_رای و محصول دوران بعد از پیروزی انقلاب است!(همان، 28/6/98)
به اذعان برخی تاریخ نگاران مشهور معاصر، جعفریان گرفتار #زمان_پریشی است و لذا گاه گزاره های تاریخی مورد پسند خود را محصور در زمان می کند و گاه با نفی الغای خصوصیت، تطورات آئینی مجاز و شرعی متشرعه را به سخره ژورنالیستی می گیرد.
⭕️نقد برخی رویکردهای مناقشه برانگیز جعفریان در #روزنه:
🔻کتابدار اعتدالگرا یا تاریخنگار پشیمان؟👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4568
🔻حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4052
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه3از5]
جعفریان؛ دفاع تمام قد از برجام و جانبداری متعصبانه از غرب وحشی!
جعفریان در مورد برجام می نویسد:
«اگر کمترین نتیجه برجام، اثبات پایبندی اخلاقی ایران به تعهدات بین المللی و بی تعهدی امریکا و دیگر غربیان به توافقات بین المللی و انسانی باشد، همین برای فضل حامیان برجام و ایران سربلند کافی است.»(پیج توئیتر، 23/4/99)
ستایشگری نامتعارف جعفریان از #غرب_وحشی، تا بدانجا امتداد یافته که او بدعت های معرفتی و ناکارآمدی سیاسی/ساختاری آنها را توجیه می کند.
وی با رویکردی متعصبانه، شکست های در حوزه فرهنگ و علم را نفی می کند. مثلا در شیوع بیماری کرونا نوشت:
«غرب تحفه ای نیست که بخواهیم سر آن قسم بخوریم، و بنده موکل آنها نیستم که بخواهم دفاع کنم، اما مهم این است که بدانیم آنها یاد گرفته اند مشکلات را حل کنند، همان طور که مشکل ایدز را حل کردند برای مشکل جدید هم بالاخره فکر می کنند تا راه حلش از عقل خدادادی پیدا شود.... »(کانال تلگرامی، 99/2/16)
پیرامون جعفریان گفتنی های فراوان دیگری هم هست.
♦️فرید مدرسی
او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه تخصصی او در روزنامهنگاری درباره ی حوزههای علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی #روزنامه_شرق، اعتماد و هممیهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودهاست.
🎞عکس55: فرید مدرسی
فرید جوان خبرنگاری است که زیر دست #محمد_قوچانی بزرگ شده است. او در یادداشت مفصلی در دهه هشتاد به تشریح برخی ابعاد ماموریت خود در قم پرداخته و تصریح می کند که مجری ایده های محمد قوچانی (داماد و شاگرد #عمادالدین_باقی) بوده است. او می نویسد: "سرویس «حوزه» در هفته نامه #شهروند_امروز جدیدالولاده بود. جرقه راه اندازی چنین سرویسی در روزنامه شرق زده شد. من در سرویس سیاسی این روزنامه مشغول بودم و به نوشتن گزارش هایی مرتبط با #روحانیون_سیاسی و احزاب اصولگرا می پرداختم.
روزی #محمد_قوچانی، سردبیر شرق در راهروی دفتر روزنامه در حوالی میدان آرژانتین این پیشنهاد را به من داد. من هم تحقیق و بررسی های اولیه را انجام دادم که کار بسیار سخت و تا حدی غیرممکن به نظر رسید." او دلیل های مختلفی نام می برد از جمله:
1-روزنامه، روزنامه #اصلاحطلبان بود و بخشی از حوزه و موثرین آن آنچنان حاضر به همکاری نبودند. این فقط گوشه ای از سختی کار بود.
2-فضای رسمی حوزه و ساختار مدیریتی آن هیچگاه با اصلاحطلبان از در #دوستی وارد نمی شود. اگرچه تعاملاتی در مقاطع تاریخی وجود داشت، اما این تعاملات به روابط صمیمانه مبدل نشده بود. از این رو، متنفذین این بخش حاضر به همکاری نبودند و به ما روی خوشی نشان نمی دادند. حتی آنان که در گفت و شنودهای خصوصی همچون اصلاح طلبان می اندیشند، در یک رسانه عمومی نه تنها حاضر به بیان آن مطالب نیستند، بلکه حتی از انتشار هرگونه مطلب در اینگونه رسانه ها سر باز می زنند.
او ادامه می دهد: " در روزنامه #هممیهن باردیگر این ایده از سوی #محمد_قوچانی مطرح شد. آن روزها در این روزنامه، به ارائه اخبار، گزارش ها و تحلیل هایی درباره احزاب اصولگرا مشغول بودم و گاهی در صفحه آخر که تحت مسولیت #رضا_خجسته_رحیمی بود، اخبار کوتاه حوزه را در ستونی به نام #حجره انعکاس می دادم.
همچنین اخبار و گزارش های حوزوی محض را در صفحات دیگر ارائه کرده بود. به یاد دارم که پرونده ای با نام «گعده سیاسیون در قم» هم تهیه کردم که درباب تعاملات احزاب با علمای قم بود... سرویس حوزه آغاز به کار کرد، با 4 صفحه در هفته که پس از ماه ها گاهی تعداد صفحات آن به 16 صفحه -البته به ندرت- هم رسید؛ از تیر 86 تا آبان 87. در این یکسال و چهار ماه اکثر قریب به اتفاق پرونده ها با حاشیه هایی روبرو بود که هیچگاه به آن اشاره نکردم؛
حاشیه هایی درون نشریه تا در میان حوزویان و شخصیت های مرتبط با پرونده ها که روزی به آن می پردازم. آنچه در این میان باقی می ماند، هموار شدن این راه بود که با عنایت حوزویان مقدور نبود و باید از تک تک آنان که مرا یاری کردند، تشکر و سپاسگزاری کنم؛ به ویژه دوست گرامی ام #رسول_جعفریان و سایر عزیزانی که مقالات ذی قیمت خود را به ما هدیه دادند و در شهروند منتشر شد."
او در ادامه علاوه بر همکاری با رسول جعفریان به نکته جالبی از ارتباطتش اذعان می کند: "این صفحات بهانه ای شد تا #دوستانی همراه و صمیمی پیدا کنم و انشاءالله با توقیف شهروند این دوستی ها نه تنها متوقف نشود، بلکه تقویت و توسعه یابد. آنچنان دوستان بسیاری یافته ام که #تعدادشان از شمارش خارج است و نامی از آنان نمی برم تا خدای ناکرده نام کسی از قلم نیفتد."(وبلاگ شخصی «آذر»، 28/8/1387)
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه 4 از 5]
♦️سیدمحمدعلی ابطحی
مهمترین مسئولیت سیاسی او ریاست دفتر رئیس جمهور اصلاحات(1376 تا 1380) است. از فعالان فتنه۸۸ بود و دستگیری و اظهارات او در دادگاه های فتنه 88 جنجالی و تاریخی بود. #موسوی را متوهم و #خاتمی را خائن نامید و #هاشمی را به دنبال انتقام گرفتن از رهبری دانست. زندگی سیاسی این عنصر اصلاح طلب همواره با حواشی زیادی همراه بوده که از آن جمله مسئله ارتباط پدر وی با جریان #انجمن_حجتیه است که اگرچه تلویحا از سوی او رد شده اما قرائنی بر این موضوع وجود دارد و در این فرض، کنش گری سیاسی ابطحی باید در بستری بسیار پیچیده تر از وضع فعلی تحلیل شود. در واقع یکی از اضلاع مهم خرده جریان اعتدال، اتصال به حجتیه است که امام خمینی نسبت به خطر آنان بارها هشدار داده بود.
🎞عکس43: #سیدمحمدعلی_ابطحی
♦️صادق زیباکلام
استاد دانشگاه و فعال اصلاح طلب که با اظهارات سیاسی سطحی و جنجالی اش شناخته شده است. #صادق_زیباکلام یک #سلبریتی_سیاسی است که مکنونات فکری اصلاح طلبی را - مثل لیبرالیسم و سکولاریسم - به صریح ترین شکل ممکن بیان می کند. رسانه ها درباره مدرک دانشگاهی او و عضویتش در هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بعنوان رشته غیرمرتبط با تحصیلات آکادمیک وی، #تردید های جدی مطرح کرده اند. او تصریح دارد که تمام سلول های بدنش #لیبرال است و همچنین حامی تمام عیار روحانی در انتخابات 92 و 96 بوده است.
زیباکلام در دوران مبارزات، از سمپاتهای جریان ملی گرا بود و همچنان این اتصال فکری برقرار است.
🎞عکس45: صادق زیبا کلام
♦️محمد سروش محلاتی
#محمد_سروشمحلاتی یکی از اعضای شاخص خرده جریان اعتدال و از مریدان آقای #هاشمی رفسنجانی است که در مدح وی کتاب «آیت درایت» را نوشت است. او شاگرد سیدمصطفی #محقق_داماد (روحانی روشنفکر اصلاحطلب و اعتدالی) بوده و به گفته خود در دروس افرادی چون آقای #منتظری و #صانعی نیز حضور داشته است. نزدیکترین فرد به وی؛ آقای #سیدضیاء_مرتضوی و پس از آن؛ #سیدجواد_ورعی است که با همکاری یکدیگر و البته با مساعدت #مسیح_مهاجری، از دهه شصت تا کنون، در صفحه حوزه و روحانیت #روزنامه_جمهوری_اسلامی، مطلب مینویسند(سایت ایران آنلاین، 9/11/1397).
او سال 1394 پس از ثبت نام برای کاندیداتوری #خبرگان تهران، #رد_صلاحیت شد.
🎞عکس53: محمد سروش محلاتی
محمد سروش محلاتی در پاسخ به این سؤال که «آیا آثار شما در دهه اخیر، #تغییر کرده است؟» تلویحا تغییر رویکرد خود را بعد از #فتنه_88 تأیید میکند(سایت ایران آنلاین، 9/11/1397). البته باید دانست که این تغییر؛ مانند تغییرات رفتاری پدر سیاسی ایشان یعنی جناب آقای #هاشمی رفسنجانی، صرفا یک تغییر استراتژیک بوده و نه تغییری بنیادین و فکری و بنمایههای فکر #سکولار او در کتاب «آزادی، عقل و ایمان» که در سال 1381 و در دولت آقای #خاتمی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شد، در سالهای بعد نیز تداوم یافت و شاخه دواند.
محمد سروش محلاتی در کتاب اسلام و مقتضیات زمان؛ صراحتا میگوید تنها جایی که #دین الزاما باید وارد شود، مسائل مربوط به آخرت (نماز و روزه و...) است و بقیه مناطق یا امکان ورود دارد ولی الزامی نیست یا اینکه اصلا حق ندارد وارد شود. البته در ساحت دوم و در جایی که امکان ورود دین هست؛ صرفا در حد کلیگوییهای فطری امکان حضور دارد و نه بیش از آن(اسلام و مقتضیات زمان، فصل سوم).
#محلاتی را میتوان یکی از تئوریسینهای تبلیغی خرده جریان #اعتدال دانست. او به تبع سایر کارگزاران شبهجریان اعتدال؛ الگوی فکر سیاسی خود را بر #سه_پایه: #عقل_سکولار، #عرف_کشورهای_توسعهیافته و #مصلحت مبتنی بر این دو بنا میکند و آن را در مجامع حوزوی و دانشگاهی تبلیغ میکند.
او با همین عینک به سراغ آیات و روایات میرود و برداشتهای #استحسانی و غیراصولی خود را به آن تحمیل میکند. به طور مثال او از آیه شریف « لا إکراه فی الدین » استفاده از ابزارهای الزامآور #حکومتی علیه عقاید باطل را به هیچ وجه جایز نمیداند (اندیشه و ایمان در آزادی، فصل سوم) و از این طریق #تساهل_و_تسامح با جریانات ضد دین را با روکش فقهی ترویج میکند.
محلاتی در حال حاضر در مؤسسه #مفتاح_کرامت و سایر مراکز همسو به تئوریسازی برای دولت اعتدال مشغول است.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه 5 از 5]
♦️محسن غرویان
مدرس فلسفه اسلامی، مولف، مبلغ و عضو سابق هیئت علمی #موسسه_امام_خمینی (ره). اما اخیرا چهره سیاسی او بر چهره علمی اش غلبه کرده. در وبلاگ #خبرآنلاین در یک سال اخیر(تیر 99 تا تیر 98) 36 مطلب اختصاصی از او درج شده است.
در این میان تعداد زیادی از اظهار نظر های او در موضوعات سیاسی، آنچنان #سطحی است که مایه تعجب برخی متخصصان میشود ولی در عین حال، روزنامه نویس ها برای بالا بردن ضریب #سوژه_خبری خود مستمرا در مسائل جنجالی و حاشیه ساز، سراغ او می روند. به همین علت اظهارات سیاسی/دینی او مورد توجه فضلای حوزه علمیه قرار نمی گیرد.
🎞عکس54: محسن غرویان
او برای کمک به #روحانی در ریاست جمهوری سال96 کاندیدا شد تا به اندیشه اعتدالی او کمک کند. ظاهرا پیشینه دگردیسی سیاسی وی به اوایل دهه هشتاد و از ابتدای جدا شدنش از حلقه شاگردان آیت الله #مصباح_یزدی شروع شده است. او حرف روشنفکران دینی را به شکلی عامیانه تر در مسئله #سکولاریسم تکرار می کند و می گوید:
" مدتي است سرنوشت كشور در كنار گنبدهاي امامان شيعه در مشهد، شيراز و كربلا تبيين مي شود ، مي خواهند با تفاسير ماورايي كشور را درست كنند. بايد مساله انتظار بشر از علم و دين روشن شود ، #دين نبايد وارد حوزه #علم و علم نيز نبايد وارد حوزه دين شود. "(ایرنا، 21/9/1397)
او در جایی دیگر می گوید:
"علم خدمات زیادی به بشریت کرده و میکند و زندگی ما را میچرخاند. ما امروز با علوم تجربی زندگی میکنیم. دین هم به نوبه خود در بعد معنویت و ایجاد آرامش روحی به بشریت خدمت میکند."(سایت انتخاب، 29/12/1398)
او نیز مانند دیگر همقطاران سیاسی و فکری اش سروش محلاتی، سید مصطفی محقق داماد و رسول جعفریان، می نویسد:
" حاصل آنکه برای استنباط حکم شرعی در مورد بسیاری از رفتارهای آدمی، کشف سیره عقلای عالم ضروری است و این مهم جز با مطالعه و فراگیری و دقت در علوم انسانی که محصول و رهاورد فکر و عقل #بشر_امروز است، حاصل نمی شود."
در پاسخ غرویان، برخی شخصیت های دانشگاهی مثل دکتر #سیدسعید_زاهد مطالب کتاب آموزش فلسفه آیت الله مصباح یزدی را برای او یادآوری می کنند:
" غفلت از واقعیت #غیب موجب می شد تا عمده عقلای امروز عالم غرب #انسان را اشرف “موجودات” بدانند در حالی که کسانی که معتقد به هر دو نوع واقعیت هستند انسان را اشرف “مخلوقات” قلمداد می کنند. وقتی انسان اشرف موجودات تلقی شد انسان گرایی به عنوان یک مکتب فکری مترقی قد علم می کند و در مقابل خداگرایی یا توحید می ایستد. در پرتو انسان گرایی وجود همه عالم برای استفاده انسان بدون بازخواست فرض می شود و بر این اساس اصالت #لذت و #سود پایه گذاری می شود. "(روزنامه رسالت، 6/8/1386)
⭕️جمع بندی و تحلیل⭕️
آنگونه که ملاحظه می شود، خبرآنلاین فراتر از یک رسانه، به طور کاملا نامرئی به ایجاد یک شبکه سیاسی و فکری مبادرت ورزیده و در تدارک آن است که به عنوان یک کانون تولید گفتمان و ادبیات سیاسی، در فضای کشور به فعالیت بپردازد.
شبکه وبلاگ نویسان خبرآنلاین در حوادث واقعه به مثابه یک لشکر سایبری عمل می کند و به موج سازی رسانهای میپردازد. دقیقا به دلیل ایجاد همین تشکیلات نامرئی است که میتوان خبرآنلاین را مهمترین رسانه خرده جریان اعتدال برشمرد.
🔹برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم/ الف «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#منشور_روحانیت_امام و درنگی در پدیده #مارهای_خوش_خط_و_خال
💥اختصاصی|| مرتضی محسنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹منشور روحانیت سند هویتی انقلابی گری اصیل در حوزه است. توصیه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به اعضای شورای عالی حوزه پیرامون این متن راهبردی، بهترین دلیل بر اثبات این مدعاست.
⭕️منشور روحانیت سندی است که به خوبی نظام فکری ، ارزشی و عملی حوزه و روحانیت را از حیث جهت و هویت مشخص می نماید و به وضوح، راه را از بی راهه نشان می دهد. برای آنان که داعیه و دغدغه انقلابی گری و تعهد به اسلام ناب را دارند، هیچ سندی به اندازه «منشور روحانیت» راهگشا نیست.
امام خامنه ای بارها به لزوم توجه به این سند تاریخی و حرکتِ مبتنی بر آن به ویژه به طلاب جوان امر فرموده اند.
🔹یکی از مهمترین ویژگی های منشور روحانیت جداکردن صف #حق_و_باطل_در_حوزه و روحانیت و خارج کردن نظام محاسباتی روحانیت از خنثی بودن است؛ حقیقتی که کاملاً در تقابل با اندیشه ای است که اصرار دارد همه حوزه و روحانیت را در یک صف واحد و یک جبهه ی یک دست تصویر کند، گویی همه از یک اسلام صحبت می کنند و برای یک اسلام تنافس می نمایند. شاید این موضع گیری در آن سطح که بخواهد جلوگیری از آن کند که تصویر مشوش و نگران کننده ای به سطح جامعه منتقل نشود مطلوب باشد لکن آنگاه که به حد تخدیر و غفلت برسد که گویی اساساً در این فضا بیگانه ای نیست و در نتیجه حالت غیرت و مسئولیت پذیری را در سطوح مختلف حوزه و روحانیت و به ویژه نخبگان را مورد هدف قرار و حساسیت ها و توجهات را در آنان فروکاهد، مسئله ای دیگری است و خطری از آن بالاتر نیست.
لذاست که امام عزیز، آن حکیم روشن ضمیر در سال های پایانی عمر سراسر خدایی خویش به ویژه در منشور روحانیت و وصیت نامه الهی-سیاسی، بر مسئله توجه و تصفیه حوزه و روحانیت از عناصر ناپاک و منحرف تأکید فرموده اند.
🔹یکی از مهمترین فراز های منشور روحانیت تنبه امام به هویت و عملکرد همین عناصر منحرف است که ایشان از آنان با تعبیر مارهای خوش خط و خال یاد می کنند:
« البته اين بدان معنا نيست كه ما از همه روحانيون دفاع كنيم، چرا كه روحانيون وابسته و مقدسنما و تحجرگرا هم كم نبودند و نيستند. در حوزههاى علميه هستند افرادى كه عليه انقلاب و اسلام ناب محمدى فعاليت دارند. امروز عدهاى با ژست تقدسمآبى چنان تيشه به ريشه دين و انقلاب و نظام ميزنند كه گويى وظيفهاى غير از اين ندارند. خطر تحجرگرايان و مقدسنمايان احمق در حوزههاى علميه كم نيست. طلاب عزيز لحظهاى از فكر اين مارهاى خوش خط و خال كوتاهى نكنند، اينها مروج اسلام آمريكايىاند و دشمن رسول الله. آيا در مقابل اين افعيها نبايد اتحاد طلاب عزيز حفظ شود.»
🔹این مارهای خوش خط و خال کسانی هستند که اولاً در همین حوزه و روحانیت، با همین لباس و ظواهر و با همین عناوین مشغول فعالیت هستند و شاید تا سطوح بالا از مدارج حوزوی نیز آمده باشد و ثانیاً هویت و کارکردشان آن است که مبلغان و مروجان اسلام آریکایی اند یعنی جهت گیری و فعالیتشان در تقابل با انقلاب و اسلام ناب است. همین ویژگی آنان است که امام آن ها را ابزارهای نفوذی استکبار و دشمنان رسول الله می دانند.
🔹از سوی دیگر بدیهی است که فعالیت علیه اسلام ناب و انقلاب در این صنف از دشمنان را نباید در حرکات مسلحانه و یا ترویج صریح به اباحه گری فحشا جست و جو کرد و یا آنکه گمان کرد اینان یک سره از همه ی ظواهر و اخلاق تهی و موجوداتی هستند که منش و سیره تفاوت ظاهری با بدنه حوزه و روحانیت دارند بلکه همانطور که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه به وضوح بیان می فرمایند اینان آن حرکت به ظاهر آخوندی و علمی شان در تقابل با مبانی و ارزش های انقلاب و اسلام ناب است یعنی آن توانایی و جایگاه حوزوی خود را (اعم از علم، موقعیت اجتماعی، پول و ...) در راستای تقابل با انقلاب و اسلام ناب هزینه می کنند و درنتیچه اسلام آمریکایی و منحرف را تئوریزه و بزک می کنند و آن را به عنوان خط بدل و انحرافی از اسلام به مخاطبین عرضه می کنند.
🔹حقیقتی که امام خامنه ای در دیدار با مجمع نمایندگان در سال 94 به آن مجدداً توجه و تذکر دادند که دشمن در حال سرمایه گذاری در حوزه و روحانیت است تا به وسیله ی انقلاب زدایی از آن مسیر حرکت انقلاب و نظام را استحاله و منحرف سازد. ایشان راهکار دشمن برای انقلاب زدایی را تقابل با مبانی امام و انقلاب معرفی می نمایند و همگان را به احساس خطر و البته به تقابل حساب شده با آنان فرا می خوانند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
#منشور_روحانیت_امام و درنگی در پدیده #مارهای_خوش_خط_و_خال
[صفحه ۲ از ۲]
🔹مع الاسف علی رغم خون دل هایی که امام و رهبری برای توجه دادن حوزه و روحانیت به وجود چنین مارهای خوش خط و خالی، خورده اند آنچنان که باید و شاید این مهم مورد توجه انقلابیون قرار نگرفته است. شاید اثر تحرکات و سمپاشی های مستمر این مارهای خوش خط و خال باشد که همچنان بدنه حوزه و روحانیت علی رغم این همه تأکیدات منابع دینی، امامان انقلاب و البته تجربه های تاریخی به ویژه از مشروط تا کنون، نمی خواهند باور کنند در دل حوزه عوامل دشمن وجود دارند و این عناصر خیلی جدی در پس ظاهر بعضاً خوش اخلاقش در حالی دشمنی با رسول الله، انقلاب و امام هستند.
🔹همچنان کسانی هستند که اندیشه های باطل و شیطانی استعمار را اسلام پیچ می کنند و به خورد خواص و عوام می دهند تا بزرگراهی بر روی خون شهیدان بکشند برای ورود آمریکا و یا به تسلیم وا داشتن انقلاب.
🔹کار تا آن جا پیش رفته که گویی برخی عزیزان از امام برای انقلاب دلسوزتر شده اند و به زور می خواهند همه را، حتی آن مارهای خوش خط و خال را، خودی قلمداد کنند حتی اگر لازم باشد برای تحقق این خواسته خطرناک شان رو در روی برادر انقلابی شان بایستند.
برای برخی عزیزان و بعضا موثرین، ژستهای روشنفکری «آنکه بالاخره همه دارند تلاش می کنند اسلام را بشناسند»، «این بحث بحث علمی است نه سیاسی»، « او اخلاقش خوب و سیره اش چنان بود» و .... جایگاه و ارزش پیدا کرده لکن تقابل و روشنگری، سینه برافراشتن و با چماق علم بر دهان کوفتن، غیرت ورزیدن و از ارزش های انقلاب در حیطه علم و اخلاق دفاع کردن، از امام و مبانی او تا پای جان دفاع کردن و ...، مصداق بی کلاس و تندروی و افراطی گری، تفسیر میشود.
🔹مسئله این است با بزک کردن عوامل دشمن در وادی علم، حوزه و روحانیت و به ویژه نخبگان را نسبت به وجود دشمن و لزوم تقابل با آن، غافل، خنثی و عقیم نسازیم.
یادمان نرود که اگر #خط_گم_شود و ملاک های مورد تاکید امام و رهبری، مغفول افتد، دیگر تمام مرزبندی های فکری و سیاسی در معرض خطر قرار خواهد گرفت و به جای مبانی و شاخصها، سلیقهها و برداشتهای شخصی ملاک قضاوت قرار خواهد گرفت.
اگر همه خوب اند، اگر جدایی دین و روحانیت از سیاست و سکولاریسم حوزوی در حوزه مصداق ندارد، اگر مارهای خوش خط و خال را در حوزه نمی یابیم، پس منشور روحانیت و آن انذارهای رهبری معظم انقلاب اسلامی که از وجود خطر بالفعل در حوزه خبر داده اند، چگونه باید تفسیر شود؟
عجیب است که برخی عزیزان در مقام شعار، منشور روحانیت و بیانات رهبری معظم مبنی بر مقابله با انقلاب زدایی از حوزه را بر سر دست می گیرند اما در مقام عمل، آن کار دیگر می کنند و به جای تدبیر برای شناسایی و معرفی سکولارهای حوزوی و مارهای خوش خط و خال، گاه پیکان اتهام را به سوی سربازان امام و رهبری در عرصه روشنگری نشانه می روند، گاه تذکرهای راهبردی آنان را تخطئه میکنند یا نادیده می انگارند.
ژست صلح کل و نگاهی اعمی، در شرایط عادی مطلوب است ولی در جایی که #نص ولی خدا وجود دارد و خطر محتمل بسیار بزرگ است، تساهل و تسامح موثرین می تواند برای اسلام، انقلاب، نظام و نهاد روحانیت، بسیار پرهزینه باشد.
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
#داوود_فيرحي_زنجانی و دوگانهسازی پیرامون حکومت؛ مردم صاحب حکومت اند یا خدا؟!
رونوشت به برخی ستایشگران حوزوی آقای فیرحی، خصوصا #انجمن_مطالعات_سیاسی_حوزه!
آیا از مروج چنین انگاره هایی، قدیس سازی صحیح است؟
برگزاری بزرگداشت یک طرفه، بدون مطرح کردن یک نقد صریح و سازنده، منکوب کردن منتقدان، راهی است که در جلسه بزرگداشت دیشب طی شد و البته ره به جایی نخواهد برد.
حوزه علمیه برای قضاوت پیرامون افراد و اندیشه ها، #ملاک و #معیار دارد؛ تابع ستایشهای مریدان و ستایش نامه نویسی های غلو آمیز و یکسویه نیست.
اگر انجمن مطالعات سیاسی حوزه واقعا به آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات باور دارد، برای چهلم آقای فیرحی، بر نقد اندیشه و کارنامه سیاسی او تمرکز کند. ستایش ها را که با تمام قدرت انجام دادید!
مدیر محترم حوزه و اعضای محترم شورای عالی حوزه، بهتر از هر کسی به اندیشه ها و کارنامه و مواضع سیاسی آقای فیرحی اطلاع دارند. طبعا برای مقابله با اقدام سازمان یافته اخیر در جهت تطهیر یکی از تئوریسینهای اصلاحات و اعتدال و فتنه۸۸، تدبیری خواهند کرد. اما تا آن زمان، بایسته است بدنه نخبگانی حوزه نیز برای تبیین حقائق در این باب اقدام کنند.
طبعا نقد منصفانه و محترمانه و مستدل و مستند مراد است که برآمده از مبانی دینی و سیره سلف صالح است. اگر اکنون در هیاهوی اسطورهسازی برخی مریدان دوآتشه، واقعیتها بیان نشود، ممکن است خط گم شود.
بدگویی چندباره سخنرانان مراسم دیشب از منتقدان و کاربست انواع برچسب ها و اتهامات بدانها، نشان داد که برخی ازاین جماعت عملا طرفدار نقد نبوده، از بازگفتن حقایق واهمه دارند!
@rozaneebefarda
از مطهری بیاموزیم!
⭕️اعلامیه مشترک #شهید_مطهری و #بازرگان در نقد آثار و افکار #شریعتی
🔹شهید مطهری، آقای شریعتی را وقتی معلمی ساده و ناشناس در مشهد بود، مستعد و موثر یافت و پایش را به مرکز مباحثات روشنفکری در دل تهران باز کرد.
اما با مشاهده انحرافات فکری اش، و بعد از نا امیدی از تذکرات شفاهی و سایر راه های متعارف، نهایتا چاره را در مقابله و روشنگری یافت.
ابتدا در زمان حیات وی نامه ای تفصیلی برای امام نوشت و بعد از فوت او در پاریس نیز در اعلامیه ای مشترک با بازرگان، بدون لکنت بر وجود مطالب ناصحیح در آثار و افکار شریعتی تصریح کرد.
این اعلامیه در اوج محبوبیت شریعتی در محافل دانشگاهی، مبارزاتی و طیفی از حوزویان، انتشار یافت و مطهری در حقیقت آبرو و حیثیتش را بر سر دست گرفت برای ادای تکلیف و روشنگری نسبت به انحرافات فکری.
🔹اکنون برخی اعزه در حوزه، در مواجهه با افکار و آثار مرحوم #داوود_فيرحي_زنجانی، همگام با #جو_سیاسی و #جو_محافل_روشنفکری، حرکت کرده، حاضر نیستند مثل شهید مطهری، بر وجود انحرافات فکری در آثار آقای فیرحی تصریح کنند. آش آنقدر شور شده که مریدان حوزوی آن مرحوم، کمترین نقد و بلکه پرسشگری را، با مشت آهنین پاسخ میدهند؛ گاه میگویند نقدها غیرعلمی است، گاه گویند تند است، گاه گویند بی انصافی است، گاه از تعابیر تند و احساسی استفاده می کنند. خلاصه بساطی راه انداخته اند که مگو و مپرس!
خب مسئله آن است که فعلا نقد خاصی انجام نشده، جریان متعهد حوزه، با تاسی از مطهری، فقط درصدد بیان آن است که در آثار و افکار فیرحی، اشکالات و اغلاط واضحی هست، از او #بت نسازید. همین!
@rozaneebefarda