eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
52.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تیزر تبلیغاتی پروژه «تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» و رونمایی از همکاران حوزوی دهباشی در این کوتاه‌نما همکاران پروژه تاریخ شفاهی معرفی شده اند. در بین همکاران دهباشی در پروژه پر تحریف «تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» ، نام مدیر سایت نیز به چشم می‌خورد که ارتباطات گسترده‌ای در برخی مراکز حوزوی دارد. دهباشی نام نجمی را به عنوان مدیر تحقیقات تکمیلی این مجموعه معرفی نموده است. این بدان معناست که مطالب تحریف‌آمیز آثار دهباشی با تایید نجمی و زیرنظر او انتشار یافته و مسئولیت محتوای مخدوش این آثار متوجه اوست. بایسته است و نسبت به محتوای تحریف‌آمیز آثار دهباشی و همچنین کنش‌گری حساسیت داشته باشند. لازم به ذکر است که: ۱. محتوای مخدوش آثار منتشر شده دهباشی همچنان بدون نقد و بررسی باقیمانده است! ۲. فعالیت‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای همکاران حوزوی دهباشی همچنان برقرار است و مشخص نیست نتیجه بلندمدت آن، به تولید چه آثاری می انجامد. ۳.پیش از نامه رهبری، این آثار بطور گسترده توزیع شده است! ۴.هنوز اقدام خاصی برای تبیین تحریفات مندرج در آثار مخدوش دهباشی صورت نگرفته است. از آنجا بخشی از این آثار مصداق و و نیز (خصوصا چهره‌هایی همچون ) است، لذا امید است بزرگان و نخبگان حوزه مقدسه قم نسبت به آن اقدام فرمایند. 📎متن نامه منسوب به دفتر رهبری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/12939 نقل از کانال بهانه: @bahaneee @rozaneebefarda
عرضه آثار تحریف‌آمیز دهباشی در برخی درگاه‌های مجازی داخلی فروش کتاب دهباشی همزمان با انتشار تصویر نامه منسوب به دفتر مقام معظم رهبری، گفته بود که انتشار کتابهای پروژه پر تحریف مربوط به پروژه «تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» توقیف شده است. حال پرسش اینجاست که چگونه و چرا این کتاب‌ها هنوز هم عرضه می‌شود؟ از نهادهای ذی‌ربط، خصوصا دولت مردمی انتظار داریم این موضوعِ مهم و حیاتی که مربوط به مقوله با اهمیت جامعه است را پیگیری کنند و نتیجه آن را نمایند. با گذشت چند سال از نامه رهبری معظم انقلاب اسلامی پیرامون آثار مخدوش دهباشی(منتشر شده توسط دهباشی)، همچنان خبری مبنی بر نقد این آثار یا توبیخ منتشر کنندگان آن شنیده نشده است. این اتفاقات اصلا خوشایند نیست. نکته دیگر مربوط به است که بعد از آن پروژه که این نتایج تلخ را به دنبال داشت و مورد اعتراض شخص مقام معظم رهبری قرار گرفت، آیا هنوز هم در عرصه خطیر فعالیت دارند؟ کدام نهادهای حاکمیتی و دولتی و حوزوی با این تیم همکاری دارند؟ انتظار می‌رود بزرگان و نخبگان حوزوی نسبت به این وقایع حساسیت لازم را به خرج دهند. تکلیف به عنوان معتبرترین نهاد حوزوی و همچنین مرکز مدیریت به عنوان متولی اداره حوزه، در این امور از همه نهادها سنگین‌تر است. از حضرات آقایان و انتظار داریم نسبت به تبعات آثار مخدوش دهباشی که دامنه آن به دل حوزه نیز کشیده شده است، حساسیت و عنایت ویژه‌ای داشته باشند. نقل از کانال بهانه: @bahaneee @rozaneebefarda
روایت ذلیلانه زُهری‌های اصلاحات؛ نقدی بر مواضع اخیر سیدضیا مرتضوی [صفحه ۱ از ۲] حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزائی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استادی داشتم که می‌گفت: اگر چشم عبرت‌بین داشته باشی از ابلیس هم می‌توانی درس بیاموزی. خطابم در این نوشتار، برادران و خواهران طلبه و دانشجویی است که دغدغه‌ی انقلاب اسلامی دارند اگرچه که عامل برانگیزاننده برای نگارش این سطور، یادداشت سید ضیاء مرتضوی با عنوان «این «عزت» نیست؛ صدقه التماسی است!» می‌باشد که به انتقاد از سیاستهای موفّق دولت محترم پرداخته است. ۱- با آنکه اولویت آن است که محتوای کلام گویندگان، نقد شود و به گوینده نگاه نشود امّا برای دوستان جوان لازم است که گویندگان را نیز بشناسد تا در چاله‌ی «کلمه حق با نیت باطل» نیفتند. اگرچه که به عقیده‌ی نگارنده، آقای مرتضوی در این یادداشت نام‌برده به خطا رفته است و بدون دلیل آشکار، ادّعاهایی را مطرح کرده است. ۲- سید ضیاء مرتضوی از شاگردان آیت الله منتظری و از سالهای دور از مادحان جریانهای بظاهر متضاد کارگزاران، اصلاحات و اعتدال بوده است. هم ابراز محبّت به منتظری دارد هم از حضرت امام به بزرگی یاد می‌کند. او از شیفتگان هاشمی رفسنجانی نیز هست. فربهی مادی و اعتباری‌اش را از عواید مؤسّسات منتسب به ولیّ فقیه یا حضرت امام به دست آورده است امّا به تئوریزه کردن نظرات مخالفان ایشان پرداخته است. در فتنه‌ی ۸۸ و ۹۸ و ۱۴۰۱ یادداشتها و سخنرانی‌هایی به نفع فتنه‌گران در تضادّ با حرکت مردم انقلابی ما و تضعیف روحیه مردم داشت. ۳- جالب است که قلم و زبان سید ضیاء مرتضوی نسبت به دولتها و نهادهای انقلابی و مورد تأیید جریان انقلابی، روان و بی‌لکنت شده و شمشیر بر آنها کشیده و نسبت به دولتها و مجالس متمایل به غرب و زاویه‌دار با اهداف مردم انقلابی، سکوت کرده است. عجیب آنکه روزنامه جمهوری اسلامی که فرزند ناخلف جریان انقلابی حزب جمهوری شده است و روزنامه اطلاعات، علاقمند به نشر یادداشتهای ژورنالیستی او هستند. ۴- مرتضوی در یادداشت اخیرش، در حالی تحرّکات مجاهدانه‌ی دولت سیزدهم در عرصه‌ی دیپلماسی را به سخره کشیده و عنوان «صدقه التماسی» را به آن داده است که هدف دولت، ایجاد گشایش در زندگی مردم با پس گرفتن پولهای صادرات ایران از دیگر کشورهایی است که تابع تحریمهای آمریکا هستند. ۵- مرتضوی در زمانی که وزیر خارجه دولت قبل، در مقابل امیر کشوری عربی، در حالت زانو زدن صحبت می‌کرد ساکت بود، زمانی که رئیس جمهور قبل در دیدار زن مکشفه که با ظاهری نامناسب پا بر پا انداخته بود یا زیر سم مجسمه اسب قهرمان آن کشور غربی، عکس یادگاری می‌گرفت یادی از عزِّت نکرد. در آن زمان که شبیه امروز امّا با خفّت، پولهای صادرات به عراق، بصورت دینار به زائران اربعین داده شد دغدغه عزّت نداشت و حالا قلمش، فعّال شده است. @rozaneebefarda
روایت ذلیلانه زُهری‌های اصلاحات؛ نقدی بر مواضع اخیر سیدضیا مرتضوی [صفحه ۲ از ۲] حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزائی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۶- دولت مردمی در راستای راهبردهای سیاست خارجی، با اولویت تقویت دیپلماسی همسایه‌محور و با در نظر گرفتن داشتن نقش مؤثر در نظم نوین جهانی با محوریت آسیا و همچنین توسعه ارتباط با کشورهای مستقل از نظام سلطه، توانست دیپلماسی التماسی دولت قبل را تبدیل به دیپلماسی اقتداری کند. بهره‌گیری از دیپلماسی برای تأمین واکسن و داروهای کرونا و همچنین سوآپ کاری برای گذران زمستان سرد بدون قطعی گاز، تقویت صنعت هسته‌ای در کنار دفاع دیپلماتیک از حق استفاده صلح آمیز از آن، بهره‌گیری از دیپلماسی سلامت، از سرگیری ارتباط با عربستان، سفرهای رئیس جمهور به سوریه، چین، عمان، ازبکستان، قزاقستان و سفر مقتدرانه و پربار ایشان به آمریکای جنوبی، سخنرانیهای مقتدرانه در سازمان ملل، متوقف کردن زیاده خواهی های آژانس انرژی هسته‌ای، حذف تدریجی دلار از تبادلات مالی با انعقاد پیمانهای دوجانبه، پیگیری سوآپ انرژی، تلاش برای ایفای نقش در حمل و نقل بین المللی دریایی و ریلی، کسب کرسیهای مهم در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون‌های مهم آن (آن هم پس از حماقت‌های دولتهای غربی در طراحی و پشتیبانی جنگ ترکیبی پاییز ۱۴۰۱) افزایش فروش نفت و فرآورده‌های پتروشیمی بدون برجام و پیوستن به اف.ای.تی.اف، پیروزیهای جبهه مقاومت در سوریه و فلسطین و یمن، برخورد حکیمانه نسبت به طالبان و مطالبه جدی حقابه هیرمند، تذکر جدی به عراق برای خلع سلاح ضد انقلاب در شمال عراق و کوبیدن مقتدرانه کوموله در اقلیم کردستان، حضور فعال در ائتلاف‌های اثرگذار همچون «سیکا»، «بریکس» و «شانگهای»، آزاد کردن اتباع و دیپلمات‌های ایرانی گرفتار در کشورهای غربی و شرقی، سفر ۱۴ تن از سران کشورهای جهان در بیست و دو ماه گذشته و دهها مورد مانند اینها نشان از تلاش دلسوزانه و مجاهدت مردان عرصه دیپلماسی دارد که فهمیده‌اند میدان در کنار دیپلماسی و رشد اقتصادی و صادرات در کنار رشد علمی است که به شکوفایی ایران اسلامی می‌انجامد. و عجیب نیست که در زمانهایی که کشور به پیروزیهایی دست یابد، ماشینهای تولید ناامیدی بیشتر حمله کنند و عزت جمهوری اسلامی را تحریف کنند. ۷- اصول سیاست خارجه جمهوری اسلامی همانطور که او در ابتدای یادداشتش با پوزخند از آن یاد کرده است همان «حکمت، عزّت و مصلحت»ی است که توسّط محبوبان او در دولتهای سازندگی و اصلاحات و اعتدال، کمتر رعایت شد و یقیناً اگر دولت مردمی سیزدهم نیز ذره‌ای از این سه اصل، کوتاه بیاید مورد مؤاخذه جریان انقلابی قرار خواهد گرفت امّا نکته آن است که «زُهری»های جریانات متمایل به غرب، نباید به خود اجازه دهند که با نیش و کنایه‌های خود، و بدون اطّلاع از مجاهدتهای سربازان گمنام انقلاب و فعالیتهای عزتمندانه و البته همراه با تقیه‌ی مسئولان دیپلماسی، زحمات آنها را خفیف کرده و مردم را ناامید کنند. ۸- ماه محرم سال قبل، وقتی که سید ضیاء به کانون به اصطلاح توحید دعوت شد، علاقمند بود که نامه امام سجاد (علیه السلام) در نقد «زهری» را شرح دهد و هر جای سخنرانی‌اش که فرصت یافت، نیش و طعنه‌ای به نظام و عالمان مؤیّد و کمک‌کار آن در حوزه‌ها زد و به گونه‌ای ایشان را با زهری مقایسه کرد اما اگر دقیقتر می‌نگریست او خود همان زهری بود که با ماسک مستقل از حکومت بودن، جاده‌صاف‌کن جریان متمایل به غرب و بالمآل گردنش را پل عبور دشمنان انقلاب و اسلام کرده بود. (قبلاً عرض شد که زندگی او از حقوق مجموعه‌های منتسب به ولایت فقیه تأمین می‌شود.) ۹- در ابتدای این یادداشت عرض شد که انسان باید کار خوب را حتی از ابلیس نیز یاد بگیرد. درسی که می‌توان از این رفتارهای متناقض سید ضیاء و جریانهایی که او در مقام بزک و تئوریزه کردن آنها است دریافت آن است که در مسیر باطل خود بخوبی با تقسیم کار، بصورت جبهه‌ای عمل می‌کنند. از آخوند و پژوهشگر گرفته تا سلبریتی و شهره‌های مجازی از سیاست‌پیشگان تا دراویش، از عبدالحمید تا عبدالکریم و … همه به کار خویش مشغولند و آنجا که هستند را مرکز دنیا می‌دانند. البتّه مومنان حقیقی دل به آیه قرآن داده‌اند که می‌گوید: «می‌پنداری آنها متحدند اما قلبهای ایشان متفرق است.» (سوره حشر، آیه ۱۴) @rozaneebefarda
درنگی در اغلاط تاریخی کتاب شرح اسم نوشته آقای هدایت‌الله بهبودی برخی از معدود حامیان حوزوی آقای بهبودی بر این مسئله اصرار دارند و در برخی گروه‌های نخبگانی حوزوی بدین مسئله تصریح نموده‌اند که روش تاریخ‌نگاری آقای بهبودی قابل دفاع و مضمون نوشتجات او عاری از غلط و تحریف است! اینان کارشان تا بدانجا پیش رفته که اغلاط کتاب شرح اسم را یکسره انکار می‌کنند و تذکار مکتوب دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در مورد شرح اسم را به مسائل غیرعلمی تفسیر می‌کنند!(پناه بر خدا) برای روشن شدن ابعاد ماجرا، به پیوست تصاویری منتشر شد که شامل موارد ذیل است: ۱. توضیحات دفتر نشر مبنی بر وجود اغلاط متعدد تاریخی(۲۴۰ مورد) و پرهیز دفتر از تذکر همه اغلاط و واسپاری بررسی نقد و بررسی سایر اغلاط کتاب به "جامعه علمی و تحقیقی کشور". ۲.توضیحات مکتوب آقای بهبودی پیرامون اغلاط و اشکالات ابلاغ شده و اذعان به وجود موارد متعددی از اغلاط در متن، شامل: _اشتباه در اسامی و نسبت‌های خانوادگی _سرایت اشتباه منابع به مؤلف! _اشتباه در تاریخ حوادث _اغلاط مربوط به اسناد با این وجود مشخص نیست چرا یک حلقه خاص سیاسی تلاش دارد برای آقای نوعی اثبات نماید! کاسه داغ‌تر از آش یعنی همین! در پیشگفتار خبر از انتشار کتاب داده شده است. ای کاش نویسنده و ناشر الف‌لام، همان مسیر معقول پذیرش اشکالات و تلاش برای اصلاح آن (که در شرح اسم انجام شد) را اینجا هم طی می‌کردند. اصرار بی‌وجه بر نادیده‌انگاری تذکرات و نقدهای مستند وارد بر الف‌لام‌خمینی، محل سؤال، اشکال و گلایه جدی است! @rozaneebefarda
سخنی با تئوریسین‌های سکولاریسم! تلاش برای دخالت نکردن دیگران در سیاست خودش یک کار سیاسی تمام عیار است تو در نهایت می‌توانی هیچ نگویی و ننویسی خوب هیچ نگو و ننویس تا دخالتی در سیاست نداشته باشی @rozaneebefarda
نشست علمی: ظرفیت‌های تمدنی جریان های فکری سیاسی معاصر 👤 با ارائه حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی 🗓 پنجشنبه 27 خرداد 1402 ⏰ 17 🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سالن اندیشه 🔗 ثبت نام👇 🌐 https://m-ofogh.ir @rozaneebefarda
هبه التماسی اعتدالی‌ها و مسئله عزت ملی حجت‌الاسلام دکتر مهدوی‌زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ظاهراً برخی از حامیان حوزوی دولت پیشین که بانی اصلی وضع نا بسامان موجود است، از اقدامات موفقیت آمیز دولت انقلابی در باز ستاندن بخشی از اموال بلوکه شده ملت توسط دولت آمریکا نا خشنودند که دست به قلم شده تا این اقدام عزت مندانه را بی ارزش و ذلت آور جلوه دهند. به زعم آنان اینگونه پس گرفتن اموال مردم از استکبار " صدقه التماسی " است. فرضاً این گمان معوج ایشان درست است. اما کدام اقدام عزت مندانه است؛ هبه التماسی یا صدقه التماسی؟ دولت پیشین با شعار باید دم کدخدا را دید شروع به کار کرد و در برجام ملتمسانه حقوق هسته ای ملت را به امید واهی هبه کرد. اما این هبه التماسی نتیجه که نداد بلکه طمع غربی ها را در زیاده خواهی های نامشروع ( توقف پیشرفت های موشکی و عدم مداخله در منطقه و عمل به پروتکلهای فرهنگی مانند سند 2030 و غیره ) بیشتر کرد. حقیقت آن است که عزتی که در صدقه التماسی ( به زعم ایشان ) است، در هبه التماسی اصلا نیست. دولت انقلابی دارایی های بلوکه شده ای که با التماس به استکبار هبه شده بود، بی هیچ التماسی پس گرفت. شرط گذاشتن آمریکایی ها برای پرداخت بدهی ها هم قابل درک است. به هر حال آنها باید هیمنه جهانی نا مشروع شان را در ظاهر حفظ کنند. حال آنکه آنها مجبور به جواز پرداخت دارایی های ایران شده اند. اکنون موفقیت دولت سیزدهم را مقایسه کنید با هبه التماسی دولت تدبیر. حق مسلم هسته ای ملت با برجام به تاراج رفت. و هیچ ذلتی بالاتر از این نیست که برای راضی کردن کدخدای مستکبر حقی از حقوق ملی را هبه کنیم. اما عجیب اینجاست که چرا این روحانی مدافع عزت ملی ( ! ) برابر هبه التماسی دولت پیشین سکوت کرد و هیچ اعتراضی در این اندازه به عمل نیاورد. در حالی که ضرورت چنین اعتراضی بر همگان آشکار و عیان است. عجیب تر آنکه ایشان انتقادش را بر گفته های دولتمردان آمریکا استوار کرده است و مبتنی بر حدس گمان ( گویا و لابد ) تهمت زنی می کند. چرا ایشان در این مساله جویای نظر دولت سیزدهم نشده است؟ و باز عجیب تر این است که ایشان از بازگشت عزتمندانه اموال مردم به دلایل واهی ابراز ناخشنودی می کند. چرا ایشان از استرداد سه میلیارد دلار سرمایه ملت ناخرسند شود! اگر بر فرض محال، چنین کاری را دولت قبل کرده بود، باز ایشان ابراز ناخرسندی می کرد؟! سوال این است که اگر امروز امام خمینی ره می بود چه برخوردی با اینگونه حوزویان عافیت اندیش می فرمودند؟ منشور روحانیت به ما می گوید که نهیب امام خمینی ره به این جماعت عافیت طلب چگونه است. به راستی، قبله این آقایان کدام است و به کدام سو می روند؛ «اَينَ تَذْهَبون»؟ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 کتاب انقلابی بمانید همزمان با حوزه علمیه قم منتشر شد... 🎥 معرفی کتـــاب "" "جستاری پیرامون هستی‌شناسی و ضرورت نسبت حوزه و انقلاب‌اسلامی از بیانات امامان انقلاب" 📚 مجموعه دوجلدی "" نگاهی نو به خاستگاه و هویت حوزه‌وروحانیت، نقش و جایگاه آن در انقلاب اسلامی، آسیب‌شناسی روند فعلی و راه عبور از آن، از منظر اسلام‌ناب است. ⏪ روش تهیه و خرید کتاب: 🔻 کتابـفروشی انتشارات انقلاب‌اسلامی؛ روبروی مدرسه دارالشفاء 🔻 تارنمای اینترنتی مرکز مطالعات راهبردی به نشانی زیر: 🌐 http://mmhe.ir 🔻 ارتباط با ادمین ارتباطی در ایتا به نشانی زیر: 🌐 https://eitaa.com/mmhe_ir ┈┄┅═✾••••✾═┅┄┈ 💠مرکزحـوزه‌‌وإنْقِلٰابِـــــ‌إسْـــلٰامِی 🆔 @mmhe_ir 🌐 mmhe.ir 🌀 رسانه ما باشیــد...
از قرار در دار سکون تا ورود به بلدالطیب یادداشت‌های حج/۱ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 سکون نزد ارباب معرفت اگر قبل از وصول سالک باشد از نقصان است و غفلت نامیده می شود و اگر بعد وصول باشد از کمال است آن را اطمینان خوانند. " الذین آمنوا تطمئن قلوبهم بذکرالله" از لوازم اطمینان محبت است و آن دل سپردن به یار و معشوق را مقیم دل کردن باشد. در دل ما چو دلبر است مقیم / آن سکونش سکینه دل ماست . چنانچه مأوا گزیدن پیامبر خدا در این شهر مایه آرامش و امان از طوفان حوادث سهمگین گردید و تقدس و شرافت یافت. "لا اقسم بهذا البلد. و انت حل بهذالبلد " ما اگر چه مسافر راهیم و در مصیر وصول به خانه دوست و بلد الطیب بی تب و تابیم ، لکن در شهر محبوب خدا دل را سرای حبیب کرده ایم و در دار سکون مأوا گرفتیم تا قبل از وصول به بلد الطیب از عالم تحیر و تکثر به سکینه و سکون رسیم و به یمن لطف یار از حجاب خود برون آمده و به خویشتن الهی خویش باز گردیم . از عالم بیچون به سکون باید شد/ خود را سوی خویش رهنمون باید شد. یک ذره اگر باشد و ما آنیم / یک لحظه زخود بدان برون باید شد. هرچند از اهل نقصانیم ،اما در پناه و کنف آن قرار دلها و محبوب جان‌ها و جان قرار یافته و نفس مطمئنه و به درخشش آن سراج منیر الهی از تکثر و تحیر برون و در دار سکون و جهانشهر نبوی در سایه سار رحمت فاطمی و هادیان آرامیده در جنت بقیع قرار گرفتیم . پناه است او پناه است او پناه هرگناه است او / چراغ است او چراغ است او چراغ بی نظیر است او . سکون است او سکون است او سکون هرجنون است او / جهان است او جهان است او و جهان شهد و شیر است او. بدان امید که به لطف حبیب همراه سالکان کوی دوست بعد اشراب شهد شیرین و طهور بیت حبیب خدا و آل الله وارد شهر امن الهی و بلدالطیب شویم.ان شاءالله. حمید احمدی مدینه منوره ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
بانویی بزرگ که آیینه تمام نمای جمال و جلال مادران مومن سرزمینم بود! یادداشت‌های حج/۲ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ملاقات کوتاه بود ولی یک دنیا معنا و پیام داشت و چهره ای از مادران بزرگ و شچاع و عزیز وطنم را به نمایش گذاشت. از حرم بر می گشت همراه دخترش که ویلچرش را می‌راند. خانم جوانی دسته های ویلچر در دستانش بود با وقار و آرام جلو آمد . چند لحظه ای به جمع نگاهی انداخت و سراغ نماینده آقا را گرفت . تازه از حرم بر می گشت بعد از اقامه نماز ظهر. در همان بدو ورودش مدیر کاروان به ایشان گفته بود که نماینده ولی فقیه برای دیدار زائران آمدند. آرام آرام جلو آمد . مادری مسن که با چادری مشکی روی ویلچر نشسته با دستی چادرش را به نیمه چپ صورتش می گیرد . از من که چند قدم دورتر از نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت ایستاده بودم پرسید؛ نماینده آقا کدومه ؟ حجه الاسلام والمسلمین نواب درکنار روحانی گیلانی و رئیس ستاد مدینه در لابی روی کاناپه نشسته بود و به صحبت های خانم میانسالی که تقاضا داشت مقدار سبزی و لیموترش در وعده های غذایی افزایش یاببد، گوش میداد. با دست اشاره کردم و گفتم آن آقای سیدی که نشسته . ادب کرد و تا صحبت خانم میانسال تمام نشد، جلوتر نرفت، به او تعارف کردم تا جلوتر برود. حاج آقا وقتی متوجه ایشان شد از جا برخاست و سلام و احترام کرد و احوالشان را پرسید. مادر از خوشحالی سخنی نگفت و فقط آرام گفت الحمدلله ، دختر مادرش را معرفی کرد و گفت : مادر دوشهید "محمد ابراهیم و محمد علی عزیزی" از مشهد هستند. همه توجه شان جلب این مادر شد . سخنی نگفت چند لحظه به صورت حاج آقا خیره شد و اشکش جاری شد و آهسته گفت: سلام مرا به آقا برسانید.! اشک های دخترش هم بر گونه هایش جاری شد و سخن مادر را تکرار کرد و گفت به آقا سلام برسانید. اسم مادر را از دخترش پرسیدم گفت: " خانم فاطمه کهن" سریع ویلچر را برگرداند و با بغض و اشک مادر را به سمت آسانسور حرکت داد! و دیگر هیچ نگفت ! چقدر شرمنده و خجلت زده این مادر و دختر شدیم و در مقابلشان احساس کوچکی کردیم. چقدر این بانو بزرگ و عزیز بود و طبع بلندی داشت ! هیچ نخواست و نگفت ! فقط خرسند بود و اشک شوق اش جاری که ارادت و سلامش توسط نماینده ای امین به آقا ابلاغ می شود . با تمام وجودم در مقابل این بانوی بزرگ و فهیم و با معرفت تعظیم کردم و حیف که نشد تا بر چادر مشکی و کفش های او بوسه زنم. او به درستی بانویی بزرگ و آیینه تمام نمای جمال و جلال مادران مومن سرزمینم بود. در حین حسرت و خجلت، بر مادران بزرگ وطنم تواضع و فروتنی کرده و به آنها بالیدم و افتخار می کنم . سرپرست حجاج که سخت تحت تأثیر این سلوک بزرگ منشانه مادر شهیدان قرار گرفته بود سخنی گفت که بر حسرت مان افزود همانطور که نگاهش را به رفتنشان دوخته بود یک لحظه سر به زمین انداخت و گفت: خدایا کمک مان کن تا شرمنده این مردم و این مادر نشویم ! ساعت ها که از آن صحنه زیبا و ملاقات بسیار کوتاه می گذرد نمی توانم عظمت آن بانوی بزرگ و حس و حال او را فراموش کنم، همه ذهن و فکرم متوجه و معطوف به آن صحنه زیبا و وصف ناشدنی است! و با خود تکرار می کنم که اگر زن است و زندگی و حریت، فقط در این گونه زنان باید دید و جست و به تماشا نشست. منش و سلوک و دانایی این مادران را باید با همه وجود تحسین کرد و به مدعیان ظاهری حقوق زن، که زن را بدون زندگی شرافتمندانه، حریت و عزت میخواهند، باید گفت: عرض خود می‌برید و زحمت ما می‌دارید که زندگی و آزادی جز با حضور عفیفانه وعزتمندانه زنان شریف و با ایمان وطن حاصل نشود. درود وتحیت خداوند بر مادران عزیز و بر شهیدان بزرگ راه عزت و اقتدار اسلامی وطنم . حمید احمدی مدینه منوره ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
ما نشستیم تا شما بایستید!! یادداشت‌های حج/۳ اختصاصی @rozaneebefarda دیدار متفاوتی بود، به همین جهت هر کدام از اعضای هیئت با شنیدن این خبر برای حضور شائق شدند و عکاسان و خبرنگارها هم در تب و تاب این ملاقات لحظه شماری می کردند. قرار ما ساعت ده و نیم صبح بود. سر وقت به هتل مدینه جدیده در جنوب مسجد النبی رسیدیم. حاج آقا که رئيس سازمان حج و زیارت او را همراهی می کرد پیشاپیش هیئت از پله برقی بالا رفت و وارد سالن اجتماعات هتل شدند. جمیعت حدود ۸۰ نفره ای که ویلچری ها حلقه نیم دایره جلوی آن را تشکیل داده بودند. و جمعی از زنان و مردان روی صندلی پشت سرشان آرام نشسته بودند. در بدو ورود به سالن حجه الاسلام والمسلمین نواب با سلام به آنان با یکایک افرادی که روی صندلی چرخدار در حلفه جلوی جمیعت قرار داشتند ، دست داد و گفت و گوی کوتاهی کرد. اما ما محو شکوه و بزرگی مردان و زنان نشسته ای شدیم که به حق شایسته تکریم و احترام بودند. ۱۲ مرد و دو بانویی که روی صندلی های چرخدار در حلقه نخست نشسته بودند همگی از جانبازان ضایع نخاعی بودند که دو یا یک پا یا یک دست و یا یک چشم نداشتند! آنهایی که در صفوف بعدی نشسته بودند نیز عضوی را تقدیم کرده بودند اما از رنج ضایعه نخاعی رها بودند. در کنار این مردان اما چشم هایی از عقب جمیعت دائم آنان را می پایید و با نگرانی با پاشدن و نشستن بی قرار قرار و آرامش همسران شان بودند. آنهای که محرم آلام و شریک رنج ها و مونس و حامل دردهای خفته و غم های ناگفته سال‌های اندوه و سختی‌ها عاشقانه و خالصانه کنار همسران جانباز ماندند و جز به آرامش شان برای خود چیزی نخواستند و ندیدند. رغم آنکه چروک های صورت و سپیدی موها حکایت از پیری شان داشت، شکوه غیرت و شجاعت و پایداری شان هنوز هویدا و عیان بود که خالق حماسه های ماندگار عصر و روزگار جهاد و دفاع هستند. لذا جذبه این شکوه و عشق آدمی را به کرنش و تکریم و احترام وا می داشت تا بر این خالقان حماسه ساز عصر عزت ، فروتنانه احترام گذاریم. احترام به نداشته هایی که داشته اند و داشته های جدیدشان: عصا، صندلی چرخدار، کپسول اکسیژن، زخم بستر و زخم های آشکار و نهان و یک دنیا درد و کیسه های پر از آمپول و پماد و قرص های مسکن و خواب، که نداشته اند. احترام به مردان و زنانی که از گوش و چشم و دست و پای و آرامش و آسایش خود گذشتند تا خاک و شرف این کشور بماند. و عزت همسران نشست بر صندلی های چرخدار و خوابیده روی تخت و پیکرهای مجروح و اعضای قطع شده حفظ شود. چگونه با ادب و احترام در مقابل کرامت مثال زدنی و عشق آسمانی شان خضوع نکنیم؟! مرد سرسخت و مقاوم دیروز ، امروز "جانباز" است ، یعنی دست و پنجه نرم کردن با موج گرفتگی، یعنی اعصاب و روان و دردهای فروخفته. یعنی تنفس با ماسک و اکسیژن و دردهای بی درمان شیمیایی! یعنی حسرت خوردن از عقب ماندن از یاران شهید! اما نگاه او و کلام او باز گوی این حقیقت است که هنوز در جنگ است با رؤیا هایش و کابوس هایش! ترحم نمی خواهد و ادعا ندارد . هر چهار نفری که فرصت سخن گفتن در این دیدار داشتند از اینکه مردم تصور می کنند رایگان و یا با هزینه دولت به حج مشرف شدند سخت گله مند بودند و گفتند ما که بالاترین و بیشترین هزینه را پرداختیم چرا می گویند مجانی ؟ چرا به مردم نمی گویید؟ تا این همه زخم زبان نخوریم. مرد میانسالی که روی ویلچر نشسته با اندوه و تاسفی که از عمق جانش بر می خاست ، گفت : حاج آقا و مسولین این نسل در حال تمام شدن و صف این یادگاران جهاد به انتها نزدی شده فکری کنید و نگذارید آرزو به دل بمانند و سالها چشم انتظاری شان به یاس بدل شود! یکی شان با بغض گفت: حاج آقا من و دوستان جانباز در همه این سال‌ها هیچ شبی بی درد نخوابیدم ولی ناراحت نیستیم، خودمون خواستیم اما این ایام از زخم زبان عده ای در فضای مجازی که گفتند چرا با پول ما به حج رفتید، سخت ناراحتیم! ما که، به زحمت پول این سفر را با قرض و پس اندازه‌ای مختصر چند ساله مان جور کردیم ، چرا کسی این را نمی گوید تا این همه از این حرف ناروا درد نکشیم و عذاب نبینیم! ما که به جنگ و جهاد رفتیم و مقاومت کردیم و به خاطر عزت کشور و دین : روی صندلی نشستیم تا شما و ملت بزرگ بایستید " ! یکی از این بزرگ مردان نگران انجام اعمال در مکه و عرفه و منا بود و دیگری که یک پا تقدیم کرده بود گفت: ما ترحم و کاروان ویژه نمی خواهیم جلوی اذیت و آزار اینها را بگیرید تا بعد از سال‌ها بی مزاحمت در بقیع و روضه نبوی زیارت کنیم! پایان این ملاقات دیگر آن شوق قبل آمدن نبود، بلکه دنیایی از شرمندگی در مقابل روح های بزرگ مردان و زنان غیرتمند و صبور و با غیرت و نمادهای عشق و محبت سلام خداوند بر این یادگاران دوره شکوه و عزت و جرعه نوشان بزم شهادت و شهدا باد. حمید احمدی مدینه منوره ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
عطیه مطلقه خداوند! یادداشت‌های حج/۴ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 از مقام های مهم پیامبر نزد صاحبان معرفت و اهل عرفان مقام محمود است . چنانچه در بیان لطیف کلام حکیم آمده: " عسی ان یبعثک ربک مقامات محمودا" مقام محمود به رحمت مطلقه خداوند که همان اذن مورد اشاره در کلام دیگر است ، "یومئذ لا تنفع الشفاعه الا من اذن له الرحمن " حقیقت این اذن همان رحمت گسترده خداوند است . " ما ارسلناک الا رحمه للعالمین " این آیه علاوه بر بیان اینکه تجلی رحمت تامه الهیه در وجود مبارک پیامبر اعظم ، به رحمت مطلقه پیامبر در همه هستی و در دنیا و آخرت دلالت دارد.وهم مبین اشرفیت و افضلیت حضرت خاتم (ص) بر تمام مخلوقات است. لذا حضرت خاتم الانبیا علیه السلام به طور مطلق برای جهانیان رحمت است. و در قیامت نیز بواسطه تجلی تامه رحمت الهیه صاحب مقام شفاعت علماست. در نظر اهل معنا و صاحبان خرد ناب او واسطه بین حضرت حق تعالی و مقام حمد است. چون هر حمدی به نعمتی برگشت دارد از این رو پیامبر که واسطه همه محامد در هستی است و بدین جهت صاحب مقام محمود ، تجلی تام و تمام حمد و ستایش ، زیبایی ، خوبی و کمال مطلق و عطیه مطلقه الهیه شمرده می شود. و نیز گفته اند که مقام محمود ، مجالست در حال شهود است یعنی نشستن در محضر حضرت حق ! این سرسلسله همه مقامات و شفاعت بارزترین مصداق این مقام در قیامت است. از این رو لوای حمد در دو عالم در ید رحمت نبوی است. چون او واسطه رسیدن همه نعمت‌ها از طهارت ها ، درجات باطنی ، حیات طیبه ، ایمان و درجات بهشت است که بی فیض و لطف و عنایت حضرتش خیر و توفيق و تعالی و رستگاری حاصل نگردد. حال ای پیامبر خدا و ای رسول رحمت بی انتها و ای صاحب مقام محمود که لوای حمد در هستی در دستان رحمت توست ، ما را که تشنه معرفت تو ایم جرعه ای از چشمه معرفت بچشان ! و ما سرگشتگان که به شوق محبت تو ترک دیار کرده و رنج سفر به جان خریده تحت لوای رحمتت پناه ده ! و در عالم حشر که متاعی برای عرضه جز امید به رحمت تو و قلبی سرشار از محبت تو نداریم به شفاعت و لطف تو محتاج تر ، رحمتت را دریغ مدار! حمید احمدی مدینه منوره ۲۵خرداد ۱۴۰۲ @rozaneebefarda
دلتنگم‌ اما جای جای دلم جای پای توست! یادداشت‌های حج/۵ [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ♦️شامگاه روز جمعه مدینه را به قصد ورود در ضیافت ملکوتی حج و بلد امن الهی ترک کردیم. اما همه جان و ذهنمان درجوار حرم رسول الله جای ماند و همه وجود ما بی قرار لحظه های ناب حضور در محضر یار و حبیب خداست . در توفیق حضور چند روزه همه جان و روح ما جای پای یار و به زلف یار گرفتار شد. ❣️بعد هزار سال می شناسمت / وقتی که جای جای دلم رد پای توست! بلکه دل و جان ، همه جهان جام جهان نمای تو و پژواک خوش آوای عرشی توست. اما این روزها که از شهر و حرم نورانی ات دور شدیم ، سخت دلتنگم! ❣️دلتنگ صدای موذن مسجد توام ! اگرچه با صدای موذن ماذنه های شهر ما که آهنگ و نغمه ها و طراوت دیگری دارند، فرق دارد ، اما هنوز گوش هایمان را می نوازد! ❣️ دلتنگ صدای امام جماعت مسجد تو که در هر نمازی با صدای خاص خود همه را به ایجاد صفوف منظم فرا می خواند ! ❣️دلتنگ حضور در جمع مهمانان خان مهر توام که شاهد حضور پیر و جوان و کودک از سیاه و سفید با لباس های ملون و آرام که در صف های پرشمار جان و روح شان را به محبوب گره زده بودند . ❣️دلتنگ نماز بر مردگان از طفل و زن و مرد که به لطف رحمتت به درب خانه ات می آورده تا به نماز و دعای خلق در جوار و کنف رحمت تو جای گیرند. ❣️دلتنگ صحن و سرای توام که هنوز دوستان تو چون مسکینان مهاجر کنار خانه ات چنان آرام گرفته؛ گویا سالها در جوار تو زیسته و از اهل خانه اند ! به راحت خوابیدن هایشان و به راحت و بی تکلف نشستن ها یشان و به نگاه مهربانانه و آشنایشان و به لباس های بلند و رنگین مردان که همانند امت تو رنگارنگ ولی یک دل اند. ❣️دلتنگ گشتن ها و سرگشتگی ها در صحن تو که از یمن تدبیر تولیت و تامین کنندگان امنیت ، با رنج و مشقت همراه بود، با همه رنج هایش گشتن دور خانه ات و آرامگاه نورانی ات لذت بخش بود! سخت دلتنگش ! ❣️دلتنگ سلام های آرام و اظهار ارادت کوتاه در حرم و خانه ات که گزمه ها رخصت ابراز ارادت و محبت را نیز می خواستند کنترل کنند ! ❣️ دلتنگ ایستادن بر در بسته خانه ای که دست خدا بابی به مسجدت گشوده بود ! ❣️دلتنگ حلاوت سلام با تن خسته و روح مشتاقم از باریکه باب السلام ام که هر گذر و سلامی بر اشتیاقم در تشرف به محضرت می افزود! ❣️دلتنگ نگاه دزدکی به ضریح ساده و بی آلایش تو که عسعس ها سخت مراقب بودند تا زیاده بدان چشم ندوزیم! گرچه غمناک و اندوهبار بود ، اما احساسم نگاه تو در هر بامداد و شامگاه را به تصویر می کشید که به یاران صادق صفه نشینت تسلا می داد، گرچه دستان و سفره هاشان خالی و غریب بودند ، اما خرسند به این که در جوار تو مقام دارند و امکان روئیت رخ مه جبین تو را یافته اند ! ❣️دلتنگ صبر بر نمازهای بی قنوت و سوره های طولانی و بی بسم الله در جوارت که صبر و حلم مثال زدنی ات تکرار می شد! ❣️دلتنگ رایحه خوش حرم دردانه های تو در بقیع هستم که بی آلایش و به دور از هر تجمل و بنایی اما از عظمت آنان فرو نکاست بلکه در دل و جان ما عزیزتر شدند! چون درک این نکته میسر گردید که پیوند و عهد ما با آن کریمان و ستاره های آل الله نه به جلال مکان و قبه و ظواهر بلکه به وجود عزیز و شریف خودشان است. ❣️دلتنگ اذیت وآزار گزمه های بقیع و پیمودن مسیر طولانی تا از فرط خستگی دیگر رمقی و رغبتی برای تکرار حضور نباشد ، اما غافل از آنکه عهد و عزم ما بر تشرف محضرشان سخت تر شد.! ❣️دلتنگ حاجزهای مطول و متکثر در صحن حرمت و بقیع ام که همه عرصه هایی که سالها بنا کردند بلا استفاده ماند و مردم را برای نیایش به کوچه های باریک بیرون حرم و صحن و پشت نرده‌ها بردند گویا این جماعت به نرده و دیوار دلخوش ترن ! ❣️ دلتنگ همه شب های جمعه ای که نگذاشتند در جوارت و در بین الحرمین بازخوانی مناجات امیر مظلوم تو را بشنو یم و زمزمه کنیم! ❣️دلتنگ وا شدن عقده ها و سرازیر شدن اشک های مردان و زنان زائری ام که پاسبانان حرمت اجازه ندادند صدا به گریه بلند کنند ! ❣️دلتنگ دلتنگی های مادران و زنانی که شبانگاه و سحرگاه به دور از چشمان نگهبانان سر بر نرده های بقیع آرام می گریستند و دخترت را می خواندند ! ❣️دلتنگ زیارت نامه خواندن مردان و زنانی که نمی دانستند کجا بایستند و ابراز ارادت کنند اما به هرجایی که دلشان قرار گرفت خواندند و نجوا کردند و گریستند! . ❣️دلتنگ مردان و زنانی که با زبان های مختلف در سحرگاهان سراغ مزار دخترت را می گرفتند که گزمه های حرمت نشان فاطمه بنت اسد را می دادند !. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دلتنگم‌ اما جای جای دلم جای پای توست! یادداشت‌های حج/۱ [صفحه ۲ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❣️دلتنگ نمازهای بی مهر و تربت و نماز های متعدد و اذان های مکرر حرمت ! ❣️دلتنگ سکوت بی انتها در نمازها ! دلتنگ احد و مزار ویرانه اسدالله، حمزه سید الشهدا و زیارت نامه خوانی مخفی و با عجله و بی نماز آن ! ❣️دلتنگ عجوه و نخیلات آن ! ❣️دلتنگ بیت الاحزان که هنوز صدای ناله بانوی جوان و محبوب بی بدیل تو در جای جای حرمت و حرم فرزندانت در بقیع شنیدنی است. ❣️دلتنگ خطبه های جمعه های حرمت که سالهاست در قرون ماضیه گرفتار و در مانده است! ❣️دلتنگ شنیدن نامت از جوار خانه ات که چه رنجها بر آن رفت و ستم ها بر آن روا شد و در جوار مرقدت چه بی مهری ها بر آن روا می دارند! ❣️دلتنگ کبوتران حرمت که با همه مهمانانت مانوس و احساس خودی می کنند ! ❣️دلتنگ حضور علما درکسوت و اشکال و زمان های مختلف و جلوس متفاوت شان در کنار مًضجع شریفت ! ❣️دلتنگ قرآن خواندن های تماشایی زایرانت از نشسته و خو ابیده و به الحان و اشکال مختلفش! ❣️دلتنگ حلقه های قرآنی اش از تصحیح و تلاوت و شرکت کنندگان متنوع اش ❣️دلتنگ منبرهای وعاظ حرمت که جز از تو از همه و هرچیز و از هرکس می گویند ! ❣️دلتنگ نوشته‌های کتیبه های حرمت که تنها نشان ها و نام های جگر گوشهایت در خانه و مسجد توست! ❣️دلتنگ خودت ، نامت ، محراب ، مسجد ، خانه ، روضه ، ضريح ، مرقد ساده و بی آلایشت ! ❣️دلتنگ صلوات های خفته در حلق و حنجره ها که باید بعد نام مبارک و محبوب ما "محمد" طنینش فضای حرم و مسجد و شهر را می نواخت و جانی دوباره می داد و حیف که میزبان و عسعسانش نگذاشتند اما جای جای دلم رد پای توست! و همه عالم محراب حرای توست. ▪️ حمید احمدی مکه مکرمه ۲۷ خرداد ۴۰۲ ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نماز صبح و شبت سلام.... واگویه دلتنگی با امام زمان(عج) @rozaneebefarda
آیت الله مکارم شیرازی.mp3
16.5M
🎙بشنوید|| واکنش صریح آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به اظهارات جنجالی و عجیب آقای درباره @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تاریخچه پیدایش این جمعیت را ببینید و ببینند. بهائیت یک بازی سیاسی است و اصلا بحث مذهب نیست. هنگامی که قانون اساسی را می‌نوشتیم من و چند نفر دیگر قرار بود بحث مذهب بنویسیم. بهائیان آمدند و اظهار کردند که ۴۰۰هزار نفر در ایران جمعیت داریم و گفتند ما را هم جزو اقلیت‌های مذهبی بنویسید. دوستان گروه مذهب به اتفاق آرا آن پیشنهاد را رد کردند و گفتند اینها مذهب نیستند که بعنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته شوند. آقایان مراجع خرید و فروش با اینها را ممنوع کردند. گفتند معامله با اینها تقویت آن بازی سیاسی انگلیسی است که به دست آمریکا پرورش می‌کند. اینها را برای ضربه زدن به اسلام بوجود آوردند و حمایت می‌کنند. بنابراین بر شما عزیزان و آن آقای محترم [سید محمدجواد علوی] لازم است یک دوره تاریخ اینها را ببینید. چه خوب است که در این موارد با احتیاط قدم بردارند و یکمرتبه ابراز نظری نکنند که برخلاف مصالح اسلامی است. 🔸حاشیه روزنه و شخص آقای علوی در معرض یک بزرگ قرار گرفته اند. آیا آقای علوی در قبال تذکر پدرانه و صریح یک مرجع تقلید محترم، خواهد داشت و از مواضع غلط قبلی عقب‌نشینی خواهد کرد؟ یا همچنان بر حرف‌هایش اصرار دارد؟ نشست اساتید نیز اکنون باید موضع خود را مشخص کند و مطالبه‌گر تحقق نظر مرجعیت باشد. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شهادت جانسوز امام جواد علیه السلام تسلیت باد @rozaneebefarda