eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر داعش بود و آیت‌الله سیستانی نبود 🔻نگاهی به تهدیدات بی‌ضابطگی تداول در _نجف @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 فتوای جهاد آیت‌الله مهم‌ترین نمونه از تبلور قدرت‌نمایی مرجعیت شیعه در عراق و مؤثرترین کارکرد سیاسی و اجتماعی این نهاد در تحولات سالیان اخیر است. و این موفقیت جز در سایه اتحاد مردم زیر پرچم مرجعیت یک‌پارچه محقق شدنی نبوده و نیست، و این در حالی است که حوزه نجف ظرفیت فراوانی برای تجربه را –شاید به شکلی خطرناکتر از حوزه قم- در آینده دارد. 🔹در حال حاضر شاید بيش از پانزده مرجع دینی در کشور عراق مسؤولیت رتق و فتق امور دینی مردم را بر عهده دارند و اگر مرجعیت شیعه در تجربه داعش توانست صفوف مردم را به خوبی یک‌پارچه کند، دلیل آن فقط و فقط شخصیت برجسته و جایگاه بلند آیت‌الله سیستانی در حوزه نجف بوده است که هم‌چون خورشیدی دیگر بزرگان حوزه نجف را در خود محو کرده است. به بیان دیگر آیت‌الله سیستانی ذخیره‌ای الهی برای صیانت از مقدسات و ملت عراق در برابر خطر داعش بود، و اگر ایشان نبود دست‌یابی به چنین موفقیتی به غایت دشوار بود. 🔹 اما همان‌گونه که گفته شد، وضعیت عدم انضباط در تداول دستگاه مرجعیت در عراق به مراتب بغرنج‌تر از ایران است تا آن‌جا که در کنار شماری از اساتید برجسته و ذی‌صلاح –فارغ از آفت تکثر- در عراق، اشخاصی مانند سید محمود الصرخی و احمد الحسن الیمانی نیز به راحتی عهده‌دار چنین منصبی شده‌اند. صرخی حتی در سلسه مباحثی تحت عنوان «السیستانی ما قبل المهد إلی ما بعد اللحد» به طرز شگفت‌انگیزی بدترین تهمت‌ها را متوجه آیت‌الله سیستانی می‌کند. وی هم‌چنین مواضع تندی را نیز علیه ایران اتخاذ می‌کند. از سوی دیگر یمانی نیز با ادعاهای مرتبط با مهدویت خود عملاً اقشاری از مردم عراق را با خود همراه کرده و خود به بحرانی دیگر در عراق بدل شده است. با این وضع باید آینده تیره و تاریکی را برای مرجعیت نجف بعد از آیت‌الله سیستانی به نظاره نشست و عدم وجود مرجعیت متمرکز در عراق مورد انتظار است. این مسأله می‌تواند آثار خطرناکی بر صحنه سیاسی و اجتماعی عراق بر جای خواهد گذاشت و تأثیر خود را در لحظات بحرانی نشان خواهد داد. 🔸 بی‌ضابطگی در تداول مرجعیت حتی به حوزه نجف و قم نیز محدود نمی‌شود. در حال حاضر برخی از اساتید حوزوی ساکن در انگلستان و کانادا نیز به تصدی منصب مرجعیت مشغول‌اند. برخی مراجع محلی در لبنان نیز دیده ‌می‌شوند. به هر حال تکثر غیر منضبط و نامعقول دستگاه مرجعیت در آینده نه چندان دور از اقتدار مرجعیت شیعه خواهد کاست و آن را فاقد هرگونه کارکرد مؤثر سیاسی و اجتماعی خواهد کرد. بنابراین ضروری است با آینده‌نگری و تأمل در جوانب این موضوع، تدبیری معقول برای صیانت از کیان مرجعیت در آینده نه چندان دور اندیشید. ⭕نقل از: کانال مطالعات حوزوی 🔶حاشیه روزنه بازکاوی وضعیت واقعی حوزه مقدسه نجف، در شرایط فعلی، بسیار ضروری است؛ آمریکایی‌ها از یک سو، سعودی از دیگر سو، و اصلاح‌طلبان داخلی، هر کدام به نحوی تلاش دارند در حوزه هزارساله نجف، نفوذ کنند و عمق استراتژیک پیدا کنند. آرایش نیروها در سطوح میانی حوزه نجف، اظهارنظرهای متمایل به جریان های سیاسی خاص و اخیرا تلاش برای دوگانه سازی کاذب میان حوزه قم و نجف، نشان می دهد که جریان انقلابی نمی تواند و نباید از نجف غفلت کند. روند نجف گروی در ایران، بعد از ۸۸ شتاب بیشتری یافت و اکنون ، مؤسس کمیته غیرقانونی ، در دل حوزه نجف استقرار یافته و در پی ارائه تقریر و تفسیر جهت دار از اسلام سیاسی و امام خمینی در نجف است! سایر دوستان خرد و کلان او نیز، اندک اندک در حال کوچ بلندمدت یا سفرهای منظم به نجف هستند و اینهمه اتفاق و تحرک، ابعاد ماجرا را پیچیده تر کرده است. در آینده انشالله از نجف بیشتر خواهیم نوشت. @rozaneebefarda
🌀 جولان روزنامه‌چی نفوذی در حوزه‌های مقدسه 🔹 بهتر است مباحثات حوزوی به خود ایشان واگذار شود و کاسبان فتنه و تفرقه در امور حوزوی دخالت نورزند. 🔹 براستی اگر قرار باشد به سخنِ راستانِ روزگار گوش فرا دهیم، عده‌ای «روزنامه‌چی» معلوم‌الحال با سوابق مشخص، در حوزه‌های علمیه مقدسه چه می‌کنند؟!! 🔹 غیر از این است که ریشه همه فتنه‌های برباد رفته‌شان را در بیداری و هوشیاری حوزه‌های علمیه دیدند و الان به زعم باطل خود، برای آن نقشه‌ها دارند؟! ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری! #کاسب_تفرقه #تلخند #مناهج @Manahejj
امام خمینی در خاطرات بانوی انقلاب(4) 🔸پنجاه و چهار سال زندگی با رواداری!🔸 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹... من هیچگاه در طول زندگیم از آقا لباس نخواستم، هیچگاه درخواست پول نکردم، چرا که خیلی سختم بود که خدای نکرده پاسخ او منفی باشد. بارها جورابم را وصله می‌کردم و لباسهای کهنه‌ام بسنده می‌نمودم تا کمتر برای خانه هزینه شود. البته حداقل سالی یک جفت کفش، یک چادر نماز، یکی دو پیراهن برای خود و فرزندانم تهیه می‌کردم. من از اینکه چیزی از آقا بخواهم که میلش نباشد و یا امکاناتش اجازه ندهد، پرهیز داشتم ... آقا آدم مقتصدی بود، من هم اینگونه شده بودم ولی چاره نبود، می‌بایست می‌گفتم که بچه‌ها لباس لازم دارند و چون سئوال و درخواست برایم سخت بود تا لباسهایشان مندرس نشده بود نمی‌گفتم وقتی به آقا می‌گفتم بچه‌ها لباس ندارند واقعاً نداشتند. خیال می‌کنید همین طوری یک مرتبه می‌گفتم بچه‌ها لباس ندارند؟ نه! واقعاً یک ماه فکر می‌کردم، سختم بود که هنوز هم سختم است، سعی می‌کردم به آرامی بگویم بچه‌ها لباس ندارند و او هم به آرامی جواب می‌داد: پول ندارم. دیگر اصرار فایده نداشت. من هم اهل اصرار نبودم می‌رفتم از گوشه و کنار چیزی تهیه می‌کردم یا مثلاً گوشه قبای مندرس خودش را و یا پیراهن کهنه خودم و یا لباس کهنه بچه‌های بزرگ‌تر را از هر کدام که امکان داشت لباس بچه کوچک‌تر می‌کردم و چون خیاطی بلد بودم دوخت و دوزش برایم سخت نبود... یادم هست یک هفته فکر کردم که بگویم کفش ندارم، باز نتوانستم. با خودم گفتم زن! نداشته باشی بهتر است یا اینکه بگویی در حالی که می‌دانی ندارد و جواب هم روشن است، دیدم نداشته باشم بهتر است و منصرف شدم. هنوز هم که پنجاه و چهار سال است از زندگی مشترکمان می‌گذرد و او امام است شخصیتم اجازه نمی‌دهد از او چیزی بخواهم. 🔹 —---------------------- زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 112-111 @rozaneebefarda
یاعلی... در ديار ما كه هر كالا به هر جا در هم است خوب و بد معيوب و سالم زشت و زيبا در هم است گر خريداري كند كالاي خوب از بد جدا با تشر گويد فروشنده كه اقا در هم است يا علی ياران خوبت را مكن از بد جدا رو سياه و رو سفيدش جان مولا در هم است.... @rozaneebefarda
وعظ بی عملان واجب است نشنیدن درنگی در ماجرای تلخ قتل زن دوم نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با فراگیر شدن خبر «شهردار سابق تهران همسر دوم خود را کشت»، تحلیل های زیادی در گوشه و کنار مطرح گشت، اما آنچه بیش از پیش در شب قدر، فضا را با رنگ وبویی عارفانه، مردمِ پر احساسِ آماده انابه در 23 ام ماه رمضان را به خودش در گیر کرد، حرف هایی بود از جنس اینکه «خوشحالی از سقوط یک بنده حرمت دارد»، «برای نقد رقیب انصاف داشته باشیم و قتل را دستمایه تسویه حساب قرار ندهیم»، «کلماتی مثل قاتل، آدرس غلط دادن درباره مبنای نجفی و امثال نجفی است» و تعدادی دیگر از این دست پیام ها که همه و همه یک مطالبه را فریاد می زدند: «در شب قدر، متقیان(!)، این قتل را از تفکر اصلاحات تفکیک خواهند کرد و اجازه نمی دهند در این شب کارنامه عمل سال آینده شان سیاه گردد.» اما مقابل این جو رسانه ای، تحلیل دیگری هم قرار گرفته، تحلیلی که ریشه در تاریخ قتل های زنجیره ای دارد، تاریخی که گواهی میدهد، اصلاحات همان جریانی است که حاضر است مغز متفکرش چون حجاریان را با دست خود ترور کند تا منافعش از دست نرود؛ جریانی که برای از دست ندادن قدرت در سال 88، هر آرمان و انسانیتی را به آتش میکشد. حالا هم که شاه داماد تازه به خانه بخت رفته شان دسته گلی جنون وار به بار آورده، لباس زهد بر تن کرده و التماس دعا(!) دارند که قتل را از اصلاحات تفکیک کنید؟! مگر نه این است که تفکر اصلاحات تنها تفکری است که به تو اجازه میدهد جان هر انسانی را فدای منافع شخصیت کنی؟ چرا اینبار اینگونه به قضیه نگاه نمیکنید که رای به لیست تَکرار، یعنی خوشحالی از سقوط یک بنده؟ و اتفاقا در این شب عزیز باید سجده شکر کرد که بار دیگر دستان به خون آغشته جریان فاسد اصلاحات، از دستکش مخملی بیرون زد و مردمی را متوجه قاتلانشان کرد. قتل برای رسیدن به منافع، نه تنها از تفکر اصلاحات جدایی پذیر نیست بلکه یک جز ذاتی آن است. سجده شکر برخی، از قتل و رسوایی قاتل و مقتول نیست بلکه از هدایت و توبه جماعتی در شبهای قدر است که نگاه امیدشان به دستکش مخملی این قاتلان بالذات بود. قتل همسر دوم نجفی نه تنها تعجب ندارد بلکه در منظومه فکری این جریان، بسیار منطقی است. آنها که در 88 سردم دار فتنه ها و خون های به ناحق ریخته شده امثال صدرزاده ها بودند تعجبی ندارد که برای کوچک ترین منفعت شخصی شان، قتل معشوقه جوانشان را هم رقم زنند و با آرامش و لبخند اعتراف به قتل کنند. آدرس غلط دادن اتفاقا یعنی پا دادن به تفکیک قتل انسانیت و اصلاحات، یعنی اجازه بدهیم که تفکر ذبح انسانیت و پذیرش ذلت همیشه در حجاب خون آلودش زنده بماند و قصاص نگردد. با احترام به تمامی دوستان نگران از عاقبت بخیری حقیر، ولی امشب سجده شکر کردم، از اینکه خداوند همان طور که با مجنون، چهره واقعی یک جریان را خارج از کشور برای معدود ساده دلانی برملا کرد، به واسطه امثال نجفی هایِ قاتل نیز در داخل، همان فرمان را جلو می برد. عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس که وعظ بی عملان ست نشنیدن حمیدرضا شب بویی 🔶حاشیه این جماعت اخلاق را به یک سیاسی صرف تقلیل داده اند؛ آنجا که پای قبیله خودشان در میان است، اخلاقگرا می شوند و آنجا که با خطا یا گناه رقیب سیاسی شان مواجه می شوند، از هر وسیله‌ای بهره می برند. مرور ماجرای طالقان که پای درمیان بود، ماهیت واقعی این اصلاحات چی های بی اخلاق را نشان می دهد. تیترهای تند روزنامه های عصر اصلاحات در مورد این اتفاق را دوباره باید مرور کرد. اخلاق گرایی و انصاف جویی به یک هربه مبدل شده است؛ نکند دمیدن بیش از حد به این ادبیات موجب لوث شدن خون یک زن مقتول گردد که اکنون دیگر دستش از دنیا کوتاه است. بازتاب های متفاوت این یادداشت و سایر مطالب مرتبط را در روزنه پی بگیرید 👇 @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔹مرتضی: سلام یادداشت وعظ بی عملان عالی بود درجه یک خدا به قلمتان برکت بده @rozaneebefarda
توییت معنادار مدیر سایت مباحثات در مورد ماجرای زن دوم 🔶حاشیه خط حمایت از یک جریان سیاسی، گاه در پوشش دعوت به اخلاق، و گاه نادانسته دنبال می شود که اگر آگاهانه باشد خون آن زن مقتول دامنگیر خواهد شد. خوشنودی از زمین خوردن دیگران ناپسند است اما پیشگیری از اجرای عدالت در مورد یک ، بس ناپسندتر و خشونت آمیزتر و ناعادلانه تر. @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🌷kazemi 🌷: سلام با یادداشت وعظ بی عملان مخالفم چون این تفکر را هر چند از دغدغه نویسنده برخاسته است ولی بی تاثیر میدانم و گناهش را بیشتر از ثوابش... کاش بیشتر برای بیداری خودمان از این ماجرا و امثال آن استفاده کنیم و خودمان را از این گناهان دور نبینیم. ضمنا من یک اصولگرا هستم و در حزب سیاسی مقابل نجفی ها و... اما از این ماجرا فقط و فقط درس عبرت میگیرم و با زمزمه *استغفرالله ربی و اتوب الیه* به خودم می آیم @rozaneebefarda
بازتاب/۳ 🔸فاطمه برادران: حفظ نظام اوجب واجباته پس حکما تلاش برای براندازی اکبر کبائر پس تلاش های فرد مذکور برای براندازی در سال هشتاد و هشت به تنهایی گناهانی بزرگتر از قتل هستند پس قتل امروز او صرفا گناه کوچکی از اوست به لبخندش در اداره آگاهی دقیقتر توجه کنید. بنابراین با آرزوی مغفرت برای اون بیچاره که در دام کثیف سیاستمداران لیبرال خائن گرفتار شد نه از ارتکاب به قتل نجفی خوشحالم و نه ناراحت و نه متعجب و نه ذره ای گمان می برم که فرد مذکور به خاطر این قتل عاقبت به شر شده و نه اینکه سقوط کرده یعنی واقعا اگه قتل مرتکب نمیشد و به مرگ طبیعی از دنیا می‌رفت عاقبت به خیر میمرد ؟!؟ سقوط این جماعت هر لحظه زندگیشونه قتل بسی به مغرفت الهی نزدیک تره یا فتنه گری و تلاش علیه نظام که دین هزاران شهید و میلیونها هموطن رو در پی داره. پ.ن: گمان هم نمی‌برم اعدامی در کار باشه یک رضایت ساده، یک دیه هنگفت و بعدش هم قلیون دربند ... @rozaneebefarda
بازتاب/۴ 🔹الرحمن: سلام علیکم تحلیل ماجرای این قتل هولناک،بسیار و موجب خاطر بود. خدا خیرتان دهد. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @rozaneebefarda
بازتاب/۵ 🔹شفق: 🔴 اصولا" ماهیت جریان اصلاحطلبی، افساد طلبی است! و از درون این فساد و منجلاب تئوریزه شده، قاتلین خونسرد و حق به جانبی همچون نجفی ها سر در می آورند! @rozaneebefarda
بازتاب/۶ 🔹ظاهری: سلام نسبت به مطلبی که در کانالتون با عنوان وعظ بی عملان گذاشتید فقط یاد این آیه افتادم الفتنة اشد من القتل کار این جماعت در طول انقلاب فتنه انگیزی بود که جرمش بارها و بارها بیشتر از شلیک چند گلوله به یک فرد است راستی در این چهل سال چند گلوله به قلب امام زمان، نائبش و انقلابیون زدند؟ @rozaneebefarda
یعنی برای تطهیر جریان سیاسی خود، از اتهام بی عفتی به مقتول هم ابایی نداشته باشی. صدرا محقق:خبرنگار روزنامه شرق @motaleatehawzavi
بازتاب/۱ 🔸فطرس 313: سلام یعنی مملکت قانون نداره و هر کی خودش در مورد هر کی هر احتمالی داد سریع حکم اجرا کنه؟ پس قوه قضائیه کشک و قانون کشک این منطق اصلاح طلبیه؟ با همین منطق قانون رو سال 88 به هیچ گرفتن دیگه @rozaneebefarda
بازتاب/۷ 🔹محبت: سلام درباره تحلیل وعظ بی عملان اینکه جریان اصلاح طلبی جریانی فاسد و فتنه گر و فتنه انگیز است و " الفتنه اکبر من القتل" و قتل ، گناه کوچک این جریان قابیلی است شکی نیست و نیز اینکه جریان اصلاح طلبی یاد گرفته که در اینگونه موارد اخلاق گرا باشد تا خود را تطهیر کند هم شکی نیست ولی عقلاً و اخلاقاً بهتر است تا روشن شدن موضوع از قضاوت و نسبت دادن آن به جریان سیاسی خودداری کنیم اگر این قتل تنها در اثر یک عصبانیت شخصی و مشکل خانوادگی بوده که اولا ممکن است این گناه خدای ناکرده دامنگیر همه ما شود و ما هرگز حاضر نیستیم خطای ما به حساب همفکران ما نوشته شود ثانیاً بهره برداری سیاسی از آن حقیقتاً خلاف اخلاق اسلامی خواهد بود و ثالثاً چون بی اخلاقی ، تبعات سوء از قبیل جری تر کردن حریف و باز تر کردن دست او در عوامفریبی را دارد و شان ما هم مبرا از این است پس بهتر است اندکی صبر . . . و اگر هم ریشه در سیاست داشت و ابعاد بزرگتر از مسائل خانوادگی را شامل میشد رسوا کردن این جریان کمترین مجازات آنان خواهد بود بلکه باید ابزار ریشه کنی آنها از مجموعه سیاست ورزی کشور شود در یک کلام: عقده گشایی در شان ما نیست هر چند حریف درنهایت رذالت باشد ولا یجرمنکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا ولی هشیار هم هستیم چنان چه واقعا سیاسی باشد تا خواباندن راس فتنه مطالبه گری خواهیم کرد و از پای نخواهیم نشست و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه موید باشید @rozaneebefarda
بازتاب/۸ 🔹م. ر: 🔹از حوادث این ایام باید درس گرفت. 🔹چه می‌شود در ایام و لیالی قدر، تقدیر یکی می‌شود و دیگری در سحرگاه شب قدر بعد از مراسم شب‌زنده‌داری، می‌شود ؟ 🔹فردی که بالاترین مسوولیتها را در نظام جمهوری اسلامی داشت و از فرصت خدمت به جامعه و آباد کردن آخرت و عاقبت خود می‌توانست بهره ببرد، چه کرده که در ایام قدر، چنین سرنوشتی برایش رقم می‌خورد و قاتل می‌شود؟ برخی اصلاح‌طلبان در سال 88 و ظلم آنان به نظام اسلامی و تهمت به نظام و ریخته شدن خون افراد بی‌گناه و خوشحالی دشمنان انقلاب را فراموش نکرده‌ایم، آقای جزء طراحان، حامیان و همراهان این توطئه بود. ظلم به نظام اسلامی و ولایت فقیه، بزرگترین ظلم‌هاست و علاوه بر آخرت، در همین دنیا فرد را رسوا می‌کند. این قضیه باید درس عبرتی باشد برای فتنه‌گران که اگر توبه نکنند، علاوه بر خسران ابدی، در همین دنیا نیز نتیجه توطئه علیه نظام اسلامی را خواهند دید. 🔹قرآن کریم در آیات زیادی می‌فرماید عمل انسان سرنوشت او را در دنیا و آخرت می‌سازد از جمله این آیات: البقره/286: لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ: ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻰ‌ﺍﺵ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ. ﻫﺮ ﻛﺲ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪﺍﻯ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ، ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻰ ﺷﺪﻩ، ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺍﻭﺳﺖ. إبراهيم/51: لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ: ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ [ﺑﻪ ﺳﺒﺐ] ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﻫﺪ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻰ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺳﺖ. المدثر/38: كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ: ﻫﺮ ﻛﺴﻰ ﺩﺭ ﮔﺮﻭ ﺩﺳﺖﺁﻭﺭﺩﻩﻫﺎﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ. 98/3/8 @rozaneebefarda
اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸محمدعلی نجفی همسر دومش را به قتل می‌رساند و جنجالی رسانه ای به پا میشود. با فاصله کمی از این اتفاق، خبر قتل رسانه ای میشود و میزان پرداختن به دو خبر در رسانه ها قابل مقایسه نیست. در یکی قاتل شناخته شده است و در دیگری مقتول موجه. از قضا قاتل معروف سهم بیشتری از توجه را به خود اختصاص می‌دهد. 🔸اینکه بنگاه های رسانه ای در بسامددهی به اخبار، قابلیت جنجال سازی را بیش از صداقت انسانی در نظر میگیرند و به اخباری که زمینه حاشیه پردازی بیشتر دارند، وزن بیشتری میدهند، هر چند نامبارک است اما یکی از ابتلائات زمانه ی ماست. از تاجران اخبار و خناسان سیاست توقعی بیش از این نیست. البته چنین رویکردهایی برازنده ی جامعه ی شیعی نیست و باید اصلاح شود و متهم ردیف اول در کژی های اخلاقیِ سازمان یافته حوزه علمیه است که باید با فقه اجتماعیِ ساختارساز، ساختارها، رویکردها و رویه ها را اصلاح کند و به جریان یافتن دین و اخلاق دینی در جامعه جهت دهد، حوزه ای که دهها سال از تحولات عقب است. 🔹روی دیگر این اتفاق، ضعف هویت صنفی برای طلاب و نهادی در جایگاه حفاظت از این هویت است. طلاب یکی پس از دیگری قربانی نارسایی ساختار حوزه و ناکارآمدی دولتِ مستظهر به حمایت بزرگان حوزه می‌شوند و آنچه در پی این اتفاقات رخ نمیدهد، بیداری اهل حوزه است. در واقع طلاب مقتول، قربانی هویت لکه دار شده روحانیت توسط اقلیتی فرصت طلب اند. مدتها از قتل مظلومانه ی طلبه ی همدانی میگذرد و هنوز جریان مطالبه گری بایسته ای در حوزه شکل نگرفته است. مطالبه از کسانی که در حاشیه امنیت نظام اسلامی عمامه ی عافیت بر سر نهاده و مانور تجملشان علاوه بر سوزاندن دل عموم طلاب مستضعف -که صورت سرخشان مستور مناعت طبع و حس استغنایشان شده است-، دل مردم دل بسته به اولیاء دین را نیز آتش میزند. کسانی که در کسوت اهل علم، به جهت روحیه ی اشرافی به خلاف ظاهر بعضاً انقلابی، دل در گرو دشمنان ولایت فقیه دارند. کسانی که 🔹از شیعه ی انگلیسی تا اصلاح طلب و اعتدالچی آمریکایی تا... در دایره ی حمایتشان می‌گنجند. این دو قتل عرصه ی قضاوت در باب این دین فروشان است که از یک سو حس ترحم نسبت قاتل حجله نشین دارند و از سوی دیگر ریخته شدن خون طلاب انقلابی احساسی در ایشان برنمی انگیزد. وقت آن است که بیندیشیم آیا زمانه ی «إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ» در حال تکرار است؟ آیا وقت آن نرسیده که این خونها به ناحق ریخته شده گریبان مفسدان ملبس به لباس دین را بگیرد و هویت طلبگی را در اذهان عمومی بازسازی کند؟ آیا حوزه انقلابی میتواند انقلابی در حوزه به پا کند و انقلاب ستیزان نان به نرخ روز خور را رسوا کند؟ 🔸وجه مشترک «استاد» و «خرسند» به خطر انداختن وجهه ی لیبرالیسم است. آرامش نجفی پس از ارتکاب قتل پایمال شدن خون استاد را محتمل میکند، نمیدانم آیا میتوان از آرامش اشراف حوزوی پایمال شدن خون خرسند را هم نتیجه گرفت؟ 🔶حاشیه روزنه ادبیات خاص و مضمون متن مربوط به نویسنده محترم است و بازنشر به معنای تایید همه ابعاد آن نیست. @rozaneebefarda
⭕️ آیا بهتر نیست کسانی که از بیرون حوزه، برای آینده مرجعیت شیعه نسخه می پیچند، پیش تر درباره نسبت خود با بیت آیت الله منتظری توضیح دهند؟ 🔸 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 کلیپ صوتی: «از اصلاح نفس، نمی‌شود دست برداشت!» ارتباط جانبدارانه با ریشه در عدم اصلاح نفس دارد... @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸ممکن نیست بدون کاری [از] پیش برد، [یا] برای جامعه‌ کاری بکنیم، همان رفیق نیمه‌راه خواهیم بود، خداحافظی می‌کنیم با هم، در وقت وقتش. 🔸 بالأخره، حالا چه کار باید بکنیم؟ همان کاری که گفتیم؛ از اصلاح نمی‌شود دست برداشت. 🔸خیلی خوب، حالا اصلاحِ فعلی ما در چیست؟ همان در برگشت از کارهایی را که ما می‌دانیم [ غلط است]، در داخل یا در خارج انجام می‌دهیم؛ با خارجی‌ها ارتباط پیدا می‌کنیم، ارتباطی که بر لَهِ (به نفع) آنها است، نه ارتباطی که بر لَهِ ما باشد. 🔸 والاّ با این «قرآن» واضح، با این اشباه «» [یعنی] «» و «»، با این‌ها دیوار اگر مأذون بود (اجازه داشت)، تصدیق می‌کرد حرف ما را، با ما می‌شد. [حالا] چطور شده ما اینجا مانده‌ایم، دست گدایی به یک [عده] وحوش، حیوانات، درنده‌ها، دراز می‌کنیم؟! میل داریم به ما قرض بدهند. 🔸 فلهذا [این کارها] کارهایی است که خودمان کردیم. نیست غیر از اینکه نکنیم، فی ما بعد نکنیم. بشناسیم! خودمان را بشناسیم، خودمان نگذاریم [عده‌ای] از داخله ما در بیایند و علیه ما کارهایی بکنند. @rozaneebefarda
💥محمدعلی آهنگران، طلبه اصلاح‌طلب و حامی دوآتشه دولت ، خبرنگاران اطراف که براساس وظیفه ذاتی شان دور سوژه جانی حلقه زده اند را به تشبیه کرد! این جماعت که عمری کباده اخلاق و ادب می کشیدند، در حوادث واقعه ماهیت واقعی شان را نشان داده اند. @rozaneebefarda
مسأله مرجعیت گریزی و مروری بر یک مدعای ناصحیح @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از فضلای جوان که مدتی است تدریس دوره خارج شروع کرده اند، پیشتر در کانال شخصی ای مدعی شده بود استقبال از پذیرش مرجعیت، خرق عادت و مخالفت با سیره فحول فقه شیعه نیست!! اکنون او در مصاحبه با یکی از سایت های اقماری ، در قالب مصاحبه، از پدیده تکثرگرایی بی ضابطه در امر مرجعیت شیعه دفاع کرده است. مطالب آن مصاحبه چندان استدلالی نیست که پاسخ بدان ضروری باشد اما نسبت دادن مرجعیت پذیری ابتدایی (تمهید مقدمات توسط شخص مرجع جوان) به رجال دینی و اعاظم شیعه، حقیقتا نادرست و در جای خود بسیار قابل نقد و نقض تاریخی است. متن مصاحبه را در لینک ذیل بخوانید؛ 👇 http://yon.ir/b1int @rozaneebefarda
@rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آرمان قدس شریف و مبارزه با ، در دوران معاصر مساله‌ای اجتماعی در میان فحول علمای شیعه در حوزه قم بوده است. از _بروجردی در پیش از آغاز نهضت امام گرفته تا بزرگانی مثل در دهه چهل و پنجاه، همگان در نفی صهیونیسم و مبارزه با تردیدی نداشته اند. اکنون با جماعتی از معمم های بی تفاوت نسبت به آرمان فلسطین مواجهیم که در تلاشی مذبوحانه، به دنبال تدارک پیشینه حوزوی برای رویه غرب اندیشانه خویش اند اما تاریخ بی رحم است و نتیجه‌ای جز رسوایی و انزوا نصیب نخواهد شد. @rozaneebefarda
قدس، مقاومت، سازش 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تردیدی نیست که مقاومت، سازشکاری است. غرب وحشی همیشه خط سازش را در سطح افراد با سوابق مبارزاتی و سیاسی درجه اول، تغذیه می کند. اگر عرفات و ابومازن نبودند، چقدر محور مقاومت در سطح فلسطین پیش رفته بود؟! در ایران انقلابی هم وضع همینگونه است؛ انقلابی نماهایی را سراغ داریم که با تمسک به ظواهر و شعائر مبارزاتی، در خفا علیه خط مقاومت فعالیت دارند یا در بهترین حالت، فرصت مسئولیت را در خدمت این خط قرار نداده اند. طبیعی است که این جماعت برای حفظ وجهه و اثرمندی شان در جبهه مقاومت، همیشه تلاش می کنند در ویترین مناسبت های سیاسی حضور داشته باشند، برای دوربین ها دست تکان دهند و با نمادها عکس یادگاری بگیرند. نسل اول چنین جماعتی، اعضای گروهک و خصوصا امثال بودند که در محافل انقلابی با عرفات و سایر چهره‌های به ظاهر مبارز عکس یادگاری می گرفتند و در خلوت، با و امثال دل و قلوه رد و بدل می کردند؟! حالا دیگر نسل اول سازشکاران منقرض شده اند و نوبت به دیگرانی رسیده که به مراتب پیچیده تر عمل می کنند. حزب‌اللهی‌ها البته، ذائقه خوبی دارند و این جماعت را در هر پست و لباسی که باشند خوب می شناسند. فقط نباید از یاد برد که اگرچه ممکن است گاهی بشود اما سنت های الهی پای برجاست و سازشکاران راهی جز رسوایی و سرشتی جز ندارند! @rozaneebefarda
📛 خیمه شب بازی ابوالحسن نواب و حیات خلوتی بنام دانشگاه ادیان و مذاهب! ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (514) 🔻چند روز پیش، اعلام گردید ملک دانشگاه ادیان و مذاهب به دلیل بدهی به بانک ملی، توقیف و به مزایده گذاشته شده. دو-سه روز بعد نیزبا صدور بیانیه ای کذایی (که با نام عده ای از اساتید و دانشجویان بدون ذکر نام بود) در حمایت از دانشگاه و سپس اطلاعیه دانشگاه مبنی بر به توافق رسیدن با بانک ملی، کل غائله خاتمه یافت. داستانی در عرض چند روز مطرح و سپس بساط آن جمع گردید. 🔻ظاهرا بدهی ابوالحسن نواب به بانک ملی حدود یک میلیارد تومان پول با جریمه دیرکرد آن است! حامیان دانشگاه ادیان در محکوم کردن اقدام بانک ملی، به حربه حرمت اخذ دیرکرد تمسک جسته اند! 🔻با غض نظر از مشکوک بودن اصل این داستان، چند سؤال باقی می ماند: ❓دانشگاه ادیان که در اخذ شهریه های کذایی از دانشجویان شهره آفاق است، با شهریه های طلاب و دانشجویان چه می کند که امکان تامین هزینه ها و بدهای خود را ندارد؟ ❓اگر دانشگاه ادیان از لحاظ مالی توانایی لازم جهت پرداخت بدهی های خود را ندارد، چگونه رئیس آن در وجه این و آن (فتنه گران و...) چک های کذایی می کشد! ⛔️دانشگاه ادیان مذاهب، در کنار دانشگاه مفید و چند مرکز دیگر، مأمن و حیات خلوتی برای فتنه گران میدانی فتنه 88 بوده و می باشد، اکنن چرا باید با مظلوم نمایی و فقرفروشی، از پرداخت بدهی خود به بانک ملی طفره رفته و به گاه اعمال قانون برای وصول بدهی، هیاهو و هوچیگیری به راه اندازد؟! 🚫چطور می شود فلان موسسه انقلابی به دلیل بدهی، به سرعت از طریق مسدود کردن حسابهای مالی اعضای هیئت مدیره و هیئت علمی وصول می شود، اما در مورد نهادهایی که صبغه برادری و همدلی با اعتدالیون و اصلاحات چی ها را دارند، به گاه وصول مطالبات این بازی ها و خیمه شب بازی ها راه می افتد؟! 🔴 آقایان! خودتان آن چیزی هستید که دیگران را فرض کرده اید! 💠 با همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
📛 تحریف امام در روز روشن! ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (515) 💠 مساله تحریف امام بسیار مهم هست چون می دانید که در «عصر امام خمینی» ، امید مستضعفان جهان و منتظران ظهور به الگوی امام خمینی است. به راستی، «انقلاب اسلامی بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» 💠 امام خمینی(ره) نه فقط در ایران بلکه در سراسر عالم به عنوان رهبری بزرگ شناخته می شود. امروزه زندگانی و افکار متعالی امام، الهام بخش حرکت های اصلاحی و انقلابی در جهت استیفای حقوق مظلومین و مستضعفین در سراسر دنیاست. 💯 🚥 چنین جایگاهی اقتضای آن دارد که این اسوه هدایتگری، به گونه ای معرفی شود که مخاطبان مشتاق بتوانند با حقیقت همیشه جاوید خمینی کبیر، اُنس بگیرند.❤️ ⛔️ مع الاسف، در سالهای اخیر جریانات مختلفی دست به تحریف شخصیت و اندیشه امام زده اند. ضروری است تا فارغ از اغراض متعدد جریانات تحریف کننده امام، تبیین و افشای خط تحریف، با قدرت انجام شود تا با ظلم های تاریخی نسبت به امام عزیز، مقابله شود👌👌 🎙 مقام معظم رهبری بیانات مفصل و هشدار آمیزی نسبت به تحریف امام داشته اند که در ادامه، سه جمله از ایشان نقل میگردد👇👇 1️⃣ تحریف شخصیّت و راه امام، منحرف کردن صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد 2️⃣ آیا شخصیّت‌ها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل می‌آوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور تلقّی کنند؛ این غلط است. 3️⃣در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که به‌نظرشان پسندیده بود، به امام نسبت میدادند؛ درحالی‌که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است.» (هر سه نکته، در 14خرداد 1394 بیان شده اند) در کنار نشست فوق، دهها مصاحبه، یادداشت، نقد منابع، نشست علمی، سخنرانی و سایر فعالیت های رسانه ای در دست اقدام است که ان شاءالله با کمک و حمایت ولایتمداران و پیروان خمینی کبیر(ره)، مثمر ثمر خواهد بود. 💠 گوشه‌ای از بازتاب خبر برگزاری همایش در رسانه‌ها بازتاب خبر نشست در باشگاه خبرنگاران جوان👇 https://b2n.ir/58822 بازتاب خبر نشست در خبرگزاری حوزه👇 http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/493620/3 💠 با همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab