eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
متن کامل نامه به امام پیرامون دکتر [صفحه ۴ از ۴] بنده فكر مى‏كنم اگر صلاح مى‏دانيد به برخى از ارادتمندان خودتان در اروپا و امريكا كه ضمناً ناشر آثار و افكار او هستند يادآورى فرماييد كه قبل از انجام اصلاحات وسيله آقاى حكيمى يا گروهى كه خودتان تعيين مى‏فرماييد از نشر آثارش جلوگيرى شود و اگر هم صلاح نمى‏دانيد كه در كار او مستقيماً دخالتى فرماييد راه ديگرى بايد انديشيد. بسيار خوب است و براى شناختن ماهيت اين شخص لازم است كه حضرتعالى مجموعه مقالات او را در كيهان كه يك سال و نيم پيش چاپ شد شخصاً مطالعه فرماييد. اين مقالات دو قسمت است: يك قسمت بر ضد ماركسيسم است كه مقالات خوبى بود و ايرادهاى كمى از نظر معارف اسلامى داشت، ولى قسمت دوم مقالاتى بود درباره مليت ايرانى (ومستقلاً ماشين شده) و در حقيقت فلسفه‏اى بود براى مليت ايرانى و قطعاً تاكنون احدى از مليت ايرانى به اين خوبى و مستند به يك فلسفه امروزپسند دفاع نكرده است. شايسته است نام آن‏را فلسفه رستاخيز بگذاريم. خلاصه اين مقالات كه يك كتاب مى‏شود اين بود كه ملاك مليت خون و نژاد كه امروز محكوم است نيست. ملاك مليت، فرهنگ است و فرهنگ به حكم اينكه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملت‏هاى مختلف، مختلف است، فرهنگ هر قوم، روح آن قوم و شخصيت اجتماعى آنها را مى‏سازد، خود و «من» واقعى هر قوم، فرهنگ آن قوم است، هر قوم كه فرهنگ مستمر نداشته، نابود شده است. ما ايرانيان فرهنگ 2500 ساله داريم كه ملاك شخصيت وجودى ما و من واقعى ما و خويشتن اصلى ماست. در طول تاريخ حوادثى پيش‏آمد كه خواست ما را از خود واقعى ما بيگانه كند ولى ما هر نوبت، به خود آمديم و به خود واقعى خود باز گشتيم. آن سه جريان عبارت بود از حمله اسكندر، حمله عرب، حمله مغول. در اين ميان بيش از همه درباره حمله عرب بحث كرده و نهضت شعوبى‏گرى را تقديس كرده است. آنگاه گفته: اسلام براى ما ايدئولوژى است نه فرهنگ، و اسلام نيامده كه فرهنگ ما را عوض كند و فرهنگ واحدى به وجود آورد، بلكه تعدد فرهنگ‏ها را به رسميت مى‏شناسد همان‏طور كه تعدد نژادى را يك واقعيت مى‏داند. آيه كريمه إنا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوباً و قبائل ناظر به اين است كه اختلافات نژادى و اختلافات فرهنگى كه اولى ساخته طبيعت است و دومى ساخته تاريخ بايد به جاى خود محفوظ باشد. ادعا كرده كه ايدئولوژى ما روى فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روى ايدئولوژى ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامى شده است و اسلام ما اسلام ايرانى شده است. با اين بيان عملاً و ضمناً نه صريحاً فرهنگى واحد به نام فرهنگ اسلامى را انكار كرده است. و صريحاً شخصيت‏هايى نظير بوعلى و ابوريحان و خواجه نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايرانى دانسته است، يعنى فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايرانى است. اين مقالات بسيار خواندنى است. در انتساب آنها به او شكى نيست. به بعضى‏ها مثل آقاى خامنه‏اى و آقاى بهشتى گفته مال من است، ولى مدعى شده كه من اينها را چندين سال پيش نوشته‏ام و اينها آنها را پيدا كرده و چاپ كرده‏اند. در صورتى كه دلايل به قدر كافى هست كه مقالات جديد است. به هر حال مطالعه حضرتعالى بسيار مفيد است. اين روزها سؤال و جوابى از حضرتعالى مورخ شعبان 97 منتشر شد كه اثر بسيار مطلوبى از نظر انحرافات منتحلين داشت و عجب اين است كه شايع كرده‏اند اين سؤال و جواب وسيله فلانى تهيه شده است. به آنها گفتم شما با اين اتهام به آقا اهانت مى‏كنيد، گويى ايشان از خود رأى ندارند (وتابع رأى مثل منى هستند). خبر عجيب ديگر اين است كه اخيراً آزادى غير مترقبى به دستجات مختلف مخصوصاً دستجات سياسى داده شده است، البته نسبت به روحانيين به مقياس بسيار كمترى داده شده، ممنوعيت‏هاى آنها غالباً به حال خود باقى است، اين تبعيض نيز سؤال‏انگيز است. خدمت آقازادگان عظام ـ‏دامت بركاتهم‏ عرض سلام اين بنده را ابلاغ فرماييد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و نلتمس منكم الدعاء @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۱ 🔹موسوی: سلام علیکم از کانال های انقلابی و حوزوی دعوت می گردد در زمینه دولت سازی اسلامی فعالیت نمایند. اکنون آغاز راه است ... این راه از ابتدا سخت است چرا که در مرحله دولت سازی اسلامی هستیم. تصور نشود کار تمام شده است ... ! بلکه از امروز برای ساختن یک دولت اسلامی باید وظایف تمامی نهادها و بدنه مردمی مشخص شود،بالاخص وظایف حوزه علمیه نسبت به دولت اسلامی.. تشکل های حوزوی و دانشگاهی بسم الله ... دشمن عصبانی است! یکی از نقاط قوت این دوره کار رسانه ای جبهه انقلاب بود . دشمن عصبانی است! برای حمایت از دولت انقلابی آستین ها را بالا نگه دارید و کار رسانه ای خود را در جهت کمک و حمایت دولت انقلابی ادامه دهید ... وظیفه امروز نهاد روحانیت روزگاری به دنبال جمع آوری حدیث، روزگاری دیگر تقویت اصول،مشروطه، پیروزی انقلاب و اما امروز وظیفه خود را در تشکیل دولت اسلامی می بیند... @rozaneebefarda
اعتدالی‌ها بند به صندلی قدرتند! در روز شکست سنگین برجامیان و اعتدالگرایان از جریان مردمی/ انقلابی، که طبعا باید نقد کارنامه سیاه دولت روحانی در صدر اخبار باشد، خبر دیدار روحانی با ریاست‌جمهور منتخب، به مثابه یک عمل می‌کند تا ورق را در فضای خبری/ رسانه‌ای به نفع اعتدالی‌ها برگرداند! کارشکنی‌های ننگین آنان در فرایند رأی‌گیری که آخرین تیر به قلب جمهوریت نظام بود، هرگز فراموش نمی‌شود. چنانکه که کارنامه خسارت‌بار این جماعت نیز همواره پیش چشم مردم و نخبگان سیاسی باقی خواهد ماند. طبعا تمام کسانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند محترم‌اند، به هر کسی که رأی داده باشند اما حساب دولتمردان غربگرا جداست! آنها باید در محکمه مردم پاسخگو باشند. راه فراری برای آنان نیست! صدالبته محاکمه مردمی، جایگزین محکمه قضایی نیست و با اتمام دوران مسئولیت این جماعت، فرصت برای محاکمه قضایی برخی از کارگزاران اعتدالی که در مظان برخی کارشکنی‌ها بوده‌اند کاملا مهیاست. اعتدالی‌ها کارشان را بلدند، آنها خوب می‌دانند که فاقد پایگاه اجتماعی هستند و بند شدن به ارکان قدرت تنها راه بقا و نجات آنان از مظان پاسخگویی است؛ پس هنگام شکست، به روی می آورند! و الحق هم این روش را خیلی خوب بلد هستند. ورای این ظاهرسازی‌ها اما باید مراقب کارشکنی‌ها و نفوذشان به مناصب قدرت بود. @rozaneebefarda
پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت حماسه ۲۸ خرداد ملت ایران فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❇️در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند. 🔸متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ملت بزرگ و سربلند ایران! در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانه‌ی عواملی که هریک به‌گونه‌ئی میتوانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود. 🔸پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانیهائی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد. 🔹اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بی‌پایان میگزارم. به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری میکنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید. 🔹لازم میدانم از و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانه‌ی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که به‌نحوی به این آزمون بزرگ کمک کرده‌اند، تشکر کنم. 🔸به حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض می‌کنم و درود می‌فرستم، علو درجات که سلسله‌جنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که برترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسألت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
بیانیه آیت‌الله سیفی مازندرانی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ و یک توصیه به رئیس‌جمهور منتخب @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسمه تعالی سلام و صلوات خدا بر ملت مؤمن و با بصیرت قهرمان ایران که در این برهه‏ی حساس برای نصرت دین خدا و پاسداری از خون خروشان شهدای این انقلاب الهی به یاری ولی امر مسلمین شتافته و در 28 خرداد سال 1400 شمسی قطره قطره آراء سرنوشت ساز خود را به صندوقهای رأی ریخته و سیل عظیم به راه انداخته و بنیان استعمار و استکبار جهانی را بر کنده و شجره‏ی طیبیه‏ی انقلاب اسلامی ایران را آبیاری کرده و بار دیگر در صفحه‏ی زرّین انقلاب خوش درخشیدند. و درود خدا و شهدای انقلاب بر آن نامزدی که با تحمّل هزینه و صرف وقت گرانمایه‏ی خویش، به اذن خدای عزّ و جلّ – که: علّمه البیان - در تبیین مصالح این نظام مقدس و دفاع از حق و عدل تیغ بیان از نیام بر کشیدند، و بالاتر از همه در لحظه‏ی حساس سرنوشت ساز منیّت خویش را کنار زده، و خود را ندیده و فقط خدا را دیدند، و از منافع شخصی خود گذشتند و به نفع نامزد اصلح کنار رفتند. و به حق نام خود را در زمره‏ی رجال الهی ثبت نموده و در میدان مبارزه برای خدا گوی سبقت را از دیگران ربودند و به عهد خود با آفریدگار هستی وفا نموده انده، که فرمود:«من المؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوا الله علیه...» اینجانب ضمن تبریک به عالم بصیر و مؤمن متعهد انقلابی، جناب حجة الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، خاطر شریف ایشان را به یک نکته‏ی مهم و اساسی جلب می کنم که: ابراهیم وار بُت زر و زور و تزویر، و بنیاد روشنفکری لیبرال مآب غرب گرا را درهم بشکنید، و به داد این ملّت رنجدیده‏ی با وفا برسید. جناب آقای رئیسی پیشنهاد می کنم: برای تحقق بخشیدن به دولت مردمی در اولین فرصت ممکن اقدام به تشکیل «ستاد مردمی پیگیری مطالبات وعده‏های داده شده» نمائید. به این گونه که در این ستاد از هر استان یک نماینده‏ی مردمی عضو باشد. و اعضای این ستاد فقط نماینده گان مردمی استانهای سراسر کشور باشند، و کارشان فقط پی گیری مطالبات وعده‏ های داده شده باشد، و شخص جنابعالی هر ماه یک بار در تریبون عمومی از همه ملت ایران مجدّانه بخواهید مطالبات وعده‏های داده شده را از طریق این ستاد پی گیری کنند. اسأل الله سبحانه لکم العافیة و التوفیق و النصر لإقامة دینه و تبلیغ رسالاته و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته تاریخ: 8 ذی القعده، 1442ھ.ق برابر با: شنبه 29 خرداد 1400 ھ.ش حوزه علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۲ 🔹میثم: انتخابات بسیار خوبی بود. جنگ احزابی بزرگی از سوی جریان غرب و غربگرایان لندنی تا سعودی و داخلی به پا شده بود. حرامیان عالم، تمام مکر و حیله و سحر خودشان را به کار گرفتند تا همچون سال‌های 76 و 80 و 92 و 96 ذهن مردم را به سمت حفظ وضع موجود و حفظ تیم غربگرای فعلی ببرند، ولی مردم هوشیار بودند و کارستان کردند. الحمدلله مردم اعتنا نکردند و حاضر نشدند که به جریان غربگرا اعتنایی کند و نه بزرگی به غرب گفتند. هم در زمینه تحریم انتخابات و هم در مورد انتخاب اصلح. @rozaneebefarda
اعلان نتایج نهایی شمارش آرا توسط ستاد انتخابات مشارکت: ۲۸.۹۳۳.۰۰۴ رای (۴۸.۸ درصد) رئیسی: ۱۷.۹۲۶.۳۴۶ رای رضایی: ۳.۴۱۲.۷۱۲ رای همتی: ۲.۴۲۷.۲۰۱ رای قاضی‌زاده: ۹۹۲.۷۱۸ رای @rozaneebefarda
پیشنهاد تحقیق و تفحص از وزارت کشور در مورد برگزاری انتخابات۱۴۰۰ نظر به ضعف مشهود در مدیریت تعرفه و اختلال در سیستم رأی‌گیری در ساعات اولیه(که به ترتیب در سخنرانی ۲۶ خرداد و پیام ۲۹ خرداد رهبری مورد تصریح قرار گرفته است) و همچنین به دلیل برخی ابهامات در فرایند اعلان نتایج نهایی، جهت تنویر افکار پیرامون عملکرد ، پیشنهاد مشخص آنکه محترم بحث تحقیق و تفحص از این مجموعه را در دستور کار فوری خود قرار دهد تا با روشن شدن عملکرد مجموعه اجرایی انتخابات۱۴۰۰، خدای ناکرده بهانه‌ای برای تردیدافکنی مستمر، به دست دشمنان نیفتد. ▫️یادداشت مرتبط: https://eitaa.com/rozaneebefarda/9183 @rozaneebefarda
یک نکته مهم انتخاباتی جریان غربگرا از ۸۸ به این سو همواره با اشکال مختلف به دنبال از و و بوده است. ایجاد یأس در مردم برای کاهش مشارکت از مهندسی ثبت‌نام(ورود عناصر بدسابقه با اطلاع از ردصلاحیت قطعی و سپس پیراهن عثمان کردن آن و نامید کردن مردم) گرفته تا مهندسی تخریب ارکان قانونی نظام و نهایتا ایجاد شائبه در نتایج، نمودی از همان کینه قدیمی است! آنان در سال ۹۶ بخاطر دستمالی قیصریه را به آتش کشیدند، جای شهید و جلاد را عوض کردند و حرف دشمنان خونخوار را در تریبون‌های تبلیغاتی رسمی تکرار نمودند! بعد هم در فرایند انتخابات، کارشکنی‌های فراوان را شاهد بودیم تا زمزمه شائبه در نتایج، از دل جریان انقلابی بلند شود! اکنون که تشت رسوایی از باب افتاده و با پیش‌بینی دقیق رهبری معظم انقلاب اسلامی، عملا امکان کارشکنی گسترده گرفته شده، بازهم انتقادها و ابهاماتی وجود دارد اما باید توجه داشت که: زمزمه شائبه و شبهه در نتایج و فرایند انتخابات، به هیچ وجه نباید از درون جریان انقلابی بلند شود. این دقیقا طراحی خصمانه غربگرایان است برای تطهیر فتنه تغلب در سال ۸۸ و متهم کردن نظام اسلامی. پیگیری قانونی و مطالبه شفافیت اما، حرف حساب و کاملا منطقی است. از این رو بعد از شورای محترم نگهبان(که نظرش فصل الخطاب است)، شاید مهم‌ترین قدم و اقدام را باید از مجلس انتظار داشت. @rozaneebefarda
پیام انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب ملت شریف ایران @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [بسم الله الرحمن الرحیم] اللهم صل علی علی بن موسی الرضا بعدد ما احاط به علمک." حمد وثنای الهی که قلوب ملت را برای مشارکتی پرشور و تاریخی هدایت کرد و رضایت امام، شهیدان و همه عاشقان و دلباختگان انقلاب اسلامی را پدید آورد. دیروز بار دیگر، دنیا شاهد حماسه ای عظیم از ملت به پا خاسته ای بود که با ایمان و معرفت و همدلی، صفحه ای نو از تاریخ معاصر را به روی خود گشود. اینجانب مراتب شکر و خاکساری خود را به درگاه با عظمت الهی ابراز می دارم و به ارواح پاک و مطهر شهدای پر فضیلت انقلاب اسلامی، خصوصا حاج قاسم عزیز که یاد و نامش در این روزها، فضای کشور عزیزمان را عطرافشان کرده بود، درود و سلام می فرستم. مردم عزیز ایران، انتخابات دیروز مظهر خداباوری، مردم باوری و خودباوری ملی و جشن بزرگ سیاسی شما در گام دوم و آغاز قرن نو بود که در ایام میلاد امام رئوف علیه السلام متجلی شد. امروز روز مهربانی و بردباری و روز اتحاد، رفاقت و همدلی است. منتخب این انتخابات بر اساس قاعده مردم سالاری دینی، منتخب همه ملت و خادم همه جمهور است. چه آنانی که بنده را برگزیدند و چه عزیزانی که به نامزدهای محترم دیگر رای دادند و چه آنانی که به هردلیلی در پای صندوق های رای حاضرنشدند. اینجانب؛ خلق این رویداد مبارک را به محضر امام عصر«عج»، رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی که با تدابیر داهیانه خود، دل های مردم را برای حضور در این صحنه هدایت کردند، تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و دست یکایک مردم را به خاطر خلق این حماسه بزرگ به گرمی می‌فشارم و پیروز این جلوه گری و درخشش جهانی را ملت بزرگ ایران میدانم که همچنان آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی، از عدالت طلبی و استقلال خواهی تا آزادی جویی و عزت مندی را در تارک خواسته های به حق خود با رای شان فریاد می زنند. از مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه، جامعه روحانیت، علمای شیعه و سنی، اساتید دانشگاه، نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی، رئیس و نمایندگان پر تلاش مردم در مجلس، تشکل های مردمی و جهادی، شخصیت ها، احزاب و گروههای سیاسی، جوانان غیور و دانشجویان و طلاب، کارگران و کشاورزان، اصناف و بازاریان، فرهنگیان و هنرمندان، ورزشکاران، زنان و دختران، اقوام و قومیت های مختلف ایرانی، برادران اهل سنت، اقلیت های دینی، هموطنان خارج از کشور، رای اولی های عزیز و همه ایرانیان غیور در شهرها و روستاها، صمیمانه تشکرمی کنم. ملت ایران؛ دیروز شما به عهد خود با صداقت وفا کردید و امروز نوبت این بنده خدا و خادم شماست که به عهدی که با شما بسته ام وفادار بمانم و لحظه ای در خدمت به شما، کوتاهی نکنم. بدون تردید در این مسیر نیازمند همراهی، دلسوزی و دعای خیر همیشگی شما هستم. مردم عزیز ایران؛ آنچنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آراء بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، ان شاء الله دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می دهم، و به سوی بسط عدالت، به‌عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهیم کرد و تمام ظرفیت های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار خواهیم بست. لازم می‌دانم از همه نامزدهای محترم، چه آنانی که به هر دلیلی تا انتهای رقابت باقی نماندند و چه کاندیداهایی که تا روز آخر با حضورشان گرمی بخش انتخابات بودند قدردانی نمایم و ان شاء الله از دیدگاه های ارزشمندشان برای تدبیر امور استفاده خواهم کرد. در پایان از زحمات ارزشمند همه دست‌اندرکاران نظارتی، اجرایی، نیروهای انتظامی، رسانه ملی و فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه و خبرنگاران، که علیرغم شیطنت های دشمنان مردم، به مشارکت پرشور در انتخابات کمک کردند تقدیر می نمایم و از تلاش های شبانه روزی ستادهای مردمی و حامیان عزیز که داوطلبانه وارد میدان شدند و به این خادم کوچک مردم کمک کردند تشکر می کنم. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها الاسلام و اهله @rozaneebefarda
توضیحات آقا سیدموسی صدر به دایی‌اش حاج سیدباقر طباطبایی قمی پیرامون برگزاری مراسم ختم برای شریعتی در لبنان [صفحه ۱ از ۲] ▫️اختصاصی|| بازنشر به مناسبت درگذشت دکتر شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره آقا سید موسی صدر ضمن اقامه نماز بر پیکر دکتر شریعتی، مراسم چهلم باشکوهی برای او در بیروت برگزار کرد که مورد انتقاد شدید طیف گسترده‌ای از حوزویان از جمله دایی وی واقع گردید. پس از اعتراضات، سیدموسی برای توجیه و دفاع از اقدامات خود در بزرگداشت شریعتی، به دایی خود نامه نوشت. متن زیر، نامۀ ایشان به آقا سیدباقر طباطبایی قمی است که در آن دربارۀ برگزاری مراسم چهلم و مراسم تشییع پیکر آقای شریعتی، توضیحاتی ارائه داده است. بسم الله الرحمن الرحیم سرور مکرم و خالوی بزرگوار حضرت آیت‌الله معظم آقای حاج سیدباقر طباطبایی قمی دامت بركاته. سلام و دعاگویی گرم و قرین تشكر فراوان و شوق زائدالوصف خود را پس از بازگشت از سفر مبارك حج بوسیله این نامه تقدیم می‌دارم و به راستی نیازمند دعا و محبت و دیدار شما هستم. نامه مبارك نیز دلیل دیگری بر محبت و رعایت آن سرور نسبت به خواهرزاده مخلص بی‌غرضشان بود كه از راه دور عنایت فرمودید امیدوارم همیشه مشمول این تفقد باشم و به مصداق دعای ماثور، الهی لا تكلنی الی نفس طرفه عین ابداً، ما را در این محیط پربلا رها نفرمایید. اما،‌محبت و روش آن سرور درباره آقایان لبنانی‌های ارسال شده به ایران هرچند بی‌نهایت ارزنده و مفید بوده و خواهد بود ولی باز هم مقتضای عنایت و وابستگی «كه عزت من معرفت شما و سرشکستگی من در آن سرور اثر می‌گذارد» بعید است خداوند وجود معظم را برقرار و حفظ كند. درباره فاتحه و تشییع جنازه مرحوم دكتر شریعتی با كمال محبت و دقت نصایح آن سرور را مطالعه و مراجعه كردم و لازم بود مفصلا جواب را عرض كنم كه اگر در ذهن دیگران مطالبی و تصوراتی بوده و هست روشن گردد و در این نامه نمی‌خواهم درباره انتقاداتی كه از كتاب‌های ایشان شده است بحثی كرده و از آن دفاع كنم و هیچ‌وقت بدان صدر نخواهم بود. سرور محترم دست تقدیر مرا در لبنان قرار داده است و زمان و وضع منطقه و بحران‌های خطرناك منطقه و قضیه فلسطینی‌ها و زد و خورد با مسیحیان و غیره لوازمی گوناگون دارد به علاوه نزدیكی لبنان به اروپا و رفت‌وآمد من و وجود ده‌ها هزار محصل مسلمان در اروپا و انقطاع آنها از رعایت روحانیت مسئولیت خاصی برای اینجانب ایجاد كرده است. دكتر شریعتی، همان‌طور كه می‌دانید تاثیر فراوانی در جوانان مسلمان و محصلین همه و حتی در بسیاری از جوان‌های خوب و متدین و ارحام خودمان از كوچك و بزرگ، دختر و پسر گذاشته است و آنان را كه از وابستگی به كمونیست‌ها امتناع دارند و در عین حال نمی‌خواهند همدست و هم‌روش دولت‌ها و دست‌راستی‌ها باشند و تمایلات اصلاحی دارند، آنان را به اسلحه فكری مناسبی مجهز كرده است و شاید بدانید كه كتاب هایش دست به دست و چاپ پشت سر چاپ و در جلسات و حوزه‌های جوانان مسلمان خوانده می‌شد. جوانانی كه بدون مبالغه در اروپا و آمریكا خودشان را حفظ كرده، عبادت و طاعت و معصیت و هوا و هوس و همه‌چیز را بر طبق اوامر اسلام مراعات می‌كنند و من، خود، خدا شاهد است كه وضع این دختران و پسران را از نزدیك دیده‌ام. البته اینان كه كتاب‌های دكتر را می‌خوانده و مورد بحث و جدل قرار می‌دادند می‌دیدند كه در كتاب‌ها جنبه انتقادی و خراب كردن مكتب‌های سنتی زیادتر از جنبه‌های مثبت است به علاوه كاملاً می‌دیدند كه تغییراتی عمیق در افكار او كه به صورت سخنرانی درآمده به وجود می‌آید و اصولاً كلمات او را وحی منزل ندانسته و انتقاداتی هم داشتند ولی با این حال و با توجه به این سه موضوع (انتقاد، تغییر، عدم موافقت كامل) مطالب او را در میدان بحث و جدل با افكار انقلابی معاصر و علیه رژیم‌های راست‌گرا و چپ‌گرایان ملحد وسیله‌ای مؤثر می‌دانستند. وقتی كه دكتر از ایران خارج شد و به اروپا رسید، همه امیدوار شدند كه در گوشه‌ای آرام، دور از حمله‌ها، دفاع‌ها و مشكلات سیاسی، او به زودی یک تز كامل و افكار سازنده برای آنها خواهد داد كه اولاً مثبت باشد و ثانیاً بعد از تجربه‌ها، مطالعه‌ها و محیط جدید ثابت باشد و تناقض هم نداشته باشد، ولی ناگهان دیدند كه مرگ او را فرصت نداد. به راستی درجۀ تاثر و مصیبت‌زدگی جوانان را نمی‌توان وصف كرد. @rozaneebefarda
توضیحات آقا سیدموسی صدر به دایی‌اش حاج سیدباقر طباطبایی قمی پیرامون برگزاری مراسم ختم برای شریعتی در لبنان [صفحه ۲ از ۲] بازنشر به مناسبت درگذشت دکتر شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در این حال، وضع روحی، انتقادها را تشدید كرد و روابط این جوانان مسلمان را با روحانیت كه ضمانت اسلام و راه معرفت احكام و تعالیم اسلام هستند، تهدید می‌كرد. متاركه علمای ایران [...] و تسلیت نگفتن ایشان، حزن و عصبانیت این جوانان را تشدید كرد و من به راستی مشاهده می‌كردم كه دلجویی از اینها، فقط می‌تواند مقداری كه از رابطه جوانان مسلمان با روحانیت باقی مانده است، حفظ و تقویت كند و امكان اصلاح اشتباهاتی كه هست و شده است، باقی بگذارد. وگرنه خطر آنكه آنها برای همیشه از روحانیت جدا شده و گرفتار انحرافات و خطرهایی كه در دوری از روحانیت گریبانگیر آنان می‌شود آنان را تهدید می‌کند. از این جهت، من با جود آنكه می‌دانستم این كار مورد انتقاد برادران، و روحانیون، می‌گردد و من در این اوضاع و گرفتاری‌ها ممكن است صدمه‌های شدید بخورم، فداكاری كرده و به این روش اقدام كردم و تحمل نتایج این كار را ثواب و اجر آخرت دانستم و امیدوارم خداوند قبول كند. در عین حال، در وقت اعلان، در جلسه فاتحه و در مقاله روزنامه با منتهی درجۀ صراحت اعلام كردم كه با او اختلافات زیادی در افكار داریم و خیلی از مطالب او را نمی‌پذیریم و احترام و یادبود او فقط از این نظر است كه یك داشته است و به همین جهت از فتح هم با احترام یاد می‌كنیم و این مطالب در صورت‌جلسه، در نوارها و در مقاله و كتاب ضبط است.  اما درباره ترجمه كتاب‌ها و مقالات: فقط یك مقاله كه ضدماركسیست بود، در روزنامه خودمان، «امل و رساله»، ترجمه و به مناسبت چهلم او درج شد،‌ كتاب دعا و «آری، چنین بود برادر» پنج سال قبل در عراق به وسیله سعید علی ترجمه شده و در اینجا فقط كتاب شهادت، با اختصار و به واسطه دوستانش، چاپ شد. و هیچ دیگر از آن وقت، یعنی بعد از چهلم او، هیچ كتاب و هیچ مقاله‌ای و هیچ یادی نشده است. و لازم است در اینجا عرض كنم كه من نسبت به روحانیت ایران احترام می‌گذارم و خودم را جزئی از آن می‌دانم و به ارتباط با آنان مفتخرم و به هیچ وجه برای دكتر شریعتی یا مهم‌تر از او، رنجش خاطر آقایان را فراهم نكرده و نمی‌خواهم بكنم و امیدوارم این موضوع كاملاً واضح باشد كه هیچ‌وقت در مقام انتخاب بین دو راه نبوده و نیستم. راه من راه روحانیت است. من امیدوارم همیشه خدمتگزار روحانیت و تشیع بوده و باشم و تاریخ زندگی و مبارزه سهمگین شانزده ساله من این روش را ثابت كرده است. در مصر هم همان وقت كه آقای سعید آمدند و از كتاب تذكره التوحید یاد كردند، فوراً در خدمتشان به شیخ ازهر مراجعه کرده و چون او را از نامه سابق رنجیده یافتم، نامه دیگری نوشته و حضوراً دستور تغییر داد و جواب نامه آقای سعید را هم با احترام و [...] نوشت. در كشور سعودی هم با ملك خالد و برادرانش ملاقات حاصل شد و از موضوع كتاب «تاریخ» و مجله دعوت و غیره صحبت شد و فوراً امر تغییر و حذف كلمات ناروا صادر شد و اعلام كردند كه به‌هیچ‌وجه این موضوع مورد رضایت آنها نبوده است. به علاوه قرار شد و خواستار شدند با علمای آنها تماس حاصل شود و زمینه این كار هم فراهم می‌شود. به هر حال این اقدامات، به علاوه سخنرانی در منا (كه فقط سه نفر صحبت كردند و اولین بار بود كه یك عالم شیعه صحبت می‌كرد) و روشی كه با من داشتند لطف خدا سبب عزت شیعیان بوده و هست هرچند كسانی ناراحت شدند و به تشویش و تیره‌كردن و گل‌آلود كردن آب پرداختند. آنچه مهم است، آن است كه به آن سرور بزرگوار تأكید كنم كه ما با خداوند عهدی ثابت و قاطع و ازلی داریم كه در خدمت دین او و اولیای معصومین او تلاش كرده، جان خود را در گروش بگذاریم. سلام حضور حضرت اخوی آیت‌الله عظمی قمی اعلام می‌دارم. موسی صدر @rozaneebefarda
یک مطالبه بایسته از موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با توجه به‌ قرائن تاریخی، نامه‌های انتقادی فراوانی از علمای ایران خطاب به آقا سیدموسی صدر(اعاده الله الینا) نگاشته شده که حاوی نکات تاریخی بسیار ارزنده و مهمی است و مع‌الاسف متن آن تا کنون منتشر نشده است! از آن جمله می‌توان به مجموعه نامه‌های انتقادی پیرامون اقامه نماز و برگزاری مراسم چهلم برای دکتر شریعتی اشاره کرد. خصوصا نامه اعتراضی دایی و اخوی بزرگتر ایشان. همچنین طبق خاطرات صادق طباطبایی، امام خمینی نیز در قالب یک نامه انتقادی صریح، تذکراتی پیرامون برخی عملکردهای ایشان بیان فرموده‌اند که توضیحات مکتوبی را به دنبال داشته است. آیا عجیب نیست که به طرزی مشکوک و شاید مهندسی شده، این قبیل نامه‌ها، هرگز از آرشیوها بیرون داده نمی‌شود؟! آیا برخورد گزینشی با داده‌های تاریخی درست است؟ جناب آقا سیدموسی صدر که از مجاهدان فرهنگی ایران معاصر بوده، همچون سایر هم‌طرازان خویش خدمات بزرگی به تشیع روا داشته و شایسته تقدیر دائمی است و در عین حال ممکن است به برخی عملکردها و مواضع شان انتقادها یا ابهاماتی وارد باشد که صدالبته منطق و استدلال برای توجیه و دفاع از همان نقدها هم وجود دارد. لذا بایسته نیست از خوف نشر برخی نقدها، اسناد تاریخی بطور گزینشی منتشر گردد! به طور مشخص درخواست می‌شود سه نامه انتقادی مذکور(نامه امام، آقا سیدرضا صدر، آقا سیدباقر طباطبایی) توسط آن مؤسسه منتشر گردد. @rozaneebefarda
نامه آقا سیدموسی صدر به برادرش در پاسخ به انتقادات پیرامون اقامه نماز بر پیکر دکتر شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سرور معظم و برادر بزرگوار دست مبارک را می‌بوسم و ملتمس دعا هستم. ...متأسفانه مطالب از دور طور دیگری جلوه و تفسیر شده است. و امیدوارم شناسایی و اطمینان سابق و حسن‌ظن و خدمات کم‌نظیر سابق که به لطف خدا انجام گرفته روشنگر باشد. درباره دکتر شریعتی، متأسفانه مطالب یاد شده و پیام رسیده و حتی تفسیرها دور از حقیقت بوده است. هیچ جبهه‌گیری و دفاعی و تبنی وجود ندارد. فقط و فقط جوانان مسلمان زیادی که من آنها را می‌شناسم و خود را مسئول آنها می دانم و برای راهنمایی آنها تلاش‌ها کرده‌ام بعلت وضع سیاسی و جبهه‌گیری در مقابل چپ به‌خصوص به مطالب ایشان نیازمند بودند و در عین حال نقص داشتن را معترف بودند. منتظر بودند در مرحله آینده دکترین مثبت برای آنها در اروپا تهیه کند و چون فوت شد سخت محزون و پریشان شدند و چون هیچ‌کس حتی کوچکترین صحبتی با آنها نکرد، نزدیک بود به کلی رشته و روابط آنها با روحانیت قطع شود. من با این احترام – و فداکاری فراوان- مانع انقطاعشان از روحانیت و انحرافشان شدم و در خطاب گفته و می‌گویم که افکار ما با او فرق دارد. و به همین دلیل موفقیت حاصل و امیدوارم همه نواقص و سوء‌تفاهم‌ها جبران شود. موضع دیگر هم براستی من در حال دفاع بوده و هستم. نمی‌دانم چرا از . . . مرتب کارشکنی و تحریک ادامه دارد تا آنکه وضع خطرناک بود و حملۀ من فقط صورت دفاع داشته است. امیدوارم مفصل‌تر عریضه‌ای تقدیم دارم... @rozaneebefarda
مردم‌ستیزی مجاهدین در دل اروپا و رسوایی تاریخی برای حامیان داخلی و خارجی این گروهک جلاد! حمله و اهانت منافقین مزدور به رأی‌دهندگان ایرانی، آنهم در دل اروپا، بزرگترین رسوایی برای گروهک جلاد و همه حامیان داخلی و خارجی آن بود.‌ آنان با اقدامات وحشیانه، به مردم محترم رأی‌دهند حمله‌ور شدند و گاه این تهاجم، علاوه بر فحاشی و جسارت و اهانت، با ضرب و جرح نیز همراه شد! ماهیت پلید این جلادها که از قبل بر مردم ایران روشن بود اما در سال ۹۶، بیت منتظری با انتشار فایل صوتی گفتمانی را کلید زد که نهایتا توسط حسن روحانی در تریبون‌های تبلیغاتی بدان دامن زده شد و نهایتا به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه، جای جلاد و شهید را عوض کردند! حالا اما تشت رسوایی این وحوش عصر مدرن، بار دیگر از بام افتاده و موجب رسوایی بیشتر حامیان داخلی و خارجی شان شده است. @rozaneebefarda
خاتمی و جنبش فورواردینگ از نوچه‌های سیاسی! در این ایام سرنوشت‌ساز و تاریخی، اوج کنش‌گری سیاسی رئیس‌ دولت اصلاحات خلاصه شده در فوروارد پیام‌های رادیکال نوچه‌های سیاسی! این جماعت نهایت تلاش خود را برای کارشکنی در مشارکت حداکثری و مخدوش کردن انتخابات به کار بستند؛ یک طیف شان همگام با مریم رجوی و احمدی‌نژاد به کمپین تحریم پیوستند! طیف دوم از و و سخن گفتند! حالا پس از آنکه تمام زورشان را در تضعیف انتخابات که مصداق بارز است، زده‌اند، در حال فرار دزدانه از کارشکنی‌هاشان هستند و برای نسخه می‌نویسند و در کسوت مطالبه‌گری نشسته‌اند! جریان انقلابی/مردمی نسخه‌نویس لیبرال و رادیکال نمی‌خواهد؛ راه‌حل را بلد است چون با مشکلات عمیقا آشناست. شما اگر بلد بودید، مردم را به ستوه نمی‌آوردید! خاتمی، روحانی، مصطفوی، و سایر دوستان و آشنایان شان، اعم از نوچه‌ها و پدرخوانده‌ها، همه پیروان خط غرب‌اندیشی که نمادشان خسارت محض ۸ ساله روحانی بود، فعلا تا سال‌ها فقط باید باشند! بعد از آن نقد و مطالبه‌شان مسموع است. مردم بیدارند و ۱۴۰۰ به تحریم‌کنندگان و تضعیف‌کنندگان انتخابات، نشانه همین بیداری است. دوران بزن در رو تمام شده است.... @rozaneebefarda
تبیین نقش مردم در حکومت اسلامی توسط مقام معظم رهبری(دهه شصت) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 وقتی ما میگوییم حکومت اسلام یک حکومت مردمی است، معنای این حرف این نیست که حکومت اسلامی، حکومت خدا نیست. معلوم است که همه‌ی ادیان الهی به حکومت خدا دعوت کرده‌اند و همه‌ی پیغمبران و جانشینان آنها مردم را به نظامی الهی که در آن حاکمیت از آنِ خدا و قوانین خدا است، فراخوانده‌اند؛ امّا در اسلام حکومت «اللَّه» با حاکمیت مردم بر سرنوشت خود منافاتی ندارد. حکومت مردم به معنای حکومت مردم، آن‌چنان که در دمکراسیهای غربی بیان میشود، نیست و در این‌باره مختصری قبلاً عرض کرده‌ام. حکومت مردم به همان اندازه‌ای است که بر طبق فرمان خدا به مردم اجازه و امکان تصمیم‌گیری و اقدام داده شده است و لذا در قرآن درباره‌ی بنی اسرائیل می‌فرماید: وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّهً؛ یعنی حکومت، حکومت مستضعفان است و این منافاتی ندارد که حکومت مستضعفان به معنای حکومت خدا و در چهارچوب احکام الهی باشد.  و امّا یک بخش دیگر و یک گوشه‌ی دیگر از این بحث گسترده این است که مردمی بودن حکومت اسلامی به دو معنا است: یکی این است که مردم در اداره‌ی حکومت و تشکیل حکومت و تعیین حاکم و شاید در تعیین رژیم حکومتی و سیاسی نقش دارند. مردمی بودنِ حکومت یعنی نقش دادن به مردم در حکومت. یک معنای دیگر برای مردمی بودنِ حکومت اسلامی این است که حکومت اسلامی در خدمت مردم است؛ آنچه برای حاکم اسلامی مطرح است، منافع عامّه‌ی مردم است؛ نه منافع اشخاص معین یا قشر معین و طبقه‌ی معین. اسلام به هر دو معنا دارای یک حکومت مردمی است؛ امّا مادامی که حکومت مردمی به معنای اوّلی تأمین نشود، یعنی مردم نقشی در حکومت نداشته باشند، نمیشود گفت که حکومت به معنای دوّمی - یعنی آن حکومت در خدمت مردم است  - مردمی است.  ✅خطبه‌های نماز جمعه تهران_۱۳۶۲/۵/۱۴ @rozaneebefarda
یک نکته برجامی! 🔹نظر به تصریح کارگزاران و رسانه‌های رسمی آمریکایی و اسرائیلی مبنی بر تعجیل در نهایی کردن توافق مجدد با ایران پیش از انتقال قدرت به جریان مردمی/انقلابی، معقول نیست فرمان مذاکرات با غرب به دست دولت فعلی باشد و لذا آنگونه که هم‌اکنون نیز در نهادهای عالی نظام در حال تمهید است، برای ادامه مذاکرات، لازم است تیمی جدید با حضور عناصر متخصص و متعهد برای اعلام نظر کارشناسی وارد میدان شود. 🔻حتما کسب نظر از رئیس‌جمهور منتخب ملت با ضمانت تأثیر در روند مذاکرات هم امری کاملا بایسته و معقول است؛ چه اینکه هر توافقی که امضا شود، در ۴ سال آتی دامنگیر دولت جدید خواهد بود. ▫️طبعا گذشته از شورای امنیت ملی بعنوان نهاد متولی و معتمد نظام، نیز در کنترل فرایندهای نامرئی دولت روحانی برای پیشگیری از چوب حراج به منافع ملی و انعقاد توافقات خسارت‌بار مجدد، وظیفه ویژه‌ای برعهده دارد. ▫️تحرکات عجولانه و مرموزانه طرف غربی و ولع سیری‌ناپذیر و تکاپوی مشکوک اعتدالی‌ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات، قطعا به نفع ملت ایران نیست و ممکن است کلاهی گشادتر از برجام بر سر ملت ایران برود که به مثابه یک در مسیر دولت مردمی آقای عمل کند و تمام ظرفیت‌های تحولی جدید را معطل یا مشغول کند. ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره ❓بعضی می‌‌گویند: «اگر در مقابل ، برداشته می‌‌شود و وضع بهتر می‌‌شود». نظر شما چیست؟ ✅ کوتاه بیایند یعنی چه؟ در این‌صورت () می‌‌آید و آنجا می‌‌نشیند. هم که نیست تا بیرونش کند و تمام می‌‌شود. (آمریکا) از خدا می‌‌خواهد که بیاید. ناگهان می‌‌بینی شب تا صبح پر شد. این شما هستی که می‌‌گویی: «بهتر می‌‌شود»؛ اما این‌طور نیست. این‌‌ها حرف‌های . ما به عنوان باید و این را تحمل کنیم. اگر او تحریم کند و ما هم شویم، کار تمام می‌‌شود. . اگر صبر نکنی، باید تسلیم شوی و را به آن‌ها بدهی. او هم می‌‌آید و در رأس می‌‌نشیند و تمام می‌‌شود. تا درست شود ان‌شاءالله. 🔰کانال رسمی حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت تهرانی (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
رمزگشایی از توییت هوشمندانه 🔷سید مقاومت با انتشار تصویر سردار در کنار رئیس جمهور منتخب ، به آیه (۱۲۵ بقره) اشاره می‌کند: «وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ...»: به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم: خانه‌ام را از هرچه رنگ‌وبوی بت‌پرستی دارد، پاک کنید.» ▫️در این آیه‌ی شریفه، خداوند متعال مأموریتی ویژه به ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) داده است که همانا پاک کردن خانه خدا از وجود شرک و بت‌پرستی است! به نظر می‌رسد این توئیت کنایه از تقویت جبهه مقاومت و مأموریتی الهی در پاک‌سازی قبله اول مسلمین از وجود منحوس صهیونیست‌های دین‌ستیز است. انشالله. 🔹حوادث واقعه نشان می‌دهد که کیاست مؤمنانه سیدحسن ریشه در مکتب الهی امام خمینی دارد و درود بر مردم هوشیار و حکیم ایران که به درستی به عمق افکار او پی برده‌اند و سال‌هاست فریاد می‌زنند: ؛ ! پ.ن: این حساب کاربری غیررسمی است و تعبیر توئیت منتسب به سیدحسن نصرالله دقیق‌تر است. @rozaneebefarda
از جمهوریت رضاخانی تا جمهوری اسلامی درنگی در تحریف اخیر سروش محلاتی پیرامون دیدگاه امام خمینی در باب جمهوریت اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۳] آقای سروش محلاتی اخیرا بحثی با عنوان «امام خمینی، جمهوریت و ایران امروز» داشته و در آن دو بحث را مطرح نمود. بحث اول وی حول مواجه امام خمینی(ره) با موضوع «جمهوریت» است. وی ادعا دارد امام در سن 23 سالگی با این موضوع مواجه شده‌اند و نظری مخالف تمام علما و رجال سیاسی زمان خود داشته‌اند. بحث دوم سروش‌محلاتی در مورد استدلال‌های امام خمینی(ره) بر تایید جمهوریت است. به زعم سروش محلاتی استدلال‌های امام خمینی(ره) هر نوع جمهوریتی را حتی اگر اسلامی نباشد، مورد تأیید قرار داه‌اند! وی نکته اساسی و محوری این بحث را به رسمیت شناختن حق مردم در تعیین سرنوشت خود می‌داند. درنتیجه حتی جمهوری رضاخانی نیز حکومتی صحیح است و مردم حقّ دارند جمهوری اسلامی یا غیراسلامی را انتخاب نمایند.(دقیقه ۴۷:۳۱) در انتها نیز از این که افکار امام با میدان‌داری جریان فکری انقلاب در حال آسیب دیدن است‌، احساس خطر می‌کند. سخنان سروش محلاتی، نمونه عینی تحریف اندیشه‌های متعالی امام خمینی(ره) است. در ادامه به بررسی و نقد سخنان وی پرداخته می‌شود. 1. سروش محلاتی و تحریف دیدگاه امام خمینی درباره جمهوریت در آستانه انتخابات برای تفسیر دیدگاه امام خمینی(ره) باید تمام کلمات ایشان را ملاحظه نمود و به یک جمله کوتاه که در مقام مقایسه‌ی حکومت از نوع جمهوری و سلطنت است، بسنده ننمود. صرف آوردن عبارتی کوتاه از ایشان و عدم لحاظ دیگر سخنان امام، معنایی جز تحریف عمدی امام ندارد. سروش محلاتی به دنبال آن است که از این جمله امام که در ضمن تعریف از شهید مدرس بیان می شود، این استفاده را ببرد که امام با مطلق جمهوریت موافق است ولو اینکه بر راس آن دیکتاتوری چون رضاخان باشد! متن بیان امام چنین است: «اینها از انسان می ترسند. اینها دیدند که یک مدرس در زمان رضاخان بود نمی گذاشت رضاخان آن وقت که جمهوری درست بکند. مدرس نگذاشت ولو برخلاف مصالح شد و اگر درست شده بود بهتر بود، لکن آن وقت اینها نظر سوء داشتند. یعنی او به سلطنت که نرسیده بود می خواست رئیس جمهور شود و بعدش هم کارهای دیگری بکند و کسی که جلو او را گرفت مدرس بود که نگذاشت این کار عملی شود... و بالاخره هم جانش را از دست داد.»(صحیفه امام، ج 4، ص 201 (30/4/1358)) نکته مهم آن است که این سخنان امام تحلیلی پسینی از اتفاقات بیش از پنجاه سال گذشته است. به دیگر بیان امام خمینی(ره) ضمن تأیید و تمجید شهید مدرس و تعریف از فهم دقیقش از نیات و اهداف جمهوری رضاخانی، در تحلیلی کلی آن هم بعد از گذشت نیم قرن از تاریخ ایران، این برداشت را دارند که چه بسا «جمهوری دیکتاتوری رضاخانی»، در مقایسه و نسبت‌سنجی با «پادشاهی مطلق رضاخانی» دارای مفسده کمتر و مصالح بیشتری می‌توانست باشد. درحقیقت این سخنان صرفا در مقام مقایسه است نه اینکه امام خمینی(ره)، به طور مطلق و بدون هیچ قید و توضیحی، جمهوریت و به‌طور خاص جمهوری رضاخانی را تأیید نموده باشند. از منظر فقهیِ امام خمینی تنها «جمهوریت در چارچوب اسلام» مورد تایید دین است، ولی اگر تحقق چنین حکومتی در سال ۱۳۰۳ ممکن نبود، چه بسا جلوگیری از فساد و اصلاح امور در آینده، توسط یک جمهوری غیر دینی، آسان‌تر از مدل سلطنتی ‌بود، گرچه بعد از مرگ رضاخان، چرا که او به دنبال ریاست جمهوری مادام العمر همانند آتاترک بود. لذا در مقام تزاحم، جمهوریت بر سلطنت ترجیح دارد. نظیر این موضوع، در قضیه مشروطه است که به تصریح مرحوم نائینی در کتاب تنبیه الامه، سلطنت مشروطه موافق حکم اولی اسلام نیست، ولی از باب وجوب کم کردن ظلم و نزدیک شدن به حکومت صحیح اصلی، چاره‌ای از قبول آن نیست. (تنبیه الامه، ص 8، 40، 46 و تفصیل در کتاب الحاکمیه فی الاسلام، ص646) نیز امام خمینی در کتاب ولایت فقیه، ص44 در نفی حکومت جمهوری غیر دینی چنین میفرمایند: فرق اساسی حکومت اسلامی با حکومتهای مشروطه سلطنتی و جمهوری در همین است... (برنامه ریزی و نه قانون گذاری در عرض تشریع الهی) ایشان از این نوع جملات کم ندارند! امام هرگز جمهوری غیر دینی را تایید نکرده اند. @rozaneebefarda
از جمهوریت رضاخانی تا جمهوری اسلامی درنگی در تحریف اخیر سروش محلاتی پیرامون دیدگاه امام خمینی در باب جمهوریت [صفحه ۲ از ۳] آقای سروش محلاتی و همفکرانشان معتقدند مردم حق دارند حتی فرد فاسدی همچون پهلوی را به عنوان حاکم انتخاب نمایند و این از نظر اسلامی نیز مورد تایید است. شوربختانه کسی که داعیه دار امام شناسی است چنین مطلب واضح البطلانی را به امام خمینی نیز نسبت می دهند! روشن است که خاستگاه حقوق از نگاه دینی، خداوند متعال است. اوست که برای انسان‌ها حقوقی را قرار داده است البته اگر شخصی منکر نگاه توحیدی و معتقد به مکتب پوزیتویستی حقوق باشد، چنین اعتقادی نخواهد داشت. این بحث از منظر امام خمینی طرح شده و محل بحث، حکومتی است که از منظر دینی مورد تایید است. باید دقت نمود که بحث، در آزادی تکوینی مردم نیست؛ از نظر تکوینی خداوند این قدرت را به هر انسان مختاری داده است که مرتکب معصیت، حتی قتل و جنایت‌ شود، ولی از نظر تشریعی او را نهی کرده و چنین حقی به او نداده است! حال آیا می‌توان معنای معقولی برای این گزاره یافت که خداوند به مردم حق داده است هر شخصی حتی فاسدترین‌ها را به عنوان حاکم خود انتخاب کنند؟ البته حق مردم در انتخاب بالاترین مقام کشور مورد تایید قانون اساسی است. امام خمینی (ره) و بزرگان انقلاب که به شکل صحیح نظریه ولایت فقیه را تقریر نموده‌اند، اذعان می‌کنند امام معصوم، فقهای جامع شرایط را برای به دست گرفتن مجاری امور در دوران غیبت به مردم معرفی نموده‌اند و تطبیق چنین فقیهی بر یکی از فقهای موجود به عهده مردم است و حکومت باید این حق مردم را به رسمیت بشناسد. اینکه مردم حق دارند چنین شخصی را به عنوان حاکم انتخاب نمایند، مورد انکار کدام فقیه است؟ بنابراین سروش محلاتی از یک جمله کوتاه امام و اینکه فرمودند (مردم حق دارند تنها برای خودشان حاکم انتخاب کنند نه نسل های آتی) مطالب نادرستی که خود می‌پسندد را به امام نسبت داده است. 2. آیا امام خمینی(ره) در سن ۲۳ سالگی نظری مخالف همه فقها و رجال سیاسی داشته اند؟ سروش محلاتی در بحث اخیر خود در خصوص جمهوریت، مدعی است که امام خمینی در سن ۲۳ سالگی(در قضیه تلاش رضاخان برای تاسیس جمهوریت) با این موضوع مواجه شدند و در حالی که همه علما و رجال سیاسی مخالف جمهوریت رضاخانی بودند، امام مصلحت کشور را در جمهوری می‌دید‌ند و لو در رأس آن رضاخان باشد.(دقیقه ۵۰:۵۰) سروش محلاتی می‌گوید: «در برابر قاطبه علما و بزرگان یکی استاد بزرگوارشان مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و دو تن از مراجع بزرگ آن عصر سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله نائینی و بعد جبهه بزرگ مبارزه با استبداد که رهبرش مدرس است، در قبال همه این‌ها این طلبه جوان ۲۴-۲۵ ساله اعتقاد دیگری دارد. چنان جمهوریت برای امام خمینی اهمیت دارد که در آن سنّ و سال که آغاز فعالیت فکری و سیاسی حضرت امام تلقی می‌شود می‌گوید ای کاش جمهوری رضاخانی تحقق پیدا می‌کرد...»(دقیقه ۳۳) واقعیت آن است که این نسبت به امام خمینی صحیح نیست. آقای محلاتی چطور از سخن امام در سال ۱۳۵۸ که: اگر جمهوری در سال ۱۳۰۳ تشکیل شده بود در مقایسه با سلطنت و فجایعی که بعدا رخ داد بهتر بود، برداشت کرده‌اند ايشان در همان سال و در سن ۲۳ سالگي چنين نظري داشت اند؟! این تحلیل پسینی از یک واقعه تاریخی است و لزوما به این معنا نیست که امام خمینی(ره) در همان زمان هم این فکر را داشته اند. اساسا در آن سال هنوز معلوم نبود كه بعد از منتفی شدن جمهوري رضاخاني، سلطنت وی مطرح خواهد شد، تا علما اهمّ و مهمّ كرده و در تزاحم اين سلطنت یا جمهوریت رضاخانی يكي را ترجيح دهند. مساله‌اي كه در سال 1358 مبتنی بر تجربه ای تاریخی و تحلیلی پسینی امکان پذیر بود. محلاتی اذعان دارد که علما با قدرت يافتن رضاخان مشكل داشتند نه جمهوريت؛ لذا طبعا علما سلطنت او را نيز نمي‌پذيرفتند! اساسا در آن فضاي پر فتنه و ابهام، صحنه آنچنان روشن نبود که کسی بتواند با اطمینان جمهوری رضاخانی را نسبت به وقایع سیاه و پرخسارتی که قرار بود در آینده واقع شود، ترجیح دهد. اگر هر عالم و فقیهی به این نتیجه می‌رسید که مبارزه و اصلاح امور و لو بعد از مرگ رضاشاه به عنوان رئیس جمهور مادام العمر نزدیک‌تر و ساده‌تر است، بی تردید با توجه به اصول فقهی آن را تجویز می‌نمود. از این رو تحلیل امام خمینی یک تحلیل پسینی است که بعد از گذشت ۵۴ سال شکل گرفته است و به همین جهت هرگز نمی‌توان نظر امام خمینی را در آن سال‌ها در برابر نظر آیات حائری و اصفهانی و نائینی دانست، آنطور که در سخنان آقای محلاتی بیان شده است. طرح موضوع جمهوریت در ایام انتخابات بی‌جهت با اغراض سیاسی نیست؛ آیا و طرفداران ناکارامد با قرار گرفتن در معرض شکست سیاسی در پی انتقام از نظام برآمده و به طرح چنین مباحث تحریف‌آمیزی می‌پردازند!؟ @rozaneebefarda
از جمهوریت رضاخانی تا جمهوری اسلامی درنگی در تحریف اخیر سروش محلاتی پیرامون دیدگاه امام خمینی در باب جمهوریت [صفحه ۳ از ۳] 3.ژست دفاع از جمهوریت همراه با توهین به امام خمینی! در بحث اخیر آقای سروش محلاتی راجع به نگاه امام خمینی به جمهوریت، به ظاهر با تلاش ایشان برای دفاع از حق مردم مواجه هستیم. اما آیا حقیقتا مایه گذاشتن جریان اصلاح طلب و اعتدال، از امام خمینی همراه با اعتقاد است یا دست کم بعضا با انگیزه‌های سیاسی، غیر صادقانه و قدرت طلبانه رو به هستیم؟ اگر نیش و کنایه‌های آقای سروش محلاتی و مخاطبان اصلی ایشان که رسانه های کاسب ترس و شیفتگان فرهنگ و ظواهر غرب هستند، را بشناسیم، از برخی سخنان، اغراض دیگری استشمام می‌کنیم. سروش محلاتی در روز ۴دی۹۹ در کانال تلگرامش می‌نویسد در دنیای مسیحیت، خدا انگاری مسیح، به کلیسا داده شد و کلیسا حلول خداوند را به خود تطبیق داد و خود را فرمانروای مفترض الطاعه معرفی کرد و در دنیای اسلام هم چنین اتفاقی افتاد(به نقل از علامه طباطبایی) سپس ادعا می‌کند باید علائم عبودیت را در جامعه شناسایی کرد. اگر زجر و شکنجه، سختی زندگی، ذلت و تحقیر شخصیت، اضطرار و درماندگی و محرومیت از دفاع همچون جامعه ای که فراعنه بر آن حکومت می‌کردند در جامعه دیده شود، یعنی حاکم مردم را به بردگی کشیده و همچون فرعون خود را خدا انگاشته و بعد با اشاره به برخی منازعات سیاسی روز می‌گوید انسان‌های سلطه‌گر می‌خواهند حتی فراتر از خدا باشند چون خداوند نخواسته همه را هدایت کند، اما این مدعیان می‌خواهند همه انسان‌ها را به سعادت موهوم خود برسانند و گیتی را یکپارچه هدایت کنند!(خلط اراده تکوینی و تشریعی خداوند) این سخنان موضوع دیگری را تداعی میکند که در آن آقای سروش محلاتی، نظر امام خمینی را به چالش کشیده است. امام فرموده‌اند: ما اگر بتوانیم مکلّفیم با کفر و ظلم در همه جهان مقابله کنیم. محلاتی می‌گوید ما اکنون در شرایطی هستیم که آن وظایف، تکالیف‌ها و آرمان‌ها برعهده ما نیست، وقتی شرایط فراهم شد و حضرت ظهور کرد، تکالیف هم تغییر پیدا می‌کند.(https://fa.shafaqna.com/news/171369/) (برای نقد؛ تاریخ الغیبه الکبری،ج2،ص359) البته ایشان دم از امام می‌زند و می‌گوید برای شناخت امام به رسانه های رسمی اکتفاء نکنید و در مقام ستایش امام مدعی است، فقه بعد از ایشان در روندی نزولی است و علت آن را کمرنگ شدن نقش مردم در مشروعیت حکومت برمی‌شمارد.(نقد: https://eitaa.com/rozaneebefarda/662) او و همفکرانش از ولایت فقیه با تفسیر مشهور، اینطور تعبیر می‌کنند که باید ولی فقیه را مفترض‌الطاعه و نقش مردم را صرفا اطاعت دانست(با تعبیری که درباره خداانگاری کرد مقایسه نمایید) گرچه این ملاک درباره معصوم(ع) هم می‌آید و نزدیکان فکری وی همچون مهدی حائری و کدیور، قائل به آنند، لذا حکومت معصوم را هم امری زمینی و خارج از ما انزل الله می‌پندارند!! پرسش آنکه اگر مردم برای رسیدن به آرمان های بلند خود و به امید پیروزی و رفاه بیشتر خود و نسلشان، مقاومت کنند و سختی و زجر را (به تعبیر شما) تحمل نمایند، بردگی است، چرا این را درباره شرایط سخت دهه شصت نمی‌گویید؟! حامیان و تئوریسین‌های ، با آنکه با تمام قوا علیه جریان انقلابی و فرزندان فکری امام خمینی فعالیت می‌کنند و از تندگویی و تحریف هم ابا ندارند، اما در عین حال زبان به تمجید و ستایش امام خمینی می‌گشایند و اغلب از نقد صریح و طعن مستقیم ابا دارند. آیا محلاتی فراموش کرده‌ که قبلا این دیدگاه که مکلفیم همه انسان‌ها را به حقّ هدایت کنیم را به امام نسبت داده و ردّ کرده بود؟ چگونه چنین مطلب موهنی را به قائلان آن نسبت می‌دهد؟ آیا معاذ الله، امام خمینی ادعای خدایی داشت و مردم را به بردگی کشید؟ شاید بجای پاسخ، این روايت بی‌مناسبت نیست. امام صادق(ع) در روایتی با توسعه مفهوم ناصبي فرمودند: لَيْسَ النَّاصِبُ‏ مَنْ‏ نَصَبَ‏ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لِأَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً يَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لَكِنَّ النَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَكُمْ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَلَّوْنَا أَوْ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِنَا...(معاني الأخبار،ص365) «ناصبی کسی نیست که (صرفا) با ما اهل بیت دشمنی کند، زیرا کسی را نمی یابی که بگوید من از محمد و آل محمد تنفر دارم! لکن ناصبی کسی است که با شما شیعیان دشمنی می کند در حالی که می داند شما ولایت ما را دارید یا از دشمنان ما برائت می جویید.» به نظر می‌رسد در زمانه ما نیز برخی قلم بدستان که توانایی مواجهه مستقیم با اندیشه و سیره امام خمینی را ندارند، با کاربست روش‌های پیچیده ژورنالیستی به تقابل با آن حقیقت عالم‌گیر روی آورده‌اند! آنگونه که خود را داعیه‌دار امام معرفی می‌کنند و همزمان به تحریف افکار و اندیشه‌های متعالی ایشان همت گماشته‌اند! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد ولی‌نعمت‌مان حضرت امام رضا علیه السلام را به عموم مخاطبان ارجمند، پیشاپیش تبریک عرض می‌کنیم. @rozaneebefarda
1722500_921(1).mp3
2.32M
🔈بشنويد|| عليه السلام و نگاه بلندمدت در @rozaneebefarda