eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥 برجام 300 ❗️ 💦یادداشت ویژه 🖊 📌 مروری بر عبرت های غربزدگی در واقعه تنباکو 💥 🔹 حاکمان قاجار بشدت غربزده بودند به حدی بود که قراردادهای استعماری متعددی را امضا کردند تا کشور را صرفا با و پیوند با غرب، آباد کنند، بدون آنکه تلاش جدی برای ، انجام دهند. در انعقاد های مختلف به حدی پیش رفتند که از تلگراف، كشتيراني و راه‌آهن تا بانك شاهنشاهي و حتی قزاق‌خانه و معادن و جنگل‌ها و ..، همه را به غرب بخشیدند. برجام های قجری به بیش از 20 مورد رسیده بود و حتی اگر تا برجام 300 هم می رسید، بازهم به حال کشور و مردم فرقی نداشت. چرا❓ ماجرای تنباکو را بخوانید: 💦قرارداد تنباکو ناصرالدین شاه و امین السلطان، با بی تدبیری در اداره کشور، خزانه مملکت را خالی دیدند. ناصرالدین شاه که علاقه وافری به سفرهای خارجی و قدم زدن با مسولین اروپایی داشت، در یکی از این سفرهای خارجی امتیاز تنباکو را به شرکت انگلیسی رژی واگذار کرد💰 🚬 جایگاه تنباکو در ایران، مساله بسیار مهمی بود چون یک پنجم اقتصاد کشور در گرو تنباکو بود. پادشاه قاجار، حالا آب و نان مردم را به قرارداد تنباکو گره زده بود و منتقدان را بشدت سرکوب می کرد. شاه قاجار حتی از تحریف سخنان منتقدین هم ابایی نداشت و سعی کرد فتوای میرزای شیرازی را هم جعلی قلمداد کند اما به نتیجه نرسید و مردم به تدریج به حقیقت فریبکاری آنان پی بردند.👁 🎩حالا شرکت رژی وارد ایران شده بود. حدود ۲۰۰ هزار نفر از اتباع انگلیس و مستعمرات آن به عنوان کارکنان شرکت به ایران آمده و به شهرهای مختلف فرستاده شدند. منتقدان میگفتند اگر تنها درباره تنباکو مذاکره کرده اید، پس این مبلغان فرهنگی در ایران چه میکنند؟ حضور ۱۰۰ هزار مبلغ مسیحی در کجای قرارداد آمده است❓ 📎سرکوب منتقدین مذاکره 👊گوش دولت مستبد امین السلطان به کسی بدهکار نبود. آشکارا دیده می شد که خارجی ها ضمن بنای کلیسا در مناطق مختلف،در تهران و اکثر شهرها مراکز فساد برپا کردند و کافه‌هایی با انواع وسایل قمار و رقص‌های محلی و مشروبات الکلی پدید آوردند. عاشقان مذاکره با غرب، همه اینها را می دیدند اما میگفتند منافع ملی ما در گرو این قرارداد است❗️ 📌سخن گفتن از منافع ملی در حالی بود که انگلیسی‌ها هر جا که می‌رفتند، اسب، اسلحه و تفنگچی هم می بردند و این همان شیوه‌ای بود که انگلیسی‌ها در تصرف هند و ایجاد کمپانی هند شرقی و سپس حضور نظامی به بهانه حفظ امنیت این کمپانی و در نهایت مستعمره نمودن هند به کار گرفته بودند. ایران داشت به در می آمد اما تریبون های طرفداران مذاکره، از رژی سخن می گفتند و مخالفان را به شلاق زدن برکف پا و تبدیل دنیا به جهنم، تهدید می کرد. دولت در اعلامیه هایی رسمی، مخالفان رابشدت تهدید می کرد🗡 💎فارغ از استقلال کشور و مسائل فرهنگی، قرارداد تنباکو صرفه اقتصادی هم نداشت. براساس متن قرارداد، انحصار تنباکوی ایران و خرید و فروش آن در اختیار انگلیس قرار می گرفت اما در مقابل، هر ساله تنها پانزده هزار لیره انگلیسی به خزانه دولت قاجاری واریز می شد! این مبلغ، دهها برابر کمتر از قراردادهای مشابه در دولت عثمانی و کشورهای آمریکای لاتین بود💵 🔉انتقادات شدت گرفت و مردم از تعطیلی کسب و کارخود بدلیل اتکای دولت به ، گلایه داشتند. برخی از منتقدین میگفتند انگلیس قابل نیست اما امین‌السلطان به عموم حکام ولایات تلگرافی صادر کرد و گفت کمپانی مورد اعتماد است نگران نباشید‼️ 💥تئوری مذاکره در سراشیبی سقوط 🔻پس از روشنگری منتقدین و صدور فتوای تحریم تنباکو، دیگر کسی از این قرارداد حمایت نمی کرد. حالا دیگر حتی در حرمسرای شاه قاجار نیز قلیان ها را می شکستند و کسی مسولیت این قرارداد را به عهده نمیگرفت! معدودی از علما هم که ابتدا برای نقض فتوای تنباکو و طرفداری از قرارداد، در منبرها قلیان کشیده بودند، دیگر مسولیت قبول نمی کردند چون فتوای رهبر و مرجع بزرگ شیعه و تبعیت مردم، کار خود را کرده بود و دیگر اثری از قرارداد باقی نمانده بود✔️ 💎 نهضت عموم مردم علیه قرارداد رژی، به ناصرالدین شاه فهماند که هزینه تفریح در غرب را نباید از جیب ملت بپردازد. پس از لغو قرارداد تنباکو، حتی دینداری مردم ایران رشد کرد و برخی از مردم که به روزه خواری علنی اقدام می کردند حالا به مسیر دینداری برگشته بودند و «دور مسلماني در ايران، از نو تجديد شده بود»(1) انگار رابطه مستقیمی بین گرایش به غرب و دینداری مردم وجود دارد. شاید اگر روزی برجام کنار گذاشته شود، هیاهو بر سر حجاب و رقص به رقابت جدی در ساخت کشور و تبدیل شود ✅ (1)شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه، ص216. https://eitaa.com/darseenghelab
🖊حسن محمدی «تهدید نظامی؛ بلوف تاریخی» 🌐آنوقت ها هم پای نفت در میان بود. دکتر مصدق نمی گذاشت که انگلیس، چاههای نفت ایران را بمکد. صنعت نفت، ملی اعلام شده بود و مردم از پیروزی بر دشمن خوشحال بودند اما همه چیز خوشحال کننده نبود..💤 ⛓ انگلستان تحریمی جامع علیه ایران وضع کرد و شرکت نفت انگلیس و ایران نیز عیدی و بخشی از حقوق کارکنان صنعت نفت را قطع کرد. دارایی های ایران توسط انگلیس بلوکه شده و مشکلات ارزی تشدید گردید. کارکنان شرکت نفت دست به اعتصاب زدند و دولت مجبور به اعلام حکومت نظامی شد. اعتصاب به اندازه‌ای وخیم شده بود که حتی قوای لشگر خوزستان برای جلوگیری از آن کفایت نمی‌کرد و دولت ناچار شد با اعزام گردان‌هایی از نقاط مختلف کشور، قوای خوزستان را تقویت کند⚙️ در همین اثنا، 🛳ناوگان دریایی انگلیس وارد خلیج فارس شده و رسما ایران را تهدید کرد. رزمناو موریتشس در آبادان پهلو گرفت و 4000 چترباز انگلیسی در پایگاههای مجاور خلیج فارس دستور آماده‌باش دریافت کردند چند روز پس از آن ناوهای جنگی فلامینگو و وِرن وارد آبهای ایران شدند. تعداد ناوهای جنگی انگلیس در خلیج فارس در مردادماه به 9 فروند رسید. حالا دیگر سایه جنگ واقعا احساس میشد💣 🛡ایران داشت تاوان و خواهی خود را می داد. مصدق که مانده بود مقاومت کند یا همه چیز را تحویل انگلیس دهد، نهایتا مقاومت را ترجیح داد و حاضر به دست برداشتن از حیثیت ملی ایران نشد. به گفته مصدق امتیاز دادن مسولین گذشته ایران به قدرتهای خارجی اشتهای آنان را تحریک کرده بود.(1) از نظر او راه پایان دادن به این وضعیت خطرناک خاتمه بخشیدن به اعطای امتیازات جدید به این قدرتها بود✌️ 💎مصدق میگفت مساله ما اصلا نفت و سازش با شرکت نفت نیست بلکه مساله امروز «آزادی و استقلال کشور» است.(2) نکته جالب این بود که انگلیس، بر اساس سیاست چماق و هویج، هیات جکسون برای مذاکره هم فرستاد که پیشنهادهایش ناقض قانون ملی شدن نفت بود و بر اساس آن انحصار انگلیس بر نفت ایران تداوم می‌یافت و طبیعی بود که مورد پذیرش ایران واقع نشوند✋ @darseenghelab 💥مقاومت ایران در حالی بود که از جانب ایران قوایی که بتواند از حمله نیروهای انگلیسی به آبادان جلوگیری کند وجود نداشت. نیروی دریایی ایران هنوز مشغول عملیات آموزشی با ناوهای کوچک و دست دومی بود که به تازگی از انگلستان تحویل گرفته بود و توانایی جنگ با انگلیس را نداشت.🔫 🔻 دولت انگلستان اعلام کرده بود که هیچکس حق خرید نفت از ایران ندارد و خریداران نفت ایران را در محاکم مورد تعقیب قرار خواهد داد. 👈تحریم اقتصادی ایران، اولین تجربه «اقتصاد بدون نفت» را برای ایران عصر پدید آورد و توجه به اقتصاد درونزا نیز پیامد این تحریمها بود👌 🌡انگلیس با مشاهده قاطعیت ایران، بسرعت از عقب نشینی کرد و نشان داد که تمام تهدیدهایش بلوفی بیش نبوده است. مصدق هم با استفاده از تحریم نفتی، اقتصاد بدون نفت را کلید زد و توانست به مدت دو سال، کشور را تقریبا بدون پول نفت و دریافت وام خارجی، اداره کند. 💦مصدق تا زمانی که به استقلال کشور پایبند بود، خطری متوجه دولتش نبود اما «اعتماد به آمریکا» زمینه بازگشت انگلیس را مهیا کرد و حالا انگلیس که از بیرون شده بود، حالا از پنجره برگشت...🔙 📗منابع: (1).یرواند آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، تهران، نشر نی، 1386، چاپ دوازدهم، ص 232. (2).محمد مصدق، خاطرات و تالمات دکتر محمد مصدق تهران،بی جا، بی نا، 1372چاپ سوم ص 285. @darseenghelab
📛 مبدعان و تئوریسین های عمامه به سر #حجاب_اختیاری! ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (449) 🔻در این ایام شاهد شلوغ بازی عده ای به بهانه حجاب اختیاری هستیم. روشن است که این جماعت کف خیابان، آلت دست عده ای هستند که پشت پرده برنامه ریزی می کنند. در این میان، جا انداختن پدیده پلتشی با هدف ترویج بی حجابی و بدحجابی در جامعه دینی، نیازمند حمایت و پشتیبانی عدهای است که منتسب به دین هستند. بدین جهت مشاهده می کنیم که عده ای روحانیون دانسته یا نادانسته در این میدان به بازی گرفته شده و به نفع مخالفان حکم اسلامی حجاب، به نفع این جریان سخنانی بر زبان و قم جاری کرده اند. 🔻 آیا این مدعیان نباید به دلیل سبب شدن برای خیالات باطل عده ای جاهل و بی اطلاع در باره حکم اسلامی حجاب، مورد استنطاق و محاکمه قرار گیرند؟ آیا اغرای به جهل عده ای جوان درباره حکم الهی جرم کمی است؟ عوارض و خسارات اجتماعی، سیاسی و امنیتیِ بحران ناشی از این اغرای به جهل، را چه کسی باید جبران کند؟! #حجاب_اختیاری 💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
📛 و دغدغه نجف و حوزه قم!!(بخش اول) ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (455) 🔻دوگانه «نجف-قم» / قم تعیین کننده آینده شیعیان خواهد بود یا نجف؟ حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم دو کانون اصلی روحانیون شیعی هستند؛ یکی در عراق و دیگری در ایران. ارتباط این دو حوزه، ارتباط سنتی است و دهه‌ها است که ادامه دارد. دو حوزه‌ای که بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند و از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند. از نظر قدمت، حوزه نجف به عنوان یک حوزه هزار ساله شناخته می‌شود، اما حوزه علمیه قم جوانتر است و فعال شدن آن به دوره سلطنت رضا شاه پهلوی در ایران بر می‌گردد، اگر چه قبل از آن نیز محلی برای دروس مذهبی بوده است. شکل‌گیری حوزه علمیه قم تا حدودی ناشی از مهاجرت علمای مذهبی از نجف و سایر شهر‌ها به قم بوده است. از طرف دیگر علمای ایرانی و عراقی طی سالیان و بنا به دلایل علمی یا سیاسی و اجتماعی مهاجرت‌های متقابلی به نجف و قم داشته‌اند. در دوران انقلاب مشروطیت در ایران، نجف میزبان شماری از علمای ایرانی بود و نظرات برخی از علمای ایرانی مقیم نجف در تشکل‌دهی نظری و سیاسی تحولات ایران موثر بود. در دوران سلطنت رضا شاه پهلوی نیز هنگامی که فشار‌ها بر روحانیون تشدید شد، علمای ایرانی به عراق بازگشتند. محمد جواد اکبرین از فارغ التحصیلان حوزه علمیه قم که در پاریس اقامت دارد، معتقد است در ابتدای انقلاب ایران این تصور وجود داشت که حوزه نجف به لحاظ سیاسی تحت تاثیر حوزه علمیه قم قرار بگیرد اما در یک دوره، قم در برابر نجف داراى نوعى اتوریته (تسلط) معنوى و سیاسى شده بود و این مى‌توانست باعث شود که در تحولات عراق هم تاثیر خاص خود را داشته باشد، اما با درگذشت چند مرجع سنتى در قم و غلبه سنگین سیاست بر فقاهت ماجرا تغییر کرد. فرید مدرسی روزنامه نگار و تحلیلگر حوزه روحانیون شیعه و حوزه‌های علمیه درباره رابطه قم و نجف گفته این ادعا که نجف الگوی قم می‌شود از عمق لازم برخوردار نیست و تحلیلی ظاهربینانه از قم و نجف است. قم آنچنان اسلوبی دارد که حتی دانش‌آموختگان نجف در قم آن را پی می‌گیرند. نجف هم قصد الگو شدن ندارد. قم و نجف به دنبال حفظ هویت دوگانه هستند. در سال ۲۰۱۷ گزارشی منتشر کرده و در آن رقابت‌های میان نجف و قم را در مرجعیت شیعه مورد تحلیل قرار داده است. در این تحقیقات گفته شده اصلی‌ترین عاملی که ممکن است وفاداری مردم از نجف را به سمت قم سوق دهد، حشد الشعبی است. بسته به اینکه چه اتفاقی در آینده رخ دهد، در صورتی که محبوبیت آنها در عراق افزایش یابد، این گروه می‌تواند توجه شیعیان عراق را از مرجعیت شیعه عراق به سمت مرجعیت شیعه در ایران سوق دهد. در گزارشی نقش معنوی ایران در منطقه را مورد ارزیابی قرار داده و گفته جمهوری اسلامی در حال توسعه نفوذ مذهبی خود در عراق و تحکیم نقش خود در این کشور در رقابت با نفود آمریکاست. این دومین گزارشی است که در روز‌های اخیر با هدف ایجاد شکاف میان شیعیان عراق و ایران و طرح دوگانه نجف-قم به عنوان دو رقیب در کنترل حاکمیت دینی بر جمعیت شیعه جهان در رسانه‌های غربی منتشر شده است. روز گذشته نیز در سرمقاله‌ای نوشت: تا امروز به نظر می‌رسید روحانیون قم قرار است آینده نجف را تعیین کنند، اما با مشکلات اخیری که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، شاید این عراق است که باید آینده رهبری دینی را تعیین کند. در این گزارش به خشم مردم به سبب تضعیف اقتصاد کشور اشاره شده و نوشته است: تحریم‌های آمریکا ارزش پول ایران را کاهش داده و تورم کشور به ۴۰ درصد رسیده است. (ادامه در پست بعدی👇)
📛 و دغدغه نجف و حوزه قم!!(بخش دوم) این رسانه به نقل از صادق حقیقت از دانشگاه مفید قم نوشته حکومت دینی ایران هنوز راهی برای خروج از این بحران پیدا نکرده و ما شاهد تغییر جهت هستیم. اکونومیست در ادامه نوشته برخی روحانیون فاصله خود را با حاکمیت زیاد کرده‌اند. سال‌ها نجف رابطه کمی با قم داشت. در دوران صدام حسین شیعیان تضعیف شده بودند و حوزه‌های شیعیان به کمتر از صد حوزه کاهش پیدا کرده بود، اما ایران با تامین مالی این حوزه‌ها، ۱۱۰ هزار طلبه را آموزش داد. از زمان سقوط صدام اعتبار نجف میان شیعیان افزایش یافت. حوزه‌های نجف استقلال خود را در برابر دخالت حاکمیت حفظ کردند، اما این استقلال در برابر نفوذ قم حفظ نشد. نویسنده این یادداشت در ادامه نوشت: آیت الله سیستانی که در قم نیز نفوذ زیادی دارد، حامی جدایی دین از سیاست است و به نقش مشورتی روحانیون اعتقاد دارد نه حکومت آنها. ماه گذشته آیت الله جوادی آملی اعلام کرد کیفیت تدریس دروس حوزوی در نجف بالاتر از قم است. برخی از روحانیون بنام ایرانی از جمله علی خمینی نوه آیت الله خمینی به نجف کوچ کرده‌اند. عباس کاظم نویسنده کتاب بیوگرافی آیت الله سیستانی گفته اگر شما تحت سلطه تشکیلات مذهبی ایران باشید که برای همه چیز شما برنامه دارد، مجبور خواهید شد به نجف روی بیاورید. ماه گذشته حسن روحانی در جریان سفر خود به عراق با سیستانی دیدار کرد. او اولین رییس جمهور ایرانی بود که موفق به دیدار حضوری با سیستانی می‌شد. بسیاری از ناظران دیدار او با سیستانی را به دیدار مقامات مسیحی با پاپ تشبیه کردند. حقیقت در گفتگو با اکونومیست گفته دفتر سیستانی در قم که نمایندگی آن را حجت الاسلام شهرستانی بر عهده دارد، در این شهر از قدرت بالایی برخوردار است. گزارش واشنگتن پست به نقش روحانیون ایران در توسعه نفوذ شیعه در عراق اشاره کرده و گفته بیشترین تلاش ایران در شهر مقدس نجف متمرکز شده که محل زندگی روحانیون عراق و دروازه‌ای به سمت جامعه شیعه است که دو سوم عراقی‌ها را شامل می‌شود. ایران در شهر نجف، مدارس و موسسات خیریه زیادی را تاسیس کرده که با روحانیون ایران در ارتباطند. واشنگتن پست در گزارش خود مدعی شده که این اقدامات با هدف تضعیف روحانیون محلی عراق انجام شده است. واشنگتن پست نوشته روحانیون مرتبط با ایران برند خاص خود از الهیات شیعه حکومتی را تبلیغ می‌کنند. به گفته عوامل سیاسی عراق، آنها تمایل دارند مرجعیت مورد اعتماد خودشان جای مرجع عالی دینی عراق را بگیرد؛ پوستر‌های محمود هاشمی شاهرودی یکی از روحانیون و سیاستمداران ایرانی که چندی پیش در گذشت، هنوز بر دیوار‌های نجف خودنمایی می‌کند. بر اساس گزارش واشنگتن پست، تلاش ایران برای افزایش نفوذ مذهبی در عراق با پروژه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی آن‌ها در عراق همزمان شده است؛ پروژه‌ای که در رقابت با آمریکا آغاز شده. ایران بعد از پیروزی‌های گروه مورد حمایت خود در مبارزه با داعش، قدرت بیشتری در عراق گرفته و این نیرو‌ها کنترل سرزمین‌های بازپس گرفته شده از داعش را در دست گرفته‌اند. واشنگتن پست نوشته متحدان ایران یعنی گروه حشد الشعبی نفوذ قابل توجهی در پارلمان عراق پیدا کرده‌اند. این در حالی است که معمولا مقامات ایرانی در درگیری‌های سیاسی و نظامی میان جناح‌های مختلف عراق پادرمیانی می‌کنند. بسیاری از رسانه‌های محلی عراق به ایران وابسته‌اند. ایران کالا‌های متعددی از قبیل تخم مرغ، استیل، برق، لوازم آرایشی و دیگر اقلام را به بازار‌های محلی عراق صادر می‌کند. کمک‌های ایران برق خانه‌های شهر‌های عراق را روشن نگه داشته است. بنابراین در نجف به ندرت می‌توان جای پای ایران را ندیده گرفت. صد‌ها هزار ایرانی سالانه برای زیارت مرقد امام علی (ع) به این شهر سفر می‌کنند. ایران در پروژه بازسازی عتبات سرمایه گذاری کرده است. خاتم الانبیا که یکی از شرکت‌های متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در این پروژه‌ها بازیگر اصلی است. یک زائر ایرانی هزینه زیادی را در بازار‌های نجف صرف می‌کند و علائم به کار رفته در مغازه‌ها و رستوران‌ها عمدتا به زبان فارسی نیز نوشته شده است. طبقه کتاب فروشی‌های محلی پر از کتاب‌های مذهبی نوشته شده توسط ایرانی‌هاست. ایران در حوزه خدمات پزشکی نیز کمک‌هایی به عراق می‌کند. یک شرکت ایرانی حتی قراداد جمع کردن آشغال خیابان‌ها در نجف را با این کشور به امضا رسانده است. در عین حال ایران هزینه طلاب را از طریق دفاتری که توسط روحانیت ایران در عراق اداره می‌شود می‌پردازد و از این ارتباط برای جذب عراقی‌هایی که می‌توانند به نیرو‌های نظامی مورد حمایت ایران بپیوندند، برای جنگ با داعش استفاده می‌کند.
📛 و دغدغه نجف و حوزه قم!!(بخش سوم) واشنگتن پست نوشته ایرانی‌ها در نجف زیاد مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و آیت الله سیستانی مرجع مستقل شیعیان در عراق است سعی کرده جلوی دخالت تمام کشورها در عراق را بگیرد. سیستانی ۸۸ ساله در ایران به دنیا آمده و به نقش مشورتی روحانیون شیعه در حکومت معتقد است. نفوذ سیستانی در نجف و خارج از این شهر غالب است. او مرجع میلیون‌ها عراقی در انتخابات و پیوستن به جهاد علیه داعش بوده است. به گزارش رویداد‌۲۴ عماد الشراع طلبه پیشین نجف که امروز در موسسه تحقیقاتی جنگ و صلح در عراق کار می‌کند به واشنگتن پست گفته پس از سیستانی، درگیری زیادی بر سر جانشینی او رخ خواهد داد. ایران سعی می‌کند نفوذش را با ایجاد رابطه با روحانیون نجف توسعه بدهد، با این حال هیچکس خارج از نجف نمی‌تواند این نقش را بر عهده داشته باشد. به اعتقاد واشنگتن پست شاهرودی رییس قوه قضاییه سابق ایران به نجف رفت و دفتری در آنجا احداث کرد تا شبکه‌ای از پیروان را در این شهر ایجاد کند. همکاران او می‌گویند در اوایل سال ۲۰۱۲ او به عراق سفر کرد و و هدف نهایی‌اش تبدیل شدن به مقام عالی مذهبی در عراق بود. او این پتانسیل را داشت چرا که در عراق به دنیا آمده بود اما او به اندازه‌ای که امیدوار بود مورد استقبال واقع نشد و در حال حاضر حسینیه‌ای که شاهرودی در نجف بنا کرده خالی و نا تمام است و با یک نگهبان اداره می‌شود. کسانی زیادی هستند که نگاه سیاسی مذهبی ایران را بیشتر می‌پسندند. شیخ علالدین الجزایری به وضوح از دکترین سیاسی دینی ایران دفاع می‌کند و می‌گوید این دکترین باید جایگزین دولت سیاسی کنونی در عراق شود. جزائری در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود آرزوی من در عراق شکل‌گیری یک نظام مبتنی بر دین است زیرا به عنوان یک روحانی معتقدم مذهب ما قادر است تمام شئون زندگی و دولت را هدایت کند. منبع: https://www.rouydad24.ir/fa/news/173797 🔴پ.ن. بازنشر این گزارش، صرفا جهت اطلاع اعضای محترم کانال از دغدغه غربی ها و تمرکزشان بر حوزه های علمیه شیعه است. اینکه آقا فرمودند تلاش دشمن این است که از قم آنتی تز انقلاب درست کنند، اشاره به همین تمرکزها و برنامه ریزی ها برای حوزه علمیه قم است. دوستان من! دشمن خواب نیست و مدام در حال رصد و تحلیل و گزارش گیری و برنامه ریزی توسط ایادی خود در داخل حوزه های علمیه است. ... 💠 با همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
یا الله: باید یه خدا قوت بگم و از بینش عمیق و دقت خوبتون و دغدغه ی مبارکتون تمجید کنم. از خداوند منان توفیق خدمت در این دنیا برای اسلام و اجر وافر اخروی براتون مسألت دارم @rozaneebefarda
آیین سربازی امام عصر(عج) و پرسش های بی پاسخ از طبقه تعالی طلب و در حوزه 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸سالهاست که به صنف مبلغان دین، «سرباز امام زمان» میگویند. بسیاری از افراد با ذهنیت نیل به چنین افتخاری وارد حوزه میشوند تا در جرگه ی یاران امام زمانشان قرار گیرند. اما در طول حضور در حوزه آنچه مغفول و یا در حاشیه است، وجود مقدس امام است. اصل، گفتن و شنیدن درسی و حداکثر نوشتن تقریری و گرفتن شهریه ای است. یاری امام زمان اینقدر آسان است؟ هیچ اندیشیده ایم که نسبت خودمان و رفتار و سلوکمان با اماممان چیست؟ امام زمان کجای زندگی ماست؟ چقدر درباره مؤلفه های سرباز بایسته ی امام پژوهیده ایم؟ چقدر فرهنگ سربازی را در حوزه ترویج داده ایم که از جامعه توقع «انتظار» داریم؟ 🔸با تمام نواقص، اما مشی بزرگان حوزه به گونه ای بوده است که ارادت تام در برابر ولی عصر را در مرام و کلامشان متجلی یافته ایم و سربازی را از ایشان آموخته ایم و دانسته ایم که ما باید به قدر وسع، آماده سربازی شویم و اینکه میمنه را پاسداری کنیم یا در میسره بتازیم، پیاده باشیم، یا سواره، فرمانده گروهان باشیم یا فرمانده لشکر را به امام بسپاریم. اگر حضرت ما را شایسته فرماندهی لشکر بدانند دلها را متوجه خواهند کرد و به شایستگان جایگاه شایسته را خواهند داد. 🔹البته ضرورتا این جایگاه در زمان دلخواه ما نیست و ممکن است در عصر ظهور حضرت اعطا شود. از این رو میتوان گفت که بنیادی ترین اصل در سربازی حضرت این است که برای خود جایگاهی قائل نباشیم و اعطای درجه را به صاحب امر بسپاریم. 🔹بحمدالله این امر مبارک هم در صدر حوزه و هم در لایه های پایین طلاب قابل مشاهده است؛ طلابی که وظیفه مدارند و در اوج فضل علمی و جایگاه اجتماعی، شأنی برای خود قائل نیستند و اگر میدان سربازی را در اعماق گِل و لای مناطق سیل زده هم ببینند، برای خدمت پیشتازند؛ وقتی خودت را سرباز دانستی، اهل جهاد میشوی و روحیه ی جهادی از درونت میجوشد. 🔹اما مع الاسف لایه ای میانی در حوزه علمیه شکل گرفته است که خود را شایسته ی میدانند و با در دست گرفتن منابع مالی حوزوی مشغول خدمت به نهاد مرجعیت اند. جامعه ی حوزوی بخواهد یا نخواهد باید جایگاه ایشان را بپذیرد چرا که سربازی ایشان منحصر در جایگاه فرماندهی است. 🔸سالهاست که شکل گیری طبقه ای اشرافی در متن حوزه، مناسباتی جدید در تمام شؤون (علمی، اخلاقی، اجتماعی و...) این نهاد مقدس ایجاد کرده است که خطرش برای نهاد تبلیغ دین از روشنفکران به مراتب بیشتر است و بر علمائی که پاسداران شریعت و حصون اسلامند، لازم است که هر خطری را از حوزه دفع کنند. 🔹سخن در این باب بسیار است اما حرف آخر، سخن خداست: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». آیا میتوان تصور کرد که متقین به دنبال علو باشند؟ آیا برتری طلبی اساسا با باور به آخرت سازگار است؟ بی صبرانه منتظر اطلاع از دیدگاه های تفسیری آقایان درباره این آیه شریفه هستیم و امیدواریم بیوت منجر به تشتت قلوب شیعیان اهل بیت علیهم السلام نشود و نسبت خویش را با مشخص کنند، اگر باور دارند که: اهل البیت أولی بالبیت... سید رضا تقوی @rozaneebefarda
بازتاب/۱ Mohsen Rajabi: سلام علیکم دوست عزیز دغدغه های دلسوزانه شما قابل تقدیر است ولی مراقب باشیم که فضای حوزه به تفرق و تشتت نینجامد. نقد همراه با حفظ حرمت افراد و شخصیتها و برچسب نزدن همراه باشد. در مورد رساله هم سنت همیشگی حوزه ها همین رویه بوده است یک الگوی خاص از بزرگان را نمی توان به همه تعمیم داد. نکته دیگر این که اگر کسی ریاست طلب باشد و از مرجعیت هدفش ریاست باشد نه هدایتگری؛ تردید نکنید که قدر نخواهد دید و بر صدر نخواهد نشست. عزت از آن خداوند است و او به هر که بخواهد مطابق با مشیت حکیمانه اش عطا می کند. و اگر هدفش رضای حق و ادای تکلیف است که کسی نمی تواند او را به زیر بکشاند. سنت جاریه همواره چنین بوده و خواهد بود. موفق باشید. @rozaneebefarda
از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر ۱ 🔻🔻🔻 عملکرد به ویژه سران و ارکان آن طی سالیان اخیر سوالات و ابهامات و انتقاداتی را بر انگیخته لذا باعث شده مراجع معظم تقلید، نهادهای حوزوی و جریانات انقلابی حوزه علیه این مجمع موضع گیری کنند در این باب نکات ذیل قابل توجه است ♻️ 1⃣تضعیف جایگاه مرجعیت برخی از رویکردها و اعمال سران نشست اساتید باعث تضعیف مرجعیت است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔻الف) انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات با زنده بودن مراجع و اساتید معظم همین آقایان که متاسفانه این شائبه را ایجاد می کند که آقایان صلاحیتی همسنگ یا فراتر از مراجع معظم تقلید برای خود قائل هستند. ♻️علاوه بر اینکه این رفتار نقض صریح بیانات گذشته ایشان در خودداری و جلوگیری از انتشار رساله توسط اعضای نشست است. 🔻ب) دخالت دربرخی شئون مرجعیت همچون تقسیم گسترده پول بین اساتید به اسم و عنوان شخصی خود در حالیکه امور مالی حوزه تا کنون از طریق مراجع عظام تقلید اداره می شد و استقلال و سلامت حوزه و روحانیت نیز تا کنون از همین طریق تضمین شده است. تقسیم پول از طریقی غیر از مراجع و غیر عنوان وجوهات این خوف ر ایجاد می کند که پولهایی با منشاء نا معلوم وارد حوزه شده و استقلال و کرامت نهاد حوزه را زیر سوال برد. ♻️رفتارهایی مثل تقسیم پول با عنوان شخصی یا نشر رساله و امثال آن باعث شد حضرت آیت الله وحید در جلسه نشست اساتید با ایشان در دی ماه سال ۹۶ با یادآوری دنیاگریزی و فرار علمای صالح سلف از مقام و مرجعیت به گونه ای سران نشست اساتید را مورد نصحیت و انتقاد غیر مستقیم خود قرار دهند و در مورد دیگر با نوشته ای کتبی گواهی اجتهاد برای هر فردی را انکار کنند. 🔻ج) عدم توجه به جایگاه واقعی فقاهت و مرجعیت صالح که باعث بی مهری و عدم تعامل مناسب با برخی مراجع همچون آیت الله مکارم شیرازی شده و این شائبه را ایجاد می کند که توجه ویژه سران نشست اساتید به برخی مراجع به جهت جلب امکانات یا سلیقه خاص نشست اساتید درباره بزرگان است. ♻️ 2⃣ عملکرد نشست اساتید نسبت به ماموریت اعلام شده از ناحیه نشست ادعای سران نشست اساتید از تشکیل چنین مجمعی پیگیری امور مربوط به حوزه و روحانیت و به ویژه اساتید و مسائل صنفی آنها به دور از هرگونه جهت گیری و فعالیت متداول سیاسی است. ♻️در حالی که 🔻اولا: با توجه به ادعای ایشان همه اساتید باید مورد حمایت ایشان قرار گیرند نه فقط آن دسته از اساتیدی که به ایشان مراجعه کرده و زیر چتر آنها آمده اند. 🔻ثانیا: انتظار طبیعی و منطقی از سران نشست اساتید با توجه به ماموریت اعلام شده برای آن هماهنگی و تعامل با همه مراجع معظم، شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه است که متاسفانه شاهد دخالت در برخی شئون مرجعیت و ناهماهنگی با نهادهای حوزوی هستیم و همین جهت باعث کدورت مرجع معظم آیت الله مکارم شیرازی شد. 🔻ثالثا: برخی رویکردها و مواضع سیاسی سران نشست اساتید به عنوان نشست اساتید و یا مواضع شخصی ایشان بدون لحاظ جایگاه عنوانی که در این تشکل دارند به ماموریت اعلامی ایشان لطمه وارد کرده و در برخی موارد در راستای برخی جهت گیری های خاص سیاسی قرار گرفته است. ♻️به طور مثال ملاقات سران نشست با رئیس دولت یازدهم و پیشنهاد تئوریزه کردن شعار اعتدال این دولت آیا در راستای اهداف اعلامی این نشست است یا نوعی کنشگری سیاسی با جهت گیری خاص؟!! 🔻در حالیکه ورود اساتید به این تشکل و رای ایشان به سران نشست برای اهداف و جهت گیری های خاص سیاسی نبوده و صرفا امور حوزوی و صنفی مورد لحاظ ایشان است. ♻️انتظار طبیعی و منطقی طلاب و اساتید سطوح عالی حوزه از سران نشست این است که اگر ایشان بنای فعالیت سیاسی و جهت گیری خاصی دارند آن را به طور رسمی اعلام کرده تا همه طلاب و اساتید تکلیف خود را برای حضور در این مجموعه بدانند. @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
♨️تحلیل از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر ۲ 🔻🔻🔻 ♻️با توجه به نکات پیش گفته و همچنین شعار و ادعای سران نشست در حفظ حرمت و جایگاه مراجع معظم تقلید اگر بخواهد فضا به جریان عادی خود بازگردد باید 🔻اولا: سران نشست اساتید که اقدام به انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات کرده اند با عذرخواهی از مراجع معظم تقلید خصوصا اساتید خود اقدام به جمع آوری رساله کرده و پاسخگویی به استفتائات را به مراجع معظم تقلید ارجاع دهند. 🔻ثانیا: از دخالت در شئون مرجعیت پرهیز کرده و ازدیگر تقسیم پول به عنوان شخصی خود نداشته باشند و اجازه دهند امور مالی حوزه همچنان از طریق مراجع تقلید و به عنوان ایشان اعمال شود تا همچنان کیان و استقلال حوزه از هر آسیبی مصون و محفوظ مانده و از ورود اموالی که منشاء آنها معلوم نیست به حوزه جلوگیری شود. 🔻ثالثا: آقایان سران نشست اساتید به صورت شفاف توضیح دهند آن بخش از پولهایی که به اسم برخی سران نشست بین اساتید تقسیم شده از کجا و به چه عنوانی تامین شده است؟ 🔻آیا آقایان به عنوان مرجع تقلید اخذ وجوهات کرده اند و یا اینکه اشخاص و جریاناتی به ایشان این مبالغ مالی را هدیه داده اند؟ 🔻سوال دیگری که باید جواب داده شود این است که وجوهات یا هدایا از داخل کشور تامین شده یا خارج کشور؟ 🔻گرچه بعید است که آقایان شفاف سازی کنند و از ادامه این رویه غلط منصرف شوند 🔻رابعا: انتظار می رود سران نشست اساتید ضمن انتشار اساسنامه خود برای روشنگری همه از جمله اساتید مجموعه نشست، نوع و چگونگی فعالیت سیاسی این تشکل را به صورت دقیق روشن کنند و معلوم کنند با توجه به شعار پدری نشست برای جریانات سیاسی، چطور در مقابل بعضی مسئولین و نهادها که با اجرای اسناد بین المللی کفار، مبانی اعتقادی و احکام الاهی را زیر سوال می برند هیچ واکنشی نشان نمی دهند اما در دیدار با همان جریان سیاسی از تئوریزه کردن شعار آن جریان صحبت می کنند؟!! به نظر می رسد اگر این رویه در نشست اساتید در تقابل با مراجع معظم تقلید و زیرپاگذاری سنتهای حسنه حوزوی ادامه پیدا کند مراجع معظم تقلید، طلاب و اساتید به روشنگریها و وظایف دیگر خود در قبال نشست مبادرت می ورزند و تبعات آن به عهده سران نشست با رویه غلطیست که در پیش گرفته اند. @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
مقام معظم رهبری: مذاکره با دولت کنونی آمریکا سم مضاعف است. هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری درباره‌ی نقاط قوت خود معامله نمیکند... @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار رمضانی مسئولان نظام: 👈 بعضی در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟ 👈 مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است. 👈 مذاکره یعنی معامله و دادو ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست. 👈 میگویند مذاکره کنیم درباره‌ی سلاح دفاعی شما که چرا با فلان برد میسازید؛ این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید! 👈 خب معلوم است که هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری درباره‌ی نقاط قوت خود معامله نمیکند. 👈 یا مثلاً میگویند درباره‌ی عمق راهبردی‌تان در منطقه صحبت کنیم؛ یعنی این را از دست بدهید. 👈 پس اصل غلط است، حتی با آدم حسابی. اینها که آدم حسابی هم نیستند و به هیچ چیز پایبند نیستند. 🔹 البته هیچ‌کس در عقلای ما هم دنبال مذاکره نیست. ۹۸/۲/۲۴ @rozaneebefarda
💥استفاده از تعبیر «آیت الله العظمی» برای جناب آقای علوی بروجردی از سران در کانال رسمی مسجد اعظم قم 🔶حاشیه چندی پیش، انتشار رساله از سوی ایشان با حاشیه هایی در حوزه همراه بود و اکنون با کاربست برخی القاب که مخصوص مراجع عظام است ، به این حواشی دامن زده خواهد شد. برخی مراجع معظم گذشته مانند حضرت آیت‌الله و برخی مراجع فعلی مانند آیت‌الله ، از درج عناوینی مانند حتی در جلد رساله خود منع نمودند. @rozaneebefarda
🔸قدردانی روحانیون و مدیران حوزه‌های علمیه اهل سنت مناطق سیل‌زده گلستان از مقام معظم رهبری 🔹روحانیون و مدیران حوزه‌های علمیه اهل سنت استان گلستان از رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر دستور بسیج کلیه امکانات نیروهای مسلح برای کمک به سیل‌زدگان قدردانی کردند. @rozaneebefarda
🌀 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء 📝 آیا مجتهدین اجازه پاسخگویی به استفتائات دارند؟ 🖋 علی مهدوی 🔹 خبر اعلام مرجعیت از سوی چندتن از فضلا، بحث داغ این روزهای حوزه علمیه است. تا آنجا که فقط محدود به این افراد نماند و شامل حال فضلایی که اقدام به انتشار استفتائات -در سایتشان- نموده‌اند هم شد؛ ولو اینکه ادعایی برای مرجعیت ندارند. لذا این گمانه‌زنی مطرح شد که چرا فقط آقایان نشست اساتید مورد هجمه رسانه‌ها قرار گرفتند و دیگرانی که دارای سایت و استفتائات هستند چرا در حاشیه امن هستند؟! 🔹 آنچه به نظر می‌رسد این است که در دو سطح باید به این مسأله پرداخت: 1️⃣ انحصار افتاء در سطح رساله‌های متداول در ساحت کلی فقه و مسائلی چون مباحث کلی عبادات و معاملات، وقتی مراجع معظم تقلید ورود کرده‌اند و پاسخگوی سؤالات مردم هستند، دیگر لزومی ندارد مجتهدین هم به پاسخ استفتائات روی بیاورند؛ که اگر مجتهدی چنین کند، به معنای مقدمه‌چینی برای اعلام مرجعیت خواهد بود، هرچند در علن کتمان کنند. وگرنه چنین امری چه سودی خواهد داشت؛ جز تضعیف مرجعیت؟ 2️⃣ عدم انحصار افتاء در مسائل تخصصی امروز نظام اسلامی به شدت نیازمند ورود علمی مجتهدین به ساحات مختلف زندگی بشر است. از سبک زندگی، خانواده و تربیت گرفته تا معماری، هنر و مدیریت‌های خرد و کلان. از این حیث برای هیچ مرجعی امکان ورود تخصصی در تمامی ابعاد فقهی میسر نیست. ضعف اصلی، امروز اینجاست که مجتهدین بسیاری باید در این مسائل احساس تکلیف کنند و بجای اختیار کردن کرسی مرجعیت، خود را وقف اسلام کنند. لذا اگر مجتهدی در فقه اقتصاد، فقه معماری، یا حتی فقه تربیت و خانواده ورود کند، به تألیف کتاب و تنظیم چارچوب‌های آن علم بپردازد و حتی به پاسخگویی استفتائات -البته در چارچوبی مشخص- در زمینه تخصصش بپردازد، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه راهی برای برون رفت بسیاری از معضلات نظام اسلامی گشوده است. در واقع مجتهدین، نظریه پردازان نظام اسلامی هستند که با حمایت و نظارت مراجع معظم تقلید، باعث تحقق حداکثری دین در جامعه خواهند شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده سودای مرجعیت @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دانشجویان در جلسه دیروز مسجد دانشگاه تهران خطاب به ریاست دانشگاه چه گفتند؟ 🔹از دادن تریبون به تجمع غیرقانونی و هتک حرمت ماه رمضان تا بستن دهان دانشجویان و مردم @rozaneebefarda
🔶️ انتصاب سردار فدوی به عنوان جانشین و انتصاب سردار نقدی به عنوان معاون هماهنگ کننده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه‌ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. 📝 متن احکام فرمانده معظم کل قوا به این شرح است: 🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار دریادار پاسدار علی فدوی بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده و شایستگی، شما را به سمتِ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم. ایفای نقش جهادی و انقلابی در ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریتهای سپاه با نظر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸   🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده در سپاه و بسیج و شایستگی، شما را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم. ارتقای ظرفیتهای کارشناسی و کارآمدی ستاد سپاه با بهره‌گیری از توانمندیها و قابلیت‌های نخبگی و جهادی سپاه و بسیج در نیل به پیشرفت و کسب آمادگیهای همه‌جانبه در پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن در تعاملی سازنده و هم‌افزا با ستادکل و سایر سازمانهای نیروهای مسلح با لحاظ تدابیر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ @rozaneebefarda
کنش گری خبری؛ شاخصه قابل تقدیر خبرگزاری حوزه در دوره جدید @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تنوع در موضوع، سرعت انتقال و جرأت ورود به عرصه های حاشیه ساز و پرهزینه، امری است که خبرگزاری حوزه در دوره جدید در تلاش برای تحقق آن بوده است. افزایش جایگاه تعاملی خبرگزاری، که با انعکاس صدای واقعی طلاب تحقق می یابد، راهی است که آغاز شده و علی رغم فشارهای بالادستی، انشالله با قوت و قدرت ادامه یابد چه اینکه اگر چنین نشود، خبرگزاری رسمی حوزه در حد روابط عمومی برخی نهادهای حوزوی و بعض افراد خاص شناخته خواهد شد و طبعا بدنه حوزویان اخبار را از سایر رسانه های مجازی پی خواهند گرفت و خطر سلیقه زدگی فضای اطلاع رسانی حوادث حوزوی، بیش از وضع فعلی دامنگیر خواهد شد. تمرکز بر موضوع حوزه انقلابی و روشنگری پیرامون فعالیت سازمان یافته جریان های معاند در دل حوزه، عرصه مهم دیگری است که به نظر می رسد خبرگزاری حوزه در آن کارنامه قابل دفاعی ندارد و صدالبته متولیان فعلی را نباید تنها در معرض پرسش گری قرار داد که این نقیصه بیشتر متوجه سیاستگذاران و نهاد های بالادستی است که بنا به دلایلی تا کنون در مقام عمل تمایلی برای پیگیری این قبیل امور نشان نداده اند. @rozaneebefarda
پدیده فرار مغزها در حوزه [صفحه۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت مجاهدت‌های امام خمینی (قدس سره) و خون شهدا به ویژه شهدای روحانیت؛ فضایی تازه در اقبال به حوزه‌های علمیه به وجود آمده و درس و بحث‌ها رنگ و بوی تازه‌ای یافته است. از مشهد تا اصفهان و سایر نقاط کشور از فضای باز به وجود آمده در عصر جمهوری اسلامی استفاده کرده؛ رشد قابل توجهی به نسبت پیش از انقلاب نمودند امّا در میان تمامی حوزه‌های ذکر شده همواره مرکزیت با «حوزه علمیه قم» بوده و هست. مرکزیتی که با حضور علما و مراجع عظام در مواقع مختلف اثر خود را در پیش‌برد اهداف نظام اسلامی نشان داده است. 🔹چند وقتی بود که قم با غفلت برخی مسؤولین و بی‌خبری بخشی از بدنه انقلابی؛ جولان‌گاه جریانات غیرانقلابی و حتی ضدانقلاب شده بود امّا هشدارهای روشن‌گرانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته موجی از را در قم به وجود آورد و این موج به فضل الهی اندک سکولارهای حوزوی را تا حوزه مقدسه نجف عقب رانده است. البته گفتنی است که غیرانقلابی‌ها یا به تعبیر بهتر سکولارهای حوزوی هنوز از قم کوچِ کامل نکرده‌اند امّا در حال انتقال بساط به آن دیار هستند. این اتفاق در سال ۸۸ به بعد شتاب بیشتری یافت و حتی زمزمه هایی از کوچ برخی روحانیون برجسته طرفدار نیز شنیده شد. 🔹وضعیت کنونی جریان سکولار وضعیت مناسبی نیست. چند دهه برنامه‌ریزی و تلاش بی‌وقفه آن‌ها برای تصاحب قم به عنوان مرکز و محور حوزه‌های علمیه بی‌اثر شده است و برای آن‌ها دو راه بیش‌تر وجود ندارد: یا باید از قدرت‌طلبی و تصاحب مرکز دست بکشند که چنین امری ممکن نیست؛ یا باید مرکز را از قم به جایی منتقل کنند که امکان مانور بیش‌تری دارند و کجا برای آن‌ها بهتر از نجف؟ 🔹امّا مسئله اساسی این‌جاست که محوریت یافتن یک حوزه، بدون حضور طلاب نخبه و پرکار امکان‌پذیر نیست و اقبال نخبگان حوزوی در حال حاضر به حوزه علمیه قم است و نه نجف! پس باید چه کرد؟ ایجاد جریانِ هجرت یا به تعبیر بهتر از قم به نجف. 🔹 تعابیر جناب حجت‌الاسلام شهرستانی در دیدار با آیت‌الله شبیری حفظه‌الله نشان داد که جریان‌های خاص به دنبال چنین ای هستند امّا تا کنون به دلایلی موفق نبوده‌اند: «حوزه نجف که در پی فشارهای دوره صدام دچار رکود شدید شده بود، در سال‌های اخیر با مدیریت چهار مرجع تقلید آن، با رونق روزافزون مواجه شده است. اما با وجود کمک‌های مالی مناسب مراجع آن، هنوز بسیاری از طلاب ایرانی به دلیل فقدان امنیت و ثبات نسبی در عراق، در به این حوزه تردید دارند.» 🔸البته جهت یادداشت و روی سخن با مراجع معظم تقلید نجف و کمک‌های مالی مناسب یا نامناسب نیست، بلکه مقصود محلّ برداشت مهاجرت گسترده‌ای است که مطلوب جناب شهرستانی بوده و هنوز محقق نشده است. 🔹پرونده فرار مغزهای حوزوی از قم به نجف، مؤیدی از مشاهدات میدانی نیز دارد. شاید شما هم طلاب مستعدی را بشناسید که با توصیه یک استادِ سنّتی و غیرسیاسی راهی نجف شده باشد کما این‌که تا کنون مواردی اینچنین از مدارس شاخص گزارش شده است. البته باید گفت گستره پرونده «فرار مغزهای حوزوی» محدود به قم نمی‌شود و با تحرکات برخی مراکز، این فرار چند شاخه یافته است: 1. شاخه سنتی به مقصد نجف 2. شاخه مدرن، به مقصد اروپا 3. شاخه سیاسی داخلی، به مقصد تهران 🔸در خصوص شاخه اول توضیحات داده شد امّا شاخه دوم نیز کم‌کم در حال فعال شدن است و برخی مراکز و تشکل های به ظاهر خصوصی بیرون حوزوی که به طور آشکار با مراکز مشکوکی هم‌چون DAAD آلمان ارتباط دارند و در حال شناسایی و تشویق نخبگان علوم انسانی (دانشگاهی و حوزوی) به خروج از کشور و هجرت به آلمان و انگلیس است. ماجرای فعالیت شبکه پیچیده ای که امثال متولی آن هستند، سال هاست که در دامن زدن به چرخش نخبگانی به نفع غرب و خصوصا آمریکا، فعالیت گسترده دارد؛ و تمرکز این شبکه بر حوزه مقدسه قم، همراه با اغفال یا توجیه برخی دلسوزان داخل حوزه، به دنبال یارگیری و تکرار تجربه دانشگاهی اش در متن حوزه است و نتیجه نیز از قبل مشخص است: اجرای برنامه فرار مغزهای حوزوی و نخبه به خارج کشور. دم دستی ترین مصداق از فرار مغزهای حوزوی اما، یارگیری احزاب و جریان های سیاسی داخلی از نخبگان حوزوی است. حضور افرادی مانند سیدجواد طباطبایی و سارا شریعتی و ده ها چهره سیاسی دیگر، که نوعا از خاستگاه اصلاح طلبی بر قم متمرکز شده اند، بیش از یک دهه است که در شناسایی و تربیت برخی حلقه های نخبگانی حوزوی فعال شده و در فضای بی اطلاعی و غفلت متولیان حوزه، با آرامش کامل به جذب و تربیت طلبه مشغول اند. طلابی که در بهترین حالت، از منظر شریعتی و سروش به منابع دینی وارد شده اند و بس عمیق تر از آن دو به قلم فرسایی مشغول شده اند. @rozaneebefarda ادامه👇
پدیده فرار مغزها در حوزه لینک صفحه نخست: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1223 [صفحه۲ از ۲] 🔸بر اساس این واقعیات میدانی؛ مراکز مدیریتی و سیا ستگذاری حوزه علمیه قم باید بیش از گذشته هوشیاری به خرج بدهند و جلوی از دست رفتن سرمایه‌های حوزوی و به تعبیر مراجع عظام تقلید حفظهم‌الله تعالی؛ نهال‌های حوزه قم را بگیرند و الا اگر فرار مغزها همچون دانشگاه به حوزه نیز سرایت کند راه چاره و بازگشت بسیار سخت خواهد بود. 🔸صد البته به صرف برخورد سلبی و صیانتی نمی توان با پدیده های پیچیده اینچنینی مواجهه کرد و بهترین راه، برنامه ریزی مناسب، ایجاد روال تربیتی و به کارگیری مناسب طلاب کارآمد، ایجاد رویه های امن و کنترل شده برای حضور اساتید(و نه طلاب مبتدی) در فضای بین المللی، تسهیل فرایند تحصیل و به کارگیری بهینه نخبگانی، راهکارهای مهمی است که می تواند در کنترل پدیده فراز مغز های حوزوی کارگر افتد. 🔶پی‌نوشت: جریان انقلابی هیچ‌گاه به دنبال دوقطبی‌های کاذب به ویژه دوقطبی قم-نجف نبوده و نیست امّا برای ما عجیب است؛ اصلاح‌طلبانی که در دوقطبی‌سازی دروغین خریط فن‌اند چرا از افشای این دوقطبی سازی نگران‌اند؟ در هر صورت به این حضرات باید گفت که جریان انقلابی نه دوقطبی ایجاد می‌کند نه از ترس ایجاد دوقطبی منفعل می‌شود. واقعیات قم و نجف را باید گفت و ما معتقدیم صرف بازگو کردن واقعیات جلوی بسیاری از این برنامه‌های خطرناک را خواهد گرفت. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ مومنی: سلام طاعات قبول تحلیل فرار مغزها جالب و قابل تامل بود. @rozaneebefarda
بازتاب/۲ محبت: سلام تحلیل فرار مغز ها خیلی برایم تازگی داشت خداوند چشمهای بینا را از ما نگیرد ماجور باشید ان شاء الله @rozaneebefarda
🔴دو تقاضا از نشست دوره‌ای اساتید 🔸چندی قبل در جریان نامه‌نگاری آیت‌الله یزدی به آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله)، بیانیه هایی هم از جانب نشست دوره‌ای اساتید و هم به صورت مستقل از سوی برخی شخصیت‌های نشست صادر شد که با اهانت‌آمیز قلمداد کردن این نامه، اقدام آیت‌الله یزدی را محکوم کردند. همان موقع بود که در ضمن یادداشتی از برخی سران نشست دوره‌ای اساتید تقاضا کردیم که شما نیز به منظور حفظ حرمت مرجعیت و نیز جلوگیری از پراکندگی و تضعیف قدرت مرجعیت تا زمانی که مراجع بزرگوار تقلید در قید حیات هستند و یا در میان هم‌نسلان شما فقهایی سرآمد در علم و عمل وجود دارند از انتشار فتاوای فقهی خود در فضای مجازی و حقیقی خودداری کنید. اکنون که بار دیگر موضوع اعلام مرجعیت چند تن از اعضای نشست دوره‌ای اساتید مورد توجه جامعه حوزوی قرار گرفته است، افزون بر آن‌چه گفته شد، به نشست دوره‌ای پیشنهاد می‌کنم که برای رفع هرگونه شائبه و حفظ فضای یکپارچه حوزه علمیه، مسؤولیت واریز شهریه اساتید محترم حوزه علمیه را به نهادهای مرتبط دیگر (مانند مرکز خدمات حوزه) واگذار کند و این نشست تنها به پیگیری امور صنفی اساتید بپردازد. بدیهی است که با محقق ساختن این دو تقاضا هم نشست دوره‌ای به اهداف خود –تسهیل اخذ شهریه برای اساتید و حذف صف‌های طولانی شهریه برای آنان- دست می‌یابد و هم فضای ملتهب امروز حوزه قدری تلطیف می‌شود . @motaleatehawzavi
بازتاب/۳ ✅ تحلیلی از مهاجرت به حوزه نجف با نظر به یادداشت 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 وقتی بنا به هر دلیل یکی دو نفر از آقازاده ها، برای تحصیل راهی نجف اشرف شدند، یکی از اساتید مطرح در ، هشتگ مهاجرت به نجف راه انداخت و روی این اتفاق ظاهرا ساده، حسابی مانور رسانه‌ای داد. از قضا بنده مدتی با ایشان یعنی آقازاده مهاجر، در درس اصول هم کلاس بودم. متوسط بودند، سوالاتشان معمولا استفهامی بود تا اشکالی. معلوم است که ایشان قابل سرمایه گذاری هستند برای جریانهای سیاسی. برایشان آرزوی توفیق دارم. آقای [....] که علاقه مند به هجرت گسترده فضلای حوزوی به نجف هستند، پدرخانم ایشانند. یحتمل هجرت به نجف با اشاره ایشان بوده باشد. مسلک این آقا، صلح کل است. ظاهرا حامی مالی برخی از جریانات غیر انقلابی و عرفی هم هستند. اینکه توسط جریان به اصطلاح روشنفکر، ایده لزوم مهاجرت گسترده به نجف به ایشان القاء شده باشد، بعید نیست. گرچه با پوشش عناوینی مثل تلاش برای خارج شدن نجف از رکودی که در دوران صدام ایجاد شده یا قوت بیشتر نجف از نظر علمی و... فارغ از درستی یا نادرستی این ایده، مهم انگیزه های پشت پرده ای است که مخالفان فکری انقلاب در پی آنند. افرادی که منافقانه با تفسیر التقاطی از اسلام به جنگ اسلام آمده اند. کوبیدن اسلام سیاسی توسط اسلام غیر سیاسی که به دروغ آن را به نجف نسبت می دهند! شکاف انداختن و بزرگ نمایی اختلاف فکری بین حوزه نجف و قم در رسانه های غربی نیز بازتاب جدی دارد. صحبت درباره چیست؟ روی کلام با هجرت های موردی و با انگیزه های الهی نیست. پیگیری تقویت حوزه نجف، آن هم از سوی مخالفان مرجعیت فقه یا دست کم افراد غیر انقلابی؟! چه نیتی می تواند در کار باشد؟! بی شک، تاثیر بر روی حوزه نجف از جهت شرایط خاص آن، آسان تر از حوزه قم است. بهترین راه برای ایجاد تشتت و اختلاف و ضربه به انقلاب اسلامی! به قول رهبری شکل حکومت اسلامی می تواند مختلف باشد. مهم این است که فتوا و کلام مراجع در حد نصیحت و بدون ضمانت اجرایی نباشد. مهم دفاع از اعتقادات دینی و تلاش برای اجرای احکام اسلامی است. همه می دانیم که بخاطر شرایط خاص عراق، آیت الله سیستانی قادر به تحقق بسیاری از احکام اسلامی نیستند. اما آیا این، ایده آل ایشان است؟! نقل قول های موثق از ایشان، خلاف این است. شناخت علمای شیعه همچون میرزای شیرازی و مجتهد لاری و... نیز تردیدی باقی نمی گذارد که مطلوب تلاش برای تحقق اسلام حداکثری و دفاع از کیان شیعه است. مقصود از اسلام غیر سیاسی، چیست؟ این روزها در ماه رمضان ضمن بحث چهره به چهره با ده ها جوان دانشگاهی، شبهات جماعت سست ایمان روشنفکر و القائات پریشان رسانه های بیگانه را از نزدیک حس می کنم. جدایی دین از سیاست، متهم کردن همه دین داران به ریاکاری و تظاهر، لزوم آزاد گذاشتن فساد، برای جلوگیری از باز شدن درب ریا و تزویر! می گویند باید گناه و فساد زیرزمینی، علنی و رسمی شود، نباید بی حجابی و شرب خمر و روزه خواری علنی و...خلاف قانون باشد، یعنی می خواهند حکومت، خود به آن دامن بزند تا نگذارد اقلیتی فریب کار (که با دروغ و فریب، اغلب مومنان را اینچنین معرفی می کنند) ریاکاری کنند! اسلام بی ولایت و بی محتوای ترکیه که با ظالمان و دشمنان دین می سازد، نیکو است چون مسجد و میخانه کنار همند! چون در کنار دین، تجارت فحشا نیز دارند! با اینکه بسا جوانانی که می توانستند پاک باشند، ولی در آن فضای آلوده به سمتی دیگر کشیده می شوند. یا جوانی که می گفت حاج آقا از وقوع جنگ هراسانم چیزی بگویید تا مطمئن شوم! نیت شوم این جماعت عیان است. الحمدلله در جلسات بی آن که نامی از آنها ببرم، با قدری توضیح، بی منطق بودن سخن آن ها و بی ربطی اش به دین برای جوانان، واضح و مورد قبول می گردد. فراموش نکنیم دنباله های میرزا ملکم خان ها، امروز باهوشترند و بی پرده به جنگ دین نمی آیند. تنها راه مبارزه، تعمیق معرفت دینی مردم است. خدا را شکر که طلاب هوشمند و انقلابی، روی مسائل روز حوزه فکر می کنند. از تحلیل ها و احتمالات مختلف نباید غافل شد. ✍علی مؤمنی روحانی مبلغ در شهر تهران @rozaneebefarda