متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۱ از ۴]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم اللّه الرحمن الرحيم
السلام على مولينا اميرالمؤمنين و امام المتقين و قائد الغرّالمحجّلين و السلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته.
استاد و مقتداى بزرگوارم، حوادث ناگوار پىدرپى براى اسلام از يك طرف و روشنبينىها و اقدامات مثبت و منفى به موقع و صحيح آن استاد بزرگوار از طرف ديگر، موجب شده كه روز به روز جدىتر و با خلوص و صميميت بيشتر آرزو كنم و از خداوند متعال مسألت نمايم كه وجود مبارك آن رهبر عظيمالشأن را براى همه مسلمانان مستدام بدارد. اللهم آمين. خدا را گواه مىگيرم كه كمتر اتفاق مىافتد كه در حال يا مقام و موقف دعايى اين وظيفه را فراموش كنم و اميدوارم كه مشمول دعوات خيريه شما بوده باشم.
در حدود دو ماه پيش از اروپا عريضهاى تقديم داشتم و مايلم بدانم رسيده يا خير. در اينجا جريانهاى پيچيده و گمراه كنندهاى وجود دارد كه توجه و آگاهى حضرتعالى ضرورت دارد.
اول اينكه شايد به قدر كافى مستحضر باشيد كه نفوذ افكار ماركسيستى تا برخى محافل مذهبى و در ميان بعضى از دوستانى كه انتظار نمىرفت، پيشروى كرده، لااقل در حدى كه با هرگونه موضعگيرى ولو موضعگيرى فكرى در برابر آنها به استناد اينكه فعلاً صلاح نيست مبارزه مىشود و حتماً به هر وسيله هست بايد نظر حضرتعالى وسيله بيت محترم به افرادى
كه واقعاً از اين جهت در اشتباهند ابلاغ شود.
جريان دوم، جريان به اصطلاح گروه مسمّا به مجاهدين است. اينها در ابتدا يك گروه سياسى بودند ولى تدريجاً به صورت يك انشعاب مذهبى دارند درمىآيند، درست مانند خوارج كه در ابتدا حركتشان يك حركت سياسى بود بعد به صورت يك مذهب با يك سلسله اصول و فروع درآمدند. كوچكترين بدعت اينها اين است كه به قول خودشان به «خودكفايى» رسيدهاند و هر مقام روحانى و مرجع دينى را نفى مىكنند، از همين جا مىتوان تا آخر خواند، ديگر اينكه در عين اظهار وفادارى به اسلام، كارل ماركس لااقل در حد امام جعفر صادق ـعليهالسلام نزد اينها مقدس و محترم است، البته اينها آنهايى هستند كه بر مسلك
سابق خود باقى هستند، آنها كه اعلام تغيير موضع كردند تكليفشان روشن است.
بنده هم اطلاعاتم دربارۀ آنها معالواسطه است، ولى افراد متدين و فهيمى كه سالها با آنها همزندان بودهاند، هستند و من معتقدم حضرتعالى از آنها ـ نه فقط از يك نفر آنها ـ جدا جدا بخواهيد نظريات خود و مشهودات خود را بنويسند و خدمتتان ارسال دارند؛ و عجب اين است كه هنوز هستند برخى از دوستان ما و ارادتمندان شما كه كارهاى اينها را توجيه و تأويل مىكنند.
مسأله سوم، مسأله #روحانيت است. من خود از منتقدين روحانيت بوده و هستم اما با اعتراف به مزايايش و با اعتقاد به لزوم حفظ و نگهدارىاش و در همان حال اصلاحش، ولى جريان غيرقابل انكار اين است كه تنها موضوعى كه گروههاى مختلف از مقامات دولتى گرفته تا كمونيستها و منافقين خلق و برخى جمعيتهاى به ظاهر مذهبى مثل شريعتىها در آن وحدت نظر دارند، كوبيدن روحانيت از اساس و برداشتن اين سد از ميان است؛ البته هر دستهاى به منظورى، يكى به منظور ايجاد يك روحانيت فرمايشى به شكل اهل تسنن كه مطيع دولتها باشد و ديگرى به منظور از ميان برداشتن دين و سوم و چهارم به منظور تصاحب يك قدرت مردمى كه دين است و آن را بر وفق مراد تفسير كردن.
در اين مقام نيز بايد اظهار تأسف كنم كه برخى دوستان ما طلاب جوان و جوانان دانشآموز و دانشجو را بر بغض و كينه روحانيين به استثناى شخص حضرتعالى پرورش مىدهند و اين براى اسلام و روحانيت عاقبت بسيار وخيمى دارد. خوب است حضرتعالى به بيت محترم دستور فرماييد از اين جهت دربارۀ دوستان و ارادتمندان تحقيق كامل بفرمايند و به كسانى كه چنين روشى دارند تذكراتى داده شود.
@rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۲ از ۴]
چهارم مسألۀ شريعتىهاست. در نامه قبل معروض شد كه پس از مذاكره با بعضى دوستان مشترك قرار بر اين شد كه بنده ديگر درباره مسائلى كه به شخص او مربوط مىشد از قبيل صداقت داشتن و صداقت نداشتن و از قبيل التزامات عملى سخنى نگويم ولى انحرافاتى كه در نوشتههاى او هست به صورت خيرخواهانه و نه خصمانه تذكر دهم؛ ولى اخيراً مىبينم گروهى كه عقيده و علاقه درستى به اسلام ندارند و گرايشهاى انحرافى دارند با دستهبندىهاى وسيعى درصدد اين هستند كه از او بتى بسازند كه هيچ مقام روحانى جرأت اظهارنظر در گفتههاى او را نداشته باشند. اين برنامه در مراسم چهلم او در مشهد ـمتأسفانه با حضور بعضى از دوستان خوب ما ـ و بيشتر در ماه مبارك رمضان در مسجد قبا اجرا شد، تحت عنوان اينكه بعد از سيد جمال و اقبال و بيش از آنها، اين شخص رنسانس اسلامى بهوجود آورده و اسلام را نو كرده و خرافات را دور ريخته و همه بايد به افكار او بچسبيم ولى خوشبختانه با عكسالعمل شديد گروهى ديگر مواجه شد و به علاوه هوشيارى و حسن نيت امام مسجد كه متوجه شد توطئهاى عليه روحانيت بوده، در شبهاى آخر فىالجمله اصلاح شد.
عجبا مىخواهند با انديشههايى كه چكيده افكار ماسينيون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افريقا و سرپرست روحى مبلغان مسيحى در مصر و افكار گورويچ يهودى ماترياليست و انديشههاى ژان پل سارتر اگزيستانسياليست ضد خدا و عقايد دوركهايم جامعهشناس ضد مذهب است، اسلام نوين بسازند پس و علىالاسلام السلام.
به خدا قسم اگر روزى مصلحت اقتضا كند كه انديشههاى اين شخص حلاجى شود و ريشههايش به دست آيد و با انديشههاى اصيل اسلامى مقايسه شود صدها مطلب بهدست مىآيد كه بر ضد اصول اسلام است و به علاوه بىپايگى آنها روشن مىشود. من هنوز نمىدانم فعلاً چنين وظيفهاى دارم يا ندارم ولى با اينكه مىبينم چنين بتسازى مىشود فكر مىكنم كه تعهدى كه دربارۀ اين شخص دارم ديگر ملغاست در عين حال منتظر اجازه و دستور آن حضرت مىباشم. كوچكترين گناه اين مرد بدنام كردن روحانيت است، او همكارى روحانيت با دستگاههاى ظلم و زور عليه توده مردم را به صورت يك اصل كلى اجتماعى درآورد، مدعى شد كه مَلِك و مالك و ملا و به تعبير ديگر تيغ و طلا و تسبيح هميشه در كنار هم بوده و يك مقصد داشتهاند.
اين اصل معروف ماركس و به عبارت بهتر مثلث معروف ماركس را كه دين و دولت و سرمايه سه عامل همكار بر ضد خلقند و سه عامل از خودبيگانگى بشرند به صد زبان پياده كرد، منتها به جاى دين، روحانيت را گذاشت، نتيجهاش اين شده كه جوان امروز به اهل علم به چشم بدترى از افسران امنيتى نگاه مىكند و خدا مىداند كه اگر خداوند از باب و يمكرون و يمكراللّه و اللّه خيرالماكرين در كمين او نبود او در مأموريت خارجش چه بر سر روحانيت و اسلام مىآورد. تبليغاتى در اروپا و امريكاله او از زهد و ورع و پارسايى تا خدمت به خلق و فداكارى و جهاد در راه خدا و پاكباختگى در راه حق شده است و بسيار روشن است كه دستهاى مرموزى در كار بوده و دوستان خوب شما در اروپا و امريكا اغفال شدهاند. من لازم مىدانم كه حضرتعالى گاهى برخى افراد بصير را ولو به طور خفا به اروپا و امريكا بفرستيد، جريانها را از نزديك ببينند و گزارش دهند كه به عقيده بعضى از دوستانتان در آنجا، پارهاى از حقايق از حضرتعالى كتمان مىشود.
@rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۳ از ۴]
گروههاى چهارگانه فوق، با من به حساب اينكه تا اندازهاى اهل فكر و نظر و بيان و قلم هستم بشدت مبارزه مىكنند، شايعه برايم مىسازند، جعل و افترا مىبندند به طورى كه خود را مصداق آن شعر فارسى مىبينم كه محقق اعظم، خواجه نصيرالدين طوسى در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است:
به گرداگرد خود چندان كه بينم
بلا انگشترى و من نگينم
ولى به لطف و عنايت پروردگار و توجهات اولياى دين هراسى به خود راه نخواهم داد. اين مقدار بث شكوى را جز به مثل حضرتعالى كه استاد عاليقدرم و به جاى پدرم هستيد نمىكنم. من الآن مركز ثقل حملات اين گروهها هستم، اگر بفرماييد ايستادگى كن ايستادگى مىكنم، اگر بفرماييد مصلحت نيست خود را كنار مىكشم. بار ديگر تكرار مىكنم: من جداً از خداوند متعال طول عمر براى شما مىخواهم و فوقالعاده نگرانم كه اگر خداى ناخواسته پاى حضرتعالى كه تنها شخصيتى هستيد كه همه اين گروهها از او حساب مىبرند از ميان برود، اوضاع فوقالعاده ناراحتكننده خواهد بود، اى بسا كه گروههاى منحرف و منتحل مقاصد شوم خود را با نام حضرتعالى تعقيب كنند، اين است كه لازم مىدانم به هر شكل و صورت هست، به وسايل مختلف حضرتعالى نظرتان را درباره راهها و روشها و مسلكهاى مختلف روشن و روشنتر بفرماييد و حتى لازم است به بعضى دوستان به طور خصوصى تذكراتى بدهيد. شنيدم به يكى از دوستان مشهد كه اخيراً به نجف مشرف شده بوده است تذكرات مفيدى دادهايد و دورادور اطلاع دارم كه مؤثر بوده و در روش ايشان كه اخيراً خيلى خطرناك شده بود مؤثر واقع شده والحمدللّه.
خوب است اطلاع داشته باشيد كه در ماههاى آخر عمر شريعتى بنده مكرر وسيله اشخاص مختلف به او پيغام دادم كه در نوشتههاى تو مطالبى هست بر ضد اسلام و لازم است اصلاح شود. من حاضرم در حضور جمعى صاحبنظر، يا تنها، هر طور خودت مايل باشى به تو ثابت كنم. اگر ثابت شد خودت آنها را ولو به نام خودت، نه به نام من آنها را اصلاح كن و شأن تو بالا هم خواهد رفت و الا مجبورم از تو صريحاً و مستدل انتقاد كنم و برايت گران تمام خواهد شد. آخرين شخصى كه از طرف او نزد من آمد، اظهار داشت كه او حاضر است اختيار بدهد به آقاى محمدتقى جعفرى و آقاى محمدرضا حكيمى كه از آثارش انتقاد كنند و در نهايت امر، تو صحه بگذارى. من گفتم بسيار خوب ولى به شرط اينكه كتباً بنويسد. مقارن با حركتش به خارج اطلاع پيدا كردم كه تنها به آقاى حكيمى نوشته كه شما مجازى نوشتههاى مرا نقد كنى. در اروپا خبر موثق اين بود كه گفته بود تا يك سال كارى نخواهم كرد، جز اصلاح نوشتههاى خودم و يكى از دوستان نزديك حضرتعالى نقل كرد كه به او گفته بود منتظرم فلانى به اروپا بيايد راجع به اصلاح كتابهايم با او مشورت كنم. و البته من اين جهت را تحسين كردم و دليل حسن نيت او و سوء نيت اطرافيانش در ايران گرفتم. روى اين حساب مىبايست از نشر آثارش قبل از اصلاح و تجديد نظر لااقل وسيله آقاى حكيمى كه كتباً به او اجازه داده است جلوگيرى شود، ولى افرادى كه اخيراً تصميم گرفتهاند او را مظهر رنسانس اسلامى قرار دهند و راه را براى اظهار نظرهاى خود در اصول و فروع اسلام باز كنند، در شعاع وسيعى به نشر و تكثير همه آثار او پرداختهاند.
@rozaneebefarda
متن کامل نامه #شهید_مطهری به امام پیرامون دکتر #شریعتی
[صفحه ۴ از ۴]
بنده فكر مىكنم اگر صلاح مىدانيد به برخى از ارادتمندان خودتان در اروپا و امريكا كه ضمناً ناشر آثار و افكار او هستند يادآورى
فرماييد كه قبل از انجام اصلاحات وسيله آقاى حكيمى يا گروهى كه خودتان تعيين مىفرماييد از نشر آثارش جلوگيرى شود و اگر هم صلاح نمىدانيد كه در كار او مستقيماً دخالتى فرماييد راه ديگرى بايد انديشيد.
بسيار خوب است و براى شناختن ماهيت اين شخص لازم است كه حضرتعالى مجموعه مقالات او را در كيهان كه يك سال و نيم پيش چاپ شد شخصاً مطالعه فرماييد. اين مقالات دو قسمت است: يك قسمت بر ضد ماركسيسم است كه مقالات خوبى بود و ايرادهاى كمى از نظر معارف اسلامى داشت، ولى قسمت دوم مقالاتى بود درباره مليت ايرانى (ومستقلاً ماشين شده) و در حقيقت فلسفهاى بود براى مليت ايرانى و قطعاً تاكنون احدى از مليت ايرانى به اين خوبى و مستند به يك فلسفه امروزپسند دفاع نكرده است. شايسته است نام آنرا فلسفه رستاخيز بگذاريم.
خلاصه اين مقالات كه يك كتاب مىشود اين بود كه ملاك مليت خون و نژاد كه امروز محكوم است نيست. ملاك مليت، فرهنگ است و فرهنگ به حكم اينكه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملتهاى مختلف، مختلف است، فرهنگ هر قوم، روح آن قوم و شخصيت اجتماعى آنها را مىسازد، خود و «من» واقعى هر قوم، فرهنگ آن قوم است، هر قوم كه فرهنگ مستمر نداشته، نابود شده است. ما ايرانيان فرهنگ 2500 ساله داريم كه ملاك شخصيت وجودى ما و من واقعى ما و خويشتن اصلى ماست. در طول تاريخ حوادثى پيشآمد كه خواست ما را از خود واقعى ما بيگانه كند ولى ما هر نوبت، به خود آمديم و به خود واقعى خود باز گشتيم. آن سه جريان عبارت بود از حمله اسكندر، حمله عرب، حمله مغول. در اين ميان بيش از همه درباره حمله عرب بحث كرده و نهضت شعوبىگرى را تقديس كرده است. آنگاه گفته: اسلام براى ما ايدئولوژى است نه فرهنگ، و اسلام نيامده كه فرهنگ ما را عوض كند و فرهنگ واحدى به وجود آورد، بلكه تعدد فرهنگها را به رسميت مىشناسد همانطور كه تعدد نژادى را يك واقعيت مىداند. آيه كريمه إنا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوباً و قبائل ناظر به اين است كه اختلافات نژادى و اختلافات فرهنگى كه اولى ساخته طبيعت است و دومى ساخته تاريخ بايد به جاى خود محفوظ باشد. ادعا كرده كه
ايدئولوژى ما روى فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روى ايدئولوژى ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامى شده است و اسلام ما اسلام ايرانى شده است. با اين بيان عملاً و ضمناً نه صريحاً فرهنگى واحد به نام فرهنگ اسلامى را انكار كرده است. و صريحاً شخصيتهايى نظير بوعلى و ابوريحان و خواجه نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايرانى دانسته است، يعنى فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايرانى است.
اين مقالات بسيار خواندنى است. در انتساب آنها به او شكى نيست. به بعضىها مثل آقاى خامنهاى و آقاى بهشتى گفته مال من است، ولى مدعى شده كه من اينها را چندين سال پيش نوشتهام و اينها آنها را پيدا كرده و چاپ كردهاند. در صورتى كه دلايل به قدر كافى هست كه مقالات جديد است. به هر حال مطالعه حضرتعالى بسيار مفيد است.
اين روزها سؤال و جوابى از حضرتعالى مورخ شعبان 97 منتشر شد كه اثر بسيار مطلوبى از نظر انحرافات منتحلين داشت و عجب اين است كه شايع كردهاند اين سؤال و جواب وسيله فلانى تهيه شده است. به آنها گفتم شما با اين اتهام به آقا اهانت مىكنيد، گويى ايشان از خود رأى ندارند (وتابع رأى مثل منى هستند).
خبر عجيب ديگر اين است كه اخيراً آزادى غير مترقبى به دستجات مختلف مخصوصاً دستجات سياسى داده شده است، البته نسبت به روحانيين به مقياس بسيار كمترى داده شده، ممنوعيتهاى آنها غالباً به حال خود باقى است، اين تبعيض نيز سؤالانگيز است.
خدمت آقازادگان عظام ـدامت بركاتهم عرض سلام اين بنده را ابلاغ فرماييد.
والسلام عليكم و رحمةاللّه و نلتمس منكم الدعاء
@rozaneebefarda
تصویر نامه تاریخی #شهید_مطهری به امام در نقد آثار دکتر شریعتی
▫️متن نامه را در روزنه بخوانید👇
@rozaneebefarda
ماهیت مخوف برخی اعضای #بیت_منتظری از زبان مقام معظم رهبری
از #فحاشی به #مطهری و #بهشتی تا نقشه نابودی #جامعه_مدرسین_قم
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حضرت آیتالله خامنهای در توصیف برخی از اعضای اصلی بیت آقای منتظری، چنین نقل میکنند:
«من از اولی که با این جماعت برخورد کردم، نقاط منفی در آنها دیدم. اینها همان کسانی بودند که دادگاههای انقلاب اصفهان را درست کردند و چندتا از عناصرشان کارهای بسیار بد کردند. مهندس بحرینیان را کشتند.
میدیدم آدمهای صادقی نیستند. همه نگاههایشان نسبت به امام و نسبت به مسائل انقلاب، بدبینانه بود. نسبت به آقای #بهشتی خیلی بدبین بودند و #فحاشی میکردند. به آقای #مطهری فحاشی میکردند.
اینها اصلا از اول پایه کارشان را اینجوری گذاشته بودند. ما به اینها خوشبین نبودیم. بعد هم همان اول کار به جان #جامعه_مدرّسین افتادند و علیه جامعه مدرسین [فعالیت میکردند.]
این را که باید آنها را نابود کرد، هر کار اینها میکنند، آدم بکلّی برخلافش حرف بزند و نظر بدهد.
من قبول نداشتم، لذا یکبار که برای سمینار ائمه جمعه رفتیم قم، رفتیم خانه ایشان [آقای منتظری]، من قم که میرفتم، همیشه خانه آقای منتظری وارد میشدم. آن بار هم بغل خانهاش یک خانهای بود که آنجا رفتیم. صبح زود دو نفر از #اطرافیهای_نزدیک_آقای_منتظری از من وقت گرفتند که بیایند با من ملاقات کنند. گفتند یک کار واجب فوری داریم. آمدند پیش من.
بعد گفتند جامعه مدرّسین را باید از بین برد! آن کسی هم که در مقابل اینها باشد، باید یک «ریش» _تعبیرشان این بود_ باشد. یعنی یک آدم مثلاً جاافتاده مسنّی باشد و برای همین هم بایستی فلانی را _یک عالمی را اسم آوردند_ بزرگش کنیم تا او بتواند به جان جامعه مدرّسین بیفتد.
آمده بودند این را با من درمیان بگذارند. من به آنها گفتم خب اول بدانیم که چرا باید جامعه مدرّسین را باید از بین برد تا بعد دنبال آن ریشی باشیم که میخواهد از بین ببرد. اینها از حرف من تعجب کردند.
...اینها بنده را خودی مثلا فرض میکردند، بعد که دیدند من حتی در اصل نابود کردن جامعه مدرسین _چیز به این واضحی [از نظر آنها]_ حرف دارم، فهمیدند که نه، من خودی نیستم!
غرض این است که با آنها یک سوابق اینجوری داشتم. لذا از آنها هیچوقت خوشم نمیآمد. تحت تأثیر حرف آنها قرار نمیگرفتم. در حالیکه بعضی از همین مسئولینی که در رأس امور بودند، ولو از روی اجبار، و با اینکه خیلی هم آنها را قبول نداشتند، اما بالاخره ملاحظه میکردند، و بعضیها هم واقعاً حرفهای آنها را قبول میکردند.»
(روایت رهبری، ص 192)
🔶حاشیه
اکنون با گذشت بیش از سه دهه از افشای ماهیت بیت منتظری (خاصه باند مهدی هاشمی)، بار دیگر دستهایی درکار افتاده برای نابود کردن یا ناکارآمد کردن جامعه مدرسین حوزه قم. این سؤال قابل طرح است که طیف جدید تا چه میزان با بقایای آن باند مخوف و برانداز و افراطی دهه شصت مرتبط اند؟ آنان امروز برای سلب مشروعیت و کسر جایگاه معتبرترین تشکیلات حوزوی معاصر، به کدامین چهرههای حوزوی متمسک شدهاند؟!
@rozaneebefarda
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت استاد مطهری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
انا للَّه و انا إلیه راجعون
این جانب به اسلام و اولیای عظیم الشان آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران ضایعه اسفانگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالیمقام مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری- قدس سره- را تسلیت و تبریک عرض میکنم. تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در اسلامشناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب میشد.
در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان ثُلمهای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست. و تبریک در داشتن این شخصیتهای فداکار که در زندگی و پس از آن با جلوه خود نورافشانی کرده و میکنند. من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات میبخشند و به ظلمتها نور میافشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک میگویم. من گرچه فرزند عزیزی را که پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملا اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود.
تروریستها نمیتوانند شخصیت انسانی مردان اسلام را ترور کنند. آنان بدانند که به خواست خدای توانا ملت ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و استعمار مصممتر میشوند. ملت ما راه خود را یافته و در قطع ریشههای گندیده رژیم سابق و طرفداران منحوس آن از پای نمینشیند. اسلام عزیز با فداکاری و فدایی دادن عزیزان رشد نمود. برنامه اسلام از عصر وحی تا کنون بر شهادت توام با شهامت بوده. قتال در راه خدا و راه مستضعفین در راس برنامههای اسلام است. مَا لَکُم لا تُقاتِلونَ فِی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرّجالِ وَ النّساءِ وَ الولدانِ. «۱»
اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیر انسانی میخواهند انتقام بگیرند یا به خیال خام خود مجاهدین در اسلام را بترسانند، بد گمان کردهاند. از هر موی شهیدی از ما و از هر قطره خونی که به زمین میریزد، انسانهای مصمم و مبارزی به وجود میآید. شما مگر تمام افراد ملت شجاع را ترور کنید و الّا ترور فرد هر چه بزرگ باشد، برای اعاده چپاولگری سودی ندارد. ملتی که با اعتماد به خدای بزرگ و برای احیای اسلام بپاخاسته با این تلاشهای مذبوحانه عقبگرد نمیکند. ما برای فداکاری حاضر و برای شهادت در راه خدا مهیا هستیم.
این جانب روز پنجشنبه سیزده اردیبهشت 58 را برای بزرگداشت شخصیتی فداکار و مجاهد در راه اسلام و ملت، عزای عمومی اعلام میکنم و خودم در مدرسه فیضیه روز پنجشنبه و جمعه به سوگ مینشینم. از خداوند متعال برای آن فرزند عزیز اسلام رحمت و غفران و برای اسلام عزیز عظمت و عزت مسالت مینمایم. سلام بر شهدای راه حق و آزادی.
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام خمینی، ج7، ص178)
@rozaneebefarda
توصیه امام به جوانان پیرامون استفاده از آثار استاد شهید مطهری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
گرچه انقلاب اسلامی ایران- به رغم بدخواهان و ماجراجویان- به خواست و توفیق خداوند متعال به پیروزی رسید و نهادهای اسلامی- انقلابی یکی پس از دیگری در ظرف تقریباً یک سال با آرامش و موفقیت انجام گرفت، لکن بر ملت ما و به حوزههای اسلامی و علمی خسارتهای جبران ناپذیر نیز به دست منافقین ضد انقلاب واقع شد؛ همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و اسلامشناس عظیم الشان حجت الاسلام آقای حاج شیخ مرتضی شهید مطهری- رحمه الله علیه.
این جانب نمیتوانم در این حال احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم درباره او آن است که او خدمتهای ارزشمندی به اسلام و علم نمود و موجب تاسف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزههای علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن، محروم نمود.
مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود.
خدایش رحمت کند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید.
اکنون شنیده میشود که مخالفین اسلام و گروههای ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند.
من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز[شهید مطهری] را نگذارند با دسیسههای غیر اسلامی فراموش شود.
از خداوند متعال توفیق همگان را خواهانم. و السلام علی عباد الله الصالحین.
27 اسفند ماه 58
29 ربیع الثانی 1400
روح الله الموسوی الخمینی
@rozaneebefarda
پرونده ویژه کانال نخبگانی #روزنه به مناسبت شهادت استاد شهید مرتضی مطهری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
زندگی بر دهانه آتشفشان ؛ در ستایش معلم شهید انقلاب اسلامی
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه حوزه انقلابی
روایت آیت الله شهید مطهری از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی میرزای شیرازی
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی
مباحث اقتصادی شهید مطهری و بررسی خلط و خطاهای تاریخی در مصاحبه جناب سیدمحمدجواد علوی!
تصویر نامه تاریخی شهید مطهری به امام در نقد آثار دکتر شریعتی
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
ماهیت مخوف برخی اعضای بیت منتظری از زبان مقام معظم رهبری ؛ از فحاشی به مطهری و بهشتی تا نقشه نابودی جامعه مدرسین قم
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت استاد مطهری
توصیه امام خمینی به جوانان و روشنفکران متعهد جهت استفاده از آثار شهید مطهری
توصیه امام به جوانان پیرامون استفاده از آثار استاد شهید مطهری
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
قهرمان مبارزه با تحریف
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز شهادت آیتالله مطهری
جریانشناسی تحریفات قوم یهود از نگاه شهید مطهری
اسناد اختصاصی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد از شهید مطهری
تحلیل شهید مطهری از دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
رویش انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ اسلامی در اندیشه علامه مطهری
نسبت «عمار» و «مالک» ؛ «مطهریها»، «مصباحها» و «سلیمانیها» در عصر انقلاب اسلامی
نقد تشکیلاتی حوزویان به شریعتی با راهنمایی شهید مطهری
سند: اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت آیتالله مطهری
قطعه شعری که شهید مطهری در وصف امام خمینی سرود
شهید مطهری از تقابل با انحراف، تا مصادره از سوی منحرفین
بررسی تفاوت اندیشههای شهید مطهری و مهندس بازرگان
تحریف؛ بزرگترین ضربه بر پیکره اسلام
مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
مطهری پیش قراول مبارزه با تفکر مادی و التقاط/بخش اول
بخش دوم
شهید مطهری؛ مبارزه با خط التقاط و نفوذ
روش مبارزه شهید مطهری با التقاط
وقتی شهید مطهری از کتابی به ظاهر اسلامی 300 غلط کشف میکند!
خاطره شهید مفتح از دغدغه کمنظیر شهید مطهری نسبت به آثار التقاطی
مخالفان مطهری، از مادیون تا ملیگراها
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨ دولت سیزدهم و خسارات خلاء گفتمانی
معمولا دولت ها به گفتمانشان شناخته میشوند. اما رواج عبارت «دولت سیزدهم» در ارجاعات به دولت در رسانهها، نشان میدهد آقای رئیسی نتوانسته خود را پرچمدار یک گفتمان به جامعه معرفی کند.
یکی از دلایل اینکه این دولت از همان آغاز کار زیر ضرب رفت، همین خلا گفتمانی است.
گفتمان، قدرت نرم ایجاد میکند. دولت فاقد گفتمان، از قدرت نرم محروم است و لذا در عرصه جنگ نرم، اولا توان حمله ندارد، ثانیا در برابر حملات نرم بی سلاح و سپر است.
گفتمان است که در قول و فعل کارگزاران، در رویکرد و عملکرد آنان، انسجام ایجاد میکند. گفتمان، عینک آسیبشناسانهای است که دولت به چشم میزند، مشکلات را از زاویه این گفتمان میبیند و از همین زاویه راهکارش را ارائه میدهد و اجرا میکند.
دولت فاقد گفتمان به شهرداری تقلیل پیدا میکند و این، یکی از جدیترین خطراتی است که دولت سیزدهم را تهدید میکند.
دولتی که ناکارآمدی گفتمانش عیان شود، گرفتار رکود می شود، اما دولت فاقد گفتمان، گرفتار روزمرگی میشود و خسارت این روزمرگی از رکود بیشتر است؛ چه، رکود با یک موفقیت گفتمانی -ولو کوچک- یا ناکامی گفتمان رقیب، شکسته میشود، اما بدون گفتمان از روزمرگی نمیتوان خلاص شد.
گفتمان یک شاخص برای انتخاب و ارزیابی مدیران نیز هست. در خلاء گفتمان، تیم دولت با بازیکنان قرضی از تیمهای دیگر شکل میگیرد و روشن نیست این تیم، به کدام اصول باید متعهد باشد و بر اساس کدام معیارها ارزیابی میشود. در خلاء گفتمان، خطای قابل اغماض مدیریتی ممکن است گناه نبخشودنی تلقی شده و منجر به برکناری مدیر شود، اما انحراف رویکردی اساسا به چشم نیاید. دولت حتی وقتی پیامی به کشور خارجی میدهید باید محور آن، گفتمانش باشد.
باید این خلا گفتمانی برطرف شود. اگر تلقی این است که «مردمی بودن» گفتمان دولت است، این سوال مطرح است که آیا اساسا مردمی بودن میتواند گفتمان باشد؟ گفتمان، یک دال مرکزی دارد که در حوزه ها و عرصه های مختلف تجلی و امتداد پیدا می کند. بر مبنای گفتمان می شود یک کلان پروژه تعریف کرد و پیش برد و پیشرفتش را سنجید. بر مبنای این کلان پروژه است که در سطوح میانی، پروژههای خردتر تعریف میشود. آیا «مردمی بودن» این ظرفیت را دارد که برای مثال در حوزه مالیات، در سیاست خارجی، در آموزش و پرورش، در بهداشت و درمان، در کشاورزی و... تجلی و امتداد پیدا کند؟ آیا میتوان مسائل این حوزهها را از زاویه «مردمی نبودن» آسیبشناسی کرد و از زاویه «مردمی شدن» برایشان راهکار ارائه داد؟ پاسخ بلاتردید خیر است، چون این مفهوم اساسا چنان عمقی ندارد؛ هرچند میتواند یکی از اجزاء و امتدادهای یک گفتمان باشد.
اما راهکار، تمرکز و تکیه بر روی عدالت به عنوان گفتمان دولت سیزدهم است که هم واجد مشخصات فوق است و هم با شخصیت آقای رئیسی تناسب و همخوانی دارد.
گفتمان عدالت نباید به لفظ عدالت محدود شده و تقلیل یابد. با صرف تکرار کلمه عدالت، گفتمان ایجاد نمی شود. مراکز فکری و دانشگاهی کشور و مشخصا مراکز فکری در دولت باید بسیج شوند و درباره عدالت ادبیات تولید کنند. رئیس جمهور درباره هر موضوعی و در هر زمان و مکانی صحبت و سخنرانی دارد، باید بتواند اولا بیعدالتیهای منجر به وضع موجود را بیان کند، ثانیا وضع مطلوب را از منظر عدالت توصیف کند، ثالثا اقدامات عادلانهای که دولت میخواهد برای گذار از وضع موجود به وضع مطلوب انجام دهد را شرح دهد. این اقدامات، همان پروژههای خُرد هستند که ذیل کلان پروژه عدالت، تعریف میشوند و باید نظام رصد و پایش و ارزیابی و گزارشدهی برایشان ایجاد شود.
هرچقدر ادبیات رئیس جمهور در این سه مرحله، اختصاصی و بدیع و دارای کلیدواژههای منحصر بفرد باشد، موفقتر خواهد بود؛ و البته بزرگترین تهدید برای گفتمان، این است که به ادبیاتهای وام گرفته شده از منابع دیگر، یا به اقدامات معمول و رایج، بخواهیم رنگ گفتمان خودمان را بزنیم.
دولت زمانی توانسته پرچم گفتمان عدالت را بلند کند که مخالفان اقدامات دولت را بتوان مخالفان عدالت توصیف کرد.
باید در پایان چهار سال اول دولت، کتاب عدالت آقای رئیسی برگرفته از مجموعه سخنرانیهای این چهار سال منتشر شود. همچنین دولت در پایان چهار سال باید بتواند گزارش دهد که چگونه با برقراری عدالت مشکلات را برطرف کرده است. آیا با نظر به کارنامه دوساله، چنین چشماندازی میتوان متصور شد؟
@syjebraily
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴روحانیت و افول جایگاه مردمی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از روحانیان دغدغهمند نسبت به جایگاه روحانیت! با اشاره به حادثهای که اخیراً در قم برای طلبهای مظلوم رخ داده بود، گفتهاند: «این فاصلهای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. ... ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند.»
اولاً، هر چند حادثهای دقیقاً با این مختصات و در چنان خیابانی و به چنان شکلی بیسابقه بوده است، اما شبیه به آن و بلکه بدتر از آن فراوان سابقه داشته است؛ حتی در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی رضوان الله علیه؛
ثانیاً، گویا فراموش کردهاید که در دوران غربت روحانیت، نیروهای ساواک در نوروز سال ۱۳۴۲ چگونه به فیضیه مرکز اصلی روحانیت شیعه، حمله کردند و چه جسارتها و اهانتها که به روحانیت نکردند و چه خونهای پاکی را که مظلومانه نریختند. (البته گویا از نظر اینان روحانیت در آن روزگار و روزگار رضاخان پهلوی از جایگاه و عزت اجتماعی برخوردار بودهاند! اما پس از انقلاب جایگاه خودشان را از دست دادهاند!)
ثالثاً، چرا همیشه توقع دارید مردم به دستبوسی شما بیایند و به شما احترام بگذارند؟! توصیه میکنم یک بار هم پیامبرگونه عمل کنید و شما بر دستان مردم بوسه بزنید. یا دستکم طرح و برنامهای مدون و عالمانه برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ارائه دهید؛ نشستن و دلنگران جایگاه و حرمت روحانیت بودن «راه حل» نیست. دوران جهاد علمی و عملی است؛ انقلاب جهانی خمینی و خامنهای، جهادگران واقعی میدان عمل را میخواهد. شما هم گوشهای را بگیرید و به سهم خود باری را بردارید.
رابعاً، انصاف دهید آیا در طول تاریخ، سراغ دارید که همچون امروز، «قدرت فرهنگی» و «منطق علمی» و «حکمرانی عملی» روحانیت در مواجهه با همه قدرتهای شیطانی به میدان آمده باشد و این چنین درخشیده باشد؟ آیا غیر از قدرت و اقتدار #ولایت_فقیه میتوانست ایران را در میان این همه گرگهای چنگ و دندان تیز کرده محافظت کند؟ اگر نگاهی صادقانه و منصفانه به وضعیت «کشورهای بیولایت» اطراف خود بیاندازید، آنگاه گمان میکنم در بذل جان خود و اطرافیانتان برای دفاع از ولایت فقیه دریغ نخواهید کرد. مدیریت ولایت فقیه نه تنها توانسته است همه تهدیدهای متنوع و پرشمار و بیسابقه علیه ملت را خنثی کند؛ که ایران اسلامی را در حوزههای مختلف علمی و بهداشتی و رفاهی و خدماتی و نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی را به عنوان مبدأی برای گرایش جهانیان به معنویت و ارزشهای الهی تبدیل کند. چرا اینها را نمیبینید؟
#حوزه_سکولار
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ترور #شهید_مطهری محصول مشترک #سکولاریسم_حوزوی و #التقاط!
شکست اصلاحات پیشنهادی شهید مطهری و برخی فضلای بصیر و روشنضمیر، با #ترور_شخصیتی شهید مطهری در قم و در چشم آیتالله العظمی بروجردی شروع شد که بانی اصلی آن حلقهای مرموز از عناصر مرتجع و سکولار حوزوی بود که منجر به کوچ شهید از قم شد.
زمینههای ترور فیزیکی شهید اما در تهران و توسط #جریانهای_التقاطی چپ زده ایجاد شد و بعد از فرایند فرقهسازی التقاطی، توسط برخی از عناصر اردوگاه التقاط و تحجر، به وقوع پیوست.
حالا سمپاتهای حوزوی همان کسانی که روزگاری بانی ترور شخصیتی شهید مطهری در قم بودند، با فریبکاری و تزویر در قامت #تجلیل_از_شهید، از یک سو به مصادره و جهتدهی به آرمانها و سیره آن شهید اقدام کردهاند.
از دیگر سو پشت شخصیت موجه شهید مطهری سنگر گرفته و با کوبیدن فرقه انحرافی فرقان، تلاش دارند مخالفان خود را در امتداد فرقان معرفی کنند!
سکولارهای حوزوی واقعا عناصر ماهری هستند! آنان در نعل وارونه زدن و آدرس غلط دادن مهارت دارند اما مخاطبان هوشمند و حکیم، به خوبی مسائل را تحلیل میکنند.
شهید مطهری نماد و اسوه و الگوی #حوزه_انقلابی است که همزمان در چند جبهه مجاهدت کرد و جان عزیزش را در راه این #جهاد_تبیین فدا نمود؛
او از یک سو با التقاط درگیر بود که نمود بارز آن جریان #شریعتی بود و نتیجه افکارش به #فرقان_سازی انجامید.
از دیگر سو با #سکولارهای_حوزوی میجنگید که #ارتجاع و #تحول_ستیزی، شاخصه بارزشان بود.
امروز هم حوزه انقلابی در چند جبهه میجنگد؛
از یک سو با سوپر التقاطی های #نوفرقانی درگیر است و از دیگر سو با #سکولارهای_حوزوی مبارزه میکند.
شهید مطهری به حوزه انقلابی آموخت که راه جهاد تبیین از مسیر #شهادت و #ترور_سفید و #هزینهدادن میگذرد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تجمع #مطالبهگران_عفاف_و_حجاب در میدان شهدای ذهاب شهرداری رشت
@rozaneebefarda
واکنش یک فعال مجازی به وضعیت وخیم نشر در کشور
آیا کسی به صحت و سقم این ادعاها و اعلان نتیجه، رسیدگی میکند؟!
🔸حاشیه روزنه
وقتی امثال نویسنده کتابهای مخدوش چون #الفلامخمینی و #رضانام_تا_رضاخان را بعنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی میکنند، میتوان حدس زد در مورد دیگران چه اتفاقی میافتد.
وضعیت #تحریف_تاریخ به مرحلهای اسفبار و بغرنج رسیده است اما فعلا که گوش شنوایی نیست و با انشالله و ماشالله دارند طی میکنند.
زودا که امواج مخرب #سونامی_تحریف دامنگیر کشور و نسل جوان شود(اگر نگوییم آثار مخرب آن در بدبینیها و تردیدهای طیفی از نسل جوان نمود یافته است)
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
@rozaneebefarda
طرح تحفیظ فاطمی
مروج حفظ قرآن باشیم...
مهلت ثبت نام:
تا ۳۰ اردیبهشت
نام نویسی وکسب اطلاعات بیشتر 🖥️
beytolahzan.ir**
لینک ایتا 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/3765567795Cf7237dbcfb
شماره تماس 📲
09149716378
09051578190
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استقبال مردم سوریه از رئیسی در فرودگاه دمشق
الحمدلله رب العالمین.
قلوب ملتها دست خداست.
#فراموش_نکنیم؛ این اتفاقات همه به برکت انفاس قدسی امام خمینی و حرمت خون شهدا رغم میخورد و #شکرگزاری آن به #مجاهدت در راه تحقق فرامین رهبری معظم انقلاب اسلامی است.
صیانت از ارزشها و پاسداری از آرمانها
در کنار
خدمت بیمنت و مدبرانه به مردم
و تلاش حداکثری برای تحقق #عدالت
اینهاست که موجب استحکام جبهه مستضعفین خواهد شد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجهه صریح #امام_جمعه_رشت با #کشف_حجاب در یک مراسم رسمی
🔸حاشیه روزنه
چرا باید کار به جایی برسد که در یک مراسم رسمی، کشف حجاب مسئله شود؟!
آیا این به معنای رسمیت بخشیدن به کشف حجاب توسط متولیان فرهنگی کشور نیست؟
#استعفا #استیضاح یا #محاکمه مسئولان مستقیم این #فجایع_فرهنگی، کمترین برخورد با این قبیل اتفاقات تلخ است.
@rozaneebefarda
واکنش شاعرانه یک فعال مجازی به ماجرای رشت
🔸حاشیه روزنه
قرائن نشان میدهد که ساختارهای فرهنگی کشور در وقایع مرتبط با حجاب نه تنها برنامه کلانی برای مواجهه با نقشه دشمن ندارند، بلکه حتی از مدیریت صحیح جلسات رسمی خود نیز ناتواناند.
قبلا جلسات دیگری نیز در برخی شهرها از جمله #رشت سراغ داریم که در آن وضعیت حجاب برخی حضار، نامناسب بوده و تدبیری برای آن نشده بود.
وقتی در موقع خودش، مسئولان عالی استانی (از امام جمعه و استاندار تا مسئولان ارشاد و تبلیغات و صدا و سیما) به تکالیف خود به نحو بایسته و شایسته عمل نکنند، کار از دست در میرود و رویههای غلط شکل میگیرد و آنوقت است که جلوگیری از مواجهههای ناگهانی حساب نشده، چندان ممکن نیست.
حالا یک عده پیدا شدهاند دارند به آن بنده خدا درس اخلاق میدهند که چنین باید میگفتی و چنان باید میکردی!
آقای #فلاحتی خود نماد برخوردهای اخلاقی و نرم و رواداری حداکثری است و به همین خاطر همواره مورد نقد طیفی از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب در استان بودهاند؛ اگر منتقدان ایشان عمق و عقبه وقایع در رشت را مطلع بودند، دقیق تر موضعگیری میکردند.
نقد اصلی آن است که در ماههای گذشته امر فرهنگ رها شده است و این مواجههها تنها یکی از نتایج تلخ آن است و به احتمال زیاد در شهرهای مختلف نیز ادامه خواهد یافت.
بارها گفتهایم؛ اگر نهادهای فرهنگی در فهم مسئله و مواجهه هوشمندانه و بهنگام با آن، برنامه داشته باشند،از حجم برخوردهای سخت و حاشیهساز کم خواهد شد وگرنه با رها کردن کار، دوقطبیسازی طبیعیست!
https://virasty.com/Gilemard/1683228070704742345
@rozaneebefarda
روزنه
مواجهه صریح #امام_جمعه_رشت با #کشف_حجاب در یک مراسم رسمی 🔸حاشیه روزنه چرا باید کار به جایی برسد
بازنشر دیدگاه مخاطبان روزنه/۱
🔸جمالی:
سلام
احتمالا مقصود آقای فلاحتی عزیز از کلمه بیزار؛ اعلام برائت بوده.
کلمه برائت یعنی پاک شدن از عیب و تهمت (لغتنامه معین)
و به معنای تنفر و انزجار نیست. استدلال ایشان هم شاهد همین است که سایتها بعدا نگویند فلان و فلان. یعنی پاک کردن ساحت نماینده ولی فقیه از تایید و همراهی کشف حجاب
برائت یک واژه دینی در عرف دینی است و کلمه بیزار اینجا به معنای متنفر، نیست. استدلال ایشان قرینه است که معنای دیگری اراده کردند.
بَرِئَ: التَّبَاعُدُ مِنَ الشَّيْءِ وَمُزَايَلَتُهُ (ابن فارس)
در عربی یعنی جدا کردن صف و حمایت و لایک نکردن
اینکه عده ای اشکال میگیرند چون از واژه بیزار معنای تنفر فهمیدند که در عرف اینطور فهمیده میشود.
احتمالا ابهام و خلط معنای عرفی و طلبگی برای مخاطبان رخ داده
@rozaneebefarda
مدیر خانه سینمای جمهوری اسلامی در حال #مدیریت_سینمایی!
🔸حاشیه روزنه
وقتی از #رهاشدگی و #ولنگاری_فرهنگی حرف میزنیم دقیقا منظورمان همین چیزهاست!
فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمانها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است!
اگر برای #مدیریت_خیابان برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که #باید مدیریت کنند.
اینجاست که راهی جز #استیضاح_وزرای_مرتبط و #عزل_مدیران_خاطی باقی نمیماند!
نمایندگان متدین مجلس باید همت کنند. اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشتناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.
#اصحاب_کار_فرهنگی(😂) بجای فکر و مشورت و مدیریت فضا، برای توجیه #ترک_فعل و #ترک_فکر، فقط میگویند باید کار فرهنگی کنیم!
خب آقایان! کو کار فرهنگی تان؟!
نمودهای کار فرهنگی تان فعلا که کاملا ضدفرهنگی از آب درآمده است!
@rozaneebefarda
روزنه
مواجهه صریح #امام_جمعه_رشت با #کشف_حجاب در یک مراسم رسمی 🔸حاشیه روزنه چرا باید کار به جایی برسد
بازنشر دیدگاه مخاطبان روزنه/۲
🔸#شهیدابراهیمـهادے:
احسنت به حاج آقای فلاحتی
امام جمعه غیرت مند گیلان این که شما بار کمکاریها و ترک فعل های متراکم مسئولان را به دوش می کشید قطعاً نتیجهاش غربت و مظلومیت و تحمل اهانت هاست
اما فریب غوغاسالاری ها و جنگ روانی دشمن را نخورید و در این جنگ شناختی سنگر #حجاب را خالی نکنید...
قطعا رسانههایی دشمن به شما هجمه خواهند کرد، عقب نشینی نکنید جبهه انقلاب قدردان حرکت انقلابی شماست.
آزمون بزرگ این روزهای بچه حزباللهی های اینه که موضع شون بر اساس حب و بغض هست یا نه؟
امام حسین «علیه السلام» میفرماید: «من احبک نهاک» هر آنکه تو را دوست بدارد [از خطاها] نهی میکند ...
هر چند کوچک تر از آنیم که به بزرگانی همچون آیت اللّٰه فلاحتی خرده بگیریم...
مطمئنا با شناختی که از آیت اللّٰه فلاحتی داریم، ایشون چند روز آینده در مورد این قضیه توضیح خواهند داد و ان شاء اللّٰه همه چیز شفاف خواهد شد.
والله اعلم...
🔸حاشیه
خود ایشان هم جزو مسئولین هستند البته...
@rozaneebefarda
قابل تأمل!
وقتی برنامه جامع فرهنگی و پیوست رسانهای در کار نباشد، #لاشخورهای_رسانهای که در کمین نشستهاند، اینگونه از آب گلآلود ماهی میگیرند!
برای آنها تفاوتی نمیکند؛ فلاحتی باشد یا رئیسی یا هر روحانی انقلابی دیگر!
@rozaneebefarda
تصاویری شرمآور از مسابقات دو میدانی مختلط کشوری!
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
🔸حاشیه روزنه
وقتی از #رهاشدگی و #ولنگاری_فرهنگی حرف میزنیم دقیقا منظورمان همین چیزهاست!
فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمانها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است!
اگر برای #مدیریت_خیابان برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که #باید مدیریت کنند.
اینجاست که راهی جز #استیضاح_وزرای_مرتبط و #عزل_مدیران_خاطی باقی نمیماند!
نمایندگان متدین مجلس باید همت کنند. اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشتناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.
#اصحاب_کار_فرهنگی(😂) بجای فکر و مشورت و مدیریت فضا، برای توجیه #ترک_فعل و #ترک_فکر، فقط میگویند باید کار فرهنگی کنیم!
خب آقایان! کو کار فرهنگی تان؟!
نمودهای کار فرهنگی تان فعلا که کاملا ضدفرهنگی از آب درآمده است!
@rozaneebefarda