eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
255 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
زیر سوال بردن جایگاه علمی اهل بیت(ع) در مصاحبه آقای علوی! [صفحه 5 از 5] ⭕️مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که؛ بر فرض اگر کسی بگوید اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین علیرغم برخورداری از تمام علوم، رخصت داده اند که به دیگران رجوع شود، روایاتی بر نقض این ادعا در منابع مشاهده می کنیم: 1- عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ‏ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ‏» قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام إِنَّمَا نَحْنُ‏ الَّذِينَ يَعْلَمُونَ‏ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ‏ عَدُوُّنَا وَ شِيعَتُنَا أُولُوا الْأَلْبابِ‏.[الكافي، ج1،ص212] 2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام ‏ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ‏ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ‏ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ‏ قَالَ نَحْنُ‏ الَّذِينَ يَعْلَمُونَ‏ وَ عَدُوُّنَا الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ‏ وَ شِيعَتُنَا أُولُوا الْأَلْبابِ‏.‏.[الكافي،ج1،ص212] ⭕️صریح روایت جاهل بودن دیگران در مقابل اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین است. مرحوم مجلسی آیه 9 سوره مبارکه زمر را دال بر رجوع به اهل بیت می داند چرا که آنها اعلم مردم بوده اند.(مرآة العقول، ج‏2 ؛ ص433) یعنی ایشان چون عالم ترین مردم بوده اند پس امام و هادی مردم می توانند باشند. ⭕️کلام آخر: در یادداشت پیش رو، تنها به گوشه ای از روایاتی که از منابع اصیل شیعه استخراج شده است در «نسبت ائمه معصومین(ع) و علوم» اشاره شد. بسیاری از علمای شیعه در طول تاریخ همین نگاه را به حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین داشتند. البته مخالفین شیعه و برخی از فِرَق جدا شده از شیعه نگاه ناقصی به علم اهل بیت علیهم السلام داشته اند امّا آیا در این روزگار شاهد شکل گیری یک فرقه جدید کلامی در حوزه علمیه هستیم؟ یعنی برخی می خواهند العیاذبالله مقام علمی و تاثیرات علمی اهل بیت(ع) را انکار کنند؟! اینکه گفتند «اسلام نیامده تا علم بیاورد» به معنای انکار مقام علمی اهل بیت عصمت(ع) نیست؟! اگر چنین نیست که انشالله قائل محترم توضیح می دهند ولی اگر چنین نیست، لازم است در مقام مخاطب عمومی، طوری سخن گفته شود که مستلزم انکار برخی مقامات و شوون اهل بیت علیهم السلام نگردد. (ع) @rozaneebefarda
واکنش حوزویان به سخنان آقای /19 🔸 التقاط و چپگروی به ؛ از پندار تا واقعیت! امین عظیمی دانش پژوه دروه خارج فقه و اصول 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ جناب آقای در سخنان اخیر خود ادعا کرده که اکثر بزرگان حوزوی متاثر از بودند و در این باره از برخی بزرگان معاصر یاد می کند و می گوید: « مرحوم اقای و آقا اینها هم از این گرایش سوسیالیستی [در اقتصاد] تاثیر گرفتند.» وی آنگاه به لیست افراد مذکور، سیدجمال الدین اسد آبادی را نیز اضافه می کند و می گوید: « این تفکر در بین ما ماند و اضافه شد به این ، تفکر خاص پان‌اسلامیستی و اخوان‌المسلمینی که ریشه‌اش از دوران عثمانی بود و بزرگانی از ما مثل اسدابادی و امثال این‌ها در این تفکر می دمیدند. خود تفکر هم باز یک ریشه‌های دارد هم ریشه‌های وهابی دارد هم ریشه‌های چپی دارد.» او در نهایت می‌گوید: « انقلاب ما از آغاز اقتصاد مان بدون تعارف اگر بخواهیم بگوییم یک به نام اسلام، در قالب اسلامی بود.» ⭕️در این یادداشت مختصر، نکاتی در نقد سخنان مذکور پیرامون مرحوم سیدجمال اسدآبادی تقدیم می شود و امید است در مورد شهیدین مطهری و صدر نیز یادداشت های مشابهی در جهت تنویر افکار به نگارش در آید. 1- ظاهر کلام قائل محترم حاکی از این است که اخوان المسلمین و تفکر آنها، معاصر با سید جمال الدین اسد آبادی بوده و وی از این جریان تأثیر پذیرفته است. این درحالی است که حسن البنا، موسس اخوان المسلمین ده سال بعد از فوت سید جمال الدین اسد آبادی به دنیا آمده است! (حسن البنا سال ۱۲۸۵ شمسی به دنیا آمده و سید جمال ۱۲۷۵ شمسی از دنیا رفته است.) 2- از کلام آقای علوی چنین برداشت می شود ریشه تفکرات سید جمال الدین اسد آبادی به تفکرات چپی بر می گردد؛ 🔻اگر منظور وی از چپ، تفکرات کمونیستی رواج یافته بعد از انقلاب اکتبر روسیه است، چگونه ممکن است سید جمال متاثر از تفکر چپ باشد با این که 21 سال قبل از انقلاب کمونیستی روسیه از دنیا رفته است؟! کتب تاریخی از دو سفر سید جمال به روسیه تزاری، 30 سال قبل از انقلاب اکتبر روسیه می نویسند و از ملاقات های او با مقامات آنها خبر می دهند.(سید جمال الدین حسینی پایه گذار نهضتهای اسلامی، ص 146 و ص 160) 🔻اما اگر منظورشان از تفکرات چپ، خصوص است، باید گفت نه تنها اتهام چپگرایی و سوسیالیسم به او نمی چسبد بلکه سیدجمال قهرمان افشاگری علیه خطر سوسیالیسم در سرزمین اسلامی است. او یکی از اولین کسانی است که ورود این تفکر به را تذکر داده است؛ ⭕️ سیدجمال در مسئله رساله مشهور 60 صفحه ای خود به نام «رساله نیچریه»، به تحلیل، انتقاد و افشاگری علیه می پردازد و چنین تصریح می کند: «سوسیالیست و کومونیست و نیهلیست یعنی اجتماعیین و اشتراکیین و عدمیین؛ هر سه طایفه رهسپر این طریقه می باشند و خود را به اسم محب الفقراء و الضعفاء و المساکین ظاهر ساخته اند ... به جهت اجرا این مقصد فاسد چه بسیار خون ریزیها کردند، چه فسادها و فتنه ها برپا نموند و چقدر عمارات و قراء را آتش زدند ... احزاب آنها بسیار شدند و در تمامی اقطار ممالک یوروپ(اروپا) منتشر گردیدند، خصوصا در مملکت روسیه. و بلاشبهه اگر این طوائف ثلاثه قوت بگیرند، موجب انقراض و اضمحلال نوع انسانی خواهند شد، چنانکه وجه آن پیش گذشت. اجرناالله من شرور اقوالهم و افعالهم.» (مجموع رسائل و مقالات، رساله نیچریه، صص50 و 51) 🔻این رساله بعد از سال 1259 شمسی نوشته شده و اولین بار در سال 1303 ش در تبریز منتشر شده است.( همان، ص 6) در واقع 40 سال قبل از تولد نخشب و 60 سال قبل تاسیس ، سیدجمال الدین اسدآبادی خطر نفوذ این جریان را در جوامع اسلامی فریاد زده بود اما ظاهرا طنین صدای وی در بیابان بی اطلاعی و تحریفات تاریخی و احیانا برخی غرض ورزی ها، گم شد و امروز در زبان برخی حوزویان، تهمت های غیرواقعی به او تکرار می شود. 🔻گرچه کارنامه و اندیشه سیدجمال در جای خود قابل نقد و ارزیابی علمی است و طبعا نگارنده به دنبال اثبات عصمت برای ایشان نیست اما تاسف بار است که قهرمان روشنگری علیه چپگرایی را در حوزه علمیه قم و آنهم چهل سال پس از استقرار نظام اسلامی، متهم به چپگرایی کنند و به جریان های معلوم الحال و آلوده ای همچون خداپرستان سوسیالیست پیوند بزنند! 🔻امید است بعد از روشن شدن فضای بحث، منتشر کنندگان اتهامات بی اساس به مرحوم سیدجمال و سایر بزرگان روحانی، نسبت به جبران و اعاده حیثیت از آنان اقدام کنند که این به صواب نزدیک تر است. @rozaneebefarda
واکنش حوزویان به سخنان آقای /20 🔸 مباحث اقتصادی و بررسی و در مصاحبه جناب ! میثم عبداللهی تاریخ پژوه انقلاب اسلامی/ دانش آموخته سطوح عالیه حوزه قم 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [ص 1 از 5] مقدمه 🔹جنای آقای علوی در مصاحبه اخیر خود، را نسبت به و مطرح کرده که با حقیقت منطبق نیست و از این جهت، واقعا تاسف بار است. این مصاحبه پر از شبهات و اشکالات تاریخی است و بخشهای مختلف آن به صورت مجزا نیاز پاسخ گویی علمی دارد. طبعا در این یادداشت برای پاسخگویی به همه آن ایرادات قطعی مجالی نیست و فعلا تنها به بخش کوچکی از آن ادعاها پرداخته میشود. او بزرگان انقلاب اسلامی را در مباحث اقتصادی متهم به سوسیال مسلکی کرده است! ◾آقای علوی، اندیشه های اقتصادی شهید آیت الله مطهری را متاثر از سوسیالیسم دانسته و در تایید این ادعا، در بخشی از این مصاحبه، درباره ، چنین میگوید: 🔻«... خود ایشان یک کتابی نوشته بودند اقتصادی، چاپ نشد، و نشده هنوز! یک وقتی [روزنامه] اطلاعات شروع کرد تکه هایی را چاپ کردن. زمان امام بود، که امام مطلع شد، جلویش را گرفت و اطلاعات توقیف شد، چند روز. ... میخواستند امام نفهمد، آن روزنامه ای که برای امام می فرستادند، آن صفحه اش را در آورده بودند. این را من قصه اش را از احمد آقای خمینی شنیدم. ... مرحوم آقای مطهری هم این جور بود.» ⚫در اینجا این روایت آقای علوی مورد نقد قرار می گیرد تا میزان آگاهی او نسبت به تاریخ تحولات معاصر و تاریخ جمهوری اسلامی روشن شود. وقتی عیار سخنان مصاحبه شونده محترم در همین موضوع خاص و یک بخش از مصاحبه مورد و قرار گرفت و میزان مطابقت آن با واقع مشخص شد، باقی ادعاهای این فرد هم از همین قبیل خواهد بود و میزان اعتنایی که به ادعاهای او خواهد شد، در همین حد و اندازه خواهد بود. ▫با مرور سخنان آقای علوی در مورد مباحث اقتصادی شهید مطهری، آشکار می شود که جناب ایشان، یادداشتهای اقتصادی شهید مطهری را مطالعه نکرده و نه از ابعاد ماجرا مطلع هست! و تنها منبعی که بیان میکند، یک خاطره به نقل از مرحوم حاج سید احمد آقای خمینی است که تمام مدعیاتش درباره انحراف در آرای اقتصادی شهید مطهری را از همین یک خاطره استنبط کرده است! 🔹درباره آرای اقتصادی شهید مطهری، در خوشبینانه ترین حالت باید گفت که ایشان مطلع نیست، اگرچه برخی ممکن است با نگاه سختگیرانه، احتمالات دیگری را العیاذبالله در ذهن آورند. جناب علوی چند مطلب مجزا و واقعه تاریخی را با هم کرده که شبیه همان ماجرای «خسن و خسین دختران معاویه ...» است. با این مقدمه اجمالا نکاتی را با تکیه بر شواهد تاریخی، در نقد ایشان عرض میکنم. اشکالات ⚪اولین اشکال اینکه شهید مطهری کتابی درباره اندیشه اقتصادی اسلام ننوشته بود، بلکه چند سخنرانی پراکنده داشت که درباره موضوعات اقتصادی بود و هیچ وقت ایشان آنها را کتاب نکرد بلکه چند سال بعد از شهادت ایشان، آن سخنرانیها گرداوری و تدوین و کتاب شد. 🔹اشکال بعدی مربوط به این ادعاست که: «یک کتابی نوشته بودند اقتصادی، چاپ نشد، و نشده هنوز.» این ادعا است و کتاب حاوی نظرات شهید مطهری به طور علنی منتشر شده و بارها تجدید چاپ شده است و الان هم در بازار موجود است و به زودی معرفی خواهیم کرد. پس اینکه شهید مطهری کتاب غیر قابل چاپ، در زمینه اقتصادی داشته، یک ادعای نادرستی است و تمام محتویات اقتصادی شهید مطهری منتشر شده است. @rozaneebefarda
🔸 مباحث اقتصادی و بررسی و در مصاحبه جناب ! [صفحه 2از 5] ⭕️اشکال دیگر آنکه وی، شهید بزرگوار آیت‌الله مطهری را نیز آلوده و التقاطی و متأثر از اقتصاد چپ، معرفی می‌کند. این از عجایب روزگار ماست؛ شهید مطهری در حالی متهم به چپگرایی شده که در صراط مستقیم اسلام بود و تمام عمرش را وقف مبارزه با اندیشه های انحرافی و التقاطی کرده بود و آثار متعددی در نقد مارکسیسم و سوسیالیسم دارد، و در نهایت جانش را بر سر همین راه مبارزه با التقاط گذاشت و توسط گروهی منحرف به شهادت رسید و از این رو او به حق، قهرمان مبارزه با التقاط بود. 🔻مقام معظم رهبری درباره شهید مطهری، در روز 6 اردیبهشت 1383، چنین می فرمایند: 🔹«ایشان[شهید مطهری] با قوت فكری و اندیشه صائب خود در دهه‌های ۱۳۴۰-۵۰ وارد میدان‌هایی شد كه تا آن زمان هیچ كس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفكرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام نشدنی پرداخت و در جبهه مقابله با ماركسیسم و تفكرات غربی و لیبرالیسم دست به یك جهاد هوشمندانه زد و با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی، روشی متقن و بدور از تحجر و التقاط برای معرفی اسلام و مقابله با كج‌اندیشی و انحراف ایجاد كرد و پایه‌های افكار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تأسیس نمود و نقش مؤثری بر جریان فكری اسلامی و شكل‌گیری نظام اسلامی بر جای گذاشت و بصورت سنگری امن برای جوانان طالب و علاقمند فكر اسلامی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها درآمد.» (سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبری) 🔻مدعی، ادعاهای مخدوش خود را مطرح می‌کند اما بر اهل تحقیق روشن است که این شهید، منتقد جدی اقتصاد مارکسیستی و سوسیالیستی بوده اند. در واقع آتهام التقاط و چپگرایی به شهید مطهری، در بین محققین منصف، محلی از اعراب ندارد! کتاب اقتصادی منسوب به شهید مطهری‌ ◼ در موضوع آثار اقتصادی شهید مطهری، مسئله دیگری وجود دارد که در مصاحبه آقای علوی، با چند موضوع دیگر خلط شده و موجب خطای تاریخی شده است. 🔻 یک شخصی در سال 1361، در تهران کتابی با عنوان «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی» در ۴۱۶ص توسط نشر حکمت منتشر کرد و بود که است. نویسنده ی کتاب، نام خودش را درج نکرده بود و صرفا نام شهید مطهری را به عنوان «نویسنده» نوشته بود. این کتاب اشکالات متعددی داشت و نشر آن، بازتاب های بدی در کشور داشت. 🔹در این کتاب، از برخی سخنرانیها و یادداشتهای پراکنده و فیش های شهید مطهری در زمینه مسائل اقتصادی استفاده کرده بود. اشکالات این کتاب آن بود: 1. نویسنده، باید نام خودش را درج میکرد تا مسئولیت این فاجعه را خودش به عهده بگیرد و پاسخگو باشد، نه اینکه زرنگی کند و آن را به نام شهید مطهری منتشر سازد، که در قید حیات نبود تا از خودش دفاع کند. 2. وقتی نویسنده از برخی فیشهای منتشر نشده و غیرنهایی اقتصادی شهید مطهری در این کتاب استفاده کرد، باید گوشزد میکرد اینها نظرات تحقیقی و نهایی شهید مطهری نیست. ولی این کار را نکرد بلکه به عکس عمل کرد و اینها را به عنوان نظرات قطعی و نهایی شهید مطهری مطرح نمود. 3. انتساب برخی از مطالب به شهید مطهری، زیر سوال بود. 4. تحقیقات و حواشی ای که گرداورنده حول این کتاب صورت گرفت به جای اینکه روشن کننده موضوع باشد و ابهامات را رفع کند، بیشتر انحرافی بود و به اشکالات و ابهامات بسیاری به کتاب افزود. 5. در این کتاب اشکالات و انحرافاتی وجود داشت که تا آن زمان چنین مواردی در آثار آن متفکر بزرگ، سابقه نداشت. @rozaneebefarda
🔸 مباحث اقتصادی و بررسی و در مصاحبه جناب ! [صفحه 3 از 5] 🔹 البته مهمترین اشکال به این کتاب، آن بود که طبق روال، انتشار کتابهای شهید مطهری باید توسط انتشارات صدرا صورت میگرفت یا حداقل شورای علمی آن مرکز، باید این کتاب را تایید میکرد، در حالی که ناشر آن، یک ناشر شخصی و خصوصی به نام «نشر حکمت» بود. نشر صدرا حاضر به تایید این کتاب نشده بود. این نکات بیان کننده این مسئله است که انتساب این کتاب به شهید مطهری مورد مورد قبول مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی قرار نگرفت و آن را ساخته و پرداخته مولفش می دانستند. علما و بزرگان حوزه و از جمله در مقابل این کتاب جعلی موضع گرفتند و حواشی بسیاری حول این کتاب ایجاد شد و همگی به اتفاق اعلام کردند که این کتاب ربطی به شهید ندارد و ساخته دست همان شخص است! امام هم فرمودند که با توجه به اینکه این اثر با این همه انحراف، به شهید مطهری منتسب شده، چاپ جدید این کتاب تا اطلاع ثانوی ممنوع باشد و محتوای آن، باید مورد بازبینی جدی قرار گیرد. 🔻البته خلاف چیزی که مشهور است، نسخه های این کتاب جمع نشد و خمیر نشد، بلکه به حاشیه رفت و نسخه های آن در کتابخانه ها موجود است. ماهیت این کتاب، روشن شده بود، دیگر کسی به آن نمی پراخت. این کتاب بعد از 29 سال از چاپ آن، یک بار دیگر، در سال 1390 توسط همان ناشر به همان شکل و با همان اشکالات، برای دومین بار چاپ شد و دیگر چاپ نشده است. (بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی، نشر حکمت، اول، 1361، تمامی صفحات.) 🔹عجیب آنکه در دهه شصت، علی رغم نهی امام، گاهی برخی روزنامه های کج فکر وقت، همچون روزنامه ، هفته نامه کیهان هوایی و ...، بخشهایی از این کتاب انحرافی را به نام نظرات اقتصادی شهید مطهری منتشر می کردند که هر بار بازتابهای بدی در جامعه داشت. 🔻به عنوان نمونه روزنامه اطلاعات بر خلاف دستور امام، در سال 1362، بخشهایی از این کتاب انحرافی را تحت عنوان نظرات اقتصادی شهید مطهری در صفحه اقتصادیِ روزنامه اطلاعات، منتشر کرد که باعث توقیف روزنامه اطلاعات به دستور امام خمینی گردید. سیدمحمود ، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، در کتاب خاطراتش گفته: «‏‏تصادفا همان روز در قسمت لایی روزنامه، مطلبی از کتاب نقل شده بود و امام قبلا دستور داده بودند که در ‏‎ ‎‏این کتاب تجدید نظر شود. چون گفته شده بود که همه مطالبش از خود ‏‎ ‎‏استاد نیست.‏ این مطلب، توسط همکاران روزنامه در سرویس اقتصادی به مناسبت ‎‏سالگرد شهادت مرحوم مطهری چاپ شده بود. تلقی امام این بود که ما‏‎ ‎‏کتابی را که به منظور بررسی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده و نمی‏‏ ‏‏بایست ‎‏چاپ شود چاپ کرده‏‏ ‏‏ایم و تازه برای این که امام خمینی از این امر مطلع ‏‎ ‎‏نشود لایی روزنامه را هم به دست ایشان نرسانده‏‏ ‏‏ایم...»(خاطرات دعایی، ص202) جالب آنکه گرچه دعایی به اصل ماجرا اعتراف کرده و ماجرای توقیف روزنامه اطلاعات را بیان کرده، ولی سعی کرده دلیل آن را به مسائل دیگری، غیر از نشر همین مباحث اقتصادی تحریف شده، مربوط کند و اقدام ناپسند تیم اطلاعات را توجیه و تطهیر کند.(ر.ک. خاطرات دعایی، صص201-206.) ⭕️ با توضیحات این بخش، روشن شد که کتاب انحرافی «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی»، چه کتابی است و ماجرای توقیف روزنامه اطلاعات به خاطر انتشار بخشهایی از این کتاب و منتسب کردن آن به آیت الله شهید مطهری بود که علی رغم نهی امام، صورت گرفته بود. دانستیم که این کتاب ارتباطی با شهید مطهری ندارد و حاصل کار یک نفر دیگری است که نام مولف را حذف کرده و نام شهید مطهری را فقط درج کرده است. 🔹آقای علوی وقتی میخواهد شهید مطهری را از حیث اندیشه اقتصادی نقد کند، مهمترین دلیلش اشاره به همین کتاب انحرافی «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی» است! آیا نباید یک بار این کتاب را خوانده باشد تا بداند که این کتاب متعلق به این شهید نیست؟ آیا نباید مقاله روزنامه اطلاعات که منجر به توقیف آن گردید را خوانده باشد تا بتواند با استناد به آن، اندیشه شهید مطهری را انحرافی بخواند؟! به صرف نقل یک خاطره از مرحوم سید احمدآقا، که با به مدعیات نادرستی که آقای علوی تا کنون کرده، اصل آن با اشکال جدی مواجه است، چگونه میتوان چنین نتایجی گرفت؟ @rozaneebefarda
🔸 مباحث اقتصادی و بررسی و در مصاحبه جناب ! [صفحه 4 از 5] کتاب م‍س‍ئ‍ل‍ه‌ رب‍ا و ب‍ان‍ک 🔹کتاب «م‍س‍ئ‍ل‍ه‌ رب‍ا و ب‍ان‍ک‌ ب‍ه‌ ض‍م‍ی‍م‍ه‌ م‍س‍ئ‍ل‍ه بی‍مه»، نخستین کتاب انتشارات صدرا بود که نظرات اقتصادی شهید مطهری در آن درج شده بود. این کتاب که حاوی بخشهای مهمی از اندیشه اقصادی شهید مطهری بود، در زمان حیات امام خمینی، در آبان 1364، در 345 صفحه، منتشر گردید. تعداد صفحات و محتوای این کتاب در چاپ یازدهم در خرداد 1380، تغییراتی کرد و از آن به بعد در 189 صفحه منتشر گردید. این کتاب تا سال 1393 به چاپ بیست و سوم رسید و هنوز هم در بازار موجود است و از کتابهای پرمخاطب آن شهید بزرگوار است. نشر این کتاب هیچ حاشیه ای نداشت بلکه مورد استقبال مجامع علمی و حوزوی قرار گرفت و بارها تجدید چاپ شد. (م‍س‍ئ‍ل‍ه‌ رب‍ا و ب‍ان‍ک‌ ب‍ه‌ ض‍م‍ی‍م‍ه‌ م‍س‍ئ‍ل‍ه بی‍مه، مرتضی مطهری، نشر صدرا، تهران، اول، آبان 1364، تمامی صفحات) 🔹این کتاب بر منبای خط اصیل اسلامی نگارش یافته و در زمان حیات امام منشتر شد ولی نه به دستور امام خمینی توقیف شد و حاشیه ای حول آن ایجاد نگردید. 🔹آیا آقای علوی، برای نقد اندیشه اقتصادی شهید مطهری، و بستن نسبتهای سخیفی که شایسته خودش است، به آن شهیدی که امروز در قید حیات نیست تا از خودش دفاع کند، نیاز ندارد که این کتاب را بشناسد و آن را خوانده باشد؟ چرا آقای علوی از این کتاب که حاوی اندیشه اقتصادی اوست، هیچ نامی نمی برد؟ این کتاب هم حاوی مبانی فکری اقتصادی شهید مطهری است، چرا هیچ کسی به این کتاب ایراد نگرفت؟ ⭕️کتاب نظری‌ به‌ نظام‌ اقتصادی‌ اسلام 🔹کتاب «نظری‌ به‌ نظام‌ اقتصادی‌ اسلام» در ۲۴۶صدر، در اردیبهشت 1368، توسط انتشارات صدرا منتشر شد و بعد از آن، تا سال 1385 به چاپ سیزدهم رسید و تا سال 1392 به چاپ بیستم رسید. این کتاب ارزشمند، حاوی نظرات اقتصادی شهید مطهری است و در زمان حیات امام خمینی منتشر شد. نه هرگز توقیف شد، نه حرف و حدیثی درباره این کتاب بیرون آمد و اگر توقیف شده بود، به چاپ دوم نمیرسید ولی الان از چاپ بیستم گذشته است و هر کسی به راحتی می تواند آن را تهیه کند. کتابی حاوی با نگاهی نو و عمیق به اندیشه های اقتصادی اسلام و نقد جدی اقتصاد در اندیشه مارکسیسم است. بخش زیادی از کتاب، تقریبا یک سوم از آن، به نقد اقتصاد در اندیشه مارکسیسم پرداخته است. (نظری‌ به‌ نظام‌ اقتصادی‌ اسلام، مرتضی مطهری، نشر صدرا، تهران، اول، اردیبهشت 1368، تمامی صفحات) 🔹اگر ایشان متاثر از اقتصاد سوسیالیستی بود، چگونه اقتصاد سوسیالیستی را در این کتاب به طور تفصیلی نقد کرده است؟ آیا ادعای چپ گرایی به چنین شخصیتی، شرم آور نیست؟! آقای علوی اگر یک سر به کتابفروشی صدرا در خیابان ارم بزند، می تواند این کتاب را تهیه کند و بعدا متوجه ادعاهای نادرست خود نسبت آن شهید بزرگوار، خواهد شد. این کتاب هم حاوی تئوریهای اقتصادی شهید مطهری است، چرا هیچ کسی به این کتاب ایراد نگرفت؟ چرا نقدهای شهید به اقتصاد سوسیالیستی در این کتاب، مورد دقت و توجه آقای علوی قرار نگرفته؟ @rozaneebefarda
🔸مباحث اقتصادی و بررسی و در مصاحبه جناب ! [صفحه 5 از 5] 🔹 جمع بندی 🔹جهت مزید اطلاع جناب علوی باید گفت دو کتاب اقتصادی توسط انتشارت صدرا، «م‍س‍ئ‍ل‍ه‌ رب‍ا و ب‍ان‍ک‌» و «نظری‌ به‌ نظام‌ اقتصادی‌ اسلام»، حاوی اندیشه اقتصادی شهید مطهری، هر دو در دهه شصت و در دوران حیات امام خمینی منتشر گردید. به این دو کتاب، کسی ایرادی نگرفت و هیچ اشکال و ابهامی یجاد نکرد. این دو کتاب، حاوی نگاهی عمیق به اندیشه های اقتصادی اسلام و نقد جدی اقتصاد در اندیشه مارکسیسم و سوسیالیسم و اقتصاد در اندیشه لیبرال دموکراسی است. اگر طبق ادعای آقای علوی، اندیشه اقتصادی شهید مطهری، دچار انحرافات سوسیالیستی بود، چرا امام خمینی و سایر بزرگان و شخصیتهای انقلاب، به این دو کتاب اعتراضی نکردند؟ اینکه آقای مدعی، از این دو کتاب، هیچ نامی نبرده و به محتوای اینها هیچ اشاره ای نکرده، از دو حالت خارج نیست: 1. یا این دو کتاب که حاوی اندیشه اقتصادی شهید مطهری بوده را ندیده و از انتشار آنها و محتوای آنها اطلاعی ندارد؛ که در این صورت وای بر چنین شخصی که مدعی علم و دانش است و رساله عملیه هم منتشر کرده، ولی سخن بدون علم و از روی جهل میگوید و به شهید بزرگوار، آیت الله مطهری، و سایر علمای مبارز، ادعاهای نادرستی نسبت میدهد. 2. یا این دو کتاب را دیده و از انتشار آنها خبر دارد؛ که در این صورت باید بگوییم که به خاطر اغراض پست سیاسی، حاضر شده که چنین بی انصافی کند و علی رغم اطلاع داشتن نسبت به نظرات اقتصادی شهید مطهری، چنین ادعاهای زشتی را به آن شهید بزرگوار نسبت داده است. 🔻با مباحث پیشین روشن می شود که میزان آگاهی آقای علوی نسبت به آرای اقتصادی شهید مطهری، تا حدی است که از دو کتاب اقتصادی شهید هیچ کدام را ندیده و نخوانده و حتی نام آنها را هم نبرده ولی با این حال درباره نظرات اقتصادی شهید مطهری، از منظر یک کارشناس اهل اطلاع سخن میگوید و نظرات اقتصادی ایشان را دارای گرایشات سوسیالیستی دانسته است! کسی که از روند تولید و نشر آثار اقتصادی شهید مطلع نیست و احیانا یک خط از اندیشه اقتصادی شهید مطهری مطالعه نکرده، چطور به خودش جسارت میدهد تا چنین نسبتهای ناروایی را در مورد آن عالم روشنگر بر زبان جاری کند؟ آقای محترم، آیا برای اثبات ادعای تان، نباید دلیل بیاورید؟ آیا تمسک به یک ، در اتهام زنی به استاد شهید، کفایت می کند؟ 🔹سطح آگاهی و کیفیت استدلالهای آقای علوی در این ماجرا روشن گردید و این حجم از خلط و خطا در یک موضوع خاص، نشانگر آن است که سایر ادعاهای وی نیز به شدت مورد تردید و احتمالا از همین قبیل است لذا جا دارد محققان ارجمند و خاصه حوزویان فرهیخته و حق طلب، تمام ادعاهای وی را با همین سبک مورد سنجش قرار دهند تا صحت و سقم ادعاهای وی مشخص گردد. @rozaneebefarda
، توهم یا واقعیت؟ 🔹واکاوی ریشه های اظهارنظرهای عجیب جناب درباره اقتصاد اسلامی|| دکتر ایرج توتونچیان/ اقتصاددان 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اظهار نظر ناشیانه ای که یک غیراقتصاددان اخیرا در نموده است به حق موجب واکنش های متعددی شده است که ریشه در تداخل ناصواب و دارد. 🔹نباید فراموش کرد که در حیطه تخصص خود مطالب گهرباری در زمینه های مختلف "مکتب" اقتصاد اسلامی دارند. منظور از مکتب نیز چیزی جز بخش هنجاری نظام اقتصادی اسلام قابل تصور نیست که باید آنها را از بخش اثباتی جدا دانست. ایشان خود را یک اقتصاددان معرفی نکرده اند و از این رو از "علم اقتصاد اسلامی" نام نبرده اند. 🔹اینگونه و که از و نشات می گیرد جامعه را به سکون و در نهایت به بی تفاوتی می کشاند. به عبارت دیگر جامعه را غیرقابل انعطاف کرده و جلوی هرگونه حرکت مطلوب را خواهد گرفت. 🔻تکرار اینگونه مداخلات گمراه کننده بر سر نظریه های ناب نشات گرفته از قرآن و روایات همان خواهد آورد که بر سر طرح بانکداری مجلس آمده است. 🔹 بدون تردید نقش مخرب و مهلک اقتصاددانان لیبرال را که از زمان تاسیس بانک مرکزی در سال 1339 و از اول انقلاب تاکنون و در سفر و حضر آنرا حفظ کرده اند و تاثیر آنها را نباید در از هم گسیختگی و ایجاد شوک های غیر عقلایی سال‌های اخیر فراموش کرد. 🔹متن کامل یادداشت را در بخوانید: 👇 http://fna.ir/f02y9s 🔘مجموعه پاسخهای علمی به مصاحبه آقای علوی را در روزنه بخوانید؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از نجف تا کربلا؛ همراه با @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹زمانی اتّفاق می افتاد که در ایام مخصوصه زیارتی چون هزاران زائر دیگر از نجف، پیاده راهی کربلا و زیارت مرقد مطّهر حضرت امام حسین(ع) می شدیم. 🔹 طبیعی است که در این مسیر(نجف – کربلا) که متجاوز از یک صد کیلومتر است، زائرین از میان بیابان های خشک و یا نخلستان های سرسبز و از کنار دجله و فرات عبور می کردند. زائرینی در گروه های دو نفره و سه نفره و بیشتر مجهز به وسایل پیاده روی و لوازم سفر در فاصله های مختلف، و تیپ ها و نژادهای گوناگون، و شهرهای اطراف در حرکت بودند که این زائرین در تماس با یکدیگر چون وجوهِ متشابه فراوانی داشتند، و همه به سویِ یک هدف و کعبۀ مقصود می رفتند، در برخورد با یکدیگر گرمی و صمیمیت خاصّی داشتند و حرکت افراد به تمام معنا، حالتِ عرفانی خاصی به خود می گرفت. 🔹 (ره) در میان گروه 20 نفری ما جلوۀ ویژه ای داشت. او سراپای وجودش «معرفت» بود، راه رفتن و نگاه و گفتارش، یاد خدا را در دلها زنده نگاه میداشت. به هنگام پیاده روی، ایشان در جلو کاروان و ما پشتِ سر او حرکت می کردیم.او از هر جهت، بزرگترِ ما بود و همگی احترام او را اصالتاً و نیابتاً بر خود فرض میدانستیم. 🔹وقتی به هیبت، عظمت، وقارِ و اذکار زیر لب او می نگریستیم، بی اختیار دید و فکرمان الهی شده و به معنویت و مبدأ و معاد می اندیشیدیم. 🔹آنچه بیشتر توجه زائران آمده از شهرها و جاهای دیگر را به هنگام عبور از این بزرگوار جلب می کرد و او را از هزاران زائر دیگر ممتاز ساخته بود، نه فقط چهرۀ نورانی و صورت زیبای ملکوتی او و نه فقط سیادت و رشادت اندام او؛ و نه فقط اذکار و حرکت لبهای او؛ و نه فقط نگاههای ژرف و دید الهی او، بلکه پای پیاده او را به اضافه او(حتی بدون جوراب) بود. 🔹بعضی زائرین عابر که در راه بر ما سبقت می گرفتند. پس از گذشتن از کاروانِ ما، نگاهی به عقب کرده و چهرۀ ملکوتی او را می نگریستند و پایِ برهنه او را بر روی و (آن هم در مسافتی طولانی و چند روزه) نظاره گر بودند، آنان به کربلا و امام حسین(ع) بیشتر شعله ور می گردید و شاهد بودیم که زائرین پس از نگاه به او و دیدنِ پایِ برهنۀ آن عزیز، تا مسافتی اشک می ریختند و حسین حسین می گفتند. 🔹این سید نورانی، با پای برهنه و گاهی اشک ریزان، در وادی عشق حسینی به نقطه مرکزی جذب قلوب عاشقان «کربلا» روان بود و تمام وجودش در ولایت و امامت ائمّه معصومین(علیهم السلام) ذوب گردیده بود. 🔹در کوله پشتی اعضای کاروانِ 20نفری ما کتابهای متنوع و گوناگونی که فراخور سفر باشد، وجود داشت که در هنگام استراحت و توقف در منازل و مهمانخانه ها از آن کتب استفاده میشد. یکی از دوستان روحانی، کامل مرحوم آیت‌الله اصفهانی(ره) را به همراه داشت، شهید حاج آقا مصطفی(ره) در حین حرکت، دیوان را در دست میگرفت و مرثیه های آنرا زمزمه می کرد و برای حضرت حسین بن علی(ع) مرتب اشک می ریخت. 🔹صحنۀ گریه های جانسوزِ او برایِ مظلومیّت امام حسین(ع) که گاهی با زمزمۀ شعری و یا جمله و کلمه ای چون: «یا ابا عبدالله»، «یا حسین مظلوم و یا حسین شهید!» همراه بود، چونان آتشی بود که به قلب ما می زد و به اصطلاح دلِ سنگ را آب میکرد. شهید حاج آقا مصطفی(ره) که اندامش متناسب و قوی هیکل بود به هنگام گریۀ شدید، به سبک عجیبی شانه هایش بالا و پایین می آمد و تکان میخورد، کم کم به اوایل باغهای کربلا رسیدیم، بعضی از دوستان پاهایشان تاول زده بود و به سختی راه می آمدند و بعضاً تاول ها پاره و کار پیاده روی سخت تر شده بود و همه افتان و خیزان، نالان و گریان بسیار آهسته به راه خود ادامه میدادند امّا شهید عالیقدر با پای برهنه و تاولهای سخت، چندان نگاه به جلوی پا نمیکرد؛ تمام نگاهش به گنبد حسین(ع) و محو عظمت و مظلومیّت او بود. راه می آمد، به گنبد و پرچم حسینی چشم دوخته بود(اشک می ریخت) برای او ناله میکرد و درد پا و خستگی های چندین روز پیاده روی و تاولهای جراحتی را حسّ نمی کرد. 🔹بارها به دستور ایشان و خواندن شعری از مرحوم کمپانی(در حال راه رفتن) بیابانِ کربلا، حسیّنیه می شد و گریه ادامه می یافت و آن مرحوم بلند بلند گریه می کرد و گاهی مایل نبود مصیبت خوانی پایان یابد! اشک روی گونه ها و محاسنِ شریفِ او و صدایِ هق هقِ گریه، حاضرین را سخت متأثر میساخت. 🔹در یکی از این سفرها به نزدیکی کربلا رسیدیم،از روی یک بلندی، با زحمت زیاد، از دور دیده شد که برگنبد بارگاه آن حضرت در اهتزاز بود. همۀ همراهان با شور زایدالوصفی یکجا و همنوا به گریه افتادند و با دیدن گریه هایِ خاصِ مرحوم حاج آقا مصطفی(ره) شور و نوا و اشکهای همراهان شدت گرفت. (راوی: سیدتقی درچه ای) @rozaneebefarda
🔹 آقای عمار ابوطالبی به عنوان معاون تبلیغ حوزه علمیه استان قم انتخاب شد. @rozaneebefarda
🔹 مرحوم حسین ثابت‌قدم، از روحانیون جهادی مدرسه علمیه امام خامنه‌ای اهواز، در راه خدمت به مردم در جریان مقابله با ویروس کرونا، شهادت‌گونه به دیار حق شتافت. ایشان سالها در کرسی کار فرهنگی در مساجد اهواز مشغول خدمت بود و برخی متربیان ایشان اکنون از طلاب فاضل قم هستند. روحش میهمان سیدالشهدا علیه السلام باد. میهمانش کنیم به ذکر فاتحه و صلوات @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ||اعلام انزجار زائران حرم امام حسین علیه‌السلام از با در دست داشتن تصاویر فرماندهان پیروزی، شهیدان و ابومهدی و سر دادن شعار "الله الله‌اکبر، امریکا شیطان الاکبر" @alnujaba @rozaneebefarda
💥ماجرای یادداشت احمد مجاهد و بیان علت معرفیِ برخی کتاب‌های غیر دینی در کتاب الذریعه ▪️شماره ۱۳۸ مجله بخارا به بزرگداشت علامه آقا بزرگ طهرانی اختصاص دارد. در این شماره از نشریه، مقاله ای منتشر شده که در آن از وجود کتاب‌های غیر دینی پرده برداشته شده است. 🔸در یادداشت بالا که خطاب به آقای علی دهباشی، مدیر مسئول و سردبیر نشریه نوشته شده، توضیح داده شده است که این تحریف، به دست علینقی منزوی، بزرگ‌ترین پسر از چهار پسر آقا بزرگ طهرانی صورت گرفته است. ◽️علینقی منزوی با اینکه در سامرا و نجف و نزد اساتید برجسته حوزه های علمیه آن دیار، تحصیلات حوزوی را به پایان رسانده بود، پس از ورود به ایران و به تحریک برادر کوچکترش محمدرضا جذب حزب توده شد. (جلوت) 🔶حاشیه ادعای مجله بخارا و احمد مجاهد هر دو قابل بررسی و صحت سنجی علمی است و تا انجام تحقیقات کامل نمی توان نسبت به میزان تحریفات و علت آن قضاوت قطعی کرد. اما در سالهای اخیر نیز با انتشار ، آن را به مرحوم نسبت داد و مدعی شد، از طریق مرحوم آقابزرگ آنها را به صورت شفاهی تلقی کرده است! بررسی سوابق سیاسی و فکری فرزندان صاحب الذریعه، در ردیابی این قبیل تحریفات، بسیار راهگشاست! شوربختانه جناب که برای احیای برخی تراث، از جمله الذریعه بودجه های زیادی جذب کرده، نتوانسته این وظیفه را به انجام رساند. شاید باید تدبیری بیاندیشد یا مجموعه های دیگر در این زمینه فعال شوند تا تراث شیعی از گزند تحریفگران در امان بماند. @rozaneebefarda
💥تبلیغ کارگزینی مرکز اطلاعاتی مرتبط با در بخش‌های مختلفی از سایت به ظاهر علمی «المکتبة الوقفیة» یادداشت مرتبط را در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
آشنایی با سایت المکتبة الوقفیة و ارتباط آن با 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸سایت «المکتبة الوقفیة» با عرضه بسیاری از کتب مرجع اهل سنت به صورت پی‌دی‌اف برای بسیاری از دانش‌پژوهان حوزوی آشناست اما در کمال تعجب برخلاف سایت‌های مشابه هیچ معرفی از خود ارائه نداده است و معلوم نیست این تارنما با این حجم از کتب ارائه شده از چه سالی آغاز به کار کرده، هیئت گرداننده آن چه کسانی هستند و از طرف کدام کشور پشتیبانی می‌شوند. 🔸این سایت برای معرفی خود تنها به چند بیانیه کلی در خصوص تعداد صفحات ثبت شده و هدف آن(رسیدن به مرجعیت علمی در علوم دینی) اکتفا کرده است و در تاریخ 2013.1.10 اعلام کرد تعداد صفحات ثبت شده در این سایت به 10میلیون رسیده است. بیانیه دوم این سایت در همان روز منتشر شد و المکتبة الوقفیة به صورت رسمی اعلام کرد به پاسخ‌دهی و مناظره نخواهد پرداخت و در سکوت کار خود را دنبال خواهد کرد و امکان مراسله و مکاتبه مستقیم را فراهم نخواهد نمود. 🔸در تاریخ 2013.12.5 صفحه رسمی المکتبة الوقفیة در فیس‌بوک تأسیس شد. گفتنی است این تارنما در تاریخ 2014.10.2 به صورت ویژه کتب شیخ البانی را منتشر نمود. این تارنما در حال حاضر نیز فعال است و آخرین اضافات خود را در تاریخ 2020.8.5م. (1399.5.15 ه.ش.) انجام داده است. ▪️ارتباط با این تارنما به صورت ویژه با مجموعه «المکتبة الشاملة» ارتباط ارگانیک دارد. گردانندگان این سایت توضیح یا تصریحی در این رابطه ندارند اما برخی از کتب ارائه شده در این سایت، لینکش ویژه‌ای برای استفاده مستقیم در نرم‌افزار المکتبة الشاملة دارد. نرم‌افزار المکتبة الشاملة یکی از نرم‌افزارهای مرجع جهت استفاده از کتب اهل‌سنت است که سال‌هاست در مجامع پژوهشی قم عرضه و استفاده می‌شود. این نرم‌افزار علاوه بر کتب ثابتی که در آن ثبت شده است، قابلیت به روزرسانی از طریق اینترنت را نیز دارد. ◽️نکته پایانی سایت «المکتبة الوقفیة» و نرم‌افزار و سایت «المکتبة الشاملة» هردو مورد استفاده فضلای ایرانی حوزه علمیه قم است و به همین خاطر زمینه سوءاستفاده امنیتی و اطلاعاتی از این سایت بسیار قابل توجه و مخاطره‌انگیز خواهد بود. به ویژه در فضای فعلی که کشورهای مرتجع منطقه به عادی‌سازی علنی با رژیم غاصب صهیونیستی رو آورده‌اند و بر تهدیدات امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. سامان دهی به وضع آشفته و عمل به فرامین راهبردی رهبری معظم انقلاب اسلامی، یک ضرورت مغفول در دولت روحانی است که هر لحظه و هر روز به منافع ملی وارد می سازد. گرچه هنگامه حساب کشی حقوقی و قانونی از کارشکنی ها بر سر راه شبکه ملی اینترنت و سایر جرائم مرتبط، چندان دور نخواهد بود اما تا آن زمان نمی توان مسئله را رها کرد. امید است با اجماع نخبگانی برای پیگیری مطالبات رهبری، گره کور این امر باز گردد. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای /21 جناب آقای محمدکاظم رجایی دکترای اقتصاد بخش نخست: ضرورت و ماهیت 💥اختصاصی روزنه @rozaneebefarda
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای /21 جناب آقای محمدکاظم رجایی دکترای اقتصاد/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی بخش دوم: سیر تخصصی آموزشی_پژوهشی حوزه و دانشگاه چرا سراغ تربیت محقق اقتصاد اسلامی نرفته اند؟ 💥اختصاصی روزنه @rozaneebefarda
28.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای /21 جناب آقای محمدکاظم رجایی دکترای اقتصاد/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی 🔹بخش سوم: چه می گوید و چرا چپگرایی به او وارد نیست؟ 🔻شهید صدر عامل تحول در علوم اسلامی بود. 🔻در فهم بیان بزرگانی چون شهید صدر باید تلاش کنیم؛ نمی توانیم تاثیرپذیری از سوسیالیسم را به ایشان نسبت بدهیم. 🔻تحلیل مدرنیسم از زبان برخی آقایان، خیلی است! 🔻در مسائل به مراجعه کنیم! 💥اختصاصی روزنه @rozaneebefarda
واکنش حوزویان به سخنان آقای /22 جناب آقای حسن آقانظری رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ رئیس مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) کسی می تواند در طرح بحث کند که یک در این موضوع نوشته باشد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 : 🔸مکتب اقتصاد اسلامی را کسی می‌تواند مطرح کند و در خصوص کیفیت و تحقق آن در اسلام بحث کند که یک مقاله علمی پژوهشی در این حوزه بنویسد. یا استاد این مبحث باشد یا از طریق یک رساله علمی، خود را در این مسأله به دیگران کند. مثلا اگر بنده بگویم که اقتصاد اسلامی وجود ندارد باید یک مقاله بنویسم و آن را در اختیار قرار دهم و نظر آنها را جویا شوم. در این زمینه هم باید داشت و با متخصصان به بحث نشست. ▪️تا زمانی که مقاله‌ای در خصوص مدعی خودم ارایه نکردم، صاحبان علم می‌گویند این مسأله یک است. زمانی می‌توانیم در مجامع روی این گزاره که مکتب اقتصاد اسلامی وجود دارد یا ندارد، بحث کنیم که روی یک متن به توافق برسیم یا یک متن را از خود به جای گذاریم. 🔸شهید صدر ۶۵ سال پیش کتابی به نام اقتصادنا نوشت که قسمت اول آن معرفی مکتب مارکسیسم و قسمت دوم نیز مرتبط به سرمایه‌داری و در بخش سوم مکتب اقتصادی اسلام را مد نظر قرارداده است. شاید ایشان در همان زمان حس می‌کردند که باید چنین صحبت کنند که در آینده کسانی که می‌خواهند روی نظریات اقتصاد اسلامی کار کنند چنین متن قوی را در اختیار داشته باشند. ایشان از آنجا که حس می‌کردند شاید در کسانی بیایند و از عدم وجود مکتب اقتصادی اسلام صحبت کنند جزوه ای با عنوان “از اقتصاد اسلامی چه می‌دانیم” را نوشت. وی در این جزوه سه سوال مطرح کرد. ◽️جا دارد که محققان اقتصاد اسلامی بیایند بگویند که پس از همه این مباحث آیا علم اقتصاد اسلامی داریم یا خیر؟ با توجه به نظرات شهید صدر جواب این سوال کاملا آری است، زیرا ایشان با ارایه کامل نظام فکری و معرفتی و روایی و متنی اسلام قواعد این حوزه را بیان می کند و اشاره می کند که چه زمانی و چگونه علم اقتصاد اسلامی بوجود می آید. سپس دو راه را مطرح کرده است که از این دو راه می توانیم به اقتصاد اسلامی برسیم. ▪️در این میان اهل سنت با فقه خودشان و کسانی که با فقه امامیه بانکداری اسلامی را اجرا کردند با این شیوه به کار ادامه می دهند که البته هنوز در مسیر اجرا نیازمند رفع نقایص است. مثل ما که بانکداری اسلامی داریم که باید با تغییرات میدانی مشکلات آن را حل کنیم. ◽️ هر کسی اقتصادنای شهید صدر را خوانده باشد قطعا دیگر نمی‌گوید که ما اصلا اقتصاد اسلامی نداریم. در بانک‌های غربی ربا می‌خورند و وقتی هم سپرده می‌گیرند بر اساس بهره است. رکن اول آنها تجهیز منابع و دوم تخصیص منابع است. تجهیز منابع بر اساس بهره است و تخصیص منابع هم بر اساس بهره است. 🔸اگر ما در اسلام این مبنا را قبول نداریم باید از روش‌های فقهی استفاده کنیم، ولی در میدان عمل مشکلاتی داریم زیرا کار علمی نکردیم که این خود، یک بحث دیگر است. وقتی جریان پول و پول وسعت یابد، معاملات نیز ربوی می‌شود ولی وقتی این جریان به پول و کالا و سپس پول یا ثروت مبدل شد دیگر خبری از ربا نیست. 🔸اسلام از ما می‌خواهد که پول وارد جریان تولید کالا و خدمات شود، از این روی وقتی این پول به جریان پول‌سازی بدون استفاده از ابزارهای ذکر شده رسید جریان ربوی شکل می‌گیرد و اقتصاد ما را متاثر می‌کند و به سمت سود بیشتر و سود مبادلات حرام می‌رود. تفاوت نظام اقتصادی اسلامی و نظام ربوی از زمین تا آسمان است. ▪️ با مراجعه به اقتصادهای لیبرالی مثل آمریکا این سوال مطرح شد که چرا همین بانک‌ها با همین شیوه تمام ثروت این کشور را در اختیار یک درصد قرارداده‌اند و شرکت های چند ملیتی چگونه سرمایه های مردم را درون خود هضم کردند. @rozaneebefarda
💥ماجرای ؛ سلوک علمای سلف و یک پرسش از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مصاحبه یکی از مؤسسان تشکل حوزوی موسوم به با یک رسانه اقتصادی (ارگان خرده جریان ) حاوی مطالب چالش برانگیزی بود که نقد و نظرهای علمی فراوانی را در دل حوزه علمیه قم به دنبال داشت. معنادار مصاحبه شونده محترم در مقابل اشکالات علمی و استدلالی متکثر استادان فنان حوزوی و دانشگاهی، برخلاف سیره رایج در حوزه مقدسه است؛ چه اینکه سلف صالح، اولاً اشکالات عالمانه را هرگز بدون پاسخ نمی گذاردند و خود مستقیما بدان پاسخ می گفتند. ثانیاً در صورت وارد بودن اشکالات، از پذیرش آن و پس گرفتن مدعا و اذعان به نادرستی طرح بحث، ابایی نداشتند و آن را لازمه حریت حوزوی می دانستند. از این بگذریم که به عرصه های تخصصی، اساسا مورد نهی شدید قرآنی و روایی قرار گرفته است. وقتی بزرگان تشیع، از پاسخگویی به اشکالات علمی استقبال می کردند و آن را وظیفه خود می دانستند، طبعا انتظار اقدام مشابه از معممین و معمرینی که داعیه پیروی از سلوک همان بزرگان را دارند، امر غریبی نیست. چه اینکه پذیرش خطا و تلاش برای تدارک و جبران، و تجلیل از مجاهدت های خاموش محققان عرصه اسلامی سازی علوم، و تصحیح انگاره ها و نسبت های نادرست به بزرگانی چون شهیدین مطهری و صدر، نه در سلوک بزرگان که در سیره عموم متشرعه و بلکه در ، از است! بزرگان تشیع همچون شهیدین مطهری و صدر و همه عالمان مبارزی که در کلام مصاحبه شونده به آنان اتهام و یا العیاذ بالله اتهام زده شده، سرمایه های معنوی اسلام اند و طبعا نباید این سرمایه را با برخی برچسب های خلاف واقع و بدون ، بر باد داد. مگر آنکه افراد، بتوانند مدعاهای خود را با شواهد محکمه پسند، اثبات کنند! که تا کنون چنین نشده است. گذشته از انکار علوم انسانی اسلامی و خاصه اقتصاد اسلامی، انکار شؤون سیاسی-اجتماعی و علمی نبی مکرم اسلام(ص) و فروکاهی جایگاه رسالت به ، مهمی است که حوزه های مقدسه را با چالش جدی مواجه کرده است. در چنین شرایطی، طبعا بدنه اساتید ارجمندی که با ملاحظات مسائل صنفی، در تشکل نوپدید نام نویسی کرده اند، حتما با این رویکردها و مواضع چالش برانگیز و نادرست(که در نادرستی اش، در همین چند روز اخیر ده ها مقاله علمی نوشته شده) و بعضا این مواضع مخالف را در برخی محافل بیان فرموده و امید است به صورت علنی نیز مطرح سازند اما: پرسش اساسی متوجه جمع محدودی است که آنها را با عنوان می شناسیم که غیر از اکثریت غالب جمع یازده نفره اتاق فکر، برخی چهره های پشت پرده این تشکل را نیز شامل می شود که البته مجموعا متجاوز از 20 نفر نیست! این آقایان که تا کنون خود را به عنوان مدافع حقوق صنفی اساتید حوزه و طرفدار احیای شعائر شیعی معرفی فرموده اند، اکنون نمی توانند در مقابل این مواضع چالش برانگیز، با بگذرند! بدنه اساتید حوزه قم حق دارند بدانند، چه کسانی و با کدامین انگاره های علمی و عقیدتی، پرچمداری نمایندگی از آنان را برعهده گرفته اند! مصاحبه مزبور در انجام شده و محتوای آن به صورت عمومی و به طور گسترده انتشار یافته و چنانچه ولو یک مطلب خلاف واقع و ناسازگاز با مبانی دین مبین و معارف اهل بیت علیهم السلام در آن باشد، تکلیف شرعی است در روشنگری نسبت به آن اقدام شود. با این مقدمات، انتظار موضع گیری از سران نشست، امری عادی و بلکه ضروری است؛ طبعاً دعوت به پیوستن به این فضای گفتگوی آزاد، لزوما به معنای اعلان مخالفت با قائل محترم نیست و هر کسی می تواند دیدگاه خود را مطرح سازد؛ چه اینکه تا کنون برخی سران نشست به اظهارنظر در این باب پرداخته اند. اما باید به حوزویان حق داد نسبت به حضرات معترض باشند و آن را غیرقابل پذیرش و بلکه سؤال برانگیز تلقی کنند؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) فرموده اند: «السکوت اخ الرضا...»! @rozaneebefarda