eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سیفی: حق نداریم به بهانه تعامل با دنیا، اهداف انقلاب اسلامی را کم رنگ کنیم. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ✍آیت الله سیفی مازندرانی در سالگرد قیام 19 دی 🔶در این ایام اولین و مهمترین مطلبی که باید توجه کنیم این است که: ملت ایران و مردم قم و طلاب و فضلاء، برای چه هدفی قیام کردند؟ اساسا در قیامها و انقلابهای دنیا، هدف اولیه کم کم کمرنگ و متحول و متغیر می شود. 🔶مهمترین تهدیدی که انقلاب را تهدید می کند کمرنگ شدن اهداف اصلی و تغییر مسیر حق به سمت امیال و خواسته های مستکبرین و طواغیت عالم است. ما نمی توانیم به بهانه تعامل با دنیا و جهانی سازی به انواع عناوین فریبنده و زیبای دنیای استکبار همچون کنوانسیونها، معاهدات و شعارهایی که در سازمان های بین المللی می دهند اهدافمان را کمرنگ کنیم. 💠قلبی که به ابتذال غرب گرایش دارد آماده دفاع از ارزشهای الهی نخواهد بود یکی از آن اهداف مهم مسئله حجاب و عفاف است. بعضی می گویند چرا به این مطلب این قدر حساسیت دارید؟ جواب واضح است؛ زیرا مسائل عفاف و نظر به نامحرم، مهمترین عاملی است که قلبها را فاسد و چشمها را پر از شهوت می کند، و قلبی که پر از شهوت شد به بیان امام صادق علیه السلام: «النَّظْرَةُ بَعْدَ النَّظْرَةِ تَزْرَعُ فِي الْقَلْبِ الشَّهْوَةَ وَ كَفَى بِهَا لِصَاحِبِهَا فِتْنَةً.» ؛ و قلبی که اینطور شود گرایش به فساد و ابتذال غرب دارد و طبعا آمادگی دفاع از ارزشهای دینی را نخواهد داشت؛ این نکته، یک نکته اساسی است. 🔶 اگر قلبها فاسد شود صِرف سلاح و اسلحه نمی تواند کاری انجام دهد. عقیده ما این است که این انقلاب را قلب روشن و منور به نور ایمان الهی، پیروز کرد، آن ایمان ملت و اهداف عالیه الهی ملت بود که عنایت ذات مقدس حق را جلب کرد. اگر از شما سئوال کنند که این انقلاب بدون عنایت خدای تعالی می توانست به پیروز برسد؟ پاسخ همه ما منفی است. 💠اعتنا به ارزشهای الهی؛ ضامن استمرار عنایت خدای متعال به این کشور عنایت ذات مقدس حق مادامی متوجه این ملت می شود که به دین و ارزشهای قرآنی اعتنا داشته باشند. خداوند خود در قرآن می فرماید: «أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِكُم» و عهد خود را در آیه ای دیگر این گونه بیان می دارد که: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُم» و در آیه ای دیگر می فرماید: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» ؛ نصرت الهی زمانی متوجه ما می شود که در تمام قراردادها و پیمانهای و تصمیمات و تصویبات سیاسی خودمان توجه داشته باشیم. @rozaneebefarda
لیبرال های حوزوی و تهمت نادیده انگاری حقوق مردم در نظام ولایت فقیه 💢شیعی کردن دولت به نفع کشور نیست @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ✔️داود فیرحی (روحانی لیبرال) در نشست علمی «تشیع و دولت – نه سکولار، نه رادیکال» : 🔹در کل دنیا سه دولت مذهبی ایران، واتیکان و رژیم غاصب صهیونیستی وجود دارد. 🔹در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی سکولار است. 🔹امروز مسئله بر سر رهبری و امامت شیفت شده و مسئله غصب هم غصب حقوق امام است، لذا از حقوق مردم عبور می‌شود. 🔹در جمهوری اسلامی افراط به سمت مسئله رهبری رفته است و سبب می‌شود تا آزادی و حقوق مردم نادیده گرفته شود لذا تقابل دین و آزادی رخ می‌دهد و نوعی سرخوردگی از حاصل انقلاب پیش می‌آید. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/MBlwH "آنتی‌تز انقلاب": @antitez_enqelab 🔶حاشیه آقای فیرحی در کتاب «در آستانه تجدد» با سنگر گرفتن پشت مرحوم صاحب کفایه رضوان الله علیه٬ به عقده گشایی نسبت به شیخ فضل الله شهید پرداخته است. همچنین او نزدیک به یک دهه است که در انجمن علوم سیاسی حوزه علمیه قم٬ افاضات دارد. کدام رسانه حوزوی و کدام جریان حوزوی به وی نزدیک اند؟ پاسخ به این پرسش٬ در شناخت حقایق تلخ حوزه موثر است‌ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار تاریخی مقام معظم رهبری در مورد فعالیت در @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 و جوانان قم نگذارند دست‌های خائن، «مرکزیت انقلاب» و «کانون انقلاب‌بودن» را کمرنگ کنند! ◼️ رهبر انقلاب، در دیدار مردم قم: 🔸انگیزه‌هایی وجود دارد که فضای قم را تغییر دهند و فضا و روحیه‌ی انقلابی قم را کم‌رنگ کنند. از کید و مکر دشمن نباید غافل شد. 🔸 بزرگان و قم باید نگذارند دست‌های خائن، نقش کانونی قم را در انقلاب کم‌رنگ کنند. 🔸 قم سرچشمه‌ی اصلی انقلاب و حوزه‌ی قم پشتوانه‌ی معنوی برای آن حرکتی است که دنیا را تکان داد و البته ما هنوز در آغاز راهیم. ۹۷/۱۰/۱۹ @rozaneebefarda
تعریف و تمجید علی هاشم؛ خبرنگار بی‌بی‌سی از زائری!! وی در برنامه علی ضیا ضمن نقد نماینده جنجالی٬ در پایان سخنانش را با ادبیاتی خاص٬ رد کرد که البته مورد توجه رسانه های داخلی واقع نشد اما رسانه ملکه حواسش جمع است! 🔻شعار را اینبار خبرنگار بی بی سی٬ از حنجره زائری تکرار کرده است! @rozaneebefarda
رطب خورده که منع رطب می کند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از سران تشکیلات حوزوی موسوم به ٬ بعد از مدتی غیبت٬ دوباره دست به قلم شده و اینبار بلافاصله بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت ممانعت بزرگان و جوانان حوزه قم از پروژه ٬ همگان را دعوت به کرده است!! طلاب و فضلا اگر مطلوب است فقط سرشان به کتاب و شرح باشد٬ پس چرا جنابعالی و دوستان حوزوی و غیرحوزوی تان بیست و چهارساعته به هستید؟! استادتان نفرمود که بنشینید رساله ای تولیدی بنویسید به جای تدریس چندباره یک متن خاص؟! بهتر نیست که خودتان به پند استاد عمل نموده و دست از سر طلاب عزیز بردارید؟ طلاب به بلوغ فکری لازم رسیده اند٬ بیش از آنچه که فکرش را بکنید. این طراحی ها دیگر جواب نمی دهد. @rozaneebefarda
ندای استقلال از حلقوم وابستگی! درنگی در پدیده استقلال حوزه و حاشیه های بودجه مراکز دینی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹استقلال حوزه های علمیه از حکومت ها و حکام٬ یک اصل ثابت در همه ادوار تاریخی بوده و عنصر ممیزه روحانیت شیعی از حوزه های اهل سنت بوده است که سلاطین جائر را می خواندند! 🔹این ارتکاز تاریخی شیعه تماما مربوط به دورانی است که حکومت دینی استقرار نداشت و با این وجود در ادوار مختلف تاریخی٬ برخی از اجلا فقها و محدثین شیعی (مانند محقق کرکی و علامه مجلسی) را سراغ داریم که در حضور یافته و تأییدات مکتوبی هم از انان بجا مانده و موجب برداشت های غلط برخی (مانند دکتر شریعتی و..) مبنی بر بودن آن مفاخر اسلام شده است. با این وجود٬ در عصر انقلاب اسلامی با طایفه ای از معممین مواجهیم که در دوران ٬ حفظ تنها حکومت شیعی(پهلوی) را لازم و در مبارزه با او خدشه می کردند و گاهی پیش می آمد دعایی هم روانه آستان شاه آمریکایی می کردند(هرچند در اقلیت محض و سطوح نه چندان بالا بودند) اما اکنون با گذشت چهاردهه از استقرار حکومت دینی با محوریت ٬ همان جماعت که در مبارزه با خدشه می کردند٬ هرنوع تعامل و همکاری با نظام اسلامی را منافی با معرفی می کنند! کلمة حق یراد به الباطل!! در تمام چهار دهه پیشین هرگاه فاضلی پست گرفت٬ با نیش زهرالود این و ٬ مواجه شد! هر گاه بزرگی نصیحتی به نظام روا داشت٬ از او تصویر کردند تا پشتش سنگر بگیرند و قس علی هذا. در چند هفته اخیر و با مطرح شدن لایحه بودجه کل کشور٬ برخی جریان ها به طور تفصیلی به ماجرای بودجه مراکز دینی وابسته به حوزه اعتراض و جو سنگینی علیه روحانیت به راه انداختند. فارغ از دیدگاهی که نسبت به بودجه دولتی مراکز دینی داشته باشیم٬ توجه به چند نکته خالی از لطف نیست: ۱) این روزها کسانی از شعار دم می زنند که همه هویت شان در خلاصه می شود؛ یکی شان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) است که اساسا هویتش حکومتی و دولتی است. مدتی عمامه بر سر گذاشت آنهم به واسطه سوابق دانشگاهی. بعدا در مراکز امنیتی خدمت کرد تا حالا که سر از فرهنگ درآورده و معلوم نیست دقیقا چه کاره دولت است. پدر خانم روحانی اش که روزگاری از اعضای ارشد دفتر آقای بود و بعدا فاصله گرفت و بعدتر وزیر اطلاعات عصر بود٬ در پیشرفت جناب ٬ در عرصه سیاست ایران تاثیر مستقیم داشت‌. حالا شعار استقلال از حکومت از جانب کسی که هستی اش در وابستگی دولتی خلاصه می شود٬ عجیب نیست؟! یکی دیگر شان وزیر ارشاد عصر اصلاحات و کارشناس لندن نشین شبکه ضدانقلاب است. او هم وقتی که جوانکی بود در مناصب حاکمیتی رشد کرد وزیر شد و زمانی طرفدار شدن ریاست جمهوری بود و بعدا فراری شد و حالا طرفدار است و فرزندش از سوی پادشاه بورسیه شده و اکنون از استقلال حوزه می نویسد! آن دیگری شان مدرسه عالی شهید مطهری درس خوانده و البته از همانجا عمامه برسرنهاده که اساسا مرکزی حکومتی است. پدرش هم همیشه مناصب عالیرتبه در نظام داشته است. آن دیگری پدرش در ابتدای انقلاب شهید شد و او همه هستی اش را وامدار نام پدر است و با استفاده از رانت نمایندگی انتشار آثار معلم شهید انقلاب اسلامی را نگه داشته و حالا که بدون انتساب به نظام کسی وجهه مستقلی برایش قائل نیست٬ مدعی استقلال شده است. آن دیگری ها شائبه وابستگی مالی شان به منابع مشکوک خارجی از لندن و پاکستان و غیره هنوز حل نشده و دعا برای ٬ ذکر ثابت مجالس رسمی شان است و کلمه ای علیه و و از آنان کسی نمی شنود و در عین حال٬ داعیه دار استقلال حوزه از نظام شده اند و همزمان مؤسسات اقماری شان از مواهب مالی حکومت٬ بهره مند است!(از این مقوله بیشتر خواهیم نوشت) آن دیگران که نظریه پردازی را به ابتذال کشانده و هویت شان را در برگزاری نشست های شبه علمی برای تئوریزه کردن منویات دولت اعتدال تعریف کرده و مخفی و آشکارا پول های کلان می گیرند و در عین حال بر حوزه مقدسه مظلوم خرده می گیرند. درنگی در پیشینه هویتی مدعیان استقلال حوزه٬ شبهه ای باقی نمی گذارد که این شبهه افکنی ها یک است و طبعا همه عزیزانی که تلاش کردند بدان جواب دهند٬ ناخواسته در تکمیل پازل این جماعت کمک کرده اند. به جای توجیه و جواب های جدلی٬ ضمن روشنگری پیرامون این پروژه خطرناک٬ باید رابطه نظام دینی و نهاد روحانیت موضوع گفتگو قرار گیرد. وقتی حضور فقهای طراز در دربار سلاطین جایر مورد اشکال هیچ یک از اعاظم نیست٬ چرا و چطور می شود که تعامل با نظام از هم بالاتر جلوه داده می شود؟ @rozaneebefarda
شاخ و دم ندارد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از کانون های اندیشه و نمود در جای جای پنج قاره جهان است. آیا می توان باور کرد کسانی فقط به بهانه یک دعوای سیاسی کودکانه در قم و تهران(از جمله فشار به مدیریت جدید)٬ به این دست زده باشند؟! هدف گرفتن ٬ با هر بهانه که باشد٬ عین نابخردی و مانع نشر تشیع علوی و اسلام ناب محمدی در گوشه و کنار دنیاست. دلسوزان اگر دیر بجنبند٬ توئیت نویس ها با اغراض نامعلوم٬ همه چیز را بر باد می دهند! @rozaneebefarda
عضو شورای عالی حوزه علمیه٬ آیت الله رضا استادی از سخن می گوید‌ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸300 درس خارج در قم است و اين جای تأمل دارد!/ آيا هر کسی هوس کند می تواند درس خارج بگويد؟/نشاط علمی در بين طلاب بسيار کم شده است! 🔲اظهارات صريح آيت الله رضا استادي عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه در آيين افتتاح بخش‌هاي جديد کتابخانه آيت‌الله‌العظمي گلپايگاني: 🔸الآن شنيدم که 300 درس خارج در قم داير است که رشد بسيار مهمي است، ولي اين از رشدهايي است که جاي تأمل دارد! 🔸اينکه همه هوس کنند که هنوز درس سطح، زياد نگفتند درس خارج بگويند، فکر نمي‌کنم مقبول باشد مگر اينکه بعضي‌ها نبوغ داشته باشند. والا هر کسي بايد 5 الي 15 سال درس سطح بگويد تا کم کم درس خارج بگويد. اينکه درس خارج 10 تا داشته‌ايم، شده است 300 تا ممکن است رشد باشد و يا ممکن است نباشد! 🔸از حيث تأليف مرحوم آقاي دواني کتابي نوشته بود زير هزار تا کتاب معرفي کرده بود و مي‌گفت ببيند که در دوران گذشته کل تأليف‌هايي که در قم انجام شده بود به 20 جلد نمي‌رسيد. ايشان گفته بود که در زمان شيخ بيشتر از دو سه تا کتاب تأليف نشده بود. 🔸الآن ولي سرسام‌آور است و اگر سالي 30 هزار کتاب سال اول داريم شايد يک ثلثش مال قم باشد.رشد خيلي بالاست که يک دوراني بگذرد که هزارتا کتاب و الآن اين‌گونه باشد. 🔸 کسي اگر بگويد در حوزه کاري نشده است و بگويد انقلابي نيستند بيخود مي‌گويد و از اين‌طرف اگر بگوييم همه چيز درست است اين‌طور نيست. 🔸 در مدرسه فيضيه که نماز مي‌خوانديم سلام که مي‌گفتيم همه با عجله مي‌رفتيم کتابخانه که مبادا کتاب نباشد. الآن انگيزه درس خواندن در طلاب خيلي کم شده است. درسي که 40 نفر شرکت مي‌کنند گاهي 10 نفر مي‌شود. 🔸 الآن اين‌که فرمودند در کتابخانه چنين کرديم و چنان کرديم گفتم که حالا اينجا را درست کرديد، بياييد گزارش دهيد که بعد از مدتي چند تا محقق آمدند و استفاده کردند و جدي دنبال کار بودند. 🔸در حوزه اختلاف طبقاتي نبوده است. اما الآن امروز رو به جاي بدي مي‌رويم. طلبه آمده است پيش من مي‌گويد 700 تومان شهريه مي‌گيرم 10 ميليون داده ام و در پرديسان خانه‌اي 40 متري و ماهي 550 تومان اجاره مي‌دهم. 🔸 يک‌جمله‌اي بايد به آيات عزيز عرض کنيم. بالاخره بايد اين عائله رو اداره کنيم يا نه. هي جمعيت زياد کنيم اداره نشود جوابگو نيست. الآن اين شهريه زندگي طلبه‌ها را اداره نمي‌کند. الآن ما بايد عائلمون را اداره کنيم. طلبه گرفتار کرايه خونه و ديگر چيزها است و اگر اصلاح نشود به جاي خوبي نمي‌رسد. 🔸 حوزه در عين عظمت مشکلاتي دارد. اين مسئله دولتي شدن يا نشدن مسئله‌اي شده است. بالاخره حوزه اگر بخواهد اداره شود مخارجي دارد و مراجع توان پرداخت مخارج را ندارند و مرتب هم مراجع مي‌گويند که بايد مستقل باشد. خب اين بايد حل شود اگر بايد پول بگيرد و يا نگيرد بگوييد. 🔸نمي‌شود هم بگيريم و هم نبايد گرفت. اگر حل نشود مشکل داريم. ما چند نفر از طرف مراجع مورد تأييد قرار گرفتيم که در کار حوزه دخالت کنيم و هر موقع خدمت آقايان مي‌رسيدم مي‌گويند که حوزه بايد مستقل شود. 🔸ولي چطوري بايد مستقل شود يا بايد بفرمايند سخت نگيريد تا هر جا شد يا اينها روز به روز حل شود. الآن باز بحث بودجه مطرح مي‌شود که چرا گرفت و نگرفت و ... 🔸آقايي که در جلسه بسيار مهم مي‌گويد که نبايد از دولت پول بگيرند، خب به حرف که نمي‌شود که. خب بايد چکار کنيم؟ 🔸حالا امسال پذيرش کمتر شده است. واقعاً بپذيريم يا نپذيريم. تا مي‌گويند پذيرش کم شود يک آقایی می گويد 20 هزارتا مسجد خالي داريم خب چکار کنيم 20 هزار تا بياوريم اداره نکنيم که مسجدها پر شود نمي‌شود که. خبر حوزه @rozaneebefarda
💥فوری این بار به دنبال چه هستند؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸اخیرا پیامکی با متن ذیل برای بسیاری از طلاب سطوح عالی ارسال شده است: «فاضل گرامی! مشاوره با اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم هماهنگی: 4328....0912‌» 🔸بعد از تماس چند تن از طلاب با شماره مذکور٬ معلوم شد که برنامه از طرف برگذار میگردد. (مستندات لازم توسط همین طلاب به ادمین روزنه ارسال شده است) 🔹به نظر می آید با توجه به برخی روشنگری ها و پرسش های بی پاسخ٬ این مجموعه با ریزش و بحران پایگاه اجتماعی مواجه شده و اینبار به دنبال شناسایی و جذب و احیانا سوق دادن طلاب مستعد به سمت محافل همسو با نشست است. 🔹مسأله قابل توجه آنکه اطلاعات طلاب و از جمله شماره تماس برخی طلاب مستعد٬ از چه کانالی به دست نشست اساتید افتاده است؟ آیا نهادهای صیانتی و مدیریتی حوزه علمیه بر این پدیده نظارت دارند؟ اگر چنین نباشد٬ آیا خطر یارگیری جریان های مختلف (فکری و سیاسی) از بدنه حوزه وجود ندارد؟! @rozaneebefarda
طرفداران را بشناسیم! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چندی است برخی بحث ها پیرامون برخورد قضایی با یک طلبه٬ نقل محافل شده است. ٬ ٬ ٬ برخی شاگردان عضو حلقه ٬ ٬ و امثالهم٬ آتش توپخانه را علیه دستگاه قضایی فعال کرده اند. این جماعت را اضافه کنید به ٬ آنوقت ماجرا جالب خواهد شد... همه این اقدامات یعنی اینکه؛ ۱) فارغ از مقرون بودن یا نبودن حکم قاضی با حاق قانون و شرع٬ آیا این مملکت ندارد؟ آیا یک نباید باشد؟ آیا با ٬ مشکلی حل می شود؟ آیا همه جا و برای همه همین قدر مایه می گذارید یا این اقدامات را باید تحلیل کرد؟ ۲) تحلیل خوشبینانه از فضا٬ دفاع از حق مظلوم است اما واقع بینانه که بنگریم٬ یکی از خطبای (و نه سخنگوی تبیین رحمانیت اسلام) از کارآیی افتاده است! کدام چهره مرموز دولت اعتدال را می شناسید که را در مقابل مطرح کرده است؟ ۳) تجربه نشان داده٬ حاشیه سازی های رسانه ای همواره بستر پیشبرد مخفیانه برخی منویات است. ورای این هیاهو٬ منتظر صدای سازی باشیم که آرام نواخته می شود! @rozaneebefarda
یکی از برادران مرحوم در زمان بخشدار قم بود! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب آقای -محقق_داماد٬ ریاست هیئت امنای ٬ در گفتگو با نشریه ٬ چنین گفته است: بعد از انقلاب اولین فرماندار قم آقای محمود هاشمی٬ برادر کوچک آیت الله هاشمی رفسنجانی بود٬ آقای محمود هاشمی ابتدا طلبه و و رفیق ما بود و بعد به دانشگاه رفت و مدرک دانشگاهی گرفت و به وزارت کشور رفت و بخشدار قم در دوران قبل از انقلاب شد. یعنی قبل از انقلاب که بخشدار قم بود٬ به مناسباتی با همدیگر ارتباط داشتیم و رفیق بودیم‌‌. حریم امام٬ شماره ۴۸ ٬ ص ۶. @rozaneebefarda
: مرحوم هیچ نوع همراهی با انقلاب نداشت! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مرحوم آقاموسي صدر، تا آنجا كه رفتار ظاهري‌اش نشان مي‌داد، هيچ نوعي همراهي با انقلاب نداشت. به نظرم مي‌آيد كه اساسا در آن زمان ايشان نظرش اين نبوده نهضتي كه در ايران شروع شده به يك نتيجه خاصي مي‌تواند برسد. 🔸من وقتي به لبنان رفتم، طبق راهنمايي‌هاي آقاي هاشمي، قرار بود بروم مرحوم چمران را اول پيدا كنم و بعد توسط ايشان با آقاموسي صدر ملاقات كنم. چون آقاموسي كه من را نمي‌شناخت، من هم ايشان را نديده بودم. آقاي چمران را با رمز و علامت‌ پيدا كردم چون او هم به‌نوعي زندگي نيمه‌مخفي در لبنان داشت. 🔸به اتفاق آقاي چمران به دفتر آقاموسي رفتيم تا با ايشان ملاقات كنيم. وقتي رسيديم، قبل از ورود به دفتر، آقاي چمران گفت مراقب باشيد متوجه نشود شما چه كسي هستيد و براي چه آمده‌ايد. پرسيدم چرا، گفت چون است. تعجب كردم كه آقاي صدر چرا يك ساواكي را به عنوان رييس دفتر گذاشته است. 🔹 آقاي چمران گفت رژيم ايران اگر يك عامل اينجا داشته باشد، مطمئن مي‌شود كه ما اينجا كار خاصي عليه رژيم ايران نمي‌كنيم. طبعا اين حتي اگر يك تاكتيك هم بود اما براي كساني كه دستي در نهضت و مبارزه داشتند پسنديده نبود چرا كه دفتر كار جايي است كه همه اطلاعات، نامه‌ها و رفت‌وآمدها در آنجاست. روزنامه اعتماد/ 1397/10/23 🔶حاشیه اگرچه این روایت از زبان یکی از چهره های برجسته بیان شده٬ اما با شواهد تاریخی ناسازگار نیست. اصلاح طلبان بنا به مصالح سیاسی شان در چهل سال گذشته تلاش کردند آقا سید موسی عزیز را تالی تلو امام خمینی معرفی کنند٬ بعد از توفیق نسبی در این جهت٬ از تساهل و تسامح دینی و سیاسی وی سخن به میان آورده و در عصر دولت فعلی٬ در برخی رسانه های رسمی(مانند نسیم بیداری) از او به عنوان یاد کردند! @rozaneebefarda