eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ صریح حاج به سخنان تحریف آمیز پیرامون (ع) اگر از صلح امام‌حسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کرده‌ایم! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ 🔻 آن‌قدر که با حرف صحیح می‌شود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمی‌شود. آن‌قدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، می‌تواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمی‌تواند ظلم کند، به‌ویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر می‌شود علیه دین سوءاستفاده کرد. 🔻 امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده می‌شود، فرمود: «کَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرف‌های صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرف‌های صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند. 🔻 مثلاً می‌گویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امام‌حسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرف‌ها درست است اما ناقص است، همه‌اش را بگو! وقتی نصفش را نمی‌گویی، معلوم می‌شود یک قصد و غرضی پشت سرش هست. 🔻 بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا می‌کرد، اما چاره‌ای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکم‌تری کند. 🔻 چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امام‌حسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ به‌خاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و به‌خاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند. 🔻 می‌گویند «ببینید امام‌حسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیه‌اش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانت‌ها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امام‌حسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امام‌حسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همه‌اش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است. 🔻 کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم. 👤علیرضا پناهیان 🚩 حرم رضوی - ۹۹.۷.۲۴ @rozaneebefarda
روحانی، گرانی افسارگسیخته، ندای منحوس سازش با شیطان بزرگ؛ از حاشیه تا متن! 💥اختصاصی/ قابل تامل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چند روزی است گفتگو پیرامون صحبت‌های بی مبنا و سطحی روحانی در مورد صلح امام حسن(ع) داغ شده است. گرچه روشنگری علیه یک وظیفه شرعی برای متخصصان امر است، اما هر اقدام غیرتخصصی در جهت داغ کردن این موضوع، مشخصا بازی در زمین طراحان عملیات روانی دولت غربگرای اعتدال است! آنگونه که قبلا نیز بارها و بارها تجربه شده، دولتی ها در مقاطع سیاسی حساس، با سواستفاده از علائق مذهبی مردم، به تحریک آستانه حساسیت دینی جامعه می پردازند و مدت مدیدی نخبگان و به تبع آن، عموم مردم را مشغول می سازند تا افکار عمومی فرصت درنگ پیرامون کارشکنی ها و ناکارآمدی های سریالی برجامیان را نداشته باشد! 🔹به نظر می‌آید در این ایام (در کنار اکتفا به پاسخ های عالمانه و تخصصی به تحریفات شیخ برجام گرا) بهترین مطالبه از آقای روحانی این است که از او خواسته شود چنانچه گمان می کند در تحلیل تاریخ اسلام تخصص دارد (که اطلاعاتش در این موضوع است!)، تحلیل های آبکی اش را بگذارد برای بعد از ریاست جمهوری!(احتمالا جایی خواهد بود که فرصت کافی برای مطالعه و تحلیل و... خواهد داشت!!) فعلا مشکل اقتصادی را مرتفع کند! تا آن وقت بهتر است دهان فرو بندد و ژست و به خود نگیرد! رئیس جمهور عمله مردم است و باید با استفاده از حجم انبوه اختیارات قانونی، فقط و فقط به وظیفه خود در اداره امور مردم مشغول باشد و در مقابل اختیاراتش پاسخگو باشد! _فرعی_کردن @rozaneebefarda
روحانی؛ عامل عبرت تاریخی یا معلم تاریخ؟! اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹این روزها فضای مجازی، پر شده از سخنان تحریف آمیز حسن روحانی پیرامون سازشکاری با بیگانگان با تمسک به تاریخ اسلام. 🔻روحانی گفته: «ما باید تاریخ زندگی پیامبر را از نو بخوانیم...» و یا: «از ائمه هدی و از امام حسن(ع) هم باید یاد بگیریم.» 🔹حتما نباید در بازی طراحی شده تیم عملیات روانی اعتدالی ها افتاد و لذا همچنان و همیشه، از قوه مجریه، مردم است و بس. اگر عرضه اداره اوضاع را ندارند(که در کارگاه عمل، بر همگان ثابت کرده اند ندارند)، همان بهتر که سکوت پیشه کنند و این واقعیت را اعلان کنند تا جهادی ها و عقلای قوم به میدان بیایند و خرابکاری های این جماعت بلندآواز و میان تهی را هر چه زودتر جمع و جور کنند. 🔹با اینهمه، مرور دوباره برخی فرازهای تاریخی و تطبیق آن بر شرایط فعلی، خالی از لطف نیست: 🔴 ۱. امام حسن مجتبی علیه السلام سه مرتبه اموال خود را با خدا تفسیم کردند. یعنی نیمی از اموالشان را به فقرا دادند و نیم دیگر را برای خود نگاه داشتند. آقای روحانی! شما که همنام آن امام همام هستید، نمی خواهی از اینجای تاریخ درسی بگیری؟! به جای انفاق و زندگانی زاهدانه، اشرافیت و زندگانی شاهانه در پیش گرفته ای و هنوز هم از امام مجتبی دم می زنی؟! 🔴 ۲. بعد از تحمیل صلح، معاویه برای مردم کوفه سخنرانی کرد و درباره ی مفاد پیمان صلح گفت: «...جمیعها تحت قدمی لا أفي بشئ منها» یعنی:«...تمام آن‌ها زیرپای من است. به هیچ کدام وفا نمی‌کنم.» آقای روحانی! این سخنان و رفتار معاویه چقدر شبیه صحبت‌های ترامپ و خروج آمریکا از برجام است! از این قسمت ها درس نمی‌گیری؟! 🔴 ۳. چندسال بعد از صلح، معاویه اقدامات مهمّی انجام داد: 🔻اول: بزرگان و سرداران شیعه را به شهادت رسانید. حجر بن عَدیّ را با قتل صبر کُشت و سر عَمرو بن حَمِق را بر نیزه کرد! آقای روحانی! در اینجای تاریخ، یاد نمی‌افتی؟ 🔻دوم: دستور داد نام شیعیان را از دیوان بیت المال حذف کنند و مقرری ایشان را قطع نمایند. آقای روحانی! یادت هست قرار بود تمامی تحریم‌ها برداشته شود؟! 🔻سوم: به قضات و حاکمان همه‌ی شهرها دستور داد هرکسی که احتمال می‌رود دوستدار امیرالمومنین علیه السلام باشد را به قتل برسانند! عُمّال معاویه با همین حکم به تعقیب شیعیان پرداختند. اموال ایشان را غارت کردند. خانه‌های آن‌ها را خراب نمودند و خود آنان را به قتل رساندند! 🔻چهارم: بیشترین فشارها را بر مرکز شیعیان یعنی شهر کوفه وارد کرد. زیاد بن أبیه را به حکومت کوفه گماشت. آن ملعون از کارگزاران دولت امیرالمؤمنین علیه السلام بود. مرد، زن، کوچک و بزرگ شیعه را می‌شناخت. شیعیان را هرجا که مخفی بودند، دستگیر می‌کرد. چشمان برخی از آنان را با میل کور کرد. دست و پای برخی دیگر را قطع نمود و آن‌ها را به دار آویخت! بر اثر جنایاتِ زیاد بن أبیه، هیچ شیعه ای در عراق باقی نماند مگر اینکه به قتل رسید یا به زندان افتاد و یا به شهرهای دوردست فرار کرد! 🔴 آقای روحانی! شما گفته بودی: «...مرد صلح باشیم به روز صلح.» آری! در هر دوره ای باید به تناسب همان دوره عمل کرد. شما و آقای ظریف، پنج سال قبل، یعنی سال۹۴ برجام را بر ملت تحمیل کردید؛ تضمینش هم امضای جان کری بود! بنابراین؛ شما چندسال پیش صلح کرده‌اید. اکنون دوره‌ی صلح نیست؛ بلکه «دوره‌ی بعد از صلح» است. به قول دوستانتان: «دوره‌ی پَسا برجام!» 🔴 نکند به ما درس تاریخ می دهی تا یادمان نرود که در دوره‌ی پَسا صلح، چه بلاهایی بر سر اصحاب امام حسن علیه السلام آمد؟! 🔴 نکند به ما درس تاریخ می‌دهی تا بدانیم که فشارهایی که امروز بر ملّت قهرمانِ ایران تحمیل می‌شود، از دلار ۳۰هزارتومانی و تخم مرغ ۱۵هزارتومانی همگی فشارهای پس از صلح است؟! 🔴 آقای روحانی! با اینکه سوادی در تاریخ نداری اما عملکردت خودش مایه عبرت تاریخی شده است و درس‌های زیادی به ملت ایران دادی که تا مدتهای مدید، نتیجه ذلت بار التماس به کفار و استکبار را پیش چشم نسل های مختلف نمایان ساخت اما فقط باقی مانده: 🔻در این دوره‌ی پَسابرجام، زیاد بن أبیهِ ایران کیست و در مواجهه با آن باید چه برخوردی کرد؟! 🔶پی افزود اشتباه نمی کنیم آقای ! اکنون زمانه امام حسین(ع) است و مردم قهرمان ایران، تا پای جان پای عقیده و آرمان شان ایستاده اند. مردمی که در بیعت با حسین زمان، زیاد بن ابیه را به زباله دان تاریخ می اندازند! @rozaneebefarda
44.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل سخنرانی حجت‌الاسلام حامد کاشانی در مراسم عزاداری رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حضور رهبر انقلاب. ۹۹/۷/۲۵ @rozaneebefarda
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافت ها و پیامدها در آستانه ده سالگی سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم، تحلیل پیامدهای این اتفاق، ضروری است. بازخوانی بیانات و تطبیق آن بر مجموعه های مختلف مورد خطاب، کارنامه اقشار مختلف از حوزویان در عمل به فرامین ولایت را روشن خواهد کرد. در روزهای آینده در قالب مجموعه یادداشت هایی، به بازخوانی این سفر خواهیم پرداخت. @rozaneebefarda
روزنه
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافت ها و پیامدها در آستانه ده سالگی سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم، تح
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۱ روزشمار سفر / @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔴 27مهر1389 سالروز سفر تاریخی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی به قم است. 🔹روزشمار دیدارهای این سفر به قرار ذیل است: 27مهر: استقبال مردم قم و سخنرانی مردمی ایشان 27مهر-شب: دیدار با آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله جوادی حفظهماالله 29مهر: دیدار با طلاب 28مهر: دیدار با آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مکارم، آیت‌الله شبیری و آیت‌الله علوی گرگانی 29مهر: دیدار با خانواده شهدا 30مهر: دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی 1آبان: حضور در مسجد جمکران 1آبان: حضور در شیخان 1آبان: بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه قم 2آبان: دیدار با بسیجیان قم 3آبان: دیدار با طلاب غیرایرانی 3آبان: دیدار با اعضای مؤسسه امام 4آبان: دیدار با دانشجویان قم 4آبان: دیدار با اعضای شورای عالی 5آبان: دیدار هیئت دولت 6آبان: دیدار با خانواده شهدا 7آبان: بازگشت به تهران 🔶حاشیه روزنه نهادهای مختلف حوزوی(از جامعه مدرسین تا دفتر تبلیغات و مرکز مدیریت و مجمع نمایندگان و....) خوب است گزارش دهند در این ده سال گذشته، تا چه میزان به مطالبات رهبری جامه عمل پوشانده اند و علت بر زمین ماندن سایر مطالبات، چیست؟ 🔻بدنه حوزه منتظر است؛ نه صرفا بسنده کردن به بازخوانی همان مطالبات! @rozaneebefarda
⭕️یک همایش متفاوت در قم با موضوع نقد کارنامه دولت روحانی ⬅️ با سخنرانی آقایان: 🔸وفسی، ذوالنور، نیک بین، رسایی، حاجی دلیگانی، کوشکی، غضنفری و دیگران. 📱پخش زنده این مراسم از کانال jebheh@ در روبیکا و گپ و سروش 🕢 دوشنبه ، ۲۸ مهرماه ۹۹، ساعت ۱۸، شهر مقدس قم ⭕️حاشیه روزنه در مورد الگوی مواجهه با دولت اعتدال که امروز همه مشکلات کمرشکن معیشتی مستقیما متوجه آن است، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها طرح است. در مقابل، طرح سوال و استفاده از سایر ظرفیت های نظارتی نیز مطرح است. همچنین برخی نخبگان جریان انقلاب، را مطرح می کنند که لازمه اش روشنگری حداکثری نسبت به عملکرد دولت غربگرای روحانی است. فارغ از هر دیدگاهی که داشته باشیم و فارغ از هر نتیجه ای که حاصل شود، اصل نقد کارنامه سیاه دولت بنفش، یک است که این روزها عده ای به انحا مختلف در صدد به حاشیه راندن آن هستند. در ، عاقلانه ترین راه در هدایت اعتراضات بالقوه در جهت درست است که قابل قدرشناسی است. @rozaneebefarda
📜 بیانیه جمعی از فضلا و روحانیون سراسر کشور در اعتراض به سوءمدیریت دولت روحانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم "العالِمُ مَن عرِفَ قَدرَه و کَفی بِالمرءِ جَهلاً اّن لایَعرِفَ قَدرَه": عالم آن است که جایگاه و اندازه خود را بشناسد و برای اثبات جهالت فرد همین بس که جایگاه خود را نشناسد.(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳) یکی از روشهای غلط دولتمردان در ادوار مختلف این بوده است که بجای پرداختن به وظایف اجرایی خود اعم از اقتصاد و معیشت و اشتغال و ... به نظریه پردازی ؛ بلکه نظریه پراکنی های فلسفی و جامعه شناختی آن هم بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی مکفی و عمیق مشعول شده و ملت را مشغول کرده اند و جالب است که همواره این ژست ناجور در برهه هایی اوج گرفته که دولت ها در اوّلیات تکالیف خود عاجز بوده اند و در واقع نوعی فرافکنی و فرار به جلو را دستور کار خود قرار داده اند. رییس دولت سازندگی در دوران تورّم ۵۲٪ از رنگ و شکل پوشش بانوان سخن می گفت، دولت اصلاحات از جامعه مدنی و گفتگوی تمدنها،دولت عدالت از انسان کامل و منجی و امروز رییس ضعیف ترین دولت تاریخ انقلاب در شرایط تورم واقعی بالای ۴۰۰٪ از صلح امام حسن علیه السلام و ملاک مشروعیت امام و...سخن می گوید. آقای روحانی! آیا این ملت به شما رای دادند تا بجای حل مشکلات آنها به تئوری بافی مشغولشان کنید؟ چه صلح امام حسن محصول نامردی و بی کفایتی کارگزاران و یارانش بوده باشد و چه چیز دیگری، دخلی به ناتوانی شما در انجام وعده های چرب و شیرین انتخاباتی و حتی حفظ وضع موجود اقتصاد کشور در زمان تحویل گرفتن دولت ندارد. آقای رییس جمهور! شمادلار۳۵۰۰ تومانی تحویل گرفتید و امروز به مرز ۳۵۰۰۰ تومان رسانده اید! پراید ۱۷میلیون تومانی تحویل گرفتید و امروز به ۱۱۷ میلیون رسانده اید. مگر نگفتید:" دولت برنامه ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات مردم دارد"؟ پس چه شد؟ مگر نگفتید با تصویب برجام، دیوار تحریم ها تِرِک خورد و همه مشکلات حل شد؟ پس چه شد؟ یکبار به اسم توافق ، پالس اشتباه به دشمن فرستادید و شد آنچه می بینید چرا دوباره با تحریف تاریخ، به دشمن گِرا می دهید که فشارها را بر ملت عزیز ما بیشتر کند؟ عقلا از جملهء " آمریکا اگر بتواند مذاکره را بر ما تحمیل کند نمی تواند جنگ را بر ما تحمیل کند!" چه برداشتی دارند؟ کمی از لاک مشاوران نفوذیتان بیرون بیایید تا ببینید و بشنوید لعلکم تعقلون. سخن شما به وضوح گرای تحریم بیشتر به نظام سلطه است؛ یعنی ای آمریکا! ما از جنگ می ترسیم اگر می خواهی تسلیم شویم و در پوشش مذاکره باقیمانده عزت و شرف و منافع ملت مان را هم تقدیم کنیم، ما را تهدید به جنگ کن! چرا ترس را جای عقلانیت جامی زنید؟ البته از کسی که در زمان حیات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مجلس لابی تسلیم و پایان دادن به جنگ را با نام دروغین " مجمع عقلا" راه انداخت و علیرغم دستور اکید امام مبنی بر تعطیل کردن آن تا یکسال بعد هم به کار خود ادامه داد ( ر.ک: خاطرات هاشمی رفسنجانی) دور از انتظار نیست. آقای روحانی! شما اول شجاعانه و صادقانه منافع و گلابی های باغ برجام را به این مردم مظلوم نشان بدهید،بعد به دنبال تحمیل برجامی دیگر باشید. ما طلاب و فضلای سراسر کشور بدینوسیله از مراجع عظام تقلید درخواست می کنیم تا همانند همیشه به وظیفه تاریخی خود در پاسداری از مرزهای دین در برابر تحریف های مکرر رییس جمهور و عمّال وی عمل فرمایند و پرچم مطالبه حقوق مردم را بر دوش بکشند. و از ریاست فقیه، انقلابی، شجاع و مردمی قوه قضاییه تقاضا می کنیم تکلیف قانونی خود را علاوه بر مبارزه با فساد و تبعیض در دستگاههای اجرایی، نسبت به پیگیرد قانونی سخنان تحریف آمیز و مشوّش کننده اذهان عمومی رییس جمهور قاطعانه انجام بدهند. از نمایندگان محترم مجلس خواهانیم با رعایت همه مصالح نظام اسلامی از تمام ظرفیت قانونی خود برای اصلاح رویه آقای رییس جمهور و پیشگیری از خسارتهای برجام احتمالی بعدی بهره ببرند. و مردم عزیز و غیور ایران بدانند فرزندان شما در حوزه های علمیه مانند همیشه تحت علم ولایت، پیشقراولان مطالبه گری از مسئولین بوده خادمان دین و دنیای شما خواهند بود . والسلام علی من اتبع الهدی 🗓 27 مهرماه 99 📌مشاهده اسامی امضاء کنندگان بیانیه در ذیل:👇 🌐 https://eitaa.com/Sollam/616 @rozaneebefarda
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/2 / @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️نظر به مقارنت این ایام با دهمین سالگرد سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم مقدسه 🔻بدین وسیله از عموم فرهیتگان حوزوی دعوت می شود در تعظیم و تکریم این مناسبت به قدر مقدور همت و مشارکت کنند. ▫️برخی عرصه های مشارکت به قرار ذیل است: 1) بیان خاطرات و مشاهدات شخصی از روزهای حضور رهبر در قم 2) محتوای بیانات حکیمانه 3) آثار و پیامدهای سفر 4) بررسی حوزه و روحانیت در عمل به منویات رهبری در مدت ده سال اخیر (ترسیم میزان حرکت به سمت تحقق مطالبات رهبری) 5) و آسیب_شناسی؛ نقاط قوت و ضعف در تحقق این منویات و علت یابی آن (جهت رفع موانع و تشدید نقاط قوت) 6) نهادهای حوزوی و مؤسسات خصوصی حوزوی در ارتباط با سفر رهبری 7) از نهادها و جریان های مورد خطاب رهبری برای منویات و مطالبات رهبری 🔸روزنه آماده بازنشر یادداشت های مخاطبان فرهیخته و عموم حوزویان ارجمند در محورهای مذکور و سایر موضوعات مرتبط با سفر تاریخی مقام معظم رهبری می باشد. انشاءالله مشمول دعای امام و شهیدان و رهرو صادق رهبر عزیزتر از جان باشیم. @rozaneebefarda
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📛یادداشت پنجم: «کربلا منهای عاشورا»؛ نمونه‌ای از طراحی‌های انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی 🔻نقدی بر سخنان آقای با موضوع «عاشورا برای زیستن» ⭕️سلسله یادداشت های به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید جدید و جهت دار مواجهیم. ⭕️تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از جریان‌های زاویه دار(با لحاظ شدت و ضعف در مخالفت یا نقد نظام)، مجموعه نقدهایی را به قلم برخی فضلای حوزوی تقدیم خوانندگان می‌کند. ⭕️یادداشت نخست: در تفسیر عاشورا؟!/نقدی بر سخنان آقای مرتضی جوادی آملی https://eitaa.com/rozaneebefarda/5190 ⭕️یادداشت دوم: داوود ؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! https://eitaa.com/rozaneebefarda/5206 ⭕️یادداشت سوم: این برائتی های مهربان!/نقدی بر سخنان جناب آقای پیرامون عدم برخورد با https://eitaa.com/rozaneebefarda/5229 ⭕️یادداشت چهارم: تعدی به مرز شهادت با لعاب فقاهت/نقدی بر سخنان آقای محمد سروش محلاتی https://eitaa.com/rozaneebefarda/5293 ◽️متن کامل؛ در روزنه : @rozaneebefarda
روزنه
#پرونده_ویژه تیغ و تحریف! روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اس
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی 📛یادداشت پنجم: «کربلا منهای عاشورا»؛ نمونه‌ای از طراحی‌های انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی 🔻نقدی بر سخنان با موضوع «عاشورا برای زیستن» 💥اختصاصی|| امین عظیمی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 6] 🔹آقای صادق‌نیا عضو هیئت علمی است که حول مباحث جامعه‌شناسی و ادیان و فرق مطالعاتی دارد. یادداشت های تلگرامی وی از یک سو و کوتاه نوشت های ژورنالیستی اش در روزنامه ایران، نشانه تعلق خاطر وی به شاخصه‌های سیاسی دولت اعتدال است.(معنایی که در برخی رسانه های اعتدالی بدان تصریح شده) نامبرده همچنین از گویندگان در حال رشد شاخه حوزوی است که کمابیش مورد توجه رسانه‌های دولتی قرار می‌گیرد و به خاطر ورود شبه‌روشنفکرانه به مباحث، اجمالا مورد توجه جریان غرب‌زده نیز هست. در دهه محرم 1399 بیژن عبدالکریمی دست به راه اندازی پویشی به نام " پویش ملی هر خانه یک حسینیه" زد و تلاش داشت مخاطبان را به عزاداری های فردی تشویق کند. مخاطب و سخنرانان صفحات مجازی این پویش ظاهرا مثل خود عبدالکریمی اغلب از علاقه‌مندان و بودند. یکی از سخنرانان جوان این پویش می نویسد : " کرونا فرصتی است برای شکستن انحصار بر گرامیداشت سیدالشهدا. آن‌ها محرم را ابزاری برای نمایش می‌خواهند، اما عاشورا مهم‌ترین تمایز شیعه با سایر ادیان و مذاهب است که آن را از فروکاست به یک فرقه منجمد بسته مانند سایر ادیان و مذاهب، به شیوه‌ای که می‌خواهند، حفظ می‌کند." 🔹سخنرانی صادق‌نیا با عنوان "عاشورا برای زیستن" در تاریخ 2 شهریور از طریق کانال این پویش انتشار یافت. او در این طرح بحث به طور خلاصه حادثه عاشورا را الگویی برای چگونه زیستن دانسته و در نهایت الگویی که از زندگی امام حسین(ع) برای مخاطب برجسته می‌کند، تفسیر خاصی از و آزادگی است که خالی از مناقشه نیست. در چند محور به بررسی و نقد انگاره های وی خواهیم پرداخت: 1- سخنران مزبور علاوه بر اینکه رساله‌ای در موضوع کارکردهای اجتماعی مرگ نوشته، در سه سال اخیر در کانال شخصی تلگرامی خود و بعضی سخنرانی‌ها، کمابیش به این موضوع پرداخته است. این سلسله بحث‌های تکراری چند ساله نشان می دهد که او به دنبال یک وعظ و درس عادی نیست بلکه یک پروژه طولانی مدت را پیگیری می‌کند. وی بعنوان یک طلبه علاقمند به جامعه‌شناسی و شریعتی‌، قاعدتا باید به دنبال جریان‌سازی اجتماعی باشد. البته این سخنرانی ابهامات و نارسایی‌هایی دارد که با انضمام سخنان دیگر وی، تا حدودی مرتفع می‌شود. 2- او در این سخنرانی تلاش دارد شهادت اباعبدالله(ع) و حوادث حماسی عاشورا را تحت الشعاع قرار دهد و قابلیت الگوگیری را از وقایع آن نیم‌روز تاریخی کند لذا برای تحقق این منظور، مخاطب خود را در یک دوگانه کاذب قرار می‌دهد و الگوگیری از زندگی امام حسین(ع) و بهره‌گیری از حماسه و شهادت روز عاشورا را در مقابل هم قرار می‌دهد و ادعا می‌کند که حماسه عاشورا به خودی خود قابل الگوبرداری نبوده و شهادت چیزی جز مرگ نیست(!!) و آنچه مهم است طرز زندگی افراد است. البته تردیدی نیست که نوع مرگ افراد ارتباط وثیقی با نوع زندگی آن‌ها دارد اما باید گفت که الگوگیری همسان و هم زمان از زندگی و حوادث روز عاشورا هیچ محذور عقلی و عقلائی ندارد و هر فردی می‌تواند از زندگی و شهادت آن امام عزیز به صورت مستقلّ و مجزا درس بیاموزد. ⭕️این سخنران می‌گوید: «خلاصه سخن من این هست که عاشورا حتی اگر بر مفاهیمی چون مرگ، رنج و درد تمرکز بکنیم، برای ما بیش از آنکه الگوهایی برای مردن به دنبال داشته باشد، الگوهایی برای زیستن به دنبال دارد. این دلیلش این است که مرگ و شهادت در صحنه کربلا یک لحظه تاریخی نیستند. بلکه اشاره به نوعی زندگی کردن دارند.» 🔹تقابل کاذب میان الگوگیری از زندگی و شهادت توالی فاسد بی‌شماری دارد و اگر این الگو ترویج شود، الگوپذیری و عبرت گیری از حادثه عاشورا و امتداد الگوی شهادت طلبی عاشورائیان، تضعیف خواهد شد و جنبه های درس‌آموز عاشورا در باب ایثار، مقاومت در برابر دشمن، نه گفتن به طاغوت، روشنگری، افشای چهره کریه دشمنان اسلام و ... کمرنگ می‌شود. 🔻البته آقای سخنران به این حد قانع نیست و قائل است تکریم و عزاداری برای اباعبدالله به خاطر حادثه عاشورا نیست(!!) بلکه به دلیل دوران قبل از عاشورا است. او می گوید: ⭕️« وقتی داریم از شهادت امام حسین حرف می‌زنیم در حقیقت داریم از آن مدل زندگی امام حسین حرف می‌زدیم و وقتی شهادت او را می‌ستاییم، در حقیقت داریم مدل زندگی او را می ستاییم» او با اشاره به خطبه امام حسین در منا این مطلب را تایید می کند که الگوگیری از آن حضرت دقیقا به قبل از دهه محرم برمی‌گردد. @rozaneebefarda ادامه👇