eitaa logo
روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
4.7هزار دنبال‌کننده
32 عکس
28 ویدیو
162 فایل
کانال های دیگر ما: متن روضه اهل بیت آرشیو روضه های مکتوب: @rozehayemaktoubb اشعار: @rozehayemaktoub3 منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat راه ارتباط: @Yazahra1357 تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از احادیث بسیار مهم در باب مقتل امام حسین (علیه السلام) مقتل شیخ صدوق است ایشان در کتاب امالی در روز تاسوعا و عاشورای سال ۳۶۸ قمری این مقتل را به سند خویش از امام صادق (علیه السلام) از امام باقر و ایشان از امام سجاد (علیهما السلام) نقل می فرمایند. این مقتل اگرچه مختصر است اما به جهت نقل شیخ صدوق از معصوم علیه السلام دارای ارزش والایی است. ر، ک: الامالی صدوق ص۱۵۰ می توانید از طریق آدرس ذیل نیز این نقل را مشاهده فرمایید: https://adr3.ir/WR6 آدرس همین مطلب در سایت کتابخانه فقاهت: https://lib.eshia.ir/15033/1/215 ترجمه این حدیث شریف: https://lib.eshia.ir/12692/1/150 توجه می فرمایید که این حدیث در مجلس سی ام نقل شده است و در مجلس سی و یکم نیز احادیث دیگری در مقتل حضرت نقل شده است. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
🔰زهرا جان چگونه است با قبر حبیبم سلام می کنم اما جوابی نمی شنوم؟ آیا دوستی ها را فراموش کرده ای؟! 🔸برای مشاهده چند بیت زیبا در مرثیه امیر المومنین برای حضرت زهرا به همراه ترجمه آن و بیانات شهید مطهری (در قالب روضه حضرت) آدرس ذیل را لمس کنید: مرثیه خوانی امیر المومنین برای حضرت زهرا در کلام شهید مطهری (رضوان الله علیه) کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
1. محتوای روضه فاطمیه (س).pdf
262.5K
✍️مستندات قابل استفاده برای دو مجلس روضه شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در این نوشته تلاش شده است نکاتی برای مراحل آغاز و پایان روضه حضرت زهرا و همچنین گریز این مراثی به مصیبت سید الشهدا بیان شود. 🔸برای شنیدن روضه اجرا شده بر اساس فراز هایی از این دو متن آدرس ذیل را ببینید: روضه شهادت حضرت زهرا ۲۸ آذر سلام الله علیها کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
🔰زیارت کمتر شنیده شده برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) بحار الانوار زیارتی را برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل می کند که برای شروع مجالس منبر و مرثیه در فاطمیه مناسب است. عبارت زیارت چنین است: «السلام على البتولة الطاهرة و الصدّيقة المعصومة، و البرّة التقيّة، سليلة المصطفى و حليلة المرتضى، و أمّ الأئمّة النجباء، اللهمّ إنّها خرجت من دنياها مظلومة مغشومة ،قد ملئت داء و حسرة و كمدا و غصّة تشكو إليك و إلى أبيها ما فعل بها، اللهمّ انتقم لها و خذ لها بحقها ...» کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
هدایت شده از رسم وفا
«برادرزاده عزیزم، فاطمه خانم عزيز! عموجان، من که از خود چیزی ندارم که برای تو بنویسم؛ اما بزرگان ما تأکید زیادی بر رابطه و اثر آن بر و توجه به مبدأ هستی خداوند سبحان می‌کنند. خودشناسی یعنی چه؟ خودشناسی یعنی خود را دیدن در مقابل عظمت . خودشناسی یعنی کوچکی خود را در مقابل عظمت بزرگی خداوند دیدن. خودشناسی یعنی خود را در مقابل هستی‌بخش بی‌نیاز دیدن. دخترم، هر کس را بشناسد، به او رغبت خاص پیدا می‌کند؛ خصوصا در ، و از گناه و معصیت دوری می‌کند. کسی که عظمت خداوند را دید و شناخت، پاکدامنی و پیدا می‌کند، و معرفت به خداوند سبحان، موجب و رضای انسان می‌شود. معرفت به خداوند، موجب بی‌نیازی از دیگران می‌شود. از خداوند می‌خواهم به دختر متدین و خوب و محجبه قابل افتخار، توفیق توجه به خدا و به خداوند سبحان بدهد. عمویت و ملتمس دعایت، ». ✍🏻نامه عرفانی به یکی از فرزندان شهدای معظم به تاریخ ۱۳۹۴/۱/۱۰ •••✾•┈🍃💐🍃┈•✾••• 🔻کانال رسم وفا @rasmevafa
🔰شعر معروف سید محمد قزوینی در روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها) استاد آیت الله رخشاد(۱) در روضه خود قسمتی از قصیده سید محمد قزوینی را خواندند که جهت استفاده دوستان تقدیم می شود: قال سليم قلت يا سلمان هل دخلوا ولم يك استئذان فقال إي وعزّة الجبار ليس على الزهراء من خمار لكنّها لاذت وراء الباب رعاية للستر والحجاب فمذ رأوها عصروها عصرة كادت بروحي أن تموت حسرة تصيح يا فضّة اسنديني فقد وربي قتلوا جنيني فأسقطت بنت الهدى وا حزنا جنينها ذاك المسمى محسنا من قصيدة للسيد محمد القزويني (۱۳۳۵ ق) 🔸ترجمه شعر: سلیم می گوید به سلمان گفتم آیا بدون اجازه وارد خانه فاطمه شدند؟! سلمان گفت:آری قسم به خدا در حالیکه زهرا پوشش نداشت. اما زهرا برای رعایت پوشش و حجاب پشت در قرار گرفت. پس تا دیدند که زهرا پشت در است در را به شدت فشار دادند. که از این مصیبت نزدیک است جان دهم. فریاد می زد فضه کمکم کن! که قسم به خدا جنینم را کشتند. اینجا بود که دختر پیامبر فرزندش محسن را از دست داد. (۱)استاد رخشاد نویسنده کتاب در محضر علامه طباطبایی و در محضر بهجت و از شاگردان ایشان کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 مصباح عزیز 📹 انتشار فیلم برای نخستین‌بار | رهبر انقلاب: امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیتهای برجسته‌ی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم - جناب آقای مصباح- که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحب‌نظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر میکنم. 🗓 سالگرد درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله مصباح یزدی 💻 @Khamenei_ir
🔰درباره شعر سید محمد قزوینی (قال سلیم قلت یا سلمان ...) 🔸شعر سید محمد قزوینی در مرثیه حضرت زهرا برگرفته از روایت کتاب سلیم بن قیس هلالی است. این روایت را علامه مجلسی نیز در بحار الانوار نقل فرموده است و ان را موافق روایت احتجاج طبرسی دانسته است. جهت تکمیل استناد نخست روایت سلیم و بعد از آن روایت احتجاج از سلیم را که به نوعی دربردارنده عمده مطالب روایت سلیم هست را نقل می کنیم: 🔸روایت سلیم بن قیس از سلمان «قُلْتُ لِسَلْمَانَ أَ دَخَلُوا عَلَى فَاطِمَةَ ع بِغَيْرِ إِذْنٍ؟ قَالَ إِي وَ اللَّهِ فَنَادَتْ وَا أَبَتَاهْ وَا رَسُولَ اللَّهِ يَا أَبَتَاهْ فَلَبِئْسَ مَا خَلَّفَكَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ عَيْنَاكَ لَمْ تَتَفَقَّأْ فِي قَبْرِكَ تُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهَا فَلَقَدْ رَأَيْتُ‏أَبَا بَكْرٍ وَ مَنْ حَوْلَهُ يَبْكُونَ [وَ يَنْتَحِبُونَ‏] مَا فِيهِمْ إِلَّا بَاكٍ غَيْرَ عُمَرَ وَ خَالِدُ بْنُ الْوَلِيدِ وَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ وَ عُمَرُ يَقُولُ إِنَّا لَسْنَا مِنَ النِّسَاءِ وَ رَأْيِهِنَّ فِي شَيْ‏ءٍ قَالَ فَانْتَهَوْا بِعَلِيٍّ ع إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَ هُوَ يَقُولُ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ وَقَعَ سَيْفِي فِي يَدِي لَعَلِمْتُمْ أَنَّكُمْ لَمْ تَصِلُوا إِلَى هَذَا أَبَداً أَمَا وَ اللَّهِ مَا أَلُومُ نَفْسِي فِي جِهَادِكُمْ‏ وَ لَوْ كُنْتُ اسْتَمْكَنْتُ مِنَ الْأَرْبَعِينَ رَجُلًا لَفَرَّقْتُ جَمَاعَتَكُمْ وَ لَكِنْ لَعَنَ اللَّهُ أَقْوَاماً بَايَعُونِي ثُمَّ خَذَلُونِي [وَ لَمَّا أَنْ بَصُرَ بِهِ أَبُو بَكْرٍ صَاحَ خَلُّوا سَبِيلَهُ فَقَالَ عَلِيٌّ ع يَا أَبَا بَكْرٍ مَا أَسْرَعَ مَا تَوَثَّبْتُمْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ بِأَيِّ حَقٍّ وَ بِأَيِّ مَنْزِلَةٍ دَعَوْتَ النَّاسَ إِلَى بَيْعَتِكَ أَ لَمْ تُبَايِعْنِي بِالْأَمْسِ بِأَمْرِ اللَّهِ وَ أَمْرِ رَسُولِ اللَّهِ‏] وَ قَدْ كَانَ قُنْفُذٌ لَعَنَهُ اللَّهُ ضَرَبَ فَاطِمَةَ ع بِالسَّوْطِ حِينَ حَالَتْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ زَوْجِهَا وَ أَرْسَلَ إِلَيْهِ عُمَرُ إِنْ حَالَتْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فَاطِمَةُ فَاضْرِبْهَا فَأَلْجَأَهَا قُنْفُذٌ لَعَنَهُ اللَّهُ إِلَى عِضَادَةِ بَابِ بَيْتِهَا وَ دَفَعَهَا فَكَسَرَ ضِلْعَهَا مِنْ جَنْبِهَا فَأَلْقَتْ جَنِيناً مِنْ بَطْنِهَا فَلَمْ تَزَلْ صَاحِبَةَ فِرَاشٍ حَتَّى مَاتَتْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهَا مِنْ ذَلِكَ شَهِيدَة» 🔸روایت احتجاج از سلیم: «فَانْطَلَقَ قُنْفُذٌ فَاقْتَحَمَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ بِغَيْرِ إِذْنٍ وَ بَادَرَ عَلِيٌّ إِلَى سَيْفِهِ لِيَأْخُذَهُ فَسَبَقُوهُ إِلَيْهِ فَتَنَاوَلَ بَعْضَ سُيُوفِهِمْ فَكَثُرُوا عَلَيْهِ فَضَبَطُوهُ وَ وَ حَالَتْ فَاطِمَةُ ع بَيْنَ زَوْجِهَا وَ بَيْنَهُمْ عِنْدَ بَابِ الْبَيْتِ فَضَرَبَهَا قُنْفُذٌ بِالسَّوْطِ عَلَى عَضُدِهَا فَبَقِيَ أَثَرُهُ فِي عَضُدِهَا مِنْ ذَلِكَ مِثْلُ الدُّمْلُوجِ‏ مِنْ ضَرْبِ قُنْفُذٍ إِيَّاهَا فَأَرْسَلَ أَبُو بَكْرٍ إِلَى قُنْفُذٍ اضْرِبْهَا فَأَلْجَأَهَا إِلَى عِضَادَةِ بَيْتِهَا فَدَفَعَهَا فَكَسَرَ ضِلْعاً مِنْ جَنْبِهَا وَ أَلْقَتْ جَنِيناً مِنْ بَطْنِهَا فَلَمْ تَزَلْ صَاحِبَةَ فِرَاشٍ حَتَّى مَاتَتْ مِنْ ذَلِكَ شَهِيدَةً ص ثُمَّ انْطَلَقُوا بِعَلِيٍّ ع حَتَّى انْتَهَوْا بِهِ إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرُ قَائِمٌ بِالسَّيْفِ عَلَى رَأْسِه‏.» 🔸نکته درباره کتاب الاحتجاج طبرسی این است که ایشان در مقدمه کتاب خود می فرماید: روایاتی را که در این کتاب نقل می شود یا اجماعی است یا مشهور بین مخالفین و موافقین است و یا موافق با عقل است. منبع: كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص587 والاحتجاج علی اهل اللجاج ج1 ص83. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
🔰پاسخ به شبهه تفاوت نظر شیخ مفید با اجماع شیعه در شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیه) برخی این شبهه را مطرح کرده اند که شیخ مفید به شهادت حضرت زهرا اعتقاد نداشته است برای دیدن پاسخ به این شبهه می توانید به دو آدرس ذیل مراجعه کنید. اما به طور اجمال این چند نکته قابل توجه است: ۱. شهادت حضرت زهرا مورد اتفاق شیعه امامیه است. (تصریح شده در کلام شیخ الطائفه شیخ طوسی) ۲. هیچ کلامی از شیخ مفید مبنی بر عدم اعتقاد به شهادت حضرت زهرا صادر نشده است بلکه مخالفین صرفا تلاش کرده اند این نسبت را با برخی جملات مبهم به ایشان نسبت دهند. ۳. در برخی کتاب های شیخ مفید اشاره به شهادت حضرت زهرا شده است. ۴. بر فرض اگر شیخ مفید چنین کلامی می فرمودند حمل بر تقیه می شد به جهت اجماع شیعه بر شهادت و شرایط حساس زمان شیخ مفید در بغداد. پاسخ تفصیلی را می توانید در لینک های قرار داده شده ببینید. yun.ir/yv00mb yun.ir/etz1t9 کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub