eitaa logo
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
5.5هزار دنبال‌کننده
31 عکس
28 ویدیو
95 فایل
فهرست های «روضه های مکتوب» به پیام های این کانال ارجاع داده می شود همچنین صوت روضه ها و ... راه ارتباط: @Yazahra1357 روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸زندان صالح بن وصیف 🔸خاضع شدن سنگدلترین ها در برابر امام اعلام الوری، ارشاد: محمّد بن اسماعیل بن ابراهیم بن موسی بن جعفر نقل می‌کند: بنی عباس با گروهی از منحرفین و مخالفین امام از قبیل صالح بن علی، بر صالح بن وصیف زندانبان حضرت عسکری علیه السلام (موقعی که در زندان او به سر می‌برد) وارد شدند، و به او پیشنهاد کردند: بر حسن بن علی علیهما السّلام سخت بگیر. مبادا او را راحت بگذاری! صالح گفت: از دست من چه کار بر می‌آید؟ دو نفر از شرورترین اشخاص را برای او تعیین کرده ام، اما هر دو نفر چنان روی به عبادت و نماز آورده اند که جای تعجب است. در این موقع دستور داد نگهبانان بیایند. به آن دو گفت: چرا به این شخص سخت نمی گیرید؟ گفتند: چه می‌توانیم بگوییم در باره شخصی که روزها روزه است و تمام شب را به عبادت می‌گذراند؟ حرف نمی زند و جز عبادت به کار دیگری مشغول نیست. هر وقت به ما نگاه می‌کند، بدنمان به لرزه می‌افتد و چنان وحشت ما را فرا می‌گیرد که نمی توانیم خودمان را نگه داریم. بنی عباس این حرف را که شنیدند، مأیوس و خجالت زده خارج شدند. -. اعلام الوری: ۳۶۰، ارشاد: ۳۲۴ - ---------- [۵]: ۵. إعلام الوری ص ۳۶۰. [۶]: ۶. الکافی ج ۱ ص ۵۱۲. [۱]: ۱. الإرشاد ص ۳۲۴. 🔸صالح از سرداران ترک بود و همراه پدرش، از طراحان قتل خلیفه عباسی، المتوکل علی الله شمرده می‌شد. هنگامی که پدرش در سال ۲۵۳ق کشته شد، جای او را گرفته، به المعتزبالله مقرب شد؛ ولی بعدها بر او شوریده، برکنارش کرد و او را به‌کسی سپرد تا شکنجه‌اش دهد. معتز چند روز پس از صدور این حکم درگذشت. پس از معتز، محمد بن واثق، خلیفه شد و به المهتدی بالله ملقّب شد. در این هنگام، صالح زمامدار حقیقی بود. او منشیان را شکنجه داد و اموالشان را مصادره کرد. بعدها با موسی بن بغا و بایکباک، سرداران ترک اختلاف پیدا کرد و آنها او را کشتند. عم، [إعلام الوری] [۵] شا، [الإرشاد] ابْنُ قُولَوَیْهِ عَنِ الْکُلَیْنِیِ [۶] عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: دَخَلَ الْعَبَّاسِیُّونَ عَلَی صَالِحِ بْنِ وَصِیفٍ وَ دَخَلَ صَالِحُ بْنُ عَلِیٍّ وَ غَیْرُهُ مِنَ الْمُنْحَرِفِینَ عَنْ هَذِهِ النَّاحِیَةِ عَلَی صَالِحِ بْنِ وَصِیفٍ عِنْدَ مَا حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام فَقَالَ لَهُ ضَیِّقْ عَلَیْهِ وَ لَا تُوَسِّعْ فَقَالَ لَهُمْ صَالِحٌ مَا أَصْنَعُ بِهِ وَ قَدْ وَکَّلْتُ بِهِ رَجُلَیْنِ شَرَّ مَنْ قَدَرْتُ عَلَیْهِ فَقَدْ صَارَا مِنَ الْعِبَادَةِ وَ الصَّلَاةِ إِلَی أَمْرٍ عَظِیمٍ ثُمَّ أَمَرَ بِإِحْضَارِ الْمُوَکَّلَیْنِ فَقَالَ لَهُمَا وَیْحَکُمَا مَا شَأْنُکُمَا فِی أَمْرِ هَذَا الرَّجُلِ فَقَالا لَهُ مَا نَقُولُ فِی رَجُلٍ یَصُومُ نَهَارَهُ وَ یَقُومُ لَیْلَهُ کُلَّهُ لَا یَتَکَلَّمُ وَ لَا یَتَشَاغَلُ بِغَیْرِ الْعِبَادَةِ فَإِذَا نَظَرَ إِلَیْنَا ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُنَا وَ دَاخَلَنَا مَا لَا نَمْلِکُهُ مِنْ أَنْفُسِنَا فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِکَ الْعَبَّاسِیُّونَ انْصَرَفُوا خَاسِئِینَ [۱] . کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گريبان چاك زدن امام حسن عسكري در شهادت امام هادي عليهما السلام نقل شده است بعد از شهادت امام هادی پیراهن امام عسکری علیه السلام از جلو و پشت چاک‌ زده شده بود. ابو هاشم جعفري مي گويد : در تشييع جنازه امام هادي عليه السلام، امام حسن عسكري عليه السلام در حالي كه گريبان چاك زده بود بيرون آمد ، ابوعون به در نامه اي حضرت نوشت چه كسي را ديده اي و يا از كدامين امام به تو رسيده كه گريبان لباسش را در چنين مصيبتي چاك بزند ؟ امام حسن عسكري عليه السلام در جواب او نوشت : اي احمق تو چه مي داني اين كار چيست ؟ ( و من در مصيبت چه كسي گريبان چاك زده ام ) حضرت موسي نيز در وفات برادرش هارون عليهما السلام گريبان چاك زد . قَالَ: لَمَّا قُبِضَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیُّ علیهما السلام رُئِیَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام وَ قَدْ خَرَجَ مِنَ الدَّارِ وَ قَدْ شُقَّ قَمِیصُهُ مِنْ خَلْفٍ وَ قُدَّامٍ. كشف الغمة ( نقلا من كتاب الدلائل ) لعبد الله بن جعفر الحميري ، عن أبي هاشم الجعفري قال خرج أبو محمد عليه السلام في جنازة أبي الحسن عليه السلام وقميصه مشقوق فكتب اليه أبو عون من رأيت أو بلغك من الأئمة شق ثوبه في مثل هذا فكتب اليه أبو محمد عليه السلام يا أحمق ما يدريك ما هذا قد شق موسي علي هارون أخيه . وسائل الشيعة ج 3 ، ص 274 ، حديث 3634 ، أبواب الدفن وما يناسبه ، کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گریبان چاک زدن در داغ سید محمد برادر گرامی امام عسکری علیه السلام و فرزند امام هادی علیه السلام حسن بن حسن افطس مي گويد : روزي كه محمد بن علي بن محمد [امامزاده سید محمد مدفون در نزدیکی سامرا] وفات يافته بود با عده اي از بني هاشم براي عرض تسليت به محضر امام هادي عليه السلام شرفياب شديم ، در حياط خانه براي حضرت فرشي انداخته بودند و بانوان حرم اطراف ايشان نشسته بودند ، افرادي كه با من بودند گفتند : به نظر ما به غير از خادمين حضرت و بقيه مردم ، حدود 150 نفر از مردان آل ابي طالب و بني هاشم و قريش اطراف امام عليه السلامجمع شده اند . در اين هنگام امام هادي عليه السلام حسن بن علي عليه السلامنگاه كرد كه با گريبان چاك زده وارد مجلس شد و در طرف راست امام عليه السلامايستاد ، ما ايشان را نشناختيم ، بعد از ساعتي حضرت ابوالحسن امام هادي عليه السلامبه ايشان نگاه كرد و فرمود : اي فرزندم خداوند را سپاس گو ، همانا امر امامت را در تو قرار داده است ،جوان (حسن بن علي عليه السلام ) گريه كرد و خدا را سپاس گفت و كلمهاسترجاع (إنا لله وإنا إليه راجعون ) را بر زبان جاري نمود . و فرمود :ستايش خدايي را كه پروردگار جهانيان است .من از خدا مي خواهم كه تمام نعمت ما را در بقاء حيات شما قرار دهد (خداوند عمر شما را طولاني فرمايد) و ما از آنِ خدا هستيم ، و به سوي او باز مي گرديم . حسن بن حسن افطس مي گويد : ما پرسيديم اين جوان كيست ؟ گفته شد : ايشان حسن فرزند امام هادي است .سن حسن بن علي عليه السلام در آن زمان حدود 20 سال و يا بيشتر بود ، و در همان مجلس بود كه ما حسن بن علي عليه السلام را شناختيم و دانستيم كه امام هادي عليه السلام با آن كلامش (فقد أحدث فيك أمرا =همانا خداوند امر امامت را در تو قرار داده است ) به امامت ايشان اشاره فرمود و حسن بن علي عليه السلام را به جانشيني خود برگزيد . إلي الحسن بن علي قد جاء مشقوق الجيب ، حتي قام عن يمينه ونحن لا نعرفه ، فنظر إليه أبو الحسن عليه السلام بعد ساعة فقال : يا بني أحدث لله عز وجل شكرا ، فقد أحدث فيك أمرا ، فبكي الفتي وحمد الله واسترجع ، وقال : الحمد لله رب العالمين وأنا أسأل الله تمام نعمه لنا فيك وإنا لله وإنا إليه راجعون ، فسألنا عنه ، فقيل : هذا الحسن ابنه ، وقدرنا له في ذلك الوقت عشرين سنة أو أرجح ، فيومئذ عرفناه وعلمنا أنه قد أشار إليه بالإمامة وأقامه مقامه . الكافي ج 1 ، ص 326 و 327 ، حضرت 8 ، باب : الإشارة والنص علي أبي محمد عليه السلام ؛ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
برخی گریزهایی که در روضه امام عسکری می توان بیان کرد: ۱. آمدن امام زمان به بالین امام عسکری و آمدن امام مجتبی و سیدالشهدا به بالین مادر ۲. گریز به روضه حضرت رقیه ۳. نوشاندن آب به امام توسط امام زمان و روضه عطش ۴. گریز به لحظه رسیدن ذوالجناح و زبان حال حضرت سکینه علیها السلام در خطاب به ذوالجناح ۵. گریز به آمدن حضرت سکینه کنار پیکر اباعبدالله الحسین علیه السلام ۶. گریبان چاک زدن امام عسکری علیه السلام برای برادر و گریز به روضه قمر بنی هاشم علیه السلام ۷. گریبان چاک‌زدن برای امام هادی علیه السلام و گریز به گریبان چاک‌زدن زینب کبری در مجلس یزید ۸. مسلمان شدن راهب مسیحی در دیدار امام عسکری علیه السلام و گریز به روضه دیر راهب و ... غرض از امثال این پیام کمک به عزیزان مرثیه سرا برای گره زدن دلها به‌ مصائب اهل بیت علیهم السلام است. طبعا نوآوری و هنرمندی در بیان روصه می تواند مستمع را بیشتر به شنیدن مصائب جلب کند. لذا وظیفه مرثیه سرا می تواند این باشد که با نوآوری (حتی المقدور) در انتخاب شعر، مطلب، فضیلت و گریز بتواند مستمع را بیشتر همراه سازد. اگر این نوآوری از راه درست پیش نرود ممکن است از راه های غلط ایجاد شود چنان که در گذشته و حال شاهد نوآوری های غلط هستیم. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
فرازی از روایت مسلمان شدن راهب نصرانی به دست امام عسکری علیه السلام الخرائج در ضمن روایتی نقل کرده است که راهبی به خانه امام عسگری علیه السلام وارد شد و در ادامه نقل می کند: ... راهب خارج شد. دیدم لباس‌های رهبانیت را از تن خارج نموده و لباسی سفید در تن دارد و مسلمان شده! گفت: مرا به خانه استادت ببر. همین که چشم بختیشوع به او افتاد، با عجله به طرفش دوید و گفت: چه باعث شد که دین خود را رها کردی؟ گفت: عیسی مسیح را پیدا کردم و به دست او اسلام آوردم. فَصِرْنَا إِلَی بَابِهِ قَبْلَ الْأَذَانِ فَفُتِحَ الْبَابُ وَ خَرَجَ إِلَیْنَا غُلَامٌ أَسْوَدُ وَ قَالَ أَیُّکُمَا رَاهِبُ دَیْرِ الْعَاقُولِ فَقَالَ أَنَا جُعِلْتُ فِدَاکَ فَقَالَ انْزِلْ وَ قَالَ لِیَ الْخَادِمُ احْتَفِظْ بِالْبَغْلَتَیْنِ وَ أَخَذَ بِیَدِهِ وَ دَخَلَا فَأَقَمْتُ إِلَی أَنْ أَصْبَحْنَا وَ ارْتَفَعَ النَّهَارُ ثُمَّ خَرَجَ الرَّاهِبُ وَ قَدْ رَمَی بِثِیَابِ الرَّهْبَانِیَّةِ وَ لَبِسَ ثِیَاباً بِیضاً وَ قَدْ أَسْلَمَ فَقَالَ خُذْ بِیَ الْآنَ إِلَی دَارِ أُسْتَاذِکَ فَصِرْنَا إِلَی دَارِ بَخْتِیشُوعَ فَلَمَّا رَآهُ بَادَرَ یَعْدُو إِلَیْهِ ثُمَّ قَالَ مَا الَّذِی أَزَالَکَ عَنْ دِینِکَ قَالَ وَجَدْتُ الْمَسِیحَ فَأَسْلَمْتُ عَلَی یَدِهِ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
با تشکر از تذکر یکی از عزیزان همراه از آنجا که نام شریف امام عسکری علیه السلام در زبان عربی نام گذاری شده است، لفظ «عسگری» در پیام ها به «عسکری» اصلاح شد.
التهذیب: امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: قبر من سامراء، موجب ایمنی مردمان دو طرف است. برخی جانبین را به مشرق و مغرب زمین معنا کرده اند. برخی دیگر به دو طرف فرات شاید بتوان به دو طرف خود قبر معنا کرد. به هر حال حدیث لا اقل دلالت بر امان بودن قبر مطهر حضرت برای سرزمین همجوار آن دارد. عَنِ ابْنِ هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: قَالَ لِی أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام قَبْرِی بِسُرَّمَنْ رَأَی أَمَانٌ لِأَهْلِ الْجَانِبَیْنِ [۱] . ---------- [۱]: ۱. التهذیب ج ۶ ص ۹۳. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
دعایی که امام هادی علیه السلام از خدا خواسته اند هرکس با این دعا در سامرا خدا را بخواند نا امید نگردد. امالی الطوسی: فحام از منصوری و او از عموی پدرش نقل کرده که گفته است: به امام علی النقی علیه السلام گفتم: سرورم، دعایی به من یاد بده که به وسیله آن به درگاه خداوند عزّ و جلّ تقرّب جویم؛ حضرت فرمود: این دعایی است که بسیار با آن دعا می‌کنم و از خداوند عزّ و جل می‌خواهم که هر کس را که با آن، در صحن حرمم دعا می‌کند، ناامید نگرداند؛ و آن دعا این است: ای ذخیره من در مقابل دیگر ذخیره ها؛ و ای امید و مورد اعتماد من؛ و ای پناه و تکیه گاه من؛ ای یگانه و یکتا؛ ای «قل هو الله أحد»؛ از تو ای خدای من، به حق آن آفریده‌هایی از میان آفریدگانت، که هیچ کس را مانند ایشان نیافریدی، درخواست می‌کنم که بر تمامی آنان درود و رحمت فرستی، و در مورد من چنین و چنان کنی. -. امالی طوسی ۱: ۲۸۶ - عَنِ الْمَنْصُورِیِّ عَنْ عَمِّ أَبِیهِ قَالَ: قُلْتُ لِلْإِمَامِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام عَلِّمْنِی یَا سَیِّدِی دُعَاءً أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ فَقَالَ لِی هَذَا دُعَاءٌ کَثِیراً مَا أَدْعُو بِهِ وَ قَدْ سَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لَا یُخَیِّبَ مَنْ دَعَا بِهِ فِی مَشْهَدِی وَ هُوَ یَا عُدَّتِی عِنْدَ الْعُدَدِ وَ یَا رَجَائِی وَ الْمُعْتَمَدُ وَ یَا کَهْفِی وَ السَّنَدُ وَ یَا وَاحِدُ یَا أَحَدُ وَ یَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ أَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِکَ وَ لَمْ تَجْعَلْ فِی خَلْقِکَ مِثْلَهُمْ أَحَداً صَلِّ عَلَی جَمَاعَتِهِمْ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا [۲] . [۲]: ۲. أمالی الطوسیّ ج ۱ ص ۲۸۶. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
روضه شب شهادت امام حسن عسگری (ع).mp3
44.82M
◼️ روضهٔ شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام 📆 چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
ای علی چه خواهی کرد؟ آنگاه که تو را مانند شتری می کشند ... پیامبر فرمود: ای علی! آن گاه که آن گروه
پیامی که پاسخ داده شده (ریپلای شده) با قسمتی از نامه معاویه تکمیل شد که او کشان کشان بردن حضرت امیر برای بیعت را البته از روی طعنه و جسارت گزارش می کند.
روز نهم ربیع روز آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد سید بن طاووس که از اعظم علما و عارفان بزرگ شیعی است و به تعبیر علامه طباطبایی یکی از سه نفر کاملان در رسیدن به توحید حقیقی است روز نهم ربیع را روز شادی می داند و آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را به عنوان یک احتمال از دلایل این شادی مطرح می کند‌. فإذا كانت وفاة مولانا الحسن العسكري عليه السلام كما ذكر هؤلاء لثمان خلون من ربيع الأوَّل، فيكون ابتداء ولاية المهدي عليه السلام على الأمّة يوم تاسع ربيع الأوّل، فلعلّ تعظيم هذا اليوم و هو يوم تاسع ربيع الأوّل لهذا الوقت المفضّل و العناية لمولى المعظّم المكمّل. الإقبال بالأعمال الحسنة - ط الحديثة نویسنده : السيد بن طاووس    جلد : 3  صفحه : 114 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
24. قصه خواستگاری و ازدواج خدیجه و پیامبر.pdf
233.5K
✍️قصه خواستگاری و ازدواج پیامبر اعظم و حضرت خدیجه در این روایت بسیار طولانی که در کتاب بحارالانوار نقل شده است ماجرای ازدواج این دو نور مقدس به تفصیل بیان شده است که به جهت رعایت اختصار قسمت هایی از آن جدا و ترجمه شد و در پاورقی بخش هایی از متن عربی نیز وارد شد. امید که با مطالعه این داستان نورانی اشک شوق از چشمان محبان حضرت خدیجه و پیامبر جاری شود. برای مشاهده متن مذکور می توانید به این آدرس و پیام های بعد نیز مراجعه کنید: داستان ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر اعظم (صلوات الله علیهما) کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گوشه ی از فضائل و مصائب حضرت خدیجه.pdf
383.7K
🔰گوشه ای از فضائل و مصائب حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) در این نوشته عناوین ذیل را بیابید: 🔸خدیجه از برترین زنان بهشتی 🔸شرایط مالی خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر 🔸فرمان دوری از خدیجه قبل از ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔸کناره گیری زنان قریش از خدیجه و تنهایی ایشان در هنگام سختی های بارداری همچنین این نوشته را ببینید قصه ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه سلام الله علیهما کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
روز دهم ربیع الاول روز ازدواج حضرت رسول صلی الله علیه وآله و حضرت أم المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها مبارک باد.
1.95M
سلام یک تجربه ای که اخیرا خود بنده به اون رسیدم (و شاید عزیزانی بعد چند سال مداحی هم توجهشان به آن جلب نشود) اهمیت استفاده از لحن «بیات» یا همان «شور» در روضه خوانی امروز است. در سه صوت کوتاه این تجربه را بیان کردم انشاالله برای شما قابل استفاده باشد. همچنین در پیام های بعد چند صوت پیشنهادی از نوحه و روضه های با لحن بیات قرار داده شد که بتوانید با آنها تمرین کنید. کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
3M
صوت دوم: نکاتی درباره استفاده از لحن «بیات» یا «شور» در مرثیه سرایی کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
1.9M
صوت سوم نکاتی درباره استفاده از لحن «بیات» یا «شور» در مرثیه سرایی کانال روضه های مکتوب: @rozehayemaktoub
31.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«خدایا ببخش ...» «دامن کشان رفتی ...» حاج محمود کریمی
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
«خدایا ببخش ...» «دامن کشان رفتی ...» حاج محمود کریمی
این نوحه معروف ظاهرا در لحن بیات و گوشه «ابوعطا» است. می توانید این جور نوحه ها در دستگاه بیات تمرین کنید.
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
◼️ روضهٔ روز عاشورا دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق
این روضه هم اگرچه صدا کیفیت خوبی ندارد اما در همان لحن بیات و با اون خصوصیاتی است که در فایل های قبل توضیح داده شد
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
◼️ روضهٔ شب دوم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 یک شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
ظاهرا تمام روضه هایی که در طول دهه محرم امسال از این پیام به بعد بین پیام ها قرار داده شده همه در لحن بیات خوانده شده