#کانال_روزنگار ::
♦️ امروز: دوشنبه #نهم_سپتامبر 1828 میلادی : تولد «لئو تولستوی» نویسنده بزرگ روس و خالق «جنگ و صلح
#لئو_تولستوی در 9 سپتامبر 1828 در #روسیه متولد شد. در 9 سالگی یتیم شد و تحت تربیت عمه سالخوردهاش قرار گرفت. او در 1844 به دانشگاه قازان رفت، اما تحصیلاتش را ناتمام گذاشت و داوطلبانه به خدمت ارتش تزاری درآمد. #تولستوی با درجه افسری، در جنگ 1857 کریمه شرکت کرد، اما به زودی از ارتش هم خارج شد و تمام وقت به نویسندگی پرداخت. از 19 سالگی خاطرهنویسی را آغاز کرد؛ خاطراتی که بعدها به منبعی برای آفرینش «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» تبدیل شدند. شهرت اصلی تولستوی به خاطر شاهکار دوجلدیاش؛ «جنگ و صلح» است. داستاننویسان میدانند شخصیتهای داستان، به شخصیت واقعی نویسنده شبیه می شوند و به همین دلیل گفته میشود اولین رمان هر نویسنده، شخصیت واقعی او را لو میدهد، چون شخصیت اصلی داستان اول هر نویسنده، بسیار شبیه به شخصیت نویسنده است؛ بنابراین خلق تعداد زیادی شخصیت متفاوت، در یک داستان، کار سختی است که از عهده هر نویسندهای برنمیآید. هرچه نویسنده حرفهایتر باشد، میتواند شخصیتهای متفاوت بیشتری خلق کند. جنگ و صلح از این نظر رمان بینظیری است چون در این رمان طولانی، 500 شخصیت وجود دارند که از نظر نحوه فکر کردن و تصمیمگیری، با یکدیگر متفاوت هستند. جنگ و صلح به عنوان یکی از برترین رمانهای تاریخ، جامعه روسیه را در زمان حمله ارتش فرانسه تصویر میکند. تولستوی سرانجام در 20 نوامبر 1910 در 82 سالگی بر اثر بیماری درگذشت
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
♦️ امروز: دوشنبه #نهم_سپتامبر 2003 میلادی : : درگذشت دکتر #ادوارد_تلر طراح #بمب_هیدروژنی
ادوارد تلر (به انگلیسی: Edward Teller) (به مجاری: Teller Ede) (زاده ۱۵ ژانویه ۱۹۰۸ - درگذشته ۹ سپتامبر ۲۰۰۳) فیزیکدان آمریکایی یهودی با تبار مجارستانی بود.
وی از بنیانگذاران فناوری هستهای در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود. ادوارد تلر از اعضای پروژه منهتن در جنگ جهانی دوم و پایهگذار آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور بود.
برخی از وی بهعنوان «پدر بمب هیدروژنی» یاد میکنند؛ لقبی که خود درموردش چنین گفتهاست: «همیشه این لقب را فاقد ارزش یافتهام». وی تز دکترای خود را زیرنظر ورنر هایزنبرگ در دانشگاه لایپزیگ نوشت، و با توصیه انریکو فرمی به فیزیک هستهای علاقه پیدا کرد و به آن روی آورد.
@Roznegaar
5574914_-210623.pdf
1.75M
💝 دانلود #کتاب #۷۲سخن_عاشورایی
🔸 کتاب مذکور در ۲۹۶ صفحه منتشر شده و شامل موضوعات زیر در بیان #رهبرانقلاب است:
- تحلیل تاریخ اسلام از بعثت تا عاشورا
- حسینی بودن؛ تنها راه سعادت
- عوامل انحطاط جامعهی اسلامی
- کربلا؛ الگوی امتحان شده و همیشگی ما
- ارزش والای شهادت
- اهمیّت و نقش مجاهدت حضرت زینب(س) و امام سجّاد(ع)
- نهضت عاشورا؛ پشتوانهی انقلاب اسلامی
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
🔹 امروز: دوشنبه #هجدهم_شهریور 1348 هجری خورشیدی : درگذشت #جلال_آل_احمد نویسنده متعهد معاصر
جلال آل احمد نویسنده برجسته ایرانی، 11 آذر سال 1302 در تهران متولد شد. جلال، نویسندگی را از 16 سالگی آغاز کرد و پس از این که جذب حزب توده شد، با آثار "کسروی" آشنا شد.
مبارزه حزبی جز شکست و سرخوردگی چیزی برایش نداشت، اما نهضتی که عمیق ترین تأثیر را بر روحیه او گذاشت، قیام 15 خرداد 1342 است.
جلال آل احمد در این هنگام به این حقیقت رسید که هر چه مکتب غیرخودی است، جز فریب و استثمار و استعمار، چیزی ندارد. بعد از این که جلال نسبت به روحانیت و به ویژه حضرت امام خمینی (ره) اظهار علاقه کرد، ساواک او را مورد تهدید قرار داد و سعی کرد که جلال را از روحانیت جدا کند.
در سال 1347، جلال تهدید به مرگ شد. سرانجام در روز هجدهم شهریور 1348، بدون هیچ گونه سابقه بیماری، به طرز مشکوکی درگذشت. پیکر جلال آل احمد در مسجد فیروزآبادی در ری به خاک سپرده شد.
@Roznegaar
3278338_-210657_1.pdf
7.9M
💝 دانلود #کتاب #آفتاب_در_مصاف
🔸 کتاب مذکور در ۷۲۲ صفحه و به گونهای سامان یافته که بتواند مبنای پژوهش محقّقان این حوزه قرار گیرد.
🔸 فهرست تفصیلی این اثر مشتمل بر بیانات #رهبرانقلاب اسلامی در شش بخش کلّی با عناوین «کلیّات، امامحسین، عاشورا، یاران عاشورا، دشمنان عاشورا، زیارات و ادعیه» است.
@Roznegaar
💠 #ستارگان_کربلا
#بشیر_بن_عمرو_حضرمی
🔹«بشیربن عمرو حضرمی» از اعراب قبلیه «کِنده» و مانند بسیاری از مردم کوفه اصالتی #یمنی داشت. او از یاران #امیرالمؤمنین علی السلام و از جمله تابعین محسوب میشد و بهنیکی ستوده شده بود. فرزندان او نیز افرادی شجاع و دلاور بودند و در جنگها به دلاوری معروف بودند.
بشیر در زمانی که #امام_حسین (ع) مشغول گفتگو با #عمر_سعد بود از فرصت استفاده کرد و به سپاه امام (علیه السلام) ملحق شد.
(ابصارالعین فی انصارالحسین(ع))
🔸در شب #عاشورا زمانی که امام حسین (ع) اجازه ترک میدان به یارانشان دادند، همزمان با اسارت فرزند بشیر در مرز ری بود. اولین عکسالعمل بِشر نسبت به این رویداد، این جمله بود:
«پاداشش را از خدا مىگیرم، دوست نداشتم در حیاتم به اسارت گرفتار شود». امام حسین(ع) که معلم و مربی صحنه #کربلا و عالم بود، بشیر را بیشتر آزمود و فرمود:
«خدا رحمت فرماید، بیعت را از تو بازگرفتم براى آزاد کردن پسرت برو دست به کار شو؛ رَحِمَکَ اللَّهُ أَنْتَ فِی حِلٍّ مِنْ بَیْعَتِی فَاعْمَلْ فِی فَکَاکِ ابْنِک» بِشر که آتش محبت امام حسین(ع) بر جانش رخنه کرده بود، پاسخ داد:
«درندگان مرا زنده بخورند اگر از ساحت تو جدا شوم».
🔹این جمله بشیر بهحدی عمق داشت که در زیارت #ناحیه_مقدسه خطاب به ایشان میخوانیم:
«السَّلَامُ عَلَى بَشِیرِبْنِ عُمَرَ الْحَضْرَمِیِّ، شَکَرَ اللَّهُ لَکَ قَوْلَکَ لِلْحُسَیْنِ وَ قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الِانْصِرَافِ: أَکَلَتْنِی إِذاً السِّبَاعُ حَیّاً إِذَا فَارَقْتُکَ، وَ أَسْأَلُ عَنْکَ الرُّکْبَانَ، وَ أَخْذُلُکَ مَعَ قِلَّةِ الْأَعْوَانِ، لَایَکُونُ هَذَا أَبَداً؛
سلام بر بشربن عمر حضرمی؛ خدا به تو پاداش خیر دهد بهجهت اعلام وفاداریات نسبت به امام حسین(ع) آنگاه که به تو اجازه انصراف داد و در پاسخ گفتی:
«درندگان زنده زنده مرا بخورند اگر از تو جدا شوم و در این بیکسی تنهایت گذارم و سپس سراغت را از کاروانیان بگیرم، نه، نه، هرگز چنین نخواهد شد».
🔹اما امام حسین(ع) که تک تک اصحاب را بارها آزموده بود، مجدداً به ایشان فرمود:
«این بردها را به پسرت بده تا براى آزادى برادرش از آن بهره گیرد».
اما بشیر که مسیر هدایت را یافته بود و قصد نداشت به هیچ وجه آن را رها کند، تا جایی پیش رفت که در رکایت مولایش به مقام رفیع شهادت رسید.
@Roznegaar
#انگیزشی
🔆 #پذيرش_واقعيت به معناي #تسليم آن شدن نيست، بلكه نقطهای است كه بايد از آنجا شروع كنيد و در واقع، تنها جايی است كه شما میتوانيد از آن شروع كنيد.
💯 پذيرش #واقعيت كنونی به همانگونه كه هست، به معنای تسليم شرايط شدن يا اجبار به ماندن در آن وضعيت نيست، بلكه به معنای #پذيرش شرايط حاضر است، بدون آنكه به هر شيوهای آن را بزرگنمايی يا كوچک كنيم؛ اين كار يعنی نگاه واقعگرايانه و صادقانه به آنچه در حقيقت هست.
@Roznegaar
💠 #ستارگان_کربلا
#سعید_بن_عبدالله_حنفی
🔸 «سعیدبن عبدالله حنفی» از بزرگان شیعه در #کوفه و یکی از شجاعان عرب بود و فردی ممتاز از نظر عبادت و تهجد و زهد و تقوا به شمار میرود. سعید دو نوبت به خدمت ابی عبدالله شتافت و در نوبت دوم نامه حضرت #مسلم_بن_عقیل را که در آن به تشریح احوال و اوضاع اهل کوفه پرداخته بود، همراه خود به مکه برد.
🔹شب #عاشورا هنگامی که #امام_حسین (ع) پس از خطبه معروفش گفت:
تاریکی شب شما را فرو پوشانده، برخیزید و بروید و خود را از این مهلکه برهانید. سعید بن عبداللّه از جای برخاست و گفت:
ای پسر پیامبر، به خدا سوگند ما دست از یاریت برنداریم و تو را رها نکنیم، تا خدا بداند که ما وصیت پیامبر را در حق ذریهاش حفظ کردیم، به خدا سوگند اگر بدانم کشته میشوم سپس زنده میشوم، آنگاه به آتش سوخته خواهم شد و خاکسترم را بر باد میدهند و هفتاد بار با من چنین کنند از تو جدا نخواهم شد تا جانم را فدایت کنم. چگونه از تو جدا شوم در حالی که یک بار کشته شدن بیشتر نیست و پس از آن کرامت و عزت سرمدی و نعمت ابدی است، نعمتی که هرگز برای آن زوال و فنایی نمیباشد.
«حسین انصاریان، با کاروان نور».
🔸وی از جمله یاران امام حسین (ع) بود که در روز عاشورا و در هنگام اقامه نماز ظهر همراه #زهیر_بن_قین از کاروان حسینی حفاظت کردند.
🔹هر تیر که به سوى امام حسین(ع) کمانه میکرد، سعید بن عبدالله به جان میخرید و همواره خود را سپر جان امام میکرد و قدمى واپس نکشید تا به زمین افتاد. می گفت: خداوندا بر اینان لعنتى چون لعن عاد و ثمود فرو فرست، خداوندا، پیامبرت را از من سلام برسان و وى را ابلاغ فرما که ما چه رنجها که از جراحات وارده دیدیم، چه من پاداش خود را در یارى ذریّه پیامبرت از تو میخواهم، و آن گاه به شهادت رسید.
(لهوف)
@Roznegaar
#خواندنی
آیا جامعه ایران، جامعهای #دیندار است؟
🤔 سؤال آن است که بعد از گذشت چهل سال از انقلاب ، آیا سکهی دین همچنان در جامعهی ایران رایج است یا نه؟ به زبان دیگر، آیا جامعهی ایران، جامعهای دیندار است یا آنچنانکه بعضی تصور میکنند جامعهی ایران شاهد افول دینداری است؟
💡 پرسش مهمی است که پاسخ درست به آن میتواند ما را به فهم درست از جامعهی ایران رهنمون کند. برای مثال مطابق با پیمایشها و پژوهشهای معتبر انجامشده دربارهی وضعیت دینداری در ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز، این نتیجه مشخص میشود که در بعد مسائل اصلی دین، مانند اعتقاد به خدا، پیامبر و معصومین علیهمالسلام، معاد و آخرت و نظایر این، شاهد ثبات در دینداری بوده و حدود 98درصد مردم ایران به این اصول دینی اعتقاد دارند.بیش از 80 درصد مردم ایران نیز اهل نماز (دائم یا گاهی) و روزه گرفتن هستند.
📋 نکتهی قابل توجه آن است که ابعاد بیرونی رفتار دینداری مردم مانند شرکت در مراسم عزاداری سیدالشهداء، شرکت در مراسم اعتکاف، زیارت اماکن مقدسه به شدت افزایش یافته است. در مقایسهای که بین سالهای 1374 تا 1388 دراینباره انجام گرفته است، میزان شرکت در مجالس روضهخوانی از حدود 57 درصد در سال 1374 به 75 درصد در سال 1388 افزایش پیدا کرده است.
📋 میزان زیارت اماکن مقدس نیز از 70 درصد در سال 1374 به 78 درصد در سال 1388 افزایش پیدا کرده است. مثلا در حالیکه در اوایل دههی 80، یک میلیون نفر به مشهد مقدس سفر میکردند، این آمار در حال حاضر به 20 میلیون نفر رسیده است.
📌 بنابراین «دستهایی - تبلیغات دروغین و گاهی احمقانه و گاهی خبیثانه - میخواهند اینطور وانمود کنند که مردم در سابق، از حالا دیندارتر و با اخلاقتر بودند! این، دروغ است. آن سابقی که ما یادمان است، انسان که در ماه رمضان به شهر تهران وارد میشد، اصلاً حال و هوای روزه در این شهر نبود! مردم راه میرفتند و راحت سیگار میکشیدند، غذا میخوردند، ساندویچ میخوردند! اصلاً کسی احساس نمیکرد که اینجا روزه است... امروز شما نگاه کنید! همهجا روزهدار است، همه جا در حال ذکر و در حال توجّه است و بهترین روزهداران از میان جوانانند. جلسات قرآن، جلسات دعا، جلسات توسّل، جلسات تضّرع و سخنرانیهای طولانی هست... اعتکاف نیز همینطور بود. اصلاً اعتکاف در گذشته خیلی کم بود... امروز جوانان ما - در دنیایی که نسل جوان روز به روز، رو به فساد بیشتر میرود - در این مملکت، روزبهروز پاکیزهتر، طاهرتر و نورانیتر میشوند.»
12/10/76
البته بیان محاسن و خوبیهای مردم ایران بدان معنی نیست که چشم را بر روی کاستیها و ضعفها بپوشانیم و آنها را نادیده بگیریم. درد را باید دید و درصدد درمان آن برآمد، که اتفاقا این دردها نیز عمدتا ناشی از بروز رفتارهای غیردینی جامعه بوده است.
🗞 برگرفته از شماره اخیر نشریه خط حزبالله
@Roznegaar