eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
185 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆 👇👇 🔹تمایزی که حاوی تغیر مفهومی میان عدل به معنای یک فضیلت صرفا فردی با عدالت به عنوان یک اصل نظام ساز اجتماعی است. 4⃣ تأثیر عدالت اجتماعی بر عدل فردی 🔸اوج اندیشه شهید مطهری آنجاست که بیان می کند عدل در سطح اجتماعی را بر فضایل اخلاقی و ازجمله عدل اخلاقی نمی توان ابتناء بخشید بلکه برعکس است که زمینه را برای تحکیم فضایل اخلاقی درآحاد یک جامعه مهیا می‌سازد. انواع گوناگون عدل فرع بر عدالت اخلاقی نیست بلکه عدل، خود، بنیاد یک جامعه سالم است و خصوصیتی است که افراد اجتماع را به‌صورت یک واحد درمی‌آورد و از این حیث عدل اجتماعی شرط تحقق بسیاری از فضایل اخلاقی در سطح اجتماعی است. اگر حقوق مردم محفوظ، و جامعه عادل و متعادل باشد و تبعیض و محرومیت و احساس مغبونیت در مردم نباشد، عقاید پاک و اخلاق پاک و صفای قلب و اعمال خوب بیشتر می‌شود و زمینه برای وقوع معاصی و اخلاق رذیله و شیوع عقاید ناپاک کمتر است. @Rushdisu 🔹اما نسبت میان عدالت و معنویت دوسویه است. عدل، خود، بنیاد یک جامعه سالم است و خصوصیتی است که افراد اجتماع را بصورت یک واحد درمی‌آورد و از این حیث عدل اجتماعی شرط تحقق بسیاری از فضایل اخلاقی در سطح اجتماعی است. عدالت اجتماعی بر روی اخلاق فردی آحاد افراد جامعه اثرگذار و تعیین کننده است. 🔸جمع بندی: 🔹به نظر می رسد شهید مطهری به ‌تبعیت از افلاطون به‌نوعی نظريه اخلاقى خويش را در ضمن نظريه اجتماعی اش بيان می كند. به عبارت دیگر همچون افلاطون از شاخه سياست مُدُن به شاخه اخلاق می رسد و بحث خود را از عدالت اجتماعى آغاز می کند و به عدالت اخلاقى و فردى منتهى می شود. 🔹ثمره این دیدگاه(اقامه عدل اجتماعی) در برابر رویکرد اخلاقی به عدالت در نسخه اصلاح اجتماعی آنها است. برخلاف رویکردی که را اصل و پایه تحقق عدالت اجتماعی می داند، به اصلاح موضعی باور ندارد و بنیادهای روابط، ساختارها و کلیت نظام اجتماعی را در معرض اصلاح و تغییر تفسیر می کند. لذا ظلم اجتماعی را نمی توان با «عدل اخلاقی» (چه در قالب خیرات و مبرات و چه در قالب و اشکال جدید آن همچون تأمین اجتماعی) چاره کرد. (ترکش دوز، 1389). @Rushdisu 🔹خلاصه آنکه شهید مطهری معمولا از عدالت اجتماعی به عدل اخلاقی می رسد نه بالعکس. اگرچه مشخص است لازمه تحقق نیز عدالت فردی رهبران هدایت کننده اجتماع به سمت عدالت وآحاد جامعه انسانی است. شهید مطهری در مواردی از پایه بودن معنویت برای عدالت و یا پشتیبانی ایمان از عدالت سخن گفته اند، ولی در همان موارد هم مثال هایی را که ذکر می کنند جهت حرکت را از عدالت اجتماعی به عدل اخلاقی می کشاند. عدالت اجتماعی در سه مرحله فکر و نظر، شکل گیری ملکات اخلاقی و رفتارهای بیرونی در توسعه فضایل انسانی در جامعه نقش ایفا می کند. 🔹اعتدال فردی، عدالت خواهی جمعی را موجب می شود و اقامه عدالت اجتماعی به تحکیم خصوصیات مرتبط با اعتدال فردی و عدالت اخلاقی منجر می شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 تاملی فقهی بر گستره حریم خصوصی پیام رسان ها ✴️ رسانه به عنوان ابزاری در جهت انتقال صحیح پیام درست از فرستنده به گیرنده به کار می رود. از جمله رسانه های پر مخاطب امروز جامعه ایرانی پیام رسان ها است. پیام رسان ها به عنوان بستری برای انتقال سریع و گسترده پیام از فرستنده به گیرنده پیام در نظر گرفته می شوند. گیرنده و فرستنده پیام می تواند از یک یا چند نفر بوده و قالب پیام می تواند اعم از متن، صوت، فیلم، عکس و ... باشد و محتوای آن نیز می تواند شخصی یا جمعی در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی باشد. 🔹ازجمله ویژگی های لازم و ضروری یک کارامد حفاظت از امنیت و کاربران است. حریم خصوصی یکی از محترم ترین حقوق اشخاص در تمامی جوامع بوده و مورد توجه تعالیم دینی نیز قرار گرفته است. در اینجا لازم است، پس از تعریف حریم خصوصی مختار در حوزه رسانه، به گستره این موضوع در حوزه فعالیت پیام رسان ها در جهت حفاظت از امنیت و حریم خصوصی افراد اشاره گردد. 🔹حریم خصوصی در رسانه عبارت است از انعکاس افکار، گرایشات، رفتار، ویژگی ها و مختصات اشخاص و گروه ها که برای عموم آشکار نبوده و یا افراد قصد افشای آن را ندارند. بستر رسانه های جمعی نظیر پیام رسان ها می تواند موجب تعرض مجازی به حریم خصوصی و سلب امنیت فضای مجازی کاربران گردد. @Rushdisu 🔹اصل اولی، و اختیار افراد در تولید، توزیع و مصرف پیام در رسانه است و همه رسانه ها اعم از پیام رسان ها باید بستری امن جهت انتقال صحیح پیام درست از گیرنده به فرستنده فراهم آورند. تعرض به حریم خصوصی و اختلال در کاربران می تواند توسط خود رسانه و یا سایر کاربران صورت بگیرد. در ادامه به گستره حریم خصوصی و وظایف پیام رسان ها در این گستره اشاره خواهد شد: 🔸حفاظت از حریم کرامت انسانی 🔹کرامت ذاتی انسان شرافتیست که تمام انسان ها به جهت ذات انسانی به طور فطری از آن برخورد بوده و خالق هستی از ایشان خواسته تا آن را از پلیدی و زشتی دور نگه دارند. با توجه به ، رعایت و حفاظت از آن بر همه رسانه ها لازم و واجب است. لذا هر گونه افشای اطلاعات از حریم شخصی چه با اجازه افراد و چه بدون اجازه آنها، اگر چنانچه موجب وهن یا تحقیر کرامت انسانی گردد جایز نیست و رسانه باید از اشاعه آن جلوگیری نماید. از این رو پیام رسان ها باید از ترویج بی اخلاقی های رفتاری و گفتاری (که ازجمله مصادیق اشاعه فحشا بوده و) موجب وهن کرامت انسانی و سبب تعرض به امنیت روانی و فکری جامعه می گردد، جلوگیری نمایند. @Rushdisu 🔸حفاظت از حریم هنجاری جامعه 🔹جامعه به منظور رفع نیازهای فردی افراد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی شکل گرفته و بقای آن با شکل گیری و تداوم هنجارهای رسمی (قوانین و مقررات) و هنجارهای غیر رسمی (فرهنگ و سبک زندگی) صورت می گیرد تا افراد در بستر امنیت فرهنگی و قانونی بتوانند نیازهای خود را برطرف سازند. هر گونه اختلال نامطلوب در روند اجرای این هنجارهای اجتماعی موجب تعرض غیر مستقیم به اهداف زندگی افراد اجتماع می گردد و امنیت فرهنگی و امنیت قانونی افراد را مورد تعرض قرار می دهد. از این رو اصل حفظ نظام امت حاکم بر ادله آزادی و اختیار افراد در جامعه است. آزادی فعالیت افراد در رسانه ها نباید موجبات ترویج و آموزش هر گونه رفتارهای با هنجارهای فرهنگی و قانونی مطلوب جامعه گردد. از این رو پیام رسان ها باید از بسترسازی جهت ترویج پرهیز نمایند. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸حفاظت از حریم طبقات اجتماعی 🔹اصل راز داری، امانت داری و افشای کلام برای مخاطب مورد نظر، از جمله توصیه های اکید در روایات است. به طور مثال در روایت نبوی داریم: "یا اباذر المجالس بالامانه و افشا سر اخیک خیانه". در این روایت به لزوم جریان پیام در میان پیام اشاره شده است. از این رو رسانه ها به ویژه پیام رسان های عمومی باید بستری را مهیا نمایند که فقط مخاطبین مورد نظر، پیام خاص را دریافت نمایند، چراکه جریان پیام در میان غیرمخاطبین آن، گاها موجب برداشت های نادرست، انحراف فکری – اخلاقی و ... شده و تبعات ناگوار برای جامعه به همراه آورد. به طور مثال مطالعه برخی کتب ضلال فقط برای برخی از متخصصان علمی جایز است. @Rushdisu 🔹طبقات اجتماعی می توانند از لحاظ سنی، جنسیتی، شغلی، خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... دسته بندی شوند و می توان برای هر یک از دسته ها و طبقات یک هویت جمعی در نظر گرفت که انتقال پیام به غیر آن جمع جایز نیست. متناسب سازی پیام برای گروه های مختلف اجتماعی با در نظر گرفتن ویژگی های آن ها، از طریق کانال های ارتباطی مشخص و جلوگیری از جریان پیام در میان غیرمخاطبین از جمله وظایف پیان رسان ها می باشد. باید توجه داشت مخاطبین نه تنها یک تهدید برای رسانه نیست، بلکه می تواند به عنوان یک فرصت جهت تعمیق علمی مخاطبین و حتی سودآوری رسانه در نظر گرفته شود. 🔸حفاظت از حریم شخصی افراد 🔹 بنابر روایات وارده نظیر روایت نبوی" المومن حرام کله عرضه و ماله و دمه" تعرض و مخدوش نمودن حرام بوده و دفاع از آبروی وی ضروریست. روایت وارده در مورد کتمان سر و منع تجسس، استراق سمع، دروغ، غیبت و تهمت نسبت به مومن را می توان از جمله ادله این حکم دانست که همه آنها موجب وهن، تحقیر یا نارضایتی وی می گردد. از این رو افشای اطلاعات از رفتار، گفتار و خانواده، گذشته و حال زندگی خصوصی افراد از بستر رسانه جائز نیست. همچنین رسانه نیز نمی تواند به افشای اطلاعات مخاطبین خود بپردازد، از این رو در بستر رسانه های ارتباطی و پیام رسان ها نباید آبروی شخصی فرد و یا افرادی مورد تعرض واقع گردد و حتی با اثبات بودن اجازه ای بر هتک آبروی وی نداریم. لازم به ذکر است که روایاتی که بیانگر جواز افشای اطلاعات افراد است(نظیر جواز غیبت در هنگام مشورت) از باب تخصیص و به جهت مصلحت اقوی بوده و بیشتر ناظر به رفتارهای اجتماعی افراد می باشد که توضیح و تشریح این روایات از حوصله این یادداشت خارج است. @Rushdisu 🔸 با توجه به ظهور ادله، افشای اطلاعات کاربران توسط پیام رسان ها به صورت فردی و خرد جایز نیست. اما سوال اینجاست که آیا پیام رسان ها می توانند به صورت کلی و بدون جزئیات شخصی به افشا یا کاربران اقدام کنند؟ 🔹اگه چنانچه فروش و افشا اطلاعات کلی سبب گردد، بنا بر قاعده افشای اطلاعات کلی قطعا جایز نیست، اما اگر سبب تسلط اطلاعاتی نگردد، ظهور برخی ادله قدرت جریان بر عدم جواز افشای اطلاعات کلی را ندارد و در موضع شک برائت جاری می گردد. مخصوصا اگر مصلحت مهمتری به جهت رصد و حل مشکلات زندگی مردم با افشای اطلاعات کلی صورت گیرد که در این صورت قطعا جایز است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✴️ اشاره: آقای مسعود بنافی، از پژوهشگران مرکز رشد، مدتی است به منظور طی دوره فرصت مطالعاتی در دانشگاه surrey شهر گیلفورد کشور انگلیس مستقر شده اند. موضوع مورد مطالعه ایشان در دوره فرصت مطالعاتی "نقش شاخص های جهانی در هدایت و جهت دهی کشورها" است اما قرار است در یادداشت هایی کوتاه با عنوان به حاشیه های زندگی دانشجویی در انگلیس بپردازند. همراهشان باشیم: 📄 دانشگاه بدون دیوار 🔹 مسافت ایستگاه قطار تا ، دوازده دقیقه پیاده‌روی بود. پرس و جوکنان مسیر را پیدا کردم. آن قدر اسباب و اثاثیه همراهم سنگین بود که حداقل به دو نفر برای بردنش احتیاج باشد. وزن مقداری حبوبات، خرما و خشکبار و غذاهای کنسرو بعلاوه پوشاک و سایر وسایل به بیش از ۴۰ کیلو (غیر از کوله‌پشتی‌ام) رسیده بود. طاقت چمدانم در پرواز به انتها رسیده بود و بخشی از دسته‌اش توسط شرکت هواپیمایی شکسته بود. اینجا ظاهراً هیچکس عاطفه‌ای برای کمک و گرفتن گوشه‌ای از وسایل ندارد. 🔹 به محدوده دانشگاه که نزدیک شدم، منتظر دیدن دیوار دانشگاه و بودم تا برای ورود اجازه بگیرم. هر چه جلوتر رفتم خبری از آن‌ها ندیدم تا اینکه خودم را در وسط خوابگاه‌های دانشگاه کشف کردم. هیچ کس از من نپرسید شما این جا چه می‌خواهی و یا یک کارت شناسایی ارائه بده یا صبر کن با داخل هماهنگ کنیم! یاد نشت نشای امیرخانی افتادم. تا پیدا کردن محل اسکان دائمی در اطراف دانشگاه، برای مدت سه شب یک گست‌ روم (اتاق میهمان) در دانشگاه گرفته ۱۲۰ به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان ( پوند) بدون هیچ وعده غذایی. @Rushdisu 🔹هیچ کدام از اضلاع دانشگاه ندارد. هر کسی با هر تیپ و قیافه‌ای می‌تواند وارد دانشگاه شده و از سمت دیگر آن خارج شود. چون فروشگاه بزرگ تسکو و کلیسای بزرگِ جامع در اطراف دانشگاه قرار دارند، شهروندان می‌توانند از محوطه دانشکده‌ها و حتی خوابگاه‌ها بی‌دغدغه گذر کنند؛ اگر چه آن قدر هم شلوغ نمی‌شود که بی‌نظمی ایجاد کند. محوطه دانشگاه به گونه‌ای معماری شده که حضور خودروهای دارای مجوز معمولاً مزاحمتی برای دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها ایجاد نمی‌کند. پارکینگ دانشجوها در محوطه بزرگ ورودی قبل از فضای اصلی دانشگاه طراحی شده است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
🔔 بهتر ومتفاوت تر، مسائل روزِ #سیاسی | #اقتصادی | #فرهنگی| #دینی را در کانال مرکز رشد دنبال کنید: 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄بخل، ایمان به غیب و مسئله عدالت ✴️ ستون فقرات حیات انسانی است و بدون آن، قوام یافتگی جامعه انسانی دچار مشکل می شود. از این منظر است که بزرگترین هدف اجتماعی انبیاء برقراری عدالت اجتماعی بیان شده است: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط (حدید/25). اما برقراری عدالت با دو چالش جدی مواجه است: 1. که عدالت را به ضرر خود می داند و سعی دارد تا جامعه انسانی را به استثمار خویش درآورد. از این روست که برای برقراری عدالت اجتماعی، جهاد لازم است: و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب (حدید/25). 2. و دنیا طلبی که موجب می شود انسان از صراط مستقیم خارج گردد. 🔹این مسئله ریشه اصلی ظهور طواغیت خارجی و ناهماهنگی های داخلی جامعه عادلانه است. عدالت امری است که نیاز به عبور از هوای نفس، لذات زودگذر و ... دارد. یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ... فلاتتبعوا الهوی ان تعدلوا... (نساء/135). گاهی هوا به هواخواهی است و گاهی این هوا به بغض و دشمنی است که انسان را از صراط خارج می کند: یا ایها الذین آمنوا کونو قوامین للیه شهداء بالقسط و لایجرمنکم شنآن قوم علی الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی... (مائده/8). @Rushdisu 🔹یکی از مکانیسم های هوای نفس برای مخالفت با عدالت، است. انسان بخیل نه تنها خود را وارد جریان اقامه عدالت نمی کند بلکه دیگران را نیز از اقامه عدالت باز داشته و به بخل امر می کند. به نظر می رسد بخل آنچنان ریشه ای دارد که لازم می آید تا بخیل با ورود به حکومت، دیگران را به بخل وادارد: الذین یبخلون و یامرون الناس بالبخل و من یتول فان الله هو الغنی الحمید (حدید/24). واضح است که بخیل به بخل تشویق نمی کند بلکه امر می کند و لازمه امر، ورود در است. پذیرش این امر نیز تولی بخیل به شمار می رود. اما چرا بخل ایجاد می شود؟ 🔹بخیل کسی است که نسبت به آنچه از او فوت می شود مایوس می گردد و نسبت به آنچه خداوند به او می دهد شادمان است: لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتاکم و الله لایحب کل مختال فخور (حدید/23). او به این داشته ها، فخر فروشی می کند و به نداشته ها دچار یاس می گردد. چنین کسی طبیعتا همواره برای طمع و انبار کردن و تکاثر آمادگی دارد. زندگی او برای جمع کردن و نخوردن ساخته شده است. حتی خودش هم از این تکاثر در عذاب است. او می پندارد آنچه دارد، متعلق به خود اوست لذا به او پیدا می کند و نهایتا برای تدبیر حیات خویش، اتکا به غیرخدا خواهد داشت. وقتی هم که این داشته های فانی، از دست او خارج شوند، تمام اتکایش را از دست داده و دچار یاس خواهد شد. حال با این نوع افراد، چگونه می توان به اقامه عدالت دست زد؛ خصوصا اینکه این افراد، حاکم بر جامعه انسانی نیز شوند؟! 🔹قرآن کریم ریشه را در بی ایمانی به غیب، تعلق به حیات دنیا، اتکاء به آن و باور نداشتن به حیاتی دیگر می داند: اعلموا انما الحیاه الدنیا لعب و لهو و زینه و تفاخر و تکاثر فی الاموال و الاولاد کمثل غیث اعجب الکفار نباته ثم یهیج فتراه مصفرا ثم یکون حطاما و فی الاخره عذاب شدید و مغفره من الله و رضوان و ما الحیاه الدنیا الا متاع الغرور (حدید/20). طبیعتا کسی که دنیا و حیات دنیا را انتخاب نکند، باور دارد که آنچه در این زندگی کوتاه، بر او می آید همه از جانب خداست و او نیز خود را در ید اراده و قدرت الهی می بیند. اگر چیزی به او رسید، شکرگزار است و اگر فوت شد، مایوس نمی شود چون نقطه اتکایش در جای دیگری است. @Rushdisu 🔹عدالت اجتماعی نیازمند فرهنگی عمومی و حاکمانی است که نقطه اتکایشان را از حیات دنیا به تغییر داده باشند. مسیر این تغییر و بازگشت را در همان آیه 25 سوره حدید می توان یافت: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و النزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط... . قوام حیات انسانی صرفا به اقامه عمومی نسخه دینی برپایی عدالت ممکن است و هر راه خارج از آن، خارج از صراط مستقیم است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄معمای فیلترینگ تلگرام از منظر فقهی ✴️ آیا حکومت اسلامی می تواند به فیلترینگ رسانه ای همچون تلگرام اقدام نماید؟ 🔹اصل اولی آزادی و افراد در انتخاب رسانه های جمعی است مادامی که عنوان ثانویه ای حادث نگردد. بنابراین حکومت اسلامی به طور کلی نمی تواند با تضییع حق افراد به محدودیت یا تحمیل در انتخاب رسانه ای اقدام نماید. از این رو فیلتر کردن رسانه ای همچون تلگرام نیازمند دلیلی است که حاکم بر این اصل کلی گردد و در موضع شک، مجوزی برای فیلتر کردن رسانه ای وجود ندارد. در اینجا به چند دلیل برای اقدام به فیلترینگ اشاره می شود که البته هر کدام خالی از اشکال نمی باشد و شاید برای افرادی که تجمیع ظنون را قبول دارند می تواند به طور کلی مبنای استدلال قرار گیرند. @Rushdisu 1⃣برخی با تمسک به ادله نگه داشتن کتب ضلال، استفاده از تلگرام را گمراه کننده برای جامعه می دانند و از این رو معتقدند باید محدود و فیلتر گردد به طور مثال وجود کانال و پیام های غیر اخلاقی شاهدی بر ضلالت آور بودن این پیام رسان است. باید دانست که اولا هدف از ساخت این پیام رسان ها برای حصول ضلالت نیست هر چند ممکن است گاهی موجب ضلالت گردد. از این رو نوع رسانه ضلالت آور نیست. ثانیا آنچه موجب تحریم استفاده از این نوع رسانه ها است وجود یا احتمال قریب به ضلالت است از این رو به صرف احتمال آن هم احتمال نادر از منظر عقلا دلیلی بر جواز فیلتر شدن نمی باشد. 2⃣برخی با تمسک به استفاده از پیام رسان خارجی را همچون تلگرام را موجب ضرر رساندن و ضرر دیدن به دیگران می دانند و وجود تخلفات مجازی و مزاحمت ها را شاهدی بر آن می آورند. در جواب باید گفت اولا با توجه به اختلاف نظرات علما در تشریح این قاعده استفاده از این قاعده در این موضوع محل تامل و تردید است. ثانیا ملاک در تشخیص ضرر چه کسانی هستند؟ خبرگان و مطلعین یا عامه مردم؟ با توجه به نظر عامه در حال حاضر تلگرام ضرر متنابهی ندارد و وجود ضرر اندک آن هم در برای برخی مجوز منع نمی باشد. ثالثا آیا فیلتر شدن رسانه ای همچون تلگرام موجب اضرار به برخی از فعالین فرهنگی اقتصادی آن رسانه نخواهد شد؟ 3⃣سومین دلیلی که برای موجه دانستن فیلتر تلگرام می توان بیان نمود تمسک به قاعده است. این قاعده هرگونه کاری را که سلطه و نفوذ بیگانه را در پی داشته باشد حرام و غیر مشروع می داند. اشراف اطلاعاتی سرویس تلگرام به دلیل پوشش حدود 50 میلیونی کشور موجب سلطه رسانه و اطلاعاتی بر کشور اسلامی شده، از این رو استفاده از آن جایز نیست. البته برخی با توجه به ماهیت استقلالی امثال این پیام رسان ها و تعهد ایشان به حفظ اطلاعات کاربران، استفاده از این پیام رسان ها را سبب نمی دانند. 🔹البته باید در نظر گرفت که فیلتر کردن تلگرام نیز سبب تضعیف اعتماد به حاکمیت سیاسی و دینی می گردد که خود این کار جایز نیست. چرا که حفظ و استحکام نظام به نظر برخی مهم تر از اجرای سایر احکام است. هر چند برخی پیامد فیلترینگ را نارضایتی موقت کاربران می دانند ولی باید توجه داشت که پیامد این کار، سبب تضعیف حاکمیت در بلند مدت مبتنی بر نارضایتی های خرد و یا حتی واکنش ها در کوتاه مدت می شود. 🔹در صورت تمایل کاربران به استفاده از پیام رسان های خارجی با نصب فیلترشکن، نه تنها استقلال اطلاعاتی به دست نمی آید بلکه تضعیف حاکمیت و به طغیان از در سایر حوزه ها نیز عادی شده و شیوع پیدا می کند. @Rushdisu 🔹با توجه به دلایل هر دو طرف، در نگاه بدوی انتخاب خط مشی گذران بین دو راه استقلال اطلاعاتی در کوتاه مدت با فیلترینگ و جلوگیری از تضعیف نظام با عدم فیلترینگ قرار دارد که انتخاب اهم آن صعب است. البته شاید بتوان راه سوم را جستجو کرد و آن: 🔹 بدون فیلترینگ است تا از تضعیف حاکمیت نیز جلوگیری گردد. 🔹لازمه این کار تقویت بنیه پیام رسان های داخلی و تغییر تدریجی نگرش مردم به پیام رسان های خارجی است. هزینه در این عرصه را نباید یک شبه بر مردم تحمیل نمود چرا که پیامد بلندمدت تصمیمات شتاب زده گاهاً غیر قابل تخمین و اندازه گیری است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu