eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
168 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 گشایش پنجره‌ طرح تحول نظام سلامت 📌 قسمت آخر ✴️ تشریح بر اساس مدل جریانات چندگانه: مدل‌های مختلف در مطالعات فرآیند خط‌مشی‌گذاری به چگونه در دستور قرار گرفتن و اجرای خط‌مشی می‌پردازند. از مدل‌های ساده‌تر مثل مدل فرآیندی گرفته تا مدل‌هایی مثل مثلث آهنین، جریان‌های چندگانه، ائتلاف‌های مدافع، نظریه تعادل گسسته و سایر مدل‌هایی ازاین‌دست؛ اما از میان مدل‌های مختلف به نظر می‌رسد به نحو بهتری می‌توان چرایی در دستور قرار گرفتن طرح تحول را با استعانت از مدل جریانات چندگانه – با توجه به توصیف نسبتاً غنی که از بافت خط‌مشی گذاری سلامت در ج.ا. ایران درگذشته صورت گرفت- تشریح کرد. 1⃣ مدل جریانات چندگانه: در نظام سلامت، مسائل متعدد و گونانی از جانب ذینفعان و بازیگران متعدد مطرح می‌شود؛ اما مسئله‌ای که در طرح تحول نمود پیدا کرد، پایین بودن سرانه کل سلامت بود؛ و با توجه به اینکه مردم قادر به افزایش این سرانه کل نبودند، دولت بایستی این هزینه را متحمل شود؛ اما باید توجه کرد جریان مسئله درواقع تحت تأثیر دومؤلفه‌ای اصلی است که در پیش‌گفته شد، یعنی بازیگران و قواعد حاکم. اگر به طیف بازیگران و دو قاعده پیش‌گفته (اولویت درمان بر بهداشت و پزشک محور سلامتی) توجه کنیم به این پی خواهیم برد چرا این مسئله غالب گشت. 2⃣ : خط‌مشی‌های (چه در قالب قوانین و یا سایر صورت‌ها) متعددی درگذشته تدوین گشته و بعضاً در برخی دولت‌ها نیز به‌شدت مورد تأکید قرارگرفته‌اند: مثل پرونده الکترونیک، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و... که قوانین محکمی مثل برنامه پنجم توسعه نیز از آن‌ها حمایت می‌کند، اما هیچ‌کدام رنگ اجرا را به خود ندیدند و یا بسیار ضعیف اجرا شدند؛ اما طرح تحول نظام سلامت بدون این‌که به‌عنوان طرح یا لایحه در مجلس تصویب شود تنها با دو قانون (که بیشتر در حد اصلاح بند و ماده بود تا قانونی برای کل طرح تحول) در مجلس از آن حمایت بودجه‌ای شد (اختصاص بخشی از هدفمندی به آن و اختصاص ۱ درصد افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده به‌سلامت) توانست رنگ اجرای گسترده را به خود ببیند. @Rushdisu 3⃣ جریان خط‌مشی: خط‌مشی‌های (چه در قالب قوانین و یا سایر صورت‌ها) متعددی درگذشته تدوین گشته و بعضاً در برخی دولت‌ها نیز به‌شدت مورد تأکید قرارگرفته‌اند: مثل پرونده الکترونیک، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و... که قوانین محکمی مثل برنامه پنجم توسعه نیز از آن‌ها حمایت می‌کند، اما هیچ‌کدام رنگ اجرا را به خود ندیدند و یا بسیار ضعیف اجرا شدند؛ اما طرح تحول نظام سلامت بدون این‌که به‌عنوان طرح یا لایحه در مجلس تصویب شود تنها با دو قانون (که بیشتر در حد اصلاح بند و ماده بود تا قانونی برای کل طرح تحول) در مجلس از آن حمایت بودجه‌ای شد (اختصاص بخشی از هدفمندی به آن و اختصاص ۱ درصد افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده به‌سلامت) توانست رنگ اجرای گسترده را به خود ببیند. 4⃣ جریان مسئله: در نظام سلامت، مسائل متعدد و گونانی از جانب ذینفعان و بازیگران متعدد مطرح می‌شود؛ اما مسئله‌ای که در طرح تحول نمود پیدا کرد، سلامت بود؛ و با توجه به اینکه مردم قادر به افزایش این سرانه کل نبودند، دولت بایستی این هزینه را متحمل شود؛ اما باید توجه کرد جریان مسئله درواقع تحت تأثیر دومؤلفه‌ای اصلی است که در پیش‌گفته شد، یعنی بازیگران و قواعد حاکم. اگر به طیف بازیگران و دو قاعده پیش‌گفته (اولویت درمان بر بهداشت و پزشک محور سلامتی) توجه کنیم به این پی خواهیم برد چرا این مسئله غالب گشت. @Rushdisu 🔶 نتیجه‌گیری: درواقع در انتها می‌توان گفت چرا طرحی به اسم تحول نظام سلامت در دستور کار قرار گرفت. همراه شدن سه جریان مسئله، خط‌مشی و سیاسی توانست پنجره خط‌مشی را به روی طرح تحول یا به عبارتی که برشمرده شد، بگشاید تا بتوانند طرحی با چنین ابعادی را در دستور کار قرار دهند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄زوال معنا در مفهومی بی معنا 🔶واقع ✴️ نامش ریوان بود. اهل عراق. می گفت کودکی و نوجوانی اش در کرج گذشته. 15 سال؛ به کارگری. مدتی هم در انگلیس زندگی کرده. اما الان، بعد از فتنه داعش، دست زن و پسر نوزادش را گرفته بود و آواره سرزمینی دیگر. نام پسرش را پرسیدم. گفت هیوا. گفتم اسم قشنگی است؛ در ترکی آذری نام میوه ای خوشبوست. گفت در کردی سورانی یعنی امید. گفتم قشنگتر شد. 🔹برخلاف نام پسرش، چشمانش ناامید بود. و همسرش؛ دلگیر. @Rushdisu 🔹گفت عادت کردید؟ گفتم سفر زندگی ام شده. گفت اما همسر من هنوز در حسرت سلیمانیه مانده. گفتم چطور؟ اینجا که پر است از اکراد. هم زبان های خودتان. محله و قهوه خانه تان هم که همه کرد هستند؟ گفت: هستند... اما با ما دارند. 🔶مفهوم 🔹. ناسیونالیسمی که هر چهار عرصه کردی سوریه، ترکیه، عراق و ایران را دربرمی گیرد. مفهومی که بارها و بارها از زبان کنشگران سیاسی شنیده ایم. در شبکه های تلویزیونی شان، برنامه های فرهنگی شان، سخنرانی های سیاسی سرشار از شعارشان. البته در جایی مهمتر نیز: در بحث ها و تجمعات پر از شور و تندیِ میدانیِ جوانانشان. 🔹اما واقعا چنین مفهومی در عرصه زندگی واقعی نیز معتبر شده؟ 🔹شروع به جستجوی تاریخ می کنم. جمهوری مهاباد قاضی محمد؛ در بحث های جدی و مذاکراتش، نشانی از این ناسیونالیسم نیست. همه امور بر مدار تشکیل جمهوری خودمختار مهاباد ذیل دولت ایران می چرخد. 🔹می رسم به احزاب چپ گرای دوره معاصر. آنها نیز رنگ ایرانی دارند. حتی حزب دموکرات آنقدر به رنگ ایرانی بود که جهت مبارزه با ملت ایران، مدتی هم پیاله مجاهدین خلق می شود در شورای ملی مقاومت. 🔹اما خارج از مرزهای ایران؛ می رسم به نام پ.ک.ک؛ که آش شله قلم کاری است از نژادگرایی و مارکسیسم. هر چقدر در گفتگوهای جدی اش جستجو می کنی، کمتر نشانی از ناسیونالیسم واحد کردی می بینی. همه حرفهای جدی و غیرشعاری در چارچوب ترکیه است. یک ذیل نام ترکیه که گفتارها را شکل داده، محدود کرده، مشخص کرده. این فضای تنفسی خود را در فرزند عاقل پ.ک.ک، یعنی حزب دموکراتیک خلق ها بیشتر نشان می دهد. آنقدر که گویی عقلای قوم شعار را با واقعیت یکی کرده اند و واقعیت را تجلی حقیقت می دانند. باور ندارید؟ به سایت این حزب بروید. آیا نشانه ای از ناسیونالیسم واحد کردی در آن است؟ یا هر چه هست نشانه ای است از یک حزب قوم گرای رسمی ترکیه که جزو عرصه سیاسی "آن کشور" است؟ در میان مردم کرد ترکیه باشی دیگر نیازی به استدلال نیست. نشانه کافی است. اکراد ترکیه یکی از پایه های رأی آوری حزب عدالت و توسعه هستند. حزبی که مدتی است به مناطق کردنشین سوریه حمله کرده. آیا مردم کردی که پیش از این به حزب عدالت و توسعه رأی داده اند؛ در انتخابات پیش رو به تغییرات نگاه خواهند کرد یا به ناسیونالیسم واحد کردی که در عفرین مورد هجوم آک پارتی قرار گرفته؟ @Rushdisu 🔹اگر هر آنچه گفته شد، فهم من از وضع الان بود؛ داستان داستان آینده است. آینده ای که در آن دولتی کردی زمام امور را در دست دارد. سیاست، دیگر عرصه ستیز با دیگری نیست، بلکه عرصه تدبیر امور خودی است. ناسیونالیسم واحد کردی از سلب نیرو می گرفت. از نفی هویت خودی را می ساخت. در اقلیم کردستان عراق اما "دیگری" وجود ندارد. ، همه چیز را تغییر می دهد؛ مفاهیم را بازسازی می کند؛ شیوه زیست را معین می سازد؛ ابهام را شفاف می سازد؛ و شفافیت یعنی اینکه تصورات شخصی باعث اتحاد نخواهند شد؛ گفتگوها و بحث ها واقعی خواهند شد. شفافیت یعنی یک کرد اهل سنندج در اربیل عراق خود را در فضای دیگری خواهد دید. این بار دیگریِ او، خودش نیز یک کرد است. او اینبار، در برابر یک کرد، غریبه است. شفافیت یعنی اختلاف کردهای سوریه و عراق بر سر اداره شهر سنجار (شنگال). شهری که در عراق واقع بود ولی به دست نیروهای کرد پ.ی.د سوری از دست داعش آزاد شد. و سوری ها گفتند که "خود" می خواهند این شهر را اداره کنند، نه "دیگری". 🔹تاریخ، عرصه عمل و گفتگوست، عمل و گفتگو نشان از دغدغه ها دارد. دغدغه های مشترک، می سازند؛ اگر هم سلبی باشند و هم ایجابی. ناسیونالیسم واحد کردی توان دغدغه شدن ندارد. چون ایجاب ندارد؛ چون واقعیت ندارد. پس تنها از سلب قدرت می گیرد؛ سلبِ دیگری. دیگری ای که ممکن است دشمن مشترک هم باشد، مانند داعش. اما پس از حذف دشمن مشترک، ناسیونالیسم کردی نیز بی هویت می شود. چون از خود چیزی ندارد. چون نیست. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📣📣📣 الگوهای بازاریابی انفاق از منظر قرآن کریم 🗓 دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ⏰ ساعت۱۱:۳۰ 🏤 سالن تدبیر ✅✅✅ #نشست_رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
🏠 رشد 💢 یگانه شوید... 🔹 هر کاری که می‌توانی بکن، خرج همسرت کن، به او کن، تا با هم شوید. 🔹 زن و مرد باید به همدیگر خوش‌بین باشند و هر کدام را از خود بدانند، و به دیگری نسبت ندهند. 🔹 اصلاً عیب دیدن کار خوبی نیست. 👤 ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 دانشگاه یا مسافرخانه؟ نسخه ایران 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در 🔸یک: دانشجوی دکتری در ✴️ در ایران، بیشتر به مسافرانی شبیهند که همیشه در دانشکده و دانشگاهشان و باید زود به محل کار، منزل، یا خوابگاه برگردند. سیستم دانشگاهی دوره دکتری در ایران به گونه‌ای طراحی شده که دانشجو فقط برای کار اداری در دانشکده حضور می‌یابد. از سوی دیگر، اغلب باید در جستجوی اساتید باشد تا پیدایشان کند، به خصوص وقتی استاد مسئولیت اجرایی در دانشگاه داشته باشد. و البته خدا نکند استادی بیرون از مجموعه دانشگاه، مسئولیت اجرایی نیز داشته باشد و در همان زمان، راهنمای یک یا چند دانشجوی ارشد و دکتری باشد. 🔹در این سیستم استاد نه فرصت فکر کردن برای دانشجو دارد، نه مطالعه کارهای او را و حتی نه راهنمایی مناسبش را. چون اصولاً وقتی ندارد که با مسأله دانشجو همراه شود. رویدادهای غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده نیز امکان استقرار منظم و برنامه‌ریزی شده استاد را در دفتر کارش نمی‌دهد. 🔹قصدم سرزنش دانشجویان یا جسارت به مقام اساتید محترم نیست؛ که ، بهترین دانشجویان و اساتید را نیز درگیر روزمرگی می‌کند و عده‌ای از آن‌ها را "بیزینس‌من". بلکه می‌خواهم سیستم پذیرش دانشجو و استقرار او را نقد کنم. حتی در بهترین دانشگاه‌های ایران (مثل دانشگاه تهران)، دانشجو استقرار ندارد و اگر حال مطالعه داشته باشد، باید برود کتابخانه. دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها بسیار فراتر از ظرفیت خود دانشجو جذب می‌کنند و هر استاد چند برابر وقت خود دانشجوی ارشد و دکتری دارد. 🔹این سیستم قطعاً دانشجوپرور نیست. سیستم دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که نه پایان‌نامه‌شان به مرحله پختگی می‌رسد و نه مسأله‌شان از جنس مسأله می‌شود و نه قرار است باری از دوش جامعه بردارند. 🔸دو: دانشجوی دکتری در 🔹در نظام علمی دانشگاهی انگلستان (و عمده کشورها)، نقش شایانی دارد. یعنی این استاد است که دانشجو را در مقطع دکتری انتخاب کرده و تصمیم می‌گیرد که با او کار کند. به عبارت دیگر، کنکور در پذیرش دوره دکتری نقشی ندارد و استاد تصمیم‌گیر اصلی است. استاد، دانشجو را بر اساس طرح پیشنهادی دانشجو انتخاب می‌کند. بنابراین، استاد، واقعاً محورِ نظام دانشگاهی تحصیلات تکمیلی است و گام به گام همراه دانشجوست. 🔹وقتی استاد از طرح اولیه دانشجویی خوشش آمد و تصمیم به پذیرش او گرفت، معمولاً با رئیس دانشکده/دپارتمان/مرکز در میان می‌گذارد و پس از جلب موافقت او، فرآیندهای اداری جذب، از طریق واحدهایی نظیر دکترال کالج، دنبال می‌شود و استاد، ترم بعد یا سال بعد دانشجو را دیدار می‌کند. 🔹پس از پذیرش نهایی، به هر دانشجو یک میز (بنچ/سیت) داده می‌شود به همراه رایانه اختصاصی (به عبارت بهتر، برای مدت مشخصی به او اجاره داده می‌شود، چون دانشجو پول آن را می‌پردازد). در این سیستم مسافر نیست؛ بلکه است. معمولاً چند روز در هفته را در محل دانشکده و در جوار استادش می‌گذراند. استادی که تعداد مشخصی از دانشجو را می‌تواند پذیرا شود. 🔹بنابراین پذیرش دانشجوی جدید، مشروط به وجود میز خالیست که اشاره به ظرفیت یک استاد/دانشکده دارد. 🔹به دلیل طراحی مکان برای حضور ثابت و مستمر دانشجو، دانشجو ماهیانه "باید" با استادش جلسه داشته باشد و گزارش دهد. اگر مطلبی نیز به استاد تحویل داده شود، معمولاً حدود یک هفته مطالعه می‌شود و بازخورد داده می‌شود. 🔸توضیح: مطالب فوق قابلیت تعمیم صد در صدی ندارد ولی نمایی از تفاوت کلی بین دو سیستم را منعکس می‌کند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📣📣📣 الگوهای بازاریابی انفاق از منظر قرآن کریم 🗓 دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ⏰ ساعت۱۱:۳۰ 🏤 سالن تدبیر ✅✅✅ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 مثل کوه استوار 🔸 پرده اول: سال هفتم بعثت، ✴️ چند ماهی است که به این منطقه پناه آورده ایم. سوز سرمای بیایان بدنم را می لرزاند. از شدت گرسنگی خواب به چشمانم نمی آید. امروز هم از سهمیه یک خرمای خود نیمی را بخشیدم و کل روز را با نصف خرما سپری کردم. علاوه بر خرما مقداری هم از برگ تغذیه می کنیم. امیدوارم صدای گریه و ناله بچه ها به اهل شهر برسد. چون این تنها سلاح ماست. از شهر خبر رسیده که تجار حق ندارند با ما معامله کنند و اگر کسی چنین کاری انجام دهد اموالش را مصادره می‌کنند. در زیر نور مهتاب نگهبانان را می بینم که تمام شب مراقب اند تا مبادا کسی خواروباری به اینجا بیاورد. آب را به روی ما بسته اند. برای چندمین بار، امروز هم به سراغ پیامبر آمدند. هرچه دشمن به ایشان پیشنهاد می دهد که از دعوت خود دست بردارد تا او را آزاد کنند، او قبول نمی کند. ما در محاصره اقتصادی و اجتماعی هستیم. نمیدانم که این وضعیت تا کی ادامه دارد. امروز نزد رسول الله رفتم. به حضرت اطمینان دادم که در هر شرایطی مقاومت می کنیم و با ایشان همراه هستیم. 🔸 پرده دوم: سال ۱۳۶۱، کانال حنظله، منطقه عملیاتی ، عملیات والفجر مقدماتی 🔹 هشـت تا چهارده کيلومتر، باپاي پيــاده از ميان رمل و مـــاسه هاي روان آمدیم. امروز روز پنجم است که در محاصره هستیم. آب را جیره بندی کرده ایم. نان را جیره بندی کرده ایم. عطش همه را بی تاب کرده. همه چیز جز شهداء که حالا کنار هم در انتهای کانال خوابیده اند. دیگر شهداء تشنه نیستند. تانکهای عراقی هم جلو آمدند و دو طرف کانال را بستند. ما هم هرچند دقیقه تیری شلیک می کنیم، تا بفهند ما هنوز هستیم. این چند روزه عراقي ها با بلندگو از بچه ها مي خواهند که تسليم شوند، ولي در جواب با آخرين رمق صداي «الله اکبر» مي شنوند. خیلی از بچه ها شهید شدند، برای ما دعا کنید، به امام هم سلام برسانید و بگویید ما تا آخرین لحظه مقاومت می کنیم. 🔹 فدای لب تشنه ات ای پسر فاطمه(س) 🔸 پرده سوم: سال۱۳۹۰، جلسه هیئت مدیره شرکت 🔹 به دلیل خودداری اکثر کشورهای غربی از معامله با بانک های ایرانی، خریداران شرکت، با مشکل گشایش اعتبارهای بازرگانی مواجهند. لذا چند ماهی است که شرکت روی به انبار کردن محصولات خود آورده است. شرکت دیگر به راحتی نمی تواند برای خرید محصولات و مواد اولیه در بانک ها گشایش اعتبار(LC) کند. گرایش شرکت به خرید مواد اولیه نامرغوب تر از چین و هند است. به همین دلیل از کیفیت محصولات کاسته شده است. هزینه ی زیادی برای خرید دستگاه های جدید کردیم اما به علت از دست دادن ظرفیت صادرات تعدای از آن ها راکد مانده اند. رقیب خارجی منتظر خاموش شدن چرخ شرکت است. امروز دور هم جمع شدیم تا برای بقا و پایداری شرکت در دوران همفکری کنیم. 🔸 مقدمه 🔹 پس از تشخیص هدف حق، شناخت مسیری که به آن منجر می شود و حرکت در آن راه؛ تا زمان دستیابی کامل به هدف نباید دست از تلاش و مبارزه شست. نوشتار زیر بر آن است تا با بررسی مفهوم ، جایگاه آن را در منظومه فکری ادبیات مدیریت جهادی روشن کند و رهنمون هایی عملیاتی برای مدیران عرصه های مختلف فراهم آورد. 🔸 استقامت 🔹 استقامت در قرآن به معنای «ایستادگی کردن، ادامه دادن، راه را دنبال کردن و متوقف نشدن» است. در راه رسیدن به هدف نباید متوفق شد. ؛ یک عنصر جدیدی است غیر از خود عمل. شناخت هدف درست و برنامه ریزی برای آن یک مطلب است؛ پایداری برای رسیدن به آن هدف و استقامت در راه رسیدن به آن مطلب مهم دیگری است. هنگامی که ملتی راهی را آغاز می کند «رسیدن به نتائج آن، احتیاج دارد به استقامت در آن راه، به پیشرفت در آن راه، به متوقف نشدن میان راه». 🔸 موانع استقامت 🔹 انسان باید در مسیر رسیدن به هدف، مراقب انحراف ها و زاویه پیداکردن ها باشد. عوامل این انحراف دو امر است:۱. عامل درونی ۲. عامل بیرونی. 🔹 عامل درونی همان «تهاجم هواهای نفسانی» است. نه می گذارد حق تشخیص داده شود و نه راه رسیدن به حق. نه اجازه می دهد انسان در راه هدف حق خود حرکت کند و نه در این راه پایداری داشته باشد. سرآمد تعلقات نفسانی چهار چیز است؛ مال، مقام، اشخاص و اشیاء. خوف از دست دادن این ها موجب می شود که انسان در طریق حق پایداری نداشته باشد. در آیه ۱۳ سوره احقاف خداوند می فرماید:«ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون». 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 عامل بیرونی «دشمنان، توطئه‌گران، بدخواهان و قدرتهای مسلط» هستند. تهدید می کند، وعید و وعده می دهد. دائم عظمت خود را به رخ جامعه‌ی اسلامی و پیشرو می کشد، با زبان زور صحبت می کند و احیاناً زبان زور را با برخی شیرینی های و وعده‌های فریبنده در هم می آمیزد تا اینکه دلها را گمراه کند. استقامت کردن در مقابل فریبها و تهدیدهای دشمن، هنر بزرگی است. 🔹 بنابر فرموده قرآن کریم اگر انسان در برابر موانع استقامت تاب آوری نباشد، به جایگاه دچار می شود. معنای مقابل استقامت «طغیان» است، «طغیان، یعنی سرکشی، منحرف شدن». 🔸 رابطه صبر و استقامت 🔹 امیرالمومنین (علیه السلام) در بیانات خود بین این دو مقام تمییز قائل شدند. امام در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه می فرمایند: «العمل العمل ثم النهایه النهایه و الاسقامه الاستقامه ثم الصبر الصبر و الورع الورع ان لکم نهایه فانتهوا الی نهایتکم». یک نوع توقف در برابر یک مشکل و پیش آمد و نوعی عکس العمل و است. صبر اقسام گوناگونی دارد. اگر شکیبایی نسبت به امور شهوانی باشد از آن به عفت تعبیر می کنند. اگر کسی در امور مالی مراقب حلال و حرام باشد از کار او به زهد تعبیر می کنند. صبر لازمه استقامت و پایداری است. یعنی کسی که در حال حرکت است باید با استفاده از قوه صبر موانع استقامت را کنار بزند و مشقت ها و سختی های مسیر را تحمل کند و از خود بردباری نشان دهد. به عبارت دیگر باید صبر بر موانع باشد تا بتوان استقامت کرد وگرنه در میانه راه حرکت متوقف شده و هدف تغییر پیدا خواهد کرد. 🔸 میوه های شیرین ایستادگی 🔹 نتیجه‌ استقامت «هدایت و » است: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة الّا تخافوا و لاتحزنوا»؛ استقامت در راه درست نتیجه‌اش این است که خدای متعال اندوه و ترس را از یک انسان و یک جامعه سلب می‌کند و موفقیت را نصیب آن‌ها می‌کند. می فرماید: «ثمّ استقاموا»؛ اگر پایداری و استقامت باشد، موجب می شود «تتنزّل علیهم الملائکة». باید ایستاد، باید ثبات به‌خرج داد، باید راه را گم نکرد، هدف را همواره در مقابل چشم داشت و به‌طور مستمر باید پیش رفت. اگر این شد، پیروزی‌ها پی‌درپی پیش خواهد آمد والّا با یک لحظه و یک برهه خوب بودن، فرشتگان خدا بر انسان نازل نمی شوند، نور هدایت و دست کمک الهی به سوی انسان دراز نمی شود. 🔸 استقامت در سازمان جهادی 🔹 سازمان ها در راه رسیدن به اهداف خود معمولا با فراز و نشیب های فراوانی روبرو هستند. از مشکلاتی مثل کمبود منابع مالی و امکانات و تجهیزات گرفته تا مسائل مربوط به حوزه منابع انسانی که از جمله آن می توان به فساد مالی اداری و انگیزش کارکنان اشاره کرد. شرایطی مثل تحریم ها و رکود تجاری را نیز می توان به مجموعه مسائل سازمان ها اضافه کرد. در شرایط عادی سازمان، با وجود منابع و امکانات و با در اختیار داشتن سرمایه انسانی با مهارت و انگیزه ی بالا به نظر می رسد اداره سازمان کار دشواری نباشد. اما آنجا که موانع بیرونی مثل تحریم ها و وجود رقبای خارجی دست به دست موانع درونی مثل ناهماهنگی های دستگاه های داخلی و سوء مدیریت می دهند، هنر خود را نشان می دهد؛ تا با استقامت و پایداری زیر بار مسئولیت قد خم نکرده و سازمان را به غایت خود برساند. 🔹 این نکته حائز اهمیت است که استقامت در است. نباید جای «هدف» را با «روش» اشتباه کرد. استقامت در روش‌ها لازم نیست، استقامت در اهداف لازم است. در روش‌ها بایستی تکامل، اصلاح، تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه‌های همیشگی باشد؛ در روش‌ها آزمون و خطا جاری است. البته باید از تجربه‌ها استفاده کرد که آزمون، آزمون موفقی باشد و نیاز نباشد که دائم تجربه کرد و پشت‌سر هم اشتباه؛ اما در زمینه‌ی اهداف، بایستی قرص و محکم بود و یک قدم پایین نیامد. 🔹 حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) خطاب به فرزند شان «محمّد بن حنفيّه»، آنگاه كه در جمل پرچم فرماندهي را به دستش ميسپرند فرمودند که اگر كوهها از جا كنده شوند، تو از پایدارى دست برندار. دندان روى دندان بگذار (سختىها را تحمل كن) و جمجمهات را به خدا عاریت بده و پاى خود را چون میخ بر زمین بكوب (در میدان جنگ ثابت قدم باش) تا انتهاى خط دشمن را چشم بیانداز و بدان كه فتح و پیروزى از ناحیه خداوند است. (خطبه ۱۱ نهج البلاغه) 🔸 توضیح: این متن با بهره بری ترکیبی از بیانات مقام معظم رهبری و حاج آقا مجتبی تهرانی نوشته شده است. ✍️ و پژوهشگران هسته مدیریت جهادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 سیاست هایی برای عدم اجرا؟ 🔻 به مناسبت چهارمین سال ابلاغ ✴️به اذعان همه‌ اندیشمندان و متخصصان شرق و غرب، و مولد در هر کشور، مهم‌ترین بازوی تولید علمی، تولید ثروت، دفاع از کشور و ... محسوب می‌شود. سیاست‌های کلی جمعیت ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ در ۱۴ بند توسط رهبر انقلاب ابلاغ گردید؛ پس از ۴ سال می‌توان اقداماتی که در حال انجام است را با این تطبیق داد. در زیر اجمالاً به چند مورد اشاره شده است: 🔸 سیاست های کنترل جمعیت 🔹 در ایران پس از انقلاب اسلامی روند قانونی و دولتی کنترل جمعیت با حمایت شدید نهادهای بین المللی، پس از توقف چند ساله مجدداً در سال ۱۳۶۷ آغاز شد و علیرغم رسیدن به نرخ باروری مدنظر این برنامه در سال ۱۳۷۱ ، این روند ادامه یافت؛ البته از سال ۱۳۹۱ و با پیگیری مستقیم شخص رهبری، در ظاهر برخی تحرکات به سمت فرزندآوری شکل گرفت ولی در عمل، مصوب مجلس شورای اسلامی که در آن بسیاری از حقوق فرزند سوم به بعد به رسمیت شناخته نمی‌شد، به قوت خود باقیست و وزارت بهداشت نیز هم‌چنان از طریق بسیاری از مراکز بهداشت در سراسر کشور به و نیز آموزش‌هایی در مورد سنّ باروری زیر ۳۵ سال، لزوم فاصله گذاری ۳-۵ ساله بین فرزندان و ... که دلایل علمی‌ای در رد آن‌ها وجوددارد، ادامه می دهد! 🔹 بنابر بند ۱۴ سیاست جمعیت، لازم است « رصد مستمر از سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی» انجام شود. 🔸 سقط جنین 🔹 در فاصله ی سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ با وجود آن که پوشش از بارداری در کشور بیشتر شد، آمار جنین قریب به سه برابر شد. این موضوع دقیقاً با تجربه غربی مشابه آن در امریکا نیز مطابقت داشت (زمانی کمیته کار و منابع انسانی سنای امریکا اعلام کرده بود "در بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۱ ایالت‌هایی که بیشترین بودجه را صرف وسایل تنظیم خانواده کرده بودند، بیشترین افزایش موالید نامشروع و سقط جنین را داشتند"). 🔹 متاسفانه فرهنگ تنظیم خانواده از طریق کم ارزش نشان دادن وجود نوزاد، دامن زدن به خودخواهی‌های افراد و همچنین القای بی‌بندوباری، منجر به ترویج جنایت سقط جنین در کشور ما شده است. هم اکنون سقط جنین در کشور (با آمار ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار مورد بر اساس اعلام دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت) سالیانه بیش از پانزده برابر تصادفات جاده‌ای قربانی می‌گیرد. در شرایط بحران جمعیتی در کشور، از دست دادن این تعداد از کودکان که معادل ۱۶% موالید زنده سالانه است، خود مسأله مهمی است. 🔹 بخش دیگری از سقط جنین نیز به دلیل ترس از تولد جنین معلول رخ می‌دهد. اگرچه در منابع پزشکی دنیا از نظر داشتن فرزند دارای نقایص ژنتیکی برای انجام سقط درمانی و قانونی، تنها در بارداری‌های بالای ۳۵ سال و یا در موارد وجود سابقه نقص ژنتیکی در خانواده انجام می‌شود، اما در ایران به دلیلی نامعلوم این غربالگری ها در همه زنان باردار انجام شده و در صورت عدم تمایل والدین به انجام آن، مراکز بهداشت ضمن ترساندن والدین از عواقب امر، از آنها برائت‌نامه کتبی می‌گیرند. باید دید چقدر این اقدامات منطبق با بندهای ۳ و ۴ این سیاست است: «۳. اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط. ۴. تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری». 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸 آموزش های جنسی به کودکان، نوجوانان و جوانان 🔹 ویلیام گاردنر نویسنده کانادایی کتاب می‌نویسد «این به اصطلاح ، به واقع باید نوعی از آموزش ارزش‌ها (!) تلقی شود؛ زیرا مطمئناً قوی‌ترین سلاح قابل تصویر برای حمله به ازدواج، خانواده و جامعه است.» در غرب نتیجه این آموزش‌ها به اذعان نویسندگان غربی چند صد برابر شدن موارد و سقط جنین بود. 🔹 هم اکنون در کشور ما نیز چندی است که آموزش‌های جنسی به بهانه‌های مختلف بهداشتی و درمانی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌ است. رهبر انقلاب در دیدار اعضای برگزار کننده کنگره سالیانه «خانواده و سلامت جنسی» در سال ۱۳۸۸ فرموده‌اند: «نکته‌ای که بسیارحساس و مهم است این کاری است که چند سال قبل از این داشت انجام می‌گرفت و بنده جلویش راگرفتم. آموزش همین مسائل در محیط‌های آموزشی به جوان‌ها است. این بسیار چیز بدی است. سم مهلکی است. قطعا آموزش در شرف ازدواج یک حرف است، آموزش در مدارس و دبیرستان و دانشکده یک حرف دیگر است. آن مطلقا قابل قبول نیست. به آن طرف اصلا حرکت نکنید. این خودش ترویج و تشدید مسائل جنسی است. یکی از چیزهایی که در اسلام بر آن تاکید شده، همین است که ما احساسات جنسی را در جوان و کودک بیدار نکنیم. یعنی بیدارکردن غریزه جنسی باید هرچه ممکن است به تاخیر بیفتد. توجه کنید مسئله محرم ونامحرم، نگاه نکردن و پوشش، به این چیز‌ها ارتباط پیدا می‌کند؛ بنابراین مسئله آموزش این چیز‌ها در دوره‌های آموزشی و برای جوان‌هایی که در شرف ازدواج نیستند و برای ازدواج نیامده‌اند، شما باید به کلی جلویش را بگیرید». 🔸 موانع پیش روی ازدواج 🔹 یکی دیگر از عوامل مهم ، موارد اثرگذار بر ازدواج و تشکیل خانواده است. در حالی که آگاه‌سازی و نوجوانان در کشور به طور فزاینده‌ای در حال وقوع است، ازدواج شرعی و قانونی هر روز سخت‌تر و دور از دسترس‌تر می‌شود. طرح «ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال» در مجلس و از سوی دیگر ایجاد قوانینی مانند «طرح غربالگری اجباری ژنتیکی پیش از ازدواج»، جوانان خواهان ازدواج را با سدی جدید مواجه می‌کند. در صورت اجرای طرح اجباری غربالگری در کشور، زوجینی که احتمال مشکل ژنتیکی برایشان مطرح شود، مجبور خواهند بود که برای دریافت مجوز ثبت قانونی ازدواج به مراکز تخصصی مربوطه مراجعه کرده و هزینه‌های هنگفت بعضاً چند میلیونی را که مورد حمایت دولت یا بیمه‌ها نیستند برای انجام آزمایش های مربوطه بپردازند. پرداخت این هزینه توسط عموم مردم شهری و روستایی کشور، معقول و منطقی نیست و قطعاً اجرای این طرح در شرایطی که هرساله نرخ ازدواج در کشور کاهش می‌یابد، نمی‌تواند وجهی عقلانی داشته باشد. 🔹 اما معضل دیگری که این طرح به دنبال خواهد داشت، ایجاد واهمه و اضطراب در عموم زنان کشور است. در واقع هنگامی که یک زوج، بی دلیل و بدون هیچ سابقه ناهنجاری ژنتیک در خانواده و حتی بدون وجود نسبت خویشاوندی، ناچار می‌شوند که تحت بررسی‌های غیر ضروری قرار بگیرند، به صورت ناخو‌دآگاه گمان خواهند کرد که احتمال وقوع مشکلات ژنتیک در فرزندانشان زیاد است. امری که را افزایش داده و زوجین را بی‌جهت دچار ترس و اضطراب خواهد کرد. در واقع «ایجاد هراس عمومی از تولد فرزند معلول» دستاورد بی چون و چرای اجرای این طرح است؛ چنان که نظیر آن در «اجباری شدن غیرعلمی غربالگری های دوران بارداری» توسط وزارت بهداشت تجربه شده و ضمن تحمیل هزینه‌های هنگفت به خانواده‌ها، به سهم خود، آنها را نسبت به فرزندآوری بیشتر بی‌رغبت کرده و آمار جنایت سقط جنین غیرقانونی را افزایش داده است. 🔹 باید دید این اقدامات قانونی و اجرایی چقدر با بند ۲ سیاست جمعیت منطبق است: «۲- رفع موانع ازدواج، و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد». ✍️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 فتح خرمشهرها ✴️ بعضی روزها آنقدر شورانگیز است که در طول زندگی هر وقت به یادش می‌افتی، شیرینی و شهدش زیر زبان می‌آید. آنقدر خاطره انگیز است که دوست داری تمام عمر با آن خاطره ، روز و شب را بگذرانی. آن قدر شعف انگیز است که می خواهی بهترین جشن ها و مهمانی هایت را بخاطر آن برگزار کنی و آن قدر روح انگیز است که هر بار با فکر و ذکرش، جان تازه ای می گیری برای تحمل همه سختی ها و گذر از همه دست اندازها در رسیدن به هدف ها و تحقق آرمان ها. 🔹 از این روزهای خوب هم "شخصی و خانوادگی "شان پیدا می‌شود، هم "گروهی و حزبی" شان و هم "اجتماعی و مردمی" شان. بدیهی آنکه، هرچقدر این روزها عمومی تر و فراگیرتر، جنبش و انرژی حاصل از آن ها بیشتر و هم افزاتر و عطر و ریحان آن ها روح افزاتر. 🔹 در سیر تاریخ جوامع، روزهای بزرگ و خوب عمومی، معمولاً نادرند و کمیاب، اما در طول سال های حیات باشکوه انقلاب ما، این ایام بیشتر از حد متعارف دیده می شوند؛۱۲ بهمن ۵۷، سرآغاز این ایام خوش و دلنشین است که مردم با تمام وجود به استقبال یگانه دوران شان آمدند و را چون دری ثمین و گرانمایه در گنجینه دلهای شان پاسداری نمودند. @Rushdisu 🔹 اواخر مرداد ۶۹ و روزهای تحمیلی نیز همین بهجت عمومی دلها و قلوب آحاد مردم را در شهرها و خیابان ها و محلات و کوچه ها تا هفته ها و ماهها دربرگرفته بود. 🔹 در سطحی دیگر، صعود تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه (بعد از ۲۰ سال و برای اولین بار پس از انقلاب) در سال ۷۶ و پیروزی تیم ملی فوتبال مان بر در ۳۱ خرداد ۷۷ (در همان جام جهانی) نیز همین حس و حال شعف عمومی را بر دل‌ها افکنده بود. 🔹 اما، شاید مهمترین روز پیروزی و نشاط عمومی ایرانیان، در دهه های اخیر، روز سوم خرداد ۶۱ ، روز . این روز پر از نماد و پیام است: نام عملیات "الی بیت المقدس" همچنان پیام آور و زنده می نماید. دیگر نماد آن، خوشحالی فتح و ظفر رزمندگان در کنار مسجد جامع خرمشهراست. دیگر نشان فاخر باقی مانده در اذهان نوحه"ممد نبودی ببینی" کویتی پور در مدح و رثای شهید جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهراست که هشت ماه قبلش آسمانی شد. صدای " شنوندگان عزیز! توجه فرمائید، شنوندگان عزیز، توجه فرمائید، خونین شهر، شهر خون ، آزاد شد ..." رادیو سراسری دیگر نشانه یادگار و ماندگار آن روز است. نماد سرود " این پیروزی خجسته باد ... " محمد گلریز نیز در همه پیروزی های بعدی شیرینی و حلاوت فتح خرمشهر را زنده می کرد. تابلوی" خرمشهر خوش آمدید، جمعیت ۳۶ میلیون نفر" که همه ایران را خرمشهری نشان می داد و نامیدن "خونین شهر" به جای خرمشهر، از دیگر نمادهای برجسته آن روز های خوب بودند.اما از همه مهمتر و والاتر، جمله نورانی امام :"خرمشهر را آزاد کرد"، است که بر پیشانی نمادهای ماندگار آن واقعه می درخشد. @Rushdisu 🔶 حالا چند سالی است این همه نماد عزت بخش و وحدت آفرین، به پیام جدیدی گره خورده است: " جوان‌های عزیز! بچه‌هاي عزیز من! فردا مال شماست، آینده مال شماست، شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید، شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید، ، نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است ... " رهنمودی از امام روشن بین و حکیم انقلاب برای تحقق آرمان‌های بلند و متعالی آن. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔶 حال برای "فتح خرمشهرها" چه باید کرد؟ مروری اجمالی بر مسیر فتح خرمشهر، ما را به چهار عامل محوری که منجر به این فتح عظیم شد، می‌رساند: 1⃣ حضور فرماندهانی موحد، مومن، شجاع، خردمند، خوش فکر و جان بر کف که توکل شان بر بود و نه بر کدخدا. 2⃣ اجتماع لشگر اسلام و ایران، بر خود باور و اعتقاد داشت و او را نائب امام زمان(عج) می‌دانست و امر و رهنمودش را امر حق و اطاعت و رهرویش را واجب و فرض، قلمداد می‌کرد. در حقیقت، رهنمود ولی امر را می‌دانست و نه سپر بلای روزهای ندانم کاری. 🔹 در واقع، نیروها حول محوری واحد که همان ولایت امر است، از الزامات اساسی فتح عظیم بشمار می رفت. اگر در بین صفوف نیروها نقار و شکاف باشد، بخش اعظمی از توان، صرف ترمیم و توجیه خواهد شد و آنگاه نای و قدرتی برای مقابله و مواجهه نمی‌ماند. 3⃣ ، متناسب با احوالات و اقتضائات، از مهمات امر فتح خرمشهر بود. در شرایط فعلی که میدان جنگ، حوزه اقتصادی کشور و معیشت مردم را نشانه گرفته، لازم است با فهم راهبردها و قواعد قرآنی و عبرت از سیره و تاریخ، سازمان مناسب را شکل دهیم. تدبیر ولی در این شرایط، تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی است و این موضع قبل از هر عملی، نیازمند باور و اعتقاد است. @Rushdisu 4⃣ در عین وجود یک ساختار فرماندهی سلسله مراتبی و زنجیره فرمان، بین تمام نیروها در همه سطوح، و اتحاد بود و بالا و پائین به معنی برخورداری و نابرخورداری وجود نداشت. لذا مدیرانی که مختصات و قیافه زندگی شان با مردم عادی، زمین تا آسمان متفاوت است و مصرف گرایی و تجمل آرایی و عافیت طلبی را بعنوان حق مدیریت خود گرویی گرفته‌اند، نمی‌توانند بنیان مرصوص درست کنند. 🔹 اگر می خواهیم باز هم فتح و ظفرهای جدید ببینیم، بایست را فهم و عمل کنیم تا حلاوت ایام، کام ما و همه مستضعفان عالم را شیرین نموده و چشمان مان را به تحقق وعده های قطعی خدا روشن نماید. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
️✅ 📄 نقادی مبناگروی 🔻 بازخوانی مبناگروی حداکثری از منظر شهید صدر ✴️ ، دردهه پنجاه میلادی قرن بیستم، سرمقاله¬ هایی باعنوان «رسالتنا» در مجله «الأضواء» به چاپ می رساند که عمدتاً از سوی علمای نجف تولید و بازخوانی می شد. او در ابتدای این سرمقاله ها، شرط اساسی برای موفقیت هر نهضتی و ازجمله نهضت برآمده از مکتب اصیل اسلامی را، از سوی افراد جامعه وایمان عموم جامعه به مکتب بر می شمارد و مسئله چالش برانگیز برای امت اسلام را، عامل دوم یعنی فقدان فهم و درک جامع و کامل ازمکتب را برمی شمارد و راه تحقق کامل اهداف نهضت اسلامی را فهمی فراگیر ازمکتب اسلام برمی‌شمارد. 🔹 ایشان در یکی ازاین مقالات به چالش از سوی برخی متفکرین جهان اسلام درمواجهه با تفکر مدرن می پردازد. @Rushdisu 🔹 شهید صدرمی پذیرد که مدرنیته و تمدن غرب، با تمامی افکار و مفاهیم و هویت فرهنگی که دارد، دارای مبنایی فکری به نام دموکراسی،آزادی های اساسی فکری و دینی و سیاسی و اقتصادی و به طور کلی چارچوب اساسی فلسفی درنگریستن پیرامون زندگی، هستی و جامعه است به گونه ای که این چارچوب فکری و فلسفی، نقشی اساسی در تعیین گرایش وجهت گیری علوم انسانی و اجتماعی مدرن ایفا کرده است. 🔹 از این جهت به باورشهید صدر، تأثیر مبادی نظری و فلسفی مدرنیته، تأثیری غیرقابل انکار بر قواعد و نظریه های اقتصاد مدرن، روان شناسی و جامعه شناسی گذاشته و همگی در خدمت رسالت اجتماعی تمدن غربی قرار گرفته است. این داستان در موردتفکر دنیای شرق و تمدن مارکسیستی نیزبه باور ایشان صادق است. 🔹 امااین پیوند محکم دراندیشه شهید صدر، حاوی دلالت های مفهومی و تحلیلی خاص خود است. دراین تبیین و تدقیق است که مسیری که شهیدصدر پیش روی نسل حاضر باز می کند، از برخی جریان های فکری غرب ستیز و انتقادی دنیای مدرن در سنت اسلامی فاصله می گیرد و باتأکید بر فهم هوشمندانه و عالمانه ازهرگونه افراط وتفریط در مواجهه باافکار دنیای مدرن پرهیز می دهد. 🔹 این تبیین نیازمندتدقیق (یا هر عنوان دیگری شبیه این همچون اصول با قواعد یا فلسفه با علم در معنای مطلق خود) وبه ادبیات شهید صدر «زیربنا» با «روبنا» است. آنچه در دنیای مدرن رقم خورده،به باور شهید صدر آن بوده است که افکار و نظریه های شکل گرفته در تمدن مدرن، تابع معیارهای نظری و مبنایی مدرنیته است و از مخالفت با آن مبنا پرهیز دارد؛ حال ممکن است برآمده ازآن معیارهای نظری و مبنایی باشد یا نباشد. به واقع تعیین میزان ارتباط میان چارچوب مبنایی نظری مدرنیته با افکار ومحصولات دنیای مدرن تابع فهم رابطه تولیدی میان مبانی و مبادی نظری با نظریه ها واندیشه های غربی است. 🔹 شهید صدر در مقاله پنجم از کتاب «رسالتنا» با نقد مواجهه برخی پژوهشگران اسلامی با افکار نظریه پردازان علوم انسانی و اجتماعی مدرن با مبناگروی خارج از اعتدال و دقت بیان می کنندکه اولین نکته دراین مواجهه بایدقبل از هر چیزفهم میزان ارتباط نظریه های علوم انسانی واجتماعی مدرن با مبنای و مبادی نظری قابل خدشه مدرنیته است. در پرتو این توجه است که داوری در مورد امکان استفاده ازاین اندیشه ها و تلائم با معرفت دینی مطرح می گردد. 🔹 مسیری که برخی پژوهشگران در جهان اسلام معاصر در مواجهه با نظریه های علوم اجتماعی مدرن درپیش گرفته اند که چون آن نظریه از آن مبنای نادرست غربی استنتاج شده است، پس غلط است، به باور شهید صدر مسیر صحیحی نیست زیرا: «استنباط یک اندیشه از یک مبنا در عرصه های نظری معنایش این نیست که آن اندیشه ازآن مبنای خاص نتیجه شده و هر سرنوشتی که آن مبنا دارد، آن اندیشه هم داشته باشد؛ بلکه معنایش آن است که آن اندیشه به گونه ای قالب ریزی شده است که با آن مبنا تضاد نداشته باشد، خواه آن اندیشه ازآن مبنا به طور مستقیم یا غیرمستقیم گرفته شده باشد. آن مبنا هرچند نادرست است ولی ضرورت ندارد که هر اندیشه ای که بایک مبنای غلط تضاد نداشته باشد، خطا باشد». @Rushdisu 🔶 بینشی که شهیدصدر، در فرازی از کتاب «رسالتنا» دراختیار ماقرار می دهد، حاوی بازخوانی مهم ازسویی درفرآیند شناخت تمدن غرب وتحلیل علوم انسانی واجتماعی معاصر و ازسوی دیگر درمرحله ساخت تمدن اسلامی وتولید علوم انسانی اسلامی است. تحلیل مبناگرایانه خطی در تحلیل نظریه های مدرن و بعدتلاش برای ساخت نظریه اسلامی در مورد حیات اجتماعی انسان ازمبادی و مبانی فلسفی به گونه خطی وگاه بافهم یک سویه و مستقل از واقعیت، امری است که نهضت رابا چالش و رکون مواجه کرده است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
🏠 💢 🔹گویا را خلاصه کرده ایم در نماز و روزه و دعا و قرآن خواندن و بر سرگرفتن. حال آنکه فریضه بسیار مهمی است که سه بار در مورد تأکید قرار گرفته است. 🔹پیامبر(ص) در ابتدای این خطبه دستور می دهند به طور ویژه در ماه مبارک رمضان با قوم و خویشان خود ارتباط برقرار کنید: «وَ صِلُوا أرحامَکُم» 🔹در ادامه خطبه صله رحم در این ماه را اینگونه بیان می کنند که: « مَن وَصَلَ فیه رَحِمَه وَصَله اللهُ برحمَتِهِ یومَ یَلقاه» هر کس در این ماه با خود رابطه برقرار کند، خداوند نیز در روز قیامت با او رابطه رحمانی و محبّت آمیز برقرار می کند 🔹 اگر کسی در ماه مبارک رمضان نخواند، نکند، نخواند، ندهد و نکند، گناه نکرده است؛ امّا اگر با فک و فامیلش قطع رابطه کند، قطعاً مستوجب است: « وَ مَن قَطَعَ فیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللهُ عَنهُ رَحمَتَه یومَ یَلقاهُ »: و هر کس در این ماه با خویشاوندان خود کند، خداوند نیز در روز قیامت او را از رحمتش محروم می کند. 🔷یادمان باشد یکی از واجبات و مقدم بر تمام مستحبات رمضان است. 👤 : پژوهشگر مرکز رشد 🌱 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄غذای دانشجویی 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️عمده هزینه‌های زندگی دانشجویی در توسط خود دانشجویان تأمین می‌شود. این امر علاوه بر هزینه شهریه است. یکی از این موارد، غذای دانشجوییست. 🔹 بر خلاف دانشگاه‌های ، چیزی به نام غذای یارانه‌ای وجود ندارد. شاید یکی از اولین مطالباتی که دانشجویان در ایران از بدو تحصیل دارند، وضعیت غذا باشد. اما این جا، غذای دانشجویان و ژتون دانشجویی، از جمله مواردیست که دانشگاه‌ها به کلی از عهده خود برداشته‌اند. بجز یک وعده غذایی که در آستانه سال نو به مناسبت کریسمس به رایگان به دانشجویان بین‌المللی داده شد. 🔹در عوض، تأمین غذا به بخش خصوصی سپرده شده است. بدین منظور در دانشگاه چندین غذاخوری، اغذیه‌فروشی، کافه و سوپرمارکت وجود دارد. با سالن‌های کوچک و بزرگ، که همگی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و با به دانشجویان، اساتید، کارکنان یا سایر افراد غذا یا نوشیدنی ارائه می‌کنند. @Rushdisu 🔹 بنابراین اعتراضات دانشجویی، چیدن سینی در کف حیاط دانشگاه، قاشق به سینی زدن و سایر مطالبات و اعتراضاتی که معمولاً دانشجویان ایرانی حق خود می‌دانند، از اساس وجود ندارد. 🔹 وعده غذایی ناهار در انگلیس، وعده‌ای است: معمولاً یک ساندویچ کوچک، یا غذای مختصری که افراد با خود از منزل می‌آورند. بعضی‌ها نیز یک لیوان قهوه با مقداری بیسکویت می‌خورند. البته هواداران غذای سنگین هم وجود دارند. 🔹 در مقابل، افراد صبحانه و شام مفصل‌تری می‌خورند، که معمولاً حجیم نیست. وعده شام، معمولاً زود، حدود ساعت ۶ صرف می‌شود. دانشجویان عمدتاً خود به پخت شام اقدام کرده یا گاهی اوقات از بیرون خریداری می‌کنند. @Rushdisu 🔹 مقایسه این وضعیت با «ناهار چربِ مفصلِ حجیم و یارانه‌ای» در دانشگاه‌های ایران شاید عجیب باشد. خصوصاً که در پی آن، خستگی و خواب‌آلودگی نیز هست. این تازه غیر از وعده شام و صبحانه‌ایست که عمده دانشگاه‌ها خود را درگیر آن کرده‌اند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 استاندارد EMV، استاندارد فناوری برای امنیت ✴️ روزانه با آمار و حوادث زیادی از سرقت پول و حساب‌های بانکی در صفحۀ حوادث روزنامه‌ها یا سایت‌های خبری و یا در مشاهدات محیط پیرامونی خود، مواجه می‌شویم؛ که حاکی از تعقیب و گریز دائمی خلافکاران و حافظان امنیت می‌باشد و برونداد آن، شاید یکی از پیشران‌های فناوری به حساب آید! 🔹 بایستی در زمینه به این نکته توجه ویژه‌ای کرد که نوار مغناطیسی پشت کارت‌های بانکی به راحتی قابل کپی‌برداری است. سارقان، نوار مغناطیسی کارت شما را در هنگام خریدی که انجام داده‌اید به وسیله دستگاه اسکیمر در لحظاتی کپی می‌کنند و شما که به راحتی رمز کارت خود را در هنگام خرید گفته‌اید، با سرقت حساب بانکی خود مواجه می‌شوید؛ چرا که گمان می‌کنید تا زمانی کارت بانکی در دست خودتان است، هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند! اما رمز شما به سرقت رفته و مشابه کارت بانکی مغناطیسی شما نیز ساخته شده است. 🔹 راه حل چیست؟ فناوری‌ها در این خصوص به کمک جامعه امروزی آمده‌اند. یکی از لازمه‌های حرکت به سمت فناوری‌های نوین در دنیای کنونی، شناخت و رصد فناوری‌های مختلف و تأثیرگذار در گسترۀ تجربه‌های جهانی است. در این میان، یکی از فناوری‌های مهمی که شبکۀ بانکی کشور بایستی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، بهره‌گیری از فناوری است. 🔹 استاندارد فناورانه‌ EMV، استانداردی در زمینه بانکداری و است که نام آن برگفته از سه شرکتی (یوروپی، مسترکارت، ویزا) است که چنین امری را رقم زده‌اند. استقرار چیپ کامپیوتری برای کارتها و هوشمند نمودن آنها باعث می‌شود که در ابتدا صحت کارت بانکی تأیید شده و سپس به نقل و انتقال وجوه اقدام گردد. 🔹 البته برای تأیید اصالت کارت بانکی و برقراری اتصال میان چیپ کامپیوتری و دستگاه کارتخوان الزاماً نیازی به وارد کردن کارت در داخل دستگاه نیست. بهره‌گیری از فناوری‌های مکمل نظیر فناوری ان اف سی 1⃣ این امر را با سهولت بیشتری انجام می‌دهد. 🔹 باید توجه داشت که بهره‌گیری از هر فناوری نیازمند زیرساخت‌های لازم است؛ تبدیل کارت‌های بانکی(حدود ۴۵۱ میلیون کارت در کشور در دست مردم است) و مجهز نمودن به چنین فناوری‌ای، آموزش مردم از سوی دیگر برای استفاده و فرهنگ‌سازی آن، و همچنین مجهز‌نمودن دستگاه‌های کارت خوان(بیش از سی میلیون دستگاه) از جمله لوازم تحقق نقل و انتقال پول در این زمینه به شمار می‌رود. 1⃣ ان اف سی (مخفف Near-field communication) فناوری‌ای که بر اساس فناوری radio-frequency identification ساخته شده است و از نزدیکی دو وسیله به هم، به انجام تراکنش، تبادل اطلاعات و یا انجام عملیاتی خاص می‌پردازد(مثال‌هایی از این فناوری: نزدیکی سویچ ماشین و باز شدن درب آن، نزدیکی موبایل مجهز به این فناوری به پرینتر و انتقال اطلاعات و چاپ مطلب، پرداخت عوارض راه با گذر ماشین از عوارضی و …) ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu