لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 📅 ۱۸ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تنها منبع درک عقل عملی بر قبح یا عدم قبح عقاب بلا بیان، وجدان است و گزاره های عقل عملی دارای خصوصیتی هستند که نمی شود آنها را اثبات یا ابطال نمود؛ به لحاظ وجدان سه موقف در برابر این گزاره ی عقل عملی وجود دارد: قبح، عدم قبح، توقف؛ قول مختار عدم قبح عقاب بلا بیان است وقتی احتمال تکلیف فعلی وجود دارد. 2️⃣بیان در قاعده ی قبح عقاب بلا بیان یا قطع است که شامل قطع تفصیلی و اجمالی می شود یا قطعی است که شامل احتمال تکلیف در شبهات حکمیه ی قبل از فحص و اماره مثبِت تکلیف و اصل شرعی منجِّز تکلیف می شود.