لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 مسلک حق الطاعه 📅 ۲۰ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣شهید صدر در نظریه حق الطاعه قائل است که مولای حقیقی که حق تعالی است نسبت به تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است حق الطاعه دارد پس مخالفت کننده بر چنین تکالیفی مستحق عقوبت است؛ حق الطاعه حق تعالی در نظر ایشان امری واقعی است که قبح و عدم قبح عقوبت بر مخالفت کننده از آن ناشی می شود. 2️⃣تمام نزاع مسلک حق الطاعه با مسلک برائت عقلیه در یک جمله است: آیا عقوبت مولا نسبت به مخالفت با تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است قبیح است یا قبیح نیست؟ شهید صدر معتقد که قبیح نیست و لذا احتمال را منجز ذاتی شمرده است معلَّق بر عدم ترخیص شارع اما قائلین به برائت عقلیه این عقوبت را قبیح می دانند عقلا. 3️⃣شهید صدر حق را بر دو قسم اعتباری و واقعی تقسیم کردند و حق الطاعه ی حق تعالی را در زمره حق واقعی دانستند که تنها مصداق آن است و سایر حقوق را اعتباری می دانند در حالی که حق واقعی به معنایی که ایشان قائلند وجود ندارد؛ حق یا اعتباری است یا انتزاعی و حق الطاعه ی خداوند یا سایر موالی از قسم حق انتزاعی است