لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 📅 ۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موضوع برائت شرعیه عبارتست از وجود سه چیز: احتمال وجود تکلیف فعلی، عدم وجود حجت منجِّزه بر وجود تکلیف (اماره و اصل مثبِت تکلیف)، عدم وجود اماره مؤمِّنه 2️⃣موضوع برائت شرعیه و عقلیه هر دو احتمال التکلیف است نه تکلیف محتمل و لذا بنا بر پذیرش برائت عقلیه در کنار هم جاری هستند و بنا بر انکار برائت عقلیه فقط برائت شرعیه جاریست زیرا وارد بر احتیاط عقلی خواهد بود. 3️⃣طلب امر محال، محال است اما ترخیص دادن در کاری که برای عبد محال است محذور عقلی ندارد؛ اگر تکلیفی در واقع نباشد هیچ محذوری در جعل برائت شرعیه نسبت به عبدی که احتمال تکلیف می دهد وجود ندارد زیرا ترخیص در مخالفت با تکلیف وقتی مخالفت معنا ندارد و محال است محذور عقلی ندارد. 4️⃣برائت شرعیه در کنار استصحاب مؤمِّن جاری است اما با اماره نافی تکلیف جمع نمی شود. 5️⃣غافل و جاهل مرکَّب برائت شرعیه ندارند چون موضوع برائت شرعیه که احتمال تکلیف است در آنها مفقود است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi