📢
#اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_الثالث
📅 ۸/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۲۶
📚موضوع جلسه :
1️⃣در قسم دوم علم اجمالی وقتی علم به نجاست اناء یمین پیدا می شود مدرسه میرزا قائل است که انحلال حقیقی رخ می دهد اما مرحوم آقا ضیاء قائلند که انحلالی در کار نیست و علم اجمالی به قوت خود باقی است.
2️⃣ قسم دوم علم اجمالی دو احتمال را شامل است: اگر محکی «احدهما» فرد معین باشد پس انطباق بین معلوم بالتفصیل (نجاست اناء یمین) با معلوم بالاجمال (نجاست اناء یمین) برقرار است و انحلال حقیقی رخ می دهد اما احتمال دیگر این است که معلوم بالاجمال فرد باشد که در این احتمال انطباقی در کار نیست و انحلالی رخ نمی دهد.
3️⃣وقتی هر دو اناء نجس است در واقع و مکلف با «احدهما» اشاره به فرد مردد دارد پس معلوم بالاجمال فرد مردد است نه «نجاست هذا» در این فرض، «نجاست هذا» مصداق معلوم بالاجمال است نه خود معلوم بالاجمال
4️⃣در قسم دوم علم اجمالی انحلال حقیقی بعد از حصول علم تفصیلی به نجاست اناء یمین رخ نمی دهد و علم اجمالی کما فی السابق برقرار است و لذا حق با مرحوم آقا ضیاء است نه مدرسه میرزا.