#اختلاف_مراجع_رویت_هلال_چشم_مسلح_غیر_مسلح
🤔
#پرسش
❔این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ❗️چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند ❕چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ❕❕
💠
#پاسخ💠
👌در روایات
#متواتری آمده است که معیار
#ثبوت_ماه #رویت می باشد .
🔷
#امام_صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که
#هلال ماه را دیدی
#روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی
#افطار کن»
📚
#الکافی ج4 ص76 _
#التهذیب ج4 ص156 _
#الفقیه ج2 ص123
🔶
#امام_رضا علیه السلام فرمود:
« با رویت
#هلال ، روزه بگیرید و با رویت
#هلال ، افطار کنید»
📚
#التهذیب ج4 ص166 _
#وسائل الشیعه ج10 ص253
👌
#حضرت_علی علیه السلام فرمود:
« با رویت هلال ،
#روزه بگیر و با رویت ،
#افطار کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر
#رویت هلال بر شما
#مخفی بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید»
📚
#التهذیب ج4 ص158 _
#الاستبصار ج2 ص64
❗️این
#مضمون در
#روایات متعدد دیگری نیز آمده است.
📚
#وسائل_الشیعه ج10 ص252 باب 3
👌عده ای از مراجع می گویند در این روایات سخن از رویت هلال به میان آمده است و فرقی نمی کند که شما با چشم عادی ماه را ببینید یا با چشم مسلح وتلسکوپ ، چنان که آیت الله خامنه ای فتوا می دهد ؛
« رؤيت با وسيله ، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است . ملاك آن است كه عنوان رؤيت محفوظ باشد . پس رؤيت با چشم و با عينك و با تلسكوپ محكوم به حكم واحدند »
📚اجوبه الاستفتاءات س 835
❕گروه دیگری از فقهاء می گویند ؛
👌متعارف از
#رویت ماه که در روایات بیان شده است ، دیدن با چشم عادی و غیر مسلح است که موضوع روایات است و
#فقها در تمام ابواب فقه
#اطلاقات را منصرف به افراد
#متعارف می دانند ، مثلا؛
1⃣در باب مقدار
#کر که آن را به
#وجب تعیین می کنند ، مدار وجب های
#متعارف است و آنچه خارج از متعارف است از نظر فقها معیار نیست .
2⃣در باب مقدار
#مسافت هایی که در فقه با
#قدم تعیین می شود ، مدار بر قدم متعارف است .
3⃣در نماز و روزه در مناطق
#قطبی ، مدار را بر مناطق متعارف می گذارند .
4⃣در مساله حد
#ترخص ، تصریح می کنند که معیار ، چشم های متوسط و گوش های
#متعارف است ، برای دیدن دیوارهای شهر و اذان شهر
5⃣در مورد حدودی که با
#شلاق اجرا می شود ، می گویند شلاق باید به نحو
#متعارف باشد نه شلاق های سنگین و پر فشار و غیر متعارف
6⃣در ابواب
#نجاسات می گویند اگر جرم نجاست مانند خون ظاهرا زائل شود ، ولی رنگ یا بوی آن بماند پاک است حال معمولا با
#میکروسکوپ ذرات کوچک خون مشاهده می شود .چون این مشاهده خارج از متعارف است مدار
#احکام نیست .
7⃣هر گاه ماده نجاست مانند خون در آب کر
#مستهلک شود ، همه می گویند پاک است با این که با
#میکرسکوپ می توان ذرات خون را در آب مشاهده کرد .
❕علاوه بر این موارد ، موارد فراوان دیگری نیز در سراسر ابواب فقهی وجود دارد که کلام شارع و لسان آیه و روایت
#مطلق است و فقها آن را منصرف به «
#فرد_متعارف » می دانند .
👌به یقین در مورد
#رویت هلال که در روایات متواتر وارد شده نیز معیار رویت متعارف است یعنی چشم غیر مسلح و
#چشم های
#مسلح از متعارف خارج است و مقبول نیست .
👌ما نمی توانیم همه جا در فقه ، در
#مطلقات ادله به سراغ افراد متعارف برویم ، ولی در رویت هلال ، فرد کاملا غیر متعارفی را
#ملاک حکم قرار دهیم .
❗️توجه به این نکته نیز لازم است که تولد ماه در واقع که با تلسکوپ مشاهده میشود معیار
#ترتب آثار نیست بلکه معیار رویت ماه با
#چشم غیر مسلح است .
👌 یعنی ممکن است شما با تلسکوپ
#هلال ماه رمضان را مشاهده کنید ، این دیدن معیار نیست و آثار ماه رمضان بر این دیدن مترتب نمی شود ، بلکه زمانی آن آثار مترتب می شود که با چشم
#غیر مسلح ماه رویت شود .
❕اگر بودن ماه در آسمان معیار ترتب آثار باشد ، باید بگوییم هیچگاه پیامبر و ائمه و سایر مسلمین از آغاز اسلام ، برکات ماه رمضان و شب قدر را درک نکردند و به دلیل نداشتن تلسکوپ ، هیچگاه اول ماه و شب های قدر را درک نکردند و روز عید را روزه می گرفتند .
🔷بنابراین ، قابلیت رویت ماه با چشم عادی
#موضوعیت دارد و ملاک ترتب آثار است و از ظاهر روایات نیز همین موضوع استفاده می شود و به عکس آنچه گفته شد ، ما می گوییم ، استفاده از
#تلسکوپ برای رویت ماه سبب می شود که مردم از آغاز و پایان ماه و شب های قدر محروم باشند زیرا معیار واقعی چشم غیر مسلح است. »
📚
#چند نکته مهم درباره رویت هلال، مکارم شیرازی، ص10
🔸ادامه👇