اجماع بر حجیت یا عدم حجیت خبر واحد !!!! 🤔 : تناقض پایان ندارد ... ‼️ شیخ طوسی ← اجماع امامیه بر حجیت خبر واحد است شریف مرتضی ← اجماع امامیه بر عدم حجیت خبر واحد است چرا علماء رافضه، هنوز نمی‌دانند اجماع مذهبشان در مورد خبر واحد چیست ❕❕❕ 💠💠 ❕در تعریف خبر واحد می نویسند : "خبر غير متواتر و غير يقين‌آور خبر واحد، كه مقابل خبر متواتر مى‌باشد، به حديثى گفته مى‌شود كه به نفسه با نظر به ذاتش و بدون كمك گرفتن از خارج علم‌آور نبوده و تعداد راويان آن به حد تواتر نرسد، چه راوى آن يك نفر باشد يا چند نفر و چه غير مستفيض باشد يا مستفيض؛ به عبارت ديگر، خبر واحد، خبرى است كه به حد تواتر نرسيده يا همراه آن قرائن قطع‌آور نباشد. " 📚فرهنگ نامه اصول فقه ص 447 ❕شیخ طوسی در کتاب اصولی خود یعنی " العده فی اصول الفقه " در موارد متعددی تصریح می کند که مقصودش از اجماع بر حجیت خبر واحد , خبر واحدی است که قرائن بر صحتش وجود داشته باشد : " إنا لا نقول أن جميع أخبار الآحاد يجوز العمل بها، بل لها شرائط نحن نذكرها فيما بعد ... " _ " : القرائن التي تقترن بالخبر و تدل على صحته أشياء مخصوصة- نذكرها فيما بعد- من الكتاب، و السنة، و الإجماع، و التواتر ... " _ " فصل 5 «في ذكر القرائن التي تدل على صحة أخبار الآحاد أو على بطلانها ... " 📚العدة في أصول الفقه، ج‏1، ص: 132 _ 135 _ 143 👌بنابراین شیخ طوسی قائل به حجیت خبر واحد همراه با قرائن است و بر این مطلب ادعای اجماع می کند . ❕سید مرتضی نیز در کتاب اصولی خود یعنی " الذریعه الی اصول الشریعه " تصریح می کند که مقصودش از عدم حجیت خبر واحد , خبر واحد خالی از قرائن مفید علم است : " نقول : العمل بالخبر لا بدّ من أن يكون تابعاً للعلم " 📚الذریعه الی اصول الشریعه ج 2 ص 530 ❕بنابراین ادعای اجماع هر دو عالم فوق الذکر صحیح است . 👈 مقصود شیخ طوسی از ادعای اجماع بر حجیت خبر واحد , خبر واحد همراه با قرینه مفید علم است و مقصود سید مرتضی از اجماع بر عدم حجیت خبر واحد , خبر واحد خالی از قرینه مفید علم است ,👉 چنانچه که برخی به نقل از صاحب معالم و افراد دیگری , می نویسند : " مراد سيد از خبرهاى واحدى كه ادعاى اجماع نموده بر عدم حجيت آنها خبر واحدى است كه از قرائن‏ قطعيه عارى و برهنه باشد و مراد شيخ از خبر واحدى كه ادعاى اجماع نموده بر حجيت آن خبر واحدى است كه همراه با قرائن قطعيه باشد پس منافاتى نيست فما اثبته الشيخ لم ينكره السيد و ما انكره السيد لم يثبته الشيخ. " 📚شرح اصول فقه , علی محمدی , ج 3 ص 143 ❕به هر حال در ذیل ثابت کرده ایم که روایات موجود در مجامع روایی شیعه خبر واحد صرف نیستند بلکه همراه با قرائن متعدد بر صحت اند که طبق مبنای شیخ طوسی و سید مرتضی باید به آن اخبار عمل شود : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753 👌وهابی نیز بهتر است که به جای طرح مباحث فوق فکری به حال اختلافات علمای اهلسنت با هم کند که در مواردی این اختلافات به حدی بوده  که علمای اهلسنت یکدیگر را تکفیر کرده و مستحق مجازات می دانستند , در ذیل بیشتر بخوانید : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2668 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir