پاسخی به وهابی پیرامون تحریف قرآن !!!! 🤔 : ❓باز هم تحریف کلام خدا در احادیث شیعه !!! أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عُبَيْسِ بْنِ هِشَامٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : ﴿هَـٰذَا عَطَاۤؤُنَا فَٱمۡنُنۡ أَوۡ أَعْطِ بِغَیۡرِ حِسَابࣲ﴾. وَهَكَذَا هِيَ فِي قِرَاءَةِ عَلِيٍّ. عبدالله بن سلیمان می‌گوید : امام صادق اینگونه خواند : «اين عطای ماست. منّت بگذار يا بدون حساب، ببخش.» وفرمود : در قرائت حضرت على اينگونه است. ( اصول کافی ٤٣٨/١ ) در آیه‌ی ٣٩ سوره‌ی ص، به‌جای {أَعْطِ} آمده : {أَمۡسِكۡ}. 💠💠 👌چنانچه که بارها گفته ایم : ❕ما معتقديم قرآنى كه امروز در دست مسلمين جهان است همان است كه بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل شد، نه چيزى از آن كاسته شده و نه چيزى بر آن افزوده گشته است! از همان روزهاى نخست گروه بزرگى از كاتبان وحى، آيات قرآن را پس از نزول مى‏نوشتند، و مسلمانان موظّف بودند شب و روز آن را بخوانند، و در نمازهاى پنجگانه خود آن را تكرار كنند، گروه عظيمى آيات قرآن را به خاطر مى‏سپردند و حفظ مى‏كردند، حافظان قرآن و قاريان، هميشه در جوامع اسلامى موقعيّت و مقام ويژه‏اى داشته و دارند. مجموع اين امور و جهات ديگر سبب شد كه كم‏ترين تغيير و تحريفى در قرآن راه نيابد. افزون بر اين، خداوند حفظ آن را تا پايان جهان تضمين كرده است و با وجود اين تضمين الهى، تغيير و تحريف آن غير ممكن است: «انّا نَحْنُ نَزَّلْنا الذِّكْرَ وَ انّا لَهُ لَحافِظونَ؛ ما قرآن را نازل كرديم و به طور قطع از آن پاسدارى مى‏كنيم». ( سوره حجر، آيه 9 ) 📚اعتقاد ما، ص: 45 ❗️و در جاى ديگر مى‏فرمايد: « (وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ _ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ) " اين كتابى است قطعاً شكست‏ناپذير، هيچ گونه باطلى نه از پيش رو نه از پشت سر به سراغ آن نمى‏آيد، چرا كه از سوى خداوند حكيم و حميد است». " ( سوره فصّلت، آيه 41 و 42. ) ❓آيا چنين كتابى كه خداوند حفظ آن را بر عهده گرفته، كسى مى‏تواند دست تحريف به سوى آن دراز كند؟! 📚شيعه پاسخ مى گويد، ص: 25 👌بنابراین آیات قرآن صریح است که قرآن تحریف نشده است , اگر در روایتی هم سخن از تحریف قرآن به میان آمده باشد , این روایت چون خلاف قرآن است , برای ما قابل پذیرش نیست , چرا که به فرموده امام صادق علیه السلام ,  روایتی را که خلاف قرآن و سنت باشد , نمی پذیریم : « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ▫️روایت مورد استناد معاند از نظر سندی ضعیف است , زیرا افرادی در سند آن وجود دارند که از نظر رجالی مجهولند و توثیقی ندارند , افرادی چون : " الحسن بن علی الکوفی " _ " عبیس بن هشام " _ " عبدالله بن سلیمان " . 📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج 3 ص 9 _ ج 5 ص 201 _ زبده المقال من معجم الرجال ج 1 ص 615 ❕لذا علامه مجلسی روایت مذکور را از نظر سندی " مجهول " معرفی می کند : 📚مراه العقول فی شرح اخبار آل الرسول ج 5 ص 168 ❕علامه عسکری نیز روایت مورد استناد وهابی را از نظر سندی ضعیف می داند : 📚القرآن الکریم و روایات المدرستین ج 3 ص 635 ❕اگر از ضعف سندی روایت هم چشم بپوشیم باز هم روایت مورد بحث دلالتی بر تحریف قرآن ندارد , بلکه بیان کننده یک توضیح و تفسیر از آیه مورد بحث است زیرا آنچه در مصحف امیر مومنان علیه السلام بوده است , شرح و تفسیر آیات قرآن بوده و  مصحف امیر مومنان ع با قرآن موجود از نظر آیات تفاوتی نداشته است , در ذیل بیشتر توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3366 ❕بر این اساس , شارح و مترجم روایت مورد بحث در مورد روایت مذکور و آیه مورد استناد در آن می نویسد : "  در قرآن، به جاى " أو اعط " «أَوْ أَمْسِكْ» است ( سوره ص آیه 39  ) ... بايد كه بنابر اين قرائت، «فَامْنُنْ» از منّ به معنى قطع باشد كه مرادف امساك است، نه از منّت كه مرادف عطا است. پس اين قرائت، با قرائت مشهوره در اصل معنى، تفاوتى ندارند، مگر در تقديم و تأخير " 📚تحفة الأولياء (ترجمه أصول كافى)، ج‏2، ص: 509 ❕بنابراین اگر چه روایت مذکور سندا ضعیف است و قابل احتجاج نیست با این وجود , آیه مورد استناد در روایت مورد بحث از نظر معنایی تفاوتی با اصل آیه در قرآن ندارد و فقط در بیان امام علیه السلام آیه مذکور با تفسیر و تبیین معنایی آن مورد استناد قرار گرفته است که روشن است تبیین معنایی ارتباطی با تحریف لفظی ندارد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir