#وحدت_وجود
🤔#پرسش
❔این وحدت وجود چیه که طلبه ها روی آن زیاد بحث می کنند و #عرفای زیادی هم قائل به آن هستند ❗️
💠#پاسخ💠
👌وحدت وجود عقیده ای است که بسیاری از صوفیان و جمعی از فلاسفه و #عرفا از طرفداران جدی آن هستند و غیر آن عقیده را شرک می دانند و می گویند تا کسی به وحدت وجود نرسد ، طعم عرفان واقعی را نخواهد چشید .
❕از سخنان آنان چنین استفاده می شود که در عالم هستى يك وجود شخصى که #خداوند است ، بيش نيست و غير او هر چه هست جلوه هاى او و تطوّرات ذات اوست يا به تعبير ديگر در حقيقت يك چيز بيش نيست و كثرتها و تعدّدها خيالات و پندارها و سرابهايى است كه خود را آب نشان مىدهد، امّا هيچ نيست.
👌گاه به جاى وحدت و اتّحاد، تعبير به #حلول مى کنند و مى گويند او ذاتى است كه در همه اشيا حلول كرده و هر زمان به لباسى در مى آيد و بى خبران، دوگانگى احساس مى كنند در حالى كه همه يك چيز بيش نيست.
❕#مولوی در دیوان شمس تبریزی میگوید:
💠هر لحظه به شکلی #بت عیار برآمد، دل برد و نهان شد***هر دم به لباس دگر آن یار برآمد، گه پیر و جوان شد ، می گشت دمی چند بر این روی زمین از بهر تفرّج***عیسی شد و بر گنبد دوار برآمد، تسبیح کنان شد ، یوسف شد و از مصر فرستاد قمیصی، روشن کن عالم***از دیده یعقوب چون انوار برآمد، تا دیده عیان شد ،حقّا همو بود که میکرد شبانی، اندر ید بیضا***گه چوب شد و بر صفت مار برآمد، زان بحر کفان شدصالح شد و دعوت همه زان کرد به خلقان، از بهر صلاحی***ناقه شد و از دل کهسار برآمد، فی الحال عیان شد .
👌تا #اینکه گوید:
❕یونس شد و در بطن سمک بود به دریا، از بهر طهارت***موسی شد و خواهنده دیار برآمد، بر طور روان شد ، عیسی شد و در مهد دادگواهی زان روح مقدس***از معجز او نخل پر از بار برآمد، زان روح روان شد ،بالله همو بود که میگفت أنا الحق، در صوت الهی***منصور نبود آنکه بر آن دار برآمد، نادان به گمان شد ،رومی ( مولوی ) سخن کفر نگفته است و نگوید، منکر نشویدش***کافر شده آنکس که به انکار برآمد، از دوزخیان شد
📚 غزلیات شورانگیز شمس تبریزی، ص ۱۸۷.
👌در این اشعار زننده می خوانیم که از خداوند به عنوان #بت عيّار (يك وجود مرموز) ياد مى كند كه يك روز به لباس آدم در آمد ،و روزى به شكل نوح و روز ديگر در كسوت موسى و عيسى ،و سرانجام در شكل محمّد و روزى هم در لباس على و شمشير ذو الفقارش ظاهر شد و بالاخره روز ديگرى در قالب منصور شد و بر سر دار رفت.
👌در دفتر چهارم مثنوى طىّ يك داستان طولانى، قصّه «سبحانى ما أعظم شأنى» گفتن «بايزيد» را نقل مى كند كه مريدانش به او اعتراض كردند، اين چه سخن ناروايى است كه مىگويى و «لا إله إلّا انا فاعبدون، معبودى جز من نيست مرا پرستش كنيد» سر مى دهى؟! او گفت اگر من بار ديگر اين سخن را گفتم كاردها برداريد و به من حمله كنيد. بار ديگر چنين گفت و نغمه «نيست اندر جبّه ام غير از خدا ، چند جويى در زمين و در سما» را سر داد، مريدان با كاردها به او حمله ور شدند، ولى ديدند هر كاردى كه به او مى زنند، #بدن خويش را مى درند.
❕ابن عربی در فصوص الحکم، فصّ هارونیه در بیان داستان موسی و هارون علیهم السلام ادعا دارد:
👌« زمانی که موسی علیه السلام به سوی قوم خود برگشت و قوم خویش را گوساله پرست دید و برادر خود را مورد مؤاخذه قرار داد، به این علت بود که وی انکار عبادت گوساله (بت) را میکرد و قلب او مانند موسی علیه السلام وسعت نداشت تا بداند که گوساله پرستی هم خدا پرستی است؛ زیرا خدا حکم کرده است که جز او پرستش نشود لذا #هارون را به دلیل این عدم وسعت قلب ملامت می کرد .
«و کان موسی [علیه السلام] أعلم بالأمر من هارون [علیه السلام] لأنّه علم ما عبده أصحاب العجل، لعلمه بأنّ الله قد قضی الا یعبد الا إیّاه، و ما حکم الله بشیء الا وقع. فکان عتب موسی [علیه السلام] أخاه هارون [علیه السلام] لما وقع الأمر فی إنکاره و عدم إتّساعه؛ فإنّ العارف من یری الحقّ فی کلّ شیء، بل یراه عین کلّ شیء.
👌ادامه #پاسخ 👇👇👇
@Rahnamaye_Behesht
👌استاد حسن زاده آملی ، در #ترجمه و شرح سخن ابن عربی مینویسد ؛
«موسی علیه السلام به واقع و نفس الأمر و به امر توحید اعلم از هارون علیه السلام بود، چه اینکه میدانست اصحاب عجل (گوساله) چه کسی را پرستش میکردند [یعنی موسی میدانست که بت پرستان در واقع خدا را میپرستیدند] زیرا او عالم بود که خداوند حکم فرموده که جز او پرستش نشود و آنچه را حکم فرموده، غیر آن نخواهد شد. پس جمیع عبادتها [حتی بت پرستی] عبادت حق تعالی است و لکن «ای بسا کس را که صورت راه زد»؛ بنابراین #عتاب موسی علیه السلام به برادرش هارون علیه السلام از این جهت بود که هارون علیه السلام انکار عبادت عجل مینمود و قلب او چون موسی علیه السلام اتساع نداشت؛ چه اینکه عارف، حق را در هر چیزی میبیند؛ بلکه او را عین هر چیزی میبیند. »
📚ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص ۵۱۴.
👌و سپس #میافزاید:
❕« غرض شیخ در این گونه مسائل در فصوص و فتوحات و دیگر زبر و رسائلشان بیان اسرار ولایت و باطن است برای کسانی که اهل سرّاند؛ هر چند به حسب نبوت تشریع مقر است که باید توده مردم را از عبادت اصنام (بتها) باز داشت. چنانکه انبیاء عبادت اصنام را انکار میفرمودند.
📚ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص ۵۱۴.
❕فقیه ارجمند مکارم #شیرازی می نویسد ؛
👌« مى گويند در عالم هستى يك وجود بيشتر نيست و بقيّه خيال و پندار است و حتّى تصريح مى كنند كه بت پرستى هم اگر به شكل محدود در نيايد عين خداپرستى است، چرا كه همه عالم اوست و او همه عالم است.
❕اين سخن از هر كس كه باشد، علاوه بر اين كه مخالف وجدان بلكه بديهيّات است و يكسره علّت و معلول و خالق و مخلوق و عابد و معبود را انكار مى كند از نظر عقايد اسلامى نيز لوازم #فاسدى دارد كه بر كسى پوشيده نيست. چرا كه در اين صورت، خدا و بنده و پيامبر و امّت و عابد و معبود و شارع و مكلّف مفهومى نخواهد داشت و حتّى بهشت و دوزخ و بهشتيان و دوزخيان همه يكى است و همه عين ذات اوست و اين دوگانگى ها همه زاييده وهم و خيال و پندار است كه اگر پرده هاى پندار را پاره كنيم چيزى جز وجود او باقى نمى ماند ، و نيز لازمه آن، اعتقاد به جسم بودن خداوند، يا حلول و مانند آن مىشود.
👌به اين ترتيب نه با وجدانيّات و دلايل عقل سازگار است و نه با عقايد اسلامى و قرآن مجيد و از همين جاست كه فقيه نامدار مرحوم محقّق #يزدى در متن عروة الوثقى در بحث مربوط به كفّار مى نويسد:
❕«شكّى در ناپاك بودن غلات و خوارج و نواصب نيست. امّا آنها كه قائل به جسميّت خدا و جبر هستند و همچنين گروهى از صوفيّه كه اعتقاد به وحدت وجود دارند، اگر به احكام اسلام ملتزم باشند اقوى اين است كه نجس نيستند، مگر اين كه بدانى مفاسدى كه لازمه مذهب آنهاست به آن پايبندند».
📚عروه الوثقی بحث نجاست کافر مساله 2
👌در اين عبارت دو نكته جلب #توجّه مى کند؛
1⃣يكى عطف طرفداران عقيده وحدت وجود بر جبريّين و كسانى كه قائل به جسميّت خدا هستند و همه را در يك صف شمردن .
2⃣ ديگر تصريح به اين كه اعتقاد آنها داراى #مفاسد دينى است كه اگر به آن توجّه داشته باشند و پايبند باشند، مسلمان نيستند و اگر نسبت به آن لوازم پايبند نباشند در زمره مسلمانانند.
❕اين سخن به وضوح مى فهماند كه مذهب آنها آن چنان مفاسدى دارد كه اگر به آن ملتزم شوند، از صف مسلمانان خارج مى شوند.قابل توجّه اين كه تمام كسانى كه بر عروه حاشيه دارند، تا آنجا كه ما اطلاع داريم اين مطلب را پذيرفته و يا تنها قيودى بر آن افزوده اند. (مانند اين كه موجب انكار توحيد و رسالت نشود).
📚پیام امام امیر المومنین ، مکارم شیرازی ج1 ص 103
@Rahnamaye_Behesht
🤔پرسش
❓ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است ❕آیا به صورت خواهر و برادر ازدواج کردند❕❕
💠پاسخ💠
❕آنچه از روایات استفاده می شود آن است که فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج نکردند و ادامه نسل آنان از طریق حوریه هایی بهشتی ادامه پیدا کرده است.
🔶 در روایتی آمده است که از امام صادق علیه السلام پرسیدند: پیدایش نسل از فرزندان حضرت آدم چگونه بوده است؟ زیرا بعضى از مردم میگویند به حضرت آدم وحى رسید که دختران خود را به پسران خود تزویج نماید و اصل و ریشه تمامى مردم از آن برادرها و خواهران است.
❗️امام صادق در پاسخ فرمود:
❕«حق تعالى منزّه و برتر از این است که گویندهاى در باره حضرتش چنین بگوید، آیا پیامبران، فرستادگان، مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات را از حرام آفریده و قدرت نداشته آنها را از طریق حلال بیافریند و با اینکه از خود این مردم عهد و پیمان بر حلال و پاک و پاکیزگى گرفته است...
👌سپس امام صادق به شرح و بیان ابتداى نسل از فرزندان حضرت آدم پرداخت تا اینکه فرمود:
🗯«وقتی قابیل، هابیل را کشت، حضرت آدم از داغ جوانش هابیل فزع و جزع نمود ... و خداوند حضرت شیث را به تنهایى بدون توأم با خواهرى به آدم عنایت فرمود، و اسم شیث، هبة اللَّه است و آنحضرت اول کسى است که از آدمیان در زمین وصى و جانشین پیغمبر شد و بعد از حضرت شیثخداوند یافث را به آدم مرحمت فرمود و یافث هم بدون همزاد متولد گردید، و چون به حد بلوغ و رشد رسیدند، و اراده نمود خداوند که نسل زیاد شود چنان که میبینید (زیاد شدهاند) و تزویج خواهر با برادر حرام بود از این جهت حق تعالى حوریهاى به نام نَزلَه در عصر روز پنجشنبه از بهشت فرستاد و امر فرمود به آدم که او را تزویج و همسر شیث نماید، سپس در عصر روز بعد حوریه دیگری به نام مَنزِلَه فرستاد و به آدم امر فرمود که به یافث تزویج نماید پس از آنکه حضرت آدم آنها را بدو فرزند خود تزویج نمود براى حضرت شیث پسرى متولد گردید و براى یافث دخترى متولد شد و چون به حد بلوغ و رشد رسیدند خداى تعالى امر فرمود به آدم که دختر یافث را به پسر شیث تزویج کند، و حضرت آدم اطاعت امر کرد و آنها را همسر یکدیگر نمود، و از ایشان، پیامبران و فرستادگان الهی و برگزیدگان و نسل آنها متولد شدند...»
📚علل الشرایع ج1 ص19
🔶در روایت دیگری پیامبر گرامی فرمود:
« وصی آدم شیث بود و وصی شیث فرزندش شبان بود .شبان فرزند نزله حوریه بهشتی است که خداوند از بهشت نازل کرد که آدم فرزندش شیث را به تزویج او در آورد»
📚الفقیه ج4 ص175
📚کمال الدین ج1 ص212
📚امالی طوسی ص442
🔴پاسخ به چند اشکال ؛
1⃣در برخی روایات آمده است که فرزندان آدم با برخی اجنه ازدواج کردند و از این طریق نسل آنان گسترش پیدا کرد .
📚تفسیر عیاشی ج1 ص215
🔶اما این روایات از حیث سند ضعیف و مرسل است و قابل استناد نمی باشد .
❕گذشته از آنکه در گذشته آورده ایم که ازدواج انسان با جن امکان وقوعی ندارد که جهت آگاهی می توانید به نمایه زیر مراجعه فرمایید؛
🔷 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3808
2⃣در برخی روایات آمده است که ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر بوده که به صورت ازدواج با محارم اتفاق افتاده و پس از آن قانون حرمت ازدواج با محارم نازل شده است؛
📚الاحتجاج ج2 ص315
📚قرب الاسناد ص366
👌اما این روایات هم مرسل و بدون سند است و قابل استناد نمی باشد .
❕علامه مجلسی می گوید : این روایات از باب تقیه بیان شده است زیرا موافق با روایات و عقیده اهل سنت است.
📚بحار الانوار ج11 ص227
3⃣برخی از علما می گویند ظاهر آیه قرآن دلالت دارد که موجود ثالثی در گسترش نسل آدم و حوا دخالت نداشته است و فرزندان آنها با هم ازدواج کرده اند زیرا قرآن می گوید « بث منهما رجالا کثیرا و نساء»« خداوند از آدم و حوا مردان و زنان فراوانی به وجود آورد» زیرا اگر آنها با نژاد و همسران دیگری ازدواج کرده باشند تعبیر « منهما » ( از آن دو ) صادق نخواهد بود.
📚تفسیر نمونه ج3 ص246
🗯اما در پاسخ می توان گفت که با توجه به روایاتی که می گوید فرزندان آدم و حوا با هم ازدواج نکردند باید از ظاهر آیه دست کشید .
❕گذشته از آن که می توان گفت که نسل آدم و حوا توسط فرزندان پسر آن دو گسترش پیدا کرد و تعبیر « منهما » نیز صحیح است زیرا شیث و یافث فرزندان آدم و حوا بودند و توسط دو فرزند آدم و حوا نسل بشر گسترش پیدا کرد و مردان و زنان فراوان بر روی زمین منتشر شد.
📝پرسمان اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
🤔پرسش
❓ از یک سنی شنیدم که میگفتند کافی در کتاب خود نوشته اند که این قران ناقص است که در دست مردم میباشد و قران کامل در دست امام زمان میباشد که با ظهورش آن را بهمراه دارد آیا همچین چیزی صحیح است❗️❗️
💠پاسخ💠
👌آنچه در کتاب شریف کافی آمده است روایت زیر است .
🔶از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
« چون قائم قیام کند کتاب خدا را آنچنان که است تلاوت می کند و قرآنی را که امیر مومنان نوشته بود بیرون می آورد»
❗️در ادامه فرمود:
« هنگامی که علی از نوشتن قرآن فارغ شد آنرا بر مردم عرضه کرد و فرمود این کتاب خدا تبارک و تعالی است .آنرا از دو لوح آنچنانکه خدایش بر محمد فرو فرستاده گرد آورده ام .مردم گفتند ما مصحفی داریم که همه آیات قرآنی را در بر دارد دیگر نیازی به قرآن شما نداریم .امیر مومنان فرمود به خدا سوگند دیگر بعد از امروز آن را نخواهید دید .من وظیفه داشتم هنگامی که از نوشتن آن فارغ شدم آن را بر شما عرضه کنم تا شما نیز آن را بخوانید»
📚الکافی ج2 ص633
❗️حضرت مهدی در هنگام ظهور مصحف حضرت علی را بر مردم عرضه می کند.
👌حضرت علی پس از شهادت پیامبر سوگند یاد کرد تا گرد آوری قرآن تمام نشده است از خانه جز برای نماز خارج نشود .آنگاه پس از مدتی قرآن گرد آوری شده را به گروهی از صحابه و مسلمانان که در مسجد بودند ارائه کرد اما آنان نپذیرفتند و حضرت فرمود که دیگر آن را نمی بینید تا زمان قائم .
📚راهنمای حقیقت ص267
🔶قرآن حضرت علی با قرآن کنونی فرقی ندارد جز از چند جهت؛
1⃣بر اساس ترتیب نزول جمع آوری شده بود.
2⃣منسوخ بر ناسخ مقدم بود.
3⃣تاویل برخی آیات به طور تفصیل نوشته شده بود.
4⃣تفسیر برخی آیات به طور تفصیل نوشته شده بود.
5⃣محکمات و متشبهات قرآن ذکر شده بود.
6⃣حاوی تبیین شان نزول و سبب نزول و عام و خاص و مطلق و مقید و ...بود.
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« هیچ کس جز شخص کذاب و دروغگو نمی تواند ادعا کند که او تمام قرآن را طبق آنچه نازل شده جمع کرده است .زیرا تنها علی و ائمه پس از او قرآن را طبق آنچه خداوند نازل کرده جمع و حفظ کرده اند»
📚الکافی ج1 ص228
👌وفرمود:
« هیچ کس جز اوصیای پیامبر نمی تواند ادعا کند که تمام قرآن اعم از ظاهر و باطن نزد او است»
📚همان مدرک
👌این روایات بر روی ظاهر و باطن قرآن و جمع آوری قرآن به آنگونه که نازل شده است تکیه دارد و حضرت علی با توجه به این ملاک ها قرآن را جمع آوری کرد و الا متن قرآن حضرت علی با قرآن کنونی تفاوتی ندارد چنان که خود حضرت فرمود:
« این کتاب پرودگار شما است همان گونه که بر پیامبر نازل شده حرفی بر آن اضافه و از آن کم نشده است»
📚الاعتقادات صدوق ص92
🔶شیخ مفید می گوید:
« آنچه در مصحف امیر مومنان بوده اعم از تاویل و تفسیر معانی آیات بر اساس حقیقت نزول بوده است که مصحف کنونی چنین نیست»
📚اوائل المقالات ص93
❗️به هر حال وجود چنین مصحفی که در زمان ظهور به دست قائم می باشد مورد اتفاق علمای شیعه و سنی است .
🔷گزارش این مصحف از منابع شیعه در کتب زیر آمده است؛
📚کتاب سلیم بن قیس ص581-582-660-665
📚الکافی ج2 ص633
📚تفسیر عیاشی ج2 ص307
📚الاعتقادات صدوق ص81
📚مناقب ال ابی طالب ج2 ص50 و ...
🔶منابع اهل سنت؛
📚طبقات الکبری ج2 ص328
📚الاتقان ج1 ص58
📚حلیه الاولیاء ج1 ص67
📚شواهد التنزیل ج1 ص36 و ...
👌اگر در برخی روایات آمده است که حضرت مهدی با کتابی جدید می آید؛
📚بحار الانوار ج52 ص231
👌مراد از کتاب همان مصحف حضرت علی است نه آنکه حضرت قرآن تازه ای را می آورد.
📝پرسمان اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
#فلسفه_صله_رحم_در_اسلام
🤔#پرسش
❔پرسشی دارم که ایام عید تشدید می شود که چرا اسلام این قدر به صله رحم تاکید کرده و هر #آخوندی را می بینی می گوید این ایام ، ایام صله رحم است ❗️اگر صله رحم نشود چه میشود آسمان به زمین می آید که این قدر روش تاکید می کنید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌اسلام نسبت به صله رحم و كمك و حمايت و محبت نسبت به خويشاوندان اهميت فوق العاده اى قائل شده است و قطع رحم و بريدن رابطه از #خويشان و بستگان را شديدا نهى كرده است.
❕اهميت صله رحم تا آنجا است كه پيامبر اسلام مى فرمايد:
« پيوند با خويشاوندان #شهرها را آباد مى سازد، و بر عمرها مى افزايد هر چند انجام دهندگان آن از نيكان هم نباشند»
📚سفینه البحار ج1 ص 514
👌 در سخنان امام صادق علیه السلام مى خوانيم:
«پيوند خويشاوندى خويش را حتى با جرعه اى از آب محكم كن و بهترين راه براى خدمت به آنان اين است كه (لا اقل) از تو آزار و #مزاحمتى نبينند »
📚همان مدرک
👌زشتى و گناه قطع رحم به حدى است كه امام سجاد به فرزند خود نصيحت مىكند كه از مصاحبت با پنج طايفه #بپرهيزد، يكى از آن پنج گروه كسانى هستند كه قطع رحم كرده اند:
« بپرهيز از معاشرت با كسى كه قطع رحم كرده كه قرآن او را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است »
📚همان مدرک ص 516
❕در سوره محمد ص آيه 22 مى فرمايد:
«شما كه در زمين فساد مى كنيد و قطع #رحم مى نمائيد مشمول لعنت خدا هستيد و از رحمت او دور »
👌كوتاه سخن اينكه قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم زنندگان پيوند خويشاوندى تعبيرات شديدى دارد، و احاديث اسلامى نيز آنها را سخت مذمت كرده است.
❕از پيامبر اسلام پرسيدند: #مبغوضترين عمل در پيشگاه خداوند كدام است؟ در پاسخ فرمود شرك به خدا
👌پرسيدند بعد از آن؟ فرمود:" قطع رحم"
📚همان مدرک
❕علت اينكه اسلام نسبت به نگهدارى و حفظ پيوند خويشاوندى اينهمه پافشارى كرده اين است كه هميشه براى #اصلاح، تقويت، پيشرفت تكامل و عظمت بخشيدن به يك اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى يا نظامى، و چه از نظر جنبه هاى معنوى و اخلاقى بايد از واحدهاى كوچك آن شروع كرد، با پيشرفت و تقويت تمام واحدهاى كوچك، اجتماع عظيم، خود به خود اصلاح خواهد شد.
👌اسلام براى عظمت مسلمانان از اين روش به نحو كاملترى بهره بردارى نموده است، دستور به اصلاح #واحدهايى داده كه معمولا افراد از كمك و اعانت و عظمت بخشيدن به آن روگردان نيستند.
❕زيرا تقويت بنيه افرادى را توصيه مى كند كه خونشان در رگ و پوست هم در گردش است، اعضاى يك خانواده اند، و پيداست هنگامى كه اجتماعات كوچك خويشاوندى نيرومند شد، اجتماع عظيم آنها نيز عظمت مى يابد و از هر نظر قوى خواهد شد، شايد حديثى كه مى گويد:" صله رحم باعث آبادى شهرها مى گردد به همين #معنى اشاره باشد".
📚تفسیر نمونه ج1 ص156
❕بنابراین مهم اين است كه انسان، بتواند اين پيوند را محكم كند و با كارهاى اشتباه موجب قطع آن نشود. انسان، بايد هنگام نعمت و آرامش به آنها نيكى كند، تا در هنگام بروز #مصيبت و ظهور بحرانها و طوفانها، به حمايت او برخيزند. حقيقت، اين است كه غلبه بر بسيارى از مشكلات زندگى، كار يك فرد نيست و حمايت گروه يا گروههايى را مى طلبد. حال، چه كسى بهتر از اقوام و بستگان و خويشاوندان هستند كه هم يكديگر را به خوبى مى شناسند و هم پيوند خون و عاطفه، آنها را به هم مربوط ساخته است؟ امّا افسوس كه بسيارى از افراد، همين كه به نوايى رسيدند، همه اين مسائل را فراموش كرده و از آنان #فاصله مى گيرند و اين ذخاير روز بيچارگى را، از دست داده و سنگر خود را در برابر حوادث سخت، در هم مى شكنند.
📚پیام امام امیر المومنین ج2 ص67
❔ممكن است سؤال شود كه منظور از #صله_رحم چيست؟
👌منظور اين است كه پيوند محبّت، #برقرار باشد و در مشكلات، به يارى هم بشتابند و از حال هم غافل نشوند و در شرايط مختلف، به مقتضاى آن شرايط، عمل كنند. حتّى گاه مى شود با يك سلام و يك تلفن، بخشى از تكليف صله رحم انجام مى گيرد.
❕در حديثى از امير مؤمنان على عليه السّلام مى خوانيم كه فرمود: «صلوا أرحامكم و لو بالتّسليم، صله رحم را به جا بياوريد، هر چند با يك #سلام كردن باشد».
📚بحار الانوار ج71 ص126
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
🤔پرسش
❔#قرآن ادعا می کند همه چیز در آن آمده، که این مطلب یکی از "اشتباهات فاحش قرآن" است زیرا همه چیز نمی تواند در هزاران کتاب بیاید چه رسد فقط در یک کتاب❕ در اینجا به آیاتی اشاره میکنیم که ادعا می کند همه چیز در #قرآن آمده است:
#سوره_یوسف: (۱۱۱) (قرآن ) سخنی نیست که به دروغ ساخته شده باشد بلکه تصدیق آنچه است که پیش از آن بوده و تفصیل هر چیزی است و برای مردمی که ایمان می آورند رهنمود و رحمتی است.
#سوره_نحل (۸۹)
و این کتاب را که بیانگر هر چیزی است و برای مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگری است، بر تو نازل کردیم.
✅ نقد این آیات:
در "اشتباه و غلط بودن" این ادعای قرآن شکی نیست چون همه چیز در هزاران کتاب نمی گنجد، چه برسد به یک کتاب ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در آیات فراوانی ، هدف از نزول #قرآن ،انسان سازی و هدایت #جهانیان به سوی سعادت دنیوی و اخروی و زندگی سعادتمند بیان شده است ؛
🗯بقره 2- انعام 155-157- اعراف 52-203- یونس57- نحل64- لقمان 2_3 و ...
🔷با توجه به این نکته و این که « القرآن #یفسر بعضه بعضا »« آیات قرآن یکدیگر را #تفسیر می کنند » در مورد آیاتی که می گوید همه چیز در قرآن آمده است می گوییم ؛
❕« قرآن یک کتاب #تربیت و #انسانسازی است که برای تکامل فرد و جامعه در همه جنبه های معنوی و مادی نازل شده است لذا روشن می شود که منظور از اینکه همه چیز که در #قرآن آمده است تمام اموری است که برای پیمودن این راه لازم است، نه اینکه قرآن یک دائرة المعارف بزرگ است که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیائی و شیمی و فیزیک و گیاه شناسی و مانند آن در آن آمده است، هر چند قرآن یک دعوت کلی به کسب همه علوم و دانشها کرده که تمام دانشهای یاد شده و غیر آن در این دعوت کلی جمع است، به علاوه گاه گاهی به تناسب بحثهای توحیدی و تربیتی، پرده از روی قسمتهای حساسی از #علوم و دانشها برداشته است، ولی با این حال آنچه قرآن به خاطر آن نازل شده و هدف اصلی و نهائی قرآن را تشکیل می دهد، همان مساله انسانسازی است، و در این زمینه چیزی را #فروگذار نکرده است.
🔶گاهی انگشت روی جزئیات این مسائل گذارده و تمام ریزه کاریها را بیان می کند (مانند احکام نوشتن قراردادهای تجارتی و اسناد بدهکاری که در طولانی ترین آیه قرآن یعنی آیه 282 سوره بقره طی 18 حکم بیان شده است) و گاهی مسائل حیاتی انسان را به صورتهای کلی و کلی تر مطرح می کند، مانند آیه «خداوند فرمان به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان می دهد و شما را از هر گونه زشتی و منکر و ستم، نهی می کند.»
🔷وسعت این مفاهیم مانند وسعت مفهوم وفای به عهد در آیه ان العهد کان مسئولا - اسراء آیه 34 و وفای به عقد در آیه اوفوا بالعقود مائده آیه 1 و لزوم اداء حق جهاد در آیه و جاهدوا فی الله حق جهاده حج آیه 78 و اقامه قسط و عدل در آیه لیقوم الناس بالقسط حدید آیه 45 و توجه به نظم در تمام زمینه ها در آیه و السماء رفعها و وضع المیزان الا تطغوا فی المیزان و اقیموا الوزن بالقسط و لا تخسروا المیزان سوره الرحمن 7 - 8 - 9 و خودداری از هر گونه فساد در روی زمین در آیه و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها اعراف آیه 85 و ((دعوت به تدبر و تفکر و تعقل که در بسیاری از آیات قرآن وارد شده است، و امثال این برنامه های انسان شمول که می تواند راهگشا در همه زمینه ها باشد، دلیل روشنی است بر اینکه در قرآن بیان همه چیز هست.
🗯حتی فروع این دستورهای کلی را نیز بلاتکلیف نگذارده، و مجرائی که باید از آن مجرا این برنامه ها تبیین شود بیان کرده و می گوید: «آنچه پیامبر به شما دستور می دهد اجرا کنید و آنچه شما را از آن نهی می کند باز ایستید» (حشر آیه 7)
👌در روایات اسلامی نیز روی #جامعیت قرآن بسیار تاکید شده است. از جمله در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم ؛«خداوند در قرآن هر چیزی را بیان کرده است، به خدا سوگند چیزی که مورد نیاز مردم بوده است کم نگذارده، تا کسی نگوید اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل می شد، آگاه باشید همه نیازمندیهای بشر را خدا در آن نازل کرده است»
📚الکافی ج1 ص59
🔶در حدیث دیگری از امام #باقر علیه السلام می خوانیم؛
«خداوند متعال چیزی را که مورد نیاز این امت است در کتابش فرو گذار نکرده، و برای رسولش تبیین نموده است، و برای هر چیزی حدی قرار داده، و دلیل روشنی برای آن نهاده، و برای هر کسی که از این حد تجاوز کند، حد و مجازاتی قائل شده است»
📚الکافی ج7 ص175
🗯لذا قرآن پس از آن که می گوید قرآن بیانگر هرچیزی است ( تبیانا لکل شیء ) تاکید می کند که این تبیان کلی سبب هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمین است ( #هدی و رحمه و بشری للمسلمین ) .
📚تفسیر نمونه ج11 ص361
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
#ازدواج_موقت_با_زنان_فاحشه
🤔#پرسش
❔کسانی از متدینین را دیده ام که زنان #خیابانی را صیغه میکنند و زمانی که با انان صحبت میکنیم که این زنان فاحشه هستند پاسخ میدهند صیغه کردن حلال است و شما نمیخواهد حلال خدا را حرام کنی
حالا سوال بنده ایا #صیغه کردن زنان خیابانی که به فاحشه گری شهره هستند جایز است یا خیر ؟ آیا مردان متاهل که زنان عفیفه آنان هم مشکلی از نظر جنسی ندارند میتوانند به بهانه حکم مراجع و حلال شمردن متعه زنان فاحشه را صیغه کنند یا خیر در این نظراسلام #عزیز چیست❕
💠#پاسخ💠
👌در روایات اهل بیت علیهم السلام از ازدواج کردن با زنانی که مشهور به زنا و #فاحشگی هستند نهی شده است.
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« جز با زن مامون و مورد #اعتماد ( از فساد و فحشاء ) ازدواج نکن »
📚التهذیب ج 7 ص 269
❕امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« از متعه کردن زنانی که دیگران را دعوت به خود می کنند و مشهور به فساد و فحشاء و معروف به زنا هستند #پرهیز کن»
📚الکافی ج 5 ص 454_ الاستبصار ج 3 ص 143
👌محمد بن فضیل می گوید از امام #کاظم علیه السلام سوال کردم در مورد زن زیبایی که مشهور به فسق و فجور و زنا است که آیا شما برای مرد دوست دارید که چنین زنی را برای یک روز یا بیشتر متعه کند ❔
👌امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« در صورتی که مشهور به زنا است نباید چنین #زنی را متعه کرد و با او ازدواج کرد »
📚الکافی ج 5 ص 454
❕بر این اساس صاحب #حدائق علیه الرحمه فتوا به حرمت ازدواج با چنین زنانی می دهد .
📚الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره ، ج 24 ص 131
❕بله در روایات دیگری آمده است که ازدواج با چنین #زنانی پس از توبه کردن آنها و رعایت عده از زنا جایز است .
👌از امام صادق علیه السلام در مورد ازدواج با زن #فاجره سوال شد ، امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« ازدواج با او در صورت دوری کردن او از زنا دادن و گذشت مدت عده و پاک شدن #رحمش به وسیله عده و استبراء از نطفه فجور جایز است ، بنابراین ازدواج با او پس از #توبه کردنش جایز است »
📚بحار الانوار ج 100 ص 310
👌در گذشته توضیح داده ایم ، کسانی که ازدواج کرده و دارای همسر دائم هستند و هیچ گونه مشکلی در رابطه #زناشویی ندارند ، اجازه متعه و ازدواج موقت کردن را ندارند و تنها کسانی حق استفاده از ازدواج موقت را دارند که به وسیله ازدواج دائم بی نیاز نشده باشند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2067
@Rahnamaye_Behesht
🤔پرسش
❓چرا در این زمان عذاب های نابود کننده همانند آنچه در امت های گذشته اتفاق می افتاد وجود ندارد در حالی که گناهان بیشتر شده است❗️❗️
💠پاسخ💠
👌عذاب های عمومی و فراگیر و استیصالی همانند آنچه در امت های گذشته اتفاق می افتاد به خاطر وجود پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان از زمینیان برداشته شده است و خداوند تا زمانی که اهل بیت در دنیا باشند افراد را گرفتار عذاب استیصال و فراگیر نخواهد کرد.
👌خداوند خطاب به پیامبرش می گوید:
«خداوند انان را به خاطر حضور تو در میان انان عذاب نمی کند»
📓انفال33
🔷امام سجاد فرمود:
« ما مایه امنیت زمینیان از عذاب و هلاک شدن هستیم»
📚امالی صدوق ص186
💢در روایتی امده است که جابر از امام باقر سوال کرد به چه علت زمین محتاج به حضور امام است .فرمود:
« برای انکه عالم بر صلاح و امنیت خود باقی بماند چرا که خداوند زمینیان را عذاب نمی کند در صورتی که بینشان امامی باشد چرا که پیامبر فرمود اهل بیت من مایه امان برای زمینیان هستند و وقتی انان نباشند زمینیان را انچه مکروه می دارند خواهد رسید»
📚علل الشرایع ج1 ص123
👌بنابراین عذاب عمومی و استیصالی ظالمین در دنیا اتفاق نمی افتد و خداوند به حساب آنان در سرای دیگر خواهد رسید .
❗️اما این مانع از آن نیست که عذاب های غیر فراگیر و عمومی بر ظالمین و گناهکاران نازل شود و آن هم پس از اتمام حجت و رسیدن دعوت الهی می باشد چنان که می فرماید:
« مجازات نخواهیم کرد مگر آنکه پیامبری مبعوث کنیم ( و اتمام حجت کنیم)»
🔶اسراء15
🔶ومی فرماید:
« هیچ شهری را هلاک نکردیم مگر آنکه برای آن هشدار دهندگانی بود»
🔷شعراء208
👌خداوند از طریق اسباب اراده خود را در دنیا محقق می سازد چنان که می فرماید:
« خداوند ابا دارد از این که پدیده ها بدون دخالت علتشان به وجود آید»
📚الکافی ج1 ص183
❗️در روایات ما بیان شده است که خداوند از طریق زلزله ، سیل ، خشکسالی ، بیماری های مختلف ، و سایر پدیده های طبیعی ، گرانی ، زمامداران ظالم و... افراد سرکش و ظالم را در دنیا مجازات می کند.
📚بحار الانوار ج70 ص366 باب138
❗️اما متاسفانه امروزه با کشف علت های طبیعی و حمل این حوادث بر اتفاقات طبیعی عالم بسیاری از مردم از متذکر شدن به این حوادث غافل هستند و بدون پند گرفتن به مسیر خود ادامه می دهند اما همین حوادث اگر در امت های گذشته اتفاق می افتاد دلیل روشنی بر عذاب و هلاکت آنان تلقی می شد .
📝پرسمان اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
#اعتراض_به_حکومت_اسلامی
🤔#پرسش
❔نظر اسلام در مورد #اعتراضات مردم به حکومت اسلامی چیست ❗️آیا باید با این اعتراض ها برخورد شود یا به درخواست مردم جامه عمل پوشیده شود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌اسلام نه تنها با اعتراض کردن و #انتقاد کردن نسبت به عملکرد حکومت حق اسلامی مخالفتی ندارد ، بلکه نسبت به انتقادها و اعتراض های منطقی و معقول #توصیه نیز می کند و این حقیقت در روایات ما تحت عنوان « النصیحه لائمه المسلمین » « خیر خواهی برای حاکمان ( بر حق ) مسلمین» بیان شده است .
❕پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند به هیچ دوستی از دوستان خود که در فرمان برداری از #پیشوایش و خیر خواهی نسبت به او جدیت نماید ، نظر نمی کند ، مگر اینکه در رفیق اعلی با ما باشد»
📚الکافی ج1 ص404
👌در #نقل دیگری فرمود ؛
« دین خیر خواهی است ، نسبت به خدا و کتاب او و پیامبرش و #پیشوای مسلمین و توده آنها »
📚امالی طوسی ص84
📚بحار الانوار ج27 ص67
👌و #فرمود ؛
« به شما توصیه می کنم که نسبت به زمامدارانی که شما را به فرمان خدا فرمان می دهند ، خیر خواهی داشته باشید »
📚المعجم الکبیر ج9 ص29
👌این #مضمون در روایات متعدد دیگری نیز مورد توصیه قرار گرفته است ؛
📚بحار الانوار ج27 ص67 باب 3
❕خیر خواهی کردن برای حکومت اسلامی مصادیق متعددی دارد که یکی از آن مصادیق ، انتقاد و اعتراض کردن به #حق است ، در صورتی که حکومت اسلامی در خدمت رسانی و حل مشکلات دچار ضعف هایی است و انتقاد کردن سبب #توجه به آن ضعف ها می شود .
❕اما باید توجه داشت که این انتقاد و اعتراض سبب #تقویت حکومت اسلامی شود و نشان دهنده خیر خواهی نسبت به حکومت اسلامی باشد ، یعنی باید بر اساس قانون و مجاری قانونی و شرعی این انتقاد و اعتراض صورت گیرد .
👌نه آنکه با عدم رعایت قانون و آشوب گری و هرج و مرج موجبات #تضعیف حکومت اسلامی و جدا شدن از جماعت حق مسلمین فراهم شود .
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس یک وجب از جماعت ( حق ) مسلمین جدا شود، حلقه #اسلام را از گردن خود گشوده است »
📚الکافی ج 1 ص405
❕حال که خداوند پس از قرن ها به مردم ایران لطف کرده است و به آنان توفیق برپایی حکومتی اسلامی برپایه فقه تشیع و #علوی را داده است ، نباید کاری کرد که این نعمت الهی کفران شود ، و نارسایی ها سبب تضعیف حکومتی شود که خون هزاران شهید و جانباز برای بدست آوردن آن #فدا شده است .
👌اگر اعتراضی از جانب مومنین است ، باید بر اساس قانون و شرع صورت گیرد تا زمینه برای تحرکات افراد #لاابالی و مفسد و مشروب خوار با رهبریت منافقین و ضد انقلاب برای از بین بردن حکومت اسلامی فراهم نگردد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#رهبری_آیت_الله_خامنه_ای
🤔#پرسش
❓ اخیرا کلیپی از جلسه مجلس خبرگان سال 68 منتشر می شود که در ان آقای خامنه ای از تصدی منصب رهبری اجتناب کرده و میگوید به حال ملتی که من رهبریش را بر عهده بگیرم باید خون گریست و رهبری من رهبری صوری است نه حقیقی آیا با این وجود ایشان شایسته تصدی رهبری بودند ❕❕
💠#پاسخ 💠
👌کسانی که بر اساس محتوای کلیپ مذکور اشکال می کنند که آیت الله خامنه ای شایسته تصدی منصب رهبری را ندارند از دو نکته غافل هستند .
1⃣در مجامع روایی ما یکی از صفات مذموم و ناپسند برای انسان حب ریاست بیان شده است .
❕پیامبر گرامی فرمود :
👌" دو گرگ درنده که در آغل گوسفندان رها شوند فساد و خرابی انها بیشتر از حب مال و مقام در دین مسلمان نیست "
📚 میزان الحکمه ج 1 ص 492
👌 امام صادق علیه السلام فرمود :
" کسی که طالب مقام و دلباخته ریاست گردد هلاک میشود "
📚الکافی ج 2 ص 297
2⃣ همینطور در روایات ما یکی از صفات ممدوح و پسندیده برای انسان تواضع و فروتنی بیان شده است .
👌 پیامبر گرامی فرمود :
"تواضع سبب رفعت و برتری صاحبش میشود پس تواضع کنید تا رفعت یابید"
📚 بحار ج 72 ص 119
👌و فرمود :
" زینت انسان شریف تواضع کردن است "
📚همان مدرک ص 120
👌 و فرمود :
"ذلیل کردن نفس سبب عزت خداوند میشود"
📚 همان مدرک ص 124
👌خداوند به حضرت موسی وحی کرد:
" چون تو را خوار ترین مردم در برابر خود یافتم برگزیدمت "
📚الکافی ج 2 ص 123
❕ مرحوم نراقی می نویسد :
" تواضع عبارت است از شکسته نفسی که نگذارد آدمی خود را بالاتر از دیگران ببیند "
📚معراج السعاده ص 300
❕مرحوم فیض کاشانی مینویسد :
" آنچه فضیلت محسوب میشود و قابل ستایش است همان کوچکی کردن بدون پذیرش ذلت است "
📚 المحجه البیضائ ج 6 ص 271
👌 آیت الله خامنه ای بر اساس محتوای این روایات که عبارت است از دوری کردن از حب مقام و ریاست و تواضع و فروتنی با بیان تعابیری از تصدی منصب رهبری اجتناب کردند اما پس از تمام شدن حجت و برهان و اجماع خبرگان ملت بر رهبری ایشان ان بزرگوار نیز این منصب را پذیرفتند.
❕ چنان که علی علیه السلام فرمود:
" به خدا سوگند اگر نه این بود که جمعیت بسیاری گرداگردم را گرفتند و به یاریم قیام کردند از این جهت حجت تمام شده است اگر نبود عهد و مسوولیتی که خداوند از علما و دانشمندان گرفته که در برابر شکمخواری ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان سکوت نکنند من مهار شتر خلافت را رها می کردم و از ان صرفنظر می کردم "
📚نهج البلاغه خطبه 3
#پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#دشمنی_اجنه_با_انقلاب_اسلامی_توضیح_کلام_رهبری
🤔#پرسش
❔رهبر شيعيان كهكشان راه شيرى و حومه، بطور رسمى وارد مرحله خرفتى و بيمارى روانى شده است.
خامنه اى: حمله ی اجنّه به جمهوری اسلامی
اين سخنان از علی خامنه ای که از گزارش هاى خبرگزاريهاى رسمى حكومت آخوندى سانسور و حذف شد!
باور كنيد در بقیه نقاط دنیا چنین فردی را با اعتقاد به دیدن جن،
بعنوان بیمار اسکیزوفرنی در بیمارستان روانی بستری می کنند، و دست و پايش را هم به تخت ميبندند
ولی در ایران ، حاکم بر ۸۰ میلیون ایرانیست!!
مذهب شيعه معجونى است از خرافات و جهالتى كه تا مغز و استخوان متوليان آن نفوذ كرده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اعتقاد به وجود موجودات ناپیدایی به نام جن از عقاید اختصاصی شیعه و مسلمین نیست ، بلکه پیروان سایر ادیان هم چنین اعتقادی دارند ، رهبری گرامی هم سخن از دشمنی اجنه در کنار دشمنان انسی به میان آورده اند ، نه حمله اجنه به ایران اسلامی که تفصیل پاسخ را در ادامه بخوانید ؛
❕«جن چنانکه از مفهوم لغوی این کلمه به دست می آید موجودی است نا پیدا که مشخصات زیادی در قرآن برای او ذکر شده ، از جمله اینکه ؛
🔷1 - موجودی است که از شعله آتش آفریده شده ، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است (الرحمن - 15)
🔷2 - دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است (آیات مختلف سوره جن )
🔷3 - دارای تکلیف و مسؤولیت است (آیات سوره جن و سوره الرحمن ) .
🔷4 - گروهی از آنها مؤمن صالح و گروهی کافرند (و انا منا الصالحون و منا دون ذلک ) (جن 11) .
🔷5 - آنها دارای حشر و نشر و معادند (و اما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا) (جن 15) .
🔷6 - آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگیری و استراق سمع داشتند ، و بعدا ممنوع شدند (و انا کنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن یستمع الان یجد له شهابا رصدا) (جن 9) .
🔷7 - آنها با بعضی انسانها ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهانی داشتند به اغوای انسانها می پرداختند (و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا) (جن 6) .
🔷8 - در میان آنها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند ، همانگونه که در میان انسانها نیز چنین است ( قال عفریت من الجن انا آتیک به قبل ان تقوم من مقامک ) (یکی از گردنکشان جن به سلیمان گفت من تخت ملکه سبا را پیش از آنکه از جای برخیزی از سرزمین او به اینجا می آورم )! (نمل 39) .
🔷9 - آنها قدرت بر انجام بعضی کارهای مورد نیاز انسان دارند (و من الجن من یعمل بین یدیه باذن ربه . . . یعملون له ما یشاء من محاریب و تماثیل و جفان کالجواب ) : (گروهی از جن پیش روی سلیمان به اذن پروردگار کار می کردند ، و برای او معبدها ، تمثالها ، و ظروف بزرگ غذا تهیه می کردند) (سبا 12 - 13) .
🔷10 - خلقت آنها در روی زمین قبل از خلقت انسانها بوده است (و الجان خلقناه من قبل ) (حجر 27) و ویژگیهای دیگر .
👌چنان که گفته شد ، در میان اجنه ، مومن و کافر وجود دارد ، اجنه مومن از پیروان پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان هستند .
❕ معتب می گوید ؛
« من روز ترويه بيرون مدينه بودم و مردى نزد من آمد و نامه اى بمن داد كه مهرش تر بود و نامه از امام ششم عليه السّلام بود كه در مكه بحج رفته بود، من نامه را باز كردم و خواندم و در آن نوشته بود كه فردا چنين و چنان كن و خواستم از آن مرد بپرسم چه زمانى نزد امام بودى كسى را نديدم، و چون آن حضرت برگشت از او پرسيدم فرمود: او يكى از شيعيان جنی ما بود كه مؤمن است و چون كار مهمى برايش پيش آيد آنها را بدنبالش ميفرستيم »
📚دلائل الامامه ص 279
👌توضیحات بیشتر در مورد اجنه مومن را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2528
👌در مقابل ، اجنه شرور و کافری هم وجود دارد که شیطان نامیده می شوند و از فرمانبرداران ابلیس هستند و در راه دشمنی با آیین حق قدم بر می دارند ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« اين چنين در برابر هر پيامبرى دشمنى از شياطين انس و جن قرار داديم كه سخنان فريبنده و بى اساس (براى اغفال مردم) به طور سرى (و درگوشى) به يكديگر مى گفتند و اگر پروردگار تو مى خواست چنين نمى کردند (و اجبارا مى توانست جلو آنها را بگيرد ولى اجبار سودى ندارد) بنا بر اين آنها و تهمتهايشان را به حال خود واگذار! _ و نتيجه (وسوسه هاى شيطان و تبليغات شيطان صفتان) اين خواهد شد كه دلهاى كسانى كه به روز رستاخيز عقيده ندارند به آنها متمايل مى گردد و به آن راضى مى شوند و هر گناهى بخواهند انجام دهند، انجام ميدهند.» ( انعام 112_113)
❕در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛
« ما دشمنانى از جن داريم كه حديث ما را به گوش دشمنان آدمى رسانند، ديوارها مانند آدميان گوش دارند »
📚بحار الانوار ج 60 ص 69
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕یا در نقل دیگری آمده است ؛
« چون پيغمبر براى نبرد با بنى المصطلق بيرون شد، از راه كنارى گرفت و
شب رسيد و نزديك دره سختى منزل كرد، و در پايان شب جبرئيل فرود آمد و به او گزارش داد كه گروهى از كفار جن در درون دره جا گرفتند و ميخواهند نيرنگى زنند و بيارانش ضرر رسانند هنگام گذشتن از آن. پيغمبر امير المؤمنين عليه السّلام را خواست و فرمود: بدين دره برو و دشمنان جن خدا آهنگ تو كنند آنها را با نيروى خدا داد خود دفع كن ...»
📚الارشاد ج 1 ص 339
👌بنابراین اجنه کافری هم هستند که با مومنین دشمنی می کنند و جزء اعوان ابلیس هستند چرا که خود ابلیس هم از اجنه است چنان که خداوند می فرماید ؛
« ابلیس از طائفه جن بود» ( کهف 50 )
❕ابلیس و پیروان او از اجنه کافر ، شیطان نامیده می شوند چرا که شیطان به معنای موجود سرکش و متمرد است و به هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی و سرکش خطاب می شود و ابلیس نام آن شیطان بزرگی است که بر آدم #سجده نکرد و هم اکنون هم با لشکر و جنود خود در کمین تمام آدمیان است.
📚تفسیر نمونه ج1 ص191
❗️ابلیس شیطان بزرگ دارای اعوان و فرزندان و #جنودی از اجنه است که با کمک آنان جهانیان را می فریبد و با مومنین دشمنی می کند .
🔶قرآن به جنود و فرزندان شیطان اشاره می کند و می فرماید ؛
« آیا ابلیس و #فرزندانش را به جای من اولیای خود انتخاب می کنید در حالی که دشمن من هستند» (کهف50 )
❗️ومی فرماید ؛
« ابلیس ( شیطان بزرگ ) و #همکارانش شما را می بینند و شما آنها را نمی بینید»
🔷اعراف 27
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هنگامی که آیه « کسانی که وقتی کار بدی انجام دهند یا به خویشتن ستم کنند خدا را به یاد می آورند و برای گناهانشان استغفار می کنند»( ال عمران 35) نازل شد ابلیس بالای #کوهی در مکه رفت و با صدای بلند فریاد کشید و سران لشکرش را جمع کرد . گفتند ای آقای ما چه شده است که ما را فرا خواندی؟ گفت این آیه نازل شده است چه کسی می تواند با آن مقابله کند...وسواس خناس یکی از #شیاطین گفت من آنها را با وعده ها و آرزوها سرگرم می کنم تا آلوده گناه شوند و هنگامی که گناه کردند توبه را از یادشان می برم .ابلیس گفت تو می توانی از عهده این کار بر آیی و این ماموریت را تا روز قیامت به او سپرد»
📚امالی صدوق ص465 _ وسائل الشیعه ج16 ص67
❕این روایت نشان دهنده لشگر عظیم شیاطین جنی است ، بنابراین دشمنی شیاطین جنی با مومنین و نظام اسلامی که در کلام رهبری مورد اشاره قرار گرفت از دو جهت است ؛
1⃣از طریق اغواء و فریب و فریفتن سران کفر و ظالم برای دشمنی شدیدتر با مومنین
2⃣از طریق ارتباط گیری مستقیم سران کفر با اجنه کافر و شیاطین برای ضربه زدن به مومنین ، چرا که در مباحث بالا امکان این ارتباط ثابت شد و این که اجنه قدرت سیر دارند و با توانایی هایی که دارا هستند می توانند مقاصد پلید سران کفر را اجرایی کنند ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« شیاطین به دوستان خود مطالبی مخفیانه القاء می کنند تا با شما به مجادله برخیزند » ( انعام 121)
👌و یا می توانند به لباس انسان در آیند و همنشین دوستان انسی خود شوند و آنان را برای ضربه زدن مومنین ارشاد کنند .
🔶خداوند در مورد جنگ بدر می فرماید ؛
« ( وبه یاد آور ) هنگامی را که شیطان اعمال آنها ( مشرکان ) را در نظرشان جلوه داد و گفت هیچ کس از مردم بر شما پیروز نمی گردد و من همسایه ( و پناه دهنده ) شما هستم .اما هنگامی که دو گروه ( جنگجویان و حمایت فرشتگان از مومنان ) را دید به عقب بازگشت و گفت من از شما ( دوستان و پیروانم ) بیزارم . من چیزی را می بینم که شما نمی بینید » (انفال 48 )
❗️نقل است ؛
« هنگامی که قریش تصمیم برای جنگ بدر گرفت از حمله طائفه بنی کنانه بیمناک بود زیرا قبلا با هم خصومت داشتند . در این موقع ابلیس در چهره « سراقه بن مالک » که از سرشناسهای قبیله بنی کنانه بود به سراغ آنها آمد و به آنها اطمینان داد که با شما موافق و هماهنگم و کسی بر شما غالب نخواهد شد و در میدان بدر شرکت کنید . اما به هنگامی که نزول ملائکه را مشاهده کرد عقب نشینی نموده و فرار کرد لشکر نیز به دنبال ضربت های سختی که از مسلمانان خورده بودند و با مشاهده کار ابلیس پا به فرار گذاشتند و به هنگامی که به مکه باز می گشتند گفتند سراقه بن مالک سبب فرار قریش شد .این سخن به گوش سراقه رسید و سوگند یاد کرد که من از این موضوع آگاهی ندارم و به هنگامی که نشانه های مختلف وضع او را در بدر یاد آوری کردند همه را انکار کرد و سوگند یاد کرد که چنین چیزی هیچگاه نبوده و از مکه حرکت نکرده است .به این ترتیب معلوم شد که آن شخص سراقه بن مالک نبوده است»
📚بحار الانوار ج19 ص226 _تفسیر نمونه ج7 ص202
🔸ادامه 👇