لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 📅 ۲۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۳۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣علم اجمالی اول از نظر مشهور منجِّز تکلیف در ملاقی بعض الاطراف نیست اما شهید صدر همین علم اجمالی به نجاسة احدهما را منجّز تکلیف می داند نسبت به بطلان نماز با آبی که درون اناء ابیض ریخته شده است (ایشان قائلند که علم اجمالی اول نسبت به حکم وضعی در ملاقی منجِّز است نه حکم تکلیفی آن) 2️⃣صحت و بطلان از احکام انتزاعیه است که اموری واقعی هستند و امور واقعی ازلی و ابدی هستند و زمان بردار نیستند؛ بنابراین بطلان نماز با مایع متنجس متوقف بر وجود ملاقات بین آب و نجاست در عالم خارج نیست بلکه این بطلان ازلی و ابدی است. 3️⃣فعلیت احکام وضعیه مانند فعلیت احکام تکلیفیه دائر مدار وجود موضوع در خارج است اما احکام انتزاعیه ازلی و ابدی هستند. 4️⃣علم اجمالی مصطلح وقتی است که پای تکلیف فعلی در میان باشد و این که علم وجود دارد به نجاست احد الانائین، علم اجمالی مصطلح نیست زیرا تکلیفی در کار نیست بلکه علم اجمالی به حرمت شرب احد الانائین است که علم اجمالی مصطلح است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi