چون زکات را بر مطلق پول واجب نمی‌دانیم، این فریضه تعطیل شده است(!) ✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش اول • پس از تعطیلی «زکات ظاهری» و متروک‌شدن «زکات باطنی» در جوامع اسلامی که هر کدام دلایل روشنی داشت، (حتماً بخوانید) عده‌ای بدون توجه به ریشه‌های تعطیلی زکات ظاهری و پافشاری به سوءفهمی که موجب متروک شدن زکات باطنی شد؛ پیش خود پرسیدند: پس چگونه مطابق احادیث، زکات آنقدر برجسته است و باید کفایت فقر جامعه را بدهد اما آنچیزی که با احکام شرعی تعیین می‌شود مقدار ناچیزی است؟ • لذا [گروهی از آن‌ها] احتمال دادند که منظور از طلا و نقره در روایات مربوط به احکام زکات، نقدِ رایج یا همان «پول مورد استفاده در هر زمان» باشد. مطابق این ادعا اگر فقهای معاصر شیعه از این نکته غفلت نمی‌کردند که عرف و عُقلا از عنوان دینار و درهم به حیثیت پول و نقدیَّت پی می‌برند؛ همانند اغلب علمای اهل سنت، به وجوب زکات در پول اسکناسی و پول سپرده‌ای امروزی نیز فتوا می‌دادند. به گمان این افراد اگر چنین بود، افراد بیشتری به جمع زکات‌دهندگان می‌پیوستند و میزان زکات پرداختی افزایش می‌یافت! • خیلی مهم است بدانیم، چرا این افراد در تردید نسبت به احکام شرعیِ زکات برخلاف گروه قبلی به این قسمت توجه دارند. در واقع با خود به طرز ساده‌ای چنین صورت‌بندی کرده‌اند که: «طلا و نقره به واسطه پیشرفت و تکامل اجتماعی بشر(!) در نظام پولی فعلی، موضوعیتی ندارند. اگر همچنان باور داشته باشیم، زکات به طلا و نقره تعلق می‌گیرد؛ آبروی خدا و اسلام و پیامبر را برده‌ایم! دیگر چگونه می‌توانیم با وجود این حکم شرعی، از حیثیت اسلام و در تعارض نبودن آن با پیشرفت بشر دفاع کنیم؟ مگر شارع مقدس متوجه این قضیه نبوده که ایفای نقش طلا و نقره در نظام پولی همیشگی نیست، که حکم شرعی را اینگونه تنظیم کرده است؟ در حال حاضر با تشخیص اشتباه از این حکم و عدم لحاظ تغییرات اقتضائات زمانه، فریضه زکات تعطیل شده است و برای همین علمای ما چاره‌ای ندارند جز اینکه در فتوا تجدید نظر کنند.» • صرف نظر این که شبهه مربوطه، با توضیح عوامل اصلی تعطیلی زکات ظاهری و ترک زکات باطنی خود به خود برطرف می‌شود، در اینجا و در ادامه اینجا توجیهاتی که این افراد برای تقویت ادعایشان مطرح کردند، را اشاره نموده و سپس پاسخ داده‌ایم. • بر فرض علمای شیعه به این نتیجه رسیدند که احکام زکات نقدین را می‌بایست به پول‌های فعلی نیز تسرّی داد، آیا تمام مشکل حل خواهد شد؟ احیاناً برای هفت مورد دیگر با احتساب شرایط و نصاب‌های آن‌ها توضیحی نداریم؟ به عبارتی همه ما می‌دانیم اغنیای جامعه با مالکیت مزراع و باغ‌های وسیع یا دام‌های سائمه شناخته نمی‌شوند و از این جهت عدم همخوانی این بخش از احکام زکات با نظم اجتماعی موجود، مشهود است. نمی‌شود اینجا هم بر اساس همان صورت‌بندی ساده، مسئله پیشرفت بشر و اقتضائات زمانی را دلیل اشتباه در استنباط این بخش از احکام عنوان کرد؟ 🔻ادامه توضیحات در بخش بعدی ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat