🔻 آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد: ⬅️ هرچند قوانین در نظام اجتماعی اسلام از سوی خداوند متعال وضع شده و مجری آن نیز امام معصوم می‌باشد که از قدرت الهی برای اجبار مردم برخوردار است، اما مصلحت جامعه در حرکت اختیاری مردم می‌باشد. اختیاری بودن حرکت به سوی کمال باعث می‌شود عده‌ای با سرعت کم حرکت کنند، عده‌ای توقف کنند و عده سوم حرکت به عکس کنند. ⬅️ اشکال از زمانی آغاز می‌شود که برخی علت عدم حرکت مردم را دین می‌دانند. حتی در برخی از کتب مشاهده می‌شود نویسنده در مقام دفاع از اسلام، نظام اسلام را زیر سوال می‌برند. این درحالی است که اصل طرح چنین شبه‌ای اشتباه می‌باشد. ⬅️ در زمان حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام بحث ناکارآمدی مطرح نیست؛ زیرا مانع وجود دارد. امروزه دشمن از طریق ضعف در مقتضی به اسلام حمله می‌کند؛ به این نحو که می‌گوید نظام اجتماعی اسلام اقتضای اداره یک جامعه و به سعادت رساندن مردم را ندارد زیرا ناکارآمد است و در سطح جامعه کارهای حرام انجام می‌شود. ⬅️ امیرالمومنین در اواخر حکومت خود در خطبه‌ای می‌فرماید خلفاي قبل از من کارهايي انجام دادند که در آن بناي مخالفت با رسول خدا را از روي عمد داشتند. پيمان او را شکسته و سنت او را تغيير دادند. اگر مردم را بر ترک آنها وادار نمايم و آنها را به جايگاه خود بازگردانم و به آنچه در زمان رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله بود لشکر من از گرد من پراکنده شده و تنها باقي مي مانم. امام با تدبیر خود لشکر را حفظ کرد اما در زمان امام حسن علیه‌السلام به دلیل اینکه درک مردم پایین تر بود، با ایشان همراهی نکردند و طاغوت حکومت را در دست گرفت. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y24427 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com