💥اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه ✍استاد شهید 🔹سرمايه دارى در دنياى امروز یک پديده نو و بى‏سابقه‏اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى‏گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل‏ بانك‏ و بيمه‏ و چك‏ و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث هايى كرده و مى‏كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى‏رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. 🔸ولى حقيقت مطلب اين‏طور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى‏سابقه‏اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. اين موضوع از لحاظ اصول‏ علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مى‏شود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معامله‏اى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مى‏خورد و مى‏برد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايه‏دار با انصاف است يا بى‏انصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايه‏دار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است. 📚مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، جلد20، بخش سرمايه دارى و سوسياليسم از ديدگاه اسلام،ص479 ✍پ.ن: خود همین تیز بینی شهید مطهری درباره اهمیت اقتصاد سرمایه داری و راس مسائل جدید دانستنش نشان از عمق شناخت شهید مطهری در مواجهه با مدرنیته و غرب می کند(که استاد قنبریان نیز بدان اشاره کردند) ، شهید مطهری فقط نزاع کلامی با مسیحیت و مارکسیسم نداشت، بلکه در اقتصاد و فقه مسائل جدید و مسائل زنان و جامعه شناسی و معرفت شناسی و مسائل تربیتی و... رویکرد فعالی داشت و به تولید علم می پرداخت. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab