eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
478 ویدیو
342 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فرهنگ و آداب اختلاف نظر و تضارب آراء در زمان شیخ 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
💥"فقیه آزاده" یکی از تالیفات مهم مرحوم آیت الله میردامادی زمانی که من کودک بودم، پدرم به من می‌گفت ما از اولاد هستیم. {میر برهان‌الدین محمدباقر استرآبادی معروف به میرداماد و «معلم ثالث» از فلاسفه معروف دوران صفویه}. در مشهد هم یک آقایی هست به نام آسید محمد هاشم و ایشان هم فامیل و هم‌نسب ما است و در مسجد گوهرشاد مشهد امام جماعت است. من به مشهد رفتم و پشت سر ایشان نماز خواندم و با ایشان آشنا شدم و خودم را معرفی کردم و پدر من هم می‌شناخت، چون پدر من در خمینی شهر با ایشان ارتباط داشت و شاگرد مرحوم آشیخ عبدالکریم قمی هم بود. اجمالا وقتی فهمید پسر ایشان هستم من را تحویل گرفت و به منزلشان دعوت کرد و خیلی صمیمی هم شدیم. آقا سید هاشم پدر بزرگ مادری آیت‌الله خامنه‌ای بودند. آن زمان آیت‌الله خامنه‌ای را هم من دو دفعه در مشهد دیدم تا اینکه من تهران آمدم و با ایشان ارتباط داشتیم.من به منزلشان رفتم و به ایشان گفتم من میردامادی هستم و می‌خواهم شجره‌نامه‌ را جمع‌آوری و بنویسم و ایشان هم این کار را تایید کردند چون سادات باید شجره‌نامه داشته باشند. من اقدام به این کار کردم و یک سال کتاب را به زحمت نوشتیم. بخشی از خاطرات مرحوم میردامادی 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
💥عصر امروز در بیت آیت الله سید محمدرضا حسینی جلالی عافاه الله 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
مراسم تشییع باشکوه پیکر مطهر آیت الله سید باقر میردامادی امروز در خمینی شهر اصفهان 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ▪️ @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: این حرف شهید مطهری که رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است هنوز در حوزه علمیه مهجور است... 💢 موضوع سخنرانی: اندیشه اقتصادی امام خمینی (ره) صوت کامل 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
🚨مسئله ای که روحانیت نباید هرگز از آن عدول کند...! خمینی (ره) ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
از جمله آثار مرحوم آیت الله سید باقر میردامادی مرحوم میردامادی ۳۰ جلد کتاب چاپ شده دارد و از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز اجازه حدیث و امور حسبیه داشتند. 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
⁉️جهانِ دهه‌ی هشتادی‌ها چگونه جهانی است؟ چقدر با این دیدگاه موافقید؟ مصطفی ارانی، معلم دبیرستان و دانش‌آموخته حقوق است و نتایج مشاهداتش را بر مبنای ۲۰ سال تدریس برای دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها در این یادداشت بیان می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این نسل «بی‌تفاوتی» است. حتی شجاعتش هم ناشی از بی‌تفاوتی است نه نترس بودن به معنایی که ما می‌فهمیم. ناشی از «به حساب نیاوردن» است. زیست آزادانه جنسی‌اش هم لزوماً در منطق «آزادی جنسی»  نمی‌گنجد. ناشی از همان بی‌تفاوتی است. این نسل واجد ویژگی‌های دیگری نیز هست: 1️⃣ کتاب نخوانده ولی اهل فیلم و سینما است. [به بیان دیگر، روایت‌گر خوبی است] 2️⃣ مطالعه تئوریک ندارد، ولی زبان بلد است.  3️⃣ در یک شبکه ارتباطی قوی و مستمر با هم‌سالانش زیست می‌کند که حتی از سوی اکثر ما و حاکمیت مشاهده هم نمی‌شود چه رسد به نظارت. به خاطر همین هم وقتی مشاهده‌پذیر می‌شود، حاکمیت را متعجب می‌کند (مورد تجمع کوروش یا تجمع اسکیت سواران در شیراز) یا وقتی حرف می‌زند و می‌نویسد، زبانش را نمی‌فهمیم. این شبکه ارتباطی در اینترنت به طور مشخص مبتنی بر سه شبکه اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و توییچ (و سایر استریم‌های گیم است) در فضای واقعی هم چون پلتفرم مشترک روزمره دارد (مدرسه و سال‌های ابتدای دانشگاه)، همیشه در ارتباط با هم‌سالان است.  4️⃣ احساساتی است که البته کاملاً مطابق سن است و در سایر نسل‌ها هم مشاهده می‌شود.  5️⃣ و نظام ارزشی همگون ندارد. مثلاً پسرهایشان در مورد حجابِ پارتنرهایشان تقیدی ندارند، ولی به شدت غیرتی هستند. یا آن معیارهایی که برای نسل منِ دهه شصتی به عنوان نماد مردانگی، وجود داشت برایشان بازتولید شده است. ⏹ تقریباً همه این‌ها خاصیت تربیت این نسل با شبکه‌های اجتماعی و موبایل است. خاصیت توییتر و اینستاگرام و تیک‌تاک، لحظه‌ای بودن است. الگوریتم مبتنی بر مومنت است. آدمی که در لحظه است، در عمق غور نمی‌کند و بی‌تفاوت می‌گذرد. غواصی نمی‌کند. مثل یک قایق فقط عبور می‌کند. عبور قایق هم البته می‌تواند موج درست کند. مخصوصا وقتی بخواهی یک دریاچه را آرام نگه داری یا نشان دهی. من هیچ ارزش‌گذاری مثبت یا منفی درباره کلیت این نسل ندارم. خوب دارند و بد، مثل نسل ما ولی مشاهده من می‌گوید که این ویژگی‌ها بین‌شان عمومی است.  و یک چیز دیگر؛ برای این نسلِ بی‌تفاوت، تقدس ساختن یک امر محال است. حتی پدر و مادر و معلم هم برایش مقدس نیست؛ چه رسد به بقیه چیزها. من برای خودم اسمشان را گذاشتم "نسل کوروش" یا "نسل مال" (نام این روزهای پاساژ). نسلی به غایت سکولار حتی در دیندارترین‌هایشان. نسلی که هر نظامی در ایران باشد، باید تقریبا از سال ۱۴۰۴، با آن‌ها در عرصه عمومی دست و پنجه نرم کند و به عنوان یک نیمچه معلم می‌گویم! عجب کار سختی! ✴️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
❓رساله رد سهو النبی از شیخ مفید و یا شریف مرتضی؟ ✍️ حسن انصاری رساله رد سهو النبی که علامه مجلسی و شیخ علی صاحب حاشیه در آثارشان نقل کرده اند با وجود آنکه احتمال داده شده تألیفی از شیخ مفید باشد از او نباید باشد. استاد سید محمد رضا حسینی جلالی این اثر را بدون تردید در انتساب آن به شیخ مفید منتشر کرد اما به نظر من این اثر نمی تواند از او باشد. نوع تعابیرش نسبت به شیخ صدوق به قدری تند است که بسیار بعید است آن را شیخ مفید که از روایان شیخ صدوق بود نوشته باشد. نویسنده در این رساله تندترین عبارات ممکن را درباره شیخ صدوق به کار برده و معلوم است هیچ ارادتی به او ندارد. این رساله را به شریف مرتضی هم نسبت داده اند. درست است که چنین رساله ای از مرتضی گواهی نشده (چه ذیل این عنوان و چه ذیل عنوان دیگر آن: جواب اهل الحائر) اما خوب چنین عناوینی به شیخ مفید هم نسبت داده نشده است. تعابیر تند کتاب نسبت به شیخ صدوق با روحیه و دیدگاههای کلامی شریف مرتضی موافق است. او در جاهای دیگر هم انتقادات سختی از قمیان کرده است. از دیگر سو در این رساله قلم و نفس شریف مرتضی کاملا واضح است و اگر کسی با نوشته های او آشنا باشد تردیدی در درستی انتساب نمی کند. خاصه که هم از موضعی کلامی به این بحث پرداخته و هم موضع رساله نسبت به خبر واحد همانی است که در آثار شریف مرتضی می بینیم. این موضع با موضع شیخ مفید تفاوت هایی دارد و خواننده این متن اگر هر دو موضع را بشناسد تردید نمی کند که رساله از شیخ مفید نیست. در آغاز رساله هم نویسنده از شیخ صدوق نه به عنوان شیخ خود بلکه ظاهرا به عنوان شیخ سائل که از حائر بدو نوشته یاد می کند و این نشان می دهد که رساله نمی تواند از شیخ باشد. حال آنکه سائل خود از شاگردان شیخ بوده. 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab