•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛
#خطبه145
#بند_اول: «...ریشه هایی رفتند که ما شاخه های آن می باشیم...»
#سؤال1⃣: چگونه شاخه ها بدون ریشه ها برقرار می مانند ؟
#سؤال2⃣:منظور حضرت چیست؟
#جواب :
✍ باید عبارت حضرت را دقیق و کامل بخوانیم.
‼️خود حضرت در ادامه می فرمایند مگر می شود که شاخه ها بدون ریشه بمانند.
👌مقصود این است که ما نسبت به آباء و نیاکانمان مثل شاخه نسبت به ریشه ایم چون ما از انها بوجود آمدیم.
⬅️حالا وقتی می بینیم که ریشه های ما به حکم و سنت مرگ و فنا محکوم بوده اند مگر میشود ما که محصول و شاخه های آنان هستیم محکوم به مرگ و فنا نباشیم؟
#بند_دوم: «وبدترین کارها آنچه که تازه پیدا شده و آینده آن روشن نیست»
#سؤال3⃣: پس هرکاری چه خوب چه بد باید سالیانی بر آن بگذرد تا آینده ی درست یا غلطش معلوم شود. پس چرا حضرت در بخش دوم چنین کارها را به بدترین تعبیرکرده اند ؟
#سؤال4⃣: اگر هرچیز جز سنت، بدعت است پس چرا همان سنت هم نیازمند گذر زمان است تا خوبی آن اثبات شود؟ (حضرت فرمودند: بهترین کارها سنتی است که سالیانی گذشته و درستی آن ثابت گردد)
#سؤال5⃣: گاهی اوقات اموری هست که سنت نیست مثل دخیل بستن به دست، اما بعد از گذشت مدت زمانی افراد میگویند از آن حاجت گرفتیم و به ما اثبات شده که صحیح است...
این مطلب چگونه با جمله ی خطبه در مورد نیازمندی به زمان برای اثبات درشتی یک امر، قابل جمع است. درستی از دید چه کسی منظور است؟ مردم؟
#جواب :
✍ اولاً: سنت اساساً به رفتاری گفته می شود که مطابق با عقل و شرع باشد و مدت زمان زیادی توسط خوبان انجام و تکرار شود تا بصورت رفتار حسنه ثابت دربیاید .
↩️پس در سنت شدن یک رفتار گذشت و طول زمان شرط است وگرنه به کار خوبی که همین الان از کسی برای اولین بار سر بزند سنت نمی گویند.
✅بدعت هم عبارت است از: عملی که در دین و مربوط و متناسب با دین نیست ولی آن را به دین نسبت بدهند .
🖇نوآوریها اگر از طریق دقت و تحقیق بیشتر در ادلّه احکام شرع باشد و حقایق تازه اى به کمک کتاب و سنّت و دلیل قاطع عقل کشف شود، نه تنها بدعت نیست بلکه سبب شکوفایى و بالندگى آیین خداست.
📌 و به تعبیر دیگر : کشف، چیز تازه اى است و إلاَّ مکشوف، در آیین خدا از قبل بوده است.
👌ولى اگر ذوق و سلیقه هاى شخصى و استحسانات ظنّى پایه و اساس نوآوریهاى دینى باشد، جز گمراهى و ضلالت و مسخ شدن چهره دین نتیجه اى نخواهد داشت.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈