🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/115) 💢 «فَاَینَما»: واژه «فَاَینَما» در این موضع، بر اساس اجماع علمای به صورت متصل نگارش شده است. ✍️ لازم به ذکر است بر اساس قول دانی، عبارت موصول «اَینَ ما» در سراسر قرآن کریم به صورت منفصل نگاشته شده غیر از چند موضع زیر: ✅ فَاَينَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ (بقره/115) ✅ اَينَما تَکونوا یُدرِککُمُ المَوتُ (نساء/78) ✅ اَينَما يُوَجِّههُ لا يَأتِ بِخَيرٍ (نحل/76) ✅ اَينَما كُنتُم تَعبُدونَ (شعراء/92) ✅ اَينَما ثُقِفوٓا اُخِذوا (احزاب/61) اما مصاحف در این مواضع، مختلف عمل کرده‌اند، برخی مواضع بقره، نحل و شعرا را متصل نوشته‌اند و برخی دیگر، مواضع بقره، نساء و احزاب را. 💢 «واسِعٌ»: این کلمه بر اساس رأی ابوداود به حذف الف و براساس رأی دانی به اثبات الف نوشته می‌شود. بر همین اساس در مصاحف مختلف به دو شیوه حذف یا اثبات الف نگارش شده است: ✅ بر اساس قول دانی: مصحف ترکیه، مصحف لیبی، مصحف هندی، مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✅ بر اساس قول ابوداود: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹