3️⃣9️⃣ 4️⃣2️⃣ ❇️ توضیح مرحله اول ◀️ مرحله‌ی اول مرحله‌ی ضعف کارکردها است. که چندین نشانه دارد. 🔶 یکی از نشانه ها «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/19) است. 👈 در آیات قرآن واژه‌ی معروف سی و هشت مرتبه استفاده شده، نوزده بار آن فقط در مورد بحث خانواده و معاشرت زوجین است. 🔷 خانواده را فقط نمی شود با حقوق و خط قرمز اداره کرد. یک اصل مسلّم است، فقط اینها حد را مشخص می‌کند که «تلک حدود الله». منتها بین این‌ها اگر شما بحث معروف را مطرح نکنید آن خانواده هیچ‌موقع آن انعطاف لازم را پیدا نمی‌کند. لذا مدار ایده‌آل یک زندگی «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» است. معاشرت معروفانه می‌شود مدار اصلی زندگی. 🔶 هرچه از این معاشرت معروفانه فاصله بگیرید به سمت آشفتگی حرکت می‌کنید. وجه استفاده از تعبیر آشفتگی این است که همین واژه‌ی معروف را شما در بحث کتب لغت ببینید مثلاً ابن فارس دارد که «هذا امرٌ معروف و هذا یدل علی ما قلناه من سُكونه إليه» یعنی بحث معروف را با بحث سکونت و ‌آرامش عجین می‌کند و هرچی از این سکونت و آرامش شما فاصله بگیرید نتیجه‌اش آشفتگی است. 🔦 حالا معاشرت معروفانه یعنی چه؟ نظریه‌ی نهایی (علامه طباطبایی و بعض دیگر) این است که آن چیزی که عرف، شرع و عقل این را معروف و حَسَن می‌داند. 👈 مثال‌هایی که فقهاء زدند را می‌توانیم توی چهارتا حیطه‌ی کارکردهای خانواده مطرح کنیم. 1️⃣ کارکرد حمایتی؛ شیخ طوسی می‌گوید اگر یک زنی شأنش در این بود که یک کسی داشته باشد که کارهایش را انجام دهد «و كان مثلها مخدوماً فعليه إخدامها» می‌فرماید این خادم گرفتن وظیفه‌ی شوهر می‌شود، می‌گویند این یک مصداقی است برای معاشرت معروفانه. ادامه دارد .... 📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)