eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
307 دنبال‌کننده
124 عکس
2 ویدیو
52 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ اسامی پژوهشگران عزیزی که تقریرهای آنان در نمایشگاه عرضه شده است: (به تفکیک پایه) 👇👇 7️⃣ طلاب پایه هفتم: 🔻فقه: 🔶 عباس صفری انزابی 🔰 عنوان تقریر: معاوضه بول و عذره حیوان 🔻اصول: 🔶 محمدهادی نهاوندی 🔰 عنوان تقریر: حجیت قطع/ معنای لغوی واصطلاحی قطع/ اقسام قطع 8️⃣ طلاب پایه هشتم: 🔻فقه: 🔶 محمدمهدی اخوان 🔰 عنوان تقریر: نظر شیخ انصاری پیرامون موالات/ تعریف تنجیز/ ادلّه قائلین به تنجیز 🔻اصول: 🔶 امیرحسین شیرینی 🔰 عنوان تقریر: حکم واقعي و ظاهری / دلیل اجتهادی و فقاهتي 9️⃣ طلاب پایه نهم: 🔻فقه: 🔶 محمد موسی زاده 🔰 عنوان تقریر: معنای خیار/معنای لغوی و اصطلاحی/ اصالة اللزوم 🔻اصول: 🔶 سید حامد اصغری 🔰 عنوان تقریر: موضوع علم اصول / رابطه موضوع علم با مسائل آن/ تمايز علوم به اختلاف اغراض 🔟 طلاب پایه دهم: 🔻فقه: 🔶 مرتضی صفری 🔰 عنوان تقریر: حقیقت شخص اعتباری/ تعریف شخص/ فرق شخص و شخصیت / تعریف شخص اعتباری 🔻اصول: 🔶 محمدمهدی دلاوری 🔰 عنوان تقریر: علائم الحقیقة و المجاز/تبادر/ عدم صحة سلب/ اطراد ✅ ان شاءالله سایر تقریرات در مراحل بعدی ( هر دو هفته یکبار) عرضه می شود. 🌷با تشکر از همه عزیزان🌷
8️⃣0️⃣2️⃣ 3️⃣5️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 اگر صيغه امر پس از تحريم وارد شود يا احتمال وجود حرمت باشد، مدلول تصديقى آن ميان طلب جدّى و نفى تحريم مردّد مى ‏گردد، ولى مدلول تصورى و معناى موضوع له صيغه تغييرى پيدا نمى ‏كند. 🔷 اگر واجب موقّت ترك شود، آيا وجوب قضا كه تكليف جديدى است، بايد به امر جديدى ثابت شود يا نفس امر اول در وجوب قضا كافى است؟ 👈 جواب آن است كه امر به واجب موقّت يا امر واحدى است يا تجزيه به دو امر مى ‏شود؛ يعنى: امر به ذات فعل و امر به اداى آن در وقت معين. 👈 در صورت اول وجوب قضا به امر جديد و در صورت دوم وجوب قضا به همان امر اول است. 🔶 در اينكه امر به امر به شى‏ء به معناى امر به همان شى‏ء است يا نه، بحث و گفتگوست و هر دو احتمال پيروانى دارد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣0️⃣2️⃣ 3️⃣5️⃣ 4️⃣1️⃣ ❇️ لوازم تقسیم فنی و صحیح ◀️ دو مورد از لوازم تقسیم فنی و صحیح بیان شد. 3️⃣ تقسـیم بندي باید صبغه فقهی هم داشته باشد و اصطلاحات یا مسائل علوم دیگر مبناي تقسیم قرار نگیرد مثلاً فقه الاقتصادو فقه الاخلاق یا فقه الکلام تقسیم بندي صحیحی نمی باشد و این نکته را در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد . 4️⃣ تقسیم بندي باید به گونه اي باشد که همه مسائل ممکن در آن علم را در بر بگیرد 👈 و در علم فقه که علم به احکام شـرعی فرعی عملی است و در بردارنده حکم شرعی از قبل از ولادت تا بعد از فوت مکلف است باید تقسیم به گونه اي باشـد که نه تنهـا این دامنه وسـیع و عریض را در بر بگیرد بلکه بتوانـد آنچه را که به مرور زمان از مسائل جدیـد و روابط اجتماعی و فردي مسـتحدثه پیش می آید نیز در بر گیرد 👈 بنابراین باید خصوصـیت دیگري در مبناي تقسـیم بندي باشـدکه تقسیم و اقسام به نحوي باشد که کلیه موضوعات و روابط و مسائل مستحدثه روز افزون را که در اثر زندگی تکاملی انسان رخ می دهد شامل شود که این نکته نیز بسیار مهم است. 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣1️⃣2️⃣ 0️⃣5️⃣ ❇️ اقسام حال 🔷 تقسـیم حـال به اعتبـار لزوم و دوام بیان شد 🔶 تقسیم دوم: به اعتبار ارزش دار بودن فی نفسۀ حال و یا ارزش مقدمی داشتن براي ذکر لفظ دیگر است. 👈 اگر اولی باشـد به آن حـال مقصوده گوینـد که غالبا حال از این نوع است ماننـد: «جاء زیـدراکبا» 👈و اگر براي مقـدمه چینی کردن براي ذکر لفظ دیگري باشـد، به آن حال توطئه گویند که این قسم قلیل بوده و همواره به صورت جامد است که توسـط وصفی توصیف می شود و این حال مقدمه براي ذکر همین صفت آمده است. 🟡 مانند قول خداوند متعال فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا شاهد در حالیت «بشـرا» براي ضـمیر مستتر در «تمثل» می باشد که این حال توطئه براي ذکر «سویا» است 👈 چون اولا ذکر «سویا»بـدون ذکر مقـدمی «بشـرا» مفیـد معناي واقعی و مراد خداوند نیست زیرا معلوم نمی شود که روح القدس به صورت چه چیزي «سویا» و کامل تمثل و ظاهر شده است 👈 ثانیا: اگر «بشرا» در عبارت ذکر نشود «سویا» چون صفت است بایدصفت براي ضمیر مسـتتر «تمثـل» باشـد و به صورت مرفوع قرائت شود در حالی که این لفظ نمی توانـد صـفت براي آن ضـمیر شود زیرا از ضـمیر صفت آورده نمی شود. 🟡 و همین مطـالب در مثـال: «جاءنی زیـد رجلا محسـنا» جاري است که «رجلا» حال توطئه اي براي ذکر «محسـنا» اسـت و ارزش ذاتی نـدارد زیرا معلـوم اسـت که «زیـد» مرد است بلکه مقـدمه چینی و زمینه نحـوي براي ذکر صـفت «محسـنا» فراهم میکند، زیرا اگر «رجلا» نباشد، «محسـنا» نمی تواندصفت براي «زید» واقع شود زیرا نکره است و «زید» معرفه می باشد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
❇️ شماره 20 لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 🔊🔊 🟡 در این شماره 5️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، احکام و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد حکم حلق لحیه است که به قلم جناب آقای سید محمدجواد شوقی (طلبه پایه دهم) نوشته شده است. در این مقاله که قسمت اول آن به چاپ رسیده ادله عقل و قرآنی و اجماع و سیره متشرعه مورد بررسی قرار گرفته. 📙 مطلب اصولی به بحث در مورد حجیت سیره حادث بعد از عصر حضور معصوم (علیه السلام) پرداخته و در قسمت اول این مقاله که در این شماره منتشر شده دو فصل مفاهیم کلی و حجیت سیره عقلا و متشرعه مورد بحث قرار گرفته. این مقاله به قلم جناب آقای علی مغنی (طلبه پایه دهم) است. 📓 در قسمت نکته ناب جناب آقای محمد موسی زاده (طلبه پایه نهم) مقاله ای به زبان عربی نوشته اند با عنوان الاسلام برنامج، که در این شماره قسمت دوم این مقاله به چاپ رسیده است. 📘 در بخش اخلاق مطالبی با عنوان ضرورت صبر در مسیر طلبگی که به کوشش جناب آقای محسین کریمی از کتاب پندهای سعادت تهیه شده است، آورده شده. 📒 در بخش احکام به بررسی اقوال علما در صورتی که برای سجده، ما یصح السجود علیه نباشد پرداخته شده که هفت قول آورده شده است.
20-1.jpg
14.93M
شماره بیستم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
20-2.jpg
3.39M
شماره بیستم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)
1️⃣1️⃣2️⃣ 0️⃣5️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات اقوال فقها درباره این کتاب 🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد: 1️⃣و2️⃣ قول اول و دوم گذشت. (مطلقا معتبر است و مطلقا معتبر نیست) 3️⃣ قول سوم: قول به تفصیل 🔶 تفصیل بین اعتبار ثلث تلخیص شده توسط شهید اول به خاطر وجود سند به آنها و عدم اعتبار الباقی روایات این کتاب است. 👈 «بنابر فرمایش آیت الله داوری تعدادی که در کتب شهید و توحید و امالی صدوق و نوادر راوندی (به شرط صحیح بودن طریق علامه مجلسی به نوادر) مورد اعتماد است 👈 أصول علم الرجال بین النظریة و التطبیق، ص: :328 »فالمقدار المنقول فی کتب الشهید، و فی التوحید و الأمالی للصدوق، و نوادر الراوندی، محلّ اعتماد إذا کان طریق العلّامة المجلسی إلى کتاب النوادر صحیحا، و إلّا استثنی ما فی النوادر». 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)