4️⃣5️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. ✅ بیان سه قسم گذشت 🔶 امّا در صورتی که اسم اوّل نكره مسوّغه و اسم دوّم معرفه بود، مثل: «خير منك زيد» كه «خير» در اصل «أخير» و افعل التفضيل است و به واسطه عمل‌كردن، صلاحيت مبتدا واقع شدن را دارا مى‌باشد و بعد از آن اسم معرفه «زيد» واقع است، گفته شد که بين جمهور نحويين و سيبويه اختلاف است. 👈 جمهور نحويين قائل هستند كه نكره مسوّغه در اين فرض همانند نكره غير مسوّغه در فرض سابق است كه نمى‌توانست تا معرفه در كلام وجود دارد مبتدا واقع شود، بنابراين آن اسم معرفه، مبتدا و آن اسم نكره خبر است. 👈 لكن سيبويه قائل است كه نكره مسوّغه در اين فرض در مثل: «كم مالك؟» كه «كم» استفهامى به واسطه صدرات طلبى خود داراى صلاحيت مبتدا شدن است و يا در مثل: «خير منك زيد» كه «خير» به واسطه عمل‌كردن داراى آن صلاحيت است، مبتدا بوده و اسم معرفه در دو مثال خبر است. ✅ از ديدگاه مؤلف كتاب (ابن هشام) حكم اين صورت، صحيح بودن هردو قول است كه يكى را جمهور و ديگرى را سيبويه قائل است. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)