3️⃣6️⃣1️⃣ 8️⃣3️⃣ ❇️ احتمال دوم (یعنی مثلا متن روایتی که به طریق صـحیح به ابن ابی عمیر منتهی شـده و به امام علیه السـلام منتسب است باید بر آن صحه گذاشت یعنی امام علیه السلام آن را فرموده است) بیان شد و گفته شد این احتمال سه نظریه دارد: 1️⃣ علاوه بر اعتبـار روایات آنها و اینکه بعـد از اصـحاب اجماع به سـند نگاه نمی کنیم، خود اصـحاب اجماع نیز جزء ثقات می باشـند. 🔶 افراد بسـیاري به این قول قائل شـده اند. نتیجه اینکه اگر اصـحاب اجماع از وسائطی نقل کرده باشـند روایات مزبور را می پـذیریم ولی این دلیـل نمی شود که وسایـط مزبور نیز ثقه باشـند که در نتیجه اگر درجـایی دیگر بـدون دخـالت اصـحاب اجمـاع چیزي را نقل کرده باشـند روایت آنها پـذیرفته شود. زیرا از عبارت کّشـی فقط اعتبار روایات اصـحاب اجماع فهمیده می شود نه وثاقت وسائط. 2️⃣ علاوه بر اینکه خودشـان ثقه هسـتند وسائطی که از آنها نقل شـده است تا امام علیه السـلام همه ثقه می باشـند. 🔷 البته مراد از ثقه، ثقه بـالمعنی الاعم است یعنی با فساد مـذهب هم سازگار است و مراد این نیست که این وسائط همه امامی باشـند. 👈 این قول مختـار حاجی نوري است و از رجال سـید بحر العلوم نیز همین مطلب را نقل می کنـد و قول صاحب منتهی المقال که قول اول را به سیدبحر العلوم نسبت می دهد تخطئه می کند. همچنین از شهید اول نیز همین قول را استظهار می کند. 🔶 قائلین به این قول زیاد نیستند. 3️⃣ ملا علی کنی و بعضی دیگر می گویند که فقط روایات و متون احادیث اصحاب اجماع صحیح است. یعنی آنچه در کتب اصحاب اجماع آمده است صحیح می باشد ولی اینکه خود اصحاب اجماع ثقات هستند یا نه قابل اثبات نیست. 🔷 این بدان معنا است که قرائنی وجود داشته است که اصحاب، بر اساس آنها به صحت روایات آنها پی برده اند. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)