✏️ یادداشتی پیرامون اقدام دغدغه مندانه و عالمانه در برگزاری «درس مبانی و اصول حکمت عملی» (اخلاق و سیاست) 🔹خوشبختانه حکمت نظری در حوزه های علمیه رواج بسیار خوبی را داشته است و مقام معظم رهبری، در رواج و تمرکز حوزه بر روی فلسفه نقش منحصر به فردی را داشتند که کافی است به بیانات ایشان درباره ضرورت پرداختن به فلسفه اسلامی در حوزه های علمیه رجوع کنیم. 🔸اما متأسفانه رونق خوبی را در حوزه های علمیه ندارند. از ضرورت هایی است که رهبر انقلاب به آن اشاره کرده اند و اگر فلسفه به این سمت خیز بر ندارد هم خودش آسیب می بیند و هم انقلاب اسلامی از لحاظ اندیشه های پشتیبان ناظر به صحنه های اجتماعی، آسیب می بیند. یکی از بهترین کارها برای امتداد فلسفه، رواج حکمت عملی در حوزه های علمیه و دعوت طلاب به سمت آن است. فلسفه اسلامی از این لحاظ از فلسفه غرب عقب افتاده است لذا هر چه سریعتر باید عقب ماندگی در ساحت فلسفه را جبران کنیم و حرکت تضاعفی در آن داشته باشیم. علاوه اینکه در جای خود باید درباره تأثیر حکمت عملی بر نیز بحث کرد که یکی از حلقه های گمشده فقه است. 🔹 مقام معظم رهبری می فرمایند: «نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا الله» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّصدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... . این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید» (1389/10/29 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی). 🔹 می فرمایند: «حکمت عملی، عرصه نمود همه مباحث حکمت نظری و علم النفس است و در واقع فلسفه انسان و زندگی است». 🔸الحمدلله (از اساتید صاحب نظر و عمیق در فلسفه و عرفان و از شاگردان ) بسیار هوشمندانه این دغدغه را هدف گرفته اند و قرار است از ابتدای مهرماه درس حکمت عملی را آغاز کنند. این درس هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 11 در مدرس 126 مدرسه امام کاظم(علیه السلام) قم برگزار خواهد شد. توضیحاتی از این درس توسط استاد امینی نژاد در کانال نفحات منتشر شده است که استماع آن مهم و ضروری است. 🔹طلاب و دغدغه مندان، این درس را مغتنم بشمارند. ضروری است طلاب برای این درس، یک دوره کتاب بدایه الحکمه را درس گرفته باشند هرچند اگر مباحث نفس را هم دیده باشند مؤثرتر می باشد. با توجه به ضرورت این درس، ان شاء اللّه مطالبی را با عنوان در کانال رستاخیز بارگزاری خواهم کرد. ✏️ محمدرضا سعادتی؛ طلبه حوزه علمیه قم ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .