1 6 ✳️ در كلام ‏ فقيه بزرگ، ملّا مهدى در باب حرص مى‏فرمايد: «حرص حالت و صفتى است نفسانى كه آدمى را بر جمع آوردن آنچه بدان نياز ندارد برمى‏انگيزد، بى‏آن كه به حدّ و مقدار معيّنى اكتفا كند. و آن نيرومندترين شاخه‏هاى دوستى دنيا و مشهورترين انواع آن است و شكى نيست كه خُلق و خويى هلاك‏آور و صفتى گمراه كننده است، بلكه بيابانى است تاريك و بيكران و درّه‏اى بس عميق كه ژرفاى آن ناپيداست. هر كه در آن گرفتار آمد گمراه و نابود شد و هر كه در آن افتاد به هلاكت رسيد و بازنگشت. از مشاهده و تجربه و اخبار و آثار آشكار است كه حريص هرگز به حدّى كه در آن جا توقّف كند منتهى نمى‏شود، بلكه پيوسته در گرداب‏هاى دنيا فرو مى‏رود تا غرق شود و از سرزمينى ديگر مى‏افتد تا سرانجام به هلاكت رسد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: لَوْ كانَ لْابْنِ آدَمَ وادِيانِ مِنْ ذَهَبٍ لْا بْتَغى وَراءَ هُما ثالِثاً، وَ لايَمْلأَ جَوْفَ ابْنِ آدَمَ إلَّا التُّرابُ، وَ يَتُوبُ عَلى مَنْ تابَ. اگر براى فرزند آدم دو وادى طلا باشد وادى سوّمى مى‏طلبد و جز خاك چيزى شكم اين انسان را پر نمى‏كند و خداوند توبه هر كه را توبه كند مى‏پذيرد. و نيز فرمود: مَنهُومانِ لايَشْبَعانِ: مَنْهُومُ الْعِلْمِ وَ مَنْهُومُ الْمالِ. دو گرسنه‏اند كه سير نمى‏شوند: گرسنه دانش و گرسنه ثروت. و فرمود: يَشيبُ ابْنُ آدَمَ و تَشِبُّ فيهِ خَصْلَتانِ: الْحِرْصُ وَ طُولُ الْأَمَلِ. آدميزاد پير مى‏شود و دو خصلت در او جوان مى‏گردد: حرص و آرزوى دراز. امام باقر عليه السلام فرمود: مَثَلُ الْحَريصِ عَلَى الدُّنْيا كمَثَلِ دُودَةِ الْقَزِّ كُلَّما ازْدادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلى نَفْسِها لَفّاً كانَ أبْعَدَ لَها مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى‏ تَمُوتَ غَمّاً. حريص بر دنيا مانند كرم ابريشم است، هر چه بيشتر برگرد خود مى‏پيچد راه بيرون آمدنش دورتر و بسته‏تر مى‏شود تا از غصّه بميرد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 351 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2