eitaa logo
ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
75 دنبال‌کننده
535 عکس
191 ویدیو
7 فایل
اشعار عاشورایی (وقف) سید علی اصغر موسوی «سعا»، شاعر و پژوهشگر ادبیات دینی «مکتب شعر امامیه» 🌷🌴🖋️📚
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالعلیم💐 قامت ادراک قامت ادراک تو، شعر مرا آیینه نیست! اینکه می گویم دلیلش از نفوذ کینه نیست قامت ادراک باید خاکسار حق شود در تو جز گَرد تظاهر، گوهر آیینه نیست! در هزاران سال اوراق سحر تابیده را خوانده ام درسی که درکش جز به سوز سینه نیست حق مرا در فقر داده خلعت سوداگری! فخرمن جز عشق آن«آتش‌گر آدینه»نیست عاشقم، جایی که تو حتی نمی دانی چرا؟ عارفم، آنجاکه قدّت درخور پشمینه نیست ! ای معمایی ترین«گنج»گذشته از عدم «شعر»ناب من!که جایت جزدل گنجینه نیست با دو بال«عقل و عشق»آزادشو ازاین قفس روزگاراین«دیار»آن خوگر تهمینه نیست! بس که پرورده به دامان مردمان کج‌نهاد! در بساطش صحبت آسایش دیرینه نیست تو رهایی از غم دنیا و اُخری، چون «سعا» داغ عشقت مثل پیشانی، رهین پینه نیست سیدعلی اصغر موسوی 14 بهمن 1402 https://eitaa.com/saa_institute @saapoem 🖋️📚🖋️📚
هوالعلیم💐 قامت ادراک قامت ادراک تو، شعر مرا آیینه نیست! اینکه می گویم دلیلش از نفوذ کینه نیست قامت ادراک باید خاکسار حق شود در تو جز گَرد تظاهر، گوهر آیینه نیست! در هزاران سال اوراق سحر تابیده را خوانده ام درسی که درکش جز به سوز سینه نیست حق مرا در فقر داده خلعت سوداگری! فخرمن جز عشق آن«آتش‌گر آدینه»نیست عاشقم، جایی که تو حتی نمی دانی چرا؟ عارفم، آنجاکه قدّت درخور پشمینه نیست ! ای معمایی ترین«گنج»گذشته از عدم «شعر»ناب من!که جایت جزدل گنجینه نیست با دو بال«عقل و عشق»آزادشو ازاین قفس روزگاراین«دیار»آن خوگر تهمینه نیست! بس که پرورده به دامان مردمان کج‌نهاد! در بساطش صحبت آسایش دیرینه نیست تو رهایی از غم دنیا و اُخری، چون «سعا» داغ عشقت مثل پیشانی، رهین پینه نیست سیدعلی اصغر موسوی 14 بهمن 1402 https://eitaa.com/saa_institute @saapoem 🖋️📚🖋️📚
هوالعلیم💐 قامت ادراک قامت ادراک تو، شعر مرا آیینه نیست! اینکه می گویم دلیلش از نفوذ کینه نیست قامت ادراک باید خاکسار حق شود در تو جز گَرد تظاهر، گوهر آیینه نیست! در هزاران سال اوراق سحر تابیده را خوانده ام درسی که درکش جز به سوز سینه نیست حق مرا در فقر داده خلعت سوداگری! فخرمن جز عشق آن«آتش‌گر آدینه»نیست عاشقم، جایی که تو حتی نمی دانی چرا؟ عارفم، آنجاکه قدّت درخور پشمینه نیست ! ای معمایی ترین«گنج»گذشته از عدم «شعر»ناب من!که جایت جزدل گنجینه نیست با دو بال«عقل و عشق»آزادشو ازاین قفس روزگاراین«دیار»آن خوگر تهمینه نیست! بس که پرورده به دامان مردمان کج‌نهاد! در بساطش صحبت آسایش دیرینه نیست تو رهایی از غم دنیا و اُخری، چون «سعا» داغ عشقت مثل پیشانی، رهین پینه نیست سیدعلی اصغر موسوی 14 بهمن 1402 @saapoem 🖋️📚🖋️📚 #عشق
(دنیا عوض شده ست) مِهر و وفای مَردم دنیا عوض شده‌ست گویا که نسل آدم و حوّا عوض شده‌ست کینه ، نشسته جای مَحبّت ، به سینه‌‌ها یعنی که سینه‌های مصفا عوض شده‌ست آداب زشت ، رایج و معمول گشته اَست آیین نیک و سیرت زیبا عوض شده‌ست از چهره ‌های بِکر ، نمانده اثر ؛ دریغ... ابرو و چشم و بینی و سیما عوض شده‌ست محصول این زمان شده بی اعتبار ؛ چون کیفیت مُسَلّم کالا عوض شده‌ست مَدرک به جای دانشِ عالِم ، نشسته اَست یعنی که جای مَردم دانا عوض شده‌ست هر جاهلی ز جعل مدارک ، شد اوستاد چون جای علم و جهل به معنا عوض شده‌ست از بس که جاهلان ، به طبابت نشسته‌اند داروی دردِ بلغم و سودا عوض شده‌ست اسناد معتبر ، دگر افتاد از اعتبار چون نقشِ مُهر و خامهٔ امضا عوض شده‌ست دیگر کس اعتنا ، به دیانت نمی‌کند امروزه دیدِ خلق ز عقبا عوض شده‌ست چون وعده‌های پوچ فقط شد نصیب خلق از دوزخ و بهشت ، نظرها عوض شده‌ست کو آن دمی که زنده کند مُرده را ؛ دریغ مریم نما بسی و مسیحا عوض شده‌ست ای هم‌سخن! ملول مشو ـ از بیان من مضمون شعر اگر که دراینجا عوض شده‌ست هر گوشه‌ای فتاده ، شکسته‌دلی نزار چون خصلت اهالی بالا عوض شده‌ست آری! زمانه نیست به کام گرسنگان چون شیعگی به سیرت مولا عوض شده‌ست زیر فشار مُهلِک این روزگار سخت گویی که جای تک تک اعضا عوض شده‌ست محنت گرفته خانه‌ی دل را ، ز بی‌‌ کسی گویی که جای یاور و اعدا عوض شده‌ست وقتی دعا ، علاج بلا را ـ نمی‌کند یعنی نوای اهل تمنا عوض شده‌ست وقتی که عادی اَست گناه و فسادِ خلق یعنی اساس قبح و تبرّا عوض شده‌ست وقتی ربا ، مباح شده ـ بین مسلمین یعنی که شرع و شارع و فتوا عوض شده‌ست وقتی که زهد ، گشته ریایی در این دیار یعنی که فسق و طینت و تقوا عوض شده‌ست وقتی که باده ، دفع خماری ـ نمی‌کند یعنی که جای (ساقی) و سقا عوض شده‌ست ای آنکه بر اریکه ی دولت نشسته‌ای! حکمی نما که وقت تماشا عوض شده‌ست سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/saa_institute 📚🖋️📚🖋️📚
عشقین حکمتی🌹 شعر اگر پنجره اولسا ،گُزه اندازه گلر یوخسا،داش دان دا مگر آینه اعجازه گلر! بیچملی  هرنه گدرسن اورگه،حسرتی وار بویونا تازه گلین لر کیمی ،اندازه گلر هرنه وار عالم امکان دا فقط عشق آدی دیر عشق اولا،شیر هژبرانه سی ده نازه گلر عشق اگریازمایازا قانلی اورک دن هامی وقت! گون چیخر،گول آچیلار،پنجره پشوازه گلر! عشق اگر یاده دوشه ،جملگی عالم اوینار طفل نوزاد وروب چهچهه ،آوازه گلر! یکه لیگ حکمتی وار،هرکسه شایسته دگیل! مطرح اولسادا گنده،اُردکه یوخ،غازه گلر هر چیبین ویز ویز اِلر بیر نچه گون،آمّا،فقط گویده قامتلی قَنت ،شهپرشهبازه گلر! حکمت حضرت تکوین دی «سعا» باور اِلَه دولانار چرخ فلک،کهنه گدر، تازه گلر!🖌📖💐 سید علی اصغر موسوی قم- ۳۰ آبان ۱۳۹۹ @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 📚🖋️📚🖋️📚
هدایت شده از صابرین نیــوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️الجزیره: تصاویر ماهواره‌ای حجم ویرانی در غزه را آشکار می‌کنند ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
🍂پاژنگ هر کجا پوچ است مثل دست من، نیرنگ‌هایم می کند آزرده هر آیینه را آژنگ‌هایم تا چه روزی بر سرم آوار ریزد، چاره نیست می زنم هر روز رنگی تازه بر تازنگ‌هایم جاده‌های زندگی را بارها رفتم، شتابان پا همان پا ماند و شد، صد پاره این پاژنگ‌هایم بلبلی هستم که دارد، یک گلستان آرزویی هیچ قانونی ندارد، شور این آهنگ‌هایم فصل بی‌رنگی رسیده، غافلم از آنچه هستم بی سبب در زندگانی، من اسیر رنگ‌هایم زندگی را لمس کن در خستگی‌های نگاهم می کند آزرده هر بیننده را   آژنگ هایم ! سیدعلی اصغرموسوی «سعا» قم- ۱۳۷۵ https://eitaa.com/saa_institute 💐🖋️📚💐
هوالعلیم💐 تلاش هرکس در راستای ارتقای ادراکات عقلی و نقلی، حسی و تخیلی، یک روز به ثمر می نشیند و از مرحله جمال شناسی و جلال اندیشی به مرحله کمال می رسد. امروز شاهد توفیق تان در مسیری بودم که سال ها برایش تلاش کرده اید! همت تان پایدار و روزگارتان بهروز ... باشم و در جایگاهی والاتر ببینم تان ان شاء اللّه 🖋️📚 https://t.me/+P3vhITKqXZBHlHYk https://eitaa.com/saa_institute *
: هفتمین جهت  🌴                 (نذر امام موسی کاظم-ع) ای هفتمین جهت، جهت خارج از فنا صدها جهت به سمت تو پیوسته از بقا خورشیدها به کوی تو حیران، چو آینه آیینه ها طفیل تو از مشربِ صفا رونق فرونهاد نوای هَزارها هر جا قنوت دست تو بگرفت ربّنا بگذشتی از حصار فلک، لیک مانده است چشم کلیم، بر یدِ بیضا و اژدها منشور صبر و طاقت تو، مهر بی حساب مستور حلم و غربت تو، فطرت وفا بغداد و بصره، یا که مدینه، مراد نیست! جایی نبوده تا نرود، شهرت شما توحید غنچه کرد میان لبان تو آتش اگر نهاد به دل، زهر جان‌گزا ماتم گرفت چشم فلک، هم‌قرین اشک وقتی که زهر ، قامت خورشید کرد، تا  ! می سوزم از شرار غمت، ای کلیمِ دل سینای غم به جان«سعا» ، کرده ای به پا 🌷🌴🌷🌴🌷 صل اللّه علیک یا مظلوم ،یا اباابراهیم یاموسی بن جعفر،یابن رسول اللّه🌴 *** مکتب شعر دینی در ایران مکتب شعر امامیه سیدعلی اصغرموسوی ۱۳۸۸ https://t.me/+P3vhITKqXZBHlHYk 🖋️📚 https://t.me/+P3vhITKqXZBHlHYk
صلوات بر حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به نقل از حضرت امام عسکری علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ ، مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ، الْبَرِّ الْوَفِيِّ ، الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ ، النُّورِ الْمُنِيرِ، الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ ، الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ ، اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ ، وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ ، وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ ، فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ ، إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمُ. منبع: بحارالأنوار، ج94، ص76 به نقل از جمال الاسبوع https://eitaa.com/saa_institute 📚🖋️📚
عرشی شکوه فرش نشین🌹🌴 سلام عرش می پیچد، به صحن گوهر افشانش درود فرش می ساید، جبین برخاک ایوانش نگاه عرشیان جاری، چون نور سبز آیینه ثنا ازهر طرف آید، به گرداگرد مهمانش مَلَک بوسد ضریح اش را، کنار زائر عاشق زیارتنامه خوان هردو، به آداب ثنا خوانش زمین و آسمان، آری جبین سای حرمگاه اند شده جبریل ها دائم به هردرگاه،دربانش چکامه یا غزل، هردو به وصف حضرت کاظم(ع) شبیه یک گل سرخ اند، گم در صد گلستانش! دلی می باید از عشق اش گرفته عطر گلپونه شقایق وار چرخان در بلور باغ الوانش "امین" و "مؤتمن"، "زاهد" ، "حلیف السجده" و "عابد" "صبور" و "صابر" و "عالم"، "امام" و جمله عنوانش درخشان درجهان همچون، شکوه کهکشانی سبز که با القاب ایزد فرّ، خداکرده درخشانش! طریقت: گرد نعلین اش، شریعت: صورت دین اش حقیقت: اصل آیین اش، که شد "حق" هم تن و جانش اگر "باب الحوائج" شد، وگر سرحلقه "کوثر" صبوری کرد برشامِ سیاه‌ و سرد زندانش بساط عُجب "هارون" را که از"نمرود"، افزون بود "خلیل" آسا به هم بر زد، به گلبانگی از ایمانش شکوه"کاظمین" اش را کنون بنگر که سر ساید طلوعِ ‌شمس کیهانی، به گَردِ فرشِ کیوانش به درگاهش تواضع کن، سلیمانی که می نازی! به یک قالی که با باد است، اوجِ بال پرّانش "سعا" را کن مدد مولا، به دنیایی پر ازغوغا که با یاد تو می گردد همیشه سبز دورانش💐 مکتب شعر امامیه مکتب شعردینی درایران 🌳 سیدعلی اصغرموسوی «سعا» قم - فروردین ۱۳۹۹ @saapoem https://eitaa.com/saa_institute
هوالعزیز باب الحوائج : فرقان حق نامت «کلیم» آسا معمای کلام ات سِرّ کلامت هم تجّلایی ز نام ات یعنی که «فرعون» زمان هارون ملعون باید شود غرق کرامات مرام ات! صبرت اگرچه در جهان ممدوح، اما «زندان هارون» بازتابِ التزام ات ملزم به تطهیر زمین از لوث طاغوت! محکم به استغنای حق در اهتمام ات ای حافظ شرع نَبی، قرآن ناطق جنّ و بشر در آستان حق، غلام ات! «باب الحوائج» در بسیطِ التجایی روح دعا جاری به اشک خاص و عام ات شرط تقدس در دل ادیان بُود :«هفت» هفتم جهت، درقوس هستی :احترام ات درک حقایق در دقایق با تو ممکن! سر ریز جام معرفت، ذِکر مدام ات فرقان حق در مکتب آل رسولی (ص) «نص امامت» منبعث در انسجام ات سادات نسل ات در فراوانی، بهاری «کوثر»نشان، از فیض آیاتِ دوام ات جان «سعا» بادا فدای رنج هایت از ژرفنای دل، به هر ساعت سلام ات هرچند زهر جانگزا جان و توان برد اما شهادت شد ثمین حُسن ختام ات.🌷 مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ایران سیدعلی اصغرموسوی ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۲۵ رجب ۱۴۴۵ (ع) https://eitaa.com/saa_institute 📚🖋️📚
👈فرق‌‌ها «مرحوم زنده یاد استاد رضا بابایی(ره)» 🖋️📚🌷 1. حقیقت می‌گوید برو؛ شیطان می‌گوید بیا. 2. مست هشیاری‌اش را آشکار می‌کند؛ هشیار، مستی‌اش را پنهان. 3. سکولارها می‌خواهند سیاست را از دین جدا کنند؛ روشنفکران دینی می‌خواهند دین را از دست سیاست نجات بدهند. 4. فرق مذاهب با یک‌دیگر، در تصوری است که از انسان دارند، نه در شناختی که از خدا و آخرت دارند. 5. جنگ به نفع فرماندهان است؛ صلح به نفع فرمانبران. 6. دانا به مسیر می‌اندیشد؛ نادان به مقصد. 7. حوزه می‌خواهد از تکلیف به نتیجه برسد و دانشگاه می‌خواهد از نتیجه به تکلیف. 8. فلسفۀ قدیم از خدا شروع کرد و به انسان نرسید؛ فلسفه جدید از انسان شروع کرد و به خدا نرسید. 9. حافظ تظاهرستیز است و مولوی، ظاهرستیز. 10. جنگل، سلطان دارد و شهر، قانون. 11. خنده، روی تو را می‌گشاید و گریه، دلت را. 12. محقق هراسان می‌نویسد و مقلد شتابان. 13. خدای ادیان برای نیایش است و خدای فیلسوفان برای چالش. 14. شعبده‌بازان از راه چشم فریبت می‌دهند و سخنرانان از راه گوش. 15. معشوق زیبایی را می‌پذیرد و عاشق زیبایی را می‌‌آفریند. 16. شاعر از مضمون به قافیه می‌رسد و سیاست‌مدار از قافیه به مضمون. 17. استعمار، خرابه را آباد می‌کند تا از آن استفاده کند و استبداد آبادی را خراب می‌‌کند تا بر خرابه‌نشینان فرمان براند. 18. تاریخ از دیروز می‌گوید و جغرافیا از امروز و سیاست از فردا و فرهنگ از پس‌فردا. 19. اخلاق تو را به دیگری متعهد می‌کند و عرفان تو را به تو. 20. فرق است میان آن‌ که یارش در بر// با آن که دو چشم انتظارش بر در. (سعدی) 96/9/16 @RezaBabaei43 https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚🌷
✍ نکته: قابل توجه متولیان«فرهنگ ملی و دینی» کشور که فرهنگ راماشاءاللّه رنگین ترازهمیشه مثل جدول های کنار خیابان حفظ کرده و با إرشادات به موقع مثل چراغ راهنمایی ازترافیک و ازدحام هنرمندان وآثارشان جلوگیری کرده است! وقتی پژوهش های فرهنگی فاخر «کتابخانه ای» در کتابخانه ماند و تحقیقات «میدانی» در میدان سرگردان! هرچه تلاش که هردو در توازن نگهداری، نخواهی توانست!! فقدان پیشرفت های فرهنگی - هنری (در حد انتظار تمدن اسلامی) در کشور، باعث خواهد شد که همان بلایی که برسر « خط و زبان و ادبیات ترکیه و جمهوری آذربایجان و تاجیکستان» آمد؛ بعد از مدتی البته نه چندان دور سراغ ما هم بیاید! با تعاریف فرضیه «نیل پستمن» احساس خطر برای تخریب فرهنگ ملی - اسلامی؛ با عملکرد های فعلی ابدا دور از انتظار نیست!!! https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚💐
🔴 حسین محمودی فر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی شد به گزارش شبکه خبری ساوه وزرندیه، حسین محمودی فر با حکم وزیر ارشاد،به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی منصوب شد. 📡 با کانال شبکه خبری ساوه و زرندیه در ایتا همراه شوید🔸👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2494890013C222090702f
هوالحی الذی لایموت🌷 انالله و انا الیه راجعون فرهیخته ارجمند ، جناب مهندس مهدی فرقانی پور(زیدعزه) ارتحال روانشاد بانو  «حاجیه خانم فاطمه احمدی» رحمة اللّه علیها را به خانواده  و خاندان محترمتان تسلیت وتعزیت عرض می کنیم. امیدواریم روح آن بانوی فره مند «بحق محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم» متنعّم از رحمت واسعهٔ الهی باشد و یادشان گرامی در روزگاران ، ان شاء اللّه. صبرتان در این مصیبت عظما جمیل و اجرتان نزد خالق گیتی جزیل. انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران قم.سیدعلی اصغرموسوی https://eitaa.com/saa_institute ،،،،،،،
هوالعلیم فرهیخته ارجمند جناب آقای حسین محمودی فر (زیدعزه الشریف) انتصاب بجا، شایسته و در خور توجه شما به سمت «ریاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اراک» موجب خرسندی اهالی فرهنگ و هنر استان و امتنان همیشگی ماست. از خداوند منان برای شما را در این زمینهٔ خدمت، آرزوی موفقیت و بهروزی داریم. ان شاء اللّه فرهنگ و هنر فاخر این دیرین دیارمتمدن با همت و تلاش شما، به مراتب والاتر ارتقا پیدا کند، آمین یا رب العالمین. انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران قم - سیدعلی اصغرموسوی https://eitaa.com/saa_institute "" "" "" "
🕋🕊📝حضرت پیامبر (ص) در وصیت خود نسبت به مسلمین فرمود: إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی {این حدیث در نقل‌های مختلف، با عبارت‌های گوناگون آمده، اما محتوای همه آن‌ها یکی است.} * در اصول کافی، از کتب اربعه و اصلی شیعه آمده است: «...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏...».[۱] ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم. سنن نسائی از صحاح سته اهل سنت، این حدیث را چنین نقل می‌کند: **** «... کأنی قد دعیت فاجبت، انی قد ترکت فیکم الثقلین احدهما اکبر من الآخر، کتاب الله و عترتی اهل بیتی، فانظروا کیف تخلفونی فیهما، فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض...».[۲] ترجمه: زمان وفات من نزدیک شده است. من در میان شما دو شیء گرانبها باقی می‌گذارم که یکی بزرگتر از دیگری است، کتاب خدا و عترتم که همان اهل بیت(ع) است. پس بنگرید که چگونه با آن دو رفتار می‌کنید که آن دو از هم جدا نمی‌شوند تا آنکه در کنار حوض بر من وارد شوند. منابع و سند حدیث این حدیث از روایاتی است که مورد قبول علمای شیعه و اهل سنت و در منابع هر دو گروه آمده است. *منابع اهل سنت بنابر کتاب «حدیث الثقلین و مقامات اهل البیت»[۳]، این حدیث را بیش از ۲۵ نفر از صحابه از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده‌اند. نام برخی از این صحابه در ادامه می‌آیدhttps://telegram.me/Holyfatemehzahra زید بن ارقم: این حدیث به شش طریق از او در کتاب‌های سنن نسائی،[۴] المعجم الکبیر طبرانی،[۵] سنن ترمذی،[۶] مستدرک حاکم،[۷] مسند احمد[۸] و کتاب‌های دیگر نقل شده است. زید بن ثابت در مسند احمد[۹] و المعجم الکبیر طبرانی.[۱۰] جابر بن عبدالله در کتاب‌های سنن (صحیح) ترمذی،[۱۱] المعجم الکبیر [۱۲] و المعجم الاوسط[۱۳] طبرانی. حذیفة بن أسید در کتاب المعجم الکبیر طبرانی.[۱۴] ابو سعید خدری در چهار موضع از مسند احمد[۱۵] و ضعفاء الکبیر العقیلی.[۱۶] امام علی(ع) به دو طریق در البحر الزخار یا همان مسند البزاز[۱۷] و کنز العمال.[۱۸] ابوذر غفاری در کتاب المؤتلف و المختلف دارقطنی.[۱۹] ابوهریره در کشف الاستار عن زوائد البزار.[۲۰] عبدالله بن حنطب در اسد الغابة.[۲۱] جبیر بن مطعم در ظلال الجنة.[۲۲] عده‌ای از صحابه[۲۳] بحرانی صاحب کتاب غایة المرام و حجة الخصام، این حدیث را به ۳۹ طریق از کتاب‌های اهل سنت نقل کرده است. بنابر نقل کتاب یاد شده، این حدیث در کتاب‌های مسند احمد، صحیح مسلم، مناقب ابن المغازلی، سنن ترمذی، العمدة ثعلبی، مسند ابی یعلی، المعجم الاوسط طبرانی، العمده ابن البطریق، ینابیع المودة قندوزی، الطرائف ابن المغازلی، فرائد السمطین، و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده است.[۲۴]https://telegram.me/Holyfatemehzahra **** *منابع شیعه بنا به نوشته غایة المرام و حجة الخصام، در منابع شیعه، ۸۲ حدیث با مضمون حدیث ثقلین نقل شده است که در کتاب‌های الکافی، کمال الدین، امالی صدوق، امالی مفید، امالی طوسی، عیون اخبار الرضا، الغیبة نعمانی، بصائر الدرجات و بسیاری از کتب دیگر جمع‌آوری شده است.[۲۵] علمای شیعه به جز نقل حدیث ثقلین، به صورت مستقل هم درباره آن کتاب‌هایی نوشته‌اند. https://eitaa.com/saa_institute 💐🖋️📚💐
✅ظهور عقل ( خلقت حضرت پیامبر-ص- ) ظهور عقل🏵️ وقتی که" وجود"، طرح جان ریخت، از نقشه ی خود نگشته خشنود موجود، نیازمندِ "دل" شد، درآینه ی جمال معبود دل گفتم و گشت قصه آغاز، با قصد و اراده کرد پرواز از مرز یقین گذشت و گم شد، در "دایره ی کمال" مقصود در دایره بود، این که دانست، اسرار نهفته در "سویدا" خود شمه ای از شمیم "عشق" است، در قالب نکته های مفقود هر نکته که عشق کرد انشا، دیباچه ی خلقتی دگر شد تا سایه ی " لطف" حضرت حق، گردد به نبود و بود ممدود هنگام تولد بشر بود، هنگام "ظهور گوهر عقل" انگیزه ی خلقت برین را، حق شاهد و عشق، گشته مشهود مولود که بود؟ جوهر عشق! خود نور دمیده از دل ذات هم شاهد غیب و سرّ مشهود، هم ساجد حق و حق مسجود با دیده ی ذات، دید او را، فرمود کلام دل نشینی: " لولاک لما خلقت الافلاک "، ای احمد نیک خُلقِ محمود ما رابه توعشق،عشق خویش است، ای زاده ی عشق وَ جوهرعشق در آینه جز تبلور نور، پیدا نکنی جوابِ فرنود هر کس که به تو نظر ندارد، از حُسن بشر خبر ندارد پیکر که ز عقل بر ندارد، بهتر که شود ز روح مطرود هر دل که به تو نباشدش مهر، باید که شود تهی ز مستی هر ره که به تو نباشدش راه، باید که شود همیشه مسدود ای روح دمیده بر تن عشق، عقل از تو گرفته فرصت نطق جان از تو شده ست پیکر آرا، تن از تو شده سزای بهبود تو خیر مجسّمی ، مجسّم ، در قامت دلربای آدم خاتَم به فضایل مکرّم، خاتِم به تفکرات مجدود گیتی و سپهر و مهر و کیوان، هم حشر و نشور و قسط و میزان با نام تو رسم کرده یزدان، در " دایره ی وجود " موجود همچون تو کسی خجسته پی کو؟! در عالم"عقل و ذهن ومحسوس" هم مطلع تو همیشه عالی ست، هم طالع تو همیشه مسعود💐🏵️💐📜 * مکتب شعر دینی مکتب شعر امامیه استاد سید علی اصغرموسوی قم - 88-1380 *** 🖊️فرنود : دلیل - برهان📚✔️ @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 💐🖋️📚💐
سلام علیکم و رحمة اللّه اسعد الله، لیالی و ایامکم جمیعا تقبل اللّه اعمالکم استادان عزیز و ارجمند عید مبعث، عید آغاز کتابت معرفت اللّه و شروع ادراکات وحیانی توسط بشر، برشما و خانواده محترمتان مبارک باد 💐 درسایه الطاف الهی و عنایات نبوی (ص) برقرار باشید جمیعا ان شاء الله 🖋️📚🙏 https://eitaa.com/saa_institute .