✔️حرف اول، لفظ آخر
آسمان را گرفت در مشتش، حرف ِاول به لفظِ آخر زد
مثل پروازِ نرم پروانه، پَر و پَر، سوی لامکان پَر زد
از بزرگانِ کوی جانان بود، گرچه در گاهواره می آسود!
چند ماهی به خاطر لبخند، کودکانه سری به مادر زد
با تبسم دل از پدر می بُرد، وقتی آرام، آب را می خورد
عاقبت، غرق خون، گلابینه، پیش چشمش، چو لاله پرپر زد!
حرمله(لعن)ازمیان انگشتان، نه فقط دید نای اصغر(ع) را
عالَمی را دَریدحَنجرِ عشق، که شرر بر جهان اکبر زد!
دست ِاحساس را علی اصغر(ع)، می فشارد به هر غزل وقتی
هر مُژه سینهزن شده با دل، می تواند به کربلا سر زد
افتخارم همین که در نامم، می درخشد بزرگی نامش!
سرنوشتم چقدر عالی بود، مُهر بر نامِ پاک «اصغر» زد ✅
مکتب شعرامامیه
سید علی اصغر موسوی
عاشورای 1441- 1398
#سعا #استاد_سعا #شعر_آیینی
#saapoem
@saapoem
https://eitaa.com/saapoem1402
کانال «ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش»
اشعار عاشورایی سید علی اصغر موسوی «سعا» شاعر و پژوهشگر ادبیات دینی
هوالعلیم
پدیدارشناسی «رمانتیسم» در ادبيات عاشورایی معاصر
سید علی اصغر موسوی
ادبیات عاشورایی در طول تاریخ همیشه با گوناگونی بسیار مواجهه بوده و در ساختار و محتوا معمولا تأثیر پذیر از شرایط تمدنی «زبان، فرهنگ، اعتقاد » و ابعاد جامعه شناختی منطقه ای بوده است.
با اینکه در اصل موضوع و «نصوص» مفهومی اش بسیار کم تغییر کرده؛ اما در ساختار زبانی اش هرگاه به شکلی متغیّر بروز کرده است!
در طول ۱۴ قرن گرچه خوشبختانه به مدد ممدوحین آرمانگرایش از موضوعیت اصلی خارج نگردیده؛ اما به خاطر تأثیرش از «تقدس دینی» باعث پرورش احساس گرایی در هنر و ادبیات هر عصر و دوره شده است.
متأسفانه به خاطر «مقاله» نبودن این متن، به «شاهد مثال» از هر دوره و تطورات تاریخی آن نمی توانم بپردازم، اما در طی این یاداشت، توجه مخاطبين عزیز مطالبم را معطوف به نگرش های «رمانتی سیسم» در ادبيات عاشورایی معاصر کرده و به آسیب شناسی آن خواهم پرداخت ان شاء الله.
قبل از ورود به مباحث اصلی، نخست باید تعریفی از «مکتب رمانتیسم» داشته باشیم :
[بحث اندیشه رمانتیک را بایستی در مقولاتی چون «قرداد اجتماعی (ژان ژاک روسو) » و «نظریه انداموار دولت» جستجو کرد که اولی در آثار افرادی چون روسو، هابز و لاک و دومی در نظریات اندیشمندانی چون هگل مشهود است.
این مکتب زاییدهٔ تمدن صنعتی و پیشرفت طبقه متوسط در سدهٔ نوزدهم میباشد. رمانتیکها به رؤیا و اندیشه خود بیش از هر انگیزه طبیعی و غیرطبیعی اهمیت میدادند و آنچه مینوشتند جلوههایی از جهان نا شناخته اندیشه و پندار بود.
خیال پردازان سده ۱۹ توده را آنگونه که بودند تصور نمیکردند بلکه آنگونه که میخواستند باشد تجسم میساختند؛ بنابراین رمانتیسیسم در برابر واقع گرایی بود.
آنها برعکس کلاسیست ها به خرد نمیپرداختند، بلکه به فرمان احساس و اندیشه گوش میدادند.
البته رمانتیکها کاوش عقلی را یکسره بیهوده نمیدانستند، بلکه معتقد بودند که عقل فقط نمایندهٔ جزئی از استعدادهای انسان است؛ بنابراین اغلب آنها برای درک تمامیت عالم به نگرشهای زیبایی شناسی و شهودی روی میآوردند و اعتقادشان این بود که بینش عقلی از درک هستی ناتوان است.
ژان ژاک روسو از مهمترین متفکرین رمانتیک میگوید: «در نهایت، عقل راهی را در پیش میگیرد که قلب حکم میکند».]
مکتب «رمانتیسم» درست نقطه مقابل مکتب «کلاسیسم» است و هر گونه «واقع گرایی و خرد گرایی(تعقّل) » را نفی می کند!
خوب، پرسش اینجاست: آیا واقعه «عاشورا» یک حقیقت تاریخی است یا یک افسانه موهوم؟
آیا می توان حقایق تاریخی را با زبان هنر دگرگون کرد و ماهیت آن را با «تخیل گرایی» دچار چالش ساخت؟!
آیا شعار «هنر و ادبیات متعهد» که ساخته و پرداختهٔ ناشیانه برخی از شاعران «بعد از انقلاب» می باشد؛ پاسخگوی این فرضیه هست؟!
چگونه می شود «ادبیات متعهد» را در قالب «رمانتیک» عرضه کرد و به آن رنگ و روی «عواطف مقدس» داد؟!!
«ادامه دارد...»
ان شاء الله 🙏
🖋️📚🌴
Https://t.me/saapoem
سید علی اصغر موسوی «سعا» شاعر، نویسنده، پژوهشگر ونظریه پرداز مکتب شعر امامیه:
بارقهی عشق نذر حضرت قاسم(ع)
قافلهی اشک من، باز به دریا رسید
آینه بر آب زد، فصل تماشا دمید
ساحل موّاج عشق، کشتی دل را شکست
موج تلاطم به دل، غربت غم آفرید
اشک من آیینه شد، تا که ببینم در آن:
بارقه ای را که زد، بر شب ظلمت، نوید!
نوبت آزادگی، خورد رقم با جنون
حضرت عاشق، قلم روی سخنها کشید
سرو، چرا میزنی لاف، ز آزادگی!
نخل شهادت کنون، تا به ثریّا رسید
*
این که به میدان زده، پرچم عشق و شعور
آینهی حیدر است، شد به تجلّی پدید
این که نگاهش فقط، جانب چرخیدن است
میل شهادت چنان، کرده دلش را شهید –
خالی از احساس غم، مست تماشا شده
می رود از حال خود، شعله به هر جا که دید
روشنی سوسن اش، لالهی سرخ تنش
بار دگر میدمد، در دل صبحی سپید /#سیدعلی_اصغر_موسوی /قم- سیدعلی اصغرموسوی / 1381/1/1
نوجوانی مثل گل نذر حضرت قاسم(ع)
پیش میآید، ولی آشوب دریا، پیش روش
مثل شبنم، مثل گل، دشتی تماشا، پیش روش
با بهاری که گرفته خو، به صبح قامتش
بی اثر بادا، خزان سرد دنیا، پیش روش!
پیش میآیند، صیادان فرصت، ای دریغ!
موج خواهد زد در این سیلاب، دریا پیش روش
*
باغبان لحظههای سبز، در اندیشه است
اشکها را میفشاند، باز تنها، پیش روش
هر چه در هستی تماشا کرده، زیبا بوده است
جلوهزاری تازه گشته باز زیبا، پیش روش:
نوجوانی مثل گل، مثل سپیده، مثل آب
می کشد، تصویر نابِ تا خدا را، پیش روش!
سیدعلی اصغرموسوی
محرم /قم/1378 /#سیدعلی_اصغر_موسوی
🌹ققنوس عاشق 🥀
رفت و آغوش به آغوش تماشا وا کرد
در دل حادثه فریاد زنان، غوغا کرد
پیکر زخمی خود را به تماشا، سوزاند
مثل ققنوس که آغوش به آتش، وا کرد!
صحبت از یک زن دریا دلِ دریا روح است
که به همراهی همسر، گذر از صحرا کرد
سخن از وحدت محض است که در توفانها
قطره کوچید و شتابان سفر دریا کرد
قدرت عشق چنان جاذبه انگیخته بود
لیلی غرق جنون، راه حرم، پیدا کرد
همسر خوب "وهب" طاقت پاییز نداشت!
سهم آیینۀ خود، قامت عاشورا کرد 🌷🌴
مکتب شعردینی درایران
مکتب شعرامامیه سیدعلی اصغرموسوی قم-1381/8/1
#عاشورا #کربلا #همسر_وهب #شهیده🌷🌹 #وهب_بن_عبدالله_کلبی
تقدیم شده به: شهیده مظلومه همسر وهب بن عبدالله کلبی(ره)🌹
https://telegram.me/saapoem
#امام_حسین
#یاحسین
#استاد_سعا
#Ashura
@saapoem84
@parwaneha.ir
@artqom_ir
@adabiyatqom
@anjoman_adabi_qom
#shear
#saapoem
#سعا
#سیدعلی_اصغرموسوی
#سیدعلی_اصغر_موسوی
#سیده_فاطمه_معصومه_موسوی
#استاد_سیدعلی_اصغر_موسوی #استاد_سیدعلی_اصغرموسوی #استادسید_علی_اصغر_موسوی
#مکتب_شعر_دینی_ایران #مکتب_شعر_امامیه #شعر_آیینی_قم #شاعر_شهودی #شعر #شعر_دینی #شعر_آیینی
#چهارحد #قم
#خرقان
#ورچند
حلقهی گیسوی خون به جناب عابس بن ابی شبیب(ره)
چشمها حلقه زده، دل به تپش افتاده!
آن جوانمرد مگر، باز دل از کف داده؟!
زره از تن به در آورده و خُود از سر خود
یک نفر کو که بگوید: چه شده ست آزاده؟
رسم میدان نپسندد که بیافشانی زلف!
ای خوش آن حلقهی گیسو، که ز هم نگشاده –
می برد زَهرهی دلهای پریشان هر دم
می شود بازترین عقدهی هر دلداده؟!
*
آه از آن لحظه، که در آینهی شب دیدم
تاری از حلقهی آن، دست کسی افتاده!
سیدعلی اصغرموسوی
قم/1378
🌴🌷🌴
@saapoem
«حُسَین» عاشقترین یحیای هستی 🌹
میان شوق یحیی تاشهادت، عشق تجریدی ست
اگر مبنای پاکی در سلوکش، غسل تعمیدی ست!
رباط و مسجد و دیر و کلیسا، هر کجا باشد
بدون جاری نامش، فقط بنگاه تردیدی ست!
جمالش پرتو نورِ تجّلی در دل میدان -
کنار سورهٔ فرقان، تبلورگاه تمجیدی ست
من از«یحیای عاشق» در دیار عشق می گویم
که درپیشینهٔ خلقت،نه تکراری،نه تمدیدی ست!
اگر هم می دمد هر جا، نسیم سرخ عنوانش
به هرپرچم که می بینی،نه تقلیدی که تاکیدی ست!
«ذبیح اللّه» عیسی دم، که از خون گلوی او
حیات حق مُعّلی' در شروع شرع توحیدی ست
میان انبیا و اولیای حضرت خالق (جل جلاله)
«حُسَینِ»سیرت وصورت،ضمیرناب تجویدی ست
**
سلام ات گفته اجدادم،سلام ات می دهم هردم
به اذن حضرت سبحان،که چون وحی است وتحمیدی ست
به دیوان دلم هستی، چو «بسم اللّه» در باطن
اگرشعرم به هرقالب، شهودی هست وتأییدی ست
«سعا» در حد عاشق نیست! اما «دوستت دارد»
فدایت!جای اشک اینجا،نه تمهیدی که تعقیدی ست🌷🌴🏴
مکتب شعرامامیه
مکتب شعردینی درایران
سیدعلی اصغرموسوی
یکشنبه۱۶تیر۱۴۰۱
تاسوعای حسینی ۱۴۴۳
#یاحسین
#محرم #کربلا #تاسوعا #عاشورا
#یحیی_علیه_السلام
#حسین_عاشقترین_یحیای_هستی
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
@saapoem
animation.gif
106.7K
اَيْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ
https://telegram.me/saapoem
https://eitaa.com/saapoem1402
animation.gif
106.7K
اَيْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ
https://telegram.me/saapoem
https://eitaa.com/saapoem1402