💡 #سوالات_متداول
🤔 تعبیرات عرفا چه میزان با عبارات مناجات شعبانیه انطباق دارد؟
🚥🚥🚥🚥🚥
✍ إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ ...
🔻ترجمه:
خدایا [امید، تعلقات] مرا به طور کامل از غیر خودت، قطع کن تا فقط به درگاه تو متوجه باشم. و چشم دلمان را برای تماشای رویت، تقویت ساز و روشنایی و سوئی به آن بده تا دیده قلبمان، پرده های انوار را دریده و نقاب از رخسارت کنار زند و به تو که منشا عظمت و جلالی برسد، و با دل و جانمان، وابسته و شیدای ذات مقدست گردد.
1⃣ منظور از #مشاهده_قلبی همان بصیرت و ایمان قلبی است .فرق مشاهده قلبی با مشاهده عقلی در این است که در رویت قلبی تصورات به تصدیق قلبی رسیده اند.
بعضی چیز ها را می دانیم اما به آنها باور نداریم .وقتی که یک مساله ذهنی وعقلی با حب وبغض های قلبی در آمیزد به باور و #مشاهده_قلبی می رسیم.
☑️مشاهده عقلی آگاهی بخش و مشاهده قلبی تصمیم ساز است.💯
2⃣ نقطه نهایی در #سلوک_اسلامی، درک و کشف عظمت خداوند است.
وقتی که خداوند در چشم انسان بزرگ آید دیگر غیر خدا حقیر و کوچک خواهند شد و در تمام زندگی فقط به خداچشم می دوزد.
♨️عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ (خطبه۱۹۳نهج البلاغه)
بندگان صالح خدا در این جهان از دیگران بریده وخود را به خدا پیوند می دهند. در مجالس و محافل دوستان و خانواده حضور دارند اما همواره در کردار وگفتار خویش خدا را در نظر می گیرند وخواست او را بر خواست هر کسی ترجیح می دهند ِو از ملامت هیچ ملامت کننده ای واهمه ندارند.
تنها به خدا امید دارند و تنها از او می هراسند.
درک عظمت الهی مشروط بر انقطاع الی الله است. سالک وقتی عجز خود و دیگران را دریابد، عظمت خدا را متوجه می شود.
🔘اما غایت سلوک در تصوف وعرفان، #فنا_ذات انسان در ذات پروردگار است به گونه ای که دوئیت از میان بر می خیزد و همه او شوند.
#شعار_عارف لا موجود الا الله است در حالیکه #شعار_مسلمان لا اله الا الله است.
#عارف و #صوفی به جای انکار و نفی موجودات، باید به وجود غیر خدا اعتراف کند ولی به ماسوی الله توجه نکند و اراده و خواست قلبی اش با اراده خدا یکی شود. اراده ها به وحدت می رسند نه ذات خالق و مخلوق.
3⃣در برخی روایات #حجاب_نورانی یک حقیقت خارجی و کیهانی معرفی شده است نه یک مساله مرتبط به اخلاق.
پیامبر اکرم در معراج پس از رسیدن به این مکان، از جبرئیل جدا گشته و مسیر را به تنهائی ادامه دادند.
اما اگر بخواهیم حجاب نورانی را در حوزه اخلاق تفسیر کنیم مقصود نگاه استقلالی به ذوات یا صفات مقدس (علم و تقوا و...) است که نگذارد لطف و عظمت خدا از پس نورانیت آنها دیده شود.
4⃣ اولیا الهی به هر شرافت وبزرگی که رسیده اند همه از معدن عظمت الهی است. در توجه قلبی به این ذوات مقدسه نباید شدت نور و طهارت ایشان مانع دیدن معدن و مبدا اصلی همه این عظمت ها یعنی خداوند گردد.اولیا الهی در هر مرتبه و مقامی غیر از ذات خدا و مخلوق خدا هستند و نباید ایشان را خدا بخوانیم.
در مسیر تهذیب اخلاق و کسب صفات پسندیده ای مثل علم و شکر و ... نیز نباید دچار غرور شد و داشته ها را از خود بدانیم بلکه همیشه باید متوجه عنایت و الطاف خداوند در مسیر سلوک بود.
♨️فکلما قلتُ لک الحمدُ وجب علی لذلک ان اقول لک الحمد. (مناجات الشاکرین)
5⃣ #حجاب_ظلمانی همان انگیزه واهداف آلوده به دنیا و نفس و شیطان و مردم ست که نمی گذارد آدمی در تمام احوالش متذکر یگانه مبدا آفرینش باشد و از دیگران بریده و به او روی کند.
پرده های که بر روی قلب انسان کشیده شده و مانع مشاهده محبوب حقیقی می گردد.
برای فهم بهتر حجب ظلمانی و نورانی به مثال زیر دقت کنید؛
📸در دوربین های فیلم برداری اگر درپوش روی لنز را برنداریم، صفحه نمایش سیاه وتاریک خواهد بود و چیزی را نخواهیم دید.(حجاب ظلمانی)
حالا اگر بخواهیم از یک منظره پر نور تصویر برداری کنیم، شدت نور و زاویه نور اگر مستقیم به سمت لنز دوربین باشد همین نور زیاد مانع دید خواهد شد وصفحه نمایش دوربین را سفید خواهد کرد.
یکبار به خاطر نبود نور و بار دیگر به علت نور زیاد موفق به ضبط تصویر نخواهیم شد
راه حل مشکل تصویر برداری در چیست⁉
اگر لنز دوربین دارای نور شود می تواند بر نور زمینه غلبه کند و تصویر را در خود ضبط کند .
در معرفت الهی نیز اگر قرار است در وادی پر نور ذات حرکت کنیم و دچار کوری نشویم نخست باید بخواهیم نور چشم دلمان بیشتر گردد.(انر ابصار قلوبنا) تا از حجب ظلمانی (تفریط) و حجب نورانی (افراط و غلو) به سلامت عبور کنیم و عظمت خالق را به درستی دریابیم.
🆔 @safiresheytan🕸
km_20230303-1_720p_17.mp3
5.31M
🚦#نشان_راه
🌸 #حسین_دستپروری
#سلوک_بی_خدا #لاله_زاریه
❇️گوشه ای از زندگی سلوکی حجه الاسلام دستپروری از زبان خود ایشان
📛۹سال زندگی سلوکی ام در خدمت مرحوم لاله زاری بی خدا گذشت♨️
👥 در ۲۳ سالگی یکی از دوستانم مرا دعوت به جلسات لاله زاری در مشهد کرد و ۹ سال ماندگار آنجا شدیم تا ۳۲ سالگی ریاضت بسیار شدید و چله نشینی و ... داشتم.
❌بر اثر ریاضت ۶۰ کیلو در اوائل طلبگی کم کرده بودم .
❌در اثر سیر و سلوک به مکاشفه هم رسیده بودم ولی بد تربیت شده بودیم، اگر یک مرید از دست می دادم مرگم بود.
✴️به برکت آشنایی با آثار استاد #علی_صفائی با انواع تربیت آشنا شدم و فهمیدم ۹ سال اشتباه کردم و تا کنون شیوه تربیتی ام تحمیلی بوده است.
💥دانستم تا ۳۲ سالگی بی خدا زندگی کردم .
✅سلوک مرحوم صفائی مرا از بند مرید و مراد بازی آزاد کرد .
🔆به شدت معتقدم که مردم باید ثقلینی باشند درب خانه این وآن نروند
🆔 @safiresheytan🕸
🔰حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین دستپروری در سال ۱۳۲۹ در حسین آباد گرمسار ـ روستایی در مجاورت گرمسار که اکنون به شهر پیوسته است ـ به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را به عنوان دانشآموزی ممتاز در گرمسار سپری کرد.
سپس برای تحصیل در رشته الکترونیک وابسته به دانشکده نیروی هوایی به تهران عزیمت کرد.
🔹پس از اتمام تحصیلات در همان دانشکده به تدریس مشغول شد و به تناسب محل خدمت، لباس افسری به تن کرد. اما با وجود کتمان روحیات و فعالیتهای مذهبی و دیدگاههای انقلابی، فشارهای دانشکده و مسئولان وقت گاه و بیگاه او را از ادامه فعالیت باز میداشت. مدتی وی با رفت و آمد به هیئتات مذهبی و محافل معنوی ـ به ویژه جلسات سلوکی برخی از اساتید اخلاق ـ و پیگیری مطالعات عمیق مذهبی، خود را تسکین داد.
🔸او در سال ۱۳۵۸ به مشهد آمد و تحصیلات حوزوی را آغاز کرد. طبعاً برای او که تجربه تحصیلات مهندسی منظم و فشرده را داشت، کندی تحصیل در آن روزگار ـ که میگفتند یک درس روزانه، کم و دو درس، زیاد است (!) ـ قابل تحمل نبود. این بود که با راهنمایی برخی از مدیران و اساتید حوزه، به صورت شبانهروزی و ظرف ۵ سال، دوره مقدمات و سطوح مقدماتی و عالی را با موفقیت به اتمام رساند.
🌀از جمله اساتید او در این مقطع، حضرات آیات سیبویه، مرتضوی، اشرفی شاهرودی و موسوی شاهرودی بودند.
♣️وی سرانجام پس از سالها تبلیغ و تدریس اخلاق و معارف اسلامی برای طلاب و دانشجویان و عموم مردم، ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۲ سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت.
🆔 @safiresheytan🕸
🔥#سنگ_راه
🔮 #خانه_تکانی_خدا #دراویش_گنابادی
💥صوفیان همواره بلایا و حوادث طبیعی ناگوار را به تمرد و سرپیچی مردم از اقطاب شان نسبت می دهند و چنین وانمود می کنند که فلان شخص یا فلان منطقه چون مرید قطب آنها نشده، دست پروردگار از آنها انتقام گرفته است.
🔻#حسین_تابنده (رضاعلیشاه) قطب سوم فرقه #گنابادیه در کتاب #نابغه_عرفان حوادث زیادی را به بد رفتاری مردم با پدربزرگش (#ملا_سلطان) ارتباط داده است.
در نگاه وی همه بلایای مردم ایران از حمله روس ها و به توپ بستن حرم امام رضا علیه السلام گرفته تا جنگ جهانی دوم وشیوع بیماری وبا و قتل عام مردم در حمله چنگیز و تخریب مدرسه علمیه فاضلیه مشهد و مرگ ناصر الدین شاه
همه وهمه به جهت #نفرین_دروایش_گنابادی بوده است.
🚥🚥🚥🚥🚥
⬅️ در بین کسانی که گرفتار جزای خود شد، [شیخ] عبدالکریم (پسر بزرگ حاج ابوتراب) بود. بعد از ۲سال، پیشانیاش گلوله خورد و حاج ابوتراب فریاد زد: خون ملا سلطان، ما را گرفت.[ص۱۷۹]
⬅️بعد از ملا سلطان حرم امام رضا را به توپ بستند و جنگ جهانی دوم دنیا را در آتش انداخت.[ص۲۰۸]
⬅️ ملا سلطان[قبل از مرگش] مکرّر؛
🔘 قضیه شیخ مجدالدین بغدادی که سلطان محمد خوارزمشاه او را در حال بیخودی و مستی کشت و سپس مُتنبّه و پشیمان شده [و] خدمت شیخ نجم الدین کبری که مرشد شیخ مجد الدین بود آمده عرض کرد؛
▫️اگر دیه قبول می کنید اینک زر
▫️واگر عفو می کنید اینک به قرآن ببخشید
▫️و اگر قصاص می کنید اینک سرم
فرمود:
😱 قصاص خون فرزندم مجدالدین سر تو و سر من و سر نصف رعایا و اهل مملکت تو می باشد.
🔘و ظهور چنگیز و قتل عام او را در مجلس بیان می کرد و در آخر اظهار می کرد "ولی ما به این قدر ها راضی نیستیم".[ص۱۶۴]
⬅️مکرر میگفت؛
خدا بنای امر بزرگی را گذاشته اراده خانه تکانی دارد خود راقم(حسین تابنده) از اوضاع ایران چیزها از آن حضرت شنیدم که نوشتن صلاح نیست و خواهد واقع شد با آنکه الحال ابداً احتمال آن نمیرود.
⬅️ ملا سلطان مکرر میفرمود:
جمعیت مردم زیاد شده، باغبان ازلی (خدا) اراده تراش دادن دارد یا به وبای عام یا فتنه چنگیزی یا هر دو.
اتفاقاً وبا شایعه شد و جنگ جهانی دوم شد.
⬅️در اثر حسادت طلاب مشهدی و گنابادی ساکن مشهد به ملا سلطان، مدرسه علمیه فاضل خان(فاضلیه) که در جنب بست بالا خیابان قرار داشت به کلی از بین رفت و طلاب وعلما آن به سزای کردار خود رسیدند.
بس تجربه کردیم در این دار مکافات
با درد کشان هرکه در افتاد بر افتاد.
[ص۱۴۹]
⬅️ملاسلطان که از رفتارناصر الدین شاه ناراحت شد در مجلس درس گفت: سعادت علیشاه، مرگ شاه را در سال ۱۳۱۸ خبر داد ولی ما به واسطه ظلم هایی که در زمان او واقع شد از خدا خواستیم که زودتر وقوع یابد.
👺من خواستم ۵ سال زودتر قرار دهد.
در سال ۱۳۱۳ در ۴۹ سال تمام از پادشاهی ناصرالدین شاه گذشته و میخواستند جشن ۵۰ سالگی بگیرند در حرم شاه عبدالعظیم، میرزا رضا کرمانی تیر به قلب او زد و فرمایش ملا سلطان محمد صدق کرد.[ص۱۳۸]
🆔 @safiresheytan🕸
🤡 #طنز
#سه_حدث_از_يك_مخرج !
🔻 #آیه_الله_منتظری درباره نقش استعمار در ایجاد فرقه هایی همچون تصوف می نویسد:
⚠️يك زماني دست هاي استعمار بخصوص انگلستان تلاش داشتند در ميان مسلمانان ايجاد اختلاف كنند و به #مذهب_سازي و #فرقه_تراشي روي آوردند، مرحوم آسيد علي #نجف_آبادي كه از علماي بزرگ بود و تا آخر عمر هم منبر ميرفت يك روز به طنز ميگفت:
🦠صوفيه و شيخيه و بهائيه سه حَدَث هستند از يك مخرج !😂
-----------
📚مبانى فقهى حكومت اسلامى،حسینعلی منتظری، ج ۸، ص ۳۴۹
🆔 @safiresheytan🕸
38.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 #تکلیف_سرخ
💥 #محمد_حسین_حدادیان
⭕️شهید محمدحسین حدادیان به روایت مادر
🔻 مدافع حرمی که توسط #دروایش_داعشی در قلب تهران و در شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به نحو فجیعی به شهادت رسید.
➕ ناگفته های غائله دروایش در خیابان پاسداران تهران
➕ گوشه ای از جنایات وحشیانه این جماعت داعشی
🆔 @safiresheytan🕸
🔴 برخی گمان میکنند هرکس بیشتر خواب های معنوی ببیند مقرب تر است
إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا رَسَخَ فِي الْإِيمَانِ رُفِعَ عَنْهُ الرُّؤْيَا.
☑️ امام کاظم صلوات الله علیه:
وقتى كه ايمان در قلب مؤمنى رسوخ كرد، رؤيا از او برداشته مىشود.
📘بصائر الدرجات، ص۲۵۵
📘الثاقب في المناقب، ص۴۵۶
📘الخرائج و الجرائح،ج۲، ص۶۵۱
✅ گرچه رویای صادقه وجود دارد و ما منکرش نیستیم ولی بنا نیست به وسیله خواب بخواهیم دینداری کنیم یا خواب را تا حد ثقلین بالا ببریم نستجیر باللّٰه؛ منبع دین و دینداری شیعیان شخص «امام معصوم» و «روایات کتب اصیل شیعه» است!
🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎩 #راز_مرتاض
عجب شعبدهبازی 😳😂😅
✍#شعبده و #سحر تغییری در دنیای پیرامون ما ایجاد نمی کنند بلکه بر نگاه و دیدگاه ما اثر می گذارند.
🔹بسیاری از شعبده ها ناشی از #خطای_دید ماست .در واقع شعبده باز با حرکات اضافی تلاش می کند توجه ما را از نقطه ضعف خودش منحرف کند تا چیزهایی که قرار نیست ما ببینیم را نبینیم.
👁🗨به عبارت دیگر اجازه نمی دهند پشت صحنه شان برای تماشاچیان لو برود .
🔸قرآن کریم نیز در ماجرای ساحران فرعون که ما آن را سحر می شماریم تعبیر #چشم_بندی را به کار برده است.بنابراین سحر نیز نوعی چشم بندی است.
♨️(سحروا اعین الناس) اعراف/۱۱۶
درواقع ساحران با حرکات سریع و قواعد علمی یا حقه هایی که از مردم مخفی می کردند جوری وانمود ساختند که طناب ها، به صورت مار به نمایش درآمدند.
✴️نشانه غیرواقعی بودن عمل ساحران نیز آن بود که مارها از خوردن که یک واکنش طبیعی برای مار است عاجز بودند در حالیکه عصای موسی تمام چوب دستی ها را بلعید و این اصلی ترین تفاوت و امتیاز کار حضرت موسی نسبت به عمل ساحران بود که مردم را به حقانیت موسی رهنمائی کرد و موجب گردید فرق معجزه موسی و سحر ساحران بر همگان آشکار گردد.
🆔 @safiresheytan🕸