❄️ #داستان
🗣 #خاطرات_دکتر_یحیی_یثربی(۱۸)
#خواب_خرگوشی
#سماع_طلبه_قمی #عرفان_بی_خودی
✴️بی تردید چرخش و رقص به صورت تند و طولانی در انسان تاثیر می گذارد؛ حتی ممکن است که بر اثر آن نقش زمین شود. عرفان این حالت را به معنای رسیدن به یک #تجربه_باطنی میداند اما هیچ دلیلی وجود ندارد که با مدتی از خود بی خود شدن در درون انسان چیزی از #معرفت_ویژه ایجاد شود.
🗣 من شخصاً تجربه ای از بی خود شدن در حال سماع ندارم؛ زیرا
🔘اولاً: در آن زمان که درگیر این مسائل بودم، در مواقعی سماع را جدّی نمی گرفتم و شرکت نمیکردم.
🔘ثانیاً: تا حدودی نیز نگران بودم که کسی مرا در حال سماع ببیند.
🚙 اما رفیقی داشتم که در سال ۱۳۵۵ همراه با دوستش از قم به گناباد می رفت که در راه تصادف کرده و هر دو از دنیا رفتند. آنان قبل از سفر از من خواستند با آنها همراه شوم ولی در آن زمان شبکیه هر دو چشمم پاره شده بود و باید در تهران بستری می شدم و عمل می کردم.
به هر حال این دوستم که نامش را نمی برم، با کوچک ترین بهانه از خود بی خود می شد. حتی سالها پیش از #سلوک_عرفانی که هر دو در قم درس می خواندیم، وی شرح لمعه و قوانین و... می خواند و من کمی از او عقب تر بودم و به درس مُطوّل و مَعالم می رفتم.
❤️دوست من دلداده دختری بود که خانواده اش راضی به ازدواج دخترشان با یک طلبه نبودند. هر دو جوان تلاش می کردند مشکل را حل کند اما حل نمی شد.
🔸روزی قرار بود در جایی همراه با جمعی از خانواده دوستم و نیز با حضور خود دختر تدبیری اندیشه شود و من هم آن زمان برای مطالعه در تعطیلات تابستان نزد وی رفته بودم. کسی امید نداشت دختر بتواند خود را برساند. به هرحال خبر آوردند که او می آید. دوستم به من گفت شما داخل بروید من خودم وی را به داخل راهنمایی می کنم. ما داخل خانه رفتیم و او پشت در منتظر ایستاده بود. همین که دروازه چوبی را باز کرد و دختر وارد حیاط شد مانند تکه چوبی، نقش زمین گردید🙄
🔹 مادر و خواهر دوستم و نیز ما که آنجا حضور داشتیم با نگرانی وی را به داخل اتاق بردیم و آب به صورتش زدیم اما به هوش نیامد. آن دختر که نمی توانست _مخصوصاً با سر و صدای که ایجاد شده بود_ بیش از این آنجا بماند از خانه بیرون رفت و پس از مدتی که دوستم به هوش آمد، نشست و مدتی گریه کرد.
👤 من بارها در دوران پرداختن به #مسائل_عرفانی بیهوش شدن وی را دیده بودم و برایم عادی شده بود.
یک بار این رباعی معروف #باباطاهر را با آواز می خواند و گریه می کرد:
♨️نسیمی کز بن آن کاکل آیو
♨️مرا خوشتر ز بوی سنبل آیو
♨️چون شو گیرم خیالت را در آغوش
♨️سحر از بسترم بوی گل آیو
ناگهان از خود بی خود شد و مانند مرده ای بر زمین افتاد❗️
🤔 بارها از او پرسیدم در این بی خودی ها چیزی در درونت حاصل می شود⁉️
می گفت:
مانند آن است که به خواب سنگینی بروم؛ بیدار که می شوم، چیزی از آن لحظاتی که در بیهوشی بودم یادم نیست و در خود احساس نمی کنم.
موضوع را از یکی دو نفر دیگر هم پرسیدم و آنان نیز پاسخ مشابه داده اند.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
⚠️ از این رو باید توجه داشت هر کاری را که انجام میشود، باید معنا و حاصل داشته باشد؛
🔰نیز نباید با تقلید و هیاهو قدم در راه ناشناخته گذاشت.
🔰 نباید با سادگی و ساده دلی مسائل احساسی را با حقایق عقلانی برابر شمرد و سرنوشت خود را به دست احساسات سپرد.
❌اگرچه #هوس_بازان و #عوام_فریبان از هر وسیله ای بهره می گیرند تا مردم را فریب دهند ما که می خواهیم به سرنوشت خود فکر کنیم، نباید به دنبال هر ادعایی گام برداریم و تسلیم شویم.💯
--------------
📚 فریب سراب ص۲۳۳ و ۲۳۴
🆔 @safiresheytan 🕸
🌼 #شعر
🗯 #خاقانی
#کفر_مطلا #فلس_سفیه
🧟♂جَدَلی فلسفی است، خاقانی
🧟♂تا به فَلسی(پول سیاه) نگیری احکامش
⚠️ #فلسفه در جدل کند پنهان
⚠️وانگهی #فقه برنهد نامش
👺 #مس_بدعت به زر بیالاید
👺پس فروشد به مردمِ خامش
🕸دام در افکند مُشعبِدوار
🕸پس بپوشد به خار و خس دامش
🐓مرغ را هم به لطف صید کنند
🐓پس بِبُرّند سر به ناکامش
📛علمِ دین پیشت آورد وانگه
📛کفر باشد سخن به فرجامش
👶کار او و تو تا گه تطهیر (ختنه کردن)
👶کار طفل است و آن حجامش
🔪 شِکرش در دهان نهد و آنگه
🔪 بِبُرد پارهای زِ اندامش
------------
📚دیوان اشعار خاقانی، قطعه ۲۱۲.
📍سخنان فلسفی ارزش یک پول سیاه هم ندارد. ظاهر زیبا و دینی فلسفه حکم آبناتی را دارد که در دهان بچه می گذارند تا او را تیغ زنند و نفهمد.
رنگ و روی اسلامی دادن به فلسفه نیز برای فریب قشر مذهبی و جلوگیری از اعتراض ایشان است.
🆔 @safiresheytan 🕸
📝 #تحلیل
💬 براندازی اسلام با شعار وحدت وجود
🖌به قلم علامه #مرتضی_رضوی
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🚨از زمان #حسن_بصري و #ابوهاشم_كوفي تا حوالي سال ۱۲۰ هجري هيچ صوفي صريحاً به #وحدت_وجود معتقد نبود. صوفيان اين دوره تقريباً همگي از مردمان عرب زبان با تبار عربي (غير از حسن بصري كه تبار به مسيحيان غير عرب مي رساند)، بودند. اين دوره را بايد #دوره_اول_تصوف_عربي ناميد و پس از محي الدين را #دوره_دوم_تصوف_عربي.
☯ از حوالي سال ۱۲۰ سيل جريان انتقال جوكيات هندي، عقايد برهمائي ، بودائي و هندوئي از ناحيه #خراسان_بزرگ به ممالك اسلامي شروع شد و روز به روز «وحدت وجود» به زبان ها افتاد. حدود يك قرن طول كشيد كه گوش ها و روح اجتماعي به آن عادت كند و ابراز اين باور خلاف واقعيت، نشان از ديوانگي تلقي نشود.
#بايزيد_بسطامي (ف ۲۶۱) فرازترين بلندگوي آن شد، در زمان #جنيد_بغدادي (ف ۲۹۸) يكي از باورهاي پر نفوذ در جامعه سنيان گشت و اصطلاح بي معني «شرك در وجود» ساخته شد و رواج يافت.
❌#همه_چيز_خدائي در مقابل #تك_خدائي به سرعت پيش رفت و «توحيد» كه صيغه مصدر از باب تفعيل است به معني «يكي كردن همه اشياء هستي » معني شد. يعني درست نقيض معنائي كه از مبعث پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)تا سال ۱۲۰ هجري به كار رفته بود.♨️
❇️ بدين ترتيب لفظ #توحيد در جامعه عيني و تاريخي مسلمانان به دو كاربرد كاملاً متضاد به كار رفته است:
1⃣ توحيد: يكي دانستن خدا در اعتقاد، و نفي الوهيت از هر چيز غير از خدا.
لفظ «متعدي » توحيد، در اين كاربرد، «يكي كردن خدا در اعتقاد» است. نه يكی كردن وجود خارجي.
2⃣ توحيد: يكي كردن خدا در عينيت و عرصه وجود خارجي.
❇️و « #شرك» در مقابل دو كاربرد بالا، به شرح زير مي شود:
1⃣ شرك: چيزي يا كسي را در الوهيت شريك خدا دانستن.
2⃣ شرك: چيزي يا كسي را در «وجود» شريك خدا كردن.
🔹صوفيان به شدت شعار #شرك_در_وجود را در مقابل #شرك_در_الوهيت، تبليغ كردند. آن تنفّر شديدي كه مسلمانان نسبت به چيزي به نام «شرك» داشتند وادارشان مي كرد از هر چيز، هر مفهوم، هر بو و رائحه شرك گرچه وهمي و خيالي باشد پرهيز كرده و دوري بجويند. وقتي كه صوفيان چيزي به نام «شرك در وجود» را مطرح كردند، مردم به حرف شان حساس شده وسخن شان را استماع كردند.
🔸حقيقتاً مردم نمي توانستند ميان صوفيان و عالمان (اهل فكر به معني عام) داوري كنند كه آيا آن شرك است يا اين. يا: توحيد اين است يا آن. همان طور كه در مقاله «حديث سلسلة الذهب» از مقالات مقدماتي به شرح رفت امام رضا(علیه السلام) به حمايت و پاسداري از (لا اله الا الله) برخاست و آن ماجراي عظيم را به وجود آورد تا براي همگان روشن شود؛
⚠️ آن چه صوفيان مي گويند «تجميع» است نه توحيد، كه همه چيز را جمع كرده يك جا خدا مي نامند كه هم شرك در وجود است و هم شرك در الوهيت.💯
🤔صوفيان مي گفتند: شما مي گوئيد هم خدا وجود دارد و هم مخلوق، اين شرك در وجود است‼️
✍پاسخ: هميشه اشتباه بنيادين #ارسطوئيان و #صوفيان، «اصالت دادن به ذهنيات» بوده و هست كه نتيجه اش سلب واقعيت از واقعيات، است.
☑️ «وجود» فقط يك «مفهوم محض» است مفهوم صرفاً ذهني.
... از جمله چيزهائي كه در خارج از ذهن و در عالم واقع، وجود ندارد خود همين «وجود» است [مفهوم] وجود در خارج وجود ندارد و عدم است، درست مانند «عدم» كه در ذهن قابل فرض است اما در خارج، عدم، عدم است. وجود و عدم، در ذهن متناقض اند اما در خارج «مساوي هم» هستند و هر دو «عدم»اند.
☑️وجود، مفهومي است كه ذهن آن را از موجودات خارجي انتزاع كرده و در خود جاي مي دهد و نقيض آن را عدم مي نامد. نه وجود در خارج از ذهن وجود دارد و نه عدم. آن چه در خارج وجود دارد «موجود» است نه وجود.
بلي درست است «مفهوم ذهني وجود يك مفهوم واحد است» همان طور كه «مفهوم عدم يك مفهوم واحد است» و دو نوع يا دو جور عدم نداريم اما وجودهاي خارجي كه «موجود» هستند كثيراند.
نتيجه: آن شرك در وجود كه ارسطوئيان صدرائي #صوفيان_مدرن آن را چماق كرده اند، خيالي بيش نيست و در واقعيت خارجي شرك_در_عدم است نه #شرك_در_وجود.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
✴️#تصوف با عَلَم كردن شعار موهوم "شرك در وجود" مي رفت بنيان اسلام را بر كند و اگر به اين سير ادامه مي داد همه ممالك اسلام را به دين #جوكيان_هندي معتقد مي كرد و الغاي اسلام و قرآن را رسماً اعلام مي كرد و اساساً #زردشتيان_ايراني، تصوف را براي همين هدف با يك #برنامه_استراتژيك دراز مدت، وارد جامعه مسلمانان كرده بودند كه امام رضا(علیه السلام) آن ضربه كاري را بر اين جريان وارد كرد. تصوف پس از اين ضربه به احتضار افتاده بود كه با گذشت زمان از نو جان گرفت ليكن هرگز نتوانست براندازي اسلام را مثل سابق، هدف بگيرد و قانع شد كه به اصطلاح «قرائت ويژه اي از اسلام» باشد.
-------------
📚 مجله نورالصادق شماره ۲۵
🆔 @safiresheytan 🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄┄ 📝شاید این روزها این سوال در ذهن شما هم باشد که چرا یک همایش که مدّعی تبیین عرفان
🌠 #دیدبان
#تزویر_متمدن
پژوهشکده تمدن توحیدی با همکاری برخی موسسات دیگر درصدد برگزاری نشست های علمی در موضوع عرفان و تصوف بود.
📛آنچه در این نشست قابل توجه است تغییر نام این جلسات از تصوف به #عرفان_اهل_بیتی است‼️
❌متاسفانه طرفداران تصوف با بازی با الفاظ و استفاده ابزاری از نام اهل بیت، همان باورهای صوفیانه را به خورد مردم می دهند. در این نشست نیز شاهد هستیم با اینکه در محتوی جلسات هیچ تغییری انجام نگرفته است، همان برنامه که قرار بود با عنوان تصوف برگزار شود تحت عنوان عرفان اهل بیتی انجام خواهد پذیرفت.
⚠️این تغییر نام بار دیگر نشان داد آنچه که به عنوان #عرفان_ناب_شیعی بزک می شود همان تصوف است با این تفاوت که #صوفیان_حوزوی هنوز جرات نام بردن از مسلک خود را ندارند. البته هر زمان شرایط را آماده ببینند قطعا از نام و القاب صوفیانه خود نیز پرده خواهند برداشت.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
🔻امام رضا علیه السلام فرمودند :
برخی شیعیان ازحضرت صادق علیه السلام سوال پرسیدند:
🔹نظر شما راجع به گروهی که با نام صوفیه در این زمانه پدیدآمده اند،چیست؟
🔸امام علیه السلام می فرمایند : صوفیان دشمنان ما هستند وهر کس به آنها گرایش یابد، ازآنها ست وبا ایشان محشور خواهد شد .
❌به زودی گروهی که ادّعا محبت ما را دارند وبه آنها متمایل می شوند و خودشان را شبیه آنها می سازند ،ولقب های آنها را بر خود می گذارند، وبه توجیه وتاویل سخنان آنها می پردازند .
⭕️بدانید هر کس به سوی ایشان تمایل یابد ، از ما نیست و ما از آنها بیزاریم. (متن کامل روایت)
🆔 @safiresheytan 🕸
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 #نشان_راه
🌸 #آیه_الله_خامنهای
#عنکبوتهای_دکان_دار
👺کسانی را که با ادعای تشرّف محضر امام عصرعلیهالسلام، دکّانداری میکنند، تکذیب کنید.💯
❌ادعای اتصال و ارتباط و تشرف یا ادعاهای خرافی و شرم آوری مثل اقتدای به آن حضرت در نماز یا دستور گرفتن از آن حضرت، هیچ کدام قابل تصدیق نیست و مدّعیان، دروغگو و مفتری هستند.
👁🗨 ادّعای حسن ابطحی درباره مشاهده امام زمان وگرفتن مجوز از ایشان برای اعتراف مریدان به گناه نزد استاد
👁🗨 ادعای رجبعلی خیاط درباره دیدار و ملاقات مکرر با امام زمان و آموزش ذکر برای تشرف خدمت امام زمان
👁🗨ادعای اقتدای امام سجاد علیه السلام به آقای حسن زاده آملی
🆔 @safiresheytan 🕸