💡 #سوالات_متداول
🤔 آیا ابلیس مظهر اسم خدا (یا مضلّ) می باشد؟
🚥🚥🚥🚥🚥
💠 مقدمه:
برای رسیدن به پاسخ این سوال ابتدا باید به چند سوال دیگر پاسخ دهیم؛
🔰آیا وجود شیطان برای سعادت بشریت لازم است؟
✍خیر. رشد بشر در گرو اختیار و آزادی عقیده و عمل او ست. بشر بدون شیطان نیز از این اختیار، برخورداراست.کما اینکه با فرا رسیدن "وقت معلوم" و پایان عمر شیطان در دوره رجعت، انسان ها مجبور به انجام خیرات نخواهند شد.
🔹اگر اختیار و آزادی، متوقف بر شیطان خارجی باشد، هر شیطانی شیطان دیگری لازم خواهد داشت و این سلسله تا بی نهایت ادامه دار خواهد بود. در این صورت به دنبال پاسخ این سوال نیز باید باشیم که کدامین شیطان، ابلیس را اغوا و گمراه کرد؟
🧠 انسان و جن به دلیل برخورداری از قوه عاقله و سنجشگری در انتخاب ابزارها و شیوه به کارگیری آنها بر سر دوراهی قرار می گیرند.
شیطان فقط دعوت کننده به سوی یکی از دو راه است نه سازنده راه دوم.
در حقیقت تحریک و وسوسه ها ناشی از سطح آگاهی و تمایلات درونی هر فرد است. فلذا شیطان چه باشد و چه نباشد دو راه خیر و شر وجود دارد.
🔪تیزی چاقو و کارکرد های متنوع آن در کنار سنجش منفعت و ضررها، شخص را در بین قتل بی گناه یا درمان بیمار(جراحی) قرار می دهد.
🔰آیا آفرینش شیطان(ابلیس) امر پسندیده و نیکی بوده است؟
✍ابلیس همانند انسان از آن جهت که موجودی انتخابگر است از حسن آفرینش برخوردار است. همانطور که خداوند انسان را آفرید تا به سوی کمال خود حرکت کند. از جنس جن، ابلیس را آفرید تا به کمال خود دست یابد.
💎خداوند متعال، سرمایه وجود را که یک نعمت بزرگ است؛ به جن وانس داده است اما اینکه آنها از این سرمایه نادرست استفاده کنند دیگر به خدا ربطی ندارد. شیطان در بدو تولد شیطان آفریده نشد. نام اصلی او نیز از ابتدا شیطان نبوده و بعد از معصیت، شیطان خوانده شد.
همچنان که برخی انسان ها ممکن است در برهه ای از زندگی ایمان عاریه ای داشته و سپس به انحراف کشیده شوند. جنیان از جمله ابلیس در معرض خطا و لغزش بوده وهستند و ممکن است هر لحظه از مسیر طاعت منحرف گردند.( امکان خطا و اشتباه دلیل بر عدم آفرینش و لغو امتحان نیست)
❌گاهی برخی با اعتراض می پرسند خداوند چرا ابلیس را آفریده است ؟ در پاسخ باید گفت: به همان دلیل که شما را آفریده است.یعنی همانطور که خداوند شما را آفرید تا امتحان دهید و خودتان راثابت کنید ابلیس را هم آفرید تا خودش را ثابت کند.
🔰 آیا عملکرد شیطان در گمراه ساختن مردم مورد رضایت خداست؟
به تصریح آیات قرآن امر الهی به سجده بود و ابلیس با ترک سجده دچار معصیت و نافرمانی شد ولذا مشمول لعن و طرد الهی قرار گرفت.
«قالَ ما مَنَعَکَ أَلاّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ».
«قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً».
«وَ إِنَّ عَلَیک اللَّعْنَةَ إِلى یوْمِ الدِّینِ».
بنابراین نمی توان شیطان را "کلب معلَّم" خدا دانست که ماموریت یافته تا بندگان را گمراه نماید و او را به این بهانه مورد ستایش قرار داد.
🔥شیطان همانند همه مخلوقات مامور به طاعت و بندگی است و اگر در فرصت باقی مانده خود توبه نکند همانند دیگر عاصیان به دوزخ خواهد رفت.
🚩بخش دوم پاسخ را اینجا ببینید:
🆔 @safiresheytan🕸
💡 #سوالات_متداول
💠 متن پاسخ:
با این مقدمات به سراغ سوال اصلی خودمان بر می گردیم؛
آیا شیطان مَظهر اسم "یا مضل" است؟
🚥🚥🚥🚥🚥
🔸اسم بر (ذات + صفت خاص) دلالت دارد. مثلاً: "شجاع" یک اسم است و از ذاتی دارای شجاعت حکایت می کند. حال اگر قرار باشد اسمی برای خدا برگزینیم که صفات خدا (نه صفت دشمن خدا) را نمایش دهد؛ باید آن نام محبوب خداوند باشد.(اسم باید مورد پسند صاحب اسم باشد).
🔹در صورتی می توانیم فردی را مظهر صفتی از خدا بدانیم که عملکردش درآن صفت خاص؛ مورد رضایت الهی نیز باشد. کسی که خشم او مطابق با خشم خدا نیست نمی توانیم او را مظهر خشم خدا بدانیم.
❌همانطور که نمی توانیم قدرت عمرو بن عبد ودّ را قدرت الهی بدانیم؛ نمی توانیم او را مظهر اسم (یا قادر) به شمار آوریم چون اسم باید ما را به صاحب اسم (مسمّی) متوجه سازد؛ در حالیکه عمل "عمرو بن عبد ودّ " هرگز ما را یاد قدرت خدا نمی اندازد.
زور بازوی "عمرو بن عبد ودّ " انعکاس دهنده قدرت افسار گسیخته اوست اما قدرت الهی را به نمایش نمی گذارد.
⬅️درباره شیطان نیز باید گفت:
او مظهر اضلال و اغواگری خودش است.شیطان نمی تواند مظهر اسم "یا مضل" خداوند باشد زیرا؛
🔘اولاً: اضلال الهی، #اضلال_ثانویه و نوعی مجازات است.
(یعنی اول شخصی مسیر غلط را بر می گزیند، سپس خداوند او را در این مسیر به حال خود رها می کند و از راهنمایی او دست می کشد)
اما اضلال شیطان " #اضلال_اولیه" است یعنی افراد را تشویق به گناه و ارتکاب معاصی می کند.
🔘ثانیاً: اضلال الهی فقط به کافران و منافقان اختصاص دارد در حالی که شیطان مومنان را نیز گمراه می نماید.
🔘ثالثا: خداوند به عمل اضلال شیطان راضی نیست و او را به دلیل همین اضلال عباد معذب خواهد کرد.
بنا براین :
💥اغواگری شیطان اگر چه با اجازه خداوند انجام می پذیرد اما مورد رضایت خداوند نیست و نمی توانیم اضلال شیطان را به خدا نسبت دهیم.
(خداوند آزادی داده است تا امتحان و ثواب و عقاب معنا داشته باشد. رضایت خداوند را بایددر امرو نهی او جستجو کرد)
✴️برخی در توجیه مَظهریت شیطان برای اسم "یا مضل" به جنبه تکوینی شیطان استناد می کنند در حالیکه این سخن نادرست است زیرا خلقت شیطان موجب اضلال نیست تا او را مظهر اسم "یا مضل" بدانیم بلکه عملکرد شیطان در جنبه تشریع (معصیت او) سبب گمراهی است و قبلاً توضیح دادیم که اضلال شیطان چون مورد تایید خدا نیست نباید آن را به خدا نسبت داد و حتی از جنبه تشریعی نیز مظهریتی در اضلال الهی ندارد.
جنبه تکوینی شیطان همانند جنبه تکوینی دیگر جنیان و انسانها دلالت بر اضلال ندارد. جنبه تکوینی شیطان نهایتاً ما را به یاد اسم "یا خالق" می اندازد و بس.
بنابراین:
☑️ شیطان مظهر اسم "یا مضل" خدا نیست نه تکویناً و نه تشریعاً. زیرا جنبه تکوینی شیطان اصلا دلالتی بر اضلال ندارد و جنبه تشریعی او نیز مورد رضایت خداوند نیست تا آن را مظهر اضلال الهی بدانیم. اگر بخواهیم شیطان را مظهر اسم یا صفتی بدانیم؛ بهتر است او را مظهر اسم "یا ضالّ" و "یا مغضوب" و "یا ملعون" و "یا مطرود" و "یا رجیم" بدانیم.
🚩بخش اول پاسخ را اینجا ببینید:
🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #نشان_راه
🌸 #امام_خمینی
#افسوس_فیلسوف
🔻سخنان امام خمینی در اواخر عمر:
«اینجانب از روی جد، نه تعارف معمولی می گویم كه از عمر به باد رفته خود تاسف می خورم. شما ای فرزندان برومند اسلام، حوزه ها و دانشگاه ها را به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن توجه دهید. تدریس قرآن را در هر رشته ای مقصد اعلا نه در حاشیه قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر كه ضعف و پیری بر شما هجوم آورد، از كرده ها پشیمان و تاسف بر ایام جوانی بخورید؛ همچون نویسنده».
-------------------
📚صحیفه امام خمینی، ج۲۰، ص۹۳
🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🌠 #دیدبان ♨️دهه هشتادی ها در دام تصوف❗️ ✴️روشنگری حجه الاسلام عزیزی (از خطبا مشهد) پیرامون انحرافات
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌠#دیدبان
🎙انتقاد شدید آیه الله سیدان به مجموعه کتب دوره بی نهایت شو
❌با کمال تاسف باید گفت: کتب معروف بی نهایت شو که در کتابفروشی ها [و تلویزیون] تبلیغ و ترویج می شود، صریحا ضد مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
🚥🚥🚥🚥🚥
🔻آیه الله #سیدان (از علما مشهد) در مراسم تجلیل از علامه محقق شهرستانی (۴۰۲/۳/۱۱) که حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی از برگزار کنندگان آن بودند، به ترویج تصوف در میان قشر نوجوان (دهه هشتادی)با عنوان #بینهایت_شو پرداختند.
🔸ایشان در انتقاد از مجموعه کتب بی نهایت شو به قلم محمد حسن #وکیلی، خدا شناسی عرفانی این مجموعه کتب را ضد مکتب اهل بیت خواندند و فرمودند:
❌در عرفان ادعا می شود که انسان می تواند او (خدا) شود و همچون خدا بی نهایت گردد.
از جمادی مُردم و نامی شدم
وز نما مُردم به حیوان سرزدم
مُردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم؟ کی ز مردن کم شدم؟
بار دیگر از ملک پَرّان شوم
آنچه اندر وهم ناید آن شوم
🔹مخاطب این اعتراض
👈اولا: حجه الاسلام عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان و
👈ثانیا: حجه الاسلام مروی تولیت آستان قدس و
👈ثالثا: آقای مجتبی مختاری به عنوان مسئول موسسه جوانان آستان قدس رضوی است که بودجه فرهنگی بیت المال را صرف انتشار مباحث اختلافی و کتب یک جریان خاص (لاله زاری) می کنند.
🌠 پیشنهاد می شود موسسه جوانان آستان قدس برای تربیت نسل جوان از آثار و شیوه استاد علی صفایی حائری که در تربیت اسلامی نیز صاحب سبک بودند، استفاده نماید و از طرح مباحث پیچیده اختلافی برای نوجوانان پرهیز نماید .
🚩 گزارش کاملتر جلسه را اینجا ببینید .
🆔 @safiresheytan🕸
#عرفان_از_حقیقت_تا_پندار ۱
#سید_عبد_الحمید_حیدری
📚معرفی اجمالی:
✍گروه علمی فراسو قم در راستای آگاهی بخشی جوانان نسبت به انحرافات #تصوف_حوزوی اقدام به تالیف مجموعه کتب "عرفان از حقیقت تا پندار" نموده است.
🔹این نوشتار کوتاه به عنوان نخستین اثر از این مجموعه به نقد برخی از عقاید آقای #داوود_صمدی_آملی می پردازد.
🔸نویسنده کتاب، حجه الاسلام #سید_محسن_طیب_نیا می باشند که بنا به اقتضائاتی از اسم مستعار استفاده نمودند.
⚠️علی رغم اینکه بیشتر آنچه آقای صمدی به عنوان #توحید و #سلوک و مباحث معرفت بیان می کند برگرفته از #عقاید_و_آرای_صوفیه است، تعدادی از خواهران وبرادران پاک و جویای معرفت، تحت تاثیر کتب و جزوات و جلسات وی قرار گرفته اند،
🌀امید می رود جوانان عزیزی که تحت تاثیر القائات وی قرار گرفتهاند، بدون پیش داوری و تعصّب آن را مطالعه نمایند و با دلیل و حجت شرعی در مسیر رضایت الهی گام بردارند.
✅بخش اول: قاتلان سیدالشهدا از نگاه آقای #صمدی_آملی
👈نقد سخنان آقای صمدی
👈ریشه های انحراف
👈موضعگیری مراجع تقلید
👈تحریم مجالس صمدی آملی توسط مراجع
👈پاسخ رهبر معظم انقلاب
👈بیانیه آقای #حسن_زاده_آملی
✅بخش دوم: وحدت وجود از نگاه آقای صمدی آملی
👈عینیت وجود زمین و آسمان با وجود حق تعالی
👈انسان و وحدت با ذات خداوند
👈فیلسوف خواندن انبیا و ائمه
👈انکار علت و معلول
👈انکار قیامت
👈قداست کافر و سگ😱
✅بخش سوم: نگاهی به دیگر سخنان صمدی آملی
👈اهانت به مراجع و فقها
👈خداوند عین موجودات جهان
👈دفاع جانانه از صوفیان
👈ذکر های ساختگی و دستورالعمل های ذوقی
👈انکار خلود فرعونیان و طاغوت ها
#کتاب #شخصیت_شناسی #فارسی #قرن_۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
samadi-amoli__ebnearabi.com-2.pdf
487K
📗عرفان از حقیقت تا پندار
✍سید عبدالحمید حیدری (سید محسن طیب نیا)
🔹تعداد صفحات: ۸۳
🔸زبان:فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
📻 #اخبار_فرهنگی
💠مرکز تخصصی کلام و ادیان مؤسسه خاتم النبیین صلیاللهعلیهوآله گروه نقدتصوف و نقدفرق انحرافی برگزار می کند.
موضوع:
✅نقش تصوف در شکل گیری و ترویج فرقه بهائیت
ارائه دهنده:
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا روزبهانی
زمان برگزاری:
📆سه شنبه 1402/03/23
⏰ساعت 17:30 الی 19:00
مکان برگزاری:
قم- خ صفائیه- کوی 37- مدرسه باقر العلوم علیه السلام
طبقه دوم سالن اجتماعات
#شرکت_برای_عموم_آزاد_است
لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/khatamalnabien/neshastelmi
🟡لینک عضویت در کانال اطلاع رسانی موسسه خاتم النبیین صلی الله علیه و آله
🆔 @safiresheytan🕸
🌠 #دیدبان
#خط_کفر
❌متاسفانه مشاهده می شود، در
مطهر رضوی اشعاری از جنس سخنان منصور #حلاج مرتد بر کتیبه های دیوار این #دژ_توحید نقش بسته است که مطابق #باورهای_صوفیانه و در تضاد با اندیشه های توحیدی صاحب آن بارگاه شریف است.
😱 از زائرت نوای انا الله ترانهای❗️
⚠️با توجه به شفافیت سنگ و نقش خوانا آن به نظر می رسد این سنگ نوشته در بازسازی اخیر نصب شده است که جای بسی تامل است.
❌یکی دیگر از کتیبه های ادبی و شاخص حرم مطهر که متعلق به دوره قاجار است، قصیده "حکیم قاآنی شیرازی"❶ است که در آن نیز عبارت "انا الحق" حلاج بیان شده است:
💥کدام مظهر بیچون بود به خاک تو مدفون
💥که از زمین تو خیزد همی خروش اناالحقّ
🔻از تولیت محترم آستان قدس رضوی انتظار می رود هر چه سریعتر نسبت به امحاء این آثار اقدام نموده و نسبت به مسببان آن پیگیری نمایند چرا که "الرضا بالکفر کفر" .
--------------
❶ وی در مدح آقاخان رهبر مذهبی اسماعیلیه نیز شعر گفته:
آدمی باید بهگیتی عمر جاویدان کند
تا یکی از صد تواند مدح آقاخان کند
🚩 جهت مطالعه بیشتر اینجا را ببین.
🆔 @safiresheytan🕸
🔆 #رازگشا
🔖بازخوانی اندیشه استاد #علی_صفائی_حائری در نقد تصوف وعرفان(۱۱)
♨️ #عرفان_مسلمین #نقد_انگیزه_ها 》#تنوع_و_تلقین
🔮 #دلخوش_کنک
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🧿 #تصوف با رنج ها و درد های انسان با آرزوهای بلند و عظیم او همگام است و پس از هر دوره اِتراف(خوشی) و پس از هر دوره بحران چهرهاش مشخص تر و نمودار تر است.
⚔ پس از جنگ ها و حمله ها چه #حمله_مغول و #جنگ_های_جهانی، چهره مشخص این جریان را می بینیم و پس از رسیدن انسان به قدرت ها و اعتراف ها باز فرار این انسان را از قدرت های محدود و گرایش او را به عشق و آزادی می یابیم.❶
💥#روش_عرفان ریاضت بود و ورزش، تلقین بود و #تحمیل.
و انسان هیچ گاه تا آخر #رام نمی ماند و مسخ را نمیپذیرد و #نفی_خود را تحمل نمیکند که می شورد و عصیان آن می کند و آزادی و انتخاب را می طلبد که #آزادی_انتخاب برای او از #آزادی_عرفانی و آگاهیها و قدرت ها مطلوب تر است❷
✳️ عرفان عمیق، نمیتواند از دردها و رنج ها و یا تحمل و اِتراف و بحرانها مایه بگیرد. آنها که با این پاها حرکت می کنند، زود می لنگند.
🔹انسان جز انگیزه ی تحرک طلبی و انتخابش، نمی تواند انگیزه ای مستمر داشته باشد.
🔸 آنها که کارشان تحرک نیست و انتخابشان نیست، تنوع ها سرشار شان نمی کند.
❌و حتی عرفان می شود بازیچه و دلخوش کنکشان.
↔️ انسان در حالی که از جبر های گوناگون مایه می گیرد، انسان در حالی که مجبور است، محکوم نیست؛ چون #تضاد_جبرهای_گوناگون زمینهساز انتخاب او می شوند.
🔰انسان اگر از یک جبر برخوردار بود، محکوم میشد و توجیه برمی داشت، اما پس از توجه به جبر ها، مسئله ی انتخاب مطرح میشود و انسان آزاد است که چگونه انتخاب کند.
🤔 این که می گویند: هر کس در این زمینه قرار میگرفت، اینگونه میشد و اینگونه انتخاب میکرد، مغالطه ای همراه دارد؛ چون باید گفت هر کس در این زمینه قرار می گرفت، میتوانست اینگونه باشد و می توانست اینگونه انتخاب کند. این توانایی و اختیار انسان را نمی توان نادیده گرفت.
☯ مادام که #کشش_عرفانی انتخاب انسان نباشد، چیزی جز #مسخ، جز #تنوع، به دست نخواهد آمد و این چنین عرفانی اصالتی نخواهد داشت.
🔻 و برای تحقق انتخاب:
👈 ارزیابی (تعقل) و
👈آموزش و
👈ایجاد زمینه
راهی نیست که تلقین ها، مسخ انسان هستند.❸
🔖چکیده مطلب:
عرفان اصیل: تحرک+ انتخاب= رشد
عرفان بازیچه: تنوع+ تلقین= مسخ
📍توضیح بیشتر را اینجا ببین.
---------------------
📚 ❶ روش نقد، ج۳.ص۴۹.
❷همان،ص ۶۱.
❸همان،ص۱۰۵.
🆔 @safiresheytan🕸