eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
514 دنبال‌کننده
373 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎩 💥چند نمونه شعبده‌بازی با آموزش‌های یادگیری.... 😳😳 🆔 @safiresheytan🕸
🌠 ⚠️موسسه جوانان آستان قدس رضوی در ایام اعتکاف رجبیه ۱۴۰۳ قصد دارد برخی کتب را در قالب بستۀ فرهنگی-معرفتیِ « » در میان معتکفان سراسر کشور توزیع نماید. ❌یکی از کتب این بسته، کتاب است که ایرادات متعددی به آن وارد است (در همین کانال به برخی از آنها پرداخته ایم) اما موسسه جوانان آستان قدس رضوی چون پشتیبانی مالی ازاین گروه را وظیفه ذاتی خود می داند، بودجه های سنگینی را به پای این جریان می ریزد در حالی که حمایت خود را از آثار سایر اندیشمندان که مباحث تربیتی را با زبان ساده و روان به جوانان آموزد، دریغ می نماید. 💵بر اساس اعلام رسمی موسسه جوانان، قیمت این بسته برای این مرکز ۲۳۰ هزارتومان تمام شده ولی با قیمت حمایتی آستان قدس رضوی ۵۸ هزارتومان عرضه می شود. یعنی برای هر بسته ۱۷۲ هزار تومان از بودجه آستان قدس رضوی صرف ترویج اندیشه های این جریان می شود. 🤔سوال اینجاست چرا مرکزی که وابسته به نهادی چون آستان قدس رضوی است باید خودرا در اختیار یک جریان انحرافی قرار دهد؟ ▫️چرا سایت خود را ویترین فروش محصولات یک گروه ساخته است؟ ▫️چرا انتشارات خود را (برترین آرزو) دو دستی تقدیم یک نویسنده معلوم الحال کرده است؟ 🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🌠 #دیدبان #کاسبان_عرفان ⚠️موسسه جوانان آستان قدس رضوی در ایام اعتکاف رجبیه ۱۴۰۳ قصد دارد برخی کتب #
🌠 ✴️ "بی نهایت"، رمز عملیات ترویج تصوف در میان جوانان 📺متصدیان برنامه «بی نهایت شو» که سال‌هاست در ترویج تصوف میان نسل نوجوان و دهه هشتادی فعال بوده‌اند، اکنون در تلاشند تا برنامه اعتکاف کشور را نیز به سمت مبانی صوفیانه سوق دهند. آیت‌الله سیدان پیش‌تر نسبت به نام این برنامه موضع‌گیری کرده بودند(ببین)، اما مسئولان امر بدون توجه به این هشدارها، در پی توسعه این شعار و راه‌اندازی پویش «سه روز تا بی نهایت» برای هستند. ⚠️هشدار داده می‌شود که پویش « » نیز در همین راستا طراحی شده و مسئولان فرهنگی باید مراقب باشند تا فضای معنوی اعتکاف، جولانگاه اندیشه‌های صوفیانه نشود. این پویش در وهله اول تلاش دارد تا مفهوم وحدت وجود صوفیانه را با شعار «بی نهایت شو» در جامعه تکثیر کند و پس از کاهش حساسیت‌ها، به تبیین این اندیشه بپردازد. 🔴 («انا الحق») که زمانی کسی جرات بیان آن را نداشت، امروز با تبلیغات رسانه‌ای گسترده در حال ترویج است. اگرچه در حال حاضر پویش «سه روز تا بی نهایت» به‌طور مستقیم به تصوف نمی‌پردازد، اما در مراحل بعدی و پس از شناسایی شبکه نوجوانان و جوانان معنویت‌جو، وارد فاز جدیدی خواهد شد. 🌀این پویش با دعوت از چهره‌های شاخص، در صدد اعتمادسازی، برندسازی و جذب مخاطب است. پس از متقاعد کردن نوجوانان به امکان «بی نهایت شدن» و فاصله‌ی سه روزه تا آن، فاز جذب به فرقه و گروه خود را آغاز کرده و تعالیم صوفیانه را تحت عنوان عرفان به آنان ارائه می‌دهند. تصوف همواره با زیرکی و در لفافه سخن گفته و خود را بسیار آراسته ارائه کرده است. همین امر، ضرورت هوشیاری در برابر فعالیت‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. به تعبیر امام هادی علیه‌السلام، آن‌ها همیشه مقصود خود را پشت «لا اله الا الله» و ذکر و… پنهان می‌کردند. باید هشیار بود. 🆔 @safiresheytan🕸
🌼 🗯 🛸 🧙‍♂تو ای درویش بیچاره بیا تقلید از ما کن 🧙‍♂به تسخیر و ریاضت گر روی، پس فکر فردا کن 🌀مخور گول هوای نفس، دنبال هوس کم رو 🌀اگر در فکر دنیایی، برو پس رو به دنیا کن 💵اگر از بهر گنج مال باشی، سخت نادانی 💵زبهر سیم و زر، گنج هنر، کاری مهیا کن 🚀مگو دیگر سخن از طیّ الارض، راه بر روی آب 🚀برو در آپولو بنشین ثریا را تماشا کن 👽زجن و شیاطین بگذر، ای مجنون بیچاره 👽از این گوشه نشینی بگذر، رو اجتماعی شو ❌از این ژولیدگی ها در گذر، خود را تو زیبا کن ❌پس از سی سال ناکامی، بیا حرف مرا بشنو 🔆اگر باور نداری، مدتی خود را تو تنها کن 🔆مکن گوشه نشینی، رو؛ بخوان علم هنر امروز 🏭به علم و دانش صنعت، تو یک کارخانه بر پا کن 🏭نگویم من بیا بنشین، مرشد! بخوان آواز 🛰همی گویم برو در آسمان، حل معما کن 🛰بدان، علم بشر، امروز مافوق تصور شد 🌊تو خواهی زندگی در روی آب یا زیر دریا کن 🌊اگر خواهی نشینی چله، بینی آسمان ها را 🪐برو لونا (ماه نورد) بساز و سیر این اقمار دنیا کن 🪐غزل های مرا برخوان، مرو دنبال درویشی 🌻اگر عاشق شدی، خود را میان خلق رسوا کن 🌻اگر خواهی به وصلِ دوست، دست یابی، بشو تسلیم 🌸اگر بر زد مسلسل بر سرت، خود را تو شیدا کن 🌸نمی گویم چه خواهی دید از آنها که من دیدم ✨همی گویم گر اسرار نهان دیدی، تو حاشا کن ☀️دریغ از عمر با ارزش که "اکبر" صرف دنیا کرد ☀️شوم کافر اگر گویم، از این اوهام پروا کن ----------- 📚دیوان اشعار حاج اکبر حسن زاده (سیاه قلم خراسانی)، ص۳۱۷ 🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🌠 #دیدبان 🖌 #نقد_کتاب_عشق_خدا 7⃣ #اضداد_عرفانی #چالش_عرفانی 🚀سفر به #بینهایت_عاشقی، با پاره کردن آل
🌠 🖌 8⃣ 👨‍🎓جوانانی که می خواهند در کنکور پزشکی یا مهندسی قبول شوند و به درجه عالی برسند، دنیا طلبند. 🗣اساتید موفق حوزه و دانشگاه که از خواب و خوراکشان برای علم و دانش می گذرند، دلبسته دنیایند. 🔻کتاب عشق خدا براساس تعریف صوفیانه از دنیا گریزی، تحصیل علوم دانشگاهی و حوزوی را در تضاد با عشق خدا و نوعی دنیاگرائی قلمداد کرده و به جوانان القا می کند رفتن به دنبال علم، رفتن به دنبال دنیا است. چون علم و دانش جزء دنیاست . شاید کسی بگوید من این علم را از باب مقدمه محبت خدا تحصیل می کنم لذا نویسنده در ادامه آب پاکی را روی دست جوان می ریزد و می گوید علم و دانش چه از نوع دانشگاهی و چه از نوع حوزوی اش اصولا ربطی به عالم ملکوت و عشق خدا ندارد. رفتن به دنبال این کارهای علمی، محبت دنیا است و نمی تواند مقدمه محبت خدا باشد. ✴️نویسنده کتاب با این مقدمه که انسان باید در زندگی اش محبت های دنیوی را کنار بگذارد و با هوای نفسش مبارزه کند، می گوید: "برخی سعی دارند محبت امور دنیوی را از قلبشان بیرون کنند ولی در عوضِ آن محبت، یک دیگر را به جای آن قرار داده و آن را محکم تر می کند.به بیان دیگر دنیا را با دنیا معاوضه می کنند . زحمت و تلاش به خرج می دهند و با نفسشان مبارزه می کنند اما در راستای رسیدن به یک دنیای بالاتر و عالی تر... ❌گاهی گفته می شود فلان دانشمند یا استاد حوزه و دانشگاه فرد موفقی است.خیلی درس می خواند و کار علمی انجام می دهد واز خواب و خوراکش برای علم و دانش می گذرد اما واقعیت این است که چنین فردی دلبستگی به ابعاد دیگر دنیا مثل علم و دانش را برای خودش محکم تر کرده است. ❌علم و دانش هم جزء دنیاست و مربوط به عالم ملکوت نیست.❶ 📛وی دنبال علم است! یعنی برای او اهمیت دارد که در پزشکی و مهندسی یا اصول و فقه به درجه عالی برسد و او را به عنوان بهترین بشناسند.این نوع مجاهده، مسلّماً مقدمه محبت خداوند نیست." --------------- 📚عشق خدا، چرا و چگونه؟ ص۱۰۹و ۱۰۸ ❶قال ابوعبدالله علیه‌السّلام: «من تعلّم لله و عمل لله و علّم لله دُعی فی ملکوتِ السموات عظیماً»؛ (بحار الانوار،ج ۲، ص۲۹، ح ۱۱) 📍آشنایی بیشتر با دیدگاه صوفیه نسبت به علم ودانش 🆔 @safiresheytan🕸
🚦 🌸 💣 ⚠️عرفانی که اکنون غالباً در ایران در “محافل” و در “کتب” و “نشریات” عرضه می شود، عرفانی است که تبار ایرانی را تباه خواهد کرد و کوچک ترین جایی برای خِرَد و اراده و جنبش باقی نخواهد گذاشت. ⚔ مجموعۀ بی نهایتی است از که عارفانش می توانند ناظر قتل عام هزاران جوان و پیر باشند و بعد هم بگویند: “تجلی ذات احدیت بود در مقام اسم قهار” و یا اگر تمام این مملکت ویران شود، خواهند گفت: “تعیّن اوّل بود که از مقام به مقام تنّزل کرد”! مزخرفاتی از این نوع عبارات که نسل های پی در پی فرزندان این آب و خاک را کرد: ❎ عرفان شیخ محیی الدین و اتباع او، به روایت شارحان معاصر ما که می پندارند هرچه این زبان پیچیده تر شود عرفان عمیق تر می شود نمونه ای آشکار است که در آن هیچ جایی برای حضور انسان، جز در آینۀ “حضرات خمس” دیده نمی شود.”» ⚠️من نیز با کسروی، درین نکته، موافقم که یکی از علل، و شاید تنها علت، در ، تصوف است. --------------- 📚زبان شعردر نثر صوفیه، محمد رضا شفیعی کدکنی، ص ۹۹ و ۱۸ 🆔 @safiresheytan🕸
✴️ فردوسی غلط اضافی کرده و پیش خدا گردنش گیر است اما مولوی راست راست آزاد است هر چه خواست بگوید❗️ 💥محمد حسین تهرانی معتقد است : به دلیل آنکه در یک بیت شعر خود، فرمان شاه و فرمان خدا را در یک ردیف قرار داده، شاعر درباری و جیره خور پادشاهان ظالم و توجیه گر جنایات آنان بوده است و به همین دلیل عندالله مسئول و مواخذ است. این موضع گیری تند در حالی است که او و پیروانش نسبت به انحرافات گسترده موجود در اشعار ساکت هستند و مهر سکوت بر دهان منتقدان می زنند. 🔻تهرانی در انتقاد از فردوسی می نویسد: 💬گفتار فردوسی " چه فرمان یزدان چه فرمان شاه" بر اساس مذهب زرتشتیان است که شاه را نماینده خدا می دانند؛ به اسلام چه مربوط؟ اسلام خودِ یزدان را که در مقابل اهرمن است، ردّ می کند و اعتقاد به او را شرک و ثنویت می داند تا چه رسد به سایه یزدان و نماینده او. فردوسی در مقابل این غلط کاری هائی که نموده است؛ این خلط و خبط هائی که آورده ؛ در موقف عرصات قیامت در پیشگاه عدل پروردگار وقوف دارد؛ و باید از عهده بر آید. این اشعاری که حقایق را کنار می زند و اطاعت سلطان و شاه و حاکم هر چه باشد و هر که باشد را به مردم تحمیل می کند... باری؛ ما در اینجا سخن را در تفسیر کلام ایشان توسعه دادیم تا مردم بدانند در هر زمانی حکّام جائر برای عوام فریبی، نظیر چنین افرادی را در دستگاه خود داشته اند و آنها را می پروریده اند تا برای عوام الناس مهر سکوتی باشند.❶ 💠🔅💠🔅💠 💡به راستی چگونه است که سخن فردوسی "چه فرمان یزدان، چه فرمان شاه" او را به پیشگاه عدل الهی حاضر می کند اما "چه از نسل عمَر و چه از نسل علی" گفتن مولوی، او را به پای میز محاکمه نمی کشاند! پس امام حیّ قایم، آن ولیّ است خواه از نسل عُمَر، خواه از عَلی است چرا آقایان نسبت به اینگونه اشعار مولوی که حقایق را انکار نموده ساکت اند؟ 🤔چگونه است که رگ غیرت آقایان در آنجا که فرمان اقطاب خود را مقدم بر فرمان خدا می دارند حتی اگر به "خوردن لیوان خون" و "خودکشی" بیانجامد، بالا نمی زند و اطاعت از قطب در هر شرایطی را به مردم تحمیل می کنند⁉️ 🔻علامه مرتضی رضوی در پاسخ به این سوالات می نویسد: ⚠️برای آقایان؛ فردوسی نمی تواند مانند مولوی، صدرا، حافظ و... اسوه و الگو باشد چرا؟ برای این که او حد و مرز و را حفظ کرده است،فردوسی هیچ اصلی از اصول دین را تحریف نکرده است و به جنگ لا اله الا الله نرفته است ...جرم او این اسـت که به غیرت، دفاع، مردانگی و دشمن شنــاسی دعوت می کند‼️ با همه اینها؛ فردوسی نیز یک هنرمند است و شاهنامه یک شاهکار هنری است و بس. باید جایگاه هنر، ادبیات و علوم تجربی و علوم انسانی، فلسفه، همگی کاملاً متمایز و مشخص باشد.💯 باری؛ ما در اینجا سخن را در تفسیر کلام ایشان توسعه دادیم تا مردم بدانند چگونه این جماعت نسبت به افرادی که در دستگاه خود هستند توجیه گر اند و حقایق را کنار می زنند. --------- ❶رساله نوین، محمد حسین تهرانی، ص۱۲۵ 🆔 @safiresheytan🕸
🎉🎉 برگزاری مسابقه ای به مناسبت میلاد موفور السرور امیرالمومنین ارواحنا فداه و علیه الصلوة والسلام 🎉🎉 🎁 جوایز: 14 جایزه یک میلیون تومانی و 14 کتاب با موضوع نقد تصوف (این جوایز به قید قرعه به کسانی تعلق خواهد گرفت که پاسخ صحیح را ارائه کنند) 📆 مهلت ارسال پاسخ به سوالات: تا ساعت 24 بیست و هفتم رجب ؛ اعلام نتایج در نیمه شعبان. 🌐 منبع: مقالات سایت ابن عربی به آدرس: www.ebnearabi.com ⬇️ سوالات: 1- اعتبار سند حدیث عنوان بصری و محتوای آن چگونه است؟ 2- چرا شرف الشمس طلسم است و حرز یا دعا نیست؟ اعتبار دعای شرف شمس و انگشتر آن به چه میزان است؟ شاخصه های یک حرز صحیح چیست؟ 3- شاهد بازی چیست؟ و علت رواج آن در میان صوفیه چه بوده است؟ 4- چرا نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی القعده را نباید خواند؟ 5- علت عدم اعتبار سندی لیلة الرغائب و شواهد جعل آن توسط صوفیه را بیان کنید 🚨برای یافتن پاسخ این سوالات، می توانید کلیدواژه های زیر را در گوگل سرچ نموده و وارد سایت ابن عربی شوید: سند حدیث عنوان بصری شاهد بازی چرا شرف الشمس طلسم است بررسی سندی نماز یکشنبه ماه ذی القعده؛ چرا نباید این نماز را بخوانیم؟ بررسی سندی لیلة الرغائب و دیدگاه علما درباره آن همچنین می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید: https://ebnearabi.com/142985 https://ebnearabi.com/14677 https://ebnearabi.com/146798 https://ebnearabi.com/146847 https://ebnearabi.com/146853 📌 پاسخ های خود را به همراه نام و نام خانوادگی و شماره تماس به ادمین سایت: 💡@eb_admin ارسال کنید. ⚠️نکته مهم: به دلیل جلوگیری از کپی پیست کردن و ارسال گروهی پاسخ ها، لطفا پاسخ ها را با ادبیات خودتان نوشته و ارسال فرمایید. طبیعتا پاسخ های با متن یکسان، از مسابقه حذف خواهند شد. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 🆔 @safiresheytan🕸
🔹نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشت‌ها: مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله» 🔸 📚معرفی اجمالی؛ ✍کم‌رنگی نگرش انتقادی، جمعی از عالمان متأخر و به ویژه را بر آن داشته تا در حد توان به تأیید و توجیه غیر تاریخی بعضی از بپردازند. 🔹یکی از این اخبار، عبارت مشهور منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم «علیّ ممسوس فی ذات الله» است. نویسنده در این مقاله با بررسی نسخه های اصیل و متقدم و برداشت های مختلف از هر کدام، نشان داده تلاش‌های در ارائه برای عبارت «ممسوس فی ذات الله» نادرست می باشد. نگارنده ابتدا به برداشتها مختلف و تحریرهای گوناگون عبارت پرداخته است؛ 👈برداشت های مختلف ؛ ▫️فانی در ذات خدا ▫️دیوانه خدا( کنایه از عاشق خدا) ▫️رنجکش راه خدا 👈تحریرهای مختلف: ▫️مُخشَوشِن، اُخیشِن،اَخشن، خشن ▫️محسوس ▫️ممسوس نویسنده براساس نسخ متقدم، اعلام می دارد این جمله در اصل "مُخشَوشِن" بوده اما به جهت نداشتن نقطه در خط قدیمی و تصحیف،در فرایند نقل به واژه "ممسوس" تغییر یافته است. مولف سپس معنای عبارت "فی ذات الله" را با توجه به استعمالات روایی دیگر این واژه تبیین کرده است؛ ▫️صبرتم فی ذات الله ▫️جاهدتم به فی ذات الله ▫️تحمّلتم المئونه فی ذات الله ✅ در پایان نیز به سندسازی و برای عبارات بی سند دیگر با تکلف فراوان در آثار عارفانی چون ، محمد حسین ، و... اشاره کرده و منشا این گونه تکلف ها را تصحیف و تحریف عبارات و تسامح رایج در ادبیات صوفیانه، دانسته است. 💥عبارت "موتوا قبل ان تموتوا" تصحیف "توبوا قبل ان تموتوا" است. 💥عبارت "قال ابوالحسن علی علیه السلام: انا اصغر من ربی بسنتین" تحریف یافته عبارت "قال ابوالحسن خرقانی: انا اقل من ربی بشیئین العظمه و الکبریا" می باشد. 🆔 @safiresheytan🕸
نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشت‌ها مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله»، علی عادل‌زاده، عمیدرضا اکبری، مطالعات قرآن و حدیث، ش28، 1400ش.pdf
499.3K
📄مقاله نقش اختلاف نُسَخ در گوناگونی برداشت‌ها: مطالعه موردی حدیث «علیّ ممسوس فی ذات الله» ✍ نویسنده: علی عادل‌زاده، عمیدرضا_اکبری 🔹 تعداد صفحات: ۲۶ 🔸 زبان: فارسی 🆔 @safiresheytan🕸
🔰ترجمه صحیح عبارت طبق نقل ، چنین است: علی در راه خدا همانند سیبلی که تیرها به آن برخورد می کند، همواره آماج نیش و کنایه ها و آزار اذیت های اطرافیانش بوده است (مسّه الاذی) ولی او از این حرف و حدیثها هراسی ندارد و بی ملاحظه اخم دیگران، در مسیر رضایت الهی با جدّیت تمام قدم برمی دارد. هر چند براساس نسخ متقدم، این جمله در اصل "مُخشَوشِن" بوده و به جهت نداشتن نقطه در خط قدیمی و تصحیف،در فرایند نقل به واژه "ممسوس" تغییر یافته است. 🔰ترجمه عبارت طبق این نقل چنین خواهد شد؛ علی در راه خدا سخت گیر است. 🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🌠 #دیدبان 🖌 #نقد_کتاب_عشق_خدا 8⃣ #اضداد_عرفانی #مدرسه_هراسی 👨‍🎓جوانانی که می خواهند در کنکور پزشکی
11.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 🌸 ⚠️استاد محمد حسین یوسفی از انحراف جدیدی در مجالس شیعه سخن می گوید که منشا آن خانقاه است و صوفیان و عرفا در حال ترویج آن، بین جوانان هستند. 📛تفکری که با ایجاد تقابل میان و به جوان می گوید و عقل را زیر پای بگذار! 😕مُد شده، شعر بخوانند و نسبت الوهیت به ائمه اطهار علیهم السلام دهند! 🆔 @safiresheytan🕸