eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
514 دنبال‌کننده
373 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👁‍🗨 آیه الله : ⭕️ «هر كس در راه روشنگری فکر مردم، تلاشي بکند، از انحرافي جلوگيری نمايد و مانع سوء فهمي شود، از آن جا كه در مقابله با دشمن است، تلاشش، جهاد ناميده مي شود». 🎙بیانات در دیدار فرماندهان لشكر ۲۷ محمد رسول‌الله در تاریخ ۲۰ /۳/ ۱۳۷۵ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 🔮 🔻 در بیان عقائد فاسده صوفیان و وحدت وجودیان می نویسد؛ ⚠️از جمله طعن هایی(وایراداتی)که متوجه ایشان(صوفیان) است،یکی آن است که دعوی کرده و آن را نام می‌کنند و در آن تمادی نموده و نسبت دانستن به می‌دهند. 📛این جماعت دعوی کشف و کرامات را از و کسب کرده‌اند. 🧠و چون بلاهت و حماقت آن گروه(صوفیه) در کار دین درجه علیا دارد هر دعوی که ریاضت کِشان ایشان نموده اند و هر که زده‌اند آن فرقه از غایت ابلهی باور کرده‌اند و تصدیق ایشان نموده اند و به طریقی که هر نادانی بشنود، تصورکند که واقعی است، آن را شهرت دادند. 👳‍♀ هم بر این منوال نموده‌اند و ایشان نیز به معجزات بسیار بر خود بسته اند و آن را نام نهادند و آن را باور داشته اند. 🚥🚥🚥🚥🚥 🔻محمد حسین در کتاب صفحه ۶۲۵ می گوید: يكي‌ از همراهان‌ روزي‌ از حضرت‌ آقا حاج‌ سيّد هاشم‌()سوال‌ كرد: 🛐 به‌ تحقّق‌ پيوسته‌ است‌ كه‌ بعضي‌ از در برابر گاو مودّب مي‌ايستند و بدان‌ گاو توجّه‌ مي‌كنند و از حركات‌ و سكنات‌ آن‌ گاو خبر از غيب‌ مي دهند.⁉️ 🐄مثلاً يك بار كه‌ گاو دمش‌ را به‌ سمت‌ راست‌ حركت‌ داد، إخبار مي دهند از انقلاب‌ و خونريزي‌ در آن‌ طرف‌ كرۀ زمين‌ و يا در أقصي‌ نقطۀ مغرب‌، و سپس‌ معلوم‌ مي‌شود اين‌ اخبار كاملاً صحيح‌ و محقّق‌ بوده‌ است‌. ▫️چه‌ ربط‌ و ارتباطي‌ ميان‌ حركت‌ دم‌ گاو و آن‌ حادثه‌ وجود دارد⁉️ ▫️آيا حركت‌ دم‌ گاو سبب‌ آن‌ حادثه‌ است‌و يا هر دو مسبَّب‌ از سبب‌ ثالثي‌ مي باشندو يا اين‌ حركت‌، حاكي‌ از آن‌ واقعه‌ است‌⁉️ ايشان‌ فرمودند: 🌎هيچ يك‌ از اينها نمي‌باشد، بلكه‌ از جهت‌ ربط‌ و ارتباط‌ قويم‌ همۀ موجودات‌ عالم‌ به‌ يكدگر است‌؛ و چون‌ آن‌ مرتاض‌ خود را به‌ درجۀ كشفِ وحدت‌ نظامِ رابطي‌ عالَم‌ رسانيده‌ است‌، از هر حركت‌ و سكوني‌ گرچه‌ بسيار بي‌اهمّيّت‌ باشد مي تواند خبر از جميع‌ تغييرات‌ و تبديلات‌ و حركتها و سكون هاي‌ عالم‌ بدهد. 🐮و اين‌ اختصاص‌ به‌ دُم‌ هم‌ ندارد؛ از حركات‌ پاهايش‌ و دستهايش‌ و بدنش‌ و چشمها و گوش هايش‌ هم‌ مي تواند عين‌ اين‌ خبر را بدهد و اختصاص‌ به‌ گاوپرست‌ و گاو هم‌ ندارد.‼️ 🙄 با هر حركت‌ بلبلي‌، و تكان‌ خوردن‌ گلي‌، و سرازير شدن‌ آبي‌، و باد و باراني‌، و طلوع‌ و غروبي‌، مي توان‌ از اين‌ خبرها را داد. زيرا نظام‌ مديريّت‌ و عالَم‌ امر جهان‌، يكي‌ بيش‌ نيست‌؛ و در هر لحظه‌ آن‌ نظام‌ و امر وُحْدانيّ موجب‌ تغيير و تبديل‌ تمام‌ ذرّات‌ عالم‌ مي گردد. و در اين صورت‌ با مشاهده‌ و كشف‌ آن‌ نظام‌، تمام‌ وقايع‌ و حوادث‌ مشهود مي‌باشد؛ و با مشاهدۀ هر تغييري‌، به واسطۀ ارتباط‌ مستقيم‌ و غيرقابل‌ تبدّلش‌ با آن‌ نظام‌ مي توان‌ به‌ هر يك‌ از تغييرات‌ ديگر در اين‌ نظام‌ پي‌ برد‼️ 😂غاية‌ الامر چون‌ بواسطۀ نفسانيّۀ خود، با ربط‌ پيدا كرده‌ است‌، نفسش‌ با آن‌ نظام‌ واحد از رابطه‌ برقرار كرده‌ است‌و از دريچه‌ و به‌ اين‌ رموز مخفيّه‌ و أسرار غيبيّه‌ پي‌مي‌برد‼️ 🐧 في‌المثل‌ اگر كسي‌ بلبل‌ بپرستد، كبوتر بپرستد، و يا گربه‌ و كلاغ‌ را بپرستد، و يا ستارگان‌ و خورشيد و ماه‌ را بپرستد؛ از آن‌ راهها و طُرُق‌ به‌ نفوس‌ كلّيّۀ آنها و بالاخره‌ به‌ آن‌ نظام‌ وُحدانيّ پي‌ مي‌برد و مطّلع‌ مي گردد و خبر مي دهد.امّا چون‌ انسان‌ اشرف‌ مخلوقات‌ است‌، نبايد نفس‌ خود را فاني‌ در نفوس‌ پائين‌تر از خود و يا مثل‌ خود بنمايد. چرا كه‌ اين‌ فناء مستلزم‌ سقوط‌ و انحطاط‌ درجۀ انسانيّت‌ او مي گردد. ❌لهذا و و و امثالها، در اين‌ شريعت‌ كامله‌ ممنوع‌ است‌. انسان‌ نمي‌تواند را بپرستد، چون‌ وجود آنها از انسان‌ ضعيف‌تر است‌. و نمي‌تواند را بپرستد به‌ همين‌ دليل‌. ❌انسان‌ نمي‌تواند انسان‌ ديگري‌ را بپرستد و در وي‌ فاني‌ شود؛ زيرا اين‌ موجب‌ كمال‌ او نمي‌گردد. كمال‌ وقتي‌ است‌ كه‌ معلول‌ در علّت‌، وموجود ضعيف‌ در موجود قويّ فاني‌ شود. و انسان‌ هرچه‌ هم‌ پست‌ باشد، انسان‌ است‌؛ و انسان‌ ديگر هرچه‌ هم‌ شريف‌ باشد مثل‌ انبيا و ائمّه‌ و اولياءِ خدا باز هم‌ انسان‌ است‌. و لهذا فناي‌ در نفوس‌ اينان‌ ممنوع‌ و پرستش‌ هر انساني‌ انسان‌ دگر را، حرام‌ شمرده‌ شده‌ است‌‼️ ---------- 📚حدیقه الشیعه ،بخش مذمت صوفیه _به نقل از "کشف الحقیقه فی اعتبار الحدیقه" ص۱۹۰ 💥اثبات علم غیب بی حد ومرز برای مطلق بشر آن هم به صورت کاملا اکتسابی ومستقل از اذن الهی برخلاف آیات قرآن می باشد. 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️چند نکته مهم پیرامون علم غیب 🔰نکته اول: احدى جز خداوند، به طور مستقل غيب را نمى‌داند، زيرا كليد و خزانه و سرچشمه علم غيب تنها نزد اوست: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ» «۱» 🔸و اگر ديگران بهره‌اى دارند از طرف خداوند است. بنابراين آياتى كه مى‌گويند: ما كسى را بر غيب آگاه كرديم، يعنى بخشى از غيب را به او هبه كرديم. «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيها إِلَيْكَ» «۲» در قرآن مى‌خوانيم كه حضرت عيسى به مردم فرمود: من شما را از آنچه در خانه‌هاى خود ذخيره كرده‌ايد و آنچه خواهيد خورد خبر مى‌دهم. «وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ» «۳» 🔹آرى آگاهى ديگران از غيب، تنها با خواست و اراده الهى است. «وَ لا يُحِيطُونَ بِشَيْ‌ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ» «۴» 🔰نکته دوم : 👈در آيه ۲۶ سوره جن مى‌فرمايد: «فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‌ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا » يعنى خداوند جز افرادى نظير پيامبر را كه از آنها راضى است، ديگرى را بر علم‌ غيب خود آگاه نمى‌سازد 👈و در آيه ۱۷۴ سوره آل عمران نيز مى‌خوانيم: خداوند شما را بر غيب آگاه نمى‌سازد ولى از پيامبرانش هر كه را بخواهد بر مى‌گزيند (و علوم غيبى را به او مى‌دهد.) «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشاءُ» . ⚠️بنابراين حساب افراد كاهن، جادوگر و كف‌بين كه ارتباطى با معنويات ندارند و گاه و بيگاه از رندى خود و سادگى مردم سوء استفاده كرده و براساس تخمين‌ها و تحليل‌ها، پيشگويى مى‌كنند، از حساب اولياى خدا جداست. 🔰نکته سوم: بهره‌گيرى اولياى خدا از علم غيب، تنها در موارد خاص آن هم به اذن خداست، نه آن كه براى رفع مشكلات شخصى از آن استفاده كنند. همانگونه كه پيامبراكرم صلى الله عليه و آله در مرافعات، به سوگند و شاهد و ظواهر عمل مى‌فرمود و از علم غيب استفاده نمى‌كرد. -------------- 📚برگرفته از تفسیر نور جلد ۱۰ - صفحه۲۶۰ «۱». انعام، ۵۹. «۲». هود، ۴۹. «۳». آل عمران، ۴۹. «۴». بقره، ۲۵۵. 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🗣آزاد اندیشی به سبک وکیلی 😤حمله وکیلی به مخالفان با تمسخر وتهدید 🔻پس از روشنگری های استاد سبحانی
🚦 🌸 ✴️ پوشیده نماند در انتقادِ مطالب و استدلالات_ به هر زبان و بیان که شود_ نظری جز (نقد) خود مطلب و استدلال نداریم و هرگز نظر اسائه ی ادب و اهانت نسبت به گویندگان مطلب و مُستدِلّین دربین نیست. 🗣 اینجانب اهانت به هر مومن_گرچه عامّی(عوام وبیسواد) باشد_ تا چه رسد به بزرگان و دانشمندان و را خلاف عقل و شرع می دانم و امیدوارم به توفیق حقّ متعال، چنین فکری اصلاً به خاطرم خطور نکند و سایرین را نیز از نظر علم محترم می شمارم. ✅ و البته مجرد ردّ مطلب کسی، به گوینده آن مطلب نخواهد بود و گرنه در هر مطلب از هر فنی_ همین که بزرگی اظهار نظری فرمود بعد از او نباید احدی، آن را مورد بحث و تحقیق قرار داده و خلاف آن را بگوید و گرنه اهانت به آن بزرگ نموده است‼️ با اینکه واضح است که چنین نیست. 🔹 دانشمندان و حتی فقهای عظام دائماً در مقام ردّ و ایراد در مطالب یکدیگر هستند. چه بسیار موارد، اقوال اکابر و اعاظم متقدّم را متاخّرین ردّ نموده و خلاف آن را گفته اند و هرگز در صدد اهانت آنان نبوده اند ❗️ 🔸و از دانشمندان محترم هم امید و انتظار می‌رود که را به روی اشخاص بی غرض برای همیشه باز گذارند و حتی مانند مولف قاصر را رهبری نموده و مشکلات او را برطرف و و به بحث تشویق فرمایند . 📛 و هرگز بحث کنندگان را _به جرم اینکه در مطالب عقلی، از کلمات بزرگان تبعیّت و تقلید نمی کنند یا به مجردِ توّهم این که در این عدم تبعیّت، غرضِ معارضه و مبارزه با بزرگان و قصد اهانت به آنان دارند_ با نسبت و و و نکوبند و صحنه علم و حکومت فلسفه و مطالب عقلی را عملاً و معرفی نفرمایند. ان شاءالله تعالی. 🌻از این مقدار تذکر هم بسیار معذرت می خواهم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. -------------- 📚عارف وصوفی چه می گویند ص۲۵۱ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤡 🔻«شنکار را چاریه‏» که شارع فلسفه ودانته است، مى ‏گوید: ⚠️خدا رامى ‏توان در همه جا و همه چیز مشاهده کرد، و معتقد بود که ‏همه چیز خداست❗️ 👨‍🎓در این باره داستان شیرینی نقل کرده اند که فیلسوف مزبور به دانش‌آموز تازه کار خود می گفت : ❌همه چیز خداست و خدا در همه چیز وجود دارد ،حتی در تو❗️ 🐘دانش آموز از این فکر به وجد آمد و با این وضع و حالت به وسط خیابان رسید و ناگهان به یک فیل عظیم الجثه برخورد. 🗣 فیلبان فریاد زد کنار برو❗️ 💥ولی آن مرد که خود را خدا می دانست اعتنایی به گفته او نکرد و پیش خود فکر کرد؛ ▫️چرا من راه را بر فیل باز کنم ⁉️ ▫️من خدا هستم فیل هم خداست ‼️ ▫️چرا خدا از خدا بترسد⁉️ 😂ولی وقتی که فیل با او روبرو شد با خرطومش وی را بلند کرده محکم بر زمین کوفت.آن مرد که خود را خدا می پنداشت با گریه و زاری پیش معلم دوید و ماجرا را بازگو و بر فلسفه او ایراد گرفت❗️ و معلم هم با آرامی و خونسردی به داستانش گوش داد آنگاه گفت: ▪️ در این که تو خدا هستی شکی نیست❗️ ▪️ فیل هم خداست❗️ 😁ولی فراموش کرده ای، فیلبان هم خداست. چرا به فریاد او گوش فرا ندادی⁉️(۱) 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 ✴️ بر اساس برخی گزارشات مرگ نیز ناشی از باور او به عقیده توهم زای ، بوده است. ⬅️ دراین باره می نویسد: 🔹شیعه و سنی نقل کره اند که شیخ عطار در وقت کشته شدن با کافر تتار که به دستش گرفتار بود، گفت : ❌کلاه تتاری بر سر می گذاری و به این صورت خود را به من می نمایی و قصد قتلم می کنی و گمان داری که من تو را نمی‌شناسم، بکش که هزار جان من فدای شمشیر تو باد❗️(۲) ⬅️ فخرالدین علی صفی(م ۹۳۹ ق) می نویسد: 👹چون در نیشابور قتل عام کرد. یکی از دست شیخ عطار گرفته بود و می بُرد که او را در مَقتل عام، سر از تن بردارد و شیخ در آن حال وقت خوش کنند.توجه غلبه کرده ، روی به قاتل کرد وگفت : ❌ به این که برسر نِهِی و تیغ هندی بر کمر بندی و از جانب ترکستان به مکر و دستان برآیی، پنداری تو را نمی شناسم، پس در آن محل آن لشکری تیغ از نیام برکشید و شیخ بر سر پا نشانید. شیخ بالبداهه این رباعی گفت: 💔دلدار به تیغ دست بُردی، ای دل بین 💔بَربند میان و بر سر پای نشین 🍷وانگه به زبان حال می گو که بنوش 🍷جام از کف یار و شربت بازپسین ⬅️ علامه می نویسد؛ 🔸وقتی سلطان وقت را شنید که مسلمین را اغوا می کنند، جلّادی فرستاد تا سر او را بیاورد. 🔹 وقتی جلّاد بر او وارد شد و ماموریت خود را بازگو کرد به قاتل خود گفت: 😳 تو خدای منی به هر شکلی که می خواهی درآی (من تو را میشناسم)❗️ اگر اراده کشتن مرا نموده ای من آماده‌ام. سپس او را کشت. 💥در بعضی از مدارک مهم آمده که به قاتل خود در حین کشته شدن گفت: 💂‍♀ کُلَه بر فرق بگذاری تتاری 💂‍مرا در تیهِ شکّ خواهی گذاری 📛تو هستی خود، خدا و خالق من 📛بزن گردن مرا، ای حی ّذو المنّ (۳). --------------- 📚منابع: (۱)پژوهشی در پیدایش وتحولات تصوف وعرفان _ عمید زنجانی ص۳۹ (۲)حدیقه الشیعه_مقدس اردبیلی،بخش مذمت صوفیه به نقل از کشف الحقیقه فی اعتبار الحدیقه ص۱۸۶ (۳)مقدمه لسان الغیب ص۱۲۹ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دکتر 📚معرفی اجمالی: ✍این اثر متشکل از ۷ مقاله در نقد کتاب مثنوی مولوی است که بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و برخی مجلات دیگر به چاپ رسیده است . 🌟هدف مولف در تمام مقالاتش اثبات این مطلب است که مولوی یک فرد سنّی مذهب و کاملا بیگانه از تشیع بوده است. ✅نویسنده با تذکر به اینکه؛ "اثری چون یک اثر هنری صِرف نیست بلکه منظومه کلامی نیز هست" در صدد نقدکتاب برآمده وکوشیده تا، دیدگاه « » را جایگزین دیدگاه « » موجود در عرصه متون صوفیه گرداند. 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 مقالات عبارت اند از: ⬅️مقاله اول: آل یاسین در مثنوی ⬅️مقاله دوم: بررسی روایت جعلی "اصحابی کالنجوم بایهم اقتدیتم اهتدیتم" ❌بنابراین گفتار، تمامی صحابه آن حضرت، مقتدای امت مرحومه وقابل پیروی واتباعند‼️ ⚠️این اعتقاد در مثنوی مولوی ۶بار ویکبار در "فیه ما فیه"عرضه شده است که نشانگر اهمیت آن در دیدگاه صاحب اثر است . ❌مولوی کسانی که این انگاره را نپذیرند در آن خورد گیری کنند شمرده و هرگونه بحث و نظر در این خصوص را ممنوع دانسته است و به سکوت و خاموشی فرمان داده است تا مبادا موجب تشویش نظر ها گردد❗️ ✅ از که دریافت های خویش را برگرفته از جلوه داده‌اند و حاصل و و و ... می دانند باید پرسید که: ▫️آیا شما که به ادعای خودتان برترین شامه معنوی است، چگونه از طریق ماورایی و غیر عادی تعفن معنوی این گونه سخنان یاوه منسوب به حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در نیافته است⁉️ ▫️این چگونه نظری است که با درک حقایق مسلم به تشویش می افتد ⁉️ ⬅️مقاله سوم : دیدگاه مولوی درباره معاویه(قصه بیدار کردن ابلیس معاویه را که وقت نماز است)😳 📛ابیات این حکایت به طور خاص در حدود ۱۷۰ بیت را در بر می‌گیرد و نشانه اهمیت محتوای داستان در نظر سراینده آن است. 💥به کار بردن لقب خال مومنان 💥تقابل ابلیس و معاویه و غلبه معاویه و ابلیس 💥انتساب به معاویه 💥تعبیرات خاص مثنوی درباره معاویه 💥 خواندن معاویه ❌به تعبیری زیرکانه را از زمره ملازمان و خاص درگاه حق جلوه می‌دهد مهمتر آنکه مولوی در مثنوی " باز "را رمز می داند. ✴️استاد : بیشتر داستان هایی که مولانا در سراسر کتاب آورده از نظر تاریخی یا ریشه ندارد یا آنها را به سلیقه خود دگرگون کرده است تا نتیجه ای را که می‌خواهد بگیرد . [📚شرح مثنوی ج ۴ ص ۲۴۸] ⬅️مقاله چهارم : کارنامه معاویه در تاریخ 💥جنگ با امیرالمومنین در صفین 💥جنگ با امام حسن مجتبی 💥بیعت گرفتن برای یزید 💥جعل حدیث 💥اجتهاد در برابر حکم صریح الهی 💥کشتن صدها نفر به جرم تشیع 💥شراب نوشی و رباخواری 💥ثروت اندوزی و تبدیل خلافت به سلطنت 💥کفر آشکار و قصد ریشه‌کنی دین حضرت خاتم ❌آیا از شاعری چون مولوی که کتاب خویش را " و ، ، خداوند می خواند ... انتظار نمی رود ، دست کم با تورقی بسیار گذرا در کتب تاریخی از جنایات وپلیدی های وی، نیمه اطلاعی کسب نماید. ⚠️این بی خبری است یا تغافل⁉️ ⬅️مقاله پنجم: بررسی که اصل آن را مولوی پذیرفته است . ⬅️مقاله ششم: تحریف لفظی ومعنوی " " در کتاب مثنوی در تفسیر صاحب مثنوی کشتی نوح یک بار "امت رسول" و بار دیگر "پیغمبر و اصحاب" اعلام شده است‼️ ❌مولوی، و مراد را ناخدای کشتی روزگار می داند و معاشرت و همنشینی با خلق نادان را همچون طوفان نوح ویرانگرند و خانمان برانداز. را مذمت می کند و عاقبت پسر نوح را نمونه ای از عمل به دستورات عقل می شمارد . ✅ از صاحب این اثر و شارحان وعلاقمندان آن و محققان بزرگ می پرسیم علت حدیث شریف سفینه در عنوان ابیات ۵۳۷ و ۵۴۴ دفتر چهارم مثنوی که به جای "مَثَلُ اهل بیتی"، "مَثلُ امتی" آمده چیست⁉️ یک پاسخ این است: ⭕️آنچه را در مثنوی در زمینه عقائد می آید، می توان ترجمان عقائد متشرّعه اهل سنت خواند. [📚زرین کوب سرّ نی ج۲ص۶۷۱] ⬅️مقاله هفتم : دیدگاه مولوی درباره ایمان حضرت ابوطالب 📛مولوی حکم به کفر حضرت ابوطالب می کنداما در جنب این ، در هیچ کجای این منظومه ۲۶ هزار بیتی، هیچگونه طعنی در خصوص ابوسفیان _با وجود آن همه سوابق پر خباثت و تباهی_وجود ندارد.⁉️ ✴️ می نویسد: (مولوی)از رسم تعزیتِ روز در نزد شیعه حلب با تعریض یاد می کند. در سراسر مثنوی هیچ نشانی از آشنایی درست با عقاید و مقالات قوم (شیعیان) مشهود نیست، چنان که در باب علیه السلام بر خلاف قول شیعه و با آن که در بین اهل سنت هم در نفی آن توافق نیست، در عدم ایمان وی تاکید دارد❗️ ۱۵ 🆔 @safiresheytan🕸