eitaa logo
ساحت اندیشه
179 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
در ماجرای جنگ ، حضرت علی (ع) حدود سه ماه جنگ رو به تأخیر انداختن. یعنی حدود سه ماه دوتا لشکر آماده جنگ بودن، ولی (ع) مرتب امروز و فردا می­کردن. این کار باعث شد که لشکریان حضرت به ایشون اعتراض کنن و بگن: علی (ع) از ترسِ کشته­ شدن، جنگ رو شروع نمی­کنه!! این مطلب تا اونجایی بالا کشید که یه روز حضرت علی (ع) رو به اصحابشون کردن و فرمودن: شنیدم بعضی از شما می­گید: من بخاطر از مرگه که اجازه­ ی شروع رو نمی­دم!! عجب حرفِ عجیبی می­زنید!! به خدا قسم، برای من فرقی نداره که من به سمت مرگ برم، یا مرگ به سمت من بیاد (یعنی من اینقدر نسبت به کشته شدن بی­ خیالم). اما اینو بدونید اگه حتی یک روز جنگ رو به تأخیر انداختم، بخاطر این بوده که امیدوار بودم گروهی به برگردن و بشن. هدایت کردنِ افراد، برای من خیلی بهتر از اینه که بخوام اونا رو بکشم – حتی با وجود اینکه خود اونا بخوان که من دست به شمشیر ببرم و جنگ رو شروع کنم -. پ.ن: ، خطبه55. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
اسلام اینقدر پایبندی به و پیمان رو مهم میدونه، و از طرفِ دیگه اینقدر برای و دوری از خونریزی، ارزش قائله که در روایات ما دستور دادن: اگه در جنگ، یک گروهی جایی رو کرده بودن و افراد از اونا درخواست کردن، ولی اون گروه گفتن: ما به شما نمیدیم. اما افراد محاصرهشده فکر کردن که اونا گفتن « میدیم». بعد – با این خیال که در امان هستن - از ِخودشون بیرون اومدن و خودشونو تسلیم کردن، در این حالت افراد حق ندارن به اون گروه که حرف رو اشتباه فهمیدن تعرّضی بکنن، و باید اونا رو به طور کامل تأمین کنن. پ.ن: کتاب ، جلد5، ص31. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
در گفتگوهامون به این نتیجه رسیدیم که دعوت به نبايد با باشه. خيلیا میپرسن: آيا اساسِ دعوتِ اسلام بر زور و اجباره؟ يعنى اساس اسلام اين چيزیه كه كشيشهاى در دنيا روش كردن و اسم اسلام رو گذاشتن «»؛ يعنى دينى كه برای رسیدن به اهدافش فقط – یا بیشتر - از شمشير استفاده می كنه؟! یعنی میخوان بگن: شمشیر تنها - یا اصلیترین - ابزاریه که اسلام در دعوت خودش بكار میبره. جواب این تهمت رو خود قرآن میده و میفرماید: «با حکمت و موعظه مردم رو به سوی پروردگارت دعوت کن، و با بهترین روش با اونا بحث کن»، نه «با شمشیر مردم رو به سوی خدا دعوت کن»؛ حتى توی بعضى از كتابهاشون به پيامبر (ص) اهانت میکنن، و كاريكاتور مردى رو میکشن كه توی يک دستش قرآنه و توی دست ديگش شمشيره، و بالاى سر افراد وايساده كه يا بايد به اين قرآن ايمان بيارید، يا گردنتون رو میزنم!! پ.ن: برداشتی از کتاب /شهید ص180. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
عجيبه اونايي كه به و (ص) تهمت میزنن و میگن: اسلام میگه هر غیر مسلمانی رو باید کشت!! چرا به این سؤال جواب نمیدن که «اگه واقعاً نظر اسلام اینه که هر غیر مسلمانی رو باید گردن زد، چرا با وجود اینکه این همه قبیله ی ، اطراف و بودن، پس چرا پیامبر (ص) حتی با یکی از اونا – بخاطر بودن، و یا و بودنشون – نجنگید؟! اصلاً اگه کل تاریخ پیامبر و امیرالمؤمنین (ع)رو زیرورو کنیم، یجا رو پیدا نمیکنیم که اونها شروع کننده ی جنگ باشن؛ یعنی تا وقتی که یه گروه یا قبیله ای دست به شمشیر نبردن و خیانت نکردن، به هیچ وجه پیامبر و حضرت علی (ع) دست به شمشیر نشدن. تازه اون موقعی هم که طرف مقابل میومد و صف آرایی میکرد برای جنگ، تمام سعی و تلاش پیامبر (ص) و امام علی (ع) این بود که جنگ شروع نشه و اگه به ناچار جنگ شروع میشد، همش دنبال این بودن که تا اونجایی که ممکنه افراد کمتری از دو طرف کشته بشن. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
بعضی وقتا ما یه حرفایی میزنیم که بهونه به دست دشمن میدیم. مثلاً خدمون میایم و میگیم: اسلام با دارایی حضرت (س) و شمشیر حضرت (ع) پیشرفت کرد. یعنی اسلام دینیه که با زَر و زور کارش رو جلو برد. این حرف کاملاً برخلاف قرآن و سیره ی پیامبر و امیرالمؤمنینه. درسته حضرت خدیجه پول زیادی داشت، ولی هیچ وقت این پول رو پیامبر (ص) خرج این نکرد که به کسی پول بدهد (رشوه)، تا او بیاد مسلمون بشه!! اموال حضرت خدیجه در خدمت اسلام بود و در دورانی که فشار اقتصادی زیادی روی پیامبر و مسلمانان بود، ثروت حضرت خدیجه کمک کار اونا بود. شمشیر حضرت علی (ع) هم بدون شکّ در خدمت اسلام بود، ولی اینطور نبود که حضرت علی (ع) برن بالای سر کسی وایسن و بگن: یا مسلمان میشی، یا گردنت رو میزنم!! بلکه در شرایطی که اومده بود تا ریشه ی اسلام رو بکنه، (ع) اومد و این خطر بزرگ رو از اسلام دور کرد. پ.ن: برداشتی از کتاب نوشته شهید ، ص181-183. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
بعد از نگاه انداختن به منابع اصلی اسلامی و سیره­ ی (ع) به این نتیجه رسیدیم که به طور قطع و مُسلَّم، اسلام در مرتبه­ ی نخست، خواهانِ نیست، و به هیچ وجه انسان­ها رو بخاطر نپذیرفتن اسلام نمیکشه و با زور کسی رو به دین دعوت نمیکنه. حتی اگه کسی بخواد جنگ رو شروع کنه، با روش­های مختلف به دنبالِ اینه که طرف، دست از این کارش برداره. اما اگه دید طرف­حساب به هیچ صراطی مستقیم نیست؛ و خارِ در مسیر انسانیّته و قصد کُشت­ وکُشتار و صدمه زدن به انسان­های دیگه رو داره، خیلی محکم و با صلابت جلوش می ایسته. البته حتی در این محکم بودنش هم باز رفتار میکنه و دنباله اینه که تا اونجایی که ممکنه کمتری ریخته بشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
14.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی (رحمه الله): اکرم «نبی رحمت» است؛ که برای آمده است. آنجایی هم که افراد منحرف و غیر قابل اصلاح را امر به میکرد، (آن فرد) مثل یک (است) که در بدن باشد، که بناچار برای اصلاح (و سلامت) بدن باید آن غده را بیرون آورد. این غده سرطانی گاهی یک را فاسد میکند، (و از بین بردنش) رحمت برای جامعه است ... این مثل آن است که به طبیبی که کارد را برداشته و شکم را پاره میکند تا غده سرطانی را بیرون بیاورد، بگویند: این (فرد) دارد میکند. (حال) این است یا خشونت ... او دارد یک انسان را بخاطر یک عضو نجات میدهد. (نیز) مثل یک است؛ گاهی برای اصلاح جامعه یک نفر را تأدیب میکنند؛ تأدیبی که گاهی وقتها منتهی به میشود. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
مناظره علامه مصباح یزدی و حجت الإسلام حجتی کرمانی - جلسه اول.pdf
512.4K
جلسه نخست علامه با حجت الاسلام پیرامون تساهل و تسامح، و خشونت در اسلام «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
مناظره علامه مصباح یزدی و حجت الإسلام حجتی کرمانی- جلسه دوم.pdf
436.3K
جلسه دوم علامه با حجت الاسلام پیرامون تساهل و تسامح، و خشونت در اسلام «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
مناظره علامه مصباح یزدی و حجت الإسلام حجتی کرمانی-جلسه سوم.pdf
419.9K
جلسه سوم علامه با حجت الاسلام پیرامون تساهل و تسامح، و خشونت در اسلام «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
مناظره علامه مصباح یزدی و حجت الإسلام حجتی کرمانی-جلسه چهارم.pdf
328K
جلسه چهارم علامه با حجت الاسلام پیرامون تساهل و تسامح، و خشونت در اسلام «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
سلام خدمت همه عزیزان🌹 ممنونم که بحثها رو پیگیری میکنید و با نظرات سازنده تون مارو کمک میدید🙏 چون داریم به روزهایی نزدیک میشیم که یه عده به اسم ولایتمداری و پیروی از حضرت زهرا (س) کارایی رو انجام میدن که چهره ی تشیّع رو جلوی بقیه بد جلوه میده، و به امام و رهبری بخاطر دفاع از خُرده میگیرن، مناسبه که یکم توی قرآن، روایات، و نظرات بزرگانِ ولایتمدار جستجو کنیم تا ببینیم تشیّع واقعی اون چیزیه که اینا ادعاشو دارن، یا واقعیتش همونیه که امام و رهبری ازش دَم میزنن. پ.ن: از هر دیدگاهِ مخالفی با آغوش باز استقبال میکنیم «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh