eitaa logo
ساحت اندیشه
178 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
ساحت اندیشه
یکی از اشکالات مطرح در بحث اینه که ، رهبر رو تعیین میکنن و هم خبرگان رو تعیین میکنه، و این دوره؛ و باطل. چون صلاحیت توسط تأييد میشه، و اعضاى شوراى نگهبان -فقهای شورا- هم اعتبارشون رو از ناحيه كسب كردن. پس اعتبار در حقيقت با يك واسطه بستگى به امضاى داره. از طرف دیگه تعیین و انتخاب رهبر هم كار مجلس خبرگانه؛ و با رأى مجلس خبرگانه كه رهبرى اعتبار و حق حاكميت پيدا میکنه. پس پيش میاد؛ که محال و باطله. جواب: اشتباه این اشکال توی این قسمته که «ولی فقیه اعتبارش رو از مجلس خبرگان کسب میکنه»، در صورتی که در بخش های قبلی مطرح شد که اعتبار ولی فقيه از جانب خدا و امام معصومه، و در حقيقت رهبر رو نمیکنن، بلكه کار اونها «‌» و شناختِ رهبریه که توسط خدا و امام زمان (ع) نصب. مثل اینکه کار پزشکان یک کشور -برای معرفی بهترین پزشک-، فقط شناسایی و معرفی اون شخصه؛ نه اینکه اونها چنین شخصی رو به عنوان بهترین پزشک منصوب کنن. چون اون پزشک، چه شناسایی بشه و چه شناسایی نشه، -در عالمِ واقع- بهترین پزشک هست، و کار بقیه پزشکها شناسایی و معرفی اون شخص به مردمه. نه اینکه با معرفی گروه پزشکان، اون شخص یهو بشه بهترین پزشک. پس با شناسایی چنین فردی، تخصص در اون فرد بوجود نمیاد؛ بلکه تخصص در اون شخص چه بشناسشن و چه نشناسشن هست، و تعیین پزشکان هیچ تاثیری در متخصص بودن اون فرد نداره. هم رو به رهبرى نصب نمیکنن، بلكه فقط شهادت مى‌دن اون مجتهدى كه به حكم امام زمان (ع) حق ولايت داره، اين شخصه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
یکی از اساسی ترین اشکالات بر نظام‌هاى و مبتنى بر اینه كه اعتبار و مقرراتى كه در يک نظام دموكراتيک توسّط مجالس نمايندگان يا وضع میشه، بر چه اساسه؟ اونا جواب میدن: اعتبارش بر اساس رأى مردمه؛ يعنى چون مردم به اين نمايندگان، يا به این رأى دادن، قوانينی که توسّط اونا وضع میشه، اعتبار پيدا میکنه: امّا بلافاصله اين سؤال به ذهن میاد: موقع تأسيس يک و در اولين انتخاباتى كه مى‌خواد برگزار بشه و هنوز و دولتى وجود نداره، خود اين انتخابات نياز به ومقررات دارد؛ مثل اینکه آيا زنان هم حق رأى داشته باشن يا نه؟ حداقلّ سنّ رأى دهنده ها چقدر باشه؟ حدّاقل آراى كسب شده براى انتخاب شدن چقدر باید باشه؟ نامزدها از نظر سنّ و ميزان تحصيلات و ... چه شرايطى داشته باشن؟ و ... . مثلاً بر اساس قانون مصوّب، در بسیاری از كشورهاى غربى -كه پيشگام تأسيس نظام‌هاى دموكراتيک بودن-، زنان در ابتدا حق رأى نداشتن در صورتی که اگه از ابتدا زنان حق رأى داشتن. تا همين اواخر هم در كشور كه بيش از بيست «‌كانتون‌» مستقلّ داره، در بسيارى از كانتون‌ها، نداشتن. اما اينه: در اولين انتخاباتى كه در هر نظام برگزار میشه -و هنوز دولت و مجلسى در كار نیست- چه مرجعى، و بر اساس چه پشتوانه‌اى رو تعیین میکنه؟ بعضی از جواب دادن: بالاخره ما چاره‌اى نداريم و باید اولین رو بر مبناى يک سرى قوانين و مقررات برگزار كنيم. اما برای انتخاباتهای بعدی باید مجلس یا تصمیم بگیره و قانون وضع کنه. معلومه اين حرف، جواب صحيحى نيست؛ چون سؤال ما در مورد همين اولين دولت و مجلسیه كه میخواد به دولت‌ها و مجالسِ بعدی اعتبار بده، در حالى كه خودش بر اساس انتخاباتى روی کار اومده. این همون بود که بعضیا میخوان روی گُرده ی نظریه سوار کنن -که جواب منطقیش داده شد-، اما در حقیقت اين اشكالیه كه بر تمامى وارده و هيچ و قانع كننده‌اى هم نداره. : اگه براى اولين دولت و مجلس نتونيم پاسخ درست و قانع كننده‌اى بديم، تمامى دولت‌ها و مجالس قانون‌گذارى بعدی زير سؤال میرن، و اونها با مشکل مواجه میشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
19.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره بسیار زیبا و شنیدنی از پیرامون کرامت و نام (علیه السلام) پ.ن: mesbahyazdi_ir@ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
ساحت اندیشه
♦️ و قابلیت آن♦️ حرف امروز بیشتر مردم -اگه نگیم همه- توی خونه، کوچه، اداره و ... در مورد است. از موقعی که این به جان افتاده، رفتارهای مردم در خیابون و مراکز مختلف، خیلی نگاه آدم رو به خودش جلب میکنه؛ مثلا طرف میاد نانوایی -دیده شده که عرض میکنم-، دوتا پلاستیک روی میز پهن میکنه، روی اونا هم دوتا سفره ی نون میندازه، بعدش به نانوا میگه: آقا نون ها رو فقط روی پارچه بنداز. بعدش به اندازه ده-پونزده روز نون میخره تا از خونه کمتر بیرون بیاد. ریشه ی تمام این رفتارها به یک نکته برمیگرده؛ ، که به دنبالش میاد. یعنی این بنده خدا، شاید اصلاً یه نفر مبتلا به رو ندیده، و فقط اخبار و رو از شنیده باشه. ولی چون خودش و زندگیش رو دوست داره، بهمین دلیل از هرچیزی که زندگیش رو به بندازه، پرهیز میکنه. اگه کسی بهش بگه "از لحاظ ریاضی ابتلای شما چند درصده؟!"، میگه احتمالش بسیار بسیار پایینه بطوری که اصلاً به چشم نمیاد. میگی: پس این کارا چیه میکنی؟! میگه: اگه مریض شدم تو میای جواب بدی؟! یعنی چون (مرگ) اهمیت زیادی داره، اون خیلی خیلی ضعیف، براش خیلی مهم میشه. به زبان : ارزشِ ، تنها تابع یک عامل ( ) نيست، بلكه باید مقدار رو هم در نظر گرفت. اینجا هم چون خیلی بالاست (جان انسانها)، ارزش هم خیلی زیاد میشه. حالا اگه یکی برگَرده به همین آقا بگه: برادر! هزاران هزار ، ، وصیّ، و ولیِّ الاهی اومدن و گفتن هست، و هست، و هست، هست، هست، هست، هست، پدر آدم رو درمیارن، آدم نادرست رو میکِشَن و ... ! آیا انسان میتونه با این حرف که "کی رفته و دیده"، "کی گفته درسته"، "بذار خوش باشیم"، "بابا حال داری، بیخیال" و ... نسبت به چیزی که یا اون بی نهایته (خوشبختی و ، یا بدبختی و ) بی تفاوت باشه؟! از اینجا به همون حرف حکمای الاهی پی میبریم که "". پس هم میتونه در عین اینکه ، باشه. پ.ن: منظور از "، لوازم شیئ -بالمعنی الاعم- هستش. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم به عنوان یکی از بزرگترین فقهای شیعه در طول تاریخ شناخته میشه. ایشون حدود ۲۱۳ سال پیش از دنیا رفتن -قابل توجه اونایی که میگن ولایت مطلقه فقیه رو امام خمینی درست کرده و قبل ایشون نبوده- متن کامل نظر ایشون در مورد : "اگر نباشد، بسیاری از اموری که متعلق به شیعیان است، تعطیل میماند. اما مطلب عجیب، تشکیک بعضی از فقها در این امر (وجود ولایتِ مطلقه برای فقیه ) است. کسی که چنین نظری داشته باشد هیچ مطلبی از فقه را نچشیده است، و در منظور اهلبیت که فرمودند "او را حاکم، قاضی، حجت، خلیفه و ... بر شما قرار دادم" تامل و تفکر نکرده است؛ اراده ی نظم در برای ، نسبت به بسیاری از امور که به مربوط به اهلبیت (ع) است، از این بیانات ظاهر میشود" پ.ن: متن عربی عبارت : "لولا عموم الولاية لبقي كثير من الأمور المتعلقة بشيعتهم معطلة. فمن الغريب وسوسة بعض الناس في ذلك، بل كأنه ما ذاق من طعم الفقه شيئا، ولا فهم من لحن قولهم ورموزهم أمرا، ولا تأمل المراد من قولهم إني جعلته عليكم حاكما وقاضيا وحجة وخليفة ونحو ذلك مما يظهر منه إرادة نظم زمان الغيبة لشيعتهم في كثير من الأمور الراجعة إليهم" (جواهرالکلام، ج21 - از 43 جلدی-، ص۳۹۷) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی بسیار زیبا از که در اون جواب این پرسشها اومده: ۱- آیا در قانون اساسی همه ی آمده است یا برخی از آنها؟ ۲- چرا در قانون اساسی همه ی اختیارات نیامده است؟ ۳- سطح ولی فقیه به چه میزان است؟ ۴- مترقی ترین اصل کدام است؟ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
15.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سخنانی 👌 از؛ امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری ، آِیت الله مصباح، استاد پناهیان ، استاد رحیم پورازغدی خلاصه آنچه در این می بینید: : فقیه اگر گناه صغیره بکند، از ولایت ساقط است. ولایت فقیه مانع دیکتاتوری است. حکمفرمایی در اسلام وجود ندارد. : فقیهِ عادل نمی تواند مستبدّ باشد؛ و اگر مستبد است، دیگر عادل نیست. : نقشِ فقیه در کشور اسلامی، نقش ایدئولوگ است، نه حاکم؛ یعنی ناظر بر درست اجرا شدنِ ایدئولوژی. : وقتی دسترسی به امام معصوم نداشتیم، باید به شبیه ترین فرد به آن ها مراجعه کرد. : چرا ولی فقیه برخی مشکلات را اصلاح نمیکند؟ : چرا برای ولایت فقیه، زمان نگذاشتند؟ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh